'@ tendam
Sprint is natuurlijk wel het koningsnummer van de koningssport, de moeder der aller sporten. Wie in de wereld kent Usain Bolt niet..? Die is net zo groot als Lebron James, Messi of Ronaldo.
Dat het bij de vrouwen minder bekend is, zegt mij niets over de sport of het onderdeel zelf, maar gewoon over het vergelijk tussen mannen- en vrouwensport. Dat is natuurlijk een andere discussie.
(Edit: ik ben t ook wel stellig met je oneens dat bijvoorbeeld zwemmen net zo groot is, dat is op basis van kijkcijfers en uitverkochte stadions natuurlijk al niet zo. De sprint is misschien zelfs een van de meest mondiale, en meest beoefende sporten ter wereld. Dat wil zeggen: het wordt al op school gedaan, en dan ook echt als sprint, niet zomaar een beetje lopen. Dat Jamaica, de VS, en alle andere "slaven-eilanden" er traditioneel goed in zijn heeft eerder een duistere genetische reden, dan dat het zou betekenen dat de sport klein is.
Wat betreft teamsporten ben ik het wel met je eens trouwens, al staat daar hockeygoud en volleybal goud wel bovenaan voor mij. Voetbal EK is natuurlijk het grootst gevierd, maar blijft wel een Europese titel, geen mondiale. En ik doelde inderdaad meer op individuele sportprestaties, die toch wat mij betreft daardoor ook specialer zijn. )
En ik ben blij dat Kingstown er alvast over begint. Kan ik alvast zeggen dat ie dat lekker ergens anders mag gaan doen, maak er lekker een topic voor aan ofzo. Geen enkele aanwijzing voor dope bij Dafne, en die discussie is al eens gevoerd. Als jij het vergelijkt met een Etiopische die in haar 2e 10km ooit een gedopeerd wereldrecord met 15 seconden verbreekt, dan kom je gewoon weer lekker negatief stennis schoppen. Classic.
lol, daar hebben we het weer. de gehele sportwereld is verdacht maar onze eigen sporters natuurlijk niet! die staan immers boven elke verdenking! nou ja, in Nederland dan tenminste. mocht Dafne glorieus winnen zal ze echt wel onder het vergrootglas gaan in het buitenland. en dat is normaal want wij doen hetzelfde bij buitenlandse sporters die extraordinary prestaties neerzetten.
'@lyndalid
Een interessant artikel wat een beetje perspectief biedt: klik
In welk land is sprint nou echt sport nummer 1? Volgens mij alleen in Jamaica. Ik heb de kijkcijfers van het zwemmen t.o.v. de atletiek niet paraat, maar ik denk niet dat er meer mensen wereldwijd naar die finale van Schippers straks gaan kijken dan naar de finale van Kromowidjojo een paar dagen terug. Zelfs de coach van Dafne Schippers, nota bene een Amerikaan, zegt het: atletiek is in de US een vrij kleine sport. Alleen op de Spelen is er aandacht voor.
En wat betreft doping: die verhalen krijg je nu eenmaal. Schippers ziet er 'n beetje uit als een Oostblok-sprinter qua bouw en dan heeft ze ook nog eens acne, voer voor cynici... helaas. Mocht ze winnen, dan gaat ze zeker daarmee moeten dealen (maar dat zal ze dan wel op de koop toe nemen ;))
'@ tendam
Dat is inderdaad een erg interessant artikel, dank! Toch blijft het apart, ondanks dat het niet wetenschappelijk bewezen is, dat er een bepaalde aanleg lijkt te zijn. Volslagen logisch natuurlijk dat socio-culturele aspecten daarin ook doorslaggevend zijn. Maar als je bijvoorbeeld naar de NBA kijkt, zijn de beste dunkers (lees: meest atletische spelers) vrijwel altijd van Afro-Amerikaanse afkomst. Blanke spelers zijn vaak schutters, en niet de top "atleten" die de donkere jongens zijn. Is dat dan ook socio-cultureel? Kan, zeer aannemelijk zelfs. Maar je kan toch ook niet anders dan denken dat er iets genetisch aan ten grondslag ligt.. Daarom een erg interessant artikel ja, plaatst mijn aannames wel in perspectief!
@ 8.6
Ik zeg helemaal niet dat ik Dafne geloof omdat ze Nederlands is... Ik geloof haar gewoon, op basis van gevoel, net als dat anderen haar op basis van gevoel zullen veroordelen zonder dat er enig bewijs is. Mijn gevoel heeft het vaak goed gehad.. Althans, nee. Dat kan je alleen zeggen over jongens of meisjes die uiteindelijk gepakt werden, en over mensen die nooit gepakt zijn is er natuurlijk nooit iets uit te sluiten. En Aru is bijvoorbeeld nog steeds niet gepakt, en mijn gevoel blijft daar wel knagen. Maar nogmaals, het is gevoel, en niets meer of minder. Die hele discussie is wat mij betreft dus geheel kansloos, en zal alleen maar afdoen aan de beleving van een potentieel legendarisch sportmoment. Er is niks zinnigs over te zeggen, en niemand zal een ander waarschijnlijk kunnen overtuigen van het een of het ander. En dat is vooral erg triest, mocht ze inderdaad gewoon schoon lopen. Ook het wijzen naar tijden die er al decennia staan, ooit gedopeerd gelopen, is wat mij betreft kansloos. Er is nou eenmaal een zekere vooruitgang, en die tijden die zullen sneuvelen. Of dat nou door Dafne of door Shelly-Ann is, dat maakt voor mij niet iemand verdacht. Dat zou ook onnozel zijn, want dan is per definitie iedereen verdacht die ooit aan de top komt.
Dat is echter nog wel iets anders dan er meteen 15 seconden vanaf lopen.. #10km. Het is niet voor niets dat journalisten daar (semi-grappig bedoeld) vragen na stelden of de baan wel echt 400 meter is :)
Wat "wij", maar dan spreek ik eigenlijk vooral voor mezelf, overigens doen is niet sporters die buitengewoon presteren verdacht maken/vinden. Het zijn eerder sporters met een erg aparte groeicurve, een plotselinge doorbraak in tijdrijden, of iemand die in zijn tweede 10km een wereldrecord rent. Dat is (in ieder geval voor mij) iets anders dan een prestatie die er al jarenlang aan zit te komen.
Ook Bouwmeester staat royaal op zeilgoud voor de medalrace, na twee puike races vandaag. Ze is al zeker van een medaille omdat de nummers 4 en verder te ver weg staan. Bouwmeester moet minimaal 3 plaatsen voor een Deense en 4 plaatsen voor een Ierse eindigen om het goud thuis te brengen.
Mooie klasse trouwens: 10 races, 10 verschillende winnaars.
Sorry dat ik jullie onderbreek, nu gauw weer terug naar de tuchtcommissies en andere rechtbanken.
'@TeamNL
Geen topsportcultuur vooral, zo ontwikkelde zich dat gesprek. En dat klopt natuurlijk. Maar dat heeft ook zo zijn voordelen. In Nederland kiezen kinderen en jongeren vaak een sport die ze leuk vinden. Dat vergroot de kans dat ze in geval van aanleg en toewijding als topsporter kunnen slagen. En ook al hebben we niet de cultuur, we hebben wel topsportfaciliteiten.
Over Bouwmeester: kennelijk heeft ze haar goede dag vandaag mede aan de Belgen te danken. Wat een adrenaline, wat een venijn!
Ik vind dat echt helemaal niet kloppen. Voor roeien misschien..
Er zijn volgens mij weinig landen waar de Spelen zo groot zijn als in Nederland, dat is óók sportcultuur. Dat iemand in zijn bewuste sport misschien niet helemaal begeleid wordt, betekent niet dat er in heel Nederland geen topsportcultuur zou zijn. Dat vind ik echt onzin, dat blijkt al als je kijkt naar hoe wij altijd presteren op de Spelen (en ook in het voetbal over het algemeen). Dat is voor zo'n klein land bijzonder, en dat ligt echt niet alleen maar aan uitzonderlijke individuele talenten.
Ik vind het een non-term, "topsportcultuur". Maar als je hem wilt gebruiken, dan heeft Nederland dat echt wel.
OK, leg het even uit dan?
En dat bedoel ik echt zo, want ik kan dus alleen de ZDF en ORF kijken (hoewel ik net toch maar Hola heb geïnstalleerd, want word moe van dat nuchtere Duitse). Dit specifieke interview dus gemist, maar er wordt vaker over zo'n lege term gediscussieerd.
Dat had ik al ge-edit (laat het Klootje niet lezen) toen je reageerde. Maar dan blijft het volgende nog steeds staan:
Er is wel een topsportcultuur in Nederland, maar zoals alles mag het geen geld kosten. Met het budget van het NOCNSF is het een wonder dat er überhaupt medailles worden gehaald, dat lijken de Nederlanders zich niet helemaal te beseffen.
Kleine voorspelling voor de 100 m vannacht:
1. Elaine Thompson
2. Shelly Ann Fraser
3. Dafne Schippers
Ik denk écht dat Schippers voor goud gaat (als in: ze écht goud kan winnen). Het feit dat de halve- én finale vandaag zijn is ook gewoon een voordeel voor haar, laten we eerlijk zijn. Haar achtergrond van de meerkamp en het grotere uithoudingsvermogen zullen sowieso helpen, ook al zijn het "maar" twee races op een dag.
En toch wat betreft die "topsportcultuur". Misschien werd het in het interview gedefinieerd, dat weet ik niet. Maar ik vind het zo'n kansloze holle term. Nederland heeft onwijs goede topsportfaciliteiten, waar ook buitenlandse atleten op af komen. Wat is dan precies "topsportcultuur", wat wij niet zouden hebben? We winnen altijd veel, in verschillende disciplines. Nogmaals, dat komt echt niet alleen maar door veel uitzonderlijk talent. Dat heeft heus met een "topsportcultuur" te maken, als er zoiets bestaat.
Ik vind overigens dat er wel een topsportmentaliteit heerst maar dat in veel sporten de sprong naar de top niet gemaakt kan worden door het beperkte budget.
Er zijn sporten waar aan crowdfunding gedaan moet worden om überhaupt de sport te kunnen bedrijven. Dat is jammer aangezien dit ook een negatief effect heeft op de jeugd.
Ook de overheid zou eens hier goed naar moeten kijken. Beweging is enorm belangrijk voor kinderen, zeker in vergelijking met 10 jaar geleden.
Ik ben alvast aan het oefenen met trampolinespringen ;-)
Als zo'n vage eigenlijk niet goed te definieren (i.i.g. ook hier vanavond) term als "topsportcultuur" betekent zoals in USA dat je wel de sporter kent maar niet zijn sport dan is er iets erg mis met die zgn. topsportcultuur in USA.
Kijk je bijv. naar alle bestaande (olympische) sporten dan ben ik bang dat Nederland over de zomer- en winterspelen wel eens als best deelnemend land de grootste "topsportcultuur"status kan hebben.
Nooouuu haha, ik denk dat de USA, Rusland, Duitsland en China daar nog wel wat over te zeggen hebben.
Edit: Dat zeg ik overigens uit de losse pols.. Misschien GB ook nog? Maar alsnog, dat zegt dus inderdaad erg veel. Eigenlijk ben ik het gewoon met je eens ;)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.