Scorito Voorjaarsklassiekers 2020

1 2 ... 66 ... 100 101
Ajvenema

Tsja, als het hier bij blijft is het nog te overzien, maar wellicht komen andere koersen nu ook op de tocht te staan. De schema's zullen dan ook allemaal weer veranderen, wat wellicht voor nog leukere koersen zorgt, maar de geluksfactor wordt op een gegeven moment wel heel hoog.

Treenert

Ik denk dat ik straks 18 deelnemers aan de BP heb ;)

Niels22

Je zal de ScoritoIndex toch maar zo belangrijk vinden zeg, dan is er wel iets mis met je hoor.

Ludi

Inderdaad @ starlynk, precies dat, ik hou er verder over op.

Jori

Belangrijker: Starlynk, waar is de WFF poule? Of is die ook afgelast door Corona?

Laatst gewijzigd
TrEb

'@ niels22, +1

Had zelf wel een beetje rekening gehouden met een afgelasting van de SB.

Starlynk

Volgens mij snappen sommige mensen het nog steeds niet.. Het gaat helemaal niet om de Scorito Index en het gaat ook niet om die twee koersjes in Italië waar je wel of niet rekening mee hebt gehouden in de voorbereiding. Punt is dat het spel zo helemaal nergens op slaat, omdat het een grote loterij is geworden welke koersen wel en niet doorgaan en welke ploegen/renners wel en niet deel gaan nemen. Zoals ik in mijn vorige post al aangaf: waarschijnlijk pakt dit voor mij persoonlijk (en mijn Scorito index :p) prima uit, maar veel lol beleef ik er zo ook niet aan.

Ik lees ook al weer dat E3 mogelijk niet doorgaat. En als het wel doorgaat zullen er ook waarschijnlijk weer ploegen zijn die niet deelnemen. Dat zijn allemaal zaken waar je vooraf onmogelijk rekening mee kunt houden. En ja, een onzekere factor heb je altijd (valpartijen etc.), en ja, elk spelletje heeft een geluksfactor nodig, maar als die geluksfactor de overhand gaat krijgen is er niet zoveel aan. Dan kunnen we net zo goed met zijn allen met een dobbelsteen gaan gooien en degene die het meeste 6 gooit heeft gewonnen.

En van die mensen die dan bijdehand gaan lopen doen dat ze dit allemaal vantevoren al voorspeld en ingecalculeerd hadden en dat andere mensen prutsers zijn, ben ik allergisch voor, dus sorry voor mijn misschien ietswat overtrokken reactie maar dat komt voort uit de allergie :D

Starlynk

'@Jori: haha goed punt! Ben 'm eerlijk gezegd gewoon vergeten aan te maken :o

Jori

Kon me ook voorstellen dat het een risico was, we zitten natuurlijk allemaal dicht bij elkaar op de ranglijst en we hebben al bewezen allemaal het scoritovirus goed te pakken te hebben :p

nasibal

Punt is dat het spel zo helemaal nergens op slaat, omdat het een grote loterij is geworden

Dan kunnen we net zo goed met zijn allen met een dobbelsteen gaan gooien en degene die het meeste 6 gooit heeft gewonnen.

Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar ook zonder Corona gold dit natuurlijk al jaren voor het Scorito klassiekerspel. Zie: belachelijke puntentelling kopmannen t.o.v. rest.

Het is sowieso al veel meer gebaseerd op 'voorspel de top 3 in elke wedstrijd goed' in plaats van 'stel een mooi evenwichtig team samen wat constant presteert' . In theorie kan je het klassiekerspel winnen met pakweg 10 renners in je selectie en een hele flinke dosis glazenbolgeluk. De fanatieke spelers vinden dat echter duidelijk geen probleem en dat is prima.

Corona komt hier slechts bovenop. Het spelletje is nog steeds 'voorspel de top 3'. Alleen nu is het even afwachten bij welke wedstrijden wel en bij welke wedstrijden niet. Je hebt alleen nadeel als je in een uitgevallen wedstrijd wel vooraf 3 goede kopmannen had en in een wedstrijd die wel doorgaat niet. Maar heb je dan je selectie goed samengesteld, met 20 plekken totaal? Corona of geen corona, het is van levensbelang in dit spelletje dat je overal 3 goede kopmannen hebt op voorhand. Heb je er géén nadeel van maar vind je het wel kut, zie bovenstaande. Het wás al gokken.

Als ja nadeel hebt van het uitvallen van deze koersen betekent dat dat je VOL hebt ingezet op de italiaanse koersen ten koste van (!) andere koersen. Waarom zou je dat bij dit spelletje doen? Normaal gesproken is daar niet echt een reden voor, maar in een situatie waarbij het wel eens zou kunnen dat een groot gedeelte van de deelnemers de keuze precies andersom maakt kan het opeens zeer voordelig uitpakken. Wat zeg ik nu? Hebben de mensen die hier nadeel van hebben eigenlijk stiekem een heel specifieke gok gemaakt juist gebaseerd op corona? En valt die nu net de verkeerde kant op? En zijn ze nu boos?

.. ik denk dat dát het discussiepuntje hier op het forum een beetje is, en dat mag.

Laatst gewijzigd
Jeffrey81

Scherp weer Nasi, zoals altijd ;-)

Ik baal hier vooral dat de koers zelf wellicht niet door gaat. Had er mijn zaterdag voor vrij gehouden in ieder geval. Ik hoop nog op een klein wondertje, en wellicht wel op een hele onvoorspelbare en mooie koers juist omdát er zoveel teams zullen ontbreken....

Sloddies

Ook geen Astana de komende tijd. Volgens Sporza zojuist.

Jori

Soort ploegentijdrit, Sunweb vs Bora vs DQS vs Wanty :p

Ludi

'@nasibal. Juist daarom is het lastig. Ik heb gezorgd overal minimaal 3 (vaak 4) degelijke renners te hebben als kopman. Dus relatief veel geld voor sprinters en mede door mogelijk TotA geen fuglsang en wel flip. Ik verwachte MvdP niet in de meeste heuvelklassiekers en heb daarom ook relatief dure alternatieven voor bijvoorbeeld BP, WP, LBL die zekerder leken. Verder heb ik met oog op het uitvallen van MSR en welke koersen dan ook daarna een redelijk zware verdeling naar de eerste 2-3 koersen. Ik sta er nu prima voor in principe en het kan voor mij gunstig uitpakken, maar het voelt nog meer als een loterij.

Dat bepaalde teams knopen doorhakken die niet in lijn zijn met de algemene beslissingen of dat SB niet doorgaat terwijl dat helemaal geen risicogebied is kan je toch niet meenemen.

Een heel extreem voorbeeld: Als DQS bv zou zeggen tot 1 mei niets meer te rijden en alle andere ploegen wel, dan krijgen mensen met in theorie een goed uitgebalanceerd team en qua kopmannen toch een enorm probleem waarschijnlijk. Andere spelers met minder dqs renners veel minder. En dan kan het zijn dat er mensen ver boven je komen door puur dom geluk (dan alleen die belachelijke x3,x2.5, x2 en de onduidelijkheid over vorm, ziektes en programma's). Als SB door gaat maar jumbo en ccc gaan niet ziet mijn team er veel minder fijn uit die dag. Als SB wordt verplaatst naar weet ik het wanneer en hele andere renners doen mee is dat toch ook lastig?

Het komt wel goed, voor mij is het gewoon frustreren nu en de reactie van mensen die achteraf de "juiste keuzes" hebben gemaakt zul je altijd moeten aanhoren , maar dit maakt voor mij het spel veel meer als een fruitmachine dan voorheen.

ronvisser

The bullet is through the church: geen Strade. Eeuwig jammer, maar wel begrijpelijk.

Laatst gewijzigd
BarryE1

Wat een vreemd wereldbeeld hebben sommigen toch, om alle wereldproblemen even in perspectief te plaatsen volgt hierbij een lijstje van groot naar klein:
1. Scorito-index;
2. Corona.

De Tourminator

Eindelijk het nieuws dat ze de risico wedstrijden (in welke sport dan ook) afgelasten i.v.m. gezondheid van mensen. Dat staat toch wel voorop. Ik doe mee met Scorito vanwege het plezier in het spel, de wedstrijden krijgen een extra dimensie omdat je graag wil dat je renners goed presteren, maar daar hangt verder toch niets van af..... Mijn Scorito index die naar beneden gaat ... dat is dan maar zo.

Het zal een lastig sportjaar worden met dit virus. Klassiekers, Giro, Tour, EK Voetbal, Olympische Spelen, wie weet wat er nog allemaal afgelast gaat worden. Eerst zorgen dat we dit virus de baas worden en dan zien we wel hoever we dit jaar al gevorderd zijn.

Edv

Kunnen we geen Parijs - Nice poultje doen via scorito ipv de klasiekers die niet doorgaan?

Starlynk

Goed, ik ga hier ook niet meer te veel tijd aan besteden, want hoe vaak ik ook typ dat dit voor mij persoonlijk niet eens ongunstig is en het me al helemaal niet om de Scorito Index gaat, blijft iedereen dat toch terug typen dus helemaal prima jongens :)

Hopelijk kan de Giro wel gewoon door gaan! En zou mooi zijn als deze editie van het Klassiekerspel de ogen opent van Scorito dat ze toch echt iets moeten doen aan de opzet van het Klassiekerspel om de geluksfactor te beperken.

Oh en P.S.: Ja, natuurlijk is het Corona-virus belangrijker dan een spelletje bij Scorito, maar we zitten hier toch in een topic over het Scorito spelletje? Niet zo miepen dus dat hier vooral de impact op het spelletje besproken wordt :p

Ludi

Je kunt net zo goed alle buiten sportevenementen voor altijd aflassen. Laat ze maar koersen op een Zwift.

Fijnstof veroorzaakt bijna een half miljoen doden per jaar in Europa. Griep 40000 terwijl daar wel vaccins voor zijn in veel gevallen voor de meest kwetsbare groep, maar die vaccins zijn ook maar gebaseerd op eerdere vormen van influenza en ook niet altijd effectief bij een nieuwe uitbraak.

Corona gaat in principe echt niet zo dodelijk zijn op grote schaal. Gaan we deze maatregels voortaan voor ieder nieuw type virus zien? Dat is nogal vaak dan. Dat kan de economie totaal niet aan en dan kunnen we beter voor altijd iedereen isoleren. Waarschijnlijk is het OV nemen een groter risico dan langs de kant staan bij wielrennen.

Een volgend virus zal mogelijk ook een stuk dodelijk zijn dan corona. Deze massahysterie om dit virus is gewoon enorm belachelijk, en dat zeg ik als iemand in een risicogroep, maar buiten dat is dit een scoritotopic en lijkt me dat bespreken wel ontopic. Ookal is een andere discussie wellicht belangrijker, daar gaat het hier niet om.

Beter aflassen dan dat een deel van de teams wel gaat en een deel niet in ieder geval.

nasibal

'@KJ

Ik denk dat ik je begrijp. Wat je eigenlijk zegt is dat je een team samenstelt op een te verwachten totaalplaatje en dan opeens, na de start van het spel, verandert dit totaalplaatje. Had je dit van te voren geweten had je andere keuzes gemaakt. Daar komt nog eens bij dat dat totaalplaatje niet 'eenmalig en duidelijk' verandert, maar continue blijft veranderen met veel vraagtekens.

Dat is vervelend en heeft inderdaad weinig met het spelletje te maken. Althans, dat zou je zeggen. Vergelijk het eens met de volgende situatie:

Ik stel een team samen voor de Giro. Ik verwacht daar een 8-tal goede klimtoppers aan de start die het in de 3e week moeten gaan uitvechten. Vol goede moed start ik het spel vanaf de eerste etappe. So far so good, ik zou wel eens de winnende tactiek kunnen hebben! Maar wat gebeurt er nu? In week 1 en 2 worden er 2 toppers ziek, 1 valt er en 1 wordt er naar huis gestuurd wegens een positieve plas.

Ook hier verandert de situatie ná start van de koers. Had ik het van te voren geweten, had ik andere keuzes gemaakt. Nu kan je stellen dat deze zaken onderdeel zijn van de koers, en corona niet. Dat klopt. Voor beiden geldt echter hetzelfde: Je weet nooit wie, wat waar en hoe groot de kans is. Je weet wel dat het kán gebeuren. Aan een ieder zelf om in te schatten en te bepalen hoeveel geld ze aan welk risico willen besteden.

Ludi

'@nasibal: vergelijkbaar, maar toch anders. Als je bijvoorbeeld 2 ineos kimmers hebt en de ploeg stapt uit de koers (door doping of coronavrees of wat dan ook) dan zou het vergelijkbaarder zijn. Als er dan ook nog willekeurige ritten worden geschrapt waar jij je strategie op aangepast is het meer zoals nu. Echter rijden in een koers in principe al de keuzes iedere rit, mits ze niet ziek of gebleseerd raken, maar dat is bij dit spel ook zo. Deze situatie verandert ook, renners gaan koersen toevoegen of schrappen waardoor optimale(re) keuzes nu ineens nergens meer op slaan.

Stel er is een renner die ieder jaar SB wint, 100%. Deze zou in principe een must have zijn en zo 2m mogen kosten. Mensen die goed hadden gegokt op schrappen hebben nu gelijk, alle anderen anders.

Ajvenema

Man, man, dit is toch de lappen tekst niet waard:)

Ja, je had hierop kunnen inspelen.
Ja, het maakt het nog meer een loterij.
En ja, het wordt allemaal nog veel erger dan dit.

Klaar. :D

elkey21745811305

Levert natuurlijk veel gedoe op. Nu al medelijden met de mensen bij Scorito die straks de keuze moeten maken of een uitgestelde race nog meegenomen wordt in eindscore. Wat je ook doet, er zullen altijd mensen zijn die een andere afweging gemaakt hadden -al dan niet ingegeven door eigen poule keuzes.
Wat ook K** is dat IK zaterdag geen Strade Bianchi kan kijken. Niemand die je daar over hoort of enig idee heeft hoe betekenisloos en leeg het bestaan is voor reaguurders als ik. Met een beetje pech loop ik alsnog Corona op en kan ik in quarantaine ook geen koers kijken. Met veel pech overlijd ik en dan wordt het helemaal lastig om een poule te winnen waarvan niet duidelijk is wanneer en door wie wedstrijden gereden worden.

De Kamikaas

Wellicht een idee voor Scorito om volgend jaar een 1e en 2e seizoenshelft maakt voor de voorjaarskoersen? Zodat je wat meer zekerheid hebt en altijd nog kan switchen. Of misschien een systeem dat je elke etappe 5 renners kan kiezen uit alle renners (ook voor een bepaald budget), maar misschien dat dan heel veel dezelfde selecties verschijnen. Ach ja, ik weet het ook allemaal niet haha.

1 2 ... 66 ... 100 101

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.