Darts

1 2 3 4 »
Janjanssen98765

Als je je eigen definitie van spel en sport verzint dan kun je er van maken wat je wilt ;)

Klootje Kriekeljon

Als je dokter zegt dat je moet gaan sporten wil hij dat je iets fysieks gaat doen, niet? Niet dat je iets gaat doen met je tactiek, technische vaardigheden, geluk.

JJ, het is gewoon een hele lastige discussie. Want er is een verschil tussen de letterlijke definitie van sport en de culturele definitie van sport. Schaken is cultureel gezien een sport, maar past zeker niet in de letterlijke definitie.

achtpuntzes

'@ klootje:
en dan komen we weer terug bij mijn definitie van sport. er moet in mijn ogen sprake zijn van fysieke inspanning, en die zie ik niet bij darts.

Klootje Kriekeljon

Ja maar bij bijv. hengelsport komt dat wel, de fysieke inspanning. Is dat dan opeens wel een sport? Duidelijk is fysieke inspanning dus niet het enige criterium.

Mark

Om me ook maar eens in de discussie te mengen. Darts is wat mij betreft een spel dat zich heeft ontwikkeld als sport.

Het draaide eerst om de lol, gewoon een spelletje in de kroeg. Nu is het een sport. Je moet veel trainen om bij de wereldtop te horen. Net als boogschieten, snooker, formule 1 racen. Allemaal fysiek niet de meest intensieve 'sporten'. Een paar kilo meer of minder boeit niet echt, maar gestrest en ongecontreerd beginnen aan een wedstrijd dan ga je het niet redden. Daarnaast moet je echt oefenen om een goede balans te vinden tussen kracht, de juiste beweging en je zicht.

Met schaken en poker is de kwaliteit van de handeling hoe je kaarten omdraait of je stukken zet irrelevant voor je resultaat. Die kwaliteit van de handelingen zijn wel relevant voor het resultaat bij darten, snooker, formule 1 en boogschieten. Je zou dus kunnen stellen dat poker en schaken geen sport zijn en de vier ander genoemde sporten wel. Cultureel kan je schaken wel als een sport zien en poker misschien ook wel.

Klootje Kriekeljon

Ook een mooi voorbeeld, F1. Dat is dus fysiek wel juist heel zwaar. Maar een echte sport is het niet.

Mbt schaken en poker, misschien begrijp ik je verkeerd. Maar volgens mij onderschat je schaken enorm. En vergelijk je poker onterecht met een volledig kansspel zoals blackjack en roulette wel zijn. Poker is een vaardigheidsspel, grote misvatting vaak.

Laatst gewijzigd
Mark

'@klootje

Ik zie F1 ook gewoon als sport en hanteer liever een brede definitie, zodat darts, boogschieten en andere minder fysiek intensieve sporten er bij inbegrepen zijn.

Ik onderschat schaken en poker niet, want deze zijn fysiek niet zwaar, maar vraagt veel training en inzicht, daarnaast is het in het geval van schaken cultureel ontwikkeld als sport en die ontwikkeling maakt poker door op dit moment.

Blackjack en roulette zijn gokspellen met een negatieve verwachtingswaarde. Dat is gewoon gokken en

xistnc

Sport of spel? Bij spel speelt in het algemeen geluk een grote rol. Mensen die goed in een spelletje zijn proberen dat geluk te elimineren. Dat is bij darts absoluut niet zo. Schaken is een denksport, net als bridgen. Darts een precisiesport, net als golf en biljart.

.
Van alle subjectieve onzin die hier voorbijkomt, vind ik de bijdrage van Scotty nog het meest constructief. Een dokter die meent te moeten adviseren dat je meer moet sporten, kan beter maar rekening houden met de mogelijke consequenties daarvan!

123poetertjes

Gerriegod maakt mijn avond. Baas!

Mark

Ja prachtige eerste set, met 9-darter en 132 gemiddeld. Valt weinig aan te doen. Tweede set pakte hij zijn kans niet.

Don Hamstre

Rommelige finale, maar uiteindelijk dan toch 'dyscalculie Gary' die er met de beker vandoor gaat. Toch een heel aardig toernooitje geweest en wat mij betreft ook de verdiende winnaar.

Klootje Kriekeljon

Subjectieve onzin? Zoals elke reactie tegen Giant en voor TLJ van jou uit het afgelopen jaar bedoel je?

Laatst gewijzigd
Kingstown

Er werd zowaar nog iets over de wedstrijden zelf gepost in dit topic. Hoezee.

Ab Normaal

Had ik maar gewed bij de bookies vanaf de kwartfinales... Maar ja, da's altijd makkelijk achteraf.

pirazzi

De halve finale WK darts was Barney - Lewis en Anderson - Klaasen.
De finale ging tussen Anderson en Lewis, Anderson won.
De afgelopen weken heb ik vaak op donderdagavond naar premier league darts gekeken, in Nederland uitgezonden door RTL 7.
Daar is men inmiddels tot de halve finales gekomen die worden gespeeld op donderdag 19 mei in Londen.
Michael van Gerwen - Adrian Lewis
Phil Taylor - Gary Anderson

Finale ... - ... wordt dezelfde avond gespeeld.

1 2 3 4 »

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.