Procyclingstats komt dit jaar met een nieuw spel waarbij je tot 15 renners kan kopen voor een budget van 5.000.000. De doel van het spel is om de waarde van je team te verhogen, de winnaar met de hoogste waarde aan het eind van 2020 wint.
De uitleg van het spel kan je hier vinden.
Er komt de mogelijkheid tot het maken van een subleauge dus bij genoeg belangstelling hier kunnen we er 1 maken voor WF deelnemers.
Ben benieuwd wie dit spel het snelst onder de knie heeft.
Ik probeerde ook in te loggen met mijn PCS gegevens maar dit is een losstaand spel dat gebruik maakt van de PCS database dus een volledige andere (nog lege?) usersdatabase
Ik denk dat nu al snel inkopen niet de juiste taktiek is. Wil eerst meer weten over de startlijsten van Down Under en San Juan (en beetje Tropicale)
Je kan zoveel kopen en verkopen als je wil, maar als ze minder dan tien dagen (en langer dan een uur) in je team zitten wordt een deel van de waarde ingehouden.
Het is inderdaad interessant renners te nemen die binnenkort in actie komen denk ik. Een andere optie is nu al enkele renners kopen die nog niet koersen, maar in de periode na down Under Veel gekozen zullen worden, want dan stijgt hun prijs ook.
Heb ook maar even een account aangemaakt om te zien of het wat is. En voordat ik al tien straatlengtes achter lig. Voorlopig maar zo'n beetje alle meest gekozen renners gekozen ongeveer om zo maar wat mee te liften met hun waarde. Origineel zijn levert hier niet meteen veel op volgens mij, als je de enige bent met iemand gaat die alleen maar omlaag. Mijn eerste indruk is dat er eigenlijk maar weinig kleinere renners kunnen stijgen obv uitslagen in deze variant als er maar 10 renners punten krijgen. Vraag me ook af hoe goed dit is uitgedacht qua verhoudingen, want zo'n groot en complex concept kan je bijna niet uitdenken hoe dat gaat verlopen.
De regels zijn wel wat onduidelijk omschreven, maar ik ben er na uitvoerig lezen uit denk ik.
De prijzen veranderen op drie manieren:
- Basisprijs op basis van positie op de PCG ranking, prijsschaal (100%-80%-60% laatste drie seizoenen)
- Waardestijging renner +100 per aankoop
- Normalisatie zodat het totaal rennerswaardes altijd gelijk blijft.
Nu het seizoen nog niet is begonnen kan je dus alleen stijgen in budget doordat anderen een renner(s) kopen die jij ook in je team hebt. En een renner die niet of nauwelijks wordt gekocht kan nu dus alleen zakken in waarde doordat ze normaliseren.
Maar als het seizoen dus begint gaan renners dus punten uit 2017 helemaal verliezen, en worden hun resultaten uit 2018 en 2019 steeds minder waard? Waardoor hun basisprijs op die PCG ranking kan zakken (of stijgen). Dan verliezen neo's dus praktisch geen waarde maar zullen die in basisprijs alleen kunnen stijgen.
Het is dan wel redelijk ondoorzichtig als speler, omdat renners die bv in 2017 enorm presteerden ineens flink kunnen droppen op die prijsschaal als ze punten uit het verleden verliezen? Zoals Froome verliest dan na de Tour zijn overwinning van 2017 die 60% telde, en zijn Tour van 2018 wordt 20% minder waard?
Oké, ben benieuwd wat voor dynamiek dat geeft tijdens het seizoen. Om prijzengeld te krijgen moet je dus de renner voor de wedstrijd hebben. Maar tijdens de wedstrijd kan je dus nog wel een renner kopen en zo profiteren van een aanstaande stijging op die PCG ranking? Ik kan me inbeelden dat je met Bettiol na RVV en Pedersen na het WK een flinke klapper kan maken op die ranking.
'@Imbatido: ja, dat is ook nog een interessante extra dimensie.
En dan is het ook nog eens extra interessant als je de eerste bent die dat doet. De 50e betaalt immers al 5.000,- meer door de waardestijging. Tegelijk zou dat ook wel eens een makke van het spel kunnen zijn. De mensen die het wielrennen continu op de voet volgen, zijn flink in het voordeel. Iemand die veel werkt of anderszins een vol prive-leven heeft, is daar niet toe in staat en raakt wellicht snel gedemotiveerd. Er zouden best eens al snel veel mensen kunnen afhaken.
Ook interessant is op welk moment ze de nieuwe ranking effectueren. Is dat op een vast moment op een dag? Of is dat zodra de uci de uitslagen op definitief heeft gezet? Of op willekeurige momenten? Het kan immers heel interessant zijn om als direct na effectuering, als eerste, een renner te verkopen.
Of, stel het wordt zomaar overdag bekend dat, bijvoorbeeld Bennett bij een val z'n sleutelbeen breekt. Dan weet je dat hij er zo lang uit is, dat iedereen 'm zal willen verkopen. Hij zit op dit moment al in meer dan 400 teams. De laatste krijgt er dan 40.000,- minder voor terug dan de eerste. Het zal maar 's ochtends bekend worden, terwijl je de hele dag werkt. Of je fietst net zelf op een mooie zondag een lange fietsrit.
Ik denk dat ze er goed aan zouden doen om eenmaal per dag in- of verkoop van renners toe te staan. Dat je tot bijvoorbeeld 20.00 's avonds de tijd hebt om een transactie aan te melden. En dat die dan worden verwerkt. Met voor iedereen dezelfde transferprijs.
Voorlopig is het nog lastig in te schatten hoe veeleisend dit spel is voor deelnemers door het jaar heen, maar ik schat dit toch wel als een heel intensief spel in. Maarja, voorlopig is het nog rustig, en afhaken kan altijd nog. Ik twijfelde eigenlijk nog of renners ook -100 gaan per verkoop, dat staat eigenlijk niet echt in de regels (misschien alleen verstopt in die prijsformule). Maar heb even opgelet op wat transacties en lijkt wel zo te zijn ja. In dat geval moet je er telkens wel snel bij zijn om te verkopen, dan wordt het al snel een spel voor freaks.
Natuurlijk heb je wel die regel van die 10-dagen, waardoor je enorm veel inlevert als je een topper binnen die termijn verkoopt. Dan moet je een beetje gaan plannen dat je zonder %-verlies kan verkopen als hun koersen erop zitten. Dat zorgt er wel voor dat je niet constant maar moet en kan blijven kopen en verkopen, dus dat is op zich wel prettig.
Maar het is me ook nog niet helemaal duidelijk wanneer je kan gaan verkopen na een koers, om prijzengeld te scoren en PCG ranking stijging mee te pakken, of juist daling te voorkomen. Geldt daarvoor 1 seconde na de finish, of als de volledige uitslag is verwerkt. Lijkt me operationeel een flinke opgave voor hun om dit allemaal goed af te handelen.
Ze hebben een aantal regels aangepast: https://www.procyclinggame.com/info/rules-change-log
Prima verbeteringen volgens mij.
Het laatste punt van Imbatido hierboven is bijvoorbeeld opgehelderd nu. Al is de 'countdown' van het heropenen van de markt van 10 minuten te kort, lijkt mij. Je bent nog steeds enorm in het voordeel als je elke race, direct na de finish online kunt zijn om in de gaten te houden wanneer de nieuwe ranking geactualiseerd is en die countdown start.
De regel dat je nu altijd minimaal 2% transactiekosten moet betalen voor de verkoop van een renner is een forse verandering. Blijkbaar hadden ze zelf voor ogen dat je lang met hetzelfde team blijft doen. Terwijl het spel juist leek te draaien om slimme transfers. Dat hebben ze nu alsnog aangepast.
Mensen die al voor gisteravond een team hadden, zullen met heel andere insteek hun team hebben samengesteld.
Dat ze de aanpassing per direct doorvoeren, vind ik heel onhandig van ze. Veel deelnemers zullen hun team vooral voor Tropicale, San Juan en Tour Down Under hebben samengesteld, omdat je daarna toch 'gratis' kunt wisselen. Of zelfs nog puur op speculatie van transferwaardes, omdat je zelfs nog vóór Tropicale gratis iedereen kon wisselen.
Wisselen van een toprenner die nu 9.000.000,- waard is, kost je 180.000! Beter zouden ze die regel over 12 of 14 dagen laten ingaan (of 1 feb), zodat je niet zoveel schade ondervindt van de regelverandering.
Of nu gedurende een paar dagen iedereen kostenloos laten verkopen, zodat je een nieuw team kunt samenstellen met de kennis van de nieuwe regel.
Edit: oeps, nulletje te veel. toprenners zijn natuurlijk niet ca 9.000.000 waard, maar 900.000
Maar die 2% transactiekosten zijn veel te hoog volgens mij. Daar zou een maximum op moeten zitten. Van misschien maar 20.000 of hooguit 50.000. Wisselen van een toprenner kost je nu namelijk 150.000 tot 200.000. Zelfs het winnen van een grote ronde, het winnen van 2 monumenten of het stijgen van 10 plekken op de ranking is niet voldoende om dat te compenseren.
Daardoor zullen de toprenners veel minder 'verhandeld' worden, waardoor transferwaardes gedurende het seizoen veel minder zullen schommelen. Waardoor ze nóg minder verhandeld zullen worden.
De dynamiek die zo aantrekkelijk aan het spel was, is ineens veel minder geworden.
Je moet nu echt een team kiezen voor het hele seizoen. En dat bij grote tegenslagen veranderen. Behalve de goedkope renners. Die kan je nog wel wisselen.
En ik vrees dat de teams heel erg op elkaar gaan lijken. En door de reductie van de dynamiek kunnen deelnemers die in het begin ongelukkig kiezen, dat veel minder makkelijk compenseren gaandeweg het spel.
Edit: oeps, nulletje te veel. toprenners zijn natuurlijk niet ca 9.000.000 waard, maar 900.000
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.