Religie

1 2 ... 21 ... 28 29
Gesloten
Romāns Vainšteins

Casperge zal echt wel gelijk kunnen hebben met dat absoluut de meeste misdaden op het conto van de autochtonen te schuiven valt (daar zij ook absoluut veel groter in aantal zijn) en de Antillianen er %ueel gezien nog slechter voor staan. Dit neemt echter niet weg dat de moslimcultuur erg veel vervelende eigenschappen met zich meedraagt waar we simpelweg en zsm vanaf moeten. Vrouwenonderdrukking voorop, daar moet gewoon 0 ruimte voor zijn, period

GreenDay

Ab Normaal en RV, ik wist niet dat jullie volleerde socio- en criminologen waren? Durkheim, Weber en Sutherland zijn er niks bij vergeleken!

Ja, moslims plegen disproportioneel veel misdrijven. Zo zijn in België zesduizend van de elfduizend gevangenen moslim, er speelt dus "iets". Maar dat "iets" ligt helaas net wat meer onder de oppervlakte dan louter "moslims zijn primitiever dan autochtonen". Dat minderheden meer misdrijven plegen dan de autochtone meerderheid is iets dat we veel zien, over de hele wereld. Het aantal misdrijven dat in de Benelux gepleegd wordt door moslims, is simpelweg niet terug te voeren tot het zijn van een moslim. Daar spelen zaken mee zoals leeftijd en SES (sociaal-economische status).

Een voorbeeldje: de moslimbevolking is jonger dan de autochtone bevolking, jongeren plegen meer (opgemerkte) misdrijven dan ouderen et voila. Moslims zijn gemiddeld ook armer dan de autochtone Belg/Nederlander, ookal doet een BMW of Audi anders vermoeden. Armen worden vaker gevat bij het plegen van misdrijven dan rijken, want armen plegen nu eenmaal meer zichtbare misdrijven. Rijken kunnen het zich permitteren om dat weg te moffelen, ze plegen ook een ander "soort" misdrijven die veel minder tot veroordelingen leiden, geld witwassen bijvoorbeeld. Daar komt nog eens bij dat jongeren gemiddeld armer zijn dan ouderen.

Enkel en alleen "leeftijd" en "SES" zijn al verantwoordelijk voor een heel groot percentage van de verklaring waarom er nu eigenlijk zoveel moslims achter de tralies belanden. Schrijf dat gegeven dus niet toe aan het zijn aan het zijn van een moslim, maar aan het zijn van een gemiddeld jongere, armere persoon.

En ja, er is ook een subcultuur aanwezig bij een gedeelte van de moslimbevolking, jongeren die zich als echte varkens gedragen vanwege een gebrek aan sociale controle. Er komt nog eens bij dat de niet-varkens dag in dag uit geconfronteerd worden met mensen die hen onterecht als slechte mensen beschouwen, waarna ze effectief slechtere mensen worden, want "wat maakt het eigenlijk nog uit?".

Tot slot wil ik nog zeggen dat ik mij voor een groot deel kan vinden in wat klootje allemaal zei.

Laatst gewijzigd
iLLan

Er komt nog eens bij dat de niet-varkens dag in dag uit geconfronteerd worden met mensen die hen onterecht als slechte mensen beschouwen, waarna ze effectief slechtere mensen worden, want “wat maakt het eigenlijk nog uit?"

Dit vind ik echt kul. Je instelling moet zijn: 'ik ga bewijzen dat ik niet zo ben'. Je ziet ook dat de wel geslaagde Marokkanen dit doen. Op het HBO/uni hebben ze een normaal kapsel, altijd een net overhemd aan en spreken ABN. Ze laten direct merken dat ze niet bij die andere groep willen horen en draaien gewoon mee. En voor die gasten heb ik echt respect.
De rest verschuilt zich achter Calimero-gedrag.

ti-raleigh

'@ green day / Il lan
Ik denk dat green day een goed en belangrijk punt aansnijdt.
Het is donders moeilijk om je uit zo'n milieu los te rukken. Kijk bijv ook naar de zwarte bevolking in Amerika en vooral New York of de latinogangs in L.A. en San Diego of de K.K.K. in de zuidelijke staten. Des te meer respect voor degenen die het wel lukt.

iLLan

'@ti-Raleigh, ik vind Nederland wat dit betreft niet te vergelijken met de VS. Iedereen kan in Nederland naar school, als je maar wilt.
Ik begrijp dat het moeilijk is om uit bepaalde milieus omhoog te komen, dat is zelfs niet eens gebonden aan huidskleur of geloof. Kinderen met hoogopgeleide ouders hebben een veel grotere kans om later een goede baan te krijgen. Dat is de harde waarheid van deze wereld, maar niet iets om je achter te verschuilen. Je hebt in Nederland de mogelijkheden om je omhoog te worstelen en, inderdaad, des te meer respect voor degenen die dat lukt.

Puur kijkend naar de cijfers hebben sommige jongeren van buitenlandse komaf het heel moeilijk om er iets van te maken. Maar kijkend naar de individuen hebben ze allemaal een eigen keus, net als ik. Elke dag kan ik weer kiezen om mijn leven te vergooien of niet.

En ja, ik denk dat sommige kinderen echt enorm kansloos zijn in onze maatschappij en cultuur, maar ik denk dat we, voor de bestwil van die mensen zelf, moeten zeggen: 'het is verstandiger om terug te gaan naar land van herkomst'.

ti-raleigh

'@ Il Lan
Maar dat is niet voor de bestwil van die mensen dan, maar voor onze eigen. Ik vind het een beetje gek dat ik dan degene ben die dat bepaalt.

Ab Normaal

'@ti-raleigh
Tja, snap ik. Maar zo werkt het overal.
Iedere overheid bepaald de regeles binnen dat land. Van wetten tot verkeersregels.
Ter bescherming van alle burgers.
Alles moet nl betaald worden. En het is naïef om te denken dat de mensen met de hogere inkomens steeds meer gaan betalen. Dat doen ze gewoon niet en dat snap ik dan ook wel weer.

Scotty

Voor de landen zelf is het natuurlijk ook een doodsteek dat alle jonge mannen, en van wat ik hoor, dit ook vaak de hoger opgeleide en rijkere mensen zijn, allemaal emigreren. Je kan zo nooit een land opbouwen.

Voor die jonge mannen is het allicht beter naar Europa te gaan, voor het land en familie dat ze achter laten absoluut niet.

Romāns Vainšteins

Je komt dus per saldo op een verlies-verlies situatie uit, het land van herkomst ziet alle kwaliteit vertrekken en diezelfde kwaliteit komt hier op een ondoordringbare arbeidsmarkt terecht. En natuurlijk zijn het de hoger opgeleiden die wegvluchten, die kunnen het immers betalen, het waren ook met name de rijkere joodse families die weg waren voordat Hitler finaal de pan uitflipte.

Olifanto

'Er is geen groep die zo stelselmatig word gediscrimineerd als de moslims die uit Marokko komen'- er is geen groep die zo weinig zelfreflectie kent, zichzelf zo in slachtofferschap wentelt, zo slecht tegen kritiek kan, in discussies veelal jij bakken, en wanneer je effe doorvraagt regelmatig doorspekt zijn van de Jodenhaat.

Dat qua aantallen autochtonen de meeste misdaden plegen is niet interessant/relevant, aangezien autochtonen verreweg de grootste groep vormen in Nederland. In aantal meten heb je niks aan, het gaat om de verhouding, procentueel...

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Beetje zwakke reactie Ab.. Want je kunt de cijfers op meerdere manieren gebruiken in je verhaal.

Ik kan ook de migratiecijfers erbij pakken en vaststellen dat er meer Surinamers en Turken uit Nederland vertrekken dan dat er bijkomen. En er maar een klein aantal Marokkanen bijkomt.

http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=70751NED&D1=6-7,9&D2=64-65,137,152,199,220,222,237&D3=0&D4=a&HDR=G2,G3&STB=G1,T&VW=T

Laatst gewijzigd
Casperge

'@Olifantino

De groep met de minste zelfreflectie is toch echt de PVV-ers, alleen is bij jouw argument Jodenhaat te vervangen door moslimhaat. Ook blijven ze maar ontkennen dat ze discrimineren, wat voor iedereen die zelf kan nadenken overduidelijk is. Kijk de PVV is tegen moslims want die onderdrukken vrouwen, maar van Christenen is het niet erg. Ook het bedrijfsleven en multinationals stellen vrouwen achter ten opzichte van mannen, maar dat vind de PVV niet erg. Ik ben tegen alle onderdrukking en achterstelling van vrouwen, ook door moslims. Eigenlijk kan je dus zeggen dat moslims wat dit aspect betreft ruimschoots voldoende zijn ingeburgerd(grapje).

Je reageert op mijn reactie die ik had op Ab Normaal die zei dat Marokkanen de meeste misdaden plegen, dat is zowel in absolute gevallen als percentueel niet het geval. Dat het veel te hoog is dat is duidelijk, maar om dat terug te voeren op het feit dat het moslims zijn is dus onjuist.

Olifanto

Hij is toch dezelfde als de stem van Purno de Purno? :)

https://www.youtube.com/watch?v=WPBeOvBMtsc

Olifanto

'@Casperge: Jij bakken is dus ook jou niet vreemd. ;)

Frappant dat je de PVV er ineens bijhaalt. Denk je soms dat ik deze partij aanhang? Oh nee, dat is je jij-bak.

Casperge

'@ Olifantino

Het was een algemene constatering, niet op jou gericht.

Olifanto

'@Casperge: Ok, prima. Maar het blijft een jij-bak.

Ab Normaal

'@ Klootje
Wat is een zwakke reactie?
@Casperge
Wat PVV-ers betreft ben ik het geheel met je eens, ik zeg ook niet dat ik dat goed vind. Ook daar ben ik tegen.
En ik beweer niet dat ze misdaden plegen omdat ze moslims zijn. De Islam is feitelijk het meest vredelievende geloof dat er is. er wordt echter door heel veel mensen, uit naam van geloof, misbruik gemaakt van het geloof en gepredikt alsof het zo hoort. En helaas nemen veel moslims daar gehoor aan.
Over Marokkanen zullen wij het nooit eens worden, maar het heeft wat mij betreft niets te maken met het feit dat ze moslims zijn, maar meer met de cultuur daar. En dan nog blijft het mijn mening, ik kan er alleen echt niet bij dat jij serieus denkt dat de media in NL (die over het algemeen op de Telegraaf en POW na zo links als de neten is) bewust Marokkanen in een kwaad daglicht probeert te zetten.

Olifanto

Ik vind het trouwens frappant, en stuitend, dat wanneer moslims/Marokkanen bv uit hun plaat gaan, en iemand 'ZE deugen niet' roept - er steevast wordt gezegd dat je niet elke moslim/Marokkaan over 1 kam mag scheren. Je hebt binnen elke groep immers rotte appels.

Terwijl dezelfde mensen andersom alle PVV aanhang over 1 kam scheren. Hoe hypocriet wil je het hebben?

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Ab, die van 7 oktober 's avonds. Beetje vreemde reactie op iemand die niets verkeerds zegt.

Olifanto, nog zo'n dingetje. Ik ben er nog niet over uit waarom wel of niet en wanneer wel of niet je over een groep mag spreken bij moslims. Op de een of andere manier zie ik vaak een wij-gevoel als het uitkomt en dan opeens zijn het individuen als het niet uitkomt. Klopt ook niets van.
Want als jij jezelf op de eerste plek als Moslim ziet en niet als individu en als alle moslims broeders zijn, dan is het dus helemaal niet raar dat je wel eens aangesproken wordt op wat broeders over de hele wereld doen. Ook al had jij er zelf niets mee te maken en was het in een totaal ander werelddeel. Klinkt gek, maar er schuilt een hele grote inconsistentie in dat selectieve gedoe.

Dat is trouwens ook iets wat je veel te weinig uit de islamitische gemeenschap in Nederland hoort komen: wanneer er een aanslag uit naam van jouw profeet of geloof wordt gepleegd.. waar zijn de demonstraties? Waar zijn de Imams die dit keihard veroordelen? Waar is de maatschappelijke verontwaardiging dan moslims? Waar trekken gematigde en vredelievende moslims de streep en waar zeggen ze: niet uit naam van ons geloof!? Dit is totaal niet waar wij voor staan?
Gelukkig rond Charlie Hebdo voor het eerst wel heel voorzichtig een paar signalen gezien en gehoord, waar ik ook erg blij mee was. Wel vooraanstaande personen uit de gemeenschap die de rust probeerden te bewaren en meteen bruggen sloegen. Die keihard durfden te zeggen, dit is niet waar wij voor staan en dit keuren wij nooit goed.
Daar begint het namelijk al mee, distantieer je duidelijk van geweld als gemeenschap. Maar ook daar is er weer die door mij eerder bij de kerk benoemde automatische stuiptrekking van rangen sluiten en door niets of niemand ook maar iets kritisch over je geloof toelaten. Dat vooral niet. Vooral niet doen wat elk weldenkend mens op de eerste plek zou moeten doen: veroordelen van moord of geweld. En vanaf daar kun je dan verder praten. Maar het is ook weer te vaak in de eerste plaats verdedigen en aangevallen voelen.

Voor mezelf kom ik elke keer weer uit bij de vaststelling, de moslim-gemeenschap heeft nog een hele lang weg te gaan in een moderne samenleving.

Casperge

'@ Ab Normaal

Ik heb het van de telegraaf uit de eerste hand van journalisten die daar werk(t)en, dat ging niet alleen over Marokkanen. Maar als mensen die hier geboren zijn iets verkeerd doen dan staat het in het geval het Marokkanen zijn er altijd bij.
POW is gewoon onbeschoft en laat nooit mensen uitspreken. Ze zijn trouwens helemaal niet pro-Wilders. Viel gisteren in een studiogesprek met daarbij ook 2 experts over bepaalde onderwerpen en die ergerden zich rot aan de andere gasten die alleen maar nonsens verkondigden.

@ Olifnatino

Ik ken de gegevens niet van de mensen die op de PVV stemmen, maar wel van de 2ekamerleden.

Ab Normaal

'@klootje
Welk stuk bedoel je dan?
Waren en nogal wat op die bewuste avond

GreenDay

'@Olifanto: Generaliserende uitspraken over een bepaalde bevolkingsgroep zijn veel meer gerechtvaardigd wanneer je het hebt over een groep van mensen met een heel duidelijk afgelijnde ideologische denkwijze dan wanneer je generaliseert over "moslims". Je kunt gewoonweg niks zinnigs zeggen over "de moslim", omdat die groep zo groot en breed is. Je kunt daarentegen wel veel zeggen over "moslims met extremistische betrekkingen", die groep is al veel kleiner en veel meer uniform. Net zoals je meer kunt zeggen over een "PVV-stemmer" dan over een "Nederlander" of zelfs een "Europeaan".

Je kunt natuurlijk naar de gemiddelde waarden kijken van "de moslim" (maar dan bedoel je vast "de moslim met Turks, Marrokaanse of Arabische afkomst", hetgeen een kleine groep is binnen de groep van moslims"), maar je ziet steevast dat de spreiding bij moslims op gelijk welke waarde veel hoger is dan de spreiding van iets bij PVV-stemmers. PVV-stemmers lijken gewoonweg meer op andere PVV-stemmers dan een bepaalde moslim op een andere moslim gelijkt. Zo hypocriet is het dus niet.

Olifanto

'@Klootje. Juist, dat zie je toch ook met de Palestijnen. Ik heb nog nooit een moslim van Palestijnse afkomst zich druk zien maken hierover. Het zijn telkens Marokkanen, Turken die voor hun broeders opkomen. Terwijl eeuwenlang de Palestijnen pus waren voor hun moslimbroeders. Ze keken er niet naar om, ze waren niks waard. Maar ja, zodra Israël om de hoek komt kijken....

Wat ik juist veel zag/las rondom Charlie H vanuit moslims, was de but mentaliteit. Ze zijn voor VVMU maarrrr ze mogen de profeet niet beledigen.

@Casperge: PVV stemmers zijn een allegaartje denk ik. En zolang de andere pp niet inspringen op bv de vluchtelingencrisis en alles aan de PVV laten, zullen er ook steeds meer intelligente mensen de overstap maken, ben ik bang. Ik ben nog lang niet zover.

Ik vind die Bosma van de PVV trouwens een welbespraakte humorist.

@Greenday: Oneens. Het gaat me om het principe dat je niet iedereen over 1 kam mag scheren. En wat ik regelmatig bij linkse mensen zie is boe en bah brullen wanneer in hun ogen moslims over 1 kam worden geschoren. Maar dat ze met het grootste gemak dat wel doen bij (hun vijand) PVV stemmers.

Laatst gewijzigd
Olifanto

Als in onderstaande:

http://media.tpo.nl/2015/10/07/volkskrantbrief-waarom-ik-bang-ben-voor-wilders/

Bosma op dreef:

http://politiek.tpo.nl/2015/10/09/terugkijken-martin-bosma-pvv-kraakt-de-publieke-omroep/

ti-raleigh

'@ klootje
Ik ben agnost maar katholiek opgevoed. Ik veroordeel zelf ook de misstanden die er zijn geweest in de kath. kerk. Maar toch voel ik mij beledigd en spring ik in de bres als zulke aanvallen komen, ook all heb ik er helemaal niets meer mee. Misschien is het zoiets wat moslims dan ook hebben. Het heeft iets te maken met gevoel van verraad of verloochenen van je afkomst.

1 2 ... 21 ... 28 29

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.