Scorito Tour de France 2026

1 2 ... 53 54 55 56
Rider
wsteen
Eerst dank nog aan mirkodek voor de hele uiteenzetting over 500k en 750k renners. 🙏 Als iemand er o...

Netjes gedaan man! Zou ik het excel bestand mogen hebben?

HaagseHaas
wsteen
Wat me zelf wel opviel: vijf jongeren bij de acht renners met meeste eigen punten. Vorig jaar Lipo,...

Van Eetvelt als hij zo rijdt als in de Giro tot hij uitviel. Kan zo maar flink tijd pakken in de juiste ontsnapping en overleven a la Eulalio.

HighRoller

Hierbij mijn eerste bericht sinds ik nu zo'n halfjaar geleden dit forum heb ontdekt. Speel al best wat jaren scorito met wisselend succes. Afgelopen 2 jaar bij de tour goede scores van 93,5, maar  het wordt tijd voor die (gouden) beker!

Mijn gedachten over deze Tour hieronder, zal hierna zo nu en dan bijdrage aan de discussie.

Veel zal in mijn ogen gaan naar de AK en vlakke sprinters. In tegenstelling tot afgelopen Giro zie ik weinig kansen voor de heuvel en kasseien types en ga ik mijn team daarom ook inrichten met de toppers, goedkopere AK en klimmers die in het verleden succesvol voor etappes zijn gegaan of vorm laten zien  (bijv. carapaz / o'connor / Eetvelt / ciccone) en een select groepje sprinters. 

Bij deze laatste groep neem ik waarschijnlijk 2 van de 4 dure mee, aangevuld met 4 mannen van 1,5 miljoen of goedkoper inc Godon. 
Aangezien ik ook in de gids van procycling (aanrader!) al had gelezen dat de puntentelling is aangepast, en als dit daadwerkelijk bevestigd is, neig ik ook meer naar de gedachte dat een vlak type weleens grote kans op groen maakt. Dit maakt voor mij de keuze voor bijv. Merlier + Kooij (en philipsen en pedersen links laten liggen) mogelijk. Dan bespaar je best wat voor 2 topsprinters. 

De laatste plekken vul ik op met 750k / 500k mannen die teampunten kunnen scoren én in de beperkt aantal heuvelritten of tijdritten wat kunnen laten zien. Bijvoorbeeld een visma en types zoals simmons, verstrynge of stuyven. 

Veel plezier met puzzelen allemaal! 

HighRoller

Hierbij mijn eerste bericht sinds ik nu zo'n halfjaar geleden dit forum heb ontdekt. Speel al best wat jaren scorito met wisselend succes. Afgelopen 2 jaar bij de tour goede scores van 93,5, maar  het wordt tijd voor die (gouden) beker!

Mijn gedachten over deze Tour hieronder, zal hierna zo nu en dan bijdrage aan de discussie.

Veel zal in mijn ogen gaan naar de AK en vlakke sprinters. In tegenstelling tot afgelopen Giro zie ik weinig kansen voor de heuvel en kasseien types en ga ik mijn team daarom ook inrichten met de toppers, goedkopere AK en klimmers die in het verleden succesvol voor etappes zijn gegaan of vorm laten zien  (bijv. carapaz / o'connor / Eetvelt / ciccone) en een select groepje sprinters. 

Bij deze laatste groep neem ik waarschijnlijk 2 van de 4 dure mee, aangevuld met 4 mannen van 1,5 miljoen of goedkoper inc Godon. 
Aangezien ik ook in de gids van procycling (aanrader!) al had gelezen dat de puntentelling is aangepast, en als dit daadwerkelijk bevestigd is, neig ik ook meer naar de gedachte dat een vlak type weleens grote kans op groen maakt. Dit maakt voor mij de keuze voor bijv. Merlier + Kooij (en philipsen en pedersen links laten liggen) mogelijk. Dan bespaar je best wat voor 2 topsprinters. 

De laatste plekken vul ik op met 750k / 500k mannen die teampunten kunnen scoren én in de beperkt aantal heuvelritten of tijdritten wat kunnen laten zien. Bijvoorbeeld een visma en types zoals simmons, verstrynge of stuyven. 

Veel plezier met puzzelen allemaal! 

Rad

Kan JP, met deze klimvorm etappe 4 ook overleven? Hij was echt wel ijzersterk, maar ik twijfel over de rolverdeling met Mathieu. Vorig jaar in etappe 2 zat hij er ook niet ver van af.

Guido Maltempi
VliegendSchwe1n
Ik ben even de positie van de tussensprints ingedoken en heb inschattingen gemaakt of de tussensprin...

Ik kwam in grote lijnen tot dezelfde conclusies mbt de tussensprints, al heb ik ze bekeken vanuit het oogpunt Philipsen vs Pedersen. De tussensprints in 6, 9 en 18 zijn kansen voor Mads, voor de rest is het óf haalbaar voor beiden, of te zwaar voor beiden. Met name in de tweede week heeft de ASO er echt alles aan gedaan om het de vlakke sprinters zo makkelijk mogelijk te maken, met meerdere sprints die al binnen de eerste 20km van de etappe liggen.

De toevoeging van rit 4 en 13 als 50-punten-etappes maakt het voor Mads weer iets gunstiger, al denk ik dat de aangepaste puntentelling per saldo negatief uitpakt voor hem.

Poeksel

Is het nieuwe puntensysteem wel gunstig  voor Merlier ten opzichte van Philipsen? Met dit systeem zou Merlier vorig jaar 196 punten gehaald hebben in plaats van 156. Girmay 282 ipv 232, Groves 178 ipv 125, De Lie 186 ipv 122. In het nieuwe systeem wordt een eerste plaats ook relatief minder hoog beloond dan voorheen. Dat lijkt me niet per se in het voordeel van Merlier.

Laatst gewijzigd
floda

Het toevoegen van stuyven aan trein voor van lerberghe maakt wereld van verschil voor merlier in mijn ogen. Had vaak het probleem dat hij wel snelste was maar niet goed genoeg gepositioneerd was. En je zag dit jaar in giro hoeveel dat uitmaakt. Die lead-out is bij alpecin en bij soudal nu echt goed, bij nsn en Cofidis ok. Verder niet top bij andere ploegen. Daarmee en icm verandering puntentelling durf ik het bij merlier te houden als enige topsprinter. 

en sterkte vandaag nu Magnus zijn neus weer aan het venster voor etappe 4 en 17? 

janstof
mirkodek
Ik lees hier berichten dat Pedersen plek 10-15 zou gaan eindigen in de vlakke sprints. Waar komt dit...

Het is afhankelijk van het deelnemersveld. De vuelta is een hele andere ronde. Daar zijn bijna geen vlakke sprints omdat er altijd wel wat word geklommen of dat het oploopt. In de "vlakke" sprints word hij 9e en 14e. 
ik denk dat Philipsen, Merlier, Kooi en Meeus sneller zijn op een echte vlakke rit.  Daarnaar komt de grabbel ton met Bittner, De Lie, Girmay, Pedersen, Kanter, Jeanniere, Fretin etc. 
Als Pedersen in top vorm is zal hij vaak rond plek 3-8 zitten denk ik, maar als het tegenvalt kan hij zomaar uitkomen bij 8-15. Zijn seizoen is nog niet top, daarnaast kun je dit jaar ook vraagtekens zetten bij Lidl. Al viel de Giro met Ciccone en Gee mee. 

wat ook belangrijk is, is de sprinttrein. In de vlakke etappes met een lange aanloop zijn de treinen gewoon heel belangrijk. Wie krijgen Pedersen, Meeus en  Kooij mee? Kijk bijvoorbeeld naar Milan in de giro. 

het voordeel van Pedersen is echter dat hij ook opstelbaar is punch etappes en overgangetappes, en dat is zeer handig. Het kost namelijk wel gewoon een stoeltje.  

ik twijfel nog enorm, maar momenteel lijk ik te kiezen voor Philipsen, Meeus, Girmay, De Lie en ik wacht nog op Jeanniere en Kanter (mits de prijs goed is).  

KV
floda
Het toevoegen van stuyven aan trein voor van lerberghe maakt wereld van verschil voor merlier in mij...

Cofidis??

En feit dat Cort dat sprintje wint, zegt wel niks over zijn huidige klimvorm. 

wsteen
Rider
Netjes gedaan man! Zou ik het excel bestand mogen hebben?

Uiteindelijk wil ik het in een interactieve vorm aan iedereen aanbieden. Ik ga proberen dat voor het begin van de Tour nog te realiseren. Anders deel ik tegen die tijd alsnog wel een Excelletje.

Woutomaat
Coureurs du Courage
Ik voldoe wél aan die omschrijving ;-) zou jou dus les kunnen geven. Wel leuk dat je zo jong al enth...

Haha geinig! Mijn idee van de wielersport was ook oude mannetjes, ik had ook niemand in mn omgeving die ook echt wielerfan was dus ik dacht altijd het is zo'n ouwe mannen sport totdat Tour de Tietema en de Rockets kwamen door hun ben ik steeds meer gaan kijken ik kijk nu zelf de kleinste koersjes als zij maar meedoen en kans maken! Back on topic: De Bini die we nu zien tijdens de Baloise tour krijgt die niet gewoon 9 kansen hij lijkt echt weer erg goed! Als hij nog iets beter gaan klimmen krijgt hij echt veel kansen rit 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 17, 21. En als die in die ritten resultaat rijdt kan hij echt een van de grootste kanshebbers op groen zijn! Hot take: Misschien kan hij ook in rit 2 en 3 punten scoren. Daarbovenop als er tussensprints zijn na een klim dan kan hij daar ook veel punten pakken tov Merlier en Philipsen. En voor slechts 2 miljoen kan die jongen goud waard zijn zelfs vorig jaar toen hij veel minder was scoort hij nog best veel. Misschien zou hij zelfs je sprinter van dienst kunnen zijn als je Merlier, kooij en Philipsen weglaat kun je Bini in veel ritten cappen en het overige budget kun je steken in een loeisterk klimteam al vind ik dit wel een heel hotte take!

Rider
wsteen
Uiteindelijk wil ik het in een interactieve vorm aan iedereen aanbieden. Ik ga proberen dat voor het...

Ik gooi de afbeelding wel even door ChatGPT, toch bedankt!

Woutomaat
wsteen
Eerst dank nog aan mirkodek voor de hele uiteenzetting over 500k en 750k renners. 🙏 Als iemand er o...

Wauw nice man! Ik bereken wel dingen maar dit is wel van een wat andere orde! Chapeau!

Coureurs du Courage
KV
Cofidis?? En feit dat Cort dat sprintje wint, zegt wel niks over zijn huidige klimvorm. 

Nou, de moeder van Fretin denkt daar heel anders over. Kan zomaar een verschilmaker worden ;-)

Cort is het type renner dat je pas kan afschrijven als ie stopt met fietsen. Altijd een linkmichel die zijn ereplaatsen bij elkaar blijft fietsen.

Blijft lastig om keuzes te maken zo.

In dat kader: Van Eetvelt. De naam kwam al voorbij en heb hem zelf momenteel ook in het team staan. Vond hem opvallend sterk fietsen de eerste ritten in de Giro. Zou zomaar eens de 'parel' van deze Tour kunnen zijn. Niet dat ie dan per se plek 9 in het AK team opeist, maar ik zit er over na te denken om hem samen met VPP als 9 en 10de man voor het AK mee te nemen. Allebei jong, goede klimmers, ruimte binnen de ploeg en zouden altijd het geweer van schouder kunnen verleggen. Iemand anders die met deze gedachte flirt?

Woutomaat

Narvaez wint in Zwitserland daarmee lijkt hij me toch wel topkandidaat voor Tour selectie. Vanaf welke prijs nemen jullie hem niet meer mee ik ben bereid heel wat uit te geven misschien wel een goeie 4 mil. Gaat een berg teampunten pakken maar zelf ook veel maakt een heel mooie kans in rit 3 ook op geel zal misschien achter Pogi wat scoren in rit 2, wint de ttt, kan scoren in de aanvallersritten (4, 9 en 13) en ook in de niet loodzware bergritten!

Woutomaat
Coureurs du Courage
Nou, de moeder van Fretin denkt daar heel anders over. Kan zomaar een verschilmaker worden ;-) Cort...

Lennert moet nog wel zien te herstellen en VPP lijkt me niet voor AK gaan, zie dit artikel: https://www.wielerflits.nl/nieuws/ook-na-ventoux-doorbraak-blijft-valentin-paret-peintre-immuun-voor-klassementsdruk-niet-interessant/

Coureurs du Courage
Woutomaat
Haha geinig! Mijn idee van de wielersport was ook oude mannetjes, ik had ook niemand in mn omgeving...

Goed pleidooi voor Bini. Denk ook dat ie prima geprijsd is voor zijn capaciteiten. Hij zou anders 1,5M hebben gekost, maar is daarom 2M: hij is de goedkoopste kanshebber voor de groene trui. Met alle respect voor alles wat daarna komt, maar dat zijn echt dark horses. Bini kan echt winnen van iedereen en bovendien lastiger terrein aan. 
Waar ik een kanttekening bij wil plaatsen is hem ook als kanshebber zien in etappe 2 en 3. Dat gaat wat ver.

Woutomaat
Coureurs du Courage
Goed pleidooi voor Bini. Denk ook dat ie prima geprijsd is voor zijn capaciteiten. Hij zou anders 1,...

Ja dat wist ik ook wel dat dat heel erg ver ging maar het was ff een hot hot take.

Laatst gewijzigd
klaas drr
Coureurs du Courage
Nou, de moeder van Fretin denkt daar heel anders over. Kan zomaar een verschilmaker worden ;-) Cort...

V Eetvelt is van het nivo Kelderman en Vine, ligt er vaak bij of blessuregevoelig. Voor 500k kun je uiteraard het risico wel nemen.  Bij mij staat hij op de 500k lijst, en die is best lang.

Coureurs du Courage
Woutomaat
Lennert moet nog wel zien te herstellen en VPP lijkt me niet voor AK gaan, zie dit artikel: https://...

Dat hoop ik persoonlijk ook niet. Ik vind ze juist interessant omdat ze niet voor AK gaan. Maar ze fietsen allebei voor een ploeg die het in TTT slecht gaat doen. Hierdoor zullen ze in de etappes die volgen ruimte gaan krijgen, te meer omdat het geen gevaarlijke klanten zijn. Ik zie ze dan best Eulalio style het geel pakken of in ieder geval de top 10 binnenkomen. En dan kunnen ze opeens veranderen in AK.

En lukt dat niet, dan zijn het hele leuke gasten voor dezelfde ritten als waar je je AK ploeg opstelt.

wessel2105
Stootlek
Na het luisteren van de voorbeschouwing had ik dezelfde ervaring en ben ik opnieuw gaan puzzelen. Oo...

Ik zit zelf op een vergelijkbare trein en heb ook deze 3 namen gekozen dit dan aangevuld met een 1M sprinter en types als Godon/Matthews/Cort voor de lastigere etappes. 

Met Pedersen en of Philipsen word mijn team net te krap wat AK of de rest van de sprinttrein betreft. Merlier heb ik wel even gehad, maar na vorig seizoen durf ik die nu niet aan met het risico dat hij weer alle tussensprints laat gaan.

Kooij zie ik gewoon als een reeële kandidaat voor groen of in ieder geval zeker de top 5. Ook Girmay vind ik in de Tour toch wel steady gebleken. Meeus is altijd even afwachten dus ik twijfel om mogelijk toch de Lie te gaan pakken aangezien ik denk dat die in ieder geval een trein krijgt waar Meeus het toch wel meer zelf gaat moeten uitvogelen.

Ook kan je op het moment gokken op een Teunissen al denk ik dat Max Kanter er daar nog bij komt en die heb ik er dan toch wel graag bij hetzelfde geldt voor een Lamperti.

Met 4 echte vlakke sprinter en verder wat UAE knechten of Visma knechten denk ik de etappes wel redelijk op te kunnen vullen en niet veel meer sprinters nodig te gaan hebben. Zeker aangezien het klassement wel al redelijk zal staan voor de eerste sprint etappe is.

TankinkforPresident
Coureurs du Courage
Dat hoop ik persoonlijk ook niet. Ik vind ze juist interessant omdat ze niet voor AK gaan. Maar ze f...

Alle redenen die jij nu noemt, maakt voor mij dat van Eetveld er hier al van het begin er in staan. Hoge potentie, parcours op maat. Nadeel is wel dat hij vaak wat tegenkomt en dat er zoveel geschikte ritten voor hem zijn, dat hij ook voor veel 0 punters gaat zorgen

wessel2105
Wicked Wout
Nou Wout, je krijgt bijval vanuit de bekende wielersites. O.a. Sporza en IDL berichten nu ook over d...

Op de site van de Tour zelf staan de tussensprints op 25 punten wat al 5 punten meer js dan dat het vorig jaar was bij de tussensprints. Voor de vlakke etappes staan de punten echter nog steeds op max 50 punten.

Koerskoorts

Hallo, 

Ik heb dit forum enkele dagen geleden leren kennen en er in geslaagd alle paginas door te lezen... houdt me weg van het wk momenteel.. Ik speel enkel op Sporza dus geen spelspecifieke inbreng van me. Ik vind hier wel heel interessante analyse posts dus zal me daarin ook af en toe aan een bijdrage wagen. 

Ivm Pedersen en de jacht naar het groen: de ritten waar Pedersen het verschil zou moeten maken zijn ook de ritten waar Alpecin VDP kan inzetten om hier een stokje voor te steken? Dit idee in combinatie met de nieuwe punten verdeling voor vlakke ritten doet me afstappen van de Pedersen piste.. wat jullie?

Ivm Ackerman: zien jullie hem dezelfde resultaten halen bij Jayco als bij Israel (tour 24)?

1 2 ... 53 54 55 56

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.