Het topic der verdachte fietsen

« 1 2 3 4
achtpuntzes

Na een positieve test in 2016 is wederom pijnlijk duidelijk geworden dat de wielersport nog niet van zijn mechanische dopingproblematiek verlost is.

Op WielerFlits hebben we afgesproken dat het onder reacties van nieuwsberichten niet toegestaan is te speculeren over mogelijk mechanisch dopinggebruik van renners.

Op verzoek van enkele leden werd in 2013 een topic gecreëerd waar als enige plek op WF het dopingprobleem besproken kan worden. Ook op de nieuwe site is deze plek er nu. en nu is er ook een topic waar je mechanische doping kan bespreken.

Desalniettemin blijven de overige huisregels van WielerFlits van kracht.

Reageer met respect en probeer jouw bijdragen zo goed mogelijk te onderbouwen.

achtpuntzes

tja, mechanische doping is een feit. ik vond de suggestie van Romans dat de UCI al wist wie ze moesten pakken om zo een mindere heldin te slachtofferen teneinde een daad te stellen wel een goede. verder denk ik dat ze niet de eerste de beste motorfiets hebben gepakt, dus rijden er waarschijnlijk meerdere van dit soort brommers rond. dus, verdenk je iemand van brommeren, of wil je er je mening over geven, doe het hier, en niet bij de nieuwsberichten.

Silent Hill

Ik kan het verhaal moeilijk geloven. VDD die op een dag naar haar papa stapt en zegt: papa, ik wil een fiets met een motortje. Ok, zegt papa, laten we dat doen. Dat is toch te zot voor woorden ? Of was het de papa die het voorstelde aan haar ? Daar zeg je als jong getalenteerd meisje toch direct nee op ? Vreemd vreemd vreemd. Ik ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat.

achtpuntzes

'@ SH:
ik denk zelf dat de makers van de brommerfiets hun product eens wilden testen en dat de van den Driesschjes daar wel oor naar hadden. want ik vind het vooral vreemd dat de eerste mechanische doping geconstateerd wordt bij zoiets als bij de kleine sport veldrijden, en wel bij de dames U23, en dus niet bij de heren profs op de weg waar er veel meer te halen valt.

Laatst gewijzigd
billi

'@8.6

maar waarom dan testen op een wk?
of .... elders wel in gebruik als er geen controles zijn

maar ik heb twijfels bij dit geval, zolang er niet bekend is WAT er exact mis is

Laatst gewijzigd
Hakkie2

Ik hoop toch echt dat het één meisje is die dit met haar entourage deed en niet dat het veel voorkomend is. Zoals je ook nog steeds renners hebt die epo pakken, terwijl dat toch ook niet echt meer voor komt. Als haar broer inderdaad ook EPO heeft gepakt (dat las ik onder een topic), dan zou het wel eens gewoon een familie met een lage moraal kunnen zijn...

Alleen: is dit meisje lid van een team en krijgt ze de fiets en een mecanicien van het team (ik volg veldrijden niet, dus geen idee hoe dat werkt)? Een WT renner zou meteen tegen de lamp lopen als het team er niet van weet, omdat een mecanicien dat gelijk merkt (zadel er af of de trapas proberen te verwijderen en je merkt het). Ik hoop toch dat er in het profwielrennen geen complete ploegen zijn die hier aan doen, inclusief mecaniciens... Hoe zit dat bij het veldrijden (en dan met name bij dit meisje, heeft die een 'eigen' team)?

achtpuntzes

'@ billi:
waarom niet? de controle was overigens onverwacht. misschien dachten ze dat er helemaal niet op mechanische doping gecontroleerd zou worden.

Jacco van Stierop

Graag zou ik wat meer helderheid willen hebben over het technische aspect. Waar was de accu bijvoorbeeld verstopt? Ik weet niet hoe het staat met de stand der techniek heden ten dage maar tot voor kort (bij dat hele verhaal van Cancellara in de RvV) sprak men over een accu die relatief groot (als een bidon) en zwaar was.
Voor aanvang van de wedstrijd worden de fietsen toch gewogen? Is er toen reeds wat opgevallen bij de controleurs vanmiddag?
De accu kan slechts voeding geven voor een relatief korte duur; een veldrit is veel korter dan een wegkoers, wellicht daarom dat het daar is gebruikt.

anonymous

De UCI zei ooit dat ze bij gevallen van mechanische doping het hele team van een renner zouden schorsen. Heeft Van den Driessche eigenlijk een team?

Verweggistan

'@Jacco: In deze reportage van Koppen doen ze een test met zo'n motortje tijdens de koers en leggen ze uit hoe het werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=nqhX8-dazOo

Laatst gewijzigd
Onie

Bureau sport heeft daar een paar jaar geleden een mooi item aan besteed met Dijkstra en Boogerd.

Klikkerdeklik.

Ontwikkelingen zullen niet stil staan, dus tegen een relatief klein gewicht een aanzienlijk voordeel.

edit: 150W voordeel (in motor filmpje).

Laatst gewijzigd
Jacco van Stierop

'@Verweggistan, @Onie

Bedankt, duidelijker nu. Het is een ontwikkeling die ik niet zo heb gevolgd, ben ook nog steeds wat beduusd van wat er gebeurd is vandaag.
Hmm, Museeuw er zo afrijden op de Kwaremont is inderdaad straf.

LutsenkoFan

Er komt een tijd dat die dingen zo klein zijn en van een materiaal dat het bijna niet op te sporen is.

LutsenkoFan

Het zal toch wachten worden tot een grote naam wordt gepakt, wil het echt aandacht krijgen. Mensen die niks van wielrennen wisten kennen nu alleen lance armstrong en zijn doping. Wielrenners gebruiken alleen maar doping in hun ogen. Als een coureur a la Cancellera, Froome etc. hierop wordt gepakt kennen deze mensen weer iets meer. Wielrenners gebruiken doping en motors, zeggen ze dan.

tendam

'@lutsenkofan
Surf eens naar NOS.nl, zou ik zeggen. Bam, het belangrijkste nieuws van de avond is een fiets met een motortje. Hoe bedoel je geen aandacht?

(overigens vind ik dat de NOS z'n prioriteiten niet helemaal op orde heeft)

Nick Nuyens

Welke verdachtmakimgen zijn er al geweest door heen de geschiedenis?

Cancellara die in de ronde van vlaanderen na een fietswissel Boonen vanuit het zadel erop legt. Breschel is overigens woest na de wedstrijd hij stond ook aan de kant van de weg voor een wissel maar werd helemaal vergeten.

Hans Van de Wegen: 1 van zijn collumns op wordpress over de cijfer gegevens van Froome. Lang hoog tempo aanhouden op max. Hartslag. Opvallend bij de befaamde interval versnellingen van Froome blijft zijn hartslag hetzelfde. Motortje op de momenten van interval?

Horner en de onmogelijke wattages voor een man van 42?

Hesjedal in diezelfde vuelta die valt tijdens een tijdrit. Zijn fiets maakt enkele vreemde capriolen en het wiel lijkt na de val maar niet tot stilstand te komen.

Het WK ITT waar de fiets van een movistarrenner ongezien moet meegenomen worden omdat het zadelpen afbrak. (Achteraf om de sponsor niet te schaden).

Waren er de laatste jaren nog zo van die voorvallen?

billi

'@billi, 30 januari 2016 om 21:37
" maar ik heb twijfels bij dit geval, zolang er niet bekend is WAT er exact mis is "

tip: lees eerst de nieuwsberichten+reacties voordat je een reactie plaatst

-inderdaad, de feiten zijn er, ziet er slecht uit voor dit meiske, al dan niet er goed van op de hoogte zijnde, wil wel weten wie er allemaal van op de hoogte waren

tendam

'@nick nuyens
Dat verhaal over Cancellara speelde alleen in Vlaanderen. De rest van de wereld kon wel accepteren dat hij gewoon beter was dan Boonen.

Er zijn genoeg voorbeelden van renners die vanuit het zadel een indrukwekkende versnelling plaatsen. Dat zou je dan nu als verdachte situaties kunnen bestempelen.

Hakkie2

Versnellingen vanuit het zadel bestonden al voor de technologie er was om een motortje in de fiets te stoppen. Denk aan Zoetemelk op het WK, maar ook bijvoorbeeld Jan Raas en later Ekimov stonden er bekend om.

Nick Nuyens

'@Tendam

Tuurlijk zijn hier genoeg voorbeelden van maar in combinatie met de fietswissels zowel in Harelbeke als in de ronde en een outstanding Breschel die in dwars door Vlaanderen ook ineens tijdrijders benen had gevonden en ook aan de kant stond in de ronde voor een andere fiets. Breschel zijn reactie na de finish was er toch eentje die telde.

Dat jij het verhaal nooit serieus hebt genomen betekend niet dat dat voor iedereen buiten Vlaanderen zo geld. In Vlaanderen zijn er overigens ook gewoon believers en non believers.

Poeksel

Marijn de Vries over Femke v.d. D.

Ik denk dat ze het goed samenvat.

zoetepap

en het filmpje vd fietswissel van Cancellara?

Klootje Kriekeljon

Geen grote liefhebber van Marijn de Vries. Maar dit is een mooi stukje!

billi

vlg HLN: vader en broer ook betrokken bij vogeldiefstal

postduiven met een motortje???

ook interessant:
http://www.hln.be/hln/nl/952/Wielrennen/article/detail/2602972/2016/02/01/Motortje-Van-den-Driessche-is-doping-voor-de-armen.dhtml

over die 'vriend' is vrij weinig bekend, althans ik vind niet echt iets, zag wel een wf-reactie dat het een gluiperd is, weet iemand meer?

Laatst gewijzigd
CeRo

Renaat Schotte had het tijdens de junioren koers al over de UCI die fietsen aan het controleren waren. Dan moet je toch echt dom zijn of er inderdaad niets van af weten om die fiets in de post te zetten.

« 1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.