Team Jumbo-Visma 2020

1 2 ... 144 ... 396 397
ghostwriter

'@rahimns
Bijna elke ploeg met een sprinter van Groenewegen stuurt die sprinter met een sterke sprinttrein naar de Tour. Hoevaak komt het voor dat de beste sprinter van het peleton de Tour niet rijdt?

S. Morgenstern

Viviani maakte recent nog aanspraak op die titel, terwijl hij niet in de Tour de France reed. Vorig jaar kon je een punt maken van Bennett als beste sprinter. Groenewegen ziet zelf Gaviria als zijn grootste concurrent en die rijdt dit jaar ook geen Tour de France.

Daarnaast had je voor de tijdperken Cavendish en Kittel een aantal 'beste sprinters' die vooral in de Giro huis hielden.

Laatst gewijzigd
ghostwriter

'@S. Morgenstern
Viviani en Bennett reden beide de Tour niet omdat hun ploegen een andere sprinter als kopman naar de Tour stuurden die ze hoger inschatten.

In de periode voor Cavendish en Kittel reden topsprinters als McEwen, Hushovd, Boonen, Freire, Zabel, etc. in hun goede jaren bijna elke Tour de France. De Giro was populair onder Italiaanse sprinters (waarvan sommige bij de wereldtop hoorde) maar dat is natuurlijk een geval apart aangezien voor Italiaanse ploegen de Giro misschien wel belangrijker is.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

De vraag was toch niet wat de reden was waarom ze de Tour niet reden? De vraag was hoe vaak?

Overigens zou je 'gaan voor de groene trui van Sagan' als reden van het niet opstellen van wellicht de beste sprinter in de Tour, prima naast 'gaan voor de gele trui' kunnen plaatsen.

'Bijna elke' betekend dus dat niet altijd? Dan zouden ze dus ook de vraag beantwoorden, mits ze de beste sprinter zouden zijn geweest.

Laatst gewijzigd
ghostwriter

'@S. Morgenstern
Dat was wel de gedachte achter de vraag. Wat volgens mij wel duidelijk blijkt uit de context van de discussie.

Ze waren ook wel eens niet fit. In de jaren dat ze als één van de beste sprinters werden gezien en fit waren reden ze (op Freire na maar hij was dan ook niet echt een massasprinter) volgens mij elke Tour.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Oké, maar maakt de reden 'we dachten dat een andere sprinter beter was' veel verschil ten opzichte van 'we denken dat we met onze klassementsrenners hogere doelen kunnen bereiken'? In beide gevallen rijdt de beste sprinter niet de Tour, waarbij hij in het tweede geval een grotere kans heeft dat hij de beste renners mee krijgt.

ghostwriter

'@S. Morgenstern
Nee, en dat zet dus mijn argument dus kracht bij. Viviani en Bennett werden door hun ploeg niet als hun beste sprinter gezien en kregen dezelfde behandelings als Groenewegen nu terwijl Groenewegen door zijn ploeg wel als beste sprinter wordt gezien. Groenewegen wordt dus als tweederangs kopman gebruikt terwijl hij als misschien wel de beste sprinter van het peleton ergens kopman moet worden waar hij als eersterangs kopman wordt gebruikt.

Stel dat de klassementsrenners het dit jaar goed doen in de grote rondes. De kans is dan zeer klein dat Groenewegen volgend jaar wel naar de Tour wordt gestuurd met een sprinttrein die ongeveer net zo goed is aan die van zijn voornaamste concurrenten. De kans is zelfs groter dat hij dan de Tour weer over zou moeten slaan.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Groenewegen zou dit jaar Giro en Vuelta rijden, beide met zijn beste lead-out ook aan de start. Het argument is dat dat een slechte situatie is voor wellicht de beste sprinter van het peloton en dat hij dus bij de verkeerde ploeg zit. Dat werd genuanceerd, oa door te verwijzen naar het gebrek aan alternatieven, maar ook dan kun jij natuurlijk vinden dat zo'n sprinter ergens de kopman voor de Tour moet zijn. Dat blijft echter een persoonlijke voorkeur, geen wielerwet waar Groenewegen zich bij zijn keuze voor de ploeg waarvoor hij wil rijden zich aan dient te houden.

Daarna kwam de vraag hoe vaak het überhaupt voor komt dat de beste sprinter niet met de beste ondersteuning de Tour rijdt en dat blijkt dus nog best regelmatig. Ik zie niet zo goed waarom ploegen die uit Italië komen, de groene trui belangrijker vinden dan ritoverwinningen of om welke andere reden dan ook hun sprinter van het kaliber van Groenewegen niet in de Tour de France opstellen, wat dat betreft minder zouden tellen als aanwijzing dat het standaard rijden van de Tour de France met de beste ondersteuning echt noodzakelijk is voor dat soort sprinters.

Laatst gewijzigd
Fanny

Wat een gedoe dat sprintkopman Groenewegen de TdF niet rijdt.
Groenewegen heeft met volle verstand met een kopmannensalaris verlengd t/m 2023 in de wetenschap dat hij dit jaar de TdF wel eens niet zou kunnen rijden met de komst van o.a. Dumoulin.
TJV wilde na de 3e plaats van Kruijswijk dit jaar vol voor de 1e plaats gaan met in eerste instantie Roglic en Kruijswijk en later Dumoulin. Daar past geen sprintploeg bij (mede gezien ook de weinige sprintkansen in een deze TdF).
De ploegleiding heeft bepaald dat hij zijn heil moet gaan zoeken in de Giro en helaas geen Vuelta en daar kan ik mij prima in vinden.
Het is dan onzin te stellen dat hij daarom wel een andere ploeg moet gaan zoeken.
Volgens mij vindt hij zelf de keuze van de ploeg prima.
De komende paar jaar komt er heus wel weer een kans om de TdF te rijden.
Alleen vindt ik dat hij in de ritten die niet in een sprint gaan eindigen wel moet gaan knechten voor de klassementsman(nen), maar daar voelde hij zich in eerste instantie niet voor.
Dus als hij wel de TdF dit jaar had gereden had hij in 3 á 4 ritten kunnen sprinten en zonder te knechten de rest van de TdF ritten. Dan maar beter verplicht naar de Giro.
Ik denk ook dat Groenewegen helemaal niet weg wil ondanks dat hij misschien de komende jaren maar af en toe de TdF rijdt als sprintkopman met een topsalaris.
Indien wel, wie betaald dan zijn topsalaris met dito trein. Ik schat op dit moment geen enkele ploeg.
Gezien de vorenstaande berichten ben ik het eens met @Rahimns en Morgenstern.
Over en sluiten maar.

Yeez

'@fanny omdat jij het met hen eens bent is de discussie over en uit? Volgens mij is er hier geen baas die bepaald waarover wel en niet gediscussieerd wordt toch?

ghostwriter

'@S. Morgenstern
Ik geloof gewoonweg niet dat er geen alternatieven zijn. Ik denk dat bepaalde ploegen die momenteel zich richten op tweederangs klassementsrenners graag een ploeg om een sprinter van het kaliber van Groenewegen heen zouden bouwen maar gewoonweg geen sprinter van dat kaliber in huis hebben.

Natuurlijk is er geen "wielerwet waar Groenewegen zich bij zijn keuze voor de ploeg waarvoor hij wil rijden zich aan dient te houden". Ik denk alleen wel dat als Groenewegen volgend jaar weer geen Tour rijdt hij graag naar een andere ploeg zal vertrekken. Daarbij denk ik dat de kans groot is dat Jumbo-Visma volgend jaar zich weer geheel op het klassement van (in ieder geval) Roglic en Dumoulin in de Tour zal richten. Mocht Groenewegen zich schikken in een rol als sprinter voor de Giro en Vuelta zou ik dat ongelofelijk jammer vinden.

S. Morgenstern

De vraag bij die alternatieven is ook hoeveel vertrouwen Groenewegen er in heeft dat ze een goede ploeg om hem heen kunnen bouwen. Dat is nog niet zo makkelijk. Ik vind het niet gek dat hij dan kiest voor wat hij heeft; een specifieke ondersteuning die steeds sterker is geworden de laatste jaren (een trein van het kaliber uit zijn laatste grote ronde met Teunissen, Jansen en Van Aert gaat hij sowieso nergens anders voor elkaar krijgen) en ondanks een grote focus op het klassement nog altijd volop kansen om als sprinter de belangrijkste wedstrijden te rijden. Ik denk niet dat er voldoende aanleiding is om heel stellig te kunnen zeggen dat hij bij de verkeerde ploeg zit, daarvoor zijn er teveel dingen aan zijn situatie te goed voor elkaar en zijn er te weinig dingen met zekerheid te zeggen over zijn alternatieven.

Laatst gewijzigd
Stoempie

Vraag t es aan Groenewegen zelluf

Cycling

Als Groenewegen 2 etappes in de giro wint heeft niemand het meer over de trein. Laten we eerst afwachten welke sprinters naar de giro gaan en hoe sterk hun treinen zijn. Ik verwacht namelijk dat Groenewegen met Van Emden, Martin en Pfingsten best uit de voeten kan in de giro.

tdola

Van Emden wordt hier ook nog wel wat onderschat als leadout volgens mij.
Trok 2 (?) jaar geleden in giro sprint nog paar keer goed aan voor van Poppel, die kon t alleen niet afmaken.

Fanny

'@Yeez
Was bedoeld als grapje. Zoiets van hoogachtend en de groeten. Was voor mede voor mezelf bedoeld.
Wil hier helemaal niet de baas spelen want dat doe jij al. Grapje Haha.
Sorry van mijn kant.
Ga lekker door over Groenewegen zou ik zeggen.
Maar net als HarryJohan71 zegt als hij 1 of 2 etappes wint met zijn ploeg in de Giro lullen we niet meer over de trein en het niet deelnemen aan de TdF en hiermee gepaard gaande transferperikelen.
Volgens mij wilde Groenewegen ook wel eens de Giro rijden. Nou, dat komt dit jaar mooi uit.
Benieuwd wanneer TJV met de plannen komt voor de periode aug-nov en ook welke hoogtestages waar en wanner gepland worden en met welke renners.

kelderfan

'@Fanny
Quote:"Indien wel, wie betaald dan zijn topsalaris met dito trein. Ik schat op dit moment geen enkele ploeg."
Die "wagonnetjes" zijn meer bedoeld voor het treinstel Wout Van Aert; dus die zie ik niet meeverhuizen.
Maar je hebt gelijk met Dylan, want die wil in de nabije toekomst ook onderdeel uitmaken van de Vlaamse trein; zodat hij in zo'n klassieker als Milaan-San Remo mee kan doen voor de prijzen.
Voor alle duidelijkheid: "Dylan is de baas met wie er in zijn trein komt." Dat zie je met het halen van Pfingsten en de deur sluiten voor Timo Roosen.
Want Tony Martin kan niet 2 GT's achter elkaar doen. Die moet m.i. kiezen voor de TdF of de Giro.

Laatst gewijzigd
TLJCAMPS

Wie zegt dat hij die deur heeft gesloten voor Roosen? I

Stoempie

Idd. Roosen was vorig seizoen lang geblesseerd. De komt van Pfingsten was vooral een extra versterking voor 1 van de kopmannen van Jumbo Visma

Rahim Vlasblom
admin

'@Kelderfan die is inderdaad wel heel kort door de bocht... volgens mij zou Roosen minimaal in 3 koersen aan de start hebben gestaan met Dylan.

Laatst gewijzigd
kelderfan

'@rahimns
Ok kort door de bocht, maar waarom gaat hij dan niet mee naar de Giro? Normaal gesproken is hij een betere lead-out dan Van Emden en Pfingsten toch.
Klopt 't dat TJV vandaag met de planning komt?

tdola

Omdat Roosen klassieke werk gaat doen.

En Tony Martin gaat zeer Wrs tour en giro combineren, reken daar maar op.

En als tjv volgend seizoen niet met 3 kopmannen in tour start heb je al makkelijker plek voor groenewegen.
Dit jaar was t parcours simpelweg niet geschikt voor groenewegen.
Maar anders had je 2 kopmannen, 3 bergknechten (waarvan 1 ook wat op kop peloton kan helpen vlakke rit) 2 tempobeulen/sprint aantrekkers en groenewegen kunnen opstellen bijv.

kelderfan

'@tdola
Alleen Tony Martin in 2 GT's vlak na elkaar is toch wat te veel gevraagd. Na afloop van de TdF wordt 't wel duidelijk.

Rahim Vlasblom
admin

'@Kelderfan volgens mij kan jij die puzzel toch ook wel leggen.... verder denk ik dat Tony op dit moment er wel klaar voor is om 2 grote rondes achter elkaar te rijden. Dit heeft energie genoeg na zoveel maanden zonder koers. En ik weet niet of de ploeg vandaag met een planning komt, dan weet jij meer dan ik. Ik hoorde wel de 17e noemen verder geen idee.

Laatst gewijzigd
Yeez

De 17e komen ze met de planning. Staat in verschillende media

1 2 ... 144 ... 396 397

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.