Exact, het sportieve mag best een rol spelen, zoals bij Sunweb. Niets mis mee. Het is bij Jumbo echter niet zo dat er iets op wijst dat daar het sportieve mee wordt gewogen. Prima om de hypothese aan te hangen dat er in andere gevallen anders zou zijn gehandeld, maar beseffen dat dat erg speculatief is lijkt me op zijn plaats. Vooral omdat de meest overtuigde opmerkingen erover de ambities van de overgebleven renners en omkadering behoorlijk diskwalificeren.
Mitchelton en Jumbo lopen niet door hetzelfde buffet en pakken niet uit hetzelfde bakje hun gelletjes. Het verschil tussen ploeggenoten en peloton genoten op deze manier reduceren tot een nauwelijks belangrijk verschil is volslagen ridicuul. Ik kan me ook echt moeilijk voorstellen dat je het werkelijk zo ziet.
Yates had een individueel geval kunnen zijn. Inmiddels blijkt én dat dit niet zo is in de eigen ploeg van Yates én dat de olievlek zich inmiddels verder heeft uitgebreid, tot binnen de gelederen van TJV. Dat is een fors andere situatie dan ten tijde van de positieve test van Yates.
De kans inschatten dat iets kán gebeuren is iets heel anders dan het feit constateren dat iets inmiddels gebeurd is. Nog even los van fantasietjes over hoe het een en ander er in de eetzaal aan toe gaat.
'@xistnc
Precies, en de olievlek vergelijking kan de situatie voor bv Sunweb verderop in de Giro ook nog precair maken. Nu een besmetting maar wat als er op de tweede rustdag of zelfs eerder meer besmettingen binnen de ploeg worden geconstateerd? Zij zullen dan ook een nieuwe afweging moeten maken waarbij MTS en TJV wel eens als precedent kunnen dienen. Ik moet daarbij zeggen dat ik niet weet of hier ook de twee of meer positieve tests en eruit geld zoals in de Tour.
'@rahimns volgens mij heeft de organisator van Giro gezegd geen protocol bij besmettingen te hanteren zoals in de Tour het geval is geweest. Ze laten de beslissing vermoedelijk over aan de ploegen zelf, met wel de vereiste dat positief geteste renners niet meer van start gaan.
@peer het gaat hier niet over het nemen van verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid om van start te gaan in de Giro heeft TJV toch ook genomen ondanks of dankzij de aanwezigheid van corona. Die verantwoordelijkheid is niet wezenlijk anders nu er een positief geval in de ploeg is.
Je ziet het ook bij veel voetbalploegen nu, er test 1 persoon positief, die wordt buiten de selectie gehouden en in quarantaine geplaatst, de overige spelers/begeleiding gaan gewoon door.
'@skylimit daarin neemt dus iedereen andere beslissingen. Wielrennen is geen voetbal en een appel is geen peer.
Ik vind het ook een wezenlijk verschil tussen starten en een besmetting hebben. Starten is inderdaad een (klein) risisco, net als heel de samenleving dat op dit moment vormt. Een wielerploeg heeft nu eenmaal bestaansrecht door te koersen. Ze zullen echt wel proberen dit zo veilig mogelijk te doen.
Een besmetting is een feitelijke constatering waarbij je je kunt afvragen wat er gebeurd als je nog doorgaat met koersen en of dat wel verstandig is. Aan het vooral van Mitchelton te zien is het verre van verstandig.
Het zou pas echt krom worden wanneer iedereen gaat zeggen: “we hebben het risico gepakt om te starten, nu rijden we door tot Milaan ook. Besmetting of niet”. Persoonlijk zou ik dat pas raar vinden (ik gok met mij 99,5% vd mensen ook)
Als het aantal besmettingen in de Giro niet verder toeneemt, kan het best zo zijn dat JV bij een positieve besmetting in de Vuelta een andere keuze maakt. Daar is niks mis mee. Iedereen neemt een beslissing naar eer en geweten. Er is niemand die nu kan zeggen wat de beste beslissing is. Achteraf is dat natuurlijk weer makkelijk. Als morgen een JV giro renner ook Corona blijkt te hebben is het een goed besluit geweest. Als niemand meer positief wordt getest in de Giro bubbel is het een slecht besluit geweest. Helaas moet JV een beslissing nemen op basis van de huidige info en kunnen ze niet in de toekomst kijken. Gelukkig kunnen de wielerflitsers wel in de toekomst kijken. Als ze toch ongelijk hebben hoor je ze enkele dagen niet meer en duiken ze even onder.
Ik heb begrip voor het besluit van JV. Ik ben ook van mening dat elke situatie op basis van de huidige informatie genomen dient te worden. Als vandaag keuze ‘X’ wordt gemaakt kan het best zo zijn dat over enkele weken in dezelfde situatie keuze ‘Y’ wordt gemaakt. De wereld om ons heen staat niet stil. Op dit moment is er wat mij betreft geen goed of fout. Daarvoor is de situatie mbt Corona helaas te complex. Dit zorgt dan ook voor verschillende standpunten bij de JV fans en waarschijnlijk ook binnen het team. Dit is niet meer dan logisch. Het is te hopen dat dit in het belang van het wielrennen door de teams goed gemanaged wordt. Dit is geen eenvoudige opdracht.
Hoe groot moet je selectie zijn om in de Scheldeprijs te starten? Ik kan zo een stuk of negen renners noemen die daar zouden kunnen rijden.
Ja? Jij zou voor de renner kiezen die momenteel veel minder is, omdat je hem daarmee een betere basis zou geven voor volgend seizoen? Sympathiek, maar ik denk dat Roglic en Dumoulin liever de sterkst mogelijke ploeg mee hebben.
Quote: "Ja? Jij zou voor de renner kiezen die momenteel veel minder is, omdat je hem daarmee een betere basis zou geven voor volgend seizoen? Sympathiek, maar ik denk dat Roglic en Dumoulin liever de sterkst mogelijke ploeg mee hebben.""
Die discussie heb ik al eens met je gevoerd. Ik ben juist voorstander van je sterkste selectie opstellen. Jij hebt 't er dan over dat je een evenwichtige ploeg moet samenstellen of je moet sommige renners {niet klimmers} de kans geven in een GT om sterker te worden.
De Plus is nu niet iemand die bij de sterkste selectie zou horen, dus zou je hem opstellen om hem een kans te geven om sterker te worden. Zoals gezegd vind ik dat sympathiek, maar kan ik me niet voorstellen dat Roglic en Dumoulin daar blij mee zijn. Die zullen liever de sterkt mogelijke selectie mee hebben.
'@Kelderfan heeft niets met de grote van de selectie te maken maar met de keuzes die ze maken als ploeg. Je zou best kunnen starten met een aantal renners vanuit de RVV selectie aangevuld met jongens uit de Academy, maar blijkbaar vinden ze dat niet de ideale voorbereiding.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.