Hij was een van de slachtoffers van het lagere budget en de weg die tlj toen ingeslagen is door voornamelijk voor Nederlanders of Nederlands sprekende renners te gaan. Was een prima knecht en kon een aardig stukje tijdrijden. Fijn dat hij weer een kans op het hoogste niveau krijgt, won dit jaar toch mooi een rit in de Tour down under.
Stukje van Nelissen over Dumoulin met interessante passage voor mooiman (of was het oscarito1908?):
Merijn Zeeman, performance director bij het toenmalige Argos-Shimano, had Tom in het najaar van 2012 benaderd of hij prof wilde worden. Ja, riep Tom gelijk. Zeeman kon het bijna niet geloven dat Rabobank Tom zonder slag of stoot liet gaan.
Aan termen als 'laten gaan', 'zag niks in' en 'liet gaan' misschien niet teveel gewicht hangen, maar de rolverdeling tussen Delahaije, Zeeman en Breukink mag een ander licht werpen op de beweringen.
Quote: Danny Nelissen, "Europcar en IAM Cycling hebben veruit de kleinste budgetten. Voor de meeste ploegen is het overleven in het middensegment (10-15 mln), zij vechten tegen de ploegen met suikerooms en/of die met grote corporates als sponsors."
M.a.w. TLJ zit niet in 't onderste segment wat budget betreft; alleen de resultaten vermoeden anders.
Europcar is geen WT-team. IAM is daartoe overgehaald door de UCI, dus niet raar dat ze het laagste WT-budget hebben. Hoeveel WT-ploegen zitten er tussen IAM en dat 'middensegment'? Ik lees nergens dat dit er precies nul zijn. Ik acht de kans groot dat daar bijvoorbeeld LottoNL, Cannondale, Lampre en FDJ vertoeven.
Er zijn dus meer segmenten, dan laagste-, midden- en hoogste segment. De kans is zeker groot, dat TLJ in 't laagste groepje zit van 't middensegment maak ik hieruit op.
Wat voor Tom Dumoulin geldt, is ook van toepassing op de sterren van TLJ Kelderman en Gesink {sorry mijn favoriet voorop}. Als zij betere renners krijgen om hun te ondersteunen in de Giro, TdF en Vuelta; waardoor zij betere uitslagen rijden, dan genereren zij een hoger budget voor hun team.
'@Kelderfan TLJ zit inderdaad aan de onderkant van de WT-ploegen. Wel nog iets meer dan IAM en waarschijnlijk rond het budget van ploegen als FDJ en Trek. Op zich geeft de stand in de WT ook wel een redelijke weergave van de budgetten. De ploegen met het meeste budget staan ook echt bovenin. Misschien dat alleen Movistar en Katusha iets te hoog staan. Zij zitten toch wel onder ploegen als SKY, Etixx, Tinkoff en Astana. Maar verder klopt het wel aardig. Veel ploegen in het middensegment zitten rond de 15 miljoen. Katusha en Movistar daar denk ik net boven en die 4 eerdere ploegen toch wel boven de 20.
'@rahimns
FDJ had in 2015 had 29 renners gecontracteerd en heeft tot nu toe 14 * gewonnen en Trek had in 2015 ook 29 renners gecontracteerd en heeft tot nu toe 19 overwinningen staan. Dus dat staat in schril contrast met de resultaten van TLJ, die met 26 renners tot nu toe 7 zeges op zak hebben. Hopelijk hebben Hofland, Van Asbroeck en Teunissen nog een verrassing in de hoge hoed. Teunissen en Van Asbroeck hebben de Vuelta gereden en dat betaalt zich misschien uit.
Maar hoe verklaar jij dan, hoe en waarom de resultaten uitblijven? En dan heb ik 't niet over jongens als Kruijswijk en Gesink die er alles aan hebben gedaan om resultaten te boeken. Dat kan toch niet alleen maar aan pech en blessures liggen, want ook andere ploegen hebben daarmee te maken.
Team Europecar heeft een nieuwe sponsor Direct Energie.
@Olifanto
Te weinig renners is wel duidelijk, maar daarover heb ik meerdere dispuutjes gehad met o.a. @vlek
Griepgolf lijkt mij niet alleen voorbehouden voor TLJ. Daar hebben ook andere ploegen last van gehad.
Dus er moet meer aan de hand zijn en dat is de vraag aan @rahimns, die met TLJ communiceert.
Met Sam Oomen roepen de kenners ook, dat hij nog te jong is en beter nog een jaar bij RDT kan blijven.
Te weinig renners om een groter programma te rijden en daardoor meer kans op goede resultaten. Dat is duidelijk. Onze discussie over de grote van de selectie hadden echter een andere context.
Ik zou zelfs denken dat iedere ploeg er in meer of mindere mate mee te maken heeft gehad. TLJ zat duidelijk niet aan de gunstige kant van dat spectrum.
Volgens mij zijn alle oorzaken hier toch echt reeds meermaals de revue gepasseerd.
Ik mis de samenhang met de rest. Verder is de weergave van de mening van 'de kenners' niet juist.
'@Kelderfan Aantal renners die voor de resultaten hadden moeten zorgen hebben toch wel heel veel pech en ziekte gehad. Als eerste Robert die gewoon de winter niets heeft kunnen doen en daarna een half jaar niet heeft kunnen koersen. Wilco die door ziekte en tegenslag eigenlijk een verloren jaar heeft. Sep die dit seizoen niet heeft kunnen brengen wat je van hem mocht verwachten, ook veelal door pech en ziekte. En ook Moreno heeft een beroerd jaar door diverse omstandigheden. Al pakt die dan nog wat overwinningen mee. Als je aangewezen kopmannen juist diegene zijn met wie het niet wilt lukken dan kost je dat veel. Verder behalen die ploegen bijvoorbeeld in de grote rondes ook niet datgene wat je van hun mag verwachten en doet TLJ dat in de Giro en Tour dan weer wel. En TLJ rijdt dan ook iets minder koersen dan deze 2 ploegen. Het is natuurlijk gewoon in veel opzichten een tegenvallend seizoen maar er zijn wel verklaringen voor. Hopelijk zit het volgend jaar weer wat meer mee. En het zijn niet de kenners die vinden dat Sam er nog niet klaar voor is, het is vooral gebaseerd ook op zijn eigen twijfelen of hij er al klaar voor is.
Kelderfan: Die griepgolf trof TLJ volgens mij harder dan welk ander team dan ook. Hofland die op 1 of andere manier dit seizoen niet zo goed uit de verf kwam...
Goos langdurig geblesseerd. De Weert die reed als een koekenbakker. T was niet voor niets dat Van Winden er nog is bijgehaald. Markus die niet doorbreekt...
'@Rahimns
Nu overdrijf je toch wel hoor, vind ik. Robert heeft in de winter prima kunnen trainen, maar dat deed hij op teveel verschillende fietsen en zonder zijn core-oefeningen. Dat resulteerde in knieklachten, waardoor hij de aanloop naar het seizoen miste. Wilco heeft dit jaar ook pech gehad, maar niet per se meer dan een willekeurige ander. Maar hij heeft er de afgelopen winter zelf een beetje met de pet naar gegooid. Dat laatste geldt ook voor Laurens, die dan weer wel meer dan zijn deel van pech en andere miserie kende.
Voor Moreno geldt dat we het kennelijk moeten doen met de periodes dat hij fit is, dat is niet nieuw voor dit jaar. En in die periodes heeft hij het niet beter gedaan dan vorig jaar, maar reed hij wel een grote ronde uit en dat is hopelijk een investering voor de toekomst. De pech van Sep kun je onderhand geen pech meer noemen, zijn onbehouwenheid is daarvoor een te grote factor.
In een periode waarin de ploeg wat beter had kunnen scoren en had moeten opbouwen, lagen de renners omstebeurt met een kruik op de bank, wat resulteerde in onvolledige teams en onbedoelde opstellingen. Samen met de malheur van Robert is dat hetgeen je dit seizoen echt als pech zou mogen kwalificeren. Al het andere is ofwel eigen-schuld-dikke-bult, ofwel inherent.
'@Olifanto,
ik denk/weet dat je gelijk hebt met betrekking tot Dumoulin, en ergens past het ook wel in het beeld van Rabo destijds om talenten voorzichtig te brengen, typerend vind ik echter dat Delahaye heeft geprobeerd (ondersteund met data) om Breukink te overtuigen van het talent van Dumoulin en Breukink met zijn 'oude wielrennen' instelling een executive beslissing heeft genomen om er niet aan te beginnen.
Waarom haalt TLJ geen resultaten?
- Gesink (de renner van TLJ met de meeste overwinningen) lag er een half jaar uit.
- Hofland (staat nu gelijk met Gesink) veel getroffen door ziekte (heeft het er in een interview ook over gehad)
- Martens (8), Wagner (6) en van Emden (5) waren merendeels knecht, en met reden: het zijn geen garanties voor overwinningen.
- Lindeman en Vanmarcke hebben beide 4 overwinningen. Lindeman lijkt zich te ontwikkelen tot een redelijke rittenkaper totnogtoe, maar kan hier nog wel wat tijd voor gebruiken. En zelfs dan gaat hij geen garantie zijn voor overwinningen. Vanmarcke had een rotjaar, op geen enkel moment leek hij zo sterk als vorig jaar en toen waren zijn 2 overwinningen in Noorwegen en Alberta, 2 races die TLJ dit jaar niet reed.
- Kelderman was veel ziek dit jaar en Tjallingii heeft in 2006 en 2013 wel eens iets gewonnen. Beiden staan nog op 3 overwinningen en staan hiermee gedeeld 8e in het overwinningenklassement van TLJ (en Kelderman had met wat meer geluk die etappe van Van Avermaet kunnen winnen, maar dat telt niet)
- Kruijswijk en Ten Dam kunnen niet sprinten. Van Asbroeck is een leuke sprinter voor ereplaatsen maar behalve zijn redelijke stabiliteit vorig jaar geen veelwinnaar. Tankink wint al sinds 2007 niets meer.
- Martijn Keizer, Tom Leezer en Mike Teunissen hebben alledrie 1 ding ooit gewonnen. Keizer in 2011, Leezer in 2013 en Teunissen dit jaar nog (proloog van Ain).
Dat zijn alle renners van TLJ die ooit iets hebben gewonnen. De 'veelwinnaars' kwamen om verschillende redenen niet uit de verf (en behalve Hofland en een goede Gesink eigenlijk niemand die vaker dan 1 maal per jaar wint).
Conclusie: De talenten moeten de tijd krijgen door te groeien, we moeten geduld hebben met hen die pech hadden en zelfs dan kan je niet veel meer dan 10 zeges op jaarbasis verwachten.
'@xistnc, jessevdalen
Ik meen dat Gesink naast de fysieke (knie-)problemen vooral mentale sores had, rond z'n vriendin en z'n zoontje. Hij had zelfs een soort burnout, heeft een week of twee helemaal stilgezeten in december.
Dat Kelderman er met de pet naar gooide, waar haal je dat vandaan? Ik begreep dat hij zelfs moest worden afgeremd omdat hij te vroeg in vorm was. Bleek ook wel in de Ruta del Sol, daar was hij beter dan in Parijs-Nice.
Op Strava kun je prima zien dat Gesink geen enkele week heeft overgeslagen in de winter. Eind november begin december was misschien wat te gortig, de laatste weken van december heeft hij gas teruggenomen, toen 'kwam het er ff uit', of iets in die woorden. Misschien allemaal niet precies de gewenste opbouw, maar het volume was het probleem niet.
Pas eind februari werd het qua training problematisch, eerst vanwege zijn zoontje (afgestapt in de Algarve) en toen hij weer wilde gaan koersen speelde zijn knie op. Maar in april had hij al weer redelijk niveau in de Waalse Pijl, dus suggesties dat hij er 'een half jaar' uit is geweest zijn niet terecht.
Zo goed was Kelderman toch helemaal niet in de Ruta? Achter Froome en Contador kreeg je eerst een tijd niets, toen nog een tijd niets - en toen een aantal renners met daartussen Kelderman. Ja, het tijdritje was leuk, maar is geen echte graadmeter.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.