Team Jumbo-Visma 2020

1 2 ... 237 ... 396 397
S. Morgenstern

Sindsdien hebben we hem buiten een uitschieter in Zwitserland inderdaad niet meer zo bezig gezien in het hooggebergte. Zit er echter nog wel in.

ForzAZ67

Deze tour is een klimtour. Weinig vlakke etappes, veel heuvels en bergen. De voorselectie is daarop gemaakt. Als Kruijswijk mocht uitvallen dan blijft het profiel van deze tour toch hetzelfde. Dus ik zou als vervanger de sterkste klimmer er bij halen die wedstrijdfit is. De Plus valt af in verband met zijn overstap naar de grote concurrent en de twijfels over zijn (mentale) fitheid. Blijven over Tolhoek en Bouwman. Dan rijd je met twee kopmannen en zes knechten.

Het verschil zal vooral gemaakt worden in de heuvels en de bergen. Toni Martin voor de aanloop en daarna afhankelijk van de sterkte de rest in volgorde. Bij een mindere dag van één of twee knechten hou je dan in getal toch voldoende knechten over om in de laatste bergzones de kopmannen te ondersteunen. Veel geel in de buurt geeft extra moraal. Ik zou het wel weten. Geen aanpassing in je selectiemotieven. Roglic èn Dumoulin ten allen tijde beschermen om ook in de laatste week sowieso nog met één speerpunt om de gele trui te vechten.

Murcia

Laatste nieuws over Steven is dat hij woensdag wordt onderzocht om te kijken of er meer schade is dan alleen de schouder uit de kom. Bron: AD

Dave87

Ik denk dat ze bij lichte twijfel moeten besluiten om Kruijswijk niet op te stellen. Dan is 1 van je beste mannen volledig als knecht mee. Dan liever een echte knecht opstellen en met Kruijswijk naar een volgend doel werken.

goldone123

oke zo roglic gaat de tour halen ik ben benieuwd hoelang hij hersteld 2/3 daagjes? en daarna weer rustig fietsen?

S. Morgenstern

Kruijswijk met lichte twijfel zou ik gewoon meenemen. Hij is één van de beste renners van de ploeg, met een voorbereiding gericht op wellicht de belangrijkste ronde waar deze ploeg ooit voor aan de start stond.

ti-raleigh

Ik zou Kruiswijk lekker thuis laten. Behalve fysieke schade gaat zo'n val ook tussen de oren zitten. Dan moet je eerst effe weer zelfvertrouwen tanken in een wedstrijd. En die wedstrijd is er niet. Voor het AK gaat hij niet meedoen in deze toestand. En als knecht zijn er andere opties.

ForzAZ67

Ik heb net het parcours nog eens beoordeeld. Er zijn deze tour maar 7 relatief vlakke etappes. Met één klimtijdrit op de voorlaatste dag zijn er dus 13 etappes met redelijk tot heel veel klimwerk. Van de gewone bergetappes zijn er 5 die bergop finishen. Er zitten etappes tussen met bergen in het midden van de etappe. Voor kopmannen zonder knechten die deze bergen niet bij de eersten over komen zijn deze dus extra gevaarlijk. Wanneer je achterop komt door pech of een mindere dag hebt, heb je steun van knechten nodig om je te helpen. Aan hardrijders op het vlakke die er al lang gelost zijn heb je dan niks. Nogmaals een reden te meer om een zo sterk mogelijke klimploeg te formeren. Het liefst klimmers die ook een stukkie kunnen hard fietsen!

Woensdag wordt Kruijswijk uitgebreid onderzocht in het ziekenhuis. Dus dan zal uitsluitsel komen over zijn fysieke klachten. Maar hoe zit het met zijn mentale toestand? Voor zo'n tour als deze moet je 100% aan de start komen. Niet met allerlei fysieke ongemakken wil je hoog meedoen in het klassement. Wil Kruijswijk op 80% starten en dan vrijwel zeker in een knechtenrol geduwd worden voor Roglic en Dumoulin? Ook wetende dat hij zich moeilijk kan schikken in een knechtenrol.

Een moeilijke keuze voor hemzelf en ook de ploegleiding. Wat is wijsheid?

Murcia

Het wordt zeker een moeilijke keuze als blijkt dat Steven de start kan halen, maar laten we zeggen slechts op 90% van zijn kunnen. Neemt de ploeg en belangrijker nog hij zelf hier genoegen mee of zien de ploeg en de renner nu een mogelijkheid door deze blessure om toch voor het kopmanschap in de Giro te gaan. Met de absentie van Dylan moet de ploeg de plannen hiervoor toch al omgooien en het is nog steeds afwachten wat het vormpeil van de Plus is.
Ik sluit mij bij de poster hierboven aan en denk dat als Steven vervangen gaat worden dit het beste door een klimmer kan zijn. Je hoeft dan de strategie het minste aan te passen.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Hoe weet je dat Kruijswijk zich moeilijk kan schikken in een knechtenrol?

goldone123

ik hoop dat die valpartij niet de form van roglic kost ik neem aan van niet

Murcia

Dat hij zich moeilijk kan schikken is volgens mij pure speculatie, en ik vermoed dat dit is begonnen na de Vuelta van vorig jaar en Steven's vroegtijdige vertrek na de "zwembad" val in de proloog. Volkomen ongegrond maar zo beginnen dit type verhalen wel vaker. Voor sommigen was het doorrijden van Hofstede en het afstappen van Steven het bewijs misschien, wat natuurlijk onzin is aangezien de blessures totaal verschillend waren.

Laatst gewijzigd
ti-raleigh

Is niet alleen Vuelta 2019. Steven heeft zijn hele carrière nauwelijks te hoeven knechten. Hij hoefde alleen maar aan zijn eigen prestaties te denken. Hij weet simpelweg niet wat het inhoudt om te knechten. En het past ook niet bij hem.

Stoempie

Steven is een intelligente, loyale jongen. Als hij moet knechten omdat 1 of 2 beter zijn, dan doet hij dat. Afspraak is afspraak. Maar als nu blijkt dat hij op voorhand minder zal zijn dan de andere 2, wat doet dat gegeven dan met die afspraak?

ForzAZ67

Oké laat ik het afzwakken tot ik heb mijn twijfels of hij zich kan schikken in een knechtenrol. Daarbij komt dat ik hem geen ideale knecht vind. Als er gaten dicht gereden moeten worden tussen de bergen is hij niet bij de sterkste hardrijders. Berg op moet hij het niet van het hard rijden hebben, maar wel van zijn uithoudingsvermogen. Hij komt vooral boven drijven in de derde week als de concurrentie pijntjes begint te voelen. Een scherpe demarrage heeft ie ook niet, zoals Roglic die veel meer heeft. Dus snel op het wiel van een tegenstander springen is moeilijk.

Maar denk vooral aan zijn mentale gesteldheid. Vorig jaar derde. Dit jaar ambities op meer in een zeer sterke en succesvolle ploeg. Dan een valpartij. Pijn en onzekerheid met de vorm en wel of niet starten. Dat doet wat met een toprenner. Is het dan niet beter om te zeggen neem een paar weken volledig rust en ga je volledig richten op de Vuelta of Giro?

Ik heb net vier mogelijke renners van Jumbo-Visma nagezocht. Gekeken naar prestaties in het verleden en de afgelopen weken, type renner en het geplande wedstrijdprogramma voor de renner.

Amund Grôndal Jansen is een lange (1.87m) en zware renner (83kg). Ik typeer hem vooral voor de klassiekerwedstrijden als zeer geschikt. Zijn wedstrijdprogramma is daar ook volledig op gericht. Hij is zeker geen klimmer. Ik zie hem dan ook vrijwel op zeker niet als een vervanger van Kruijswijk naar de tour gaan.

Lennard Hofstede is een typische knecht. Heeft Roglic vorig jaar geholpen bij zijn zege in de Vuelta. Is geen klimmer. Zijn wedstrijdprogramma is gericht op eendaagskoersen en hij gaat later naar de Vuelta. Dus niet klaar voor deze zware tour. Gaat niet als vervanger mee.

Koen Bouwman en Antwan Tolhoek zijn even lang (1.78m) en nagenoeg gelijk in gewicht (60 om 61 kg). Beide renners hebben klimvermogen. Bouwman heeft in de onlangs gereden Czech Tour het bergklassement gewonnen. Tolhoek finishte keurig als 12e in de klimklassieker Ronde van Lombardije. Bouwman finishte als 69e. Bouwman heeft nu de giro op zijn programma staan en Tolhoek eerste wat kleinere etappekoersen voor de giro. Weinig verschil tussen deze twee renners. Gezien de laatste paar uitslagen in Italië heb ik voor Tolhoek een lichte voorkeur. Maar het is om het even.

S. Morgenstern

Kruijswijk is zijn eerste jaren nagenoeg het hele seizoen knecht geweest. Heeft in het verleden in een grote ronde in dienst gereden van Gesink, Kelderman, Mollema en Ten Dam. Afgelopen jaren er ook nooit voor weggelopen (of je moet die valpartijen zien als weglopen) voor dat werk. Zelfs in een koers waarin hij werd uitgespeeld en Roglic oorspronkelijk zich enkel op wat dagen zou testen voor de Giro.

Daarnaast is het nogal twijfelachtig om dat Vuelta 2019 steeds als merk punt voor deze misvatting wordt gebruikt. De aanwijzingen dat hij daar serieus geblesseerd is geraakt aan zijn knie zijn aanzienlijk; najaarskoersen liepen nog steeds niet en dit voorjaar moest hij zijn start nog uitstellen wegens een trainingsachterstand door knieklachten. Naar wat wij weten lijkt er meer te wijzen op een blessure, dan op onwil.

Laatst gewijzigd
goldone123

ik zou toch voor een tolhoek gaan ben benieuwd wat jumbo visma gaat doen.

Beer

Gewoon voor Jansen gaan en Van Aert ontlasten. Die laatste moet gewoon zelf koersen winnen ipv knechten. Tolhoek zie ik niet meteen ergens gaten dicht rijden of een peloton op een lint trekken.

ti-raleigh

Hij zal in het verleden wel een paar km's op kop hebben gereden in dienst van, maar dat maakt hem nog geen knecht. Volgens mij in 2015 voor Gesink in Tour. Twee weken niet gezien, in 3e week in 1 bergetappe een stuk op kop gefietst, maar of Robert daar zijn top 10 aan te danken heeft ?

S. Morgenstern

Kruijswijk was in 2015 een rit in de aanval met de uiteindelijke ritwinnaar Nibali, toen het ver voor de laatste klim los ging in de favorieten groep en Gesink op een gaatje zat. Kruijswijk heeft zich toen terug laten zakken en heeft een belangrijke rol gespeeld bij het standhouden van Gesink in de rest van die rit.

Ten Dam heeft zijn toptien in de Tour de France ook voor een groot deel aan Kruijswijk te danken. Kan me ook een rit herinneringen (meen met 2x Alpe d'Huez) waar Mollema op de minste dag van Bau en Lau op sleeptouw genomen door Gesink, Ten Dam door Kruijswijk (die dat ook altijd deed op de Roubaix-dag).

Wanneer je voor de toptien van Ten Dam kan knechten, dan is het niet zo moeilijk hetzelfde te doen voor renners die daadwerkelijk de Tour de France kunnen winnen.

Laatst gewijzigd
Poeksel

Slecht nieuws:

"Jumbo-Visma moet het voorlopig nog zonder Mike Teunissen stellen. Er zit weinig verbetering in de knieblessure van de Limburger.

Het wil niet vlotten, laat een woordvoerder van de ploeg weten. „Er is nog geen wedstrijd gepland voor zijn rentree.” "

Aldus https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200817_00171987/mike-teunissen-heeft-nog-geen-zicht-op-rentree

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Mike heeft natuurlijk gewoon geen zin om te knechten voor Van Aert...

Balen! Hopelijk komt het goed voor de klassiekers. Gelukkig is dat nog wel even verderop, maar hij moet natuurlijk niet te lang aan de kant staan.

Yeez

Een knie is heel irritant... bij het minste geringste komt er weer vocht in. Het enige wat je kunt doen is rusten

kelderfan

Dat is echt balen voor Mike Teunissen en 't team.

ti-raleigh

Als een rechtsback per abuis scoort, is het nog geen spits. Heeft niks te maken met zin hebben in.

1 2 ... 237 ... 396 397

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.