Het topic der verdachte fietsen

1 2 3 4
Poeksel

Dat is een verontrustend artikel Billi. Maar zou "Bovendien is die technologie nog niet op te sporen" echt waar zijn? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, hoogstens dat heel moeilijk is.

Netraam

Als het elektromagnetisch werkt moet het gewoon 'simpel' op te sporen zijn, dat laat nou eenmaal sporen achter.

Verweggistan

De mysterieuze vriend van Femke meld zich
http://nos.nl/artikel/2084357-vriend-van-van-den-driessche-het-was-mijn-fiets.html

Romāns Vainšteins

Cancellara is een regelrechte held maar in die klassieke jaargang op de keien was Tinkoff heel vaag met allerhande fietswissels bezig ja, ik kan me die momenten met Breschel nog goed herinneren. Wie weet had het niets met motortje van doen maar iets anders heel slims, er was iets vaag aan en Breschel werd in de steek gelaten in deze.

nafnikleb

Er is nu het eerste motortje is gevonden een hele discussie losgebarsten over wat erger is, mechanische of medische doping. Vrijwel alle wielrenners vinden het mechanisch doperen volgens mij vele malen erger dan een spuitje epo. Dit kwam eerder al naar voren bij uitspraken van gepakten als Armstrong en Rasmussen. Gister in DWDD werd oud-wielrenner Rob Harmeling bijna emotioneel zo kwaad werd hij over het idee van mechanische doping.

Zijn uitleg kwam er niet helemaal lekker uit maar zijn argumentatie was denk ik als volgt: Zelfs al gebruik je medische doping, je moet de kracht nog altijd uit je eigen lichaam halen. Als je een berg op fietst moet je nog steeds afzien. Bij mechanische doping kun je, zonder er echt voor te leven en zonder echt af te zien een prof eraf rijden (zie Boogie vs Erik).

Bovendien, een wielrenner leeft al voor zijn vak en past daar al zo goed mogelijk, alles op aan. Voorbeelden zijn allerlei eiwitshakes, vitaminen, voedingssupplementen, bietensap en ga zo maar door. Medische doping sluit aan bij de gedachtengang om alles te doen om je lichaam zo goed mogelijk geschikt te maken om te wielrennen.

Op het mechanisch aspect kun je echter dezelfde analyse loslaten. Als het gaat om de fietsen wilt ook iedereen de technologie gebruiken die de beste resultaten geeft, en dat wordt ook continue verbeterd. Stijfheid, aerodynamica, wattagemeters, vering voor kasseien, ander bandenmateriaal en ga zo maar door. Met een motortje wordt je fiets toch ook echt een stuk geschikter om een berg mee op te fietsen.

Dan blijft 1 aspect liggen, en dat is de mate van voordeel die je hebt van mechanische doping. Merckx, Lefevere en vele andere eisen levenslange schorsing en spreken van grotere schande dan welk dopingschandaal dan ook.

Moet dan de hoeveelheid profijt die iemand van vals spelen heeft de strafmaat bepalen? Is de ene manier van vals spelen ernstiger dan de andere?

Ik denk zelf dat je vooral naar de persoonlijke omstandigheden moet kijken. Dit meisje heeft dit vast niet allemaal zelf bedacht en probeerde vast haar prestatiegerichte vader blij te maken. Zoiets vind ik persoonlijk minder erg dan andere meer bewuste keuzes voor medische doping.

Silent Hill

Ik gaf haar eerder nog het voordeel van de twijfel, maar intussen heeft zij en haar familie 200% afgedaan.
Haar broer gepakt op doping, die 'vriend' gestopt met wielrennen nadat hij er klappen uitdeelde, haar vader blijkt een [URL=http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-jabbeke/-die-familie-deinst-voor-niets-terug-a2603590/]dief[/URL] te zijn ... kortom, een marginale familie tot en met.
Ik ben het zowaar eens met Lefevere: levenslang schorsen.

Blijkt trouwens dat Femke de Koppenberg 10 seconden rapper opreed dan het pak, om vervolgens 17 seconden te verliezen in de afdaling daarna. Hallo !

Hakkie2

'@nafnikleb: dit meisje deed het vast om haar vader te plezieren, maar is gewoon een 19 jarige die dus gewoon tegen haar vader in kan gaan. Om een motor gebruiken tijdens een wedstrijd moet je toch een bepaalde extreem lage moraal hebben. Een lage moraal die ze vast van haar vader geleerd heeft, maar die ze wel zelf heeft overgenomen.

Dit doet me trouwens al vanaf het begin aan de zaak Lommers (uit het schaatsen) in Nederland denken. Een 15 jarige jongen en een 17 jarig meisje die door hun vader waren aangezet tot dopinggebruik. Ook deze kinderen, die dus niet meerderjarig waren, zijn uiteindelijk tot aan het CAS gewoon 2 jaar geschorst en dus als volwassenen behandeld. Nooit meer wat van deze 2 supertalenten gehoord, trouwens. Vanaf 2011, het moment van de uitspraak van het CAS, hebben ze geen wedstrijd meer gereden.

Ik vind dat hier dit 19 jarige meisje zeker als een volwassene moet worden behandeld. En dan moet hier dus de straf gelden die vanaf nu altijd op motortjes in de fiets gaat staan. Ook bij iemand die er de halve Tour mee rijdt, bijvoorbeeld. En wat mij betreft is dat levenslang. Dus ook voor dit meisje (die sowieso nooit meer aan bod zal komen in de wielerwereld, dus voor haar maakt 2 jaar of levenslang niet eens uit).

Laatst gewijzigd
nafnikleb

'@Hakkie,

Het gaat mij er vooral om dat het mij zo verbaast dat de wielerwereld deze fraude zo extreem veel erger vind dan medische doping (of tijdens een beklimming aan de auto hangen wat mij betreft). Ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken of dat wat jou betreft ook zo is, maar er zijn volgens mij nog steeds geen medische dopingovertredingen waar direct levenslang op staat. Vandaar dat de roep om een levenslange schorsing mij zo tegen staat, ook al maakt het effectief misschien niks uit.

123poetertjes

'@Hakkie
Ik denk dat dit echt geval echt een hellend vlak is. Rationeel gezien is Femke een volwassene die haar eigen verantwoordelijkheid wel mag dragen in dergelijk situaties. Echter zie ik hier een heel treurig verhaal van een klein meisje dat het gevoel heeft zich voor papa te moeten bewijzen.
Ik vind het lastig om zo'n situatie in te denken, omdat ik ontzettend lieve ouders en broers heb die mij altijd zullen steunen en geen valse verwachtingen hebben. Een dergelijke familie gun ik iedereen. De realiteit is echter dat er nog altijd duizenden gezinnen in Nederland en België zijn dat kinderen worden uitgebuit en mishandeld thuis, in verschillende gradaties die vaak moeilijk te herkennen zijn. Nu wil ik nog niet meteen insinueren dat dat in dit geval ook zo is, dat is namelijk een heel gevaarlijke aanname. Maar ik maak wel de optelsom motortje-epobroer-parkietdiefstal om met enige zekerheid te stellen dat hier een 'foktup' vader zit die een iets te grote invloed op zijn kinderen uitoefent om meer status te krijgen. Ik weet niet of dit ook zeker klopt (nogmaals, dit zijn gevaarlijke aannames) maar in dit licht kan ik me de wanhoop wel voorstellen.

Ik denk eigenlijk dat niks Femke gelukkiger kan maken dan een lange schorsing. Dan is ze in elk geval van dit gezeik af, en hoeft ze nooit meer het wereldje in waar ze wellicht nooit had willen zijn.

Ik weet dat dit een beetje off topic was, maar ik wil het toch even gezegd hebben.

Laatst gewijzigd
Hakkie2

'@nafnikleb: ja, ik vind het gebruik van een motor in koers vele malen (echt heel veel malen) erger dan het gebruik van welke doping ook.

MecanoDope

Ben het met 123poetertje eens. Ik denk ook dat hier ook groot gezinsdrama achter schuilt. Met een vader die het niet zo nauw neemt met de normen en waarden en zijn kinderen domineert. Het zou wel eens blessing in disguise kunnen zijn dat dit gebeurt is voor Femke.

slice

Tsja, of vader vindt meteen een nieuwe manier om status te krijgen via zijn dochter.. Mocht dit een familiedrama zijn dan is dat nu niet ineens afgelopen

Poeksel

"Met een vader die het niet zo nauw neemt met de normen en waarden"

Inderdaad, een ordinaire dief zelfs.

nafnikleb

'@Hakkie2, kun je daar een motivatie voor geven? Omdat het raakt aan de kern van wielrennen ofzo?

EkkelWido

Ik denk dat ik het met @nafnikleb eens ben wanneer ik zeg dat het op mij erg raar overkomt wanneer men onderscheid gaat maken, dan wel gradaties gaat aanbrengen in de manier van vals spelen. Het is mijns inziens helemaal niet relevant om te discussiëren over wie 'meer' vals speelt of erger manipuleert dan de ander. Het begint er bijna op te lijken alsof EPO-gebruikers worden verdedigd t.o.v. deze manier van doping (Zie ook het fragment van Rob Harmeling in DWDD van maandag jl.)

achtpuntzes

ik snap ook niet echt waarom de ene manier van vals spelen erger zou zijn dan een andere manier. je belazert de boel, punt.
verder denk ik dat de van den Driesschjes nu al behoorlijk gestraft worden. die kunnen niet meer over straat of boodschappen doen zonder dat ze met de nek worden aangekeken. en als het pa om meer status te doen was heeft hij dus nu het tegenovergestelde bereikt. ik denk dat ze daar meer last van hebben dan een schorsing.
overigens denk ik dat ik de verdediging van paps in de parkietenzaak nu al weet: "ik heb geen idee hoe die parkieten in mijn jaszak zijn gekomen. wellicht zij ze er uit zichzelf in gevlogen."

Laatst gewijzigd
Hakkie2

Waar je met doping jezelf een paar procentjes kunt verbeteren, kun je met een motor ongetraind de profs verslaan. Zie bureau sport. Doping is ook vaak een geval van net iets teveel van een bepaalde stof, die bijvoorbeeld dan in medicijnen zit. Je kunt niet 'net iets teveel motor in je fiets' hebben. Een motor raakt wat mij betreft aan de kern van de sport, doping veel minder.
Ik kan me ook voorstellen (niet dat ik het zelf zou doen of dat ik het goed keur) dat je geleidelijk van voedingssupplementen en legale spullen naar doping gaat. Er zit een grijs gebied in. Dat is er bij een motor niet. Dat is geen geleidelijke schaal, maar gewoon het besluit om een motor te plaatsen in je fiets.

Ik heb ook allerlei boeken van dopingzondaars gewoon in de kast staan. Als die motortjes blijken te hebben gebruikt gaan die boeken gewoon naar de kringloop...

Laatst gewijzigd
EkkelWido

Ja, maar feit blijft dat je de boel belazert. Je bent oneerlijk bezig, je besodemietert jezelf en hebt geen respect voor de sport. Waarom zouden we zo ingewikkeld denken? Als je toch wilt vals spelen kun je trouwens beter een motortje om handen nemen. Dat scheelt je naast een heel pak naaldenwerk en transfusies ook nog een stuk of wat trainingsuren in de week.

Hakkie2

'@EkkelWido: ik denk zo 'ingewikkeld' omdat een mens nou eenmaal niet zwart-wit is. En 'je belazert de boel', geldt dat ook voor iets teveel astmamiddel? Of bij andere middelen die gewoon in medicijnen zitten?
Dat vind ik dus niet. Wat mij betreft kan bij 90% van de doping op de lijst de straf fors naar beneden, bij mechanische doping zou ik hem op levenslang zetten.

EkkelWido

'@Hakkie2: Ik snap je punt en met wat je zegt ben ik het deels eens. Zolang jij aan kunt tonen dat je onwetend bent (door onbewuste inname van verboden middelen, op welke manier dan ook) moet goed worden gekeken naar strafvermindering of -kwijtschelding. Maar ik blijf vinden dat bewuste inname van verboden middelen in de vorm van transfusies of pillen eveneens ontoelaatbaar is. Dan maar allebei levenslang.

nafnikleb

Nog een mooie beschouwing over dit onderwerp:
http://inrng.com/2016/02/motors-vs-doping-thoughts/#more-27502

@Hakkie2, net teveel van een medicijn of net niet goed genoeg de ingrediëntenlijst bekijken is natuurlijk minder erg dan een motortje in je fiets stoppen. Maar EPO komt ook écht niet per ongeluk in je bloed. Daar komt nog bij dat waarschijnlijk het gros van de 'vervuilde-voedingssupplement-verhalen' gewoon lulsmoesjes zijn.

Dit is nieuw, anders en niet het zoveelste geval maar het eerste. Ik denk dat dat de heftigheid van de reacties verklaard. Ik vind dat de straf zich moet verhouden met de straffen voor epo/bloeddoping.

EkkelWido

'@nafnikleb: Helemaal mee eens.

Lalsacien

https://igcdn-videos-g-5-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t50.2886-16/12661639_533035963546045_1249326232_n.mp4
En wat te denken hiervan??? Achterwiel Van Aert na 5 seconden.

Laatst gewijzigd
AndriesW

'@Lalsacien
Van Aert houdt in gedurende de bocht, zijn achterwiel blijft even steken in de modder en slipt vervolgens iets door als hij weer kracht zet op de trappers. Niets bijzonders in een cross, lijkt me.

Laatst gewijzigd
Lalsacien

'@AndriesW het lijkt alsof het wiel van VA al draait voordat hij kracht zet op de trappers.

1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.