Het topic der verdachte fietsen

1 2 3 4
AndriesW

Zodra het wiel de weerstand van de modder overwint komt de kracht die VA wel degelijk op de trappers zet ineens weer door. De versnelling van het wiel komt dus voort uit de kracht op de nauwelijks bewegende trappers kort ervoor. Een achterwiel reageert, met de ketting als doorgeefluik, toch al met enige vertraging op ingezette trapkracht. Andersom reageren de trappers met enige vertraging op het doorslippende wiel.

Laatst gewijzigd
Scotty

'@Hakkie2,

En als je je motortje nu alleen gebruikt in het begin van een etappe, of tijdens het veldrijden; af en toe een rondje?
Geldt dat dan wel als "een beetje motor"? Ik vind je redenatie ronduit krom. Wat jij er bij haalt zijn eerder schoonheidsfoutjes, dan bewust dopinggebruik, en is dus een hele andere discussie. Vaak worden die schoonheidsfoutjes, zoals net gezegd, ook ingezet om het daadwerkelijke dopinggebruik te verbloemen. Bovendien kennen we momenteel ook geen verschil in straffen tussen schoonheidsfoutjes en bewuste doping. Waarom zou je dat onderscheid dan wel willen maken tussen mechanische doping (bewust) en medische doping (blijkbaar mogelijk onbewust).

Maar laten we eerlijk wezen. Is het nu echt al eens voorgekomen in het profpeloton dat een renner met een motortje rijdt? Renners met een motortje hebben zo achterlijk veel voordeel, dat moet je als niet-motor gebruiker makkelijk kunnen zien/ervaren. Mocht ook in dit geval de omerta zich weer voordoen, dan kunnen we er vanuit gaan dat elke prof het voordeel van een motortje heeft en is er per saldo nog niks aan de hand.

Kennen jullie voorbeelden van wedstrijden waarbij het lijkt dat een renner op de brommer is? Ik moet zelf gelijk denken aan Cobo op Angliru, Horner (eigenlijk elke bergetappe die bewuste Vuelta, die had gewoon teveel overmacht) of Majka (die rijdt sommige bergetappes wel heel makkelijk).

Laatst gewijzigd
Poeksel

Spartacus. Maar de prestatie van Horner is inderdaad ook verdacht.

Sowieso, een slimme valsspeler zal de motor met mate gebruiken. Je wilt niet opvallen. Paar procent extra, dan gaat niemand vragen stellen...

EkkelWido

De voorbeelden waarover inderdaad wordt gepraat zijn die van Cancellara. Maar die ís gewoon heel erg goed. Als, ik noem maar wat, Tom Leezer daar (de bewuste momenten van Spartacus) ineens iedereen uit het wiel rijdt, is het toch een ander verhaal.

Daarnaast ben ik gewoon een erg naïeve volger. Ik wil het simpelweg niet geloven.

Hakkie2

'@scotty: ik vind de redenatie van ieder die medische doping gelijk stelt aan mechanische doping eigenlijk ronduit krom. Een motor zie ik eigenlijk redelijk vergelijkbaar met de etappe per trein afleggen (al heeft iemand die dat doet wel historisch besef :D) Je hoeft je in principe niet in te spannen om vooruit te komen. Dat gevoel heb ik bij medische doping helemaal niet.

Laatst gewijzigd
Silent Hill

Over Cancellara ... ik ben altijd grote fan van hem geweest, maar ik twijfel toch meer en meer.
Naast zijn verdachtmakingen in de RVV, en zijn buitenaardse prestaties in PR, herinner ik me een E3, waar hij op 2 - 3km van de finish wegsprong uit een kopgroep met Boonen en nog iemand. Na afloop zei Boonen dat hij zijn sprint gereden had om op het wiel van Cancellara te komen, wat dus niet lukte. Cancellara ontsnapt dus rapper dan Boonen kan sprinten, en houdt die inspanning vervolgens nog eens 2km vol, terwijl Boonen (toen in zijn topperiode) na 200m vol sprinten om op het wiel te komen, al moest plooien. Ik weet het niet.

En iets anders. Mechanische doping. Waar ligt de grens.
Een motortje ... dat is duidelijk. Maar Giant heeft een nieuwe fiets voor Dumoulin ontwikkeld, of waren het banden (? - ik vind het artikel niet terug), die dit seizoen zoveel meer tijd zou opleveren in een TT. Hoever kan je materiaal verder ontwikkelen om het geen mechanische doping te noemen. Iemand met betere banden is in het voordeel tov een armer team die die banden niet kan aanschaffen. Eigenlijk is dat ook mechanische doping, toch ?

Laatst gewijzigd
Senioralex

In "Wielertoerist.be" van 4 februari lees ik het volgende:

"Verhalen < Mechanisch motortje"
Naar aanleiding van het voorval met de fietsen van Femke Van den Driessche waarbij een mechanisch motortje is teruggevonden
heb ik de vraag gesteld aan een nevenbond of er gecontroleerd wordt op mechanische doping?

De voorzitter heeft er zijn mening over gegeven en vind dat het onnodig is om de renners voor de start nog extra op te houden.

Met andere woorden geen controle.

Controle op aanwezigheid van motortje is nochtans eenvoudig.Gewoon de trappers achteruit draaien.

(Geschreven door "Yvan" op 1februari)

Senioralex

In "Wielertoerist.be" van 4 februari lees ik het volgende:

"Verhalen < Mechanisch motortje"
Naar aanleiding van het voorval met de fietsen van Femke Van den Driessche waarbij een mechanisch motortje is teruggevonden
heb ik de vraag gesteld aan een nevenbond of er gecontroleerd wordt op mechanische doping?

De voorzitter heeft er zijn mening over gegeven en vind dat het onnodig is om de renners voor de start nog extra op te houden.

Met andere woorden geen controle.

Controle op aanwezigheid van motortje is nochtans eenvoudig.Gewoon de trappers achteruit draaien.

(Geschreven door "Yvan" op 1februari)

billi

'@Senioralex, dat zegt genoeg :o

in het cirquit, buiten de uci-wedstrijden, is het dus nog erger gesteld, vrees zelfs dat er extreme gevallen tussen zitten

Netraam

'@billi & Senioralex
Maar het is toch al tijden bekend dat er bij amateurwedstrijden veel minder gecontroleerd wordt? Behalve grote evenementen (Gran Fondo New York haalt er regelmatig valsspelers tussenuit) is er op continentaal niveau al nauwelijks controle op medische doping, laat staan mechanische...

billi

'@Netraam, ik weet het, maar de opmerking "De voorzitter heeft er zijn mening over gegeven en vind dat het onnodig is om de renners voor de start nog extra op te houden." is veelzeggend.

toke

Het word nog een hele opgave voor het organiseerende comite van de tour de france om op het gehele traject voldoende oplaadpunten te hebben.

Senioralex

Vandaag verscheen er in "De standaard" een dubbelbladartikel over wielertoeristen met een motortje,maar die daar voor uitkomen.Ze doen het om nog met de ploeg mee te kunnen,want de jongste uit dit artikel is 67 en de oudste 84.Ik ken de jongste ervan, want ik reed 43 jaar bij de BWB. Ik citeer dus de
67 jarige,die ik trouwens reeds jaren ken:

"Toen de fiets van Ryder Hesjedal vorig jaar na een val in de Vuelta,bleef z'n fiets doordraaien......Toen ik die beelden zag ben ik naar m'n garage gegaan om m'n fiets op de grond te gooien.Die begon te tollen,net als die van Hesjedal....."

"De Standaard" van 7 februari - Artikel "Eindelijk kan ik ook eens demarreren".

Netraam

Als Hesjedal toen een motortje gebruikte (twijfel daarover) dan was het iig niet crank-based zoals bij Femke, want zijn cranks bleven stil.
Daar zou je dan het achterwiel van La Gazetta kunnen zien, maar (vanwege de prijs) twijfel ik daarover nog veel meer.

Senioralex

Netraam

Ik deel volledig Uw mening,daarom dat ik tot tweemaal toe de naam van het dagblad vernoemde.

ervee

'@ Silent Hill:
Dat was de E3 van 2010 volgens mij. Die derde renner was Flecha, kan mij dat ook nog herinneren. Maar Boonen was toen top, maar Cancellara ook. Die won dat jaar Vlaanderen en PR, dus zo verdacht vind ik dat niet. Hetzelfde als op de muur tijdens Vlaanderen dat jaar. Hij reed Boonen daar zittend eraf, maar achteraf gezien reed Cancellara zelf niet eens zo snel die muur op.

Utrecht19

Ik las dat Cookson bij koersen alle fietsen wil gaan controleren op mechanische doping.
Vind dat, aangezien het ook niet te duur schijnt te zijn, een goede ontwikkeling.
Het schrikt op z'n minst af om een motor te gebruiken tijdens een koers.

Retro Lex

Een week geleden al verschenen op wielerblog Inrng.com Are Motors worse than Doping ? ( Doping is vooral slecht voor het lichaam vd renner)
Goed artikel met uitgebreide comments. De link werkt blijkbaar niet goed want ik krijg een foto te zien.
Dus zelf even opzoeken op Inrng.com

http://inrng.com/2016/02/motors-vs-doping-thoughts/

Laatst gewijzigd
LutsenkoFan

Ik geloof er nu helemaal niet meer in. In dat verhaal van Femke van den Driessche. Het is bewust gedaan, vader of niet ze wist er van.

Dit artikel bewijst het eigenlijk wel. Het zijn stuk voor stuk 'criminelen'.
http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/02/06/wie-gelooft-haar-1585633

Orakel

Mechanische doping... Aan de auto hangen na pech (Nibali)? Er werd toe niet echt gepleit voor een levenslange schorsing.
Van Avermaet ook levenslang schorsen? Hij liet zich duwen door een motard in San Sebastiaan.

achtpuntzes

begin Januari dus de onthullende uitkomsten van een of ander onderzoek (nog onbekend wie dat uitvoerde) op de 'televisie' (Hongaarse? Franse? of toch de Nederlandse televisie?)

elrio

Het was dus fluimucil (zeggen ze)....http://bbc.in/2h3gZCO. Vraag je je wel af waarom zo geheimzinnig.

Pizzi

En daar gaat een fiets harder van?

achtpuntzes

'@ Elrio:
dit is het topic der verdachte fietsen, je weet wel, met motortjes en zo. post maar in 'het topic der verdachte renners' of open een nieuw topic, 'het topic der verdachte pakketjes' :p

Scotty

Hey, gister zou die Hongaar toch met zn verhaal komen??

1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.