De Honderdste Ronde van Vlaanderen

1 2 3 4
Senioralex

Stand : Rahimms alles juist bij eerste beurt - 50 Punten
Simplex :na tweede beurt (Herstelling) - 40 punten

Senioralex

"Hoe het allemaal begon" werd per ongeluk geplaatst onder "Raad de renner uit het blote hoofd VIII" (zal het nooit meer doen...)

Senioralex

"Hoe het allemaal begon" werd per ongeluk geplaatst onder "Raad de renner uit het blote hoofd VIII" (zal het nooit meer doen...)

billi

gekopieerd uit ander topic - van Senioralex:

Hoe het allemaal begon: “Is bestemd voor Honderd jaar Ronde van Vlaanderen”,Sorry…
0p 12 september 1910 werd het blad “Sportwereld” gesticht.Het hoofd ervan was Karel Steyaert,die we beter kennen als Karel van Wynendale,samen

De stichting van de Ronde van Vlaanderen: Het was Karel Steyaert,die we kenden als Karel van Wynendale,die het blad “Sportwereld ” oprichtte.Hij werd hierin bijgestaan door Léon Vandenhaute ,die later z’n vennoot zou worden.(Nu is diens naamgenoot Ferdi Vandenhaute de leider).
In de U.S.A. kende men Karel als Mac Bolle,maar dat is een hoofdstuk dat hier niet past,wel een ander verhaal waard is :De zesdagen.

Maar terug naar “Sportwereld” en de eerste Ronde.Het bestuur van de Belgische Wielerbond werd toen geleid door “Franskiljons” en Vlaanderen had het niet gemakkelijk.Het Kampioenschap van Vlaanderen te Koolskamp kreeg een bericht dat er voor het podium geen “Vlaamsche Leeuw” meer gespeeld mocht worden,maar de “Brabançonne”,Het leidde bij het volgende Kampioenschap tot incidenten: Een orkest speelde de “Brabançonne” en Karel riep tot een groep studenten :”Vliegt de Blauwvoet” waarop een massa de “Vlaamse Leeuw “brulden.Maar de oorlog kwam en de Vlamingen,die vooral de oorlog voelden,kregen in de wereld respect en de Walen kwamen er minder aan te pas.Voeg daarbij dat de Vlaamse renners na de oorlog de Walen overheersten en het verder ook zo bleef(Bekijk de erelijsten).”Sportwereld” werd gesticht op 12 september 1912 en precies een jaar gaven ze de start voor de eerste “Ronde”.Maar dat is voor morgen,de vragen over de Ronde zijn voor deze middag …

Laatst gewijzigd
Senioralex

'@billi:
Bedankt voor die verhuis.Ikzelf bracht het er niet vanaf...

De vragen over de Ronde:
1) Tweede eindigen is zowat een straf voor de meeste renners.In de ronde waren er drie renners die dit driemaal tegenkwamen.
We vragen hun namen dus.

2)In de Ronde Van Vlaanderenstraat zien we het monument van Karel van Wijnendale.In welke gemeente? De renners passeerden er reeds ettelijke keren.

3) Zowat de 30 laatste Rondes beklommen ze de Berendries .Deze ligt in een klein dorp dat een deelgemeente van Zottegem is.Hoe heet die pluk huizen?

Morgen: De Nederlanders in de Ronde...

billi

1 v Petegem
2 Etikhove
3 Sint Maria Oudenhove

achtpuntzes

leuk topic, Senior Alex. ga zo door. :)

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

1. Sean Kelly, Johan Musseeuw en Leif Hoste
2. Kluisbergen
3. Michelbeke

Laatst gewijzigd
simplex

1) Kelly, Museeuw, Leif Hoste
2) Kwaremont
3) Sint Maria Oudenhove

@billi. Nu heb jij de vraag (1) verkeerd gelezen of begrepen?

billi

inderdaad :p
te rap gelezen blijkbaar :o

Senioralex

Vooreerst heb ik de dagpunten verhoogd naar 60,want 50 verdeeld niet door 'drie
SIMPLEX behaalde de 60 punten _ billi,de verstrooide,met 20punten en tenslotte:
RAHIMMS " 40 " En dit vraagt een verklaring: Kluisbergen bestaat
uit vier dorpen,maar bestaat zelf niet.Bij de gemeentefusies werden Berchem -
Kwaremont - Ruien en Zulzeke afgeleid van de plaatsnaam Kluisberg,grotendeels
gelegen te Ruien,die één der meest bekende heuvels van de Vqlaamse Ardennen
aanduidt.(zo werd dit. beschreven bij de fusies);Aldus vond ik het best van hier
de punten te geven,alhoewel de ronde van Vlaanderenstraat zich in de deelgemeen-
te Kwaremont bevindt,maar aangezien de vier dorpen een geheel vormen...
billi was er niet bij en stak waarschijnlijk z'n tijd in punt drie van Sint -Maria-Ten Hove.
en aangezien Etikhove hier zo'n dikke 20 kilometer verwijderd ligt...
DE STAND: Simplex 120 punten - Rahimms 100 en de verstrooide billi de volle 20.
Morgen dus de Nederlanders in de Ronde en in de vragen.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Senoralex je uitleg is net zo onduidelijk als je puntentelling ... maar het zal wel.

Senioralex

kijk rahimms,ik versta je,maar dit is een ongewoon geval.Normaal werd dit na de gemeentefusies een fusiegemeente met vier deelgemeenten
maar hier is het één gemeente met vier ,zeg maar gehuchten zonder administratie,die zelf niet bestaat.Geef toe,het is uniek...vandaar DE KNOOP DOORGEHAKT en kluisbergen (dat niet bestaat) en Kwaremont gelijk gesteld.
Dus voor Uw puntentelling: 20 voor uw vraag 1,20 voor vraag 2,en nietsvoor vraag 3,want Michelbeke is een deelgemeente van Brakel.

Ik had het simpel kunnen maken door geen punten te geven voor Kluisbergen,want het monument bevindt zich in de Ronde van Vlaanderenstr.
in Kwaremont,maar ja. We kunnen er geen advocaat op zetten....

een goede nacht,rahimms...

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Senoralex ik bedoel je optelsom..

Als jij je punten hebt herzien zou ik dus 60 punten voor de 1e vragenronde moeten hebben + de 40 =100 die klopt.

Simplex had 40 punten en krijgt er nu 60 dus ook 100 en geen 120.

Daarnaast is je uitleg gewoon warrig, kan er geen touw aan vastknopen.. Maar misschien moet je zelf je berichten maar eens nalopen. Ook jij een goede nacht.

simplex

Kijk al uit naar de volgende dagen info en RVV vragen.
Wel of geen punten, ik doe mijn best om na afloop mijn liefde voor De Ronde en Belgische koersen toe te mogen lichten en wellicht wat ervaringen te delen met Senioralex en anderen.

Senioralex

@ rahimms:

Akkoord met de punten.Wordt aangepast (was op school reeds slecht in wiskunde)

Warrig: Neem Google en tik "Kluisbergen".lees vervolgens de vijf eerste artikels (meer mag ook)
en je zal weten waarom ik warrig was...Verder wens ik U het beste,man...

@ simplex: Uw mening deed me goed,maar ik ga er ook wat Nederlandse renners doortrekken,Zon-
der kritiek heb ik niets aan mijn Rondewerk...Ook het beste,man...

Senioralex

'@ rahimms:

Akkoord met de punten.Wordt aangepast (was op school reeds slecht in wiskunde)

Warrig: Neem Google en tik "Kluisbergen".lees vervolgens de vijf eerste artikels (meer mag ook)
en je zal weten waarom ik warrig was...Verder wens ik U het beste,man...

@ simplex: Uw mening deed me goed,maar ik ga er ook wat Nederlandse renners doortrekken,Zon-
der kritiek heb ik niets aan mijn Rondewerk...Ook het beste,man...

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Senioralex daarom bedoelde ik warrig, jij zei dat Kluisbergen niet bestaat, terwijl ik dus 5 artikelen (via google) zie staan over de gemeente Kluisbergen. Het maakt mij verder allemaal niet uit. Misschien is het gewoon je manier van schrijven waarom ik je niet helemaal goed begrijp. Ga gewoon door met schrijven hier, en ik zou je kwis laten vallen. Je stukjes zijn gewoon leuk om te lezen, daar hoeft eigenlijk verder niets aan toegevoegd te worden.

Senioralex

Welke Nederlandse renners waren bij ons de "populairste"? Tijdens en na de oorlog Gerrit Schulte en in de vijftiger jaren Wim Van Est,een Flandrien in Nederland,waarvoor we eveneens supporterden,vooral in Bordeaux - Parijs,die hij driemaal won en evenveel keren tweede was.

In de Ronde zagen we het aankomen;Hij was 16e in 1950, 4e in 1951 en in 1952 kende hij de slechte stukken weg,de beste stukken in de bergen en hij won en hield onder meer de beste Fransen uit die tijd achter zich,want het parcours kennen is vooral in de Ronde zeer belangrijk.Sorry,maar voor de lepe Jan Raas hadden de Belgen het niet,wel voor Adrie van de Poel,die in 1986 de laatste Nederlandse overwinnaar was,nadat het Johan Lammerts was die het hem een jaar vroeger voordeed.Sindsdien zagen we geen Nederlanse winnaar meer,hoorguit Erik Dekker met een tweede en een vijfde plaats.
(De anekdote van Wim van Est met Louison Bobet wou ik ook vertellen,maar zag er toch maar vanaf.De meeste onder U kent ze wel,denk ik...en"De Pontiac liep" is afgezaagd,denk ik.)
Tot vanmiddag dan!

Senioralex

Welke Nederlandse renners waren bij ons de "populairste"? Tijdens en na de oorlog Gerrit Schulte en in de vijftiger jaren Wim Van Est,een Flandrien in Nederland,waarvoor we eveneens supporterden,vooral in Bordeaux - Parijs,die hij driemaal won en evenveel keren tweede was.

In de Ronde zagen we het aankomen;Hij was 16e in 1950, 4e in 1951 en in 1952 kende hij de slechte stukken weg,de beste stukken in de bergen en hij won en hield onder meer de beste Fransen uit die tijd achter zich,want het parcours kennen is vooral in de Ronde zeer belangrijk.Sorry,maar voor de lepe Jan Raas hadden de Belgen het niet,wel voor Adrie van de Poel,die in 1986 de laatste Nederlandse overwinnaar was,nadat het Johan Lammerts was die het hem een jaar vroeger voordeed.Sindsdien zagen we geen Nederlanse winnaar meer,hoorguit Erik Dekker met een tweede en een vijfde plaats.
(De anekdote van Wim van Est met Louison Bobet wou ik ook vertellen,maar zag er toch maar vanaf.De meeste onder U kent ze wel,denk ik...en"De Pontiac liep" is afgezaagd,denk ik.)
Tot vanmiddag dan!

billi

leuk om te weten :)
zo blijven we op de hoogte

vraagje: Welke Ronde was de eerste die je gezien hebt?

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Leon Van Bon deed het toch ook niet slecht in de ronde, en zelfs Boogerd reed er eens top 10. Verder nog Maaskant en Kroon en natuurlijk Terpstra, dus we hebben niet meer gewonnen maar zijn toch zeker wel vaker in de top 10 geëindigd dan alleen met Dekker. En voor die tijd vergeet je dan het volledige Nederlandse podium in 1981 met Kuiper als winnaar...

Laatst gewijzigd
Senioralex

Vraag 1: (Een hapje) Geef een andere naam voor de "Bult van Melden".

Vraag 2: Deze Nederlander won ooit de Ronde en droeg gedurende 31 Jaar,tot na z'n dood,want hij overleed jong,de trui van het hoogste gemiddelde van de Tour.Wie bedoelen we hier?

Vraag 3 : Hij ligt in Anzegem en was tot 1950 een lastig ding,nu ligt er asfalt en is het een lacherke.Geef de naam ervan...

Geen moeilijke dag,hoop ik...Morgen vertellen we over enkele bekende bergen uit de Ronde

Jacco van Stierop

1 Koppenberg
2 Evert Dolman
3 Tiegemberg

Senioralex

Vraag 2: De Tour is natuurlijk de Ronde van Vlaanderen.Sorry

1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.