Maak Tour de France aantrekkelijker

1 2 3 4
Kingstown

'@ Poeksel:

Wat is dan wel een oorzakelijk verband in jouw ogen dat mensen nu veel meer klagen en constant ontevreden zijn?

Poeksel

Dat zou wel eens Wielerflits kunnen zijn.

Kingstown

Volgend jaar wordt het aantal renners al teruggebracht naar 8 in een grote ronde. Lijkt me sterk dat dat de invloed van WF is.

Poeksel

Nee, maar zonder WF zou je veel minder klachten zien.

josemanuelfuente

De Puy-de-Dôme terug!!!

Klootje Kriekeljon

Poeksel: ok, zelfs daar dus. En simultaan, vaak gedaan? Wat haal jij zo ongeveer?

JimTour

Misschien werd er vroeger ook net zo veel geklaagd. Het verschil tussen vroeger en nu is dat door (social) media problemen groter lijken te zijn. Iedereen heeft via social media een podium. Vroeger waren de verhalen sterker omdat dat van mond op mond ging en een ieder een eigen beeld bij had. Tegenwoordig ziet iedereen en is er weinig aan de verbeelding overgelaten. Commercie speelt tegenwoordig een grote rol waar vroeger de heldendaad belangrijker was. Commercie maak de sport groot maar ook zakelijk en dus minder romantisch. We moeten dus mee met de tijd, technologische snufjes horen erbij. Er zijn wel verschillende soorten fans. De een kan 8 uur langs de weg zitten en maakt er een gezellige happening van, die hoor je niet klagen over lange saaie etappes. De ander kijkt alleen voor de adrenaline en houdt van finales. De kijkers hebben de keuze om te kijken wanneer ze willen en wanneer ze kunnen en hoe lang ze willen kijken, alleen, samen en of met de BBQ en een wijntje of biertje. Maar je hoort veel renners klagen en ik vind dat de organisatie naar de rennersbelangen moeten kijken. Als knecht heb je weinig te beleven is de tour, ze zijn de slaven van de grote renners en het grote geld. Ik zou zeggen, geef die knechten de waardering die ze verdienen door ook naar hun te kijken als mens. Als de lol bij de renners af is dan houdt de sport op te bestaan. Kijk maar naar Dylan Groenewegen, is geen knecht maar toch, als je hem hoort praten dan spat de energie er niet meer vanaf. Verslaggevers moeten zulke eerstejaars renners niet te veel lastig vallen met hun vragen, ze moeten zich meer inleven in de renner. Een sprinter moet gefocust zijn op zijn specialiteit en niet op de media aandacht. Verslaggevers moeten renners niet de woorden in de mond leggen en vertellen wat ze moeten doen en hoe ze moeten koersen. Wanneer een renner klaar is, voldoende ervaring heeft opgedaan, dan zal die zelf een keuze maken wat voor hem het beste is. Doordat de renner niet meer gefocust is en misschien allerlei scenario's in zijn hoofd afspelen hoe die de sprint zal aangaan, krijg je twijfel en daardoor eerder valpartijen en dus geen succes. Kortom de media van tegenwoordig breken een sporter eerder en daarmee de sport. Iedereen denk verstand te hebben van de sport, vooral de social media nep verslaggevers die net om de hoek komen kijken. Misschien dwaal ik af van het onderwerp maar ik wil de rol van social media benadrukken. De journalistieke kwaliteiten zijn onder de maat en soms niet om aan te zien of te horen. Ik ben in Suriname geboren en op mijn 11 de jaar naar Nederland geëmigreerd. Als ik in Nederland was geboren dan zou ik als ik de kans zou krijgen wielrenner willen worden. Ik ben een grote fan van sporters die keihard werken en hun dromen volgen. Wielrennen is afzien en dat maakt het zo leuk. Hou die sport dan ook leuk.

Poeksel

Dit draadje is wel weer actueel. En laat ik een jaar na dato nog even antwoord op KK geven: vaak gedaan ja, rond de 90% is een normale score (maar het hangt af van de tegenstand, op een club is lastiger dan in een winkelcentrum).

Laatst gewijzigd
ditisdavid

Spanje en Italië zijn nou eenmaal bergachtiger dan Frankrijk, dat betekent per definitie relatief veel sprints in de Tour als je het grootste deel van het land aan wil doen. Vorig jaar ging die vlieger niet op met puur vlakke etappes, eventueel met een kort klimmetje op het eind naar plaatsen als Nuits-Saint-Georges, Longwy, Rodez en vooral Luik. Dit jaar had je met deze start- en finishplaatsen eventueel een GP Plouay-achtige finale kunnen hebben in de etappe van gisteren en een aantal etappes beter kunnen oriënteren voor waaiers, maar dat is het dan wel.

Verder ben ik het met @Kirsipuu eens dat het algemeen klassement teveel WorldTour-punten oplevert. Als je nou eens eindwinst in het puntenklassement gelijk stelt aan een derde plek in het algemeen klassement, eindwinst in het bergklassement gelijk aan een vierde plek in het AK en een etappezege gelijk aan een zesde plek in het AK.
Ter vergelijking, qua UCI-punten staat de eindzege in een nevenklassement of één etappezege gelijk aan de 18e plek in het AK, twee etappezeges net meer dan de 9e plek in het AK. Wat er inderdaad voor zorgt dat ploegen met man en macht de achtste plek in het klassement gaan verdedigen.

KJP

De Tour zou er wel bij gebaat zijn om andere openingsweken te krijgen. In de Giro zochten ze al vroeg de Etna op en in Spanje gebeurd dit ook vaak.

Ik zou graag zien dat ze de Tour een starten met een goede proloog van een kilometer of 12-13 om daarna eens een flinke bergrit te houden op dag 2.

Voor de conservatievelingen werkt dat natuurlijk niet, maar ik denk dat daardoor gelijk de hiërarchie in het peloton meer bepaald is, en dat er minder valpartijen zijn.

Daarna kun je dan over gaan toch wat kortere sprintetappes, hoeven niet langer te zijn dan een kilometer of 150 in veel gevallen. Met een enkele langere sprintetappe erin.

Mathieu Moller

Het wrange aan de opmerking van ditisdavid is vooral dat de meeste mensen zich beter een etappezege kunnen herinneren dan een 18e plaats. Ik weet bijvoorbeeld wel nog dat Marczynski vorige Vuelta twee etappes wist te winnen, maar wie er negende werd weet ik eigenlijk al niet meer.

josemanuelfuente

Wie is Marczynski?

Poeksel

Ik hoop dat je nog wel weet wie tiende werd vorig jaar in de Vuelta, MM.

Mathieu Moller

Was dat Van Garderen?

Poeksel

Onze held inderdaad!

pirazzi

"Laat onzin achterwege." Staat in de huisregels. Dat slaat voornamelijk op reacties op nieuwsberichten maar draadjes zoals dit zijn naar mijn mening ook onzinnig.
Wel goed dat Wielerflits iedereen de mogelijkheid geeft om een dergelijk onderwerp te posten maar dat de Tour in het begin saai is weten we al jaren.

toiletduck

'@KimJungPoels ik heb het idee dat ze tour in de eerste dagen/week geen grote berg beleggen omdat dat de strijd om de bollen (en evt. het geel) voor de mindere berg- en klassementsgoden al te snel lam legt. Nu was er de afgelopen dagen tot en met vandaag iig de strijd om het geel tussen enkele puncheurs en strijd om de bollen tussen Chavanel vs. het soepie. Misschien voor ons niet zo boeiend allemaal, maar voor de kleinere ploegen de belangrijkste reden om naar de tour te komen én voor renners als Gilbert, Alaphilippe (zal er de laatste week toch wel door zakken) en Van Avermaet een reden om de eerste week in vorm te zijn.

Doe mij echter maar gewoon Lago di Covadonga of Etna-achtige etappes op dag 3. Extra dynamiek die je dan krijgt is dat de klassementsrenners hun klimbenen er al in week 1 op moeten schroeven. In deze tour heb je de situatie dat de eerste echte hoogtemeters pas op de helft van de tour komen.

Poeksel

De strijd om de bollen is inderdaad niet superboeiend, maar het leverde in ieder geval een leuk interview op met die Let. Dus stel dat er in de eerste week geen bergpunten zouden zijn (met de rest gelijk), zou de Tour dan minder aantrekkelijk zijn? Ik denk het wel, een beetje dan. In dat geval kun je dus de Tour aantrekkelijker maken door de bergpunten in de eerste week toe te voegen. En op andere manieren iets meer strijd toevoegen zou dus ook de Tour aantrekkelijker kunnen maken.

Een vroege bergetappe heeft trouwens wel voordelen, maar vaak kan het parcourtechnisch niet denk ik. Of er moet veel gevlogen worden, maar dat heb je ook liever niet.

Jean Dumas

Voor de liefhebbers: Thomas Vergouwen heeft op zijn (franstalige) site Velowire weer een eerste opzet voor de Tour 2019 geplaatst, gebaseerd op serieuze geruchten uit de Franse regionale pers. Er zou onder meer een aankomst op de Tourmalet zijn voorzien.

https://www.velowire.com/article/1046/nl/tour-de-france-2019--de-geruchten-over-het-parcours-en-de-etappesteden-.html

skylimit

'@poeksel quote "Een vroege bergetappe heeft trouwens wel voordelen, maar vaak kan het parcourtechnisch niet denk ik. Of er moet veel gevlogen worden, maar dat heb je ook liever niet."

Volgens mij zijn er best mogelijkheden hiervoor. Een eerste opzetje:
1. starten in nantes met een proloog
2. nantes-la rochelle (langs de kust)
3. la rochelle-bordeaux
4. bordeaux-pau
5. pau-col de tourmalet (eventueel andere opties)
6. tarbes-toulouse
7. toulouse-ax les therms (eventueel met andere opties)
8. carcasonne-montpellier
9. montpellier-mont ventoux
rustdag
in de laatste 2 weken kun je dus naar boven met mogelijkheden voor de alpen/vogezen ....

Poeksel

'@Sephiroth: doet een beetje denken aan de Hammer Series, maar dan met individuele resultaten. Nou vind ik dat zelf wel leuk, al is het wel een heel ander soort koers.

@skylimit: Nadeel is dat Nantes waarschijnlijk niet hetzelfde bedrag wil betalen als b.v. Utrecht en Dusseldorf hebben gedaan om startplaats te zijn. Dat is denk ik wel een belangrijke inkomstenbron voor de organisatie. Maar mocht Nantes zich een keer als startplaats kandidaat stellen, dan zou je het zo kunnen doen.

Als ik het bericht van VeloWire trouwens goed begrijp is voor komend jaar (volgens de geruchten) in de zesde etappe een aankomst bergop voorzien (Belles Filles).

Laatst gewijzigd
ditisdavid

Planche des Belles Filles (wéér) is inderdaad zo goed als zeker voor de zesde etappe. Naar verluidt gaan ze een nog steiler bospad/skipiste ervoor asfalteren waarmee niemand voor dat bospad (denk dat ze rond 2/3 u van de klim afslaan) iets zal proberen. De vijfde etappe zal ook door de Vogezen gaan maar waarschijnlijk geen aankomst bergop hebben. Dan zou men in het tweede weekend het Centraal Massief binnenrijden, voor het parcours daarna is nog heel weinig duidelijk, behalve een aankomst op de Tourmalet.
Imo is de enige goede manier om de Tourmalet te gebruiken in de tweede week, is 1) met direct daarna aankomst op Luz-Ardiden, of 2) een Mortirolo-Aprica (Finestre-Sestriere) achtige combinatie (finish zou dan bij het Lac de Payolle of eventueel op de Col d'Aspin - van de makkelijke kant - moeten zijn). Bovendien zou er de dag ervoor gefinisht worden in Bagneres de Bigorre (bergaf), dus net als dit jaar is de volgorde van de bergetappes totaal verkeerd vrees ik...

Laatst gewijzigd
Jean Dumas

En ook nog een aankomst in Foix (semi-bergrit). Men is bij ASO weer zo aan het uitbalanceren dat er straks dagenlang dezelfde kanshebbers zijn, eerst een trits sprintersritten, PBF en dan een paar baroudeursritten. Vervolgens stelt men de ontknoping uit tot de laatste week, hoewel zelden voorkomt dat de trui dan nog van schouders wisselt.

Burn

Als in elke rit een ontsnapping een kans van slagen heeft, is er waarschijnlijk meer spanning en is het aantrekkelijker. Sprints horen erbij en kunnen leuk zijn, maar laat de sprinters ervoor werken en geef vluchters een kans ipv 8 vlakke etappes waarvan je vooraf weet wat er gaat gebeuren. Op die manier weet de kijker vooraf niet wat er gaat gebeuren en zullen verschillende renners gedurende de rit actief zijn. Dit zal vast een uitdaging zijn voor de parcours bouwers, maar dat hoort erbij als je een aantrekkelijke ronde wilt maken.

ti-raleigh

Parcoursbouwerrs hebben maar weinig invloed. Ze kunnen er een schans inbouwen of dertig plassen water, het helpt niks. De renners bepalen de koers en ze worden aangestuurd vanuit de auto. Als dat laatste niet meer gebeurt is het probleem opgelost. Dus weg met die oortjes, wattagemeters en dat soort troep.

1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.