'@Yeez Sunweb is hypocriet ? Ja, zo lust ik er nog wel een paar. In deze vind ik Jumbo Visa zeer hypocriet, maar ja dat mag je op een fansite niet uiten. Met de huidige situatie vind jij dus dat ze wel in de Vuelta kunnen starten? Maar als er 1 besmetting is dan gelijk er weer uit stappen ?
Dat is toch net zo zeer hypocriet ? Het "gevaar" van de gezondheid moet toch niet afhangen of er daadwerkelijk een besmet geval is binnen je organisatie. Het gevaar is er in zijn algemeenheid toch en dat wordt niet meer of minder bij
een besmettingsgeval.
'@tompot iedereen heeft corona, alleen niet iedereen wordt ziek. Met de huidige herfstachtige weersomstandigheden wordt bij de minste klachten al verband gelegd met corona.
@s. morgenstern. Inderdaad 1 concreet besmettingsgeval binnen de ploeg moet geen verschil maken, aangezien de gehele ploeg in een heel peleton koerst en dus met andere renners etc. in close contact komt. Dus het gevaar met 1 concreet geval is niet anders dan ervoor, zeker niet omdat de andere renners voorlopig negatief hebben getest.
Hoe zou de ploeg gehandeld hebben bij het Tourprotocol of hoe zou de ploeg gehandeld hebben bij een besmetting anders dan bij Kruijswijk ? Er telde alleen het sportieve belang van Kruijswijk, nu dat is weggevallen was de keuze dus makkelijker te nemen om af te stappen, het gezondheidsaspect is slechts een dekmantel, dat als excuus wordt gebruikt.
https://nos.nl/collectie/13840/artikel/2352128-jumbo-visma-trekt-zich-terug-uit-giro-gezondheid-staat-bovenaan
Inderdaad Merijn die aangeeft dat de renners en staf in de Giro in quarantaine gaan en hij legt nog eens duidelijk uit waarom ze deze beslissing genomen hebben. En dat die niet zomaar door alleen Engels of zo genomen is in de waan van de dag. Als je dat niet kan respecteren begrijp ik het ook niet meer, hoe vervelend en jammer het ook is.
'@rahimns het gaat niet zo zeer om respecteren, maar meer om de uitleg, die in mijn ogen discutabel is.
In het statement wordt gesteld: "gezondheid staat bovenaan","Het is onverantwoord om onze renners en stafleden nu nog aan dat risico bloot te stellen. We hebben vanmorgen vlak voor de start met elkaar de knoop doorgehakt."
Dit is natuurlijk gelul in de ruimte. Al voor de start van de Giro en tijdens de verreden etappes is iedereen al blootgesteld aan het risico. Gezondheid staat bovenaan, nu er een positieve test is binnen de ploeg, ja ja.
Mocht er geen positief geval binnen de ploeg zijn geweest, hadden ze gewoon doorgekoerst, ondanks de aanwezige gezondheidsrisico's. Een klein beetje hypocriet toch zeker....... Sportieve belangen van de Giro voor gezondheid in de eerste plaats, nu het sportieve belang (topnotering met Kruijswijk is weggevallen), kiest TJV het hazepad met als drogreden "gezondheid staat bovenaan".
'@skylimit dat slaat toch helemaal nergens op... zolang er geen besmetting is binnen de ploeg is er toch geen reden om naar huis te gaan, daarom wordt er regelmatig getest. Nu er wel een is hebben ze gezamenlijk bepaald om naar huis te gaan, ik zie niet in waarom dat hypocriet is. Dat heeft niets met de topnotering van Steven te maken.... dan zou je dat eerder moeten vinden van Sunweb (wat ik persoonlijk ook niet vind).
Heb even voor de zekerheid het sportjournaal (laatste stukje) interview met Zeeman nog teruggekeken daar ik het eerst niet geloofde wat hij zei.
Hij zegt: ook zonder Steven hadden we nog genoeg doelen in de Giro.
https://www.npostart.nl/nos-sportjournaal/13-10-2020/POW_04736071
Ik begrijp er niets meer van. Het zal dan wel aan mij liggen.
@Rahimns
Ik vind het niet te laag en dat was zeker ook niet de bedoeling. Trek het je niet aan.
@Yeez
Jij zit zeker ook in het fanboys bubbel van de TJV supporters net als Rahimns wat ik wel als medium waardeer.
Waarom zou ik geen kritiek mogen hebben op TJV als Fan.
Dat jij dat niet leuk vind kan ik niks aan doen.
Quote: Dat wij dat jammer vinden is begrijpelijk, maar daardoor domme dingen te roepen uit frustratie slaat nergens op
Hou toch op man met je domme gezwets.
Ik had je hoger ingeschat.
Wat dat betreft kan ik me meer inleven in wat Rahimns zegt ook al ben ik het niet altijd met hem eens wat betreft kritiek op de ploeg.
Ik denk zelf nog steeds dat een aantal renners wel wilde doorrijden en dat vind ik ook niet vreemd.
Alleen wil de leiding naar buiten voordoen dat dit alle renners zijn en dat is misschien ook het beste.
Maar goed we zullen vast wel een keer horen hoe het precies zat.
Feit blijft dat ik het jammer vind dat er vandaag niet is doorgereden.
Ze hadden over die beslissing wel of niet doorrijden ook vanavond in alle rust kunnen nemen.
Nu was het last-minute/net voor de start.
Als er een werknemer van het bedrijf ziek is geworden hoeven toch niet alle werknemers naar huis.
Ja, een kamergenoot had ik wel ok gevonden maar de rest van de ploeg niet is mijn mening.
Daar komt nog bij wat je gaat doen als er ook een positieve test in de Vuelta met een renner is.
Ga je dan ook de ploeg terugtrekken tov de veiligheid van je renners, staf en andere ploegen die wel doorrijden.
Dit zou dan precies hetzelfde moeten zijn.
Let wel ik vind trouwens dat Giro sws onthoofd is als er complete ploegen naar huis gaan.
Volgens mij is Plugge duidelijk: hij weet wat het is om met Corona in het ziekenhuis te liggen, en kan het voor zichzelf niet verantwoorden om zijn medewerkers (staf en renners) aan dat risico bloot te stellen. Dat lijkt me een moreel heldere keuze.
Nu blijkt dat er corona-virus 'in de TJV bubbel' zit, betekent doorrijden dat je willens en wetens de gezondheid van je medewerkers op het spel zet. Want nu een renner positief heeft getest, is de kans groot dat anderen inmiddels ook al besmet zijn en anderen dus kunnen besmetten. Een negatieve test betekent niet dat je nog niet besmet bent. De ziekte kent een incubatietijd. Kijk maar naar hoe het bij Michelton is verlopen.
Ik begrijp ook niet @Sky bedoeld? Natuurlijk is er een verschil tussen een situatie waarin een positieve test is, en eentje waar dat niet het geval is.
Anyway, ik heb er de balen van - en vind het vooral klote voor Kruijswijk - maar ik kan alleen maar respect voor de keuze van het team hebben.
T is een keuze van het team en dat onderbouwen ze goed.
Tuurlijk kan je een andere mening hebben, maar dit belachelijk vinden is teveel van 't goeie.
Vuelta : Roglic, dumoulin, gesink, Bennett, kuss en hofstede bevestigd soort van.
Vingegaard, martens en de plus lijken te moeten strijden om laatste 2 plekken. Waarbij de eerste 2 t waarschijnlijkst zijn. Maar vingegaard heeft ook niet overtuigd de afgelopen weken, net zo min als De plus.
'@Fanny je haalt wel heel veel persoonlijke gevoelens en aannames doorelkaar en verbind die dan met kritiek op het niet doorgaan met de rest van de groep. Merijn en Richard zeggen beide dat er overleg is geweest en ik begrijp niet waarom ze daarover zouden liegen, natuurlijk zullen er renners zijn die diep in hun hart liever waren doorgereden maar ik denk dat ze wel allemaal begrip hebben voor het feit dat er besloten is om het niet te doen, gezien de argumenten. Ik denk dat we allemaal liever hadden gezien dat ze hadden kunnen doorrijden maar dat vonden zijn dus van niet en dit is ook niet een beslissing die je nog maar even kan uitstellen. De opmerking van Merijn aan het einde van het interview is lastig te beoordelen omdat de NOS het meteen daar afbreekt, maar wellicht hadden ze dus nog plannen voor het 2e deel van de Giro om ook voor etappes te gaan. Misschien was dat wel de reden dat Tolhoek zoveel tijd liet liggen.. misschien komen we daar nog wel eens achter. En je mag inderdaad aannemen dat ze ook in de Vuelta een zelfde beslissing zullen nemen mocht er daar een positieve test is.
'@rahimns het virus is in het peleton, er is geen bubbel (meer), het virus laat zich niet buiten sluiten, dus je kan niet stellen het virus is niet of wel in de ploeg, en daarop dan de conclusie trekken we gaan door of we gaan niet door.
Als ze gezondheid zo hoog in het vaandel hebben staan, zouden ze net als met Parijs-Nice helemaal niet hebben moeten starten. Dit is gewoon een hypocriet besluit. Oogkleppen op m.b.t. corona zolang het niet in de ploeg is, maar oh wee er is 1 positief geval in de ploeg, paniek, paniek....
De omgang met de mensen binnen de ploeg is tenslotte perfect te vergelijken met de andere mensen in de caravan / het peloton. Dat verschil relevant vinden staat nergens op; een risico is een risico, daar kun je geen afwegingen tussen maken en een grens bepalen waarna je het risico te groot vindt. Nee, het moet zwart wit zijn, als je naar huis gaat na een positieve test binnen de ploeg, dan had je lekker thuis moeten blijven.
'@Rahims
Als ik mijn persoonlijke gevoelens had gevolgd was ik als TJV zijnde niet gestart in de zwaar getroffen landen van de Giro en de Vuelta ondanks dat ik een wielerliefhebber ben.
Net zoals ze deden bij Parijs-Nice.
We hebben gezien dat de organisatie en de UCI van de Giro bij de start in Sicilië het ook niet voor elkaar hadden.
Zie daarvoor de uitspraak van Van Emden.
Wat betreft de uitspraak van Zeeman: Ook zonder Steven hadden we nog genoeg doelen in de Giro !
Dan is het voor mij dan onduidelijk waarom ze dan wel zijn gestopt zijn volgens deze uitspraak hadden ze toch nog doelen om verder te gaan.
Of is het toch in samenspraak gegaan met een gedeelte van de renners en staf ter plaatse.
Ik heb daarom het idee dat de ploegleiders ter plaatse deze keuze zelfstandig hebben mogen nemen.
Ik geloof er niet in als bv Dumoulin het AK leidt in de Vuelta en er volgt op de rustdag een positieve test bij een andere TJV renner, de staf van TJV de stekker er uit trekt.
Doen ze dat wel dan hebben ze ballen en hebben ze mijn stem als fan.
Deze Giro gaan we onze ex-LJV renner Kelderman en toekomstig TJV renner Oomen maar supporteren die gelukkig wel in de Giro blijven rijden.
'@Fanny
Als eerste is er natuurlijk wel een verschil tussen wat er in Parijs-Nice aan de hand was en sinds de herstart van het wielerseizoen. De afspraken die er toen niet waren, waren er nu wel. Dat de Giro dit uiteindelijk niet heel goed heeft uitgevoerd, zeker in vergelijking met de ASO is ondertussen wel duidelijk. Daarnaast lijkt ook de UCI toch ook niet zijn zaakjes voor elkaar te hebben en laten nu de beslissingen over wel of niet doorrijden helemaal over aan de ploegen/
Als je Merijn Zeeman hoort in het andere interview bij de NOS en ook hoorde ik net Sander Kruis in een podcast hierover is er inderdaad niet door de ploegleiders ter plekke een besluit genomen. Dat is echt in overleg gegaan oa met Plugge, Zeeman en ook de renners zijn gehoord. Als je op instagram kijkt, zie je dat de meeste renners ondertussen hun steun gegeven hebben aan dit besluit.
Ik geloof nooit dat de ploeg straks opeens in de Vuelta iets anders gaat doen als er een positieve coronatest is, dat zou dit inderdaad ongeloofwaardig maken. Als het je nu nog steeds onduidelijk is waarom ze dit besluit genomen hebben dan begrijp ik daar weer niets van, volgens mij was Zeeman toch heel duidelijk.
'@fanny ik denk dat je deze keuze los moet zien van sportieve doelen die de ploeg nog had. Met of zonder Kruijswijk: er waren genoeg doelen. Dat zeg je zelf ook. Je probeert je werk zo goed en veilig mogelijk te doen, anders hadden ze nergens hoeven starten dit seizoen. Helaas gaat het goed zolang het goed gaat. Ik snap verder niet wat er niet logisch is aan je team terugtrekken wanneer notabene een renner binnen je bubbel besmet is. Dat getuigd juist van verantwoordelijkheid nemen en je eigen belangen opzij zetten voor de veiligheid van anderen. Dat het voor velen een teleurstelling is kan zijn, maar om dan maar allerlei aannames gaan doen om je eigen teleurstelling omhoog te houden getuigd pas van echt subjectief fanboy gedrag
Ik ben daar niet zeker van. Sowieso vind ik dat er veel te makkelijk wordt gedacht over het vertrekken nu Kruijswijk er sowieso uit moest. Alsof er voor alle aanwezigen niet nog heel veel ambities waren geweest, wanneer ze waren doorgegaan. Dat werd hier al aangegeven en geeft Zeeman dus ook aan. Naar huis gaan was geen makkelijke keuze is, maar dus wel één die ze naar hun overtuiging moesten nemen.
'@Rawolf
Dat weten we natuurlijk niet, de ploeg heeft mbt Corona nog geen enkele keer gezwabberd in optreden. Deze beslissing kun je het mee eens zijn of niet maar ik vind het te gemakkelijk om dit op te hangen aan welke renner positief is bevonden. Als je dan toch een vergelijk moet maken is Sunweb veel opvallender. De maatregelen die werden genomen bij Storer, Tiesj en Hamilton zijn zo verschillend dat daar wel degelijk het AK van Wilco een rol lijkt te spelen. En ten overvloede ook daar staat die ploeg in haar recht met de beslissing die zij nemen.
Het is vrij simpel, is Jumbo - Visma uit koers gestapt toen Yates positief testte? Neen. Er is zelfs nieteens over gesproken! Nooit een optie geweest.
In theorie is dat precies dezelfde situatie, Yates behoort tot dezelfde bubbel als Kruijswijk en als Bouwman. Je ziet je ploeggenoten iets meer maar in principe weet je dat als je bubbel geïnfecteerd is je fucked bent. Helemaal als je in hetzelfde hotel bent verbleven.
Coronabesmettingen is slechts kansberekening, als 20 man van Mitchelton en 20 van Jumbo door hetzelfde buffet lopen, uit de zelfde bakjes hun gelletjes pakken, op een halve meter afstand een topprestatie leveren dan is die kans waarschijnlijk, ik ben geen doktor, nieteens zoveel kleiner dan nu met 1 infectie binnen eigen ploeg.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.