'@Fanny
Dylan Groenewegen is wel een topper en hij hoeft voor niemand bang te zijn. Merijn Zeeman legt uit dat de trein niet meer van toepassing is. Dat heb ik al een aantal keren gezegd! Derhalve zijn mannen als Teunissen, Roosen en Jansen belangrijk om in te spelen op de situatie. Vandaag kan 't zomaar geen sprint worden, vanwege de verwachte waaiers.
Hij vertelde ook dat Nico Verhoeven met Sierk Jan de Haan de ploegleiders van dienst zijn. Ik blijf 't jammer vinden dat Bennett 't alleen mag doen net als vorig jaar Gesink die ondankbare taak heeft moeten invullen.
Qua Bennett, aan ene kant zeker jammer, maar denk dat vooral dankbaarheid overheerst.
Je hebt gewoon 1 potentiële grote ronde winnaar (Roglic) in je team, 1 absolute podiumkandidaat grote ronden (Kruijswijk), 1 topsprinter die qua absolute snelheid ongeëvenaard is (Groenewegen) en je hebt een fantastisch talentvol kasseien team (Van Aert, Teunissen en zie ook DvP daar binnen een jaar bij koersen als G-W en zelfs wel omloop ook om de knikkers mee doen). Waar moet je dan nog een 3e klassementsman laten, die blij is met een top 10? Dat is namelijk in ieder ander topteam een superknecht à la Poels, Carapaz etc. die normaal gesproken dus geen enkele vrijheid krijgt en enkel gaat waar de kopman gaat. Maar Jumbo-Visma schuift het programma zodat Bennett Parijs-Nice krijgt, dat is toch gewoon een geweldig gebaar van de ploeg? Of hadden ze hem moeten laten starten in Strade? Dat is pas ondankbaar. En dat ze andere renners bij de absolute kopmannen laten blijven is logisch, zowel in de race (zoals nu Groenewegen), als buiten de race (knechten lekker op hoogte met kopmannen trainen).
Verder is Jumbo-Visma zich laatste tijd geweldig aan het ontwikkelen op gebied van renners en zou me ook niks verbazen als binnen 1 of 2 jaar er nog renners als Van Baarle plekken overnemen van Lindeman of Wynants, zodat er toch nog 1 renner qua steun bij komt, die nog op meerdere plekken inzetbaar is.
Ik heb bewondering voor het talent om overal alleen datgene in te lezen wat je uitkomt, maar zijn verhaal over wat er in de sprint voorbereiding van een ploeg wordt gevraagd staat overduidelijk haaks op hetgeen jij hierover beweert. Maar als je daar niet aan wil, hou je dan vooral vast aan hetgeen hij over de term sprinttrein zegt..
De T/A begint ook weer te kriebelen. Nibali heeft plannen en Caruso vind 't jammer dat er geen echte bergen worden beklommen. Dat idee heb ik ook een beetje. Het begint wel met een TTT en dan zijn de verwachtingen van TJV hoog gespannen met Roglic, De Plus, Gesink, Martin en Van Emden. Kan Roglic dit minder zware rondje naar zich toetrekken.
Ik denk dat de eindoverwinning voor Roglic in deze koers TA een veel lastiger klus is om binnen te halen voor TJV.
Het zal al veel moeilijker zijn om deze TTT (1e etappe) te winnen dan in de UAE Tour.
Vorig jaar was er hier, op dacht ik hetzelfde parcours van 21,5 km, slechts een 13e plaats met een achterstand op BMC van ruim 50 sec.
De tegenstand van de andere WT teams zal denk ik ook nog een stuk sterker zijn dan in de UAE Tour.
Maar ook TJV zal nmm een stukje sterker zijn in de TTT door Leezer in te wisselen voor Gesink.
Dus als TJV deze TTT in de TA ook weet te winnen, net als in de UAE Tour, dan zou ik dat een enorme topprestatie willen noemen.
En dat biedt natuurlijk meer kans op de eindoverwinning voor Roglic en dus TJV.
Maar nu eerst PN met hopelijk een mooie sprintoverwinning voor Groenewegen.
Overigens gisteren een erg goede en sterke Van Aert gezien die maar door bleef stampen, met een tactisch domme Fugelsang die stug op kop bleef rijden voor de snellere Alaphilippe.
Hij had beter eerder kunnen wachten op Van Aert om samen de strijd aan te gaan met Alaphilippe.
Alaphilipe had dan niet op elke aanvallende renner kunnen springen wat de kansen van deze 2 renners had vergroot.
De rest van de ploeg TJV niet gezien en de uitslagen van deze renners waren niet best (behalve misschien de Tier op ruim 9 min), Sommige renners (3) zelfs niet gefinisht en 1 renner OTL.
Ze hadden er mi zelf toch nog een leuke voorjaarstrainingsrit van kunnen maken want een topklassering zat er toch niet in . Maar dat terzijde.
'@Kelderfan dan moet je het eigenlijk wel even volledig uitleggen. Zeeman vond de term sprinttrein niet meer helemaal correct, als je daarmee de sprintvoorbereiding van de succesvolle periodes van Cipollini (volgens mij) of Cavendish bedoelde.
Toen werd met een sprinttrein bedoelt een vaste volgorde, waarbij iedereen op een vast moment zijn beurt deed en zich vervolgens niet meer liet zien. Het verschil met nu was volgens Zeeman dat de voorbereiding een stuk chaotischer was, renners dus meer op gevoel en intuïtie moeten doen en dus in sommige gevallen veel eerder een inspanning moeten leveren om de kopman op een goede plek te houden.
De term sprinttrein hoeft mijn inziens niet per se "verkeerd" te zijn, al is de invulling van die sprinttrein wel verandert, waardoor er ook andere kwaliteiten nodig zijn.
Vorig jaar was de eerste rit geen massasprint.
Teunissen was vandaag in de voorbereiding van de sprint overigens niet heel overtuigend, maar gaf op zijn site aan nog wat verkouden te zijn sinds de Algarve, dus mogelijk speelde dat nog een rol.
Het was vandaag vooral een collectieve prestaties van een selectie vol hardrijders.
'@krentenbol
"De term sprinttrein hoeft mijn inziens niet per se “verkeerd” te zijn, al is de invulling van die sprinttrein wel verandert, waardoor er ook andere kwaliteiten nodig zijn."
De sprinttrein komt ook uit 't Kitteltijdperk/Sunweb. En Zeeman heeft echt aangegeven, dat 't nu een veel technischer verhaal is geworden. Dat zoals vandaag zag dat je je mannen eerder oprookt. Hij had nu ook alleen maar Jansen en Teunissen voor de lead-out. Je kunt in deze beter spreken van de lead-out. Derhalve vind ik, dat 1 man meer om Bennett bij te staan niet verkeerd is.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.