Prachtige koers geweest volgens mij. Mooie eerlijke strijd. Alleen jammer dat Flip viel. Maar Van Aert heeft denk nergens iets laten liggen. Een langere sprint had misschien kansrijker geweest. Valpartij heeft vast enige energie gekost, maar ook dan rijdt hij MvdP er denk niet af. Eenkhoorn verder beter dan de laatste weken. Van Aert goed terug gebracht en toen in etappes naar voren gereden. Bleef ook nog het langs aanhaken. Roosen weer wat minder dan je van hem mag verwachten; volgend jaar hopelijk wat dichter bij zijn oude niveau. Jansen pech blijkbaar? Werd met dit koersverloop niet gemist, maar samen met het missen van Teunissen geeft het vast weer aanleiding om Van Aert slechte ondersteuning toe te schrijven.
'@morgenstern Je kan onmogelijk stellen dat de ondersteuning goed was. Je kan met een mooi verhaal proberen de meubelen te redden, maar dan ben je meer aan het ontkennen, dan aan het constateren.
wanneer het er om ging zat hij alleen in een groep van 50 man. Tot 60 km vd meet wel prima ondersteund, maar vooral Jansen en Roosen waren niet op niveau. Als topfavoriet in zulke koersen mag je meer verwachten.
Verder had hij misschien 20/30 meter eerder aan moeten gaan. Wout weet zelf ook dat een langere sprint meer in zijn voordeel is tov de explosievere vd poel, maar achteraf is het altijd makkelijk praten. Ik denk dat hij niet echt iets fout deed
Vraag me altijd af wat ondersteuning zegt in dit soort koersen. Natuurlijk heb je er wat aan als je teruggebracht moet worden na pech en toen waren ze er nog gewoon. Maar verder gaat het gewoon om wie de beste benen heeft in de finale en dan moet je erbij zitten. Had het beter gekund .... ja waarschijnlijk wel, is het volgend jaar minder, dat denk ik niet, al zal het ook niet heel veel beter zijn. Maar er zal gewoon geen budget zijn om nog heel veel meer te doen en daar zullen we ons gewoon bij moeten neerleggen.
Ha, Ha, @S.Morgenstern
Je blijft in de ontkenning zitten of beter plakken.
In de RVV heeft de kopman te lang alleen gezeten; bij een lekke band of zoiets, was Wout al kansloos geweest.
Dan had 't aan de kopman gelegen.
Wat betreft Jansen lijkt 't mij dat er iets intern niet goed is gegaan, {Sepp Vanmarcke had ook pech, maar was weer terug aan het front in de finale} terwijl Jansen na pech niet meer terug komt aan het front. De motivatie lijkt mij niet ok in deze.
Bij Eenkhoorn en Roosen zag het er ook niet goed uit.
'@rahim Dat is ook zeker zo. Er moeten keuzes worden gemaakt en je kan niet op elk vlak top ondersteuning hebben, dat zeg ik ook niet. Maar dat de ondersteuning magertjes is is een feit.
Verder heb je wel degelijk wat aan sterke ondersteuning. Als er een groep wegrijdt met 2 mannen van quickstep en andere sub-favorieten ben je gezien zonder ploeg. Die situaties zijn al talloze keren voorgekomen in deze koersen
Wat een onzin. Met meer ondersteuning was het resultaat niet anders geweest naar mijn mening. In ieder geval vandaag niet. WvA was gewoon samen met MvdP (en flip, mja..) de sterkste, de sprint begon net iets te laat waardoor de exclusievere renner die op kop reed net iets over hield. Dat is alles.
Ondersteuning in zo'n koers is van ongekend belang. Je kan nog beter een grote ronde met matige ondersteuning rijden dan de ronde van Vlaanderen.
Vandaag was de ondermaatse ploeg nog geen heel groot probleem doordat het snel openbrak. Blijf je echter wat langer hangen in die inleidingsfase van de finale met meerdere groepjes die het proberen dan kost dat Wout van Aert handenvol energie.
Als je daar alleen zit moet je continu van voren zitten, altijd alert zijn en veel energie verspillen aan positioneren. Je hebt geen knecht meer om iets recht te kunnen zetten.
Dit is net als het eeuwige sprint debacle, als er niet gevallen word is er geen straf. Als je zonder ploeggenoten zit maar het koersverloop zit wel mee is er ook geen 'straf'. Tot het een keer niet meezit.
Vandaag zat hij solo in een te grote groep, maar dat had dus geen invloed op het koersverloop. Dat kan het wel hebben, maar had het dus niet. Wat dat betreft zou vandaag ook een aardige relativering kunnen zijn, voor degenen die weken moord en brand schreeuwen dat je met deze renners Van Aert in de problemen brengt . Niets van gezien dus, dit hele seizoen geen situatie waarin hij zelf teveel moet doen doordat zijn ploeg niet goed genoeg is, zelfs niet wanneer de tweede en derde man wegvallen in de plannen (waar nogal makkelijk overheen wordt gekeken).
Dat is een constatering.
@kelderfan; Van Aert vecht zich inderdaad weer knap terug na die valpartij. Zou dat wellicht ook krachten hebben gekost bij de knechten die hem bijstonden bij het terugkeren naar de eerste plekken in het peloton? Of is alles wat goed gaat Van Aert toe te schrijven en alles wat minder is zijn ploeggenoten?
Uitvluchten zie ik hier niet, Nogmaals wordt bewezen dat de vorm van de kopman alles bepalend is en een beetje geluk of pech. Julian leek mij vandaag de sterkste en dan helpt de bezetting van zijn ploeg mee. Hij valt en het kalf is verdronken. Wout verliest vandaag niet door de ondersteuning of het gebrek eraan maar door te kiezen voor een net te korte sprint.
Natuurlijk is het jammer dat Mike niet meedoet en Amund tegenvalt, maar wat hebben ploegen als EF en Sunweb met hun overtal gedaan? Niets! De ploeg kan terugkijken op een zeer goed jaar waar ze in alle topklassiekers eerste of tweede zijn geworden. Een unicum lijkt me. De drie sterkste renners reden de finale precies zoals verwacht en gehoopt. Genoten van TJV dit jaar en misschien breien ze er met de Vuelta nog een mooi eind aan. Wout lijkt mij ook de grootste kanshebber voor de Velo D'Or. Zou ook een compliment naar de ploeg zijn.
Quote: "Niets van gezien dus, dit hele seizoen geen situatie waarin hij zelf teveel moet doen doordat zijn ploeg niet goed genoeg is, zelfs niet wanneer de tweede en derde man wegvallen in de plannen (waar nogal makkelijk overheen wordt gekeken."
Ja bij jou valt 't plaatje altijd goed. In 1e. instantie brengt TJV {Eenkhoorn} Wout terug naar het peloton, maar Wout is gevallen, toen achterin het peloton reed en er voor hem werd geremd. In GW zat hij voortdurend voorin.
Toen zijn ketting er af liep, zat hij echter alleen en heeft hij veel energie gestoken in de achtervolging, want juist toen gingen Allaphilippe en Mathieu er vandoor. Die inspanning heeft hem misschien wel de zege gekost.
Wat hier gezegd wordt, de ondersteuning vandaag was gewoon in die groep van 60-80 man nul renners, dat is gewoon niet goed genoeg. Tuurlijk was teunissen afwezig, dat scheelde. Of Jansen echt last had van val of niet beter kon weten we nog niet.
En gelukkig was door het koersverloop vandaag die ondersteuning ook niet nodig. Tussen 70-130 km zaten eenkhoorn en roosen wel paar keer mee.
Ik denk dat de ploegleiding van tjv dit ook zeker gezien heeft en dat zal ze ook zeker tegenvallen, dat kan haast niet anders. Je mag ook van jansen, eenkhoorn en roosen iets meer verwachten imo. Ze hoeven niet bij laatste 15 te zitten, maar laatste 50 mag je wel verwachten.
Misschien is er wel goede verklaring, misschien ook niet. In de omloop was eenkhoorn bijv stuk indrukwekkender.
Wellicht jammer dat bijv eenkhoorn geen grote ronde rijdt dit jaar.
Wat rahimns zegt budget is natuurlijk altijd een probleem, je kan elke euro maar 1 keer uitgeven.
Hopelijk is de ondersteuning volgend voorjaar beter in vorm en heeft van aert weer topvorm.
En misschien, heel misschien (hopen mag toch?) komt er toch nog een goede renner voor bescheiden bedrag beschikbaar, gezien wegvallen ccc en ntt niet helemaal ondenkbaar.
Klasse van aert.
Laat de nu matige ondersteuning woensdag in 3dgse de panne ons ongelijk bewijzen zou ik zeggen.
Op naar de Vuelta, hopelijk hele mooie afsluiting van jaar met hele mooie hoge pieken (msr, strade, Touretappes, lbl, Bennett in najaarsklassiekers, dominantie in dauphine) en ook helaas wat meer dieptepunten dan je van tevoren hoopt (blessures/uitval kruijswijk, groenewegen in polen en nasleep, teunissen blessures, de plus nauwelijks gekoerst, itt tour).
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.