WF Fictieve Koersen 2017 - Eindstand en afsluiting topic

« 1 2 3 4 ... 19 20
mhp88

Let op! Ik heb het spel verplaatst naar 'Overige Wielerspellen'.

Hebben jullie aanvullingen over de eerste drie posts, laat het weten. Een spel doe je gezamenlijk, niet alleen.

Uitleg

De WF Fictieve Koersen is een hersenspinsel van enkele wielerverslaafden. Het idee is simpel: maak een eigen wedstrijd en doe verslag van die koers. Maak het parcours, de startlijsten, verzin het verloop van de koers, beslis welk niveau de koers wordt. Alternatieve ideeën mogen ook. Laat je fantasie de vrije loop en organiseer je eigen wedstrijd!

Iedereen kan meedoen, het hele jaar door. Kleine startlijst, grote startlijst, kort maar krachtig verslag, uitgebreid verslag, het mag allemaal. Alle ideeën zijn welkom! De meesten proberen de koers redelijk realistisch te houden, dus als het een 1.WT koers is, moeten ook alle WorldTour ploegen meedoen. En bijvoorbeeld bij een 1.2 koers alleen ProContinentale ploegen van dat land, continentale teams en clubteams. Een handige link hiervoor is het reglement van de UCI.

Voor elke wedstrijd worden aan de renners punten gegeven. Hiervoor gebruiken wij de puntentelling van CQ-ranking. Wanneer je een race maakt, kijk dan bij de puntentelling tot hoever je uitslag in ieder geval moet lopen om alle punten aan de renners toe te kennen. Daarnaast is het gewenst om bij een meerdaagse wedstrijd een berg- en een puntenklassement bij te houden. Ook hiervoor zijn punten te verdienen. Het dragen van de leiderstrui wordt niet meegenomen in het puntenaantal. Voor ploegentijdritten worden ook punten gegeven. Er wordt dus een fictief klassement gemaakt.

Het begon in 2009 met het Topic Ronde van Europa (pre 2014). Daarna werden de WF World Tour Fictief 2014 en 2015 gehouden. Tot 23 februari 2015 staat het archief in het Archief WF World Tour Fictief Spel[/url]. Het vervolg van de fictieve WF World Tour staat in dit topic en het topic van 2016 staat hier. Er bestaat ook een dropboxfolder van de jaren 2014 en 2015 met een handig overzicht van alle wedstrijden, gerangschikt naar datums. Hier kun je ook allerlei ideeën opdoen voor jouw wedstrijden!

Daarnaast wordt bij de meeste wedstrijden een pronospel gespeeld volgens de regels van Wielerflits Prono. De regels hiervan zijn te vinden via deze link.

Om het nog leuker te maken respecteren en becommentariëren we elkanders wedstrijden. Natuurlijk staat vragen vrij aan de mensen die al vaker wedstrijden hebben gemaakt. Dit zorgt voor interactie en misschien wel hele goede ideeën bij jou!

Wil je meedoen? Leuk! Post je info in dit topic en verras ons met je creativiteit!

mhp88

Kalender 2017

Voorlopige kalender 2017 (deze kan elke keer veranderen en veel data zijn nog niet bekend)

Januari
16 Gran Premio de Querétaro 1.1 (anonymous)
28 Melbourne 1.1 (Verweggistan)

Februari
19 GP Buenos Aires Provincia 1.1 (Verweggistan)
24-1 mrt Vuelta de las Canarias 2.1 (Drossard Kudus)

Maart
3 Hel van Drenthe 1.HC (MvL)
6 Giro di Campania/Roma-Napoli 1.1 (mhp88)
23-26 Over de Heuvels van Midden-Nederland (mhp88) (verslag 3-6/7)

April
17 Praag-Brno 1.HC (Verweggistan)
27-30 Stella di Corsica 2.HC (ditisdavid)

Mei
2-7 Ronde van Hessen 2.1 (Drossard Kudus)
10 Moselland Rundfahrt 1.1 (coolietje)
[s]20 Tour de Voer 1.1 (nielsduits)[/s]

Juni
7 Derry/Londonderry-Sperrins GP (Noord Ierland 1.2 (Drossard Kudus)
10 Manx Cycling Classic (Isle of Man) 1.2 (Drossard Kudus)
12-25 Ronde van Scandinavië 2.WT (Verweggistan)
27-30 Ronde van Zuid-Afrika 2.1 (moker)

Juli
7-10 Over de Heuvels van Midden-Nederland 2.1 (mhp88) (gereden 23-26/3)
14-19 Tour of Alaska 2.HC (mhp88)
21 Tunis 1.1 (Verweggistan)
23 Trois Rivieres 1.1 (Verweggistan)
28 Dwars door de Meierij 1.2 (Drossard Kudus)

Augustus
16-20 New York Cycling Week 2.1 (Drossard Kudus)
?? München-Salzkammergut 2.1 (ditisdavid)
[s]?? Ronde van Aquitaine 2.1 (Verweggistan)[/s]

September
3 Semarang Cycling Course 1.2 (mhp88)
15 Klagenfurt-Villach-Klagenfurt 1.1 (Drossard Kudus)
18-20 Straatsburg-Brussel 2.2 (Verweggistan)
?? Scottish Cycling Tour 2.2 (coolietje)
[s]?? Tour of Pennsylvania 2.1 (Verweggistan)[/s]

Oktober
14 Rund um Dresden 1.HC (mhp88)
22 Fukuoka 1.1 (Verweggistan)

November

December
14-31 Ronde van Zuid-Europa 2.HC (anonymous)

Verwachte koersen, nog geen datum/maand:
Tour de Druk Tsendhen 1.2 (billi)
Mainland Shetland Tour 1.2 (billi)
Clasica Banana (Muanda-Boma) 1.2 (billi)
Clasico Quevedo – Quito 1.2 (billi)

Laatst gewijzigd
mhp88

Tussenstand WF Fictieve Koersen 2017

Klik hier om de tussenstand te bekijken. (Eindstand)

Puntentelling

2.WT
Algemeen Klassement:
220-165-140-116-104-95-86-77-68-59-50-45-40-35-32-39-26-23-20-18-16-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5 (31 plaatsen)

Ritten en eindklassementen Punten- en Bergklassement:
35-22-14-8-4-3-2-1 (8 plaatsen)

1.WT
220-132-112-96-86-76-66-58-52-46-40-35-30-27-24-21-19-18-17-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5 (31 plaatsen)

2.HC
Algemeen Klassement:
160-120-100-84-74-68-62-56-50-44-38-34-30-26-22-19-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5 (26 plaatsen)

Ritten en eindklassementen Punten- en Bergklassement:
25-15-10-5-3 (5 plaatsen)

1.HC
140-84-72-62-54-48-42-36-30-26-22-18-15-12-11-10-9-8-7-6-5 (21 plaatsen)

2.1
Algemeen Klassement:
110-80-66-56-50-45-40-35-30-25-21-18-15-12-10-9-8-7-6-5-4 (21 plaatsen)

Ritten en eindklassementen Punten- en Bergklassement:
20-10-5-3 (4 plaatsen)

1.1
80-48-40-36-32-28-24-20-16-12-10-9-8-7-6-5 (16 plaatsen)

2.2 Puntentelling gebruikt van 2.NC, voor iets minder verschil
Algemeen Klassement:
50-36-28-22-18-14-12-10-8-6-5-4-3-2-1 (15 plaatsen)

Ritten en eindklassementen Punten- en Bergklassement:
8-4-2 (3 plaatsen)

1.2 Puntentelling gebruikt van 1.NC, voor iets minder verschil
30-20-16-14-12-10-8-6-4-3-2-2-1-1-1 (15 plaatsen)

Laatst gewijzigd
anonymous

Wat meer info over de wedstrijd in Querétaro: de koers is van categorie 1.1 en de naam is Gran Premio de Querétaro. Ik heb hem al af, hij kan gepland worden als eerste koers van het jaar, waarschijnlijk deze maand nog. Zijn er nog meer deelnemers die al in januari een koers hebben?

Verweggistan

Mijn voorlopige planning is:
eind januari/begin februari:
Melbourne
Buenos Aires

April:
Praag-Brno

Mei:
Scandinavie

Juni/Juli
TroisRivieres
Tunis

Augustus:
Aquitaine (2.1)
Straatsburg-Brussel (2.2)

September
Pennsylvania (2.1)

Oktober
Fukuoka

anonymous

Ik stel voor om de Gran Premio de Querétaro op 16 januari te houden. Over een aantal deelnemende ploegen is nog weinig bekend, ik heb gebruik gemaakt van een combinatie van bronnen (UCI, Cyclingfever, CQ, PCS). Het kan dus zijn dat de ploegen niet helemaal overeenkomen. (Ik heb bijvoorbeeld Bike Aid erin zitten, het is al bekend dat Tino Thömel naar Bike Aid is gegaan, maar op de UCI-site staat hij er nog niet op.)

Planning:
13-1 presentatie parcours
14-1 presentatie startlijst
15-1 voorbeschouwing
16-1 verslag

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

'@mph88 De Vuelta de las Canarias (2.1) zal plaatsvinden tussen 24 februari en 1 maart, mooi tussen Algarve/Andalusië en Parijs-Nice/Tirreno in. De Hessenrundfahrt (2.1) zal plaatsvinden van 2 tot 7 mei, wanneer veel renners al in Hessen zijn voor Rund um den Finanzplatz.

Voor de New York Cycling Week (2.1) heb ik nog geen vaste datum maar verwacht deze maar eind Augustus. Voor de Manx Cycling Classic (Isle of Man) en de Derry/Londonderry - Sperrins GP (Noord-Ierland) heb ik nog niet beslist of ze 1.1 of 1.2 worden maar zullen plaatsvinden in Juni.

Heb er zin in mannen!

mhp88

Dit jaar staan er van mhp88 in ieder geval drie wedstrijden op het programma. Natuurlijk staat de Tour of Alaska in juli op de kalender en in oktober wordt Rund um Dresden weer verreden. Eventueel komt er nog een Scandinavische koers, dit kan weer de Suura Hinti Paavo Nurmi zijn, maar dan weer op 1.1, zodat kleinere ploegen uitgenodigd kunnen worden.

Daarnaast komt er weer een koers uit de oude doos aan. Dit jaar is het oog gevallen op Italië. Het is een combinatie van de klassieker Rome-Napels(-Rome) en de Giro di Campania. Rome-Napels-Rome is een wedstrijd die meerdere formats heeft gehad. De eerste editie was in 1902 en de laatste, met tussenpozen en wereldoorlogen, in 1961. In het begin werd in een ruk van Rome naar Napels en weer terug gereden, en soms in twee etappes (Rome-Napels en Napels-Rome). In 1950 werd de wedstrijd opnieuw georganiseerd, nu onder de naam GP Cyclomotoristico. Nu deden ook buitenlandse deelnemers mee. Costante Girardengo is recordhouder met 5 zeges. België won tweemaal (Stan Ockers en Jos Hoevenaars) en Nederland won met Wout Wagtmans in 1957 één keer.

Napels is de hoofdstad van de regio Campania. Elke regio heeft, of had zijn eigen wielerkoers. Dit was in Campanië niet anders. Vanaf 1911 werd hier de Giro di Campania verreden. Ook deze koers werd onderbroken door de oorlogen. De laatste keer was in 2001, gewonnen door Dmitri Konyshev. Recordhouder is Learco Guerra met drie overwinningen. Twee Belgen wonnen hier (Rik van Linden en Roger de Vlaeminck) en naast Konyshev is de Duitser Rolf Gölz de enige buitenlandse winnaar.

De wedstrijd zal gehouden worden op 16 maart, tussen Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo. De koers is 201 kilometer lang tussen Cassino en Napels met verscheidene heuvels. Het heeft wat weg van een combinatie van Milaan-San Remo en de Ronde van Lombardije.

ditisdavid

Stella di Corsica wordt 2.HC aangezien de kalender al veel 2.1-wedstrijden telt. De wedstrijd komt waarschijnlijk in april. München-Salzkammergut komt waarschijnlijk iets eerder dan vorig jaar, juli is geen optie vanwege de Ronde van Oostenrijk dus ik denk augustus.

Drossard Kudus

Ik zie net dat het Brits kampioenschap in Juni op Isle of Man wordt gehouden... :/ Misschien is het beter om de Manx Cycling Classic een jaartje uit te stellen, aangezien het parcours en deelnemersveld dat ik voor ogen had waarschijnlijk niet veel zou verschillen van het NK. Wellicht komt er nog een andere eendaagse voor in de plaats.

mhp88

'@Drossard Kudus
Natuurlijk is de beslissing helemaal aan jou, maar soms is het leuk om te kijken hoe jij de koers ziet en dat een paar weken later de koers in het echt is. Binnen Europa zijn er niet veel regio's die nog niet ontdekt zijn door wielerwedstrijden, dus is het lastig om helemaal nieuw te zijn.

Drossard Kudus

Ik heb gisteravond even gebrainstormd en heb mogelijk drie ideeën voor koersen die de Manx Cycling Classic zouden kunnen vervangen. Alle drie de koersen hebben een vergelijkbaar karakter: heuvelachtig met kansen voor sprinters. Ik zou ook de Manx Cycling Classic gewoon door kunnen laten gaan, naar idee van mhp88. Lijkt me eigenlijk ook wel leuk en daarom heb ik het volgende bedacht. Misschien dat jullie kunnen aangeven wat jullie het meest aantrekkelijk lijkt of het liefst zouden zien. Dan zal die koers in ieder geval doorgaan.

Optie 1: Závod Vltava – Lipno
Een koers in Zuid-Tsjechië en het uiterste noorden van Oostenrijk. Start in UNESCO-werelderfgoed dorpje Český Krumlov. Vanuit het prachtige middeleeuwse centrum wordt langs de oevers van de Moldau (Vltava in het Tsjechisch) koers gezet richting het Bohemer Woud. Vervolgens zal een heuvelachtige ronde worden genomen rond het Lipnomeer, een stuwmeer dat flink in opkomst is qua toerisme. Hierbij zal ook enkele kilometers door Opper-Oostenrijk worden gekoersd. Aan mooie natuurplaatjes dus geen gebrek. De finish ligt in het dorpje Lipno nad Vltavou.

Optie 2: Klagenfurt – Villach – Klagenfurt
Een iets zwaardere koers dan de eerste. Start in Klagenfurt om vervolgens kriskras door Karinthië te trekken. Ongeveer halverwege passeert het peloton in de andere grote stad in Karinthië: Villach. Vervolgens zal het peloton terugkeren in de richting van de startplaats. De beklimmingen zijn iets langer dan de Tsjechische koers, maar na de laatste beklimming hebben de sprinters wel dertig kilometer de tijd om terug te keren. Mooie beelden gegarandeerd in het prachtige Oostenrijkse heuvelland en met passages langs de Drau, de Ossiacher See en de Wörther See.

Optie 3: Êtaile de Jèrri
De vreemde eend in de bijt. Een koers op het Britse eiland Jersey, vlak voor de Normandische kust. Met start en finish op de promenade van St. Helier is het draaien en keren geblazen. De heuvels hebben een totaal ander karakter dan de langere klimmen in Tsjechië en Oostenrijk. De hindernissen in Jersey zijn meer vergelijkbaar met de Limburgse heuvels: een paar honderd meter vrij steil, daarna wat minder steile stukken en lange uitlopers. Beklimmingen langer dan 2 kilometer zijn er nauwelijks te vinden. Met open stukken langs de kust kan de wind hier ook een rol spelen.

Optie 4: Manx Cycling Classic
Ik kan, zoals voorgesteld door mhp88, deze koers ook gewoon door laten gaan als perfecte voorbereiding op dat NK. Start en finish op de promenade van Douglas. Misschien valt de koers het beste te omschrijven als een combinatie tussen de koersen in Oostenrijk en Jersey; enkele korte steile klimmen en enkele langere. Ook hier kan de wind invloed hebben op het koersverloop. Over het parcours van het NK is nog niet veel bekend, maar ik vermoed dat ook daar de Snaefell de scherprechter zal zijn. Lijkt me stiekem inderdaad ook wel leuk om te zien hoe het later die maand in het echt zal aflopen.

Dit is overigens ook een koers met historie: populair in de jaren ’60 met deelnemers als Eddy Mercx, Lucien van Impe, Sean Kelly en Laurent Fignon. De erelijst, met onder meer Jo de Roo, Rudi Altig, Tom Simpson, Jacques Anquetil en Robert en David Millar, is op zijn minst chique te noemen. Vorig jaar voor het eerst sinds 2003 weer gereden als onderdeel van de Spring Cup, zeg maar de Britse tegenhanger van de Topcompetitie, maar geen officiële UCI-koers. Winnaar van vorig jaar was Ian Bibby.

moker

Na een afwezigheid van 1 jaar staat de Ronde van Zuid-Afrika in 2017 gewoon weer op de kalender. De organisator is dit jaar in handen gekomen van Moker Sport, die het stokje overnam van NederFlits.com. De verwachting is dat de koers rond juni/juli plaatsvindt en 2 of 3 dagen in beslag neemt.

In 2014 en 2015 wonnen respectievelijk Tobias Ludvigsson en Daryl Impey de 2.1 koers.

Laatst gewijzigd
mhp88

'@Drossard
Ik ben zelf nog steeds van mening dat de wedstrijd op Isle of Man de voorkeur geniet. Van de andere drie opties zou ik voor Klagenfurt kiezen. Oostenrijk hebben we nog niet vaak gehad op lager niveau terwijl er leuke ploegen rondrijden. Maar het is fictief, het kan overal en alles kan ^_^

anonymous

Mijn voorkeur gaat uit naar Jersey (wel origineel) en Oostenrijk (wat meer bergachtig). Ik heb echter nog een idee voor een eendagskoers in Zwitserland, maar eerst maar eens zien of de Ronde van Zuid-Europa af komt.

Verweggistan

De GP Melbourne zal op zaterdag 28 januari plaatsvinden.
De organisatie heeft een deel van de ploegen bekend gemaakt: de WT ploegen Orica, Cannondale, DimensionData en BMC (met Australisch kampioen Scotson) zullen starten, net als de PCT ploegen Unitedhealthcare en Aquablue. De Australische continentale ploegen Isowhey, Pat's Veg, NSW en St. George staan ook aan de start en de Britse CT's One en JLT zijn eveneens uitgenodigd. Ook zal er een Australische selectie aan de start staan. De verwachting is dat in de loop van volgende week nog enkele ploegen aan de line-up zullen worden toegevoegd.

Verweggistan

De organisatie van de Ronde van Scandinavië heeft bekend gemaakt dat de wildcards dit jaar gaan naar Cofidis, DirectEnergie, Wanty en Aquablue. Cofidis is er sinds de eerste editie bij, DirectEnergie is er na een jaar afwezigheid weer bij en Wanty en Aquablue maken hun debuut in Scandinavië.

nielsduits

Hallo allemaal,
Ik heb dit forum heel vaak gevolgd en ben dit jaar van plan een koers te gaan uitschrijven (ik ga het gewoon eens proberen). Ik woon zelf in Zuid-Limburg, maar daar wordt al genoeg gefietst. Dichtbij ligt de Voerstreek, een prachtige streek. Tijdens de Volta Limburg Classic, vroeger de Hel van het Mergelland, wordt deze streek wel aangedaan, maar vooral het vlakke gedeelte. Ik weet nog niet precies wanneer de koers gaat plaats vinden, maar dat laat ik zo snel mogelijk weten. Heb ik jullie goedkeuring?

mhp88

'@nielsduits
Welkom! Je hebt geen goedkeuring nodig, want iedereen mag meedoen. De Voerstreek, een mooi gebied, dunbevolkt en met nog flinke heuvels. Alleen de Voerstreek lijkt wat klein om een hele koers te maken, maar er zijn mooie buurgebieden die je kunt bezoeken. Succes met het maken van de wedstrijd!

nielsduits

Ik wacht enkele koersen af, om te zien hoe uitgebreid jullie dit schrijven, dit seizoen. Moet ik ook rekening houden met de bestaande koersen? Bijvoorbeeld dat Sagan niet kan meerijden in het weekend van Parijs-Roubaix...

mhp88

'@nielsduits. Klik eens op de links van de dropboxfolder in de eerste post van dit topic. Hier staan alle wedstrijden die in 2014 en 2015 zijn gemaakt. Of kijk bij de oudere topics van de jaren (ook deze links staan in de eerste post). Hier kun je al snel wat uit opmaken.

Daarnaast is het helemaal aan jou hoe je de koers maakt. Het kan eenvoudig of heel uitgebreid. De verslagen die voorbij zijn gekomen de afgelopen jaren zijn van een 500 woorden tot 20.000 woorden lang, dus je kunt alle kanten op. Een tip is wel om naast het wedstrijdverslag wat informatie te geven over het parcours en de startlijst, want dit zijn belangrijke onderdelen.

Nee, je hoeft geen rekening te houden met bestaande koersen. Sommigen proberen het wel, maar dat is bijna niet te doen. Als jij Sagan aan de start wil hebben, dan komt Sagan aan de start. Je mag ook helemaal weten wie het goed gaan doen en wie niet. Als je Marcel Kittel een bergetappe wil laten winnen mag dat, maar de meesten proberen het nog wel enigszins realistisch te houden, haha.

anonymous

Gran Premio de Querétaro 2017 – parcours

Kaart + profiel

De Hel van Mexico. Zo wordt het al genoemd. Nee, niet de onderwereld met de drugskartels, maar de wielerwedstrijd Gran Premio de Querétaro. Een nieuwe wielerwedstrijd in Mexico, en hij is loodzwaar. Net zoals in die andere Hel zijn ook hier de wegen geplaveid met kasseien. De renners moeten in totaal 30 kasseistroken overwinnen, met een totale lengte van maar liefst 47,2 kilometer. Ter vergelijking: Parijs-Roubaix had in 2016 52,8 kilometer aan kasseistroken, en die wedstrijd was zo’n 60 kilometer langer. In Mexico is het gehalte aan kasseistroken dus groter dan in Parijs-Roubaix! Daar komt dan ook nog eens bij dat er een aantal heuvels is opgenomen, sommige zeer kort, andere langer. Daarnaast zit er nog eens 6,9 kilometer aan onverharde wegen, en speelt dat alles zich af op ongeveer 1800 meter boven zeeniveau. Als dat niet zwaar is... De renners moeten bovendien al vroeg alert zijn, want de stroken zijn over de gehele wedstrijd verspreid. Wat het iets (maar niet veel) makkelijker maakt, is dat de kasseistroken breed zijn, vaak een normale tweebaansweg in plaats van smalle wegen zoals in Parijs-Roubaix. Ook is het vrijwel altijd droog in Querétaro. Vrijwel alle kasseistroken en onverharde wegen zijn te bekijken op Google StreetView, ook vanuit MapMyRide.

De wedstrijd vindt in zijn geheel plaats in de Mexicaanse staat Querétaro de Arteaga. De start is in Tequisquiapan, even ten noorden van Mexico-Stad. Onderweg komt de route door plaatsen als Cadereyta, Ezequiel Montes, Colón en La Griega, plus nog wat kleinere dorpen. De laatste 40 kilometer bevinden zich echter in Querétaro, de hoofdstad van Querétaro de Arteaga. Het gebied is vrij welvarend, de welvaart is relatief hoog en er is relatief weinig criminaliteit.

De wedstrijd begint gelijk met een kasseistrook, direct na de neutrale fase. Even later volgt de tweede strook, die 5,3 km lang is. Na een heuvel hebben de renners even ‘rust’, maar na 30 kilometer koers doemt een verschrikkelijke hindernis op: een kasseienklim. In feite is het een kasseistrook met een klim en afdaling erin, renners moeten hier goed opletten want het is gevaarlijk. De klim is 7% gemiddeld voor 3,4 kilometer. Na de klim en de afdaling zijn de renners even verlost van de kasseien (op een heel kort stukje na), maar moet er wel geklommen worden. Na 50 kilometer volgt echter weer een kasseistrook: sector 31, door de dorpen El Palmar en Boyé.

Dit zware eerste kwart van de koers zal voor behoorlijk wat selectie zorgen, maar vanaf kilometer 55 is er een hele tijd niets. Pas bij de doorkomst in Ezequiel Montes, na 77 kilometer, keren de kasseien terug. Kort achter elkaar: kasseistroken van 2 en 4,4 kilometer en een strook van 1,5 kilometer met kasseien, maar tussendoor een zandweg (daardoor staat hij als 3 stroken in het parcours). Dan weer even ‘rust’, maar dan volgen de zwaarste 20 kilometer van de wedstrijd. Eerst een klim van 4,4 km die in Colón begint, met een deel op kasseien en twee steile stukken. Als de renners die klim overwonnen hebben, staat hen iets te wachten wat nog nooit eerder is vertoond. Een kasseienstrook van... 10,4 kilometer. De stenen liggen er goed bij, maar het blijft enorm zwaar. Als de kasseien ophouden, gaat de weg bovendien over in een onverharde weg, voor 4 kilometer. Een nog langere strook was mogelijk geweest, direct ten zuiden van de gebruikte strook, maar dan zou de wedstrijd langer dan 200 kilometer (de limiet voor 1.1 en 1.HC-races) en wel erg extreem zijn geworden.

Na deze verschrikkelijke hindernis (sector 23 en 22) hebben de renners maar 8 kilometer om te recupereren (of juist vol door te gaan), voordat er drie stroken zijn in La Griega. Twee kasseistroken en één onverharde weg. Daarna is het 16 kilometer gewoon vlak op geasfalteerde wegen. De renners rijden Querétaro binnen, waar de finale is. Het gedeelte van de wedstrijd in Querétaro (ca. 40 kilometer) bevat in totaal 8,8 kilometer aan kasseien, een klein deel van het totaal dus. Dit is verdeeld over 15 stroken, in lengte variërend tussen 150 meter en 1,4 kilometer. Er zit telkens maar weinig ruimte tussen stroken. Hier zitten nog enkele heuvels tussen. De eerste twee zijn zeer kort, de Jurica (340 meter) en de Cerro de Chiquihuite (180 meter). Die laatste is echter wel mogelijk 20% steil maximaal! Maar daarna moet de echt zware klim nog komen. Hij wordt nog wel door een paar vlakke stroken voorafgegaan, maar op 13,9 kilometer van de finish begint hij toch echt. De klim wordt Muro de La Tinaja genoemd, naar de wijk waar de top zich bevindt. Hij is vrijwel volledig op kasseien. Na 1000 meter is het eerste steile stuk (14% voor 100 meter) op de Río Candelaria, maar kort daarna begint het pas echt. De Río Fuerte, een weg van 20% voor 200 meter, op kasseien! Net zoals de Paterberg of de Koppenberg, maar dan is het supersteile gedeelte langer! Hier kan goed de race worden beslist. De kasseien lopen nog even door, met nog even een stukje van 10%, maar de afdaling van de klim is geasfalteerd. Daarna zijn de laatste twee kasseistroken, waarvan de laatste op minder dan 7 km van de finish eindigt. Als de race dan nog niet beslist is, zijn er nog twee zeer kleine heuveltjes, van respectievelijk 300 en 400 meter lang. Die stellen normaal vrijwel niets voor, maar na zo’n zware koers kan het zomaar impact hebben. De finish is op een rechte weg van ongeveer 1 kilometer, in het centrum van Querétaro.

anonymous

De startlijst komt er vanmiddag op, of willen jullie hem nu al hebben?

Verweggistan

Wel leuk dat je zo'n stuk Vlaanderen/StradeBianche hebt gevonden in Mexico. En anders presenteer je nu eerst de deelnemende ploegen (ik ben wel benieuwd wie er naar Mexico zijn afgereisd) en later vandaag de startlijst :)

@nielsduits: een tip is om alvast rustig aan te beginnen, alvast het parcours maken, de teams uitkiezen, een startlijst maken, het wedstrijdverloop verzinnen, het verslag beginnen en dan pas een datum voor je wedstrijd door te geven. Beter dat alles al klaar is, dan dat je er uiteindelijk toch niet aan toe komt op de datum die je in je hoofd hebt.
Zeker een leuk idee om een koers in eigen streek te maken (jaloers dat je in zo'n mooie fietsstreek woont), lijkt mij ook wel eens leuk om mijn eigen koers eens te gaan fietsen.

Laatst gewijzigd
anonymous

Het is meer Roubaix, met vooral vlakke kasseistroken (maar zoals gezegd, wat bredere wegen, dus iets minder noodzaak om voorin te zitten). Maar ook wel wat van Vlaanderen.

Delnemende ploegen:

World Tour
Cannondale
BMC
Dimension Data
Bora

Pro-Continentaal
Roompot
Sport Vlaanderen
Verandas Willems
Aqua Blue
Cycling Academy
Gazprom
UnitedHealthcare
Manzana

Continentaal
Jelly Belly
Cylance
Inteja
Equipo Bolivia
Start Vaxes
Monkey Town
Bike Aid

Nationale selecties
Mexico
Guatemala

Laatst gewijzigd
« 1 2 3 4 ... 19 20

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.