Scorito Klassiekerspel 2019

1 2 ... 45 ... 88 89
Pietje Precies

Na eerst uitgebreid programma's te hebben verzameld en vervolgens verwachte punten per coureur per race toebedeeld te hebben, was het vannacht dan eindelijk tijd om naar de waardes van de coureurs te kijken.

Veel renners behoorlijk goed geprijsd en een prima budget. Iets krapper had ik zoals gewoonlijk leuker gevonden, maar goed ik begrijp ook dat ze dat niet doen.

Captainfactor zou van mij ook naar 2.5 - 2 - 1.5 mogen. Nu zorgt 3 - 2.5 - 2 er voor dat dit het belangrijkste strategische element van het spel is. Zou het bij 2.5 - 2 - 1.5 misschien nog steeds zijn, maar dan wordt de tussencategorie een stukkie interessanter ten opzichte van de bazen.

Maar wat ik zeker ook leuk zou vinden is een puntentelling per koers. In het echie vindt iedere coureur Milaan-Sanremo, Ronde v Vlaanderen, Roubaix, Luik de belangrijkste koersen. Maar bij dit spel zijn koersen als Scheldeprijs en Eschborn-Frankfurt een stuk belangrijker. Dit zouden ze een beetje kunnen voorkomen door bij de monumenten de puntentelling bijvoorbeeld van 120 naar 0 te laten gaan en bij de kleinere koersen van 80 naar 0. Of nog ietsje forser verschil dan dat.

Verder zit er bij wielrennen altijd een bepaalde geluksfactor in, maar vind ik het vreemd dat sommige net doen alsof dat extreem bepalend is bij dit spel. Je hebt 14 races, 20 coureurs, 3 kopmannen per race. Behoorlijk wat informatie die verzameld kan worden. Als je je selectie strategisch inricht, ben je best behoorlijk beschermd.

Ben behoorlijk content met mijn werkwijze en selectie. Gemis van Kristoff kan erg vervelend worden. Kan daarentegen ook zomaar dat hij Milaan - Sanremo niet voor eigen kans mag gaan en wellicht zelfs Eschborn-Frankfurt niet (die koers had Gaviria vorig jaar al kunnen winnen).

Dan is 2.5 miljoen een bak geld + met wat geluk heb ik in de laatste koers wel 4 andere aan het vertrek. Dus die heb ik toch maar vervangen voor Colbrelli. En stiekem ben ik een beetje bang voor Lutsenko, maar hopelijk heeft hij net als vorig jaar te vroeg gepiekt.

Laatst gewijzigd
Sebelius

Zo de eerste klassieker is onderweg.
Kunnen we nu aan het GP spel gaan sleutelen.
Heb daar niet veel kaas van gegeten eerlijk gezegd.

Kevinraar: volgens mij heb jij wel verstand van die snelle bolides?
Zag ik jou vorige keer niet voorbij scheuren op die opgevoerde Zundapp?

user26798

Was weer leuk gepuzzel. Uiteindelijk gekomen op:

Sagan: puntenpakker, kopman en een van mijn lievelingsrenners.
v. Avermaet: puntenpakker, kopman
Stybar: zal het wel niet zo goed doen als vorig jaar, maar nog steeds voldoende punten pakken.
Stuyven: rijdt veel, pakt overal wel punten
Benoot: rijdt veel en ieder jaar iets beter
Colbrelli: focus op klassiekers, redelijk snelle man
Debusschere: redelijk snelle man
Trentin: goede vorm en lekker allround en snel
Boasson Hagen: snelle man die redelijk veel rijdt, sprokkelt punten
Lutsenko: goede vorm, rijdt redelijk wat

Alaphilippe: net iets meer vertrouwen in dan Valverde
Kwiatkowski: wil weer een klassieker pakken, lekker allround
Wellens: degelijke derde heuvelkopman
Gasparotto: pakt toch altijd wel punten in de heuvels
Albasini: ouwe rot die nog een keer zijn kunstje voor mij mag vertonen

Gaviria: kopman voor sprintetappes
Viviani: waar hij meedoet zal hij waarschijnlijk hoog eindigen

Schwarzmann: hoop op wat teampunten voor Sagan
Ballerini: rijdt redelijk veel, kan wat punten sprokkelen

Achteraf misschien wat te weinig sprinters (al horen Matthews, Boasson Hagen, Trentin e.d. er ook wel beetje bij) maar kon er geen vinden waar ik echt vertrouwen in had.
Succes iedereen!

ditisdavid

Hier mijn uitleg:
1. Sagan
Er zijn simpelweg teveel koersen waar je hem eerste kopman gaat maken om hem thuis te laten. Zeker nu met Démare het m.i. beste alternatief voor Sanremo en G-W minder interessant is geworden doordat hij ziek is.
2. Stybar
Belangrijkste les van voorgaande jaren: onderschat nooit Quickstep. Heb me dus voorgenomen om er vier mee te nemen, met Sagan erbij was GvA dus niet te halen voor me. Wou niet een miljoen extra vrijmaken om Gilbert te halen (ook omdat ik bang ben dat er wat sleet op zit) en kon omdat ik Benoot niet heb hem de kopmanpunten voor de Strade gebruiken.
3. Stuyven
Het grootste gemis in mijn oorspronkelijke team. Uiteindelijk min of meer één op één geruild voor Démare. Dat wil zeggen dat ik andere renners doorschuif als kopman in Kuurne (en Stuyven waarschijnlijk derde kopman maak) en ook iets krapper zit voor Sanremo en G-W, al is Stuyven geen verkeerde optie voor de laatste koers. Los daarvan zal hij in veel koersen tweede of derde kopman zijn.
3. Lampaert
Het was voor mij vrij snel duidelijk dat ik drie van de renners van 3 miljoen kon halen. Vanmarcke schatte ik het hoogst in als kasseienrenner, Naesen heeft een prima sprintje en rijdt hopelijk in Frankfurt, Benoot is interessant voor Strade, en Lampaert lijkt iets in de hiërarchie opgeschoven en moet nog een stapje kunnen zetten. Matthews haalt mij te vaak zijn beste uitslagen op het moment dat je hem geen kopman maakt (en vice versa) en Van Aert was mij (net als VdP) 500k te duur. Uiteindelijk Benoot geslachtofferd.
5. Naesen
Zie boven. Neem het gokje door hem vandaag eerste kopman te maken.
6. Vanmarcke
Zie boven.
7. Colbrelli
Heb nog wel met het idee gespeeld om Kristoff of Degenkolb in zijn plaats te nemen voor Frankfurt, maar ik schat hem hoger in en zonder Démare en met regen kan ik niet om hem heen in Kuurne.
8. Pedersen
Als hij wat constanter wordt, is het een koopje. Daarnaast is Trek één van de betere ploegen voor teampunten.
9. Trentin
Man in vorm, zowel vandaag als morgen een kopman. Hopen dat hij later in het voorjaar ook nog punten blijft pakken.
10. Jungels
Had eerst hier Moscon staan omdat ik Jakobsen al had, maar was niet van die keuze overtuigd. Mohoric heeft hier ook een tijdje gestaan maar mist het openingsweekend. Jungels is een beetje de dark horse van Quickstep, en mocht hij tegenvallen, dan zijn er nog altijd teampunten.
11. Roelandts
Vrije rol, mogelijke teampunten van Valverde wanneer ze samen rijden, en een optie voor Sanremo. Koopje.
12. EBH
Vorig jaar was hij, als Frankfurt mee had geteld en je hem daar kopman had gemaakt, net dat miljoen waard geweest. Echter was zijn winter toen een drama vanwege de operatie aan zijn galblaas. Nu heeft hij vorm getoond in Valencia, is daarna ziek geworden in de Algarve maar op tijd hersteld om vandaag te starten, en kan hij verderop in het voorjaar genoeg punten pakken. Durf het dus wel aan.
13. Philipsen
Lijkt voor eigen kans te mogen gaan dit weekend en, belangrijker, in de Scheldeprijs.
14. Küng
Twijfelde tussen hem, Kragh en Keukeleire als vierde 750k-er. Kragh schat ik het hoogst in, maar heeft last van de strakke hiërarchie binnen Sunweb en is ziek geworden. Uiteindelijk op gut feeling de keuze gemaakt.

15. Alaphilippe
De beste puncheur, en start in meer koersen dan vorig jaar.
16. Valverde
Niet te missen met dit programma.
17. Wellens
De parcourswijziging van Luik moet hem liggen, en elders in de Ardennen moet hij ook punten op kunnen leveren.
18. Schachmann
Trekt hij de lijn van vorig jaar door, dan is hij hét koopje van de Ardennenklassiekers. Heeft ook al vorm getoond in de Emiraten.

19. Ackermann
Vervanger van Jakobsen. Mee met het oog op Kuurne en de Scheldeprijs, de rest is bonus.
20. Bouhanni
Was verrast dat hij niet een miljoen kostte. Start in Kuurne en Sanremo en lijkt de logische optie voor Cofidis in de Scheldeprijs. Voor Frankfurt denk ik dat Laporte uitgespeeld wordt, maar zeg nooit nooit. En hij heeft wat goed te maken voor vorig jaar...

Valvuillerdemoz

Ik heb uiteindelijk toch nog 4 van de big five er in gekregen. Met dank ook aan Demare die zich terugtrok op het laatste moment. Dus GvA, Sagan, en Ala en Bala. Alleen Gilbert er niet in weten te krijgen. Maar die wordt toch ook echt te oud nu, zullen we maar zeggen, en hopen. Stybar neemt zijn plekje in. Stybar was vorig jaar de nummer 1 puntenpakker in het spel, dus is zeker een waardige vervanger.
Voor de kasseien verder nog Benoot, Lutsenko, Theunissen, Matthews, Trentin, Boasson Hagen. Dus tussen de kasseienvreters ook veel rappe mannen, die in een sprint ook zo top 10 kunnen rijden.
Dan voor de heuvels, naast Alaphillipe en Valverde, nog Valgren, Wellens, Jungels en Kragh. Van deze heuvelpuncheurs zijn er ook zeker een paar bruikbaar in een paar van de vlakkere kasseiklassiekers.
En dan voor de sprint op het vlakke gaan mee: Groenewegen, Viviani, Ackermann en Gaviria. Bij deze rappe mannen gaan er mogelijk ook een paar goed meedoen op de kasseien.
Veelzijdigheid was dus een belangrijk selectiecriterium dit jaar en hopelijk sprokkelen we zo wat extra punten.
Als joker heb ik Pogacar meegenomen. Al veelbesproken op dit forum, dus niet echt een verborgen parel meer, maar voor 500. 000 ook nauwelijks meer een gokje te noemen en hopelijk een leuke aanvulling op mijn heuvelteam.
Op de laatste dag dus toch nog afscheid genomen van Demare, Stuyven, Debusschere, Pedersen en Jakobsen. Maar hopen dat daar geen spijt van komt. Last-minute-Aanwinsten GvA, Trentin, Gaviria, Lutsenko en Groenewegen zullen hun best moeten doen!

Laatst gewijzigd
Primavoormij

'@jsprunk

Nou succes dan maar! Ik denk dat het bij mijn renners meer hit-or-miss is, bijvoorbeeld Ackermann en Greipel en dat het bij jouw renners wat stabieler is. Ik zie al jouw renners minstens 50 punten per miljoen pakken, maar ook niet snel hoger dan 150 punten per miljoen.

Verder word ik toch wel een beetje angstig als ik zie dat iedereen Philipsen heeft. Heb hem niet genomen omdat ik denk dat hij te jong is en hij zelf ook heeft aangegeven dit jaar echt puur te willen 'leren' - wat dat dan ook mag betekenen. Is mogelijk wel de redder van velen in de Scheldeprijs. Laten we hopen van niet.

Is er dit jaar trouwens nog een WF forum subpoule?

Ab Normaal

Ik heb eerst gekeken naar het parcours overal. Zijn er dermate wijzigingen aangebracht in het parcours dat er een andere uitkomst is als gewoonlijk voor die koers.
Zo is er een extra lus in LBL wat iets meer in het voordeel van de Sagans en Matthewsen is.
En ook EF hebben ze iets zwaarder gemaakt dan anders waardoor het voor sommige sprinters misschien te selectief is.

Daarna een excel bestand gemaakt met de renners en de koersen die ze rijden. Een kruisje als ze 'm rijden en vakje groen als ik die renner er mogelijk als kopman kan gebruiken.
Vervolgens onder aan de streep kijken of ik bij iedere race 4 mogelijke kopmannen heb. 4 om zo een blessure op te kunnen vangen.
De kopmannen regel is cruciaal dus ik heb niet gekozen voor de 20 beste renners, of de renners die ik per saldo het meeste punten (excl. kopman) zie halen, maar goede kopmannen voor iedere race aangevuld met wat renners die in veel races rijden.
Vervolgens gekeken of er bij enkele vreemde eten in de bijt (SP, EF) geen renners bijzitten die 'm normaal rijden, misschien geen kanshebber op de winst zijn, maar toch hoog in de top 10 kunnen eindigen en in meerdere races starten, zodat ik geen Kristoff, Bennett of Kittel hoef te nemen.

Dan nog mijn gevoel laten spreken. Het is mij te vaak overkomen dat een renner na een top jaar een iets minder jaar rijdt, dus heb ik soms iemand (Valgren) daarom bewust niet geselecteerd.
Bij de jongere gasten ook gekeken naar leeftijd en daarom Philipsen niet genomen. Kan me niet voorstellen dat een 20 jarige na volle bak in een klassieker nog hoog eindigt, buiten de SP.

En zo op het volgende gekomen.

Sagan. Rijdt minder koersen, maar vanwege de kopmanregel...
GvA. Rijdt veel en heeft iets in zich dat hij moeilijk kan laten lopen voor zijn hoofddoel. Daarnaast een ideale captain.
Naesen. Verwacht ik veel van dit jaar en wil bovendien nog wel eens meesprinten in EF.
Vanmarcke. Op gevoel gekozen.
Terpstra. Uiteindelijk genomen omdat ik budgettair niet uitkwam. Had graag Stybar daarvoor gehad, maar wilde er niemand meer voor opofferen.
Trentin. In vorm en genomen voor koersen als KBK, DDV en GW plus wat puntjes in MSR. Hierdoor de duurdere Demare kunnen thuislaten
Roelandts. Absolute kopman in zijn ploeg, goedkope aanvulling, rijdt veel en misschien een leuke uitschieter.
EBH. Zie Roelandts, behalve absolute kopman.
Ackermann. Last minute wijziging i.p.v. Jakobsen die ik hier had. Had een zelfde renner nodig, dan kom je al snel bij hem uit.
Viviani. Kopman in MSR en GW, misschien een bonus met de SP
Gaviria. Zie Viviani.
Matthews. Vanaf het begin er in. Kan winnen in de Amstel, Luik, MSR, evt. punten pakken in de WP en DDV.
Colbrelli. Een iets mindere versie van Matthews, maar kan zomaar flink scoren.
Greipel. Goedkope sprinter voor SP, EF en misschien KBK.
Bouhanni. Zie Greipel plus rijdt vaak een goede MSR. Voor mij was dit echt een kadootje en een no brainer.
Pasqualon. Ivm geldtekort een 500k renner nodig. Beetje mijn gokje ook met EF en misschien in KBK, bij Wanty mag namelijk iedereen meesprinten.
Alaphilippe. Kopman voor SB, WP, eventueel LBL en kan ook punten in MSR en de Amstel pakken. Veel zekerder dan dit vind je ze niet voor de heuvelklassiekers.
Valverde. Zie Alaphilippe.
Wellens. Mijn derde man voor de heuvelklassiekers die ook zomaar vandaag in de Omloop kan scoren.
Gaudu. Had 500k voor een vierde renner voor met name de WP nodig. Getwijfeld tussen hem en Pogacar, maar die vind ik nog erg jong. Maar heb Gaudu dus enkel voor 1 race meegenomen.

Niet gekozen die ik erg graag had gewild:
Stybar, maar daar had ik dan alleen Gaviria voor op willen geven, maar zag geen interessante 1M renner meer die ik dan had gewild.

Verder over Stuyven nagedacht. Mooie renner, rijdt veel, sprint altijd mee, maar zag echt niet waar ik hem kopman zou maken en dan vind ik 'm te duur.
En ik had graag een paar 750k renner willen nemen als bijvoorbeeld Lutsenko.

Succes allemaal!

Zadelpen

'- gva
- stuyven
- naesen
- wisnioski
- ackermann
- debuschere
- dudbridge
- roelandts
- ebh
- stybar
- vanmarcke
- kittel
- gaviria
- sagan
- albasini
- martin
- kragh
- valverde
- gasparotto
- alaphilippe

Paar sprinters, goed gevulde heuvels en een groepje kassei klappers.

Kpenty

'@pietje precies

Gaan we dit jaar weer samen in de top 10 algemeen terecht komen? Benieuwd naar je hele team.

hartstikkebedankt

Sagan
GVA
Terpstra
Benoot
Vanmarcke

Stuyven
Matthews
Colbrelli
Debusschere
Trentin

Alaphilippe
Jungels
Wellens
Schachmann
I. Izagirre

Ackermann
Boasson Hagen
Philipsen
Lutsenko
Pasqualon

Heb gekozen voor de mannen die op meerdere terreinen tot hun recht komen en over het algemeen over veel snelheid beschikken. Weinig QS helaas maar toch Jungels

Jori

kassei: GvA, Stybar, Vanmarcke, Benoot, Naesen, Matthews, Colbrelli, Trentin, Roelandts, Lampaert
Heuvel: Lutsenko, valverde, Alaphilippe, Wellens
sprint: Gaviria, Viviani, Ackermann, Bouhanni, Greipel, V Poppel

Sprints lijken idd de makkelijkste punten, vandaar Bouhanni en Greipel. Viviani en Gaviria vanwege geen Demare/Sagan en hopelijk ook nog scheldeprijs. Dan moet UAE wel met 2 sprinten zoals in kuurne, want Philipsen mocht al sowieso daar voor eigen kans. Ackermann is beetje gok, erin gekomen door ontbreken Demare.

Kasseien niet gekozen voor Stuyven (veel punten vorig jaar, maar nu grote kans dat Degenkolb wat kansen zoals MSR, GW wegneemt)

Mensen die ik jammer vind dat ik mis:
-De Buyst, grote kans dat hij nog redelijk wat sprint kansen krijgt, Kuurne, GW, Scheldeprijs en kan ook nog via teampunten profiteren
-Sagan, zeker door ziekte demare geprobeerd erin te puzzelen, maar toch net niet gelukt. Zonder zieke Demare nooit genomen trouwens.
-Ballerini, persoonlijk favorietje, maar ja, 1e keer voorjaar
-Valgren, tja, leuke renner die veel rijdt en met warm hart koerst, maar kreeg hem er net niet in, ook doordat hij ziek is
- Keukeleire, die is goedkoop en goed, maar 750k sprinters leken toch betere puntengarantie en Lutsenko vloog wel echt en staat lichter dan vorig jaar, dus zie hem in SB en Ardennen nog wel scoren

Kopgroep mag wegblijven, enkel jammer dat vanmarcke (3e kopman na 1 GvA, 2 Naesen) er niet bij zit, maar verder veel namen van mij.
EDIT: Nvm, valpartij Benoot is spelbreker

Laatst gewijzigd
Gladiool

Benoot neer, Vanmarcke lost. Ik ben er nu al klaar mee :')

Jasperdewaal11

4 v/d 6 uit de kopgroep ik zeg laat maar finishen

Ab Normaal

Hmmm, zoals al in mijn opsomming had ik graag stybar gehad...

ditisdavid

Kopmannen vallen tegen, maar de zege van Stybar levert me veel op.

Edit: 9, 10 en buiten de punten, valt me nog een beetje mee.

Laatst gewijzigd
Gladiool

Sja, er was een moment dat ik ze alle 5 in mijn ploeg had haha...

Ralph123

Hahahaha " maar Stybar wint nooit ''

Rawolf

Op het laatste moment Vanmarcke kopman gemaakt ipv Stybar auauau

user26813

De top 5 mee maar qua kopmannen niet super. Blijf dat echt zonde vinden. Meer roulette

Rawolf

Door verkeerde kopmankeuzes waarschijnlijk geen geweldige uitslag voor team random maar in mijn team zitten Stybar, van Avermaet, Lutsenko en Wellens dus dat is hoopgevend

Primavoormij

Oeff dit valt even tegen. Wel 4 van de 5 in de kopgroep maar geen Stybar. Mijn 'geen-QS' tactiek pakt voorlopig (weer) slecht uit.

Vanmarcke en Stuyven presteren ook erg matig.

Voor de mensen met Benoot is dit ook behoorlijk zuur.

Poeksel

Benoot scoort toch nog 10 punten!

Wellens en Teuns leken me trouwens goedkoop, de prijs gebaseerd op de heuvelklassiekers terwijl ze ook punten kunnen scoren in maart. Niet dat ik ze vandaag top vijf had verwacht (anders had ik ze wel kopman gemaakt), maar top 20 leek me mogelijk.
Lutsenko zal wel een van de meest gekozen renners zijn. Zijn daar nog statistieken van te vinden?

Laatst gewijzigd
Primavoormij

Top 10 meest gekozen renners
1. Sagan (78%)
2. Van Avermaet (75%)
3. Alaphilippe (60%)
4. Stuyven (56%)
5. Stybar (53%)
6. Wellens (52%)
7. Valgren (51%)
8. Terpstra (46%)
9. Benoot (46%)
10. Colbrelli (45%)

Ik vind vooral Valgren en Terpstra opvallend, en het ontbreken van Trentin en Valverde

Laatst gewijzigd
Poeksel

Dank! In dat geval is Lutsenko wel een 'pareltje' te noemen (waar je dus niet het spel mee wint, maar je kan 'm beter wel hebben dan niet).

Jori

Daarentegen was Teuns wel bijzonder matig in de ruta, waar Wellens toch toen al imponeerde op het muurtje.
Maar zou liegen als hij ook niet dicht bij de selectie kwam, alleen was het een wissel van 6 man geweest 10 minuten voor de deadline, wat toch wel als wanhoop voelde tov een zorgvuldig opgebouwde selectie.

Maar prima begin, hoge 95% en nog mannen als Valverde, Alaphilippe, Gaviria en Viviani die niet meededen. Al missen velen natuurlijk Sagan.

Benoot trouwens een gat in de knie, dus nog maar afwachten, maar klinkt al als een drama

1 2 ... 45 ... 88 89

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.