'@Yeez wij hebben toch niet dezelfde informatie als men bij de ploeg heeft... dit is echt wel een beetje overdreven. Ik ga ervan uit dat er binnen de ploeg goed wordt nagedacht over de beslissingen die ze nemen. Dat ze niet altijd in ons straatje passen is nog geen reden om te twijfelen aan de keuzes die ze intern maken.
Ik denk als teams zelf gaan beslissen ergens wel of niet te gaan starten terwijl dat wel verplicht is, dan is het hek van de dam. Laat ze maar lekker op die berg in Tenerife blijven, maar o wee....daar is het virus ook al.
Als de organisaties en overheden er alles aan doen om de koersen doorgang te laten vinden, heb je als team ook de verplichting na de organisaties toe aan de start te verschijnen. Doe je dat als team niet moet je ook de consquenties dragen.
Ik hoop dat Jumbo-Visma het voorbeeld van de Ineos ploeg neemt en alle koersen in Noord Italië uit hun programma schrapt. Jumbo-Visma moet zo'n beslissing natuurlijk niet overlaten aan de UCI en de organisatoren van de koersen zelf aangezien die een financieel belang hebben om die koersen niet te schrappen. Daarbij loopt er bij die organisaties heus niemand rond die daadwerkelijk de risico's rondom het COVID-19 goed kan inschatten. Het heeft sowieso nogal iets bots om als ploeg naar een gebied te gaan waarin het virus als een gek zich verspreid en daarmee het risico neemt dat je werknemers een factor worden in de verdere verspreiding daarvan. In Italië gaan alle scholen dicht om de verspreiding tegen te gaan maar laten we daar wel lekker meedoen aan een sportwedstrijd. Kom nou toch mensen...
Wat een bijzonder dossier wordt dit voorjaar. Zoals Lampaert in Extra Time Koers zei: in het voorjaar is iedereen bang voor een virus in het peloton. Dat speelt al als eerste mee. Als de organisatie van een ploeg dan ook niet de logistieke plannen kan waarborgen en er kansen bestaan dat je weken in een hotel moet blijven hangen, zou ik als ploeg ook alleen de voorzichtige opties kiezen.
Plus: dit is ook nog eens verantwoord tegenover de hulpdiensten. Daarom snap ik weinig van bijvoorbeeld een Vindicat die met 900(!) man even op skivakantie gaan. Zadel thuis en ook daar maar lekker de GGD op met je handige plannen. Die hebben het al druk zat.
'@Michiel De Rooij
Dus omdat Italië dat zegt moeten wij dat voor waarheid aannemen? Een vriend van mij is een viroloog die voor het ECDC werkt en hij zei dat het een week geleden al duidelijk was dat ze deze wedstrijden moeten aflassen. De betrokken instanties hebben alleen een financieel belang om dat niet te doen. Als Italië het wel nodig acht om de scholen te sluiten waarom laten ze deze wedstrijden wel gewoon doorgaan? Trouwens is het volgens mijn vriend is het amateuristisch de Europese landen op dit virus reageren en is dit ongelofelijk zorgwekkend voor de toekomst als er een keer een gevaarlijker virus rond de wereld trekt. In China hebben ze behoorlijk vroeg hun 'worst case scenario' geactiveerd. Niet omdat dit voor dit virus nodig is maar omdat ze zo hun protocollen kunnen testen voor in de toekomst.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.