WF WorldTour 2015 (fictief spel)

1 2 ... 11 ... 22 23
Don Hamstre

Ik zie het nu van de WT schrappen niet echt in, juist omdat het fictief is maakt het ook niet uit als je voor de ranking een beetje moet improviseren.

An Post :)
Leuke etappes, net alsof ik een echte koers volg.

mhp88

Idd, alle categorieen kunnen hier voorbij komen. Wil Je alle wtploegen, goed. Wil je ook continentale ploegen, ook goed. Ik vind niet echt dat we dat moeten beslissen aan de hand van niveau, maar dat iedereen dat zelf mag beslissen. Als je de regels volgt, dan zie je wel welke categorie je moet zijn. Categorie staat niet gelijk aan kwaliteit.

Erg leuke ronde @moker. Lees het met veel.plezier :)

moker

‘Hallo en welkom bij de slotetappe in de Ronde van Dublin. De etappe is 143.5 kilometer lang en bevat twee heuvels. De eerste is 8.3 km á 1.9%, maximaal 4.5%. De top ligt op 130.7 km. Na een relatief korte afdaling, start Lugnaquilla: 7.3 km á 8%, maximale stijging: 15%, maar voor we dat eindspektakel krijgen, eerst nog een lange aanloop. Niet meer gestart vanmorgen zijn: Sam Bennett (Bora-Argon18), Ben Swift (Team Sky) en Theo Bos (MTN-Qhubeka). Daardoor blijven nog 88 renners in koers. Twee supsersprints zijn er weer opgenomen. De eerste volgt na 60.2 km, de 2e na 96.5 km. Leider in het supersprintklassement is de Duitser Nerz. Nog geen enkel klassement staat vast. Om 11.55 wordt het startsein gegeven en om 12.00 zijn de renners uit de neutrale zone om te starten aan de etappe. Dirk wie zijn de favorieten?’ ‘Op ons rugnummers blad heb ik stippen gezet, een groene stip voor een grote kans en een oranje stip voor een redelijke kans. Groene stippen staan bij: Daniel Martin (Cannondale-Garmin), Steven Kruiswijk (LottoNL-Jumbo), Adam Yates (Orica-GreenEDGE), Nicolas Roche (Team Sky) en Serge Pauwels (MTN-Qhubeka). Een oranje stip staat bij: Davide Formolo (Cannondale-Garmin), Bradley Wiggins (Team WIGGINS), Davide Rebellin (CCC Sprandi Polkowice), Linus Gerdemann en Gustav Larsson (Cult Energy Pro Cycling), Marc de Maar en Huub Duyn (Roompot Oranje Peloton), Bob Jungels (Trek Factory Racing) en Emanuel Buchmann (Bora-Argon18).’ ‘Zelf heb ik ongeveer dezelfde namen. Buchmann trouwens niet te vinden bij de beste 25. Verloor in de ploegentijdrit al een minuut en verloor gisteren ook een minuut. Staat al op 2’11 van Pieter Weening, want dat moeten we niet vergeten een Nederlander staat aan de leiding. We hebben deze etappe interviews met Nicolas Roche, Daniel Martin, Bradley Wiggins, Gustav Larsson en Marc de Maar, van onze vaste reporter Sacha Brockenhoff. Verder hoort u nog een interview met Ryan Mullen, dat dateert nog van gisteren. Op NederFlits2 kunt u trouwens kijken naar de wedstrijd D.D.H.N. (Dwars Door Het Net) tegen A.D.D.H. (Andere Doelen Dan Hier) voor de MokerColaCup. We hebben trouwens het mooie nieuws mogen ontvangen dat de Ronde van Zuid-Afrika nog een jaar doorgaat. Mogelijk wordt 2016 wel het laatste jaar aldus LaCornettodelloSport. De Belgische site Sperzi.be heeft meer info gegeven over de opgave van Jasper Stuyven gisteren. Het interview met hem is te vinden via de volgende link: Jasper Stuyven over opgave . Het startsein voor de slotetappe is gegeven, een neutrale zone van vijf minuten en daarna de echte etappe. Et Voila we zijn vertrokken, 88 renners hopen allemaal nog iets van vandaag te maken. Veel renners met verschillende doelen. De ene renner gaat voor de ontsnapping en hoopt zo te winnen, de andere blijft in het peloton met klassementsambities, weer een ander gaat werken voor de kopman en weer andere renners zijn al blij dat ze aan deze koers meedoen. We hebben een aanval gekregen vanuit het peloton. Voor we de namen zullen geven, eerst een interview met de winnaar van gisteren Ryan Mullen. Dit was overigens na de etappe van gisteren.

Reporter: Ryan Mullen je hebt een etappe gewonnen in de Ronde van Dublin hoe voelt dat?
Ryan Mullen: Geweldig, ik heb nog niet alle besef, maar ik heb gewoon een vlakke etappe in mijn eigen land gewonnen.
Reporter: Wanneer wist je dat het binnen was?
Ryan Mullen: Op een kilometer van de meet, merkte ik dat Vasil wat zachter ging rijden, dus toen ben ik over hem heen gesprongen en toen moest hij een inspanning leveren, maar omdat hij wat was stil gevallen was dat te veel voor hem.
Reporter: Sean Kelly je ploegleider stelde dat dit de mooiste zege van het seizoen was voor An Post
Ryan Mullen: Of het de mooiste is dat weet ik niet, maar ik denk dat we als team trots mogen zijn op deze prestatie.
Reporter: Je bent een jong talent in het tijdrijden, vorig jaar 2e op het WK Tijdrijden U23, een zegelijst waar al meer zeges op prijken dan goede knechten, tijd voor een stap hogerop?
Ryan Mullen: Dat zou kunnen, maar dan moet ik aanbiedingen afwachten.
Reporter: Dankjewel Ryan Mullen

‘Een kopgroep die bestaat uit vijf renners. Dominik Nerz van Bora-Argon18 is weer ten strijde getrokken. Ook, Rick Flens van LottoNL, Johnny Hoogerland en Sjoerd van Ginneken van Roompot en Kruopis van An Post. Drie Nederlanders dus. Roompot is zeer goed vertegenwoordigd. Hoogerland en van Ginneken zullen later als springplank dienen. Nerz is weggezakt in het klassement staat op meer dan een minuut. De rest van de kopgroep staat nog verder, maar daar later uitgebreid info over. We hebben veel interviews en daarom volgt er nu een met Marc de Maar.’

Sacha: Marc, wat zijn je doelen straks?
Marc de Maar: Meezitten met de grote namen zoals Roche, Martin en Kruiswijk en dan uiteindelijk toeslaan en zo de etappe te winnen en top 5 te rijden.
Sacha: Zie je nog kansen voor de eindzege?
Marc de Maar: Jazeker, maar dan zal ik vroeg op de klim moeten gaan.
Sacha: Werk jij voor Duyn of hij voor jou?
Marc de Maar: Ik ben kopman en hij is schaduwkopman.
Sacha: Hoe ging het gisteren?
Marc de Maar: De ploegentijdrit ging minder goed dan verwacht, maar de middagetappe ging wel goed. Ik bleef rustig in het peloton zitten en heb geen tijd verloren.
Sacha: Dankjewel Marc de Maar.

Flens, Nerz, Hoogerland, van Ginneken en Kruopis. Vijf renners waarvan meer dan de helft Nederlanders alsjeblieft. Flens heeft sinds 2011 n-n—n-n-n-n—n (beeld op zwart)

NEDERFLITS heeft te maken met een technische storing, er wordt zo snel mogelijk gezocht op een oplossing voor dit probleem.

‘Er waren wat problemen, ik weet niet wat u wel en niet hebt gehoord, we zijn zeker tien minuten off geweest. Ik was aan het vertellen over de prestaties van de renners. Waar ze staan in het klassement kregen we ook op het scherm te zien met de zeges erbij. U heeft dat hoogstwaarschijnlijk niet meegekregen. Mocht u het wel hebben gezien, dan heeft u geluk, maar voor degene die het niet hebben gezien zal ik het verhaal herhalen: Flens, Nerz, Johnny, van Ginneken en Kruopis vormin de vijf leiders. Rick Flens heeft sinds 2011 niks meer gewonnen. De 33-jarige Zaandammer won toen de ploegentijdrit in Tirreno-Adriatico. Gesink werd in die koers 2e. Johnny Hoogerland natuurlijk ook bekend als Johnny Prikkeldraad, maar de Bull van Beverland heeft toch mooie prestaties geboekt. De laatste zege van hem was het NK op de weg. Dominik Nerz hebben we gisteren uitgebreid besproken. Informatie kunt u terugvinden op onze site NederFlits.com/Renners/Dominik Nerz Sjoerd van Ginneken is een 22-jarige talent uit Heerle. Een etappe in de Ronde van Tsjechië is zijn grootste zege tot nu toe, maar het is een groot talent. Hij moet wel wat meer trainen op tijdrijden, want daar verspilt hij af en toe wel redelijk wat tiek. Aidis Kruopis draait een goed jaar met twee zeges in de An Post Ras en het puntenklassement en het Litouws kampioenschap op de weg, maar het is toch even anders voor Kruopis. Drie jaar lang reed hij voor Orica in de World Tour, was er vanaf het begin bij, daarvoor een jaar Landbouwkrediet op Pro Continentaal niveau. Nu verdient hij zijn stuivers bij An Post-Chainreaction. Nooit een grote ronde gereden. Bij Orica-GreenEDGE reed hij bijna geen grote koersen, uit de World Tour komt het van ritten uit de B-categorie: Ronde van Polen, Eneco Tour, E3Harelbeke, Ronde van Peking. Starte wel 1x in Parijs-Roubaix, 2x Ronde van Zwitserland en 1x Parijs-Nice, van deze koersen reed hij alleen een keer de Ronde van Zwitserland uit. Nee we doen niets onder van deze renner, maar het is er nooit echt uitgekomen. Abandons: 2 Ian Richardson (Ireland), 43 Luke Rowe (Team Sky), 105 Brian van Goethem (Roompot) and 146 Daniel Patten (WIGGINS). ‘Zo is er weer een deel uit, vier renners dat brengt het totaal aantal renners in koers nog op 84. Nu we toch in de trent zijn. Wat heeft Bradley Wiggins er vanmorgen over te zeggen?

Sacha: Bradley Wiggins, je (vermoedelijk) laatste wegkoers, ga je nog 1x knallen?
Sir Bradley Wiggins: Is de Paus katholiek?
Sacha: Ja, dus.
Sir Bradley Wiggins: Nee het was een serieuze vraag (geeft een knipoog). Natuurlijk wil ik nog 1x knallen, de ploegentijdrit ging minder dan ik had voorgesteld, maar gisteren heeft Christian voorop gereden in het peloton.
Sacha: Wat is je doel vandaag?
Sir Bradley Wiggins: Bij de eerste 100 zitten.
Sacha: Maar er toen er nog 91 mee.
Sir Bradley Wiggins: Nou dan zou ik dat doel moeten halen.
Sacha: Is je team afgesteld op jou?
Sir Bradley Wiggins: Ja volledig, want zelfs onze ploegleider is op mij afgesteld.
Sacha: Ik zie het al, je wilt er nog een keer een feestje van maken.
Sir Bradley Wiggins: Inderdaad, door bovenop de berg de eindwinst te pakken.
Sacha: Als het niet lukt, kun je dan tevreden terugkijken?
Sir Bradley Wiggins: Ja, dat denk ik wel.

‘Tot zover Bradley Wiggins of moeten we zeggen Sir Bradley Wiggins. Zelfs in zijn laatste koers dolt hij nog wat. We hebben tijdverschillen, we zijn 18 kilometer onderweg: Head of the Race – Peloton á 1.22 ’84 renners nog in koers, daarvan krijgt ¼ punten voor de WF World Tour. Je kan niet stellen dat de koers geen 2.1 mag heten. Als je kijkt naar de opgaves dat zijn er 18. Vooraf werd wel verwacht dat een aantal sprinters af zouden stappen, maar daar ging het om 5 á 6 renners, nu het driedubbele. De Nederlanders kunnen ontzettend goed scoren. Ook in het voetbal, want daar staat D.D.H.N. met 2-0 voor tegen A.D.D.H. in de strijdt om de MokerColaCup, deze wedstrijd is live te volgen op NederFlits2. 10 Nederlanders nog in koers. Pieter Weening staat aan de leiding. Twee man in de vlucht en daarnaast vier man in de top 25. Nederland doet een goede zaak. We gaan er momenteel tussenuit, we zijn over een aantal minuten bij u terug.

RECLAME

‘Hello, welcome back by the second stage in the Tour of Dublin, you heard it good I can better stay talk in Dutch, dus daarom ga ik daar ook in verder. Ik weet niet of u het nieuws al hebt gehoord, maar NederFlits.com gaat er mee stoppen. De Nederlandse zender/site en tak van Wielerflits.nl gaat zich niet langer de focus leggen op de uitzending van het wielrennen. Niet getreurd, we gaan na deze koers nog 1x door. Dat is waar het allemaal begon. Bij de Ronde van Zuid-Afrika. In 2015 toe aan de 3e editie. We geven u later nog een overzicht van de koersen van NederFlits.com. Vanavond in Tour de Boer legt James Vandeschoor, de eigenaar uit waarom NederFlits.com er mee stopt. Nu het vizier terug op de koers. We zijn 25 kilometer onderweg. Iedereen doet rustig aan. Waarom niet? We hebben straks nog interviews klaar staan met Nicolas Roche, Gustav Larsson en Daniel Martin. Dat is voor later. We hebben contact weten te leggen met Michael Boogerd doe maar Dirk.’

Dirk: Michael Boogerd, twee man in de kopgroep hoe staat het ervoor momenteel?
Michael Boogerd: Zeer goed, we hebben twee man in de kopgroep. Helaas heb ik net gehoord dat Brian er is uitgestapt. Dat is wel spijtig, maar ja wij moeten door.
Dirk: Wat zijn jullie doelen vandaag?
Michael Boogerd: Dat ligt er een beetje aan… Als de kopgroep voorop blijft dan zitten wij natuurlijk gelegen om de etappe te winnen, anders spelen we op de Maar/Duyn. We kunnen ook nog van Ginneken en Hoogerland als springplank laten dienen?
Dirk: Stel je kan de etappe winnen of je kan een goed klassement rijden, hiermee doel ik niet meteen op de eindzege, maar wel bijvoorbeeld top 5, wat zou je dan kiezen?
Michael Boogerd: Tja, dat is lastig… Ik zou zeggen we gaan voor de etappezege, maar top 5 tegen zulke tegenstanders is ook niet mis. Ik hoop dat ik niet voor dat dilemma hoef te staan.

‘Tot zover Michael Boogerd. We hebben een poll klaar staan. De poll luidt: Wat vond u de mooiste koers van NederFlits.com. Deze poll loopt tot 16.00, dus voor de slotklim hebben we de uitslag. U kunt kiezen uit :

Ronde van Zuid Afrika (2014), Dwars door Duitsland (2014), Zwolle-Nijverdal (2014), Supertijdrit (2014), Ronde van Mexico (2014), Ronde van Griekenland (2014), Odense-Arhus (2014), Ronde van Zuid-Afrika (2015) of de huidige Ronde van Dublin.

‘We stoppen er dus nog niet mee, maar de Ronde van Zuid-Afrika 2016, wordt onze laatste koers. Dirk welke vond jij het mooiste?’ ‘Ik heb van allemaal genoten. Even nadenken of ik nog alle (eind)winnaars weet. De Ronde van Zuid-Afrika 2014 werd gewonnen voor Ludvigsson, Dwars door Duitsland door Kangert. Zwolle-Nijverdal daar loopt het al vast bij mij. De Supertijdrit door Bradley Wiggins. De Ronde van Mexico volgens mij door Luis Lémus? De Ronde van Griekenland door Alberto Contador of Chris Froome. Odense-Arhus volgens mij een renner van IAM: Sylvain Chavannel? De Ronde van Zuid-Afrika van dit jaar door Daryl Impey.’ ‘Alle verslagen zijn te lezen op onze site. Ik zal de punten is controleren Dirk. Een punt voor de Ronde van Zuid-Afrika, inderdaad gewonnen door Ludvigsson. Dwars door Duitsland door Kangert, klopt ook. Je staat al op twee punten. Zwolle-Nijverdal was de IAM renner het was Pelucchi. Geen punten daarvoor. De Supertijdrit had je wel goed. Dat betekent 3 uit 4. De Ronde van Mexico door Lémus, dat klopt ook 4 punten uit 5. De Ronde van Griekenland voor welke renner ga je uiteindelijk?’ ‘Doe dan maar Contador.’ ‘Dat klopt inderdaad, Nibali werd 2e en Froome 3e. Dat zijn 5 punten. Odense-Arhus werd gewonnen door Pelizotti van Androni. De Ronde van Zuid-Afrika had je goed en dat betekent 6 punten op 8 wedstrijden.
Terug naar de koers, we hebben 37 kilometer voor de kiezen gereden. Het peloton volgt op 2’54 en lijkt voorlopig niet bezig met het inrekenen van de vluchtgroep, maar je moet het ook nog kunnen. De Ierse selectie is een goed voorbeeld van een onthoofd team. Ze begonnen met zeven man en we zijn nu net 100 kilometer in totaal onderweg en ze zijn nog met vier. Twee renners gisteren Outside Time Limit’.
‘Ik weet nog wel in het begin toen ik wielrennen ging volgen dacht ik altijd dat het voor Obviously Too Late stond ‘Had gekund. We gaan de opgaves nog maar eens even op een rijtje zetten (op nummer volgorde):

2. Ian Richardson Ierland Ierland etappe 2 DNF
4. Mark Downey Ierland Ierland etappe 1b OTL
7. Marc Potts Ierland Ierland etappe 1b OTL
16. Simon Gerrans Australië Orica etappe 1b DNF
22. Ryder Hesjedal Canada Cannondale etappe 1b DNF
43. Luke Rowe Groot-Brittannië Team Sky etappe 2 DNF
45. Ben Swift Groot-Brittannië Team Sky etappe 2 DNS
52. Jasper Stuyven België Trek Factory etappe 1b DNS
66. Sam Bennett Ierland Bora etappe 2 DNS
95. Theo Bos NEDERLAND MTN etappe 2 DNS
105. Brian v. Goethem NEDERLAND Roompot etappe 2 DNF
114. Eoin McCarthy Ierland An Post etappe 1b DNF
124. Jonathan McEvoy Groot-Brittannië NFTO etappe 1a DNF
136. Steven Lampier Groot-Brittannië Team Raleigh etappe 1b DNF
146. Daniel Patten Groot-Brittannië WIGGINS etappe 2 DNF
147. Steven Burke Groot-Brittannië WIGGINS etappe 1b DNF
153. Mark Cavendish Groot-Brittannië Groot-Britt. etappe 1b DNF
155. Jon Mould Groot-Brittannië Groot-Britt. etappe 1b OTL

‘De volgende teams zijn nog compleet: LottoNL-Jumbo, CCC Sprandi en Cult. Schrap CCC Sprandi trouwens maar van die lijst. Grega Bole stapt er uit, niet echt onvoorspelbaar, maar wel vroeger dan verwacht. Nog 83 renners in deze koers. Daarmee komt het aantal opgaves op 19. De bevestiging komt in beeld Abandon: Bole. Naast het klassement hebben LottoNL en Cult dan om nog iets naar uit te kijken. 45 kilometer gereden met de kopgroep, met daarbij twee Nederlanders en het gat groeit. Het is momenteel 3’22. Welk team moet nou eigenlijk rijden? Ik voel eigenlijk een reclame aankomen en die komt er dus ook. We zijn straks bij u terug, met onder meer te supersprint tot zo!

RECLAME

‘Welkom terug, bij de tweede en afsluitende etappe in de Ronde van Dublin. We hebben een vluchtgroep met vijf renners. Daarbij drie Nederlanders: Hoogerland, Flens en Van Goethem. Verder in de kopgroep Kruopis en Nerz. 83 renners nog in koers. Wat een slagveld is het geweest. Weer een opgave. Het is de kopman van Bora-Argon18 hij was al niet goed. Stond al op meer dan twee minuten. Abandon: Emanuel Buchmann. 20 opgaves in totaal. 82 renners nog in koers. Daarvan worden 22 renners beloond met punten + de beste vier in deze rit. We zitten op 54.5 kilometer. Er gebeurt weinig in het peloton. Dat op 4’09 volgt. Wie en waarom? Dat is de vraag in het peloton. De continentale teams bepalen zelfs het tempo. NFTO met Steele von Hoff rijdt vooraan. Dat in een bergetappe met aankomst boven op een zware klim Niemand van de top 25 is er uit gestapt. We gaan nog wel een strijd krijgen, maar wie gaat de kopgroep terughalen. Bora-Argon18 is de kopman kwijt, sprinter kwijt. Dus die gaan niks meer doen in het peloton. LottoNL heeft een man voorin waarom zouden ze? Roompot heeft er zelfs twee, dus die gaan sowieso niet rijden. An Post won gisteren al een etappe en heeft nu weer een renner mee. Dat zijn dus weer vier ploegen die niet gaan rijden. 12 ploegen heb je dan nog over die het moeten doen. Daar kun je van weghalen: NFTO, geen kopman; Groot-Brittannnië, Dowsett rijdt niet goed; Raleigh heeft ook geen kopman. Zo houd je 9 ploegen over. Die negen ploegen hebben allemaal een man in de top 25. Dus reken maar dat niemand het gat gaat dichtrijden. De kopgroep is bij de supersprint aangekomen. Het is niet echt een sprint te noemen. Nerz pakt hem voor Kruopis, van Ginneken en Hoogerland. Nerz is nu zeker van de sprinttrui, hij hoeft alleen nog (binnen tijd) te finishen. De uitslag van de supersprint:

1 Dominik Nerz GER/Bora 5 points
2 Aidis Kruopis LTU/An Post 3 points
3 Sjoerd van Ginneken NED/Roompot 2 points
4 Johnny Hoogerland NED/Roompot 1 point

Stand:
1 Domink Nerz GER/Bora 13 points
2 Jesse Sergent NZI/Trek 7 points
3 Adrian Kurek Pol/CCC 4 points
4 Aidis Kruopis LTU/An Post 3 points
5 Martin Mortensen DEN/Cult 2 points
6 Sjoerd van Ginneken NED/Roompot 2 points
7 Matthew Goss AUS/MTN 1 point
8 Johnny Hoogerland NED/Roompot 1 point

‘Het peloton volgt op 4’54. Het tempo is eruit. Wie gaat er nog rijden? 62 kilometer gereden, de eerste klim volgt op even kijken… Over 62.4 kilometer, dus we zijn halverwege de weg naar de eerste klim. Alhoewel klim is al veelgezegd. Het stijgingspercentage is 1.9% gemiddeld, 8.3 kilometer en een maximale stijging van 4.5%. Zou een renner hier al durven? Na een korte afdaling van een kilometer of vier volgt de Lugnaquilla: 9.3 km á 8.0%. Het eerste stuk is echter minder steil: 2.2 km á 5.6%. Daarna volgt de echte klim van 7.1 km á 8.9%. Alsjeblieft. Wat een klim. Hij wordt de Irish Mont Ventoux genoemd. Dat is een beetje te veel eer, maar zeer zeker is dit een pittige klim. 65 kilometer zijn de renners onderweg en het peloton volgt op 5’09. Het is nergens van af te leiden dat dit peloton wilt gaan meedoen voor de zege. Nu er toch bar en boos weinig gebeurd, we hebben een interview klaar staan met Daniel Martin doe maar Sacha.’

Sacha: Daniel Martin in je eigen land koersen en dan topfavoriet zijn, hoe voelt dat?
Daniel Martin: Goed, heel goed zelfs. Ik probeer zo de desceptie in de Giro 2014 weg te vegen. Dat lukt tot nu toe goed.
Sacha: Wat is je doel?
Daniel Martin: 1e worden. Ik neem geen genoegen met plek 2 of lager. Ik ga aanvallen.
Sacha: Je bent Ryder Hesjedal kwijtgeraakt, wie is nu je eerste luitenant?
Daniel Martin: Davide Formolo, hij zal mij bij staan.
Sacha: Wanneer ga je het proberen?
Daniel Martin: Op het eerste heuveltje. Dan wilde ik op twee kilometer van de top gaan. De tegenstander proberen te isoleren dan de afdaling voor mijn rekening nemen. Zorgen dat er geen mensen terug kunnen komen. Dan wat verder terugzakken in het wiel van Kruiswijk, mijn belangrijkste concurrent, als hij nog mee is. Dan op 5 kilometer van het einde aanvallen.
Sacha: Dankjewel Daniel Martin.

‘In het peloton komt er een MTN-Qhubeka trein op de rails en het tempo wordt wat de hoogte ingegooid. Na 70 kilometer gaat het peloton eindelijk weer wat doen. Het gat is 5’22. Over 26.5 kilometer volgt er ween een supersprint, maar daar gaat het bijna alleen om de knikkers en een leuk geldbedrag van 250 euro. Mocht u nu pas zijn ingeschakeld, we zijn onderweg met vijf renners in de kop van het peloton, met daarbij drie Nederlands: Flens, Hoogerland en van Ginneken rijden met Kruopis en Nerz op kop. In het peloton doen ze het rustig aan, het gat is nu nog 5’15, de mannen van MTN begonnen met wat tempo te rijden. We kregen vanmorgen bij de start van de etappe het nieuws dat NEDERLFITS.COM ER MEE STOPT! VOLGEND JAAR IS DE RONDE VAN ZUID-AFRIKA DE ALLERLAATSTE KOERS!!!!! Op de site is een poll wat u de mooiste koers van NederFlits.com vond. Opgaves vanmorgen waren er van Bennett (Bora), Swift (Sky), Bos (MTN) tijdens de etappe vielen ook Richardson (Ierland), Rowe (Sky), van Goethem (Roompot), Patten (WIGGINS) en Grega Bole van CCC. Dat brengt het totaal aantal opgaves op 20. Alleen Bora-Argon18 en LottoNL-Jumbo zijn nog compleet. De mannen van MTN-Qhubeka rijden in het peloton en zo duikt het gat onder de vijf minuten. We gaan er even tussenuit, tot zo!’

RECLAME

‘Welkom terug, het gat is 3’55, flink gekrompen dus en we hebben 85 kilometer gereden. Over 11.5 kilometer is de supersprint. De zone van de waarheid komt ook langzaam dichter bij. De renners van de Britse ploeg NFTO, komen ook naar voren, maar voor wie rijd Britse equipe? Ze hebben geen kopman. Steele von Hoff had het gisteren moeten doen, maar kwam niet op het toneel voor. Steele von Hoff die vorig jaar nog bij Garmin-Sharp reed. Een rare actie van de mannen van NFTO, maar misschien hebben ze een plan. Staat er nog een man van NFTO bij de beste 25 in het klassement? Nee, Steele von Hoff was gisteren 17e de mannen van NFTO die een behoorlijke tik kregen in de ploegentijdrit. We zoomen in op Pieter Weening, want we zouden het bijna vergeten, maar de Nederlander van Orica-GreenEDGE staat nog altijd aan de leiding. Zijn voorsprong op Kiryjenka is vijf seconden, daarachter staat Roche op acht seconden. Er zijn geen boni’s te verdienen. NFTO voor wie en wat? Hebben ze misschien een alliantie gesloten met een team? Ik zou niet weten waarom ze anders rijden. Het zou ook nog kunnen dat ze zich in de kijker willen rijden. Bradley Wiggins en team WIGGINS. HAHAHA Bradley Wiggins meldt zich van voren. Hallo Jumbo, we zien ze nu ook vooraan in het peloton. Hebben ze geen vertrouwen in Flens of gaan ze het tempo drukken? 88 kilometer, 8.5 kilometer nog tot de supersprint. 3’25 nog, het gaat plots snel. De kopgroep valt uiteen. Domink Nerz valt aan. Hij wilt nog wat geld innen. Hoogerland volgt. De rest van de kopgroep ziet dat de vogel is gaan vliegen en ze rijden rustig verder. Flens heeft misschien wel orders gekregen vanuit de volgwagen. Dominik Nerz en Johnny Hoogerland. Even babbelen: hoe gaat het nu met jou? Ja goed hoor, zijn bij jou de benen goed? Goed genoeg om de sprint te winnen. Een renner met een vastlopend versnellingsapparaat wordt in het peloton gemeld. Het is een renner van Raleigh-GAC, maar wie het is kan ik zo snel niet zien. Het is Beneke, de Zuid-Afrikaan van Raleigh-GAC. Nog vijf kilometer tot de supersprint. De zone van de waarheid komt ook steeds dichter en dichter. We hebben straks trouwens nog wat interviews klaar staan, Gustav Larsson en Nicolas Roche. Die zullen we na de tussensprint afspelen. Johnny Hoogerland zet aan. Dominik Nerz laat rustig een gaatje vallen. De groep met Flens volgt al op dertig seconden. Het peloton, waar stevig wordt doorgereden, volgt op 2’46. De mannen van NFTO zijn wat weggedrumd, of zijn ze allemaal opgesoupeerd? Aanval vanuit het peloton. Dat is Bradley Wiggins. HAHAAHHAH Bradley Wiggins in de attack (lees: attaque). Steven Kruiswijk schuift mee, we zien dat Daniel Martin mee is, Linus Gerdemann ook. Daarachter proberen een renner of vier nog de aansluiting de maken, maar het spel zit op de wagen. Nicolas Roche is niet te vinden bij de groep en ook niet bij de achtervolgers. Gustav Larsson is er ook niet bij, maar hij heeft Gerdemann in de aanval. Voorin wint Johnny Hoogerland na 96.5 kilometer de tussensprint. Dominik Nerz is 2e en hoeft alleen maar de etappe rustig uit te rijden, hij had de punten niet eens meer nodig. De derde plaats is voor Kruopis en de vierde plaats voor van Ginneken. Andermaal geen punten voor Rick Flens, maar die heeft zich laten uitzakken en zal gaan wachten op Kruiswijk. We hebben de groep met favorieten, allemaal te danken aan Bradley Wiggins. Acht renners in totaal, geen Pieter Weening, geen Nicolas Roche. De namen en de plaatsen in het algemene klassement:

4e Adam Yates Groot-Brittannië Orica-GreenEDGE op 8s
5e Daniel Martin Ierland Cannondale-Garmin op 9s
10e Steven Kruiswijk NEDERLAND LottoNL-Jumbo op 23s
12e Linus Gerdemann Duitsland Cult Energy Pro Cycling op 31s
14e Bob Jungels Luxemburg Trek Factory Racing op 34s
21e Serge Pauwels België MTN-Qhubeka op 45s
23e Bradley Wiggins Groot-Brittannië Team WIGGINS op 49s
25e Paul Voss Duitsland Bora-Argon18 op 55s

‘De uitslag van de tussensprint en de (vermoedelijke) eindstand in het Sprintklassement:’

1 Johnny Hoogerland NED/Roompot 5 points
2 Domink Nerz GER/Bora 3 points
3 Aidis Kruopis LTU/An Post 2 points
4 Sjoerd van Ginneken NED/Roompot 1 point

Eindstand:
1 Domink Nerz GER/Bora 16 points
2 Jesse Sergent NZI/Trek 7 points
3 Johnny Hoogerland NED/Roompot 6 points
4 Aidis Kruopis LTU/An Post 5 points
5 Adrian Kurek Pol/CCC 4 points
6 Sjoerd van Ginneken NED/Roompot 3 points
7 Martin Mortensen DEN/Cult 2 points
8 Matthew Goss AUS/MTN 1 point

De tijdsverschillen na 100 kilometer koers: Head of the Race – Group Adam Yates á 2.11 – Groep Nicolas Roche á 2.44 – Peloton á 2.50 . Nicolas Roche is met Stannard, Formolo, Larsson, Barta, Rebellin, Schumacher en de Maar ten strijde getrokken. Formolo en Larsson hebben geen baat bij het doorrijden. Stannard moet zich vol geven voor Nicolas Roche, maar het gat is al dertig seconden. De volgende renners zijn er niet bij uit de top 25: Pieter Weening (Orica/1e), Vasil Kiryjenka (Sky/2e), Nathan Haas (Cannondale/8e), Paul Martens (Lotto/13e), Christian Meier (Orica/15e), Ryan Mullen (An Post/18e), Huub Duyn (Roompot/20e), Gerald Ciolek (MTN/22e) en Jack Wilson (An Post/24e). Negen renners dus er niet meer bij uit de top 25. Flens heeft zich rustig laten inlopen en gaat nu werk voor Kruiswijk opknappen. Hoogerland en Nerz zetten vooraan nog even door, maar de groep met favorieten jaagt. We hebben 102.4 kilometer gereden, nog twintig kilometer voor de eerste heuvel. De groep met Nicolas Roche volgt op 40 seconden van de groep Adam Yates, het peloton wordt al op een minuut gezet. De favorieten halen Kruopis en van Ginneken terug. Dit is een goed moment om nog snel een interview te doen met de twee renners die er niet meer bij zitten: Nicolas Roche en Gustav Larsson.’

Sacha: Nicolas Roche je bent gestart als een van de favorieten, wat is jouw doel?
Nicolas Roche: Vandaag winnen en eindwinnaar worden.
Sacha: Swift stapt niet meer op, wie zijn je belangrijkste helpers
Nicolas Roche: [s] Luke Rowe [/s], Ian Stannard en Vasil Kiryjenka.
Sacha: Zie je Bradley Wiggins als concurrent?
Nicolas Roche: Aan het begin van het jaar reed ik bij hem in het team, het is niet meer de Wiggins die de Tour won, maar hij is nog zeker sterk.
Sacha: Succes Nicolas Roche.

Sacha: Larsson, je staat nu 9e op 21 seconden is dat beter dan verwacht?
Gustav Larsson: Vooraf tekende ik voor een top 10, dus het zit redelijk in het verwachtingspatroon.
Sacha: Wie verwacht je dat allemaal nog gaan wegvallen uit de top 10?
Gustav Larsson: Ikzelf misschien wel, verder verwacht ik dat Weening, Kiryjenka, Stannard en Haas het moeilijk gaan krijgen.
Sacha: Je zou via die ideologie zelfs nog top 5 kunnen rijden?
Gustav Larsson: Dat zou zij kunnen, maar ik verwacht dat Kruiswijk en Jungels sowieso nog over mij heen springen.
Sacha: Dankjewel en succes Gustav Larsson.

‘110 kilometer gereden, we zijn er bijna. Hoogerland en Nerz hebben een voorsprong van 1’11 op de groep met favorieten, op 1’45 de groep Nicolas Roche, die toch een aantal seconden dichter is gekomen. Het peloton op 1’51, die gaan Roche ook nog wel bijrijden. Kloppen de tijden van net dan wel? Tijd om er over na te denken hebben we niet. Het gaat langzamerhand beginnen, terwijl we al heel wat spektakel hebben gezien. Hoogerland neemt afscheid van Nerz, die zal nog wel wat werk gaan opknappen voor Barta, al zal de tank helemaal leeg zijn. Roche en consoorten ingelopen door het peloton. De groep met Adam Yates rijdt 32 seconden ervoor. We zijn momenteel op tien kilometer van de start van de eerste heuvel. We geven u nog even de uitslag van de poll: Wat vond u de mooiste koers van NederFlits.com?

Totaal aantal stemmen: 3552

144 stemmen Ronde van Zuid-Afrika 2014 4%
316 stemmen Dwars door Duitsland 2014 8.9%
39 stemmen Zwolle-Nijverdal 2014 1.1%
218 stemmen Supertijdrit 2014 6.1%
212 stemmen Ronde van Mexico 2014 6.0%
855 stemmen Ronde van Griekenland 2014 24.1%
416 stemmen Odense-Arhus 2014 11.7%
915 stemmen Ronde van Zuid-Afrika 2015 25.8%
437 stemmen Ronde van Dublin 2015 (huidig) 12.3%

‘De Ronde van Zuid-Afrika van dit jaar heeft duidelijk gewonnen. U keek het minst graag naar Zwolle-Nijverdal, in eigen land. 117 kilometer gereden. Hoogerland heeft een voorsprong van 45 seconden op de groep Adam Yates, die bestaat uit elf renners. Buiten de acht die we eerder genoemd hadden de drie renners die wegzakte van de kop: van Ginneken, Flens en Kruopis. Nerz staat op het punt ingerekend te worden. Het peloton met daarbij Pieter Weening en Nicolas Roche volgt op 1’10, 25 seconden. Ze hebben er weer veel tijd van af gekregen, maar met 25 seconden achterstand beginnen aan de eerste heuvel is niet fijn. Al zal op deze heuvel niet veel gebeuren. 5 kilometer nog voordat de eerste heuvel wordt opgereden: 8.3 km á 1.9% maximaal 4.5%. Nerz is ingerekend. Hoogerland spartelt nog even door. 40 seconden nog. De groep met Nicolas Roche volgt op twintig seconden. In de groep met Adam Yates is het tempo eruit. Er wordt nog een opgave gemeld. Gerald Ciolek van MTN-Qhubeka stapt eruit. We focussen ons volledig op de koers momenteel. Het peloton is terug komen aansluiten bij de groep Adam Yates. Zo’n 34 renners zien wer er zitten. De hele top 25 zit er nog. Ciolek stond 22e, daardoor schuift Tuft naar 25. Hoogerland is begonnen aan de eerste heuvel. Bijna 2% gemiddeld in meer dan 8 kilometer. Het peloton is ook begonnen aan de heuvel, de achterstand is 49 seconden. Hoogerland plaatst nog een versnelling, hij weet wat er nog komen gaat. In het peloton zeggen Nerz, van Ginneken en Kruopis vaarwel, zij zaten mee in de vroege vlucht. We zien dat Flens er ook uitzakt. Ook hij zat erbij in de vroege vlucht. Hoogerland heeft een kilometer momenteel gereden en ondanks dat deze heuvel niet zwaar is, krijgt Hoogerland het wel wat zwaarder. Lang alleen gezeten en nu ook nog oplopend. De klim is eerder een vals platte weg. Aanval vanuit het peloton, we gaan er nu echt aan beginnen, het is Paul Martens van LottoNL-Jumbo, de nummer 13 en hij staat op 33 seconden. Niemand reageert voorlopig. Martens zal ons springplank dienen voor Kruiswijk. Hoogerland zit nu op dat stukje van 4.5% en hij heeft een zwaar moment. Een stuk van 4.5% en dan komt er nog zo’n zware klim aan, maar Hoogerland is leeg. Tijdslimiet op 15%, dat zou geen probleem mogen zijn. Vijf kilometer nog voor Hoogerland, dan een afdaling van vier kilometer en dan beginnen we aan de finale, al is die eigenlijk allang bezig. Martens volgt op 15 seconden, het peloton Weening op 24 seconden. In het peloton zien we Jack Wilson lossen, de man die Mullen aan de zege hielp. Dat was een hele inspanning, maar de top 25 gaat hij vermoedelijk niet halen. We zien nog wat renners van continentale en nationale ploegen lossen. Het peloton zal nog bestaan uit een renner of 40. Hoogerland zit op vier kilometer van de top en daar komt Paul Martens en dat is erop en erover. Hoogerland probeert nog te volgen, maar dat liedje is uitgespeeld. Lang in de aanval geweest, maar het is bijna voorbij. Het peloton volgt op 14 seconden van Martens. In het peloton zijn het de grote renners die nog bij elkaar zitten. Uit de top 25 zijn verdwenen: Ciolek (opgave) en Wilson (gelost). De echte klim moet nog komen, een vreselijk zwaar ding. In het peloton wordt de situatie gecontroleerd. Paul Martens dient namelijk als een springplank. De Duitser staat op 33 seconden, maar ze moeten hem niet te ver laten wegrijden. Of juist wel, dat Kruiswijk hem niet meer kan gebruiken als springplank. Drie kilometer nog voor Paul Martens. Hoogerland is ingerekend door het peloton, dat op tien seconden volgt. Ze zien Paul Martens rijden. Niemand die het in zijn kop haalt nu al aan te vallen, want ze weten wat er nog komen gaat. Christian Meier de nummer 15 uit het klassement heeft zijn werk voor Yates en Weening gedaan en zakt eruit. We zijn de nummer 2 Kiryjenka die ook verdwijnt uit het peloton. Dit is geen zware klim, maar het zijn alle inspanning bij elkaar. De echte klim moet nog komen, met een peloton van een renner of 35. Paul Martens heeft nog twee kilometer voor de kiezen en het peloton laat hem nog even spartelen. In de afdaling zullen ze hem wel bijrijden en zo gaan we met de favorieten naar de voet van de slotklim. Het is niet onwaarschijnlijk dat Wilson, Meier, Kiryjenka en een aantal andere terugkeren, maar de volgende klim start al met 5%, dus dan is het ook meteen over. Paul Martens is op een kilometer van de top en het peloton volgt op 12 seconden, ze geven weer een beetje tijd toe. Paul Martens is er bijna. Nog 400 meter tot de top. Paul Martens is voor de eer als eerste boven. Het peloton volgt op 9 seconden. Kiryjenka/Meier volgen op 30 seconden en Wilson op 45 seconden. De korte afdaling: 4 kilometer, een makkelijke afdaling, maar wat er na komt is niet makkelijk. Nu nog even recupereren, want dat is er op de slotklim niet meer bij. De mannen van Orica nemen de afdaling voor hun rekening. Het peloton geeft weer wat terrein prijs. Nog twee kilometer tot de voet van Lugnaquilla . 15 seconden heeft Paul Martens momenteel. Kiryenka/Meier volgen op 24 seconden en kunnen zo dadelijk nog aansluiten. Wilson volgt op 39 seconden, dat lijkt over en uit. Paul Martens op een kilometer van de voet van de Lugnaquilla . Flat tire: Bob Jungels, it’s not the best time . Vervelend moment voor Bob Jungels. Een lekke band. We gaan even timen, hoeveel seconden hij verliest. Daar rijden Kiryenka en Meier hem voorbij. Zelf Jack Wilson rijdt hem nog voorbij, nu krijgt hij een nieuw achterwiel. Dit heeft al met al 35 seconden geduurd, hij volgt nu op 52 seconden van Martens en op 33 seconden van de staart van het peloton, waar nu ook Kiryenka en Meier terug zijn komen aansluiten. Een vervelend moment voor Jungels, want Martens draait nu al de Lugnaquilla op. De percentages: 5.1% - 6.1% - 8.4% - 8.6% - 9.2% - 9.4% - 9.5% - 9.6% - 8.5%. Wat een geweldige klim. Loeizwaar. Martens heeft een voorgift van elf seconden op de voorwacht van het peloton. Jungels volgt op 46 seconden. Dat is over voor hem. Jammer, de nummer 14 kunnen we dus ook schrappen. Achteraan worden Kiryenka en Meier er meteen weer afgegooid. Kunnen we ook schrappen. Hoogerland laat ook al weer los. In het peloton zitten nog 22 renners: Weening (1e), Roche (3e), Yates (4e), Martin (5e), Stannard (6e), Formolo (7e), Haas (8e), Larsson (9e), Kruiswijk (10e), Barta (11e), Gerdemann (12e), Rebellin (16e), Schumacher (17e), Mullen (18e), de Maar (19e), Duyn (20e), Pauwels (21e), Wiggins (22e), Voss (24e), Tuft (25e), Smyzd (31e) en Meintjes (34e). Voorop rijdt Paul Martens nog altijd voorop. Een kilometer onderweg op de klim. Die pas zo dadelijk echt begint. Tuft eraf. Nog 21 renners. Orica nog met twee, Sky nog met twee, Cult nog met twee, Cannondale nog met drie, CCC nog met drie, MTN nog met twee, Bora-Argon18 ook met twee en Roompot en MTN ook met twee. Sylwester Smyzd van CCC eraf. CCC nu nog met twee. Twee kilometer gereden, de klim gaat nu pas echt beginnen. Paul Voss ligt er ook al af. Ryan Mullen zegt bedankt, zwaait nog even naar de camera, maar ook hij er af. Slopend tempo nu door Haas. Paul Martens ingerekend. Kruiswijk geen gebruik gemaakt van hem als springplank. Schumacher kan het tempo ook niet bijbenen. Martens meteen gelost uit het peloton. Haas heeft zijn werk gedaan en gaat eraf. De samenstelling van het peloton momenteel: Weening en Yates (Orica), Roche en Stannard (Sky), Martin en Formolo (Cannondale), Larsson en Gerdemann (Cult), Kruiswijk (LottoNL), Barta (Bora-Argon18), Rebellin (CCC), de Maar en Duyn (Roompot), Pauwels en Meintjes (MTN) en Wiggins (WIGGINS). Nog zestien renners. We hebben pas 2.5 kilometer gereden de klim komt nu bij een stuk van 9% het is op de tanden bijten. Huub Duyn is er ook af. Ian Stannard kunnen we ook schrappen. Pieter Weening, de leider in de gele trui heeft hij het heel erg zwaar en ook hij lost uit het peloton. Nog dertien renners. Alleen Cannondale, Cult en MTN zijn nog met twee. Schrap MTN maar want Meintjes lost ook. Kende duidelijk een betere dag dan gisteren, maar top is het nog steeds niet. Nog twaalf renners, terwijl we pas 3.3 kilometer van de klim hebben gereden, nog zes kilometer. Hier een stuk van 10%. Het kraakt. Bradley Wiggins lost ook. Ook nummer 9 in het klassement Larsson ziet de andere wegrijden. De groep met favorieten bestaat nu nog uit: Yates (Orica), Roche (Sky), Martin en Formolo (Cannondale), Gerdemann (Cult), Kruiswijk (LottoNL), Barta (Bora-Argon18), Rebellin (CCC), de Maar (Roompot) en Pauwels (MTN). Terugkomen zal er niet meer bij zitten. Zo’n Bradley Wiggins bijvoorbeeld geeft nu al zes seconden toe volgens de GPS, die gaat niet meer terugkeren. Jan Barta reed heel sterk deze berg op, maar ook hij moet er nu van af. We zijn vier kilometer onderweg, de favorieten blijven zitten. Momenteel is Roche virtueel leider, Yates staat in dezelfde tijd en Martin op een seconde. Formolo 4e op 11 seconden en daarachter Kruiswijk op 15 seconden toch al. Gerdemann van Cult ziet ook alle kleuren van de regenboog, maar misschien helemaal niks, want bij hem gaat het licht uit. Hij valt compleet stil. Oudje Rebellin kan het wiel van de Maar niet meer volgen. Yates, Roche, Martin, Formolo, Kruiswijk, de Maar en Pauwels dat zijn de zeven elite rijders die nu nog vooraan zitten. Misschien komt de aanval er niet eens en is het gewoon een uitdunningsslag. Formolo weg van de kop. Martin nu ook alleen. De Maar heel sterk. Dat had ik misschien niet moeten zeggen: Marc de Maar er ook af. Serge Pauwels met een schakelprobleem. Vervelend, want hij was goed. Pauwels kunnen we ook schrappen. Yates, Roche, Martin en Kruiswijk dat zijn de vier titanen. De topfavorieten zitten er allemaal nog. De Maar volgt al op zeven seconden. Bob Jungels volgt op meer dan twee minuten. Hoeveel kilometer hebben we nu gereden? 4.5 kilometer ‘pas’. Nog 4.8 kilometer afzien. Nu komen de echte steile stukken pas. Een aanval van Kruiswijk. JAJAJAJAAJ daar gaat Kruiswijk zoals voorspeld. Hij voorspelde het gisteren al. Daniel Martin en Nicolas Roche kunnen volgen. Adam Yates is er ook af. Hier rijden de beste drie renners van de Ronde van Dublin. Tenminste als ze niet meer stil vallen. Kruiswijk danst op de pedalen. 4 kilometer van de top zitten we. Nicolas Roche valt nu aan. Kruiswijk kan volgen, maar Daniel Martin kraakt ook. We zijn nog met zijn tweeën. Kruiswijk brutaal op kop. 3.5 kilometer nog te gaan. Nicolas Roche kan het tempo niet meer volgen. Steven Kruiswijk zit in een zetel. De tegenstander heet het zitten! Ze hebben het zitten! Kruiswijk gaat hier een dubbelslag slaan. Nicolas Roche al op drie seconden gemeld. Daniel Martin op acht seconden en Yates al op twaalf seconden. Leider Weening zou rond de minuut zitten. Kruiswijk moet ook wel wat tijd pakken. 15 seconden is toch nog redelijk veel. Nicolas Roche blijft op een gaatje, maar is nog niet helemaal pierdood. Kruiswijk op 3 kilometer van de top. Twee seconden op Roche, die toont karakter en blijft er aanhangen. Daniel Martin op tien seconden. Yates op 21 seconden. Het zal gaan tussen Nicolas en Steven, saillant detaill: de vader van Nicolas heet Stephen, Britse versie van Steven. Alsof hij tegen zijn vader koerst, zou je kunnen zeggen. Nog 2.5 kilometer voor Kruiswijk, hij zit op het stuk van 15%, Nicolas Roche is terug komen aansluiten. Daniel Martin op vijftien seconden, die is uitgespeeld. Roche zit momenteel in de zetel. Hij weet dat hij 15 seconden mag verliezen en nu rijdt hij gewoon vooraan. Yates en Martin stonden net achter hem, maar die zijn verdwenen. Weening en Kiryjenka staan voor hem, maar zijn ook niet meer te vinden. Nog twee kilometer. Steven Kruiswijk gaat weer ten aanval en Nicolas Roche is er af. Yates is bij Daniel Martin gekomen en ze volgen op 22 seconden. Kruiswijk weer op een zwaar stuk. 9.6%, het laatste stuk van boven de 9%, hierna nog een stuk van 8.5% gemiddeld. Hij is er bijna. Nicolas Roche op drie seconden. Kruiswijk zet nog eens aan. Hij fietst de longen uit zijn lijf. Zou hij straks aan de zuurstof moeten? Nog 1.5 kilometer, hij zit nu op het laatste stuk boven de 10%. De tong is uit de bek. Roche op 7 seconden. Kruiswijk zal nog een powersprint moeten doen als hij nog de eindzege wilt. Of heeft hij zich er al bij neergelegd? Dat lijkt me niet. Dit was dus een tactiek van Martens. Gaat Richard Plugge een mooie zege boeken. De 4e pas van het seizoen. Het zou zo maar kunnen. Nog een kilometer. 8.5% gemiddeld. Nicolas Roche op 12 seconden, het zal krap worden. Kruiswijk gaat wel de etappe winnen. Het slijm loopt van zijn gezicht af, zoals u kunt zien. Steven Kruiswijk gaat winnen. Nog 500 meter. Laatste stuk is nog ‘maar’ 7.2%. Steven Kruiswijk wint de etappe en komt helemaal leeg boven, maar nu gaat de tijd lopen. Nicolas Roche gaat als tweede binnen komen, maar op hoeveel seconden? We zitten nu op tien seconden hij komt, het zijn dertien seconden uiteindelijk. Nicolas Roche is eindwinnaar van deze Ronde van Dublin. Steven Kruiswijk gaat 2e worden. Adam Yates heeft Daniel Martin er af gereden. Op 25 seconden wordt hij 3e in de etappe en 3e in het eindklassement. Daniel Martin op 29 seconden. Marc de Maar reed heel erg sterk en komt hier nu boven op 48 seconden. Pauwels, die had schakelproblemen, op 51 seconden als 6e boven op de Lugnaquilla. Formolo op 1.02 als 7e boven. Kijk al naar de verschillen. Op 1.11 komt hier Opa Rebellin over de streep. Kruiswijk aan de zuurstof, maar ook Nicolas Roche. Ze zijn zo ontzettend diep gegaan. 9e is Linus Gerdemann van Cult op 1.22. Wiggins is toch nog 10e op 1.31. Barta 11e op 1.37. Ze komen als lijken naar boven. Larsson en Meintjes komen hier als 12e en 13e boven op 1.54. Duyn als 14e op 2.01. Weening is nu binnen, op 2.07 is hij 15e en vierde Nederlander. We vinden dit een mooi moment om af te sluiten. Steven Kruiswijk wint de slotrit in de Ronde van Dublin, maar de renner gaf twee seconden te veel toe in de ploegentijdrit en laat dat nou net de tijd zijn die Jos van Emden weg had kunnen rijden. Ik had het al gezegd dat gaat nog belangrijk worden. Nicolas Roche is eindwinnaar en wint ook het Ierenklassement. Cannondale-Garmin wint het ploegenklassement. De sprinttrui gaat naar Dominik Nerz. Kruiswijk uiteindelijk 2e en Yates 3e in het eindklassement. In de studio zijn Martin Burot en Bart Speet (bekend van de uitspraak: kan ik dat zeggen) van de NSO (Nederlandse Sport Omroep) nog even langs gekomen. We hebben elkaar gefeliciteerd met deze overwinning. Ik dank Sacha Brockenhoff voor de interviews, ik dank Dirk Zaagmans Jr. voor de analyse, ik dank u voor het kijken. We zijn er volgend jaar weer bij, met de laatste koers van NederFlits.com de Ronde van Zuid-Afrika 2016. Dit verslag terug lezen of de etappe terugkijken kan op NederFlits.com voor een paar euro. Ik zeg have a nice day and see you later.

Uitslag etappe 2
1e Steven Kruiswijk NEDERLAND LottoNL-Jumbo 3.41.35
2e Nicolas Roche Ierland Team Sky +13
3e Adam Yates Groot-Brittannië Orica-GreenEDGE +25
4e Daniel Martin Ierland Cannondale-Garmin +29
5e Marc de Maar NEDERLAND Roompot Oranje Peloton +48
6e Serge Pauwels België MTN-Qhubeka +51
7e Davide Formolo Italië Cannondale-Garmin +1.02
8e Davide Rebellin Italië CCC Sprandi Polkowice +1.11
9e Linus Gerdemann Duitsland Cult Energy Pro Cycling +1.22
10e Bradley Wiggins Groot-Brittannië Team WIGGINS +1.31
11e Jan Barta Tsjechië Bora-Argon18 +1.37
12e Gustav Larsson Zweden Cult Energy Pro Cycling +1.54
13e Louis Meintjes Zuid-Afrika MTN-Qhubeka z.t.
14e Huub Duyn NEDERLAND Roompot Oranje Peloton +2.01
15e Pieter Weening NEDERLAND Orica-GreenEDGE +2.07
16e Ian Stannard Groot-Brittannië Team Sky +2.35
17e Nathaan Haas Australië Cannondale-Garmin +2.54
18e Paul Voss Duitsland Bora-Argon18 +3.11
19e Stefan Schumacher Duitsland CCC Sprandi Polkowice +3.42
20e Sylwester Smyzd Polen CCC Sprandi Polkowice z.t.
21e Ryan Mullen Ierland An Post-Chainreaction z.t.
22e Paul Martens Duitsland LottoNL-Jumbo +4.36
23e Svein Tuft Canada Orica-GreenEDGE +4.55
24e Vasil Kiryjenka Wit-Rusland Team Sky +5.44
25e Bob Jungels Luxemburg Trek Factory Racing +6.01
73e Yanto Barker Groot-Brittannië Groot-Brittannië +35.12
DNS Sam Bennett Ierland Bora-Argon18 -
DNS Ben Swift Groot-Brittannië Team Sky -
DNS Theo Bos NEDERLAND MTN-Qhubeka -
DNF Brian v. Goethem NEDERLAND Roompot Oranje Peloton -
DNF Grega Bole Slovenië CCC Sprandi Polkowice -
DNF Gerald Ciolek Duitsland MTN-Qhubeka -
DNF Matthew Goss Australië MTN-Qhubeka -
DNF Rick Flens NEDERLAND LottoNL-Jumbo -
DNF Luke Rowe Groot-Brittannië Team Sky -
DNF Ian Richardson Ierland Ierland -
DNF Daniel Patten Groot-Brittannië Team WIGIGNS -
DNF Jonathan Dibben Groot-Britannië Team WIGIGNS -
DNF Ian Bibby Groot-Britannië NFTO -
DNF Karel Hnik Tsjechië Cult Energy Pro Cycling -
OTL David McCarthy Ierland Ierland -
OTL Benjamin King Verenigde Staten Cannondale-Garmin -
OTL Mateusz Tackiak Polen CCC Sprandi Polkowice -
OTL Paulus Siskevicius Wit-Rusland An-Post Chainreaction -
Tijdslimiet was: 36.33 minuten
McCarthy, King, Tackiak en Siskevicius kwamen op 38.21 minuten binnen.

Eindklassement Ronde van Dublin 2015
1 Nicolas Roche Ierland Team Sky 5.34.50
2 Steven Kruiswijk NEDERLAND LottoNL-Jumbo +2
3 Adam Yates Groot-Brittannië Orica-GreenEDGE +12
4 Daniel Martin Ierland Cannondale-Garmin +17
5 Davide Formolo Italië Cannondale-Garmin +1.00
6 Marc de Maar NEDERLAND Roompot Oranje Peloton +1.10
7 Serge Pauwels België MTN-Qhubeka +1.15
8 Davide Rebellin Italië CCC Sprandi Polkowice +1.27
9 Linus Gerdemann Duitsland Cult Energy Pro Cycling +1.32
10 Jan Barta Tsjechië Bora-Argon18 +1.44
11 Pieter Weening NEDERLAND Orica-GreenEDGE +1.48
12 Gustav Larsson Zweden Cult Energy Pro Cycling +1.54
13 Bradley Wiggins Groot-Brittannië Team WIGGINS +1.59
14 Huub Duyn NEDERLAND Roompot Oranje Peloton +2.23
15 Ian Stannard Groot-Brittannië Team Sky +2.32
16 Louis Meintjes Zuid-Afrika MTN-Qhubeka +2.48
17 Nathan Haas Australië Cannondale-Garmin +2.52
18 Paul Voss Duitsland Bora-Argon18 +3.45
19 Stefan Schumacher Duitsland CCC Sprandi Polkowice +3.58
20 Ryan Mullen Ierland An Post-Chainreaction +4.00
21 Sylwester Smyzd Polen CCC Sprandi Polkowice +4.30
22 Paul Martens Duitsland LottoNL-Jumbo +4.54
23 Vasil Kiryjenka Wit-Rusland Team Sky +5.24
24 Svein Tuft Canada Orica-GreenEDGE +5.36
25 Bob Jungels Luxemburg Trek Factory Racing +6.14
73 Yanto Barker Groot-Brittannië Groot-Brittannië +45.05

Supersprintklassement
1 Dominik Nerz Duitsland Bora-Argon18 16 punten
2 Jesse Sergent Nieuw-Zeeland Trek Factory Racing 7 punten
3 Johnny Hoogerland NEDERLAND Roompot Oranje Peloton 6 punten
4 Aidis Kruopis Litouwen An Post-Chaireaction 5 punten
5 Adrian Kurek Polen CCC Sprandi Polkowice 4 punten
6 Sjoerd van Ginneken NEDERLAND Roompot Oranje Peloton 3 punten
7 Martin Mortensen Denemarken Cult Energy Pro Cycling 2 punten
(Matthew Goss Australië MTN-Qhubeka 1 punt ABANDON)

Ierenklassement
1 Nicolas Roche Ierland Team Sky 5.34.50
2 Daniel Martin Ierland Cannondale-Garmin +29
3 Ryan Mullen Ierland An Post-Chainreaction +4.00
4 Jack Wilson Ierland An Post-Chainreaction +8.25
5 Edward Dunbar Ierland NFTO +9.31

Ploegenklassement
1 Cannondale-Garmin Verenigde Staten 11.09.10
2 Orica-GreenEDGE Australië +3.02
3 Team Sky Groot-Brittannië +4.07

Informatie over de winnaar:

Steven Kruiswijk
Leeftijd: 28
Nationaliteit: NEDERLAND
Ploeg: LottoNL-Jumbo
Voorgaande ploegen: Van Vliet EBH Advocaten (2006), Rabobank CT (2007-2009)
Zeges 2015: etappe Ronde van Dublin
Overige zeges: Proloog Tour d’Alsace (2007); NK op weg, beloften (2009); etappe Ronde van Zwiterland (2011); Eindklassement Artic Race of Norway (2014)

Informatie over de eindwinnaar:

Nicolas Roche
Leeftijd: 31
Nationaliteit: Ierland (geboren in Frankrijk)
Ploeg: Team Sky
Voorgaande ploegen: La Pomme Marseille (2002-2003), Cofidis (2004-2006), Credit Agricole (2007-2008) AG2R (2009-2012) Tinkoff-Saxo (2013-2014)
Zeges 2015: Eindklassement en Ierenklassement Ronde van Dublin
Overige zeges: etappe Ronde van de Toekomst (2006); Iers kampioen tijdrijden; (2007); etappe GP Mota, etappe Ronde van Limousin (2008); etappe Ronde van Peking (2011); etappe Ronde van Spanje (2013); etappe, eind- en puntenklassement Route du Sud (2014)

Laatst gewijzigd
moker

De Ronde van Zuid-Afrika 2016, de laatste koers van NederFlits, gaat vier dagen duren. Dat meldt Sperzi.be. De Zuid-Afrikaanse koers werd voor het eerst gereden in 2014. De 2.1 koers wordt gehouden op 21 t/m 24 januari 2016. Het parcours wordt halverwege oktober bekend gemaakt en de deelnemende ploegen begin november. De organisatie zou hebben gezegd dat er in ieder geval een tijdrit inzit.

Update: De Ronde van Zuid-Afrika zal bestaan uit vijf ritten aldus LaCornettodelloSport. Volgens de organisatie zal er ook een aankomst boven zijn. De teams zulen zes renners mogen opstellen. In oktober meer informatie

Laatst gewijzigd
moker

De punten van de afgelopen koersen in vijf pagina's , later deze week en anders volgende week zal ik ze weer proberen in het bestandje te zetten en hier een top 25 posten.

Noot (1): Bij Langs de Elbe heeft Smyzd als nummer 26 geen punten, dat komt door een fout van mij, maar ik kon de fout niet vinden. Hierdoor zal een renner te veel punten hebben. Als iemand de fout gevonden heeft, graag even melden dan pas ik het aan.

Noot (2): Tom Danielson is betrapt op doping en als ook zijn B-staal positief is, kunnen zijn resultaten geschrapt worden uit de Ronde van Alaska. Dat zijn 18 punten. Die schuiven dan door naar Warbasse. Brent Bookwalter schuift dan als nummer 23 door naar plek 22 en ontvangt drie punten. Hij is dan samen in een gezelschap van 13 andere die in twee koersen punten pakte: Joe Dombrowski, Kiel Reijnen, Michael Woods, Lawson Craddock, Vasil Kiryjenka, Marc de Maar, Jan Barta, Tom-Jelte Slagter, Guillame Boivin, Jure Kocjan, Pieter Weening, Hugo Houle en Nathan Haas.

Noot (3): Lopez haalde in de vijf koersen de meeste punten (210) gevolgd door Moreno Moser (185) en Joe Dombrowski (182). Die laatste pakte echter in twee koersen punten. De leidersplaats in de WF World Tour van Jakob Fulgsang is niet in gevaar gekomen. Zijn belangrijskte belager is nota bene zijn ploeggenoot: Miquel Lopez

Fouten voorbehouden.

Laatst gewijzigd
MvL

Leeds Classic zal eind augustus/begin september komen. Ben nu op vakantie, zal volgende week als ik thuis ben even kijken. Maar die komt er zeker.

Valparaiso net als vorig jaar weer ergens eind november.

mhp88

Haha, het (huidige) klassement van de Tour of Utah vertoont toch aardige gelijkenissen met die van de Tour of Alaska. Niet gedacht zo'n voorspellende blik te hebben. 😄

MvL

Over een week of twee (weet nog echt niet welke datum, ga ook nog weg enz.) zal de West York Leeds Classic weer gehouden worden. Hier alvast een vooruitblik op het parcours, wat helemaal omgegooid is ten opzichte van vorig jaar.

Het parcours van de tweede West York Leeds Classic is dit jaar flink op de schop genomen. Wat wél hetzelfde is gebleven, zijn start- en finishplaats. De start ligt net als vorig jaar voor de kathedraal van York, terwijl de finish weer in Leeds ligt. Wel op een andere plek, daar straks meer over.

Vanuit York gaat het in westelijke richting naar Wetherby. De weg begint daar wat meer te glooien, maar het zijn nog niet de echte heuvels. Daarvoor moeten we wachten totdat we het plaatsje Pool in Wharfdale gepasseerd zijn. Na een klein, vals plat heuveltje begint na 50 kilometer de koers pas echt, als Norwood Edge de eerste hindernis van de dag is. In meestal dalende lijn gaat het hierna naar Pateley Bridge, waar de tweede officiële klim start. Net als Norwood Edge staat deze klim, Greenhow Hill, beschreven in de ‘Official 100 Climbs of Britain’. Na een lange afdaling arriveert het peloton in Blubberhouses, waar de Côte de Blubberhouses start, bekend uit de Tour de France van vorig jaar.

10 kilometer later begint in het kleine plaatsje Addingham het volgende klimmetje, Silsden Road, maar echt lastig is deze niet. De volgende klim laat even op zich wachten, en ook deze klim naar Cross Roads, is niet zo heel lastig. Het is echter wel de aanloop naar de lange klim van Oxenhope Moor, die bijna direct na de top begint, met de nogal vage naam ‘Cock Hill’... Nadat de afdaling naar Hebden Bridge is gedaan, zijn we alweer bijna in Halifax, het belangrijkste punt van deze koers.

‘Halifax’ wordt geopend met een korte, maar steile klim naar Woodhouse Lane, waarvan het eerste gedeelte belegd is met de typische stenen die we nog vaker tegen zullen komen. Na een snelle afdaling door Halifax komen we aan de voet van een vreselijke klim. Kort, maar extreem steil is de Trooper Lane, vorige editie door menig renner vervloekt… Na een korte afdaling begint er direct een nieuwe klim, ook over kasseitjes, hoewel Clarmount Road aanzienlijk beter te doen is dan Trooper Lane.

Dat laatste valt niet te zeggen over de volgende klim die op het programma staat: Shibden Wall, net als vorig jaar is deze rotklim weer opgenomen. De laatste klim met kasseien, en hier zal het peloton hoe dan ook helemaal breken. Na een plateau volgt een kleine afdaling en in Queensbury de volgende heuvel: Hollingwood Hill. Een lange afdaling brengt de renners in Bradford, waarna het direct weer omhoog gaat naar Swain House Hill. Na weer een lange afdaling met een kleine pukkel komen we aan in de buitenwijken van Leeds. Voordat er gesprint kan worden om de zege, moeten er echter eerst nog drie heuveltjes worden overwonnen, waar de laatste sprong gemaakt kan worden. De eerste van de drie is Bramley Hill, die er vorig jaar ook in zat. Hetzelfde geldt voor de volgende heuvel, Kirkstall Hill. Na deze top is het nog maar 6 kilometer naar de eindstreep toe.

Net als vorig jaar is Clarendon Hill de laatste te overwinnen heuvel. Na de universiteit van Leeds wordt er dit jaar echter niet rechtsaf geslagen naar het centrum van Leeds, maar gaan we linksaf. Vanaf de laatste bocht is het nog 1.5 kilometer richting Headingley. Hiervan gaan de eerste 700 meter omlaag, maar vanaf 800 meter van het einde begint de weg lichtjes omhoog te lopen met zo’n 2%. Dit blijft zo doorgaan tot aan de finish, waardoor de winnaar ook zeker over een sterke sprint moet kunnen beschikken. Het is hier waar een eenling nog zomaar in kan storten.

Klimmen:
Naam Lengte Gem. perc. Max. perc. Afstand tot finish
1. Norwood Edge; 1.8 km; 9.3%; 13%; Top op 138 km van de finish
2. Greenhow Hill; 4.0 km; 7.0%; 16%; Top op 117 km van de finish
3. Côte de Blubberhouses; 2.1 km; 5.6%; 10%; Top op 101 km van de finish
4. Silsden Road; 3.5 km; 3.6%; 7%; Top op 87 km van de finish
5. Cross Roads; 2.3 km; 4.2%; 7%; Top op 74 km van de finish
6. Cock Hill; 3 km; 6.3%; 9%; Top op 67 km van de finish
7. Woodhouse Lane; 1.3 km; 8.3%; 16%; Top op 48 km van de finish
8. Trooper Lane; 0.7 km; 17.6%; 24%; Top op 43 km van de finish
9. Claremount Road; 1.5 km; 6.1%; 9%; Top op 40 km van de finish
10. Shibden Wall; 1.5 km; 11.5%; 25%; Top op 35 km van de finish
11. Hollingwood Hill; 1.2 km; 7.1%; 9%; Top op 26 km van de finish
12. Swain House Hill; 1.2 km; 6.3%; 9%; Top op 18 km van de finish
13. Bramley Hill; 1.3 km; 5.1%; 9%; Top op 9 km van de finish
14. Kirkstall Hill; 0.7 km; 6.3%; 9%; Top op 6 km van de finish
15. Clarendon Hill; 0.9 km; 4.2%; 7%; Top op 2 km van de finish

Laatst gewijzigd
moker

2016 is nog heel ver, maar de Ronde van Zuid-Afrika heeft al drie deelnemende teams bekend gemaakt: (MTN-)Qhubeka , Zuid-Afrika en Eritrea mogen deelnemen. Het parcours vokgt in oktober. De overige deelnemende ploegen worden in november bekend gemaakt. Verder is de organisatie verheugd om daags voor de Ronde de eendagskoers Zuid Afrika Start Classic (Nat./Crit.) te rijden. Dit jaar werd de koers over een afstand van 35 kilometer gewonnen door Peter Sagan. Mogelijk houdt NederFlis.com aan het eind van het jaar nog een 1.1 race in Scandinavië voor landen, zo meldde LaCornetto. Het nieuws is noch bevestigd noch ontkent. NederFlits.com meldde op de site dat er binnenkort groot nieuws komt. Vermoedelijk is het een eendagskoers door Zweden of Finland. Het grote nieuws wordt in de loop van volgende week bekend gemaakt.

Verweggistan

(iets later dan gepland, maar morgen is het dan zover :))

Voorbeschouwing Praag-Brno 2015

Alweer de derde uitgave van Praag-Brno; de koers die de twee landstreken, Bohemen en Moravie, die samen Tsjechie vormen, verbindt.

Het parcours van Praag-Brno is nauwelijks gewijzigd ten opzichte van de vorige edities.
De start is even buiten de Boheemse hoofdstad Praag en de finish is in de Moravische hoofdstad Brno.
In de 233 kilometer die beide steden van elkaar scheidt ligt een lastig parcours, dat veel steile korte klimmetjes bevat. De laatste lastige klim van de dag, tevens een van de langste van de dag, ligt op zo’n 20 kilometer van de meet.
Praag-Brno groeit langzaam uit tot een echte klassieker, vorig jaar deden er nog drie WorldTour teams mee, dit jaar zijn het er maar liefst zeven. Dat komt mede doordat Praag-Brno een UCI categorie hoger is ingeschaald dit jaar en het dus nog prestigieuzer is om deze koers aan de erelijst toe te voegen. De zeven WorldTour teams aan de start zijn Etixx-Quickstep, Tinkoff, IAM (deze drie ploegen stonden ook vorig jaar aan de start; IAM nog als ProConti, Cannondale was vorig jaar de derde WT ploeg), Katusha, Astana, Lampre en Trek zijn de nieuwe WT ploegen. Het deelnemersveld wordt aangevuld met 15 ProContinentale ploegen en 3 Continentale ploegen. De ProContinentale teams zijn Bardiani, Southeast, CCC, Cofidis, Bora, Wanty, Androni, Vlaanderen, Cult, Rusvelo, Nippo-ViniFantini, Roompot, Unitedhealthcare, Bretagne en Colombia; en tot slot verschijnen er dus 3 kleine Tsjechische continentale formaties aan de start: AWT-Greenway, Whirlpool en Dukla Praha.

Een sterker deelnemersveld dus dan voorgaande jaren en dat is te zien aan de namen op de startlijst. Onder meer Nibali, Sagan en Bouhanni staan op de deelnemerslijst. Het betreft hier echter Antonio, Juraj en Rayane.
Maar goed, wie zijn er dan vandaag wel favorieten voor de zege. Voor dagwinst zullen renners in aanmerking komen zullen goed over de korte klimmetjes moeten kunnen komen en over snelle benen beschikken. In de vorige edities ging de strijd telkens tussen kleine groepjes, met een sterker deelnemersveld zal dat dit jaar wellicht een grotere groep zijn.

In 2012 ging de winst naar de Italiaanse specialist Enrico Battaglin, de renner van Bardiani won de sprint van een groepje van 5. De tweede editie werd vorig jaar gewonnen door Jerome Pineau, na een lepe finale van de Fransman. Beide staan vandaag weer aan de start en vooral Battaglin mag tot de favorieten gerekend worden, Pineau heeft dit jaar nog weinig laten zien.

De grootste favoriet komt uit het kamp van Etixx-Quickstep. Zij hebben natuurlijk thuisrijder Zdenek Stybar aan de start staan, maar zijn ploegmaat Julien Alaphillipe lijkt, gezien zijn seizoen tot nu toe, de te kloppen man vandaag. Bij Team Bora-Argon 18 zal de Tsjech Jan Barta de kopman zijn. Stybar en Barta liggen Naast Stybar en Barta hebben de Tsjechen nog een grote naam aan de start staan: Roman Kreuziger, hij zal de kopman zijn bij Tinkoff-Saxo.
De kans dat het tot een Tsjechische alliantie komt in deze race zal niet heel erg groot zijn, er is de nodige animositeit tussen Stybar en Kreuziger, beide afkomstig uit Bohemen, en de Moravier Barta. http://www.wielerflits.nl/nieuws/18547/tjechische-bondscoach-laat-stybar-thuis-voor-spelen.html

Enrico Battaglin was al genoemd, maar zijn ploegmaat Sonny Colbrelli beschikt over ongeveer dezelfde kwaliteiten en is een sprint rapper dan oud-winnaar Battaglin.
Een andere grote naam aan de start in Fillipo Pozzato, maar het seizoen van de flamboyante Italiaan was nog niet om naar huis te schrijven; de rappe Davide Cimolai kan misschien het kopmanschap waar nemen, hoewel ook Durasek en Niemiec dit parcours goed aan moeten kunnen.
Southeast komt met een team vol met Italiaanse specialisten in het lastige eendagswerk, Mauro Finetto lijkt van hen het best in vorm.
Verder voldoen ook Fabio Felline (Trek), Grega Bole en zijn 43 jarige ploegmaat Davide Rebbelin (CCC), Julien Simon (Cofidis), Enrico Gasparotto (Wanty), Oscar Gatto (Androni), Fabian Wegmann (Cult) & Damian Cunego (Nippo) aan het profiel; renners die de heuvels goed overleven een sterk eindschot hebben.
Tot slot zijn er nog een paar renners om in de gaten te houden omdat zij voor een verrassing zouden kunnen zorgen: Seizoensrevelaties Maciej Paterski bij CCC en Ilnur Zakarin bij Katusha, Dries Devenyns zal waarschijnlijk de kopman zijn bij IAM, good-old Bjorn Leukemans (Wanty) staat ook aan de start. Jelle Wallays (Topsport) is een derde Vlaming die dit parcours aankan; mocht Barta tegenvallen, dan kan Bora ook rekenen op Bartosz Huzarski, bij Southeast in Ponzi de schaduwkopman. Hivert (Bretagne), Agnoli, (Astana), Rubanio (Colombia) en Ratto (UHC) zijn kopman bij hun ploeg en zouden voor een verrassing kunnen zorgen.
Voor Nederland zal het vooral uitkijken zijn naar de prestaties van Maurits Lammertink en Marc De Maar (Roompot).

*** Alaphillipe
** Stybar, Kreuziger
* Finetto, Colbrelli, Barta

Startlijst Praag-Brno 2015

moker

Wie dacht aan een koers in Scandinavië komt bedrogen uit. NederFlits.com heeft bekend gemaakt dat het om een koers in Azië gaat. De Bangkok Cycling Tour (1.1/nog niet officiële naam) staat gepland op 28 oktober 2016. Aan de start zullen enkel contintale ploegen staan, meer informatie volgt later nog.

Laatst gewijzigd
Verweggistan

Praag-Brno 2015

In het begin van de koers zijn vooral de kleine Tsjechische ploegjes actief. Sprinter Alois Kankovsky (Whirlpool) en Frantisek Sisr (Dukla Praha), die aan een sterk seizoen bezig is, gaan er in de eerste kilometer vandoor. De voorsprong loopt op tot een halve minuut, maar het duo wordt na 15 kilometer toch weer bijgehaald. Er volgt direct een aanval van de Nederlander Tim Kerkhof (Roompot), hij krijgt Jarl Salomein (Topsport Vlaanderen), Frantisek Padour (Androni), Pawel Cieslik (Whirlpool) en Tim De Troyer (Wanty) mee. Andrea Fedi (Southeast) en Przemyslaw Kasperkiewicz (AWT-Greenway) maken even later nog de oversteek. Ook de Tsjech Jiri Hochmann (Dukla Praha) probeert de aansluiting te maken, maar zijn poging haalt het niet.
Het peloton vindt het wel goed, de voorsprong van de 7 koplopers loopt op naar 5 minuten. Martin Velits namens Etixx op kop van het peloton, in dienst van Alaphilippe en Stybar. Er is maar weinig hulp van de andere ploegen. Er gebeurt in de eerste uren van de koers verder niet veel bijzonders; er is een kleine valpartij waarbij Antonio Nibali betrokken is en ook moet opgeven, ook zijn er de opgaves van Thomas Degand (IAM) en Rayane Bouhanni (AWT).

Met nog 80 kilometer te gaan is de voorsprong van het zevental onder de 2 minuten gezakt, Etixx is wellicht iets te fanatiek aan het achtervolgen, de ploeg drukt het tempo, maar op een van de vele heuveltjes zien een aantal renners de kans om de sprong naar voren te maken.
Christopher Juul-Jensen (Tinkoff) is de aanstichter van deze aanval. Aleksej Saramotins (IAM), Valerio Agnoli (Astana) en Kevin Ledanois (Cofidis) reageren. De vier pakken snel voorsprong op het peloton; Etixx laat begaan en dat zorgt voor nog meer aanvallers: Cesare Benedetti gaat er ook vandoor, Bora stuurt een mannetje vooruit, Floris De Tier (Topsport Vlaanderen), Borut Bozic (Astana), Jakub Novak (AWT), ploegmaat Jose Mendes (Bora) en Kenneth van Bilsen (Cofidis) gaan mee. Vervolgens rijden ook nog Steve Chainel (Cofidis), Vyacheslav Kuznetsov (Katusha), Simon Pellaud (IAM) en Simone Ponzi (Southeast) weg.
Het halve peloton is intussen in de tegenaanval gegaan en dat gaat ze bij Etixx toch ook wat ver; het groepje Chainel wordt weer teruggepakt.

De twee groepjes met aanvallers smelten samen en vormen een achtervolgende groep van 10 renners. De 10 sluiten niet veel later aan bij de kopgroep. Een grote kopgroep van 17 met een voorsprong van een ruime minuut op het peloton. Valerio Agnoli beseft dat de groep te groot is en trekt ten aanval bij de samensmelting. Mendes, Padour, Van Bilsen, Ledanois en De Troyer gaan in de tegenaanval en maken de aansluiting met Agnoli, een nieuwe kopgroep van 6 renners. Weinig reactie bij de andere koplopers, die dan ook snel worden opgeraapt door het peloton; alleen Saramotins zwemt er nog ergens tussenin. Namens Etixx is het Golas die het peloton ‘ment’. Nog 50 kilometer te gaan en onder het tempo van Golas is het peloton toch al aardig uitgedund. Ondanks het strakke tempo van de Pool is er toch weer een renner die voor de aanval kiest, het is Dries Devenyns, de kopman van IAM; opvallend dat hij voor een vroege aanval kiest. De Belg krijgt niemand mee, maar hij komt snel bij zijn ploegmaat Saramotins; samen proberen zij het gat met de 6 koplopers te dichten, die rijden een kleine minuut voor hen uit.

In de aanloop naar een van de lastigste beklimmingen van de dag, op 40 kilometer van de meet, raakt Etixx de controle over het peloton wat kwijt, Nippo-Vini Fantini, Trek en CCC hebben het commando overgenomen. Het kleine Nippo bepaalt het tempo op de eerste meters van de klim, Bisolti in dienst van Cunego, halverwege de klim neemt CCC het commando over, maar Etixx herstelt en Lampaert bepaald het tempo in het laatste stuk. Door het hoge tempo is er niemand weg kunnen rijden, maar het peloton is wel weer flink uitgedund. Lampaert als eerste boven en hij kijkt achterom; wie zitten er nog mee, waar zitten zijn kopmannen; Stybar zit goed voorin, Alaphilippe zit wat verderop, rond plaats 20. Cunego trekt ten aanval op de uitloper van de klim. Lampaert van kop af; Marcato (Wanty), Battaglin (Bardiani) en Durasek (Lampre) springen achter Cunego aan. Ook Voss (Bora), Perichon (Bretagne) en Theuns (Topsport Vlaanderen) willen mee, Lampaert schuift ook maar in en Barbin (Bardiani) is de laatste renner die mee is. Door het hoge tempo in de klim is de voorsprong van de koplopers teruggelopen tot 25 seconden. Stybar zet zich in de afdaling van de klim op kop en met zin voor risico rijdt hij, en met hem het voorste deel van het peloton, het gat met verschillende groepjes voor hem weer dicht. Er vallen wat gaten in de afdaling en eenmaal beneden hebben 12 renners een lichte voorsprong op de rest van het peloton; een mix van renners die op de top zijn weggereden en renners die in de afdaling zijn komen aansluiten.

Stybar en Lampaert vertegenwoordigen Etixx, ook Bora met een koppeltje voorin: Barta en Voss, Poljanski van Tinkoff is mee, Durasek is de Lampre renner, Lagutin namens Katusha, Felline voor Trek, Cunego is er ook nog bij voor Nippo-ViniFantini, Paterski is de CCC renner, Ratto van Unitedhealthcare is komen aansluiten en tot slot ook Bretagne coureur Perichon. De voorsprong is een meter of 50, maar daarachter wordt niet doorgereden.
In de achtergrond stuurt Alaphilippe weg van de kop van het achtervolgende groepje van een man of 25. De Fransman heeft twee man in de groep voor hem rijden en rijdt dus niet door. Ook de andere grote ploegen hebben allemaal wel iemand voorin vertegenwoordigd en er wordt dus niet doorgereden in dit achtervolgende groepje; Kreuziger kijkt ook achterom; Colbrelli wil de oversteek naar voren maken, maar Alaphilippe zit direct op het wiel en Colbrelli houdt weer in. Het valt stil en er komen weer renners uit de achtergrond aansluiten bij deze groep. De 16 vooraan hebben elkaar gevonden, hun voorsprong groeit snel. Ze rapen eerst het IAM duo Saramotins en Devenyns op en even later ook koplopers De Troyer, Ledanois, Agnoli, Mendes, Padour en Van Bilsen.

Op deze manier ontstaat een kopgroep van 20 man met daarin drie renners van Bora, een duo van Etixx-Quickstep en ook tweetallen van Bretagne en IAM.
Met nog 30 kilometer te gaan is de voorsprong van de koplopers opgelopen tot twee minuten op de achtervolgende groep. In die achtervolgende groep zijn veel renners uit de achtergrond weer komen aansluiten, een man of 80 weer samen en er is daardoor enige organisatie mogelijk. Bardiani en Southeast hebben de slag gemist en zijn in staat om wat manschappen te verzamelen om te achtervolgen, daardoor loopt de voorsprong van de koplopers niet meer op, het blijft eerst rond de 2 minuten hangen en daalt vervolgens tot 1’45.
Het gaat in deze fase licht bergaf, er zijn geen lastige stukken meer tot aan de laatste klim van de dag, deze klim is drie kilometer lang en begint op 20 kilometer van de streep.
Voorin houden Stybar en Barta zich intussen afzijdig en laten het werk over aan hun helpers, ook de eenlingen rijden steeds minder mee op kop, dus nog maar drie man die het tempo bepalen in de kopgroep. Saramotins gaat in de aanval in de aanloop naar de klim, Ratto springt mee; de rest laat hen begaan. Door met voorsprong aan de klim te beginnen hoopt het duo de klim te overleven. Ook Perichon probeert weg te komen, maar zijn poging draagt niet ver. Lampaert geeft zich vol op kop van de groep.
In het peloton heeft Etixx-Quickstep de achtervolging op zich genomen, terwijl Lampaert dus voorin vol doorrijdt, rijden Vakoc, Golas en Wisniowski daarachter op kop om Alaphilippe goed af te zetten voor de laatste klim.

Ratto en Saramotins beginnen aan de klim, een seconde of 15 daarachter is het nog steeds Lampaert op kop; zodra het omhoog begint te lopen zet Lampaert zich op de kant en Stybar gaat direct vol aan. Poljanski en Lagutin proberen de aanval te beantwoorden en naar het wiel van de Tsjech toe te rijden, Barta leidt daarachter een groepje met Paterski, Durasek, Cunego, Devenyns, Felline en Mendes; maar zij moeten voorlopig passen. Agnoli probeert aan te sluiten bij dit groepje. Van Bilsen gaat op de pedalen staan in een poging naar het wiel van Agnoli voor hem te rijden. Perichon moet lossen; ook Voss er definitief af, net als Lampaert. Daarachter rijden nog De Troyer, Perichon, Ledanois en Padour.
Stybar voorbij Saramotins en Ratto; Ratto probeert nog aan te klampen, ook Poljanski en Lagutin voorbij Ratto en zij sluiten weer aan bij Stybar. In de achtergrond zijn Felline, Durasek en Barta op komst. Stybar met een tweede aanval, Lagutin probeert het wiel te houden, Poljanski haakt af en wordt gepasseerd door Durasek en Felline.

Stybar is boven en heeft een paar lengtes voorsprong op Lagutin, Durasek komt op de top aansluiten bij de tot Rus genaturaliseerde Oezbeek, Felline op een paar meter. De volgende renner die boven komt is Paterski, die de beklimming goed heeft ingedeeld, hij heeft zijn landgenoot Poljanski in het wiel, die zichzelf juist wat tegenkwam in de laatste meters, dan komt Barta boven, de Moravier zet nog aan om de aansluiting met de mannen voor hem te maken. Cunego en Devenyns zijn de volgende renners die bovenkomen, maar daar lijkt het beste eraf, Ratto is ook blij dat hij boven is; dan Mendes en Agnoli, maar die zitten al ver.

Het peloton is ook begonnen aan de klim; het is daar Alaphilippe die nog een ultieme poging doet om het gat met de koplopers te dichten. Bij het begin van de klim heeft het peloton nog een achterstand van 1’32 op de koplopers (op Ratto en Saramotins was dat). Alaphilippe krijgt Rebbellin en Kreuziger met zich mee, Kreuziger neemt het initiatief over, Rebellin kan niet volgen, Kreuziger en Alaphilippe zijn boven en volgen op 1’03 van Stybar. Finetto en Colbrelli komen dan boven en daarna een klein groepje met een man of 10 onder aanvoering van Gasparotto, waarin ook Rebellin is teruggezakt.

Lagutin, Durasek en Felline hebben in de afdaling de aansluiting kunnen maken met Stybar.
Even later komt ook het Poolse duo Paterski/Poljanski terug en het valt wat stil. Daardoor kan ook Jan Barta weer aansluiten. Zeven man samen, zeven verschillende ploegen en de gemeenschappelijke belangen zorgen ervoor dat het rond begint te draaien. Cunego zit op ongeveer 100 meter maar krijgt het gat niet dicht.
Bij de achtervolgers wordt er niet doorgereden en komen er weer renners terug aansluiten bij Alaphilippe en Kreuziger. Onder meer Finetto, Colbrelli, oud-winnaar Battaglin, Rebellin en Wegmann komen aansluiten, in total een man of 20 in deze groep.
Het groepje raapt Lampaert, De Troyer, Perichon, Ledanois en Padour op. Lampaert gaat nog kopwerk doen voor Alaphilippe. Saramotins en Voss worden niet veel later ook ingelopen.
Er is weinig organisatie in deze groep; er wordt vooral veel aangevallen, maar niemand geraakt weg. En telkens is het weer Lampaert die zich op kop zet. Dat zal wellicht bedoelt zijn zodat Stybar zich in de kopgroep afzijdig kan houden, maar dat doet de Tsjech allerminst. Het is natuurlijk de kans voor Stybar om deze koers in eigen land te winnen. Stybar gooit meer energie in zijn kopbeurten dan zijn zes medekoplopers.
Ondanks dat de organisatie achterin wat weg is blijft de achterstand rond de 1’00-1’10 schommelen; voorin wordt er ook wat naar elkaar gekeken. Het is nog 10 kilometer over relatief vlakke wegen naar Brno. De aankomststrook is getrokken in het historische centrum van de stad. De achtervolgende groep haalt ook Van Bilsen en Agnoli bij. Fabian Wegmann probeert weg te komen; Niet veel later worden Mendes, Devenyns en Ratto worden ook bijgehaald, net als Wegmann. Het verschil is met 8 kilometer te gaan nog steeds meer dan een minuut, het lijkt erop dat de beslissing is gevallen en dat de zeven gaan strijden voor de zege.

Bij die zeven koplopers komt Barta niet meer op kop, hij kwam als laatste aansluiten en lijkt er een beetje doorheen te zitten. Cunego rijdt nog steeds tussen de kopgroep en de achtervolgers in; hij heeft de aansluiting gemist, hij ziet de koplopers nog steeds voor zich uitrijden, maar ziet vooral ook dat de kopgroep langzaam steeds verder van hem weg rijdt.
De koplopers zijn in de buitenwijken van Brno, nog vijf kilometer te gaan; de koplopers passeren over de brug over de rivier Svitava, de rivier die langs de stad Brno loopt. Het wegdek van deze brug bestaat uit kasseien; ook in de laatste kilometers, in het centrum van de stad liggen er steentjes, maar die liggen er mooi geplaveid bij, Stybar zal er weinig voordeel uit kunnen halen.
Felline is de renner die het meeste kopwerk heeft gedaan in de afgelopen kilometers; hij is van dit zevental normaal gesproken ook de snelste. Nog 3 kilometer, de renners steken wederom de Svitava over, richting de binnenstad. Vanaf hier loopt het lichtjes bergop tot aan de streep, het stelt niet heel veel voor, maar de renners zullen het na 230 kilometer koers wel voelen.

De koplopers gaan linksaf en rijden een weg met steentjes en een trambaan op; Stybar als eerste door de bocht en hij gaat met een handige beweging over de trambaan, Felline probeert te volgen, maar is iets minder handig op de trambaan en weet nog net recht te blijven. Stybar met een versnelling vanuit het zadel, hij probeert de anderen te verrassen; Paterski veel vlotter over de trambaan, hij passeert Felline en zet zich in het wiel van Stybar. De anderen blijven aan de linkerkant van trambaan. Durasek verhoogt daar het tempo en dat wordt Barta te veel.
De renners gaan rechtsaf, de binnenstad in, nog 2 kilometer te gaan. Durasek, Poljanski en Lagutin ook zonder problemen over de trambaan en zij sluiten weer aan in het wiel van Paterski, Felline nu in laatste positie van het groepje. Stybar ziet dat het niet gelukt is om op kousevoeten weg te rijden en houdt in. Felline dan maar weer naar de kop, maar de Italiaan maakt weinig vaart. Barta kan terugkeren uit de achtergrond, de Tsjech gaat er op en erover; de anderen kijken wat verrast naar de Bora coureur en er komt geen reactie op de uitval van de Tsjech. Slim van Barta, maar hij pakt niet heel snel voorsprong. De anderen kijken naar elkaar, Lagutin met een aanval; maar hij komt niet weg. Felline dan maar weer naar de kop, onder de boog van de laatste kilometer door. Barta is vanzelf teruggewaait en wordt net na de boog weer teruggepakt.

Er wordt vooral weer naar elkaar gekeken, Felline op kop en hij wil dat er overgenomen wordt, maar niemand wil nog overnemen, Lagutin in tweede positie, dan Poljanski, Durasek, Paterski, Stybar en Barta heeft zich in laatste positie gezet. Als Felline het tempo wel erg laat zakken neemt Poljanski toch over, de jonge Pool verhoogt het tempo. Een sprintje licht bergop na 233 kilometer, blijkbaar denken alle 6 de renners dat het iets voor hen is want niemand die aanvalt. Felline is op papier wellicht de snelste, maar ook Stybar heeft een goede sprint in de benen en zal bovendien gemotiveerd zijn om te winnen in eigen land. Lagutin kan zich aardig plaatsen in sprints en ook Paterski moet niet onderschat worden na een zware koers. Durasek zal liever een iets zwaardere aankomst gehad hebben, maar ook hij kan zo’n aankomst goed aan.

Dan toch weer Lagutin met een aanval, nog 500 meter, Stybar op het wiel, Felline brengt de anderen terug naar het wiel. Barta haakt af en Poljanski heeft het ook moeilijk. Lagutin n met nog een tweede versnelling, maar hij komt niet weg, Stybar zet wel door, nog 250 meter. Stybar gaat vroeg aan en hij heeft een klein gaatje; het is weer Felline die het gat dicht probeert te krijgen, dat lukt aardig; het verschil is maar een paar lengtes. Paterski in zijn wiel en dan Durasek, Lagutin met veel moeite in het laatste wiel.
Dan gaat Durasek aan, Durasek over Felline heen, Felline probeert te volgen, Paterski blijft in het wiel van de Italiaan zitten, Durasek op en over stilvallende Stybar, die geen antwoord heeft en moet gaan zitten, Felline ook over Stybar. Nog 100 meter voor Durasek, perfecte timing van de Kroaat, hij gaat het halen. Durasek kijkt nog achterom, maar Felline en Paterski gaan te laat komen. De zege is voor Kristijan Durasek van Lampre.
Felline kan nog net Paterski afhouden en wordt tweede, Lagutin nog vierde voor Stybar. Poljanski op plaats 6 en Barta is zevende.
De achtervolgers zijn ook al vlak bij de streep. Sonny Colbrelli en Fillipo Pozzato komen nog ten val op de weg met tramrails. Alaphilippe gaat van ver de sprint aan, op een paar honderd meter van de streep passeert hij Damiano Cunego die er nog altijd tussen reed en Alaphilippe wint onbedreigd de sprint voor plaats 8, voor Julien Simon en Marco Marcato.

Uitslag:
1 Kristijan Durasek (Lampre)
2 Fabio Felline (Trek)
3 Maciej Paterski (CCC)
4 Sergei Lagutin (Katusha)
5 Zdenek Stybar (Etixx-Quickstep)
6 Pawel Poljanksi (Tinkoff) +0:03
7 Jan Barta (Bora) +0:08
8 Julien Alaphilippe (Etixx) +1:09
9 Julien Simon (Cofidis) +1:10
10 Marco Marcato (Wanty)
11 Mauro Finetto (Southeast)
12 Fabian Wegmann (Cult)
13 Davide Rebellin (CCC)
14 Jelle Wallays (Vlaanderen) +1:13
15 Damiano Cunego (Nippo)
16 Oscar Gatto (Androni)
17 Sergei Firsanov (Rusvelo)
18 Roman Kreuziger (Tinkoff)
19 Dries Devenyns (IAM)
20 Enrico Gasparotto (Wanty)
21 Jose Mendes (Bora) +1:15
22 Valerio Agnoli (Astana)
23 Enrico Battaglin (Bardiani) +1:16
24 Daniele Ratto (Unitedhealthcare) +1:21
25 Grega Bole (CCC)
34 Maurits Lammertink (Roompot) +3:46
63 Marc de Maar (Roompot) +7:21
84 Mike Terpstra (Roompot) +12:08
123 Michel Kreder (Roompot) +z.t.
130 (laatste) Sjoerd van Ginneken (Roompot) +14:40

Laatst gewijzigd
Don Hamstre

Leuke koers, mooie winnaar en voor mij veel bekende namen :)

Verweggistan

'@don Hamstre: Dank je.

moker

Bangkok Cycling Tour blijft doorgaan
geplaatst door Michiel Maasmansen

De Bangkok Cycling Tour (1.1) heeft bekend gemaakt dat ondanks de bomaanslagen in Bangkok de koers voorlopig doorgaat. De organisatie heeft echter wel gezegd dat als er binnen acht weken weer iets gebeurd in Bangkok dat de race dan not done is.

update 18.40
De Bangkok Cycling Tour heeft te horen gekregen dat de hoofdsponsor is afgehaakt. Banco of Thailand heeft dat gezegd tegen de plaatselijke krant. De lichtvaartmaatschappij van Thailand zou de sponsoring willen overnemen.

Laatst gewijzigd
moker

Bangkok Cycling Tour heeft nieuwe sponsor en nieuwe naam
geplaatst door Mo Ker

Even zag het er Spaans benauwd uit voor de Bangkok Cycling Tour, door de aanslagen en het terugtrekken van de hoofdsponsor, maar alles komt weer op zijn pootjes terecht.

De Bangkok Cycling Tour heeft een nieuwe sponsor, na de recente bomaanslagen trok hoofdsponsor Banco of Thailand zich terug, omdat de veiligheid niet kon worden gegarandeerd. Bangkok-Thai Airlines is de nieuwe hoofdsponsor. De naam is veranderd van Bangkok Cycling Tour in Thai Airlines' Scepter of Bangkok, maar zal vooral bekend staan als Scepter of Bangkok. Er is wel een contract ondertekend, mocht er binnen acht weken tijd iets soortgelijks gebeuren, dan trekt de organisatie de stekker er uit. De Thai Airlines' Scepter of Bangkok staat gepland in oktober en zal op de laatste dag van de Ronde van Hainan (2.HC) verreden worden.

moker

Scepter of Bangkok gaat definitief niet door
geplaatst door Michiel Maasmansen [/b

Een onbekende heeft dinsdag een klein explosief van een brug gegooid in het centrum van de Thaise hoofdstad Bangkok. Volgens een politieagent ter plekke raakte niemand gewond. De dader wist te ontkomen.

Met dit citaat heeft de organisatie de koers defenitief afgelast. (Jammer, want ik was al begonnen).

Omdat de veiligheid van de renners niet kom worden gegerandeerd na recente aanslagen. De Scepter of Bangkok heeft teleurgesteld gereageerd, maar kan het wel begrijpen. De koers werd pas een dag voor se aanslagen bekend gemaakt.

mhp88

'@moker Als je al was begonnen, dan ga je toch lekker door? Het is leuk om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen en rekening te houden met het actuele nieuws. Maar als je het leuk vindt om een koers te maken in Thailand, dan moet je dat lekker doen! Ik ben wel benieuwd naar de (naar ik aanneem) vele Aziatische ploegen.

anonymous

Oei, ik heb een probleem nu Caruso gepakt is. Als ik hem ga vervangen, moet ik best wel wat veranderen aan de Tour des Alpes. Wat is het beste?

Don Hamstre

Is er geen gelijkwaardige renner bij Katusha waarmee je hen kan vervangen?
Dan hoef je alleen maar de naam te veranderen.

anonymous

Dat doe ik dan maar, in één etappe was hij echt van belang. Dan pas ik het daar maar een beetje aan.

moker

Ryan Mullen naar Cannondale dat komt zeker door zijn sterke Ronde van Ierland ;) waar hij een etappe won en 20e werd in het eindklassement.

Over de doorgang van de (Bangkok-)Thai Airlines' Scepter of Bangkok zal later deze week meer info volgen.

moker

De Thai Airlines' Scepter of Bangkok gaat alsnog door. De gebeurtenissen in Thailand, zullen in de fictieve koers nooit gebeurd zijn. De koers staat gepland op woensdag 28 oktober 2015 als 1.1 koers. Later vandaag zullen de deelnemende teams bekend worden gemaakt, de organisatie heeft ook het parcous bekend gemaakt dat start in Lop Buri. De definitieve startlijst verschijnt echter pas op maandag 26 oktober 2015.

Ploegen:
World Tour
geen

Pro Continentaal
geen

Contintenaal
Asian Racing Team -Japan (1) opgericht in 2006
Bridgestone Anchor Cycling -Team Japan (2) opgericht in 2009
China Continental Team of Gasu Bank China (3) opgericht in 2012
CCN Cycling Team* Laos*** (4) opgericht in 2012
Giant-Champion System China (5) opgericht in 2014
Hengxiang Cycling Team China (6) opgericht in 2011
Matrix Powertag Japan (7) opgericht in 2009
Ningxia Sports Lottery China (8) opgericht in 2014
NSC Cyling Team Maleisië (9) opgericht in 2015
Pegasus Cycling Team Indonesië (10) opgericht in 2014
Tabriz Petrochemical Team Iran (11) opgericht in 2009
Team Budget Forklifts Australië (12) opgericht in 2008
Team 7eleven Road Bike Phillipines** Fillipijnen (13) opgericht in 2012
Team UKYO Japan (14) opgericht in 2012
Terengganu Cycling Team Maleisië (15) opgericht in 2011
Nationaal
Thailand (16)

* De Nederlanders David Abraham (oorspronkelijk: Eritrea) en Lex Nederlof rijden voor deze ploeg
** De Nederlander Kenny Nijsen rijdt voor deze ploeg
*** CCN reed vorig jaar nog op een Bruneise licentie

Parours

Regels
- Ieder deelnemend team moet zes renners inschrijven. Renners kunnen tot de maandag voor de start vervangen worden.
- Ieder deelnemend team moet tenminste één volgauto in de koers hebben.
-Ieder team dient dinsdag aanwezig te zijn.
-Oortjes zijn ten strengste verboden
-Renners die langer dan een kilometer achter de volgauto's hangen om terug te keren, worden uitgesloten uit de koers, over deze beslissing valt niet te discussiëren.
-Treinen hebben altijd voorrang, als je de lampen al branden en je gaat toch proberen snel door te rijden wordt je uitgesloten en riskeer je een boete.
-De tijdslimiet staat op 10%
-De bedragen voor de zege worden uitgekeerd in de Thailand Baht. (=0.0246 euro/22-08)
-Bij eventueel noodweer wordt de koers stilgelegd en later mogelijk gestaakt.
- Op 26 oktober kunnen deelnemers vanaf 10.00 (plaatselijke tijd) een deel van het parcours nog even verkennen. De weg is dan namelijk al afgesloten.
- Renners en ploegleiders kunnen slapen in Hotel Castle of Bangkok (drie sterren) en Hotel Land of Thai (drie sterren). De kamers zijn van maandag tot en met donderdagochtend gereserveerd voor de renners.

Informatie van NederFlits.com
- Het vaste duo Michiel Maasmansen en Dirk Zaagmans Jr. zullen u weer van commentaar voorzien. Sacha Brockenhoff en Mo Ker zijn niet aanwezig.
- De uitzending op NederFlits begint al heel vroeg, omdat het in Thailand zes uur later is.
- De uitzending wordt de eerste en laatste op Aziatische bodem.

Dag(en): 26 oktober 2015
Zender: NederFlits1
Tijdstip Start: 8.15 (Nederlandse Tijd)
Tijdstip Einde: 12.00 (Nederlandse Tijd)
Kosten (eenmalig): 2.50 euro

Herhaling:
Dag(en): 27 oktober 2015
Zender: NederFlits2
Tijdstip Start: 14.00 (Nederlandse Tijd)
Tijdstip Einde: 18.15 (Nederlandse Tijd)
Kosten (eenmalig): 2.00 euro

Het verslag en de samenvatting op de site zien kan voor 1.50 euro.

Voor 5.00 euro kunt u genieten van de bundel: Scepter, Ronde van Zuid-Afrika
Voor 6.00 euro kunt u genieten van de bundel: Scepter+ verslag, Ronde van Zuid-Afrika

© 2014-2015 NederFlits.com - alle rechten voorbehouden

Als u tevreden bent, weten wij dat we het goed doen

Laatst gewijzigd
Verweggistan

Tour de Aquitaine 2015

Etappeschema:
Etappe 1: Villeneuve-sur-Lot – Perigueux 155,9km
Etappe 2: Bordeaux - Mimizan 150,5 km
Etappe 3A: Mimizan – Dax 86,2 km
Etappe 3B: Dax (Tijdrit) 9,8 km
Etappe 4: Dax-Pau 203,9 km
Etappe 5: Pau – St. Jean-Pied-de-port 162,9 km

Parcours:
De start is in het noorden van Aquitaine, in het stadje Villeneuve-sur-Lot. De eerste rit is een vlakke rit, met in de finale enkele heuveltjes; de finish is in de stad Perigueux. Vervolgens gaan de renners iedere dag wat meer naar het zuiden van Aquitaine. De tweede etappe gaat van Bordeaux, de hoofdstad van Aquitaine, naar Mimizan en voert grotendeels langs de Atlantische kust. De volgende dag volgen er twee etappes, een korte ochtendrit van Mimizan naar Dax en later op de dag een korte tijdrit in Dax.
Op de vierde dag staat een etappe naar Pau op het programma, tevens de langste etappe van de ronde. De renners trekken op die dag al even door de Pyreneeën en moeten de bekende Col d’Aubisque bedwingen, de top van deze col ligt echter op 50 kilometer van de streep.
De organisatie heeft de zwaarste etappe voor het laatst bewaard; een bergrit dwars door de Pyreneeën, met maar liefst drie zware cols op het programma. De top van de laatste klim ligt op 20 kilometer van de streep. De start is in Pau, de finish ligt in St.Jean-pied-de-port, dat vorige jaren nog als startplaats voor de slotrit fungeerde.

Favorieten:
Zowel de winnaar van de eerste editie, Rui Costa, als de winnaar van vorig jaar, Peraud, staan niet aan de start en het is dus zeker dat er een nieuwe eindwinnaar zal komen.
De grootste favoriet komt wel uit het kamp van Ag2r, Romain Bardet is dit jaar de kopman.
Hij heeft ook een sterke ploeg met het grote talent Latour en de ervaren klimmer Dupont aan zijn zijde.
Maar ook die andere jonge Franse klassementsrenner staat aan de start, Thibault Pinot; de aankomst van de slotrit ligt echter na een afdaling, dat is niet in het voordeel Pinot. Maar ook Pinot kan rekenen op een sterke ploeg, met onder meer Geniez en Vichot.
Team Europcar komt aan de start met Pierre Rolland, vorig jaar nog tweede; de drie sterkste Franse ronderenners van het moment dus present. Of moeten we daar Tony Gallopin ook bijrekenen? Drie weken is voor de Lotto-Soudal coureur te lang, maar een rittenkoers van 5 dagen past perfect bij zijn kwaliteiten; Gallopin kan rekenen op de steun van onder meer Bart De Clercq. Een laatste grote favoriet is een Brit, of beter een Welshman; Team Sky start met Geraint Thomas als kopman. Verder is het voor het algemeen klassement uitkijken naar Daniel Navarro van Cofidis, de nummer 3 van vorig jaar.
Team Movistar start met een heel sterk collectief. Intxausti is op papier de kopman, maar ook Castroviejo, die steeds beter klimt en Ruben Fernandez kunnen een goed klassement rijden.
Voor een goede eindklassering komen naast de genoemde renners ook Adam Yates (Orica), Sylvain Chavanel (IAM), Sylvester Szmyd (CCC) en David De La Cruz (Etixx) in aanmerking.

*** Bardet
** Thomas, Rolland
* Pinot, Gallopin, Navarro

De kans is groot dat de eerste drie ritten in een massasprint eindigen; de puntentrui zal daar waarschijnlijk verdeeld worden. Nieuw is dit jaar de tussensprint waarbij 10 punten te behalen zijn en de top10 punten pakt; er is één sprint per etappe.
De winnaar van een etappe krijgt 15 punten en ook hier krijgt de top10 van de rituitslag punten. Deze tussensprinten kunnen dus een zeer belangrijke rol gaan spelen voor het puntenklassement.
Wie zijn de favorieten: de grootste favoriet is Mark Cavendish. Hij heeft een mooi treintje ter ondersteuning meegekregen. Zijn belangrijkste concurrent zal waarschijnlijk Elia Viviani zijn, ook de Sky-sprinter heeft enkele renners mee in steun gekregen. Bryan Coquard zal de sprinter van dienst zijn bij Europcar en FDJ heeft Arnaud Demare meegenomen. Rojas zal de sprinter zijn bij Movistar. Caja Rural heeft met Barbero een snelle man. Boeckmans zal in de sprints worden uitgespeeld bij Lotto. Verder staan er aan de start: Jans en Napolitano bij Wanty, Hutarovich bij Bretagne, Impey bij Orica en Frans kampioen Tronet bij Auber.

Startlijst Aquitaine 2015

Laatst gewijzigd
Verweggistan

Etappe 1: Villeneuve-sur-Lot – Perigueux 155,9km
Profiel
De eerste etappe bevat een berg van tweede categorie (met de top op 100 kilometer van de meet) en, op 40 kilometer, nog een bergje van de 4e categorie. In de finale liggen er een aantal niet-gecategoriseerde klimmetjes. Als er in het peloton hard doorgereden wordt zou het kunnen dat een aantal sprinters de heuveltjes niet overleeft.
Na 25 kilometer ontstaat de kopgroep van de dag: Berden de Vries (Roompot) is de aanstichter. Cesar Bihel (Auber), Simone Antonini (Wanty), Angel Madrazo (Caja Rural) en Florian Guillou (Bretagne) sluiten aan.
Het peloton laat begaan. De eerste tussensprint van de dag gaat naar Madrazo, hij pakt de drie seconden, voor De Vries en Antonini.
De eerste bergpunten en daarmee ook de bergtrui van deze ronde gaan na een pittig duel naar Florian Guillou, hij verslaat Simone Antonini is een sprint bergop. Bihel wordt derde.
De voorsprong van de koplopers is op de top opgelopen tot 7 minuten, daarna neemt de voorsprong af.
Ook de tweede tussensprint van de dag gaat naar Madrazo, die druk bezig is om secondes te verzamelen. Wederom De Vries tweede, voor Bihel.
Na 110 kilometer koers ligt de eerste tussensprint van deze ronde. De koplopers gaan er voor sprinten; er is ook een trui voor de tussensprints, dus de winnaar staat ook op het podium na afloop van de etappe. Guillou heeft de bergtrui al binnen en laat al vroeg lopen. Madrazo gaat te vroeg aan en het is Antonini die de sprint wint.
Vier minuten later komt het peloton bij de sprint; na voorbereidend werk van zijn ploeg pakt Coquard daar de resterende 5 punten, voor Demare en Hutarovich

Uitslag Sprint
1 Antonini 10
2 Bihel 9
3 Madrazo 8
4 De Vries 7
5 Guillou 6
6 Coquard 5
7 Demare 4
8 Hutarovich 3
9 Tronet 2
10 Rojas 1

Een paar kilometer later komen de koplopers bij het bergje van vierde categorie, hier gaat het enige te behalen punt naar Guillou. De voorsprong van de koplopers is gezakt naar drie minuten. De koplopers halen nog net de laatste bonificatiesprint van de dag, op 22 kilometer van de streep. Berden de Vries verrast dit maar Madrazo en pakt de 3 seconden. De voorsprong is dan nog dertig seconden en niet veel later worden de koplopers bijgehaald. Vooral Europcar dat kopwerk doet, met enige hulp van Etixx. Europcar trekt op de heuveltjes flink door in de hoop dat topsprinters als Cavendish en Viviani moeten lossen en hun sprinter Coquard meer kans heeft op de dagzege.
Op het laatste bergje, op 5 kilometer van de streep, een aanval van Sylvain Chavanel (IAM), Blel Kadri (Ag2r) gaat mee; Even later ook Latour (Ag2r) in de aanval, Latour voorbij Chavanel en Kadri, die zijn ploegmaat niet kan bijstaan.
Europcar is weg van het front van het peloton, maar gelukkig zijn daar nog de mannen van FDJ die flink doorrijden voor Demare. Cavendish en Viviani nu in de problemen, achter in het peloton, dat bijna gehalveerd is. Chavanel en Kadri worden vlak voor de top ingelopen. Latour heeft een voorsprong van een tiental seconden. Mas Bonet (CajaRural) probeert dan nog weg te komen, maar hij wordt al vrij snel bijgehaald. De sprintersploegen brengen hun sprinters naar voren, FDJ nog aan de leiding, maar ook Lotto komt naar voren voor Boeckmans, Europcar weer terug met Coquard, Cavendish zit nog achterin, maar heeft wel wat manschappen verzameld om hem naar voren te brengen, de vraag is alleen of hij optijd voorin is; het is nog drie kilometer. Ook de kleine ploegjes willen hun sprinter voorin afzetten. Auber met Frans kampioen Tronet, Roompot komt naar voren. Ook Orica denkt kans te maken met Impey. Caja Rural naar voren met Barbero. Op 2 kilometer van de streep wordt Latour gegrepen.Het is een beetje chaos voorin en FDJ is de regie kwijt in die voorlaatste kilometer, geen enkele ploeg kan organiseren.
In de laatste kilometer komt er toch een treintje van Etixx naar voren met Terpstra, Van Keirsbulck, Sabatini en Cavendish in het laatste wiel. Viviani in het wiel van Cavendish. De laatste kilometer is een prachtige brede weg, met nog een rotonde op 800 meter, maar verder geen obstakels. De trein van ‘Cav’ neemt de leiding. Daarachter is het duwen en wringen om de posities; maar Viviani houdt het wiel van de Brit. Sabatini als laatste man voor Cavendish, die moet toch al wat vroeg aan de kant; Op links wordt Boeckmans nog perfect gebracht door Ligthart; Cavendish kiest het wiel van Belg, Viviani mee, Viviani gaat de sprint aan van achteruit, Cavendish komt ongeveer gelijktijdig uit het wiel van Boeckmans; Ligthart aan de kant; Boeckmans moet even inhouden omdat Cavendish en Viviani hem passeren. Viviani probeert Cavendish te bedreigen; maar het is de Brit die vrij eenvoudig de sprint wint, voor Viviani en Boeckmans. Baptiste Planckaert is vierde, een andere Belg, van Staeyen wordt vijfde. Cavendish pakt ook de leiderstrui, met 2 seconden voorsprong op Angel Madrazo en een seconde meer op Berden de Vries, die beiden standhielden in het peloton.

Uitslag
1 Mark Cavendish (Etixx)
2 Elia Viviani (Sky)
3 Kris Boeckmans (Lotto)
4 Baptiste Planckaert (Roubaix)
5 Michael van Staeyen (Cofidis)
6 Juan Jose Rojas (Movistar)
7 Romain Feillu (Bretagne)
8 Steven Tronet (Auber)
9 Dylan Groenewegen (Roompot)
10 Bryan Coquard (Europcar)
11 Daryl Impey (Orica)
12 Rudy Barbier (Roubaix)
13 Samuel Dumoulin (Ag2r)
14 Christophe Laporte (Cofidis)
15 Peio Bilbao (CajaRural)
22 Jesper Asselman (Roompot)
159 Calvin Beneke (Raleigh) +15:38
DNF: Branislav Samoilau (CCC)

Klassement
1 Mark Cavendish (Etixx)
2 Angel Madrazo (CajaRural) +0:02
3 Berden de Vries (Roompot) +0:03
4 Elia Viviani (Sky) +0:04
5 Kris Boeckmans (Lotto) +0:06
6 Baptiste Planckaert (Roubaix)
7 Michael van Staeyen (Cofidis)
8 Juan Jose Rojas (Movistar)
9 Romain Feillu (Bretagne)
10 Steven Tronet (Auber)
11 Dylan Groenewegen (Roompot)
12 Bryan Coquard (Europcar)
13 Daryl Impey (Orica)
14 Rudy Barbier (Roubaix)
15 Samuel Dumoulin (Ag2r)
24 Jesper Asselman (Roompot)
159 Calvin Beneke (Raleigh) +15:48

Puntenklassement
1 Mark Cavendish (Etixx) 15
2 Elia Viviani (Sky) 13

Bergklassement
1 Florian Guillou (Bretagne) 6

Tussensprintklassement
1 Simone Antonini (Wanty) 10

Laatst gewijzigd
1 2 ... 11 ... 22 23

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.