De Honderdste Ronde van Vlaanderen

« 1 2 3 4
Senioralex

Toen de ronde nog vertrok vanuit Sint-Niklaas trokken wij,een groep wielertoeristen; er naar toe
vanuit Waarloos bij Mechelen.Het was zowat de eerste uitstap van onze ploeg,dat geen wielerter- roristen waren en de verkeersreglementen respecteerden.Maar er waren meer groepen en het was
niet te geloven wat die op de baan uit uithaalden...

Even voor Sint-Niklaas was men er een aan het afvoeren met de ambulance.Een andere van die ploeg kroop op z'n fiets met een gescheurde koersbroek;'t was mooi...

Nu had ik graag geweten hoe het er in Nederland aan toegaat met die twee klassen van fietsers...
Met of zonder motortje...

Retro Lex

Beste Senior Alex,

Altijd mooi om verhalen uit de oude doos te horen.
Er rijden hier al langer snorfietsen en scooters rond die ik graag de terrosristen van het fiestpad noem. Sinds deze week moeten ze op de rijweg.
Op dit moment is Nederland bezig met "Johan Cruijf" Die overigens in catalonie mischien nog wel een grotere held is.

PS Ik heb u een PB gestuurd. Kijk bij het inlogblokje

Senioralex

Het was in 1990,het jaar dat Argentin,de grote man van Luik-Bastenaken-Luik,won.We zakten dat jaar weer af naar Sint-Niklaas,want het was
zomerweer.Op het marktplein,het grootste van België,kon je over de koppen lopen.Het was dank zij de Luc Philips (U weet wel,Pastoor Mun-
the) dat we konden rondwandelen nadat hij zei:"Gomor wandelen,ik doe een terraske en let op de fietsen". Luc,die het jaar daarvoor de dood
voor de ogen zag,toen hij startte boven het Meer van Leman en naar beneden donderde tot hij zag dat z'n remmen niet vastgezet waren. Hij
kwam er goed vanaf,met een gebroken pols en was verder bont en blauw.
Wij dus wandelen en liepen op Rudy Dhaenens die naar een van onze ploeg z'n helm wees,een goeie oude worstenhelm,die je nu nog op de
piste ziet dragen. "Kan je die niet verkopen,want er is hier een italiaan die niet mag starten zonder helm" Ik trok m'n franke smoel open en zei
"500 frank",die de sportbestuurder,die gevolgd was,met plezier betaalde. "Ik heb die maar 350 frank betaald zei de eigenaar,waarop ik hem
antwoordde :Kijk,die moesten binnen het kwartier een helm vinden"... Rudy Dhaenens werd die dag tweede en de italiaan,waarvan ik de naam
niet meer ken,gaf op....

Laatst gewijzigd
Retro Lex

500 frank voor een Worsten helm ? Dat was een goede deal destijds.
Maar heeft u wel eens een koers verkocht ??

Senioralex

'@Retro Lex :

Kijk,naar die prijs sla ik met m'n pet;Het is een kwart eeuw geleden,weet je...
daarbij was het een helm van z'n vader...
Sorry,maar ik weet niet wat een inlegblokje is.Bedoelde U een inlegkruisje?

Nee hoor,heb het natuurlijk gevonden,waarvoor bedankt,hoor8

Laatst gewijzigd
pirazzi

Wat is een worstenhelm? Al gevonden via google, met die bandjes dus.

Laatst gewijzigd
Senioralex

De Ronde komt dichterbij...En dan denk ik terug naar 1970,toen wij,wielertoeristen B.W.B.,
in de nacht de Kemmel beklommen...

We reden een 300 kilometer Brevet en kwamen van Monteberg.Je moet hem dan langs die
luizige kant op,met als finale een stukje van 23 %.Het regende stilletjes en we dachten al
aan de afdaling,met de "Dodenbocht".En zouden we op onze fiets bovenkomen?Het was
immers genoeg dat vooraan enkele van hun fiets vielen,of gewoonweg afstapten.Het was
inderdaad gedaan,We moesten afstappen...Ik meen dat we met een 150 man waren.Zo'n
bende al eens samen horen vloeken? Boven was een herberg open en een zatte bende had
heel wat plezier met ons.

(naar beneden vertel ik morgen)

billi

mooi verhaal :)

vraagje, hoe waren jullie uitgedost?
kan me zo voorstellen, een shirt en een petje van ijsboerke of zoiets

Senioralex

'@Billi

Neen,wij waren aangesloten bij K.A.W.S. of Koninklijke Antwerpse wieler en Supportersclub,
Met R.A.B.C. (Royal Antwerp Bicycle Club), beiden de oudsten van het land.Wij reden toen in
blauwe truien en dito vesten,deze laatste met reclame van "De Beuckelaer" op de rug.Onze
club bestaat in Antwerpen niet meer wegens meningsverschillen in het bestuur.Ze heten nu
A.F.T. of Antwerpse Fietstoeristen.Ikzelf was later aangesloten bij de Belgische Wielerbond
als individueel wielertoerist.
Dus geen "Ijsboerkes",sorry...

Laatst gewijzigd
billi

nostalgie, leuk om te lezen

achtpuntzes

misschien een stomme vraag maar wat is eigenlijk de reden van
de in mijn
ogen rare zinsopbouw? ik bedoel, midden in een zin naar de volgende alinea
gaan,
er zijn er meerderen die dit
doen,
ik snap er eigenlijk niet zo veel
van.
ene Boum05 heeft er ook een handje van. is dit een of ander literatuur
verschijnsel,
of is er een andere reden waarom jullie dit
doen? ik
ben benieuwd. :)

Laatst gewijzigd
billi

Komt door op enter drukken aan het eind van de regel tijdens het typen, ipv door te typen, en bij het verzenden/plaatsen is er een andere regel breedte. Als je dat niet weet, komt het zo te staan. Om dit te voorkomen is doortypen de oplossing.

Heb het zelf ook regelmatig als ik de tekst elders type en dan kopieer. Gebruik dan ook enter om geen regel van 5 meter breed te krijgen, niet overzichtelijk dan, zou dan later moeten aanpassen.

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

'@ billi:
ah, ok. ik dacht al met een of ander nieuw
literair mode
verschijnsel te maken te hebben. :)

in ieder geval leest het een beetje raar.

Laatst gewijzigd
Senioralex

Kemmel (Vervolg):
Ongetwijfeld zijn er onder U die grommen:"De Kemmel is toch geen Ronde van Vlaanderen ?!
Klopt,maar ons 300 km brevet noemde men Ronde van Vlaanderen Brevet,en de Kemmel
maakt eveneens deel uit van het Heuvelland.En de legendarisch Muur van Geraardsbergen
werd eerst in 1981 gereden met de Kapelmuur erbij....

Terwijl we onze beurt om naar beneden rijden afwachtten,liep m'n achterband leeg...we re-
den toen nog met Tubes en met twee man duurt zo'n vervanging niet lang,alleen kwam nu de
angst van het naar beneden rijden...In de goot van de Dodenbocht rijden was af te raden en de
lange buitenbocht was meteen ook af te raden,want die Tube moest nog echt vast komen .
Het midden dan:liepen daar voor ons twee met de fiets aan hun buitenzijde en met een dikke
meter er tussen.Ik vloog er geruisloos tussendoor en hoorde ze terecht nog vloeken toen ik weer
aansloot bij het peloton en we probleemloos naar Het Gentse reden.

Nog dit: We kwamen aan bij het Café van René Adriaenssens,destijds bekend zesdagenrenner.
deze had een weegschaal in de Hall staan en bij het vertrek woog ik 83 en m'n kompaan 93;Toen
we aankwamen woog ik 80 en Eddy 90.Mensen,wat waren we fier! We gingen er een Trappist op
drinken,hoeveel het er werden weet ik niet meer,maar we wogen ons nog eens bij het buitengaan:
Ik woog 83 en Eddy 93...

Laatst gewijzigd
Senioralex

De Kemmel met vrouw en kinderen:

Neen,dit is een grapje,maar tegenwoordig kan je er een uitstap van maken,luister maar:
Enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog begon men tegen de zijflanken van de Kemmel
te graven,graven,graven.Het werd een reusachtige put en niemand wou je vertellen wat
er gaande was.
Er werd een bunker gebouwd met als hoofdzaal 30 op 30 meter,hemelhoog en het geheel
heeft muren van een meter dik,bekleed met een koperen plaat met een dikte van 2 cm.en
een dikke betonnen zweefplaat boven dit alles...

Legendarische verhalen errond ontstonden,want waarvoor hij diende werd ons niet ver-
telt. Schuilkelder voor Koning en Koningin (Met danszaal?) - opslagplaats voor atoombom-
men enz...En wanneer je er voorbij reed zag je er steeds een schildwacht met geweer....
In 1994 deed het leger er afstand van en men kan nu dit geheel komen bezoeken! Inlichtin-
gen door bij Google "Bunker onder de Kemmelberg" in te tikken.Goede reis!

Senioralex

Ik volg nu reeds 72 jaar de ronde.Eerst de radio,later dus T.V. en een twaalftal keren het vertrek tot men het van Sint-Niklaas zonder verwittiging afkocht... De aankomst zag ik nooit echt.Niets aan te zien : " Ze zén er " en het was gedaan...Leve de T.V. Volgende zondag is het weer zo ver...

Heb natuurlijk steeds de boeken over de Ronde gekocht en ga er tijdens deze week alle dagen over vertellen en stel dan ook elke dag drie vragen.Hij die de meeste juiste antwoorden kende,mogen we met recht "Mister Ronde van Vlaanderen" noemen.Tot straks....

billi

De Ronde is wel jouw koers he ..... ;)

k ga wel een poging wagen bij de vragen, maar kan me de ronde van 70 jaar geleden niet herinneren ;)
hopelijk is het meerkeuze

Senioralex

Vraag 1:We beginnen met de Taaienberg,een berg met een gootje.De renner die we zoeken nam daar steeds de leiding en z'n hoog tempo daarbij zorgde voor een selectie die de finale van de Ronde zou rijden.Over wie hebben het hier?

Vraag 2: Er zijn er die beweren dat je voor een goede Ronde slecht weer moet krijgen.Dat jaar was het echter wreed slecht weer van start tot aankomst.Slechts 24 bereikten dat jaar de eindmeet...De man die we zoeken,en die uiteindelijk de Ronde zou winnen,reed plat voor de beklimming van de Koppenberg.Hij kreeg een wiel van Oosterbosch en Lammerts zou hem later op sleeptouw nemen naar het peloton.De Koppenberg was nagenoeg onberijdbaar en legendarisch was de slalom dat die renner,die plat viel,daar toepaste en door de stappende renners door reed.Tussen haakjes nog:Het was Hennie Kujiper,die bij de "voetgangers" de boel opvrolijkte toen hij een toeschouwer een mep op z'n aangezicht verkocht ,op z'n fiets sprong en plots weer kon rijden !!!
Wie was die renner die plat viel en uiteindelijk de Ronde zou winnen?

Vraag 3: (Hapje):Wie was de renner die driemaal achter mekaar de Ronde won?

simplex

'@Senioralex

1) Boonen
2) 1985
3) Magni

billi

1 v Petegem
2 Phil Anderson
3 E Mercks

Senioralex

Simplex: één is juist;wij vragen voor twee een rennersnaam en drie is ook juist

billi : nog geen juiste.Merckx won tweemaal,en niet achtereen.Het was Frans Verbeeck die toen tegen T.V.reporter Fred de Bruyne de historische woorden sprak: "Fred,er is niks aan te doen,die man rijdt vijf kilometer per uur rapper...

Laatst gewijzigd
Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

1. Boonen
2. Eric Vanderaerden
3. Magni

simplex

'@Senioralex. Sorry was te enthousiast omdat dat jaartal (geboorte dochter) direct inviel.
Uiteraard hoort daar de naam van Eric Vanderaerden bij die datzelfde jaar ook zijn geliefkoosde (6e!) monument G-W won.
Over beide winsten/koersen heb ik eerder al mooie quotes kunnen plaatsen.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Prachtige beelden uit 1985

https://www.youtube.com/watch?v=-Kmsb55YuhE

Romāns Vainšteins

Zo, dat zijn nog eens een hoop onbegrijpelijk columns achter elkaar.

Tijd dat de muur weer terugkomt in de ronde, het nieuwe parcours is een drama van hier tot de Kwaremont.

« 1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.