Team Sunweb 2020

1 2 ... 5 ... 24 25
ghostwriter

'@n92
Het is nogal sterk om te schrijven dat je de prestaties van Oomen in perspectief moet plaatsen maar vergeet te vermelden dat Oomen als pas 22 jarige in de Giro van 2018 veel energie heeft verbruikt om voor Dumoulin te knechten en toch nog 9e wist te worden in het algemeen klassement door onder andere in de laatste bergetappe (met onder andere Froome en Dumoulin) in het groepje van favorieten te eindigen. In dat perspectief toont de prestatie van Oomen juist aan dat hij een veel potentieel heeft. Verder werd hij als 22 jarige ook al 11e in de Ronde van Lombarije en 12e in Luik-Bastenaken-Luik. In de zomer na de Giro van 2018 kreeg hij last van een beknelde liesslagader en zijn prestaties daarna zeggen dus weinig over zijn potentieel. Het feit dat hij in 2019 met enorme pijn in zijn been toch het jongeren klassement van de Tirreno-Adriatico wist te winnen zegt wel nog wat over zijn mentaliteit en vermogen om pijn te verbijten (iets wat belangrijk is voor een klassementsrenner).

Laatst gewijzigd
n92

'@s. Morgenstern Excuses! Ik bedoelde niet dat ik hem niet graag bij Sunweb had gezien. Het was meer een algemene observatie omdat er naar mijn mening vrij veel gewicht aan zijn vertrek wordt gehangen. Ik bedoelde slechts te zeggen dat het wellicht iets genuanceerder zit. Er zijn echt wel renners die vergelijkbaar zijn wat betreft niveau en wellicht hebben ze ook andere renners in het vizier. Of wellicht hebben ze financiële ruimte nodig voor bijvoorbeeld een renner als Bardet. Mochten ze nu alleen nog maar matige knechten vastleggen dan zou dit inderdaad heel vreemd zijn als ze nu zeggen van ze hebben bewust het risico genomen dat hij vertrekt. Mocht dat blijken dan heb je volledig gelijk want er moet wel iets tegenover dat vertrek staan.

@ghostwriter Ik denk dat ook hier de bovengenoemde nuance van toepassing is. Blijkbaar heb ik me niet helemaal helder uitgedrukt. Het was niet mijn bedoeling om zijn talent te bagataliseren. Ik bedoel maar te zeggen dat het allemaal nog maar moet blijken wat er wel en niet uit gaat komen.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Bewust het risico nemen dat een renner als Oomen vertrekt lijkt me nogal merkwaardig beleid. Geloof nooit dat dat werkelijk de werkwijze is geweest.

n92

'@S. Morgenstern De toekomst zal moeten uitwijzen of ze hiermee een goede of slechte zaak hebben gedaan en dat zal ook afhankelijk zijn van wat er in de plaats komt. Voorlopig lijkt de ploeg wel te beweren dat dat het beleid is.

n92

Dubbel gepost

Laatst gewijzigd
user26777

'@n92
Twee citaten die boekdelen spreken, uit een interview in Wielerrevue met Spekenbrink:

"Kunnen Wilco Kelderman en Sam Oomen het gat opvullen dat Dumoulin heeft achtergelaten?"

“Verschillende mensen, verschillende talenten. Het zijn alle twee geweldige renners maar het is niet reëel om te verwachten dat ze een grote ronde gaan winnen. Maar dat willen we wel en dat gaan we op termijn ook weer doen. Wij hebben een ontzettend goed scoutingapparaat en ik ben ervan overtuigd dat die jongens over een paar mee gaan doen. Maar ik wil er nu nog geen namen op plakken omdat ook veel druk legt op zo’n renner.”

Wat dat betreft is het jammer dat een groot Duits talent als Lennard Kämna de ploeg verlaten heeft.

“Ja, maar dat zijn keuzes die je maakt. We hebben ‘m bewust geen contract aangeboden. We hebben we heel talent wat erdoor komt en dan kiezen wij voor renners die een snellere en stabielere ontwikkelingen hebben doorgemaakt. Wij kunnen niet veertig of vijftig renners gaan huisvesten. Het feit dat wij niet perse Kämna wilden behouden zegt heel wat over die andere renners.”

n92

'@joaquim Agostinh Dankjewel voor het plaatsen! Zeer interessant.

ghostwriter

'@n92
Ik geloof er helemaal niets van dat Sunweb bewust heeft gekozen om het contract van één van hun grootste talenten niet te verlengen. Zeker aangezien ze na het vertrek van Dumoulin hem nog noemde als één van de speerpunten voor de toekomst van de ploeg. Het lijkt me logischer als Oomen zelf weg wilde (mede omdat hij ontevreden was over de medische begeleiding die hij van Sunweb kreeg). Het lijkt me geen toeval dat na Dumoulin ook Oomen vertrekt terwijl de ploeg sowieso al weinig kopmannen heeft. Het zou me niet verbazen als ook Kelderman liever wil vertrekken omdat er door het vertrek van Dumoulin te veel druk op zijn schouders is gekomen. Hij gaf namelijk een paar keer aan het prettig te vinden om in de schaduw van Dumoulin te kunnen rijden.

S. Morgenstern

Paar jaar terug, bij het vertrek van Barguil, was Kamna zelf nog een van die andere renners..

Laatst gewijzigd
Rawolf

Sunweb heeft niet het geld om renners als Kelderman en Oomen tevreden te houden in een dienende rol. Dus dan moet je keuzes maken als je de stap terug wil zetten naar meedoen om winst in de grote rondes.

S. Morgenstern

Ze hebben nu toch geen dienende rol?

Rawolf

Zeg ik dat dan?

Spekenbrink heeft meermaals uitgesproken dat Sunweb weer om de knikkers in grote rondes mee wil doen. Dan moet je een kopman aantrekken, Bardet word genoemd, die Oomen en Kelderman in de schaduw zet.

S. Morgenstern

Een mogelijke komst van Bardet zou voor Oomen nog meer dan genoeg kansen open houden lijkt me. Daarnaast zou een kopman van zo'n kaliber halen, ook een ploeg vragen die daar op is ingericht. Dus als dat het plan is dan zou je al helemaal verwachten dat je eerst een renner als Oomen een aanbieding doet, voor je je selectie nagenoeg volledig vult met piepjonge toptalenten.

Ik zie ook in het 'plan Bardet' (mocht dat er zijn) geen aanleiding om het logisch te vinden om Oomen geen aanbieding te doen.

Laatst gewijzigd
Rawolf

Ik denk niet dat het budget toereikend is voor jou gedachten. Anders hadden ze wel andere keuzes gemaakt.

S. Morgenstern

Ik denk niet dat Oomen veel duurder is dan die toptalenten. Maar als het zo is, is het plan om een toprenner als Bardet te halen, dan wel realistisch? Lijkt me dat Bardet toch minstens een renner van het niveau Kelderman/Oomen bij zich zal willen hebben.

Rawolf

Je spreekt jezelf tegen, Oomen of Kelderman zou dan inderdaad in een dienende rol terecht komen en daarom gaan ze nu weg. Sunweb heeft niet het geld om Oomen in een dienende rol te behouden denk ik.

Bardet zal ook wel iemand meenemen, maargoed ik moet die transfer nog maar zien, punt is dat er gezocht word naar een klassementsman.

S. Morgenstern

In de Tour de France, maar daarbuiten zouden er nog meer dan genoeg kansen over blijven. Dat is niet in tegenspraak met elkaar.

Hebben ze dan wel geld om Bardet zo´n renner mee te laten nemen? En past dat bij het beleid van Sunweb?

ChefSpijker

Ik denk dat Sunweb sowieso een nieuwe, of eigenlijk oude, koers gaat varen. Ze waren van oudsher een sprint- en rittenkaapploeg. Met Dumoulins progressie is het team omgebouwd naar een klassementsploeg en met diens vertrek gaan ze denk ik weer terug naar de oude filosofie. Daarmee haalden ze dit voorjaar toch meteen het nodige succes. De aanvalslust en energie die ze in PN toonden heb ik jaren gemist.

De komst van Bardet kan daar ook best op aansluiten. Dat hij zich ook meer gaat richten op een rol zoals Barguil die had bij Sunweb en daarnaast zich focust op de klassiekers als Luik en Lombardije. En wie weet dat ze over een paar jaar, wanneer Leknessund, Van Wilder en Arensman gerijpt zijn, wel weer een andere weg gaan bewandelen. Die jonge talenten hoeven zich nu ook niet meteen weg te cijferen voor kopmannen en kunnen zich rustig ontwikkelen en aanvallend koersen. Maar een vertrek van Oomen en eventueel Kelderman vind ik in dit kader niet heel gek. Zijn toch allebei geen renners (op dit moment) die snel succes zullen boeken buiten wat degelijke klassementen rijden. Dan zie ik eerder Bardet een klassieker of Touretappe pakken.

user26777

v.w.b. het niet verlengen van Kämna zal ieder goed verstaander voldoende hebben aan het halve woord "stabiel".

De loftrompet misgun ik Sam Oomen in het geheel niet, echter zijn taakuitvoering als "knecht" in de Giro van 2018 wordt wel wat overdreven.
Gelukkig was hij daarover zelfs wat realistischer en baalde hij als een stekker dat hij niet aan kon sluiten op het moment dat Froome het hazenpad koos en Dumoulin op minuten werd gereden!

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Dat moment ga je nu opeens Oomen aanrekenen?! De renner waarnaar je het begin van het seizoen nog het meest benieuwd was? De renner die jaren voldeed als talentvolle knecht van Dumoulin, maar waar we nu hij vertrekt (of mag vertrekken) met terugwerkende kracht toch wat vraagtekens moeten zetten bij zijn taakuitvoering? Oké..

Wat betreft de situatie van Kamna was de vroege verlenging van slechts één jaar toen ook al opmerkelijk, dus grote kans dat er inderdaad wat meer achter zit. Wellicht alleen niet zo netjes van Spekenbrink om daar dan in zo'n interview aan te refereren.

Laatst gewijzigd
ghostwriter

'@Joaquim Agostinho
Hoezo is dat overdreven? Sunweb kreeg die ronde juist terecht de kritiek dat ze Oomen op hele rare momenten voor Dumoulin werk lieten doen in plaats van dat ze hem zijn krachten lieten sparen voor belangrijkere momenten. Je kan moeilijk beweren dat Oomen die ronde niet veel energie heeft verbruikt aan het knechten voor Dumoulin.

Murcia

Volgens Cycling News neemt Bardet ploeggenoot Cherel mee naar Sunweb.

S. Morgenstern

Goede wegkapitein en vertrouweling. Wel benieuwd hoe ze de Tour-ploeg rond Bardet dan verder uit willen bouwen. Roche natuurlijk als ervaren rot met Benoot als solide basis voor de klimtrein en voor het vlakke zit het met Krak&co ook wel goed, maar wie wordt de laatste knecht in de bergen? Iemand die ze nog gaan halen in plaats van Kelderman en dan hopen dat die niet ook al is vertrokken voor ze toch weer bij hem uitkomen?

Laatst gewijzigd
Rawolf

Ik denk dat Roche dan eerder de Giro zal doen, ervaren renners spreiden.

Tourploeg: Bardet, Cherel, Benoot, SKA, Arndt, Matthews, Haga + jonge klimmer ofzo
In de tour kan je toch in t wiel van Ineos gaan zitten, daar is zo'n superknecht weinig relevant. Je moet alleen eerder in de etappes goed energie besparen.

Cherel lijkt me wel een logische keuze om mee te nemen, laatste 2 jaar is hij amper van Bardets zijde geweken maar ik vraag me af hoe concreet dit allemaal is. Ik vind Bardet weg bij AG2R nog steeds niet erg logisch.

Laatst gewijzigd
user26777

'@ghostwriter
Oomen kreeg de kritiek dat hij meer met zijn eigen klassement bezig was dan dat van Dumoulin, maar goed dat is om het even.

Zelf schreef je: "Volgens mij is Oomen helemaal niet meer bezig met zijn eigen klassement dan het klassement van Dumoulin. Als hij goed genoeg was geweest was hij echt wel met het groepje Dumoulin meegegaan. Bilbao en Formolo eindigen samen met Oomen en konden toch ook niet mee?"

Gewoon een terechte vaststelling dat hij op dat cruciale moment niet goed genoeg was. Dat je nu iets anders beweert verbaast mij gezien je voortdurende suggestieve berichten en gedraai, geenszins!

Laatst gewijzigd
1 2 ... 5 ... 24 25

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.