Dat valt mij ook altijd weer op ja. Ik wil graag leuke sport zien en wie er uiteindelijk een medaille wint maakt me meestal echt bar weinig uit. Helemaal bij sporten waar ik zelf niets mee heb.
De wegwedstrijd bij de mannen (wielrennen) vond ik echt geweldig. Of dan v. Avermaet, Majka, Fuglsang of een Nederlander wint is me om het even.
om alles even in perspectief te zien, zou je deze eens naast deze lijst moeten leggen. doen we het toch niet zo slecht.
dan is Nederland na Hongarije, de bakermat van het gewichtheffen, toch een van de beste landen qua bevolkginsaantal. zo wonen er in de USA bijna 20 keer zo veel mensen dan in Nederland, maar ze halen daar echt geen 20 keer meer medailles. landen die het echt helemaal laten afweten zijn natuurlijk India,maar ook Indonesie, Banglasesh en uiteraard gastland Brazilie dat de mythe doorbreekt dat een gastland altijd goed is op de spelen. maar goed, daar zijn ze al lang tevreden met een gouden plak bij het voetbal.
'@ verweggistan:
ah, ok. dat van de hongaren was een niet gecontroleerde en dus foute aanname.
in ieder geval ben je als sporter die wat wil presteren het slechtst uit in India en omringende landen, Zuidoost Azie, maar toch ook in Zuid Amerika. dan via Midden-Amerika naar Afrika, waar ze nog in ieder geval hard kunnen lopen. zelfs China is middelmoot als je naar het bevolkingsaantal kijkt.
Als je geen inwoners hebt? Een land zonder inwoners?
Neem op Japan na die hele top-10 van jouw lijstje en je zult zien dat wij vergeleken met die landen een enorme middenklasse (en ook hogere klasse) hebben. In al die landen is juist de laagste klasse veruit de grootste groep.
In Nederland hebben zelfs de allerarmsten de mogelijkheid om te sporten in welke vorm dan ook. er zijn faciliteiten voor iedereen, er is een sociaal vangnet. Dat heeft Amerika zelfs niet.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.