Scorito Tour de France 2026

1 2 ... 53 54 55 56
KV
mirkodek
Ik lees hier berichten dat Pedersen plek 10-15 zou gaan eindigen in de vlakke sprints. Waar komt dit...

Misschien toch even de Vuelta ritten openklikken dan ipv aan scorebordjournalistiek te doen. Er waren maar 2 echt vlakke sprints en daar wordt hij 14 en 9 (n is dus wel niet extreem groot, I know). De rest van zijn top 10's waren sprint+ finishes (die er nu niet inzitten) of via de vlucht. 

Laatst gewijzigd
Wicked Wout
mirkodek
Ik kon niet kijken maar ik zie Merlier op achterstand en Girmay niet bij de top 10. What happened?

600 meter aan 9,2% (na al wat eerdere heuvels) is niet helemaal Merlier zijn ding. Girmay heeft zich opgeofferd in de achtervolging, zodat z'n ploeggenoot uiteindelijk 2e kon worden vandaag

VliegendSchwe1n

Ik ben even de positie van de tussensprints ingedoken en heb inschattingen gemaakt of de tussensprints voor Philipsen of Merlier gaan zijn. 

Rit 2 na 86 km, vlak tot dit punt, beiden kunnen punten pakken. 

Rit 3 na 98 km, het klimwerk valt mee tot dit punt. 1 gecategoriseerde klim, vrij dicht bij de start: 7.5 km 4.5%. Ik verwacht dat Merlier er gewoon bij is.  Beiden kunnen punten pakken. 

Rit 4 na 93 km, er wordt best wel een beetje geklommen en ik zie kansen dat Philipsen punten kan pakken en Merlier niet. In een korte fase een colletje van: 3,3 km 4,4% en 6 km 4% lijkt me dat alpecin Merlier hier kan lossen. 

Rit 5 Vlak, beiden punten

Rit 6 Na 59 km, vlak ervoor op km 51 is de top van een klim van 4e cat: 2 km 7%. Ik denk dat Alpecin hier Merlier onder druk kan zetten mochten ze hem willen lozen voor dit tussensprintje. Scenario: JP pakt meer punten dan Merlier. Overigens wel kans dat op dit klimmetje zich de vlucht van de dag vormt, dat kan invloed hebben op de kansen van JP. 

Rit 7 vlak, beiden scoren

Rit 8 vlak, beiden scoren

Rit 9 Na 45 km, er zijn best wat ongecategoriseerde klimmetjes. Ik denk dat JP hier kan scoren en Merlier niet als alpecin er werk van maakt. 

Rit 10 Vlak tot dit punt, beiden kunnen scoren

Rit 11 Vlak, beiden scoren

Rit 12 Vlak, beiden scoren

Rit 13 Vlak, beiden scoren

Rit 14 Vlak, beiden scoren

Rit 15 Vlak, beiden scoren

Rit 16 ITT

Rit 17 Vrij op het eind van de rit: als alpecin merlier er af kan rijden in het begin en wellicht met trek kan doortrekken kan philipsen hier scoren zonder dat merlier erbij is

Rit 18 Na 129 km en 3 klimmen waarvan 2 van 10 km 5%. Denk dat beiden niet scoren hier. (eventueel kan Pedersen scoren)

Rit 19 Na 89 km en te zware klim. Beiden scoren niet. (eventueel kan Pedersen scoren)

Rit 20, na de croix de fer. Niemand scoort. 

Rit 21 Beiden kunnen scoren. 

Mijn eerste conclusie is dat de posities relatief gunstig zijn voor Merlier. Iemand toevoegingen of andere ideeën?

Ecco
Dampe hin
15:30 klaar, graag het middelpunt, het liefst constant aan het woord en een tikkeltje betweterig. Ji...

Staat hij ervoor, of zit hij erin?

Nijmos
VliegendSchwe1n
Ik ben even de positie van de tussensprints ingedoken en heb inschattingen gemaakt of de tussensprin...

Uiteindelijk rijden ze vaak niet naar de tussensprint en groupe. Of ze punten pakken hangt dus niet alleen af van of het vlak is tot dat punt maar ook of een groep vertrekt om.later in de etappe te vechten voor winst. En zelfs in vlakke etappes is er soms in de tour nog wel wat animo. Heb je dat ook verdisconteerd?

floda
VliegendSchwe1n
Ik ben even de positie van de tussensprints ingedoken en heb inschattingen gemaakt of de tussensprin...

Mooi man! Goed uitgezocht! Gisteren vond ik overigens wel dat JP beetje pech had dat Kooij hem klem had gezet, hij hield in en was daarna sneller dan beide mannen op laatste stuk. Maar heb er toch geen geld voor voorlopig. Hopelijk nog 1 of 2 echte duels zonder pech zodat we het nogmaals kunnen zien daar in België. 

Woutomaat
VliegendSchwe1n

Mooi uitgezocht man! Thanks

Mikebrouns

Ik dacht dinsdagavond: Het spel staat 1 dag open, laat ik het forum eens opstarten, daar zal ik redelijk optijd zijn nu. Dat heb ik geweten... Het heeft even geduurd, maar ik ben bij gelezen. Interessante discussies tot nu toe mbt zowel AK- als sprint-team. Volgens mij is wel iedereen het erover eens dat een Tour wordt waarbij je vooral in de AK kern moet investeren en wat moet besparen op de sprinters. 

Ik zag een aantal discussies voorbij komen over Merlier/Jasper/Pedersen. Iemand noemde 2 pagina's geleden ook Kooij. Gelukkig, want ik miste hem namelijk ook al in de discussies. Ik begrijp dat het nog twijfelachtig is of hij start, maar hij lijkt op Merlier na momenteel de snelste te zijn. Dan heb je toch voor 2,5M een aardig stabiele cap voor de vlakke sprints, of zie ik iets over het hoofd?

VliegendSchwe1n
Nijmos
Uiteindelijk rijden ze vaak niet naar de tussensprint en groupe. Of ze punten pakken hangt dus niet...

Nou, ik ga er vanuit dat er redelijk vaak een groep voor gaat zijn. Hoeveel man dat zijn is nu nauwelijks te voorspellen. Het is meer een vergelijking: àls er punten te verdelen zijn, zit Merlier er dan nog bij, of heeft JP kansen hem te lozen. En een inzicht in welke etappes JP met Alpecin zou kunnen zorgen dat hij mogelijk 15-20 punten pakt waar Merlier er 0 pakt. 

Nijmos
Toro Rojo
De twee zijn niet echt te vergelijken omdat je in Sporza ook nog wissels hebt. Ik doe mee aan beide...

Sporza en hun liefde voor Evenepoel kennende zou ik eerder concluderen dat lipowitz bij sporza een koopje is, dan Evenepoel bij scorito.

martijncr

Jasper Philipsen begint zich wel nadrukkelijk te laten zien als dé man voor groen in de Tour. Ben bang dat ik 'm er in moet gaan puzzelen. 

Zal ik iets verklappen? 

De Lie staat sinds eerste click in mijn team en nog geen seconde overwogen eruit te halen. Keurig geprijsd en heb er wel fiducie in dit jaar. Jullie ook?

Coureurs du Courage
Woutomaat
Ik zit ín de klas :)

Ik voldoe wél aan die omschrijving ;-) zou jou dus les kunnen geven. Wel leuk dat je zo jong al enthousiast bent over wielrennen. Was ik ook. Zat ik met al die oude mannetjes de Tour te kijken bij de campingbar in Zuid-Frankrijk. Inmiddels zelf dichter bij de oude mannetjes dan de jonge, maar voor de klas staan houdt je jong :-).

On topic weer. Mirkodek heeft deels een punt dat Pedersen, mits hij dat wil, prima zich kan mengen in de massasprints. Net als Van Aert. Indien hij dat doet, zal hij niet gauw winnen, maar ala Sagan een aantal top-5 noteringen pakken is niet ondenkbaar. Echter, Pedersen is dit jaar niet in zijn beste vorm en als hij toch na 2 sprints op achterstand staat voor groen, is er een reële kans dat hij alle vlakke sprints laat lopen. Daarentegen is Pedersen een van de weinige die ronduit uitspreekt een doel te maken van het groen en niet eerst een etappe wil winnen. Er zijn dus plussen en minnen voor onze Mads, maar vooral zijn vorm van dit jaar en verstoorde voorjaar maken het voor mij geen aantrekkelijke optie. 

Over Merlier: die heeft dan juist weer wel gelijk zijn juiste sprintbenen gevonden na blessure. Lijkt op pure snelheid onklopbaar. Maar hij lijkt op geen enkele manier interesse te tonen voor het groen. Beetje een type Groenewegen of zelfs Cavendish (die ook slechts 1 keer groen won). Het zou natuurlijk zomaar dit jaar kunnen worden met de nieuwe regelgeving, maar zie hem de eerste etappes geen energie verspillen om alvast punten voor groen te pakken. Dat past niet bij zijn type renner. Girmay, Philipsen, Pedersen.. die zullen het daar vermoedelijk uitvechten bij de tussensprints. Dus ja, prima pick voor de etappes, maar voor groen.. ???

Kooij vind ik lastig te peilen voor t groen. Zie hem eerder als Merlier light.

En Philipsen is natuurlijk dé kanshebber voor groen. Heeft veruit de beste ploeg die hem daarbij kan ondersteunen en volledig in dienst van hem staat. Issue: hij is dit jaar zwakker / minder oppermachtig dan voorheen. De echte pure snelheid lijkt soms te ontbreken. Hij wint dan nog wel genoeg op wilskracht, maar er ontstaan barstjes.

Nijmos
Zolderman
Ik weet niet of dit al bekend was maar dit zegt Tiberi over de rolverdeling met Lenny Martinez; “Len...

Zoals ze in Zwitserland rijden kunnen ze vooral gaan uitvechten wie de grupetto bestuurt. Iemand een idee wat eraan scheelt?

wsteen

Eerst dank nog aan mirkodek voor de hele uiteenzetting over 500k en 750k renners. 🙏 Als iemand er over begint, kan er gewoon naar deze twee posts verwezen worden!

Ook dank voor ander uitzoekwerk van bijv Coureurs du Courage (etappeoverzicht) en zojuist VliegendSchwein (tussensprints), en wie ik nog vergeet. Much appreciated.

Nu een kleine bijdrage van mij. Het is een overzicht van de top 60 renners met de meeste eigen punten (de op twee na laatste kolom) in de Tour de France van vorig jaar. De lijst is ook hierop gesorteerd. Trek vooral je eigen conclusies!

Linkje!

Ik wil ooit nog wel een keer iets interactiefs maken met ook data van andere grote rondes, maar voorlopig zullen jullie het hier mee moeten doen. Als iemand een leuke en/of waardevolle metric weet en uitgerekend wil hebben, houd ik me aanbevolen.

Laatst gewijzigd
VliegendSchwe1n
Coureurs du Courage
Ik voldoe wél aan die omschrijving ;-) zou jou dus les kunnen geven. Wel leuk dat je zo jong al enth...

Ik ben het helemaal met je eens over Merlier en vindt de vergelijking met Cavendish of Groenewegen ook terecht. Alleen Cav heeft wel 2 keer groen gewonnen, compleet verrassend deed hij het is 2021 nog eens inclusief 4 ritzeges. 

Om de vergelijking met Cav nog wat uit te diepen: waarom zou Merlier níet groen willen winnen dit jaar? De puntentelling is duidelijk in zijn voordeel veranderd. Wellicht ziet hij kansen. 

Wicked Wout
wsteen
Eerst dank nog aan mirkodek voor de hele uiteenzetting over 500k en 750k renners. 🙏 Als iemand er o...

Wow! Dit zijn wel echt next level excelsheets. Ik was al blij dat ik mijn eigen team had bijgehouden vorig jaar. Chapeau! Heel waardevol (en een gemis in scorito eigenlijk, inzicht in eigen punten)

chip 010
wsteen
Eerst dank nog aan mirkodek voor de hele uiteenzetting over 500k en 750k renners. 🙏 Als iemand er o...

Net overzicht, echter vroeg ik mij wel af hoe je aan de data komt? 

Ik zie namelijk verschillende punten achter teamgenoten vanuit hetzelfde team die beide wel evenveel ritten hebben gereden. Hier zou het teampunten aantal gelijk moeten zijn. 

Edit, kan dat ik het verkeerd zie hoor.

Laatst gewijzigd
VliegendSchwe1n
chip 010
Net overzicht, echter vroeg ik mij wel af hoe je aan de data komt? Ik zie namelijk verschillende pun...

@wsteen, dank voor delen :)

@ chip, dat hoeft niet. Wellens had bijvoorbeeld in het begin wat dagen de bollen. Die teampunten krijgt hij zelf niet maar narvaez en pog wel. 

KV

Nog ter aanvulling en nog niet vermeld dacht ik: dus bij zeker enkel 70 punten in 5, 7, 8, 11 en 12. Maar toch ook wel nog 50 in 4, 13, 17 en 21.

Dusja. Mads weet wat hem te doen staat  "Gewoon" die 4 ritten winnen.

Dit toont ook wel nog eens dat 3 van zijn 4 kansen komen ná de laatste vlakke sprint. Tegen dat het rit 13 is, zal hij dus waarschijnlijk al een zeer grote achterstand hebben (tenzij die vlakke sprints weer een echte tombola worden). Zal de motivatie er dan nog echt zijn, vraag ik me af...

https://sport.tv2.dk/cykling/2026-06-19-nye-tour-regler-er-en-ulempe-for-pogacar-siger-ekspert

Laatst gewijzigd
Coureurs du Courage
wsteen

Graag gedaan en jij bedankt voor dit overzicht, hou van excelsheets. Vroeger ving ik dit spelletje altijd aan op basis van gevoel, maar begin steeds meer overtuigd te raken dat data-driven te werk gaan rendeert. Natuurlijk je er niet op blind staren; het is geen copy-paste elk jaar (behalve voor Pogacar en Vingegaard).

Wat mij opvalt: Merlier die dus echt geen enkel punt pakt in de etappe buiten die 2 overwinningen. Ik had hem zelf vorig jaar en in mijn herinnering viel hij tegen.. dat klopt dus ook gekeken naar punten versus prijs.

Coureurs du Courage
VliegendSchwe1n
Ik ben het helemaal met je eens over Merlier en vindt de vergelijking met Cavendish of Groenewegen o...

Dank voor de aanvulling. Ik was 2021 ff vergeten en had niet gecontroleerd. Maar nog steeds super weinig voor de beste sprinter allertijden. En terechte opmerking/aanvulling dat Merlier er best wel eens voor kan gaan dit jaar.

Ik vind het zelf ook erg lastig om een keuze te maken tussen deze 4. Zou ze het liefst alle 4 meenemen, maar dat is qua budget echt geen optie. Of ik zou Vingegaard niet mee moeten nemen ;-). Op dit moment ga ik voor Kooij en Philipsen.

ProScoritoManager
VliegendSchwe1n
Ik ben het helemaal met je eens over Merlier en vindt de vergelijking met Cavendish of Groenewegen o...

Pedersen gaf in een artikel op idl aan dat hij pas vrij recent op de hoogte is van het nieuwe puntensysteem. Dan ga ik er van uit dat voor Merlier hetzelfde geldt. Nou ben ik niet inspannings-wetenschapper genoeg om te bepalen of er voor de groene trui als doel specifieker getraind dient te worden, maar mócht dat nodig zijn dan kon daar wel eens te weinig tijd voor zijn. Lijkt mij zelf overigens meer een kwestie van motivatie, want juist hetgeen er wat vaker moet gebeuren, het trekken van een (tussen)sprintje, is al specifiek op getraind. 

KV
Coureurs du Courage
Dank voor de aanvulling. Ik was 2021 ff vergeten en had niet gecontroleerd. Maar nog steeds super we...

Waarom dan Kooij ipv Merlier als je hem als Merlier light omschrijft? Ok scheelt 500k maar daarop zou ik mijn keuze niet maken.  
Heb toch nóg meer met Kooij de indruk dat hij al eens een sprintje mist door slechte positionering. En zijn leadout zal nu waarschijnlijk nog minder zijn dan anders en van Merlier waarschijnlijk net andersom

VliegendSchwe1n

Ik neig op dit moment naar Philipsen, Bini, de Lie als kern van mn sprint team. Daar komen dan nog 2 a 3 budget sprinters bij. Het is mager maar ik denk dat de upgrades in het ak team goed gaan uitpakken. 

@martijncr7, Ja ik heb de Lie ook. Heb hem altijd in de tour en in het klassiekerspel heb ik me er nog nooit aan gebrand. Wil mezelf niet vervloeken maar ik heb het gevoel dat de Lie en ik elkaar snappen ;)

wsteen

Wat me zelf wel opviel: vijf jongeren bij de acht renners met meeste eigen punten. Vorig jaar Lipo, Onley, Vauquelin en Evenepoel (helaas geen Healy) in mijn team hebben was zo lekker. Drie zijn geen jongere meer, Onley is nog onzeker, maar wel Seixas erbij. Zijn er andere jongeren die op kunnen staan? Genoeg kandidaten (L. Martinez, Tiberi, Uijtdebroeks, C. Rodriguez - ze zijn hier allemaal al besproken), maar ik zie toch geen van alle zulke puntenkanonnen worden deze Tour. Maar het zou haast wel moeten, zie ook deze interessante statistiek: Number of points scored by riders under 23

1 2 ... 53 54 55 56

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.