Zelf Manzin dan ook maar verkocht, kost me maar 1% want zat al lang in mijn team. Beetje paniek veroorzaken en mensen zien verkopen met flink verlies kan ook wel een goede tactiek zijn. En ook maar op de Tesfatsion bandwagon gesprongen. Wie weet kan hij wat prijzengeld pakken met leiderstrui en jongerentrui. En beetje meeliften op zijn stijging.
Het is enorm met zn allen achter elkaar aan hollen, ja. Er zijn veel meer deelnemers dan ze hadden verwacht, waardoor de impact van waardefluctuaties heel groot is tov het prijzengeld. Zeker als renners zo goedkoop zijn als A. Viviani, die Afrikanen of Baska.
Op zich zit er weinig rationeels achter het nu verkopen van Ghirmay of A. Viviani. Ze winnen het klassement niet meer, maar maken nog 4 of 5 etappes kans op ritwinst, of top-10-klassering. Maar als een paar honderd man ze wegdoet, is die impact net zo groot als het prijzengeld dat ze verdienen.
Ik gok erop dat er toch meer mensen zo denken en hou ze in mijn team :)
Ze zouden er goed aan doen om het prijzengeld meer in lijn te brengen met het aantal deelnemers.
Aan de andere kant: ik vermoed dat over een maand minstens de helft niet meer actief speelt. (omdat je zo continu alert moet zijn)
@Imbatido: weet jij of je ook prijzengeld ontvangt voor leiders- en jongerentrui als je de renner pas koopt na de start van de 1e etappe? Voor eindklassementen niet, maar voor tussenklassementen weet ik het niet.
'@Koekebakker: Als je iemand koopt tijdens een race (of rittenkoers dus) kun je geen prijzengeld verdienen voor de eindklassmenten. Maar als je tijdens een rittenkoers iemand koopt kan je wel prijzengeld scoren voor de komende ritten, en volgens mij ook voor de bijbehorende leiderstruien na die ritten.
Die Tesfatsion pakt dan volgens mij minimaal 3000 per rit als hij de leiderstrui en jongerentrui behoudt. Ik was redelijk laat ingestapt want hij komt vanaf 23000, maar hij heeft me toch al 4000 winst opgeleverd.
Maar het is natuurlijk wel een gebrekkig spel als je straks in elk rondje de goedkope verrassingen moet gaan kopen a la Baska, Viviani, Tesfatsion omdat iedereen dat doet. Baska heeft me inmiddels al 15000 winst opgeleverd, dus zelfs zijn 10% (7000) heb je al terugverdiend. Dat is winstgevender dan vooraf zelf een renner eruit pikken in de hoop dat die het gaat maken.
Ik heb zelf Yates gekocht omdat hij de Tour Down Under, Cadel Evans Race en Herald Sun Tour rijdt, maar die is kennelijk niet echt gewild. Daar maak ik zelfs verlies op omdat hij in verhouding weinig wordt gekocht. Terwijl iemand als Caleb Ewan - die ik daardoor heb laten liggen - al 100.000 is gestegen in waarde omdat hij al 1450x is gekocht. Dat gaat Yates in prijzengeld nooit compenseren, terwijl het goed inschatten van uitslagen eigenlijk belangrijker zou moeten zijn dan achter de kudde aan te rennen. Zelfs als Ewan niet scoort pakt het merendeel daar dikke winst op. Wat wel interessant kan worden is wanneer die 1450 teams hem willen gaan verkopen.
Ja precies. Dat laatste gaat een enorme run opleveren. Helemaal voor al die goedkope renners, die nu alleen zijn gekocht voor 1 koers. In hun waarde zit een enorme 'bubble'. Die gaat er straks binnen een dag bijna volledig uit. Omdat iedereen naar een andere renner toe rent.
Als je de eerste bent die dat doet, ben je spekkoper. Maar doe je dat een paar uur later, als je thuis komt van je werk, heb je enkele tienduizenden 'euro's' verloren.
Dat gaat niet lang leuk blijven.
Ik schreef het al eerder: volgens mij moeten ze toe naar 1 vast, voorspelbaar transactiemoment per dag. En dan alle aangemelde transacties tegelijk verwerken. Tegen voor iedereen dezelfde transferwaarde.
En er moet meer balans komen tussen het prijzengeld en het grote aantal deelnemers.
Verder niets dan lof trouwens, ontzettend leuk concept. Dat gewoon nog doorontwikkeling nodig heeft. En dat weten ze zelf ook heel goed. Het is meer een pilot-editie.
Die Tesfatsion pakt dan volgens mij minimaal 3000 per rit als hij de leiderstrui en jongerentrui behoudt. Ik was redelijk laat ingestapt want hij komt vanaf 23000, maar hij heeft me toch al 4000 winst opgeleverd.
Ja, zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt, ben heel benieuwd. Laat het morgen even weten, als je wilt, of je dat prijzengeld voor die truien hebt gekregen. (en nu hopen dat-ie aan de leiding blijft in tenminste het jongerenklassement)
Deze game is een groeidiamant. PCS doet het echt goed om samen met zijn spelers hier een game van te maken naar ieders tevredenheid. Bij zo'n game komen ook zoveel complexe zaken kijken dat het ook niet meteen gesmeerd kan lopen. Zoals ik al zei. Ik kijk vooral uit naar de aparte grote ronden games
'@M@thijs: Eigenlijk is er weinig veranderd. Alleen dat een renner geen 100 maar 75 euro stijgt op het moment dat hij meer dan 1000 keer is gekozen. Dat geldt dus momenteel alleen voor Evenepoel, Bennett, Ewan, Porte, Van der Poel. Dus de verhouding koopwaarde/prijzengeld blijft eigenlijk onveranderd.
Ik vraag me toch af of iedereen wel goed snapt hoe dit spel precies werkt. Zijn best veel teams die nu Ewan en Bennett verkopen, zelfs teams die hen verkopen voor 40.000 onder hun huidige waarde, terwijl Ewan/Bennett ook nog Torquay en Cadel Evans Race op het programma hebben. Zelfde geldt eigenlijk voor Amissa Bongo. Die Tesfastion kan nog prijzengeld pakken in de laatste etappe en gaat stijgen op die ranking bij eindwinst, maar die winst wordt al teniet gedaan doordat 150 man hem nu al hebben verkocht. Ook nu rent iedereen achter elkaar aan.
imbatido,
die Tesfastion verkopen veel mensen al omdat ze deze renner waarschijnlijk niet al vanaf het begin van de wedstrijd in hun team hadden, die hebben dus niks aan een eindklassement en verkopen hem daarom nu al in plaats van tot de echt drop komt. ewan/bennett rijden inderdaad nog een paar wedstrijden maar ze hebben beide niet gewonnen vannacht en gaan dat ook niet meer doen tijdens de tdu. het prijzengeld van de andere koersen is niet bijzonder.
'@only200km rides: Zelf heb ik Tesfation ook gekocht tijdens de ronde. Maar omdat zijn baseprice met 10.000 omhoog gaat na de finish morgen zag ik niet echt noodzaak om hem te verkopen. Dus ook zonder eindklassementen had iedereen nog wat aan hem gehad. Maar als de rest daar anders over denkt dan heeft dat dus weinig zin.
Cadel Evans Race is WorldTour, daar krijgen de eerste drie 35.000, 31.500 en 28.000. En die 1.1 is ook 10.000, 9.000 en 8.000. Dat leek mij nog wel de moeite om ze nog een weekje te houden. Het is wel debiel om te zien dat er teams zijn die Ewan nu verkopen met een sales tax van 6-10%. Impey staat nog niet op de startlijst maar zal de Cadel Evans Race (en denk ook Torquay) ook wel rijden, vorig jaar 3e, maar die gaat iedereen na morgen dus ook verkopen? Die zit in 1028 teams. Zijn potentiële prijzengeld van die twee wedstrijden kan je waarschijnlijk wel wegstrepen tegen de drop die die dan morgen gaat maken.
@Piet Lut: Het is wel een beetje vreemd hoe dat nu gaat in bv Amissa Bongo. De early adapters van Tesfation van voor de ronde (chapeau als je die had) moeten wachten omdat ze eindklassement gelden willen, terwijl anderen nu optimaal profiteren van de bubbel en op de top hebben kunnen verkopen. Ik heb ook het idee dat op GC spelen niet heel erg lonend gaat zijn, omdat het sowieso al lastig te voorspellen is.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.