Religie

1 2 ... 22 ... 28 29
Gesloten
Klootje Kriekeljon

TI, en voor mij was het juist de stap naar uit laten schrijven en op geen enkele manier meer bij die club willen horen :)

Rhohan

Religieuzen onder elkaar in Bunschoten: Foto’s afgeplakt voor asielzoekers.

,,En op het moment dat je maar enigszins aanstoot aan iets kunt geven, is het verstandig om dat van tevoren netjes af te plakken.”
Is het dan ook verstandig om ze direct een achterstand te geven op het gebied van integratie, vraag ik mij af? Hoe kan dit toch anno 2015 in Nederland!

Ik ben geboren iets voor de jaren '90 en het lijkt wel of het ene deel van Nederland sindsdien nog verder terug in de tijd is gegaan en het andere deel gewoon met z'n tijd is meegegaan. Droevig, op elk vlak

Olifanto

Welja,

In de lijn van Amersfoort he:

http://www.gastgezinvoorvluchteling.nl/handleiding-voor-gastgezinnen#.VfKJVhdKe18.twitter

Rhohan

'@olifanto : Dat konden ze in Amersfoort niet even checken op spelling zeker :p

Olifanto

'@Rhohan: Ben je mal. T gaat om de inhoud!

Ja, in de eerste alinea gaat t al vout :p

Laatst gewijzigd
Olifanto

En waarom zijn wij Nederlanders altijd zo meegaand? Duitsland heeft niet alleen last van het WO2 trauma, ook Nederland(ers) lijkt daar onder te lijden. Met als gevolg dat iedere immigrant (de arme voorop) als een hulpbehoevend wezen wordt gezien. Zie ook een eerdere bijdrage van mijn kant over de PvdA'ers van deze samenleving. Vandaar het lang populaire adagium van ‘de integratie die van twee kanten moet komen’, dat culturele verschillen ontkent. Niet alleen de immigrant, ook Nederland als zodanig (en de autochtoon in het bijzonder) dienden zich aan te passen volgens het nog niet verdwenen ideaal van de multiculturele samenleving.

Het tot schuldgevoel neigende calvinisme biedt een andere verklaring. Deze Nederlandse karaktertrekken zijn een zacht eitje voor een collectivistische, masculiene, op eer en schaamte gerichte cultuur die bovendien de eeuwigheid als horizon heeft. De Nederlandse morele superioriteit is niet opgewassen tegen de islam.

Kirsipuu

Ik heb het de laatste dagen druk gehad dus niet deel kunnen nemen aan de discussie, maar ik wil toch nog wat dingen inbrengen.

-Ik las dat iemand schreef dat de multiculturele samenleving mislukt is. Dat is een feitelijk onjuiste uitspraak, een samenleving kan niet 'wel' of 'niet' lukken, een samenleving is er gewoon. Daarnaast is het wel een feit dat we een meer pluriforme samenleving hebben. En dat gaat echt nooit meer veranderen, hoe vaak Wilders ook 'minder, minder, minder' roept. 'Terug naar je eigen land' gaat ook voor een heel groot deel niet op, die zijn gewoon hier geboren. Dat betekent dat 'we' er voor moeten zorgen dat het 'samen leven' beter gaat. Ik stel me een samenleving voor waarin je een publieke ruimte hebt waarin onze grondwet telt (iedereen gelijk) maar dat je moet accepteren dat anderen in de samenleving over fundamentele zaken anders denken en dat je die opvattingen niet zomaar gaat veranderen. En verder moet Nederland ervoor zorgen dat Wilders niet meer het hoogste woord voert over het integratiedebat. Dat moeten mensen zijn die naar een oplossing toe willen werken en daarbij moeten ook woordvoerders van minderheden actief bij betrokken zijn. Want van beide kanten gaan er dingen mis. De kansen op de arbeidsmarkt voor niet-westerse allochtonen zijn bijvoorbeeld slecht en zorgt weer voor meer irritatie, wat resulteert in een negatieve spiraal waar we met z'n allen uit moeten komen.

-Verder las ik een stuk van Klootje over complottheorieën en opvattingen onder jongeren. Dat intrigeert mij ook en had ik laatst een gesprek over met de vader van een vriend van me. Deze vader is hoogopgeleid maar in het land van zijn herkomst was hij niet bekend met het fenomeen 'atheïsme'. Daar wordt daar niet eens over gesproken. Volgens hemzelf was hij moslim omdat iedereen het was en is hij er in Nederland pas echt over na gaan denken. Ik heb interessante theorieën van hem gehoord. Zo zijn de regimes in die landen dol op complottheorieën. Het falen van de machthebbers wordt vaak afgewend op de Amerikanen of de Joden. Mensen die kritisch denken prikken daar wel doorheen maar anderen niet. Je moet je echt niet vergissen in hoe weid verspreid dat is. In Egypte hoor je de complotten bijvoorbeeld op gewoon op het journaal. Veel van de immigranten hier, de gastarbeiders, hebben gewoon niet zo'n hoog niveau dus daar thuis hoor je ook nog de complottheorieën.

Daarnaast, zegt hij, wordt je in de moslimgemeenschap ingeprent dat je een goed mens bent als je een vrome moslim bent. Daaruit valt ook te verklaren dat veel moslims niet snel zullen zeggen dat ze extremisten absoluut niet steunen terwijl ze dat wel denken. Want o wee als een ander dan zegt dat je geen goede moslim bent! Dat is gezichtsverlies. Hij noemt het een enorm schizofrene samenleving. Er is een groot gat tussen wat mensen zeggen dat ze doen en wat ze daadwerkelijk doen. Moslims die niet bidden en niet aan de ramadan doen zullen dat zelden toegeven. Sterker nog, ze zullen juist eerder geneigd zijn om enorm te overdrijven hoe zeer ze geloven. Wij, als buitenstaanders, denken dan 'wat is dat voor een fanatieke groep', maar in de praktijk val dat vaak reuze mee. Over seks voor het huwelijk zie je hetzelfde. Voor mensen lijkt me dat erg lastig om zo'n groot gat te hebben tussen wat je zegt en wat je doet.

Deze Nederlandse karaktertrekken zijn een zacht eitje voor een collectivistische, masculiene, op eer en schaamte gerichte cultuur die bovendien de eeuwigheid als horizon heeft. De Nederlandse morele superioriteit is niet opgewassen tegen de islam.

Dit soort redenaties snap ik niet. Waar ben je bang voor? Dat iedereen in Nederland straks moslim is? Dat straks alle Nederlanders tegen een muur staan met een AK47 tegen de rug? Leg het me uit aub want ik lees het wel vaker de laatste tijd op internet en ik begrijp niet wat ermee bedoelt wordt.

Manuel Beltran

De multiculturele samenleving is helemaal niet mislukt. Kom daar bij mijn MBO klasje mee aanzetten en ze kijken je aan zo van "waar heb je het over"? Het is voor oudere generaties misschien allemaal wat minder soepel verlopen dan ze gehoopt hadden, maar voor de jongere generatie is de multiculturele samenleving gewoon een vanzelfsprekendheid. Ik denk zelfs dat ze het label "multiculti" zelf helemaal niet zien, omdat ze gewend zijn met hollanders, surinamers, indo's, marokkanen, etc. in de klas / op voetbal / thuis te zitten.
Ik denk dat het in ieder geval geldt voor de randstad, ik weet niet hoe het in de rest van het land is, maar dat zal vroeg of laat ook wel loslopen. Geloof ik.

Janjanssen98765

Ja want het grootste deel van die mensen zijn echt perfect geïntegreerd hier.

Ook bij voetbalclubs zie je vaak Turken of Marokkanen die een eigen elftal hebben waarin Nederlands niet de voertaal is.

Dat er een multiculturele samenleving is wil trouwens niet zeggen dat die gelukt is.

LinusGerdemann

'@Manuel Beltran toen ik ooit van de middelbare naar het hogere onderwijs ging had ik wel eens een Turk oid gezien, en een Syriër en Irakees in een klas gehad. Maar meer dan 1 was het niet. Ging prima, maar toen kwam ik dus daarna in een klas.met een Turske clan erin die onderling alleen maar Turks praten, schijt aan alles hebben enz dan kom je lekker binnen in de multiculturele samenleving. Je denkt toch altijd dat ze het over jou hebben en dat levert spanningen op.

Casperge

'@ Linus Gerdemann

Er zijn ook altijd groepjes voetballers, waar je niet bij hoort als je dat niet doet. Groepjes met een bepaalde overeenkomst is niet altijd even sociaal tegen mensen die daar niet bij horen.
Ik werk zelf in het buurtcentrum in de buurt van het Mercatorplein in Amsterdam en heb daar met iedereen een goed contact als je eenmaal de moeite hebt genomen om tot de mensen door te dringen. De meeste mensen die zeuren zijn vaak niet van goede wil.

iLLan

Dit soort redenaties snap ik niet. Waar ben je bang voor? Dat iedereen in Nederland straks moslim is? Dat straks alle Nederlanders tegen een muur staan met een AK47 tegen de rug? Leg het me uit aub want ik lees het wel vaker de laatste tijd op internet en ik begrijp niet wat ermee bedoelt wordt.

Wil je weten waar ik bang voor ben? Ik ben bang dat mijn vrouw of kind(eren) verkracht worden, beroofd worden, geïntimideerd worden, uitgescholden worden, etc..
Dan komt het tegenargument: hoe groot is die kans nu? Hoe vaak gebeurd het nou werkelijk?
Tenminste, dat is in mijn omgeving het verweer, maar daar ben ik helemaal klaar mee.

1. Ik ben 25, woon ver buiten de Randstad, ben een rustige jongen die nooit de confrontatie zoekt, en ben toch in de afgelopen 10 jaar meerdere malen uitgescholden, etc. Het toppunt was een jochie van een jaar of 5 die riep dat ik een 'kkhomo' was. Zijn grote zus liep er naast, dus ik stopte met fietsen en vroeg of ze het normaal vond dat hij dat riep. Ze zei me dat ik me met mijn eigen zaken moest bemoeien. (Terugkomend op mijn punt eerder in deze discussie: daar liep al weer een jongetje van 5 jaar die nu al kansloos is in onze maatschappij, die heeft hier nu al geen toekomst meer met zo'n opvoeding en hij zou voor zijn eigen bestwil op moeten groeien met familie in land van herkomst.) Elke keer dat mijn kind(eren) of vrouw met zulke onzin in aanraking komt is er één te veel.
2. Ik ken iemand die beroofd is en iemand die verkracht is. Een keer raden wat het daderprofiel is. Terugkomend op wat Kirsipuu eerder aangaf: autochtonen plegen ook misdrijven. Klopt, maar in een andere categorie. Bij de misdrijven die we tegenwoordig High-Impact Crimes (HIC) noemen, zijn de 2e en 3e generatie allochtonen oververtegenwoordigd. Bedreigingen, berovingen en dat soort dingen is het handelsmerk van Marokkanen en Antillianen.
Ook hier wordt vaak geroepen dat dit niet hard te maken is met cijfers en slechts een onderbuikgevoel is, daarom ben ik sinds een paar jaar zelf op zoek gegaan naar cijfers en feiten, om te kijken wat er waar is van mijn gevoel:

Mensen van Marokkaanse herkomst werden in 2010 22 keer zo vaak als autochtonen verdacht van 'vermogensdelicten met geweld' (waaronder overvallen met geweld). Voor mensen van Antilliaanse herkomst is dit overigens 23,9 keer.

"Sinds 2005 neemt het aandeel verdachte minderjarige allochtonen verder toe ten opzichte van autochtonen. Dit geldt vooral voor Antillianen en Marokkanen. Marokkaanse minderjarigen werden in 2010 vijfmaal zo vaak verdacht als autochtone minderjarigen."

3. De meest schokkende verhalen uit de omgeving hier komen uit bij dezelfde groep verdachten. Hier bijvoorbeeld

Kortom, voor de veiligheid van vrouw en kind(eren) wil ik niet eerst wachten tot het ons zelf een keer overkomt. Laten we eerst zorgen dat we de mensen die hier nu zijn laten integreren en dat de criminaliteitscijfers iets beter verdeeld worden, voordat we nog meer mensen hier ontvangen.

Laatst gewijzigd
LinusGerdemann

'@Casperge daar heb je precies het punt wat me totaal niet aanstaat aan die mensen. Als jij je interesseert in hun is het allemaal prima. Wij hoeven niet te integreren. Zij komen hier en willen onderdeel zijn van deze samenleving. Prima, pas je aan. Mijn familie is een deel van naar Canada gegaan na de WO II. Die hebben daar ook moeite voor moeten doen. T komt niet vanzelf.

Casperge

'@ LG

Mijn familie is ook voor de helft naar Canada gegaan, daar word iedereen met open armen ontvangen en hebben ze veel minder problemen met mensen die niet willen integreren. Veel allochtonen hebben angst om Nederlands te praten, omdat ze het slecht denken spreken. Daarom proberen ze ook vaak bij mijn collega's geholpen te worden, want die spreken dezelfde taal. Vaak valt het wel mee met hoe goed ze de taal beheersen, veel taalfouten maar wel te begrijpen.
Ik ben het niet eens met dat alleen zijn moeten integreren, ook veel autochtonen moeten integreren (dat betekend aanpassen aan de huidige samenleving, dus veel toleranter zijn t.o.v. mensen die van buiten komen. Zoals het in ons land al honderden jaren gaat.)

Ik denk ook dat het geroeptoeter dat ze in de regio moeten worden opgevangen maar een keer op moet houden. Dat is slechts vage kretologie typerend voor de domste lijsttrekker van Nederland Halve Zoolstra. Op de dag van de vreselijke aanslag in Ankara weet hij te blaten dat Turkije een veilig land is. In die kampen zijn de vluchtelingen absoluut niet veilig voor IS, zoals nu maar weer gebleken is. Ook in Libanon kan er niemand meer worden opgevangen, daar is al +- 40% van de bevolking vluchteling uit Syrië. Niemand die uit Syrië gevlucht is kan ooit veilig terugkeren, want of het is oorlog of Assad of IS wint. Het is gewoon onbeschaamd om de slachtoffers van IS die onze voornaamste vijand is niet of nauwelijks te willen helpen.

LinusGerdemann

'@casperge jij bent wel een aardig naïeve linkse rakker, waarvan er nog teveel in dit land leven helaas.. Als jij onderdeel van een nieuw land wilt zijn of worden dan zul je je moeten aanpassen. Ik zal het nooit accepteren dat in Nederland het suikerfeest een nationale vrije dag zal worden. Nederland is geen Islam land en zal het ook nooit worden en daar moeten wij als Nederlandse bevolking voor blijven knokken.

Turkije is in principe gewoon een veilig land. Dit was een aanslag (vermoedelijk IS) op de vrijheid. Frankrijk is na een aanslag toch ook niet een onveilig land? Want IS gaat het heus niet bij alleen Turkije houden.

Zolang Oost Europa ( deels terecht ) geen vluchtelingen opvangt moet Nederland ook veel beter screenen en veel meer nee durven zeggen. Onze ouderen hebben een beter lot verdiend. Duitsland en Nederland vangen veel te veel op. Je haalt er onnodig veel mee binnen. Ook IS en gelukszoekers.

iLLan

'@Casperge

Ik denk ook dat het geroeptoeter dat ze in de regio moeten worden opgevangen maar een keer op moet houden. Dat is slechts vage kretologie typerend voor de domste lijsttrekker van Nederland Halve Zoolstra.

Edit: ik ging er vanuit dat je Wilders bedoelde, maar het zal wel Zijlstra zijn geweest, dan nog vind ik het te makkelijk om een idee af te schieten om wie het gezegd heeft.

En dat is altijd een te makkelijke manier om de discussie te winnen. We noemen dit: met het badwater het kind weggooien. En dat is precies ook het probleem in de politiek. Omdat Wilders het heeft gezegd hoeven we er niet over te praten, want hij is niet helemaal honderd.
Hierdoor komt er geen discussie op gang in Nederland (mooi verwoord in Pauw, door het telkens zo simpel af te doen en ik denk dat je dan ook geen recht doet aan wat er leeft in Nederland. PVV heeft in de peilingen weer een hoge score en met simpelweg zeggen dat dat halve zolen zijn vind ik dat je jezelf diskwalificeert. Ik heb het niet zo op Wilders, maar laten we de discussie aangaan en niet gaan jij-bakken.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Ik wil toch nog eens uitgebreid reageren omdat ik het tot nu toe altijd wat korter heb gedaan en daardoor nog wel eens als racist neergezet wordt.
Voor het lees gemak, en dus zeker niet om te stigmatiseren, heb ik het verder over de "westerling" en de "moslim". Puur ter verduidelijking, zonder dat ik er iets negatiefs mee bedoel. En waar ik "zijn" of "hem"schrijf, gelieve ook "haar" te lezen.

Ieder mens wordt opgevoed naar de normen en waarden van zijn ouders, omgeving, land en cultuur. Daar is geen waarde oordeel aan te hangen. De één is niet slechter dan de ander, het is net waar jij in opgegroeid bent en wat voor jou dus de normaalste zaak van de wereld is.
Feit is wel dat de grondbeginselen en basis normen en waarden van westerlingen en moslims dermate verschillen van elkaar dat het zeer lastig is, voor beide partijen, om goed samen te leven. Enkele principiële kwesties voor de ene partij zijn vaak niet te begrijpen, of stuiten op weerstand, door de andere partij.
Daardoor leven veel westerlingen en moslims noodgedwongen NAAST elkaar, niet onder en tussen elkaar. We tolereren elkaar en zullen dat in veel gevallen wel moeten omdat het nu eenmaal niet anders is. Slechts in een aantal gevallen, als beide partijen bereid zijn open voor elkaars ideeën te staan en elkaars standpunten accepteren en niet veroordelen, is integreren in elkaars wereld mogelijk en kun je de ander daadwerkelijk leren kennen.

Echter, onze (westerlingen en moslims) normen en waarden (en dus onze wezenlijke ik, wie we zijn, onze identiteit) zijn zo verankerd in onze denk en leefwijze dat we van nature geneigd zijn om een vooroordeel te hebben, of we voelen ons heel snel aangevallen op onze normen en waarden en schieten in de verdediging. Laat staan dat we dit op grote schaal kunnen. Een aantal individuen kunnen het, beide gemeenschappen op grote schaal, waag ik te betwijfelen.
Je ziet het ook in onze maatschappij. Het bestaan van witte en zwarte scholen. Moslims willen, begrijpelijk, heel graag dat hun kinderen islamitisch onderwijs krijgen. Het is natuurlijk volstrekt logisch dat westerlingen niet willen dat hun kinderen islamitisch onderwijs krijgen en daarom hun kinderen niet naar die school sturen. Daarmee creëer je een wig die al begint bij het kind zijn. Moslim meisjes mogen alleen maar trouwen met moslim mannen, westerlingen zoeken niet snel een moslim partner uit. Onze Godsdiensten hebben totaal verschillende ideeën over hoe je je geloof moet belijden en in welke mate je daar zelf over mag beslissen (zie tweede alinea van post Kirsipuu hierboven).
Dan de keuze van vrienden, die natuurlijk mede te maken heeft met de hierboven genoemde schoolkeuze, westerlingen en moslims zoeken toch vaak elkaar op waardoor het snel "groepen" van dezelfde soort zijn. Dan heeft iedere "soort" ook nog andere manieren van vermaak en financiële middelen en dan is direct verklaard waarom bepaalde groepen op straat rondzwerven.

Nogmaals, dit is geen veroordeling, noch bepaal ik welke normen en waarden de juiste zijn. Ik denk nl. dat er geen juiste zijn.

Wel ben ik er van overtuigd dat de kans dat beide gemeenschappen massaal open gaan staan voor andermans normen en waarden en deze accepteren, dermate klein is dat ik niet geloof dat westerlingen en moslims op grote schaal op een fatsoenlijke wijze kunnen integreren. Daarvoor zijn de verschillen te groot. En dus zullen de onderlinge irritaties en het wederzijdse onbegrip blijven bestaan.

Hierover kan iedereen zeggen wat hij wil, en komen van de voorbeelden waar het wel kan, die zijn er absoluut ook, maar op grote, brede schaal gebeurd dit op dit moment gewoon niet, zonder daarbij een oordeel te geven waardoor dit komt. Kan me niet voorstellen dat mensen het hierover niet met me eens zijn.

Dan komt het volgende punt: is er een mogelijkheid dat dit wel op fatsoenlijke wijze gaat gebeuren in de toekomst? En zo ja, hoe?
Hierover verschillen heel veel mensen van mening. Ik denk, zoals al eerder aangegeven dat de verschillen te groot zijn en dat het enkel lukt indien één partij flink wat water bij de wijn doet, zonder daarbij de eigen identiteit te verliezen.
Moslims hebben dat al begrepen. Als je als westerling naar het Midden-Oosten emigreert dienen de vrouwen een hoofddoek te dragen, mogen ze geen rokjes dragen, hoe warm het ook is en een ander geloof belijden dat de Islam is verboden. Wat niet wil zeggen dat westerlingen niet daar onderling hun eigen taal blijven spreken, thuis wel in rokjes, zonder hoofddoek lopen en hun eigen waarden en normen uitdragen en zo hun kinderen ook ernaast opvoeden. Daar integreren de westerlingen best redelijk, zonder dat het moslims worden. Natuurlijk is het voor de westerlingen daar absoluut makkelijker omdat ze daar heen emigreren vanwege werk, dus helemaal te vergelijke is het niet.

Mijn MENING is dat diegene die ergens anders naar toe gaat, wat de reden van dat vertrek dan ook is, zich aan moet passen aan de daar geldende gebruiken. Jij wilt een nieuwe toekomst opbouwen elders, dan zal je je moeten aanpassen aan de omstandigheden. Ga je op een Waddeneiland wonen, moet je je ook aanpassen aan het feit dat je in bepaalde gevallen het water over moet, en dus daar rekening mee moeten houden.

Ga jij dus naar een westers land, maak je veel meer kans op een goede toekomst als je je aanpast aan de westerse gebruiken. Je mag verwachten dat de westerling zich een klein beetje aanpast aan de nieuwkomer, maar niet veel. Als je als Nederlander al van de stad naar een dorp verhuisd moet je je aanpassen aan de dorpse gebruiken en meedoen met veel dingen, anders val je er al buiten, laat staan bij zo'n cultuurverschil als dit.
Natuurlijk heeft het niets te maken met capaciteiten, maar ik kan me best voorstellen dat als een werkgever een verkoper ziet en er komt een moslim op gesprek met een lange baard, dat ie daarom afgewezen wordt. De werkgever wil een representatieve verkoper, niet iemand met zijn gezicht vol getatoeëerd of 10 piercings in zijn lip. En ook geen lange baard.
Als bepaalde mensen naar het gemeentehuis gaan dan word ze liever geholpen door een gewoon normaal uitziend mens dan door iemand met een petje achterstevoren op het hoofd, een tulband om, of een hoofddoek. Zegt dat iets over de manier hoe je geholpen wordt? Nee, absoluut niet! Maar er zijn toch veel mensen die daar moeite mee hebben, en natuurlijk moeten ze daarin veranderen, maar een beetje begrip daarvoor mag ook van de moslim komen. Probeer je aan te passen aan de cultuur van het land waar je naar toe gaat, zonder je eigen identiteit te verliezen.
Vroeger had je de zondagschool. Waarom kunnen moslims niet gewoon naar de openbare scholen die we hebben, en dan vervolgens op zaterdag of zondag naar de zondagschool waar ze les kunnen krijgen in de Islam. Dat scheelt misschien al in integratie.

Ik doe veel zaken over de wereld en zodra ik ergens ben probeer ik me aan te passen aan de al daar geldende fatsoensnormen. In Zuid-Europa bijvoorbeeld, maar ook in andere gebieden, nemen ze het niet zo nauw met de tijd. Wij Nederlanders zijn nogal punctueel. Dat moet je dan accepteren.
Andersom dus ook. Als ik een sollicitatiegesprek heb met een moslim, wat meerdere keren gebeurd is, en hij komt een half uur te laat en excuseert zich daar niet voor, kan ie al gaan (een westerling overigens ook). Dat zijn gebruiken. Zoals ik al eerder iemand heb zien melden; je bent er ook zelf verantwoordelijk voor. Het komt je niet aandragen, ook al heb je een achterstand t.o.v. anderen.
Mijn punt is: als moslims zich aanpassen aan onze samenleving, bereiken ze veel meer en worden ze veel sneller geaccepteerd dan wanneer ze dat niet doen. En natuurlijk mogen ze gezellig onderling thee drinken in de moskee, hun geloof belijden, thuis dragen wat ze willen, hun feestdagen vieren enz.
Maar het is mijn mening dat zij zich eerst moeten aanpassen aan onze samenleving, als ik die goede wil zie ben ik ook bereid om me in hen te verdiepen en open te staan voor hun cultuur. En vooral niet aanschoppen tegen het land dat je opgevangen heeft, je in het begin geholpen heeft, onderdak en eten gegeven heeft. Hoe moeilijk dat soms is, maar het komt vreselijk ondankbaar over.
En zorg dat je de bevolking van dat land niet tot last bent, want je ligt altijd meer onder het vergrootglas dan een westerling.

En de ene bevolkingsgroep heeft dat gewoon beter begrepen dan anderen, of heeft er minder moeite mee.
En natuurlijk zijn die uitzonderingen er, maar over het algemeen hebben de vele Chinezen, Vietnamezen, Molukkers, Surinamers en voormalig Joegoslaven dat vrij aardig begrepen en zijn een verrijking voor onze samenleving gebleken.

Marokkanen en Antillianen daarentegen (over het algemeen, nogmaals, de goede voorbeelden zijn er, maar zijn echt uitzonderingen!) willen enorm graag vasthouden aan hun eigen normen en waarden en daar absoluut niet van afwijken. Met als gevolg dat ze nauwelijks integreren, geen kansen op de arbeidsmarkt krijgen en daardoor gefrustreerd raken en in de criminaliteit belanden.
Is dat de schuld van de westerling? Ik denk het niet, andere bevolkingsgroepen hebben ook succesvol kunnen integreren. Hoeven de westerlingen dan niets te doen? Jazeker wel, maar de eerste stap mag wat mij betreft toch echt van de Marokkaanse en Antilliaanse gemeenschap komen.

Want zoals iLLan al terecht zegt (en ook westerlingen maken fouten en hebben vooroordelen): als jou zoiets overkomt zoals hij beschrijft dan heb je al snel het vooroordeel dat het allemaal slecht is.

En zo werkt het nu eenmaal in de samenleving. Als ik met mijn zoontje een uitwedstrijd van onze favoriete voetbalclub wil bezoeken, moet ik via een of andere combiregeling en worden we als crimineel behandeld, omdat een kleine minderheid het verpest voor de grote groep.
Want "de voetbalsupporter is een hooligan". En zo werkt het met alles.
Misschien moet iedereen zich dat eens beseffen.

Dus ben ik een racist? Ik vind van niet. Huidskleur maakt voor mij geen enkel verschil. Wel heb ik moeite met mensen die mij hun normen en waarden opdringen. Mijn opa was streng gereformeerd en toen hij nog leefde heb ik daar behoorlijk wat woorden over gehad met hem. Ik vond het prima dat hij zo zijn leven leidde en daar kracht, sturing en structuur uit haalde, maar hij kon het niet verkroppen dat ik mijn leven op mijn manier leidde.
Als ik dus zeg dat ik moeite heb met strenggelovigen die anderen hun wil op willen dringen dan is het goed, maar als dat toevallig moslims zijn dan ben ik een racist.
Ik vind mijzelf dus absoluut geen racist, maar als iemand mij op basis van mijn verhaal wel een racist noemt, dan vind ik het prima.

Laatst gewijzigd
Olifanto

Kirsipuu. Wat iLLan zegt. Daar voeg ik aan toe..

Moslims eisen steeds meer hun plaats op, klagen nogal gauw over discriminatie en racisme (sinds wanneer zijn moslims een ras?), eisen het toestaan van islamitisch geïnspireerde kleren, bouwen dominante moskeeën en stellen eisen op het gebied van eten en bidden, ook in publieke gebouwen. Dat overheden van herkomstlanden (Marokko, en vooral Turkije) dat soort eisen ondersteunen en hun emigranten blijvend in hun invloedssfeer willen houden, maakt het er niet beter op. De islamisering voltrekt zich ook vanuit de hoofdsteden van herkomstlanden. Turkije runt de meeste Turkse moskeeën in Nederland en de Marokkaanse overheid houdt onder meer grip via de grootste Marokkaanse moskeekoepel. De islamisering verloopt ook vanuit rijke Arabische Golfstaten en Saudi-Arabië, van waaruit openlijk dan wel in het geniep moskeeën worden gefinancierd, zoals de Blauwe Moskee in Amsterdam en de Essalammoskee in Rotterdam, die beide banden onderhouden met de radicale Moslimbroederschap.

Interessant om te lezen is Ruud Koopmans.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/13/moslimfundamentalisme-in-west-europa-geen-marginaal-fenomeen

Laatst gewijzigd
richardm

Mooi verwoord Ab Normaal, geen speld tussen te krijgen!

achtpuntzes

pff, die koopmans is niet serieus te nemen. hij beschuldigd de moslims van hetzelfde als hij zelf doet, ze als de vijand zien. en daar zit het probleem, zolang wij hen (of zij ons) als de vijand zien, zal samenleven tot problemen leiden. pas wanneer er tolerantie en respect voor elkaars denkbeelden en cultuur zal het een stuk beter gaan. en juist die tolerantie en respect ontbreekt het bij degenen die tegen moslims/vluchtelingen zijn, en daardoor maakt juist die groep het lastig om gewoon als mensen samen te leven in een wereldmaatschappij.
overigens denk ik dat bij de grootste groep mensen die 'tegen' zijn niet echt sprake is van racisme, maar gewoon angst. angst voor verandering.
damn. het is me een keer niet gelukt om op mijn vingers te blijven zitten. @ klootje: shoot me for it. ;)

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Casperge, net zoals wij ontvangen worden?

http://content.internetvideoarchive.com/content/photos/6209/290476_748.jpg

8.6?! :D

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

'@8.6
Welkom terug!

Olifanto

8.6
Wmb is er niks mis met Koopmans, en zijn het juist de moslims die intolerant en onverdraagzaam zijn. Naar ongelovigen en al helemaal naar Joden (zij krijgen het nog zwaarder te verduren in Europa nu er een paar miljoen moslims onderweg zijn).

Kan je z'n onderzoek ook inhoudelijk onderuit halen?

Ik ben wel bang voor wat er komen gaat. En terecht.

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

'@ Olifanto:
als je anderen wegzet als intolerant en onverdraagzaam ben je dat zelf net zo goed.
zeggen dat wij hen als de vijand moeten beschouwen omdat ze ons als de vijand beschouwen doe je toch precies hetzelfde. dan is Koopmans geen haar beter als de moslim die ons als de vijand ziet.

ik ben niet zo bang aangelegd zelfs niet voor een multiculturele samenleving, maar ik ben wel bang voor de gevolgen als wij ons als klein land gaan isoleren en ons gaan afzetten tegen Europa, Moslims, en de rest van de wereld.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Wat ik echt veruit het meest bizar vind is dat als je tegen bent je gewoon keihard als minder toerekeningsvatbaar wordt gehouden door de voorstanders. Dat is 'de discussie' op dit moment namelijk.

Want als jij meent te mogen vinden dat je niet nog meer islam in Nederland wilt dan ben je gewoon een domme bouwvakker of een ordinaire angstzaaier. En dan heb je je door Wilders in laten palmen. Alsof het zonder Wilders allemaal opeens anders was.

Die elitaire manier van denken, dat is echt dé kapitale denkfout van dit moment.

1 2 ... 22 ... 28 29

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.