Scorito Grand Tour Spel 2020

1 2 ... 23 ... 153 154
Ajvenema

Ik heb een paar positieve uitschieters (Garcia Cortina, demare, nizzolo) En wat negatieve (matthews! Stuyven, Higuita, 2x jumbo voor jan lul opgesteld.) Sagan pakt zn standaard top-5 plek weer mee. Al met al niet super ontevreden met een net bovengemiddelde score, zonder de big guns.

Vond het spannender dan verwacht, en de renners worden duidelijk niet gespaard! Benieuwd of we daar morgen al meteen resultaat van zien, met een positief resultaat van bijv Kristoff, matthews, Stuyven. Zag dat er 3 man van Sunweb op 4 minuten is binnengekomen, plegen die een mooie putsch morgen?

Daarnaast denk ik na dit resultaat van Philipsen dat Schachmann ook wel had meegekund:) Wat ik vooral raar vind aan de Philipsen situatie is dat UAE hem niet sowieso al meeneemt als eerste man voor de massasprints, heeft afgelopen tour toch allang bewezen dat ie sneller is dan Kristoff...

Gladiool

'@ Sjonge Jonge: snap ik helemaal. Aan de andere kant, bij de echte etappes is er ook altijd gezeik haha :D

Maar heb het ook klote verwoord. Ik denk dat ik andere verwachtingen had van hoe dit uitgewerkt is. Alle respect en dank dat Scorito dit überhaupt doet en het leverde weer heel wat uren puzzelplezier en stress op.

Denk dat voor ons allemaal het wielrennen volgen gaat om emoties. Spanning, geluk, blijdschap, verdriet, frustratie. In dit geval allemaal positieve emoties voor ons. Het volgen van de renners, die gezichten zien, plotwendingen, maar ook dingen die je ziet aankomen en gebeuren. Dat biedt plezier. Scorito geeft aan voor elke etappe een script te hebben geschreven. Dan hoop ik mee te kunnen leven met de helden en mijn geselecteerde renners. Je kunt niet over iedereen wat schrijven, maar een renner eindigt wel ergens met een reden. Als ik dan vandaag eens volg, is weinig van een script te vinden. Er worden wat veelgekozen mannen op de grond gekieperd, en er is een eindsprint waar Démare 3x goed oogt. Bennett wint plots, en Groenewegen is uit het niks 2e. Zo'n Kristoff wordt op achterstand gezet zonder enige reden. Er is m.i. dan niks om mee mee te leven. Als ik dat gevoel wil simuleer ik wel een heuvelrit in PCM, zodat ik mijn kopman in hoogvorm random 4 minuten zie verliezen :D.

En dan zie je op het eind dat de 'commentator' Ulissi en Kristoff heeft verwisseld... right. Door het liveblog krijg ik het gevoel dat het 'script' bestaat uit 21 uitslagen die de stagiair een beetje willekeurig in elkaar heeft gezet met wat surprises, waarna Maarten Ducrot in 15 blokjes tekst die uitslag moet interpreteren. Dan verval ik juist al snel in -wat nasibal al zegt- op het einde van de dag even de uitslag checken en verdergaan. En dat lijkt me juist niet de bedoeling.

En die 'foute' verwachting kan ook helemaal aan mijn kant liggen. En misschien is het morgen heel anders. Maar dit is waar ik bang voor ben.

Laatst gewijzigd
Benzardi

Morgen waaiers zo te lezen, komt het bij elkaar of rijd er een groepje weg?
Dagje voor Lampaert?

Ludi

Uhh, waarom zijn ze de teksten aan het herschrijven en was kristoff nu gewoon afwezig? En hoe kan ulissi met materiaal pech op 10 seconden finishen en is kristoff op een minuut meer gefinisht? Lijkt me onmogelijk.

Zadelpen

Het was dan wel chaotisch laatste 10 kl, maar vond het ook slecht in beeld gebracht. Volgens mij werd Groenewegen nog gehinderd laatste bocht. Echter geen protest, vreemd.

Nouja... we likken onze wonden en richten ons op Neeltje.

Laatst gewijzigd
SvenVDB

Klassement:
Bernal (gaat volgens mij sowieso een goed klassement rijden, misschien geen winst, maar toch zeker top5)
Roglic (top 3)
Thomas (top 5)
Pogacar (top 5, jongeren klassement)
Nibali (Top 10, met enkele uitschieters in etappes)
S. Yates (Verwacht ik in de zware bergetappes vooraan)
Valverde (Allrounder, levert altijd punten)

Klimmer:
Higuita (Topper + jongerenklassement)

Tijdrijder:
Dennis (tijdrit en teampunten)

Aanvaller:
Fuglsang (Voor de heuvels en de aanval etappes in de bergen)
Stuyven (Sprint + klassiekers)
Van der Poel (Kopman in de kalssiekers)
Teuns (Heuvel + aanval etappes)
Kragh (Opvuller voor klassiekers en tijdritten)

Sprinter:
Sagan (Iemand die je in de helft van de etappes kan opstellen, groene trui)
Bennett (Quickstep, wint wellicht meer dan 1 rit)
Kristoff (sprint + klassiekers)
Matthews (sprint + klassiekers)
Bonifazio
Mezgec

Net niet: Philipsen, Alaphilippe, Nizzolo, Bouhanni, Schachmann

Vandaag al enorm slecht gescoord met slechts 157 punten, Matthews, Kristoff, Bonifazio, Mezgec die teleurstelden vandaag.

Ludi

'@zadelpen: dat heet niet hinderen, dat is gewoon slecht positioneren ;)

Ik baal ook met 2x tjv haha

user20853

Eerst en vooral: ik snap dat er een scenario is geschreven en dat iedere wielerfan zijn eigen unieke invulling zou geven aan het scenario. Dit begrijp ik, en het is tenslotte ook waar het spel over gaat. Toch vind ik volgende zaken te frappant om niet te vermelden:

1) Er stond geen bergtrui op het spel deze etappe. Waarom duurt het dan (minstens) 15 kilometer vooraleer de ontsnapping tot stand wordt gebracht? Waarom willen zoveel renners meespringen in een kansloze vlucht waar werkelijk niks te behalen valt? In het echt zou de eerste ontsnapping wellicht de goeie zijn. Kijk maar naar de ellenlange sprintersetappes in de Tour. Buiten renners van Wanty hebben er weinig zin om mee te gaan in de vroege vlucht.

2) De samenstelling van de kopgroep:

Waarom stuurt CCC twee renners in de aanval? Met Mareczko hebben ze een (verre) kanshebber op winst. En waarom dan Victor de la Parte (top 10 in UAE Tour, grootste troef van CCC voor GC) en Szymon Sajnok (hun op één na beste sprinter op een vlakke aankomst)?

Lotto-Soudal heeft met Caleb Ewan een van de topfavorieten voor ritwinst in huis. Waarom Adam Hansen dan in de aanval? Dit zou in het echt nooit gebeuren.

Roy Jans en Niki Terpstra vind ik wel twee logische namen. Beiden rijden voor een ProTeam. Het is typisch voor grote rondes dat de vroege vlucht gekleurd wordt door renners van kleinere teams.

3) Uitgerekend Michael Matthews én Alexander Kristoff die in de laatste vijf kilometer af te rekenen krijgen met materiaalpech? Kom nou...

4) De top 10 accepteer ik wel. Demare is misschien wat te hoog geplaatst, maar al bij al een 'realistische' top 10.

5) Is de schrijver van het scenario eveneens de voorzitter van de fanclub van Pieter Serry? Serry is een 100% pure knecht. Dat hij als vierde van het peloton tussenkomt aan de tussensprint en twaalfde wordt in de daguitslag na een hele dag op kop sleuren vind ik compleet onrealistisch! Michael Morkov, laatste man van Sam Bennett, ging ik wel een perfect valabele kandidaat gevonden heb voor plek 12.

6) Szymon Sajnok wordt na een hele dag in de aanval nog even doodleuk 21ste?!

7) Na een volledig vlakke en makkelijke etappe komen maar liefst 69(!) renners (van de 176) op achterstand van het peloton binnen. Dit lijkt me wel erg veel, zeker zonder noemenswaardige incidenten. Wat daarbij aansluit: jammer dat de updates niet meer informatie geven over de achterkant van het peloton. Zo is het een groot mysterie waarom renners als Nils Politt, John Degenkolb, Jurgen Roelandts,... (aanvankelijk kans op gele trui een van de komende dagen) en Warren Barguil, Louis Meintjes, Marc Soler,... (kanshebbers op top 10 in GC) het zomaar laten schieten.

Delen jullie (een stuk van) mijn opinie? Ben benieuwd naar jullie reacties hierop!

Reyn

Serry 12e in een vlakke massasprint? Waar haalt Scorito dat vandaan?
Maar blijkbaar kan dit gebeuren op de planeet Scorito. Hopelijk morgen terug op aarde.

nasibal

Eens hoor David,

Er gebeuren veel dingen en er ontbreekt veel informatie. Maar dat is denk ik ook een beetje inherent aan het schrijven van een script. Als ze het echt echt echt realistisch hadden gehouden was vandaag een doodsaaie etappe geweest. Maar zo'n script maak je simpelweg niet zo snel. Dat moet je dan al heel bewust doen. Immers, als je je gedachten je gang laat gaan gaan die automatisch dingen verzinnen.

De grootste uitdaging voor ons als deelnemers is denk ik dat niemand dit eerder heeft gedaan. Iedereen zal hier bepaalde verwachtingen bij hebben. Persoonlijk heb ik die verwachtingen enorm getemperd en vind ik alles mooi. Als er meer emotie bij zit, of hogere verwachtingen, dan kan ik dat heel erg goed begrijpen.

Verwachtingsmanagement is key hier denk ik.

-Wielerfan

Ik verwacht morgen wel een achtervolgende groep(en) door de wind. Toch denk ik dat er ook enkele topsprinters zullen overleven en uitgaan maken wie er gaat winnen. Zou een renner van het kaliber groenewegen, Ewan en bennett er nog bij zitten morgen.. En zo ja wie denken jullie?

Rawolf

Als het echt was had ik Garcia Cortina meegenomen omdat hij zo ongelofelijk sterk was in Parijs Nice, toch niet gedaan maar dat lijkt slecht uit te pakken ):

De Condor van Echt

270, man man man wat ben ik blij dat ik op het laatst geschoven heb & scripter heb geloofd vwb IGC! Nu hopen dat het genoeg is om te compenseren dat ik Sagan niet heb. Heb scripter wel onderschat vwb Schachmann: niet in vbs dus concludeerde dat hij hem over het hoofd had gezien in P-N. Onterecht, zo lijkt het.

Complimenten voor Scorito, was leuk om te volgen! 10% rare/ongeloofwaardige/onlogische dingen inderdaad, maar ik laat de 90% wat wel geloofwaardig is, zwaarder wegen.

Straks nadenken over morgen, want het lijken idd waaiers te worden!

Wellens Nietens

Best wel eens met David's punten (bijv. Sajnok 21e vond ik ook erg opvallend), maar een realistisch en toch niet saai script schrijven lijkt me ook geen eenvoudige klus.

Zelf een beetje pech met Matthews, Kristoff, Mezgec en een beetje geluk met Bennett, Nizzolo, Garcia. Niet ontevreden met 256 punten.

De Tourminator

Ploeg van De Tourminator:

Bernal
Thomas
Roglic
Pogacar
Nibali
Evenepoel

Majka
Higuita
De Gendt

Sagan
Bennett
Ewan
Matthews
Trentin
Mezgec

van der Poel
van Avermaet
Stybar
Politt
Kragh Andersen

Weinig tijd gehad te reageren, nu wel een week vakantie genomen om het te volgen ....

Vind het toch wel leuk dat ze zoiets bedacht hebben. Met ruim 12000 deelnemers ook wel een succes zou ik zeggen.

We gaan het ondervinden welke verrassingen er nog meer zullen komen. Voorlopig goed gegokt met captain Bennett.

Sjas Patatje

Sowieso een mooi initiatief van Scorito!
Echter mis ik wel content, zowel voorafgaand als tijdens de ritten. Hoe vet zou het zijn geweest als er een samenwerking was met Wielerflits, met dagelijkse voor- en nabeschouwingen? Content die je moest lezen om te kijken welke 9 renners je moet selecteren voor de volgende dag. Prognoses, interviews met teamleiders en renners, analyses van wielerkenners. Misschien een tip voor een toekomstige fictieve ronde 😉.

Resumé; blij met de 287 punten vandaag, juiste winnaar voorspeld en de keuzes voor Cimolai en Philipsen pakket tot dusver goed uit.

Rawolf

'@David, dat is wielrennen, niet alles gaat zoals je het verwacht door de grote hoeveelheid externe factoren . Er is geen enkele wieleruitslag waar je naar kijkt die 100% logisch is, daarom is het zo'n mooie sport. Ik denk dat Scorito het heel goed heeft gedaan.

Matthews en Kristoff die beiden niet aan sprinten toekomen is toch niet raar? Dat is elke etappe van een grote ronde dat er enkele sprinters niet op positie komen.

Stop asjeblieft met die mierenneukerij, het is wielrennen.

Reyn

Scorito heeft door te beweren dat hun wielerkenner een realistisch script heeft bedacht bepaalde verwachtingen gewekt. Uiteindelijk is het natuurlijk een fantasy game, dat deels wel wat op het echte zal lijken, maar niet helemaal. Neem het niet al te serieus zou ik zeggen. Have fun!

Ludi

Voor mij is er een verschil tussen voorspelbare voorspelbaarheid (bennett, groenewegen top 3 sagan viviani top 5, een verrassing top 10, demare top 10)

Onvoorspelbare voorspelbaarheid / voorspelbare onvoorspelbaarheid (thomas door positioneren top 20, lead out bennett top 20, klassementsrenner ineens top 20, afwezige sprinters door positie, toevallig pech. In laatste 5 km een keertje).

En dan heb je een paar punten onvoorspelbare onvoorspelbaarheid. Vooral die laatste moet je niet te vaak te veel hebben. Natuurlijk heb je dat ieder jaar, 2019: groenewegen crash etappe 1, teunissen winst etappe 1 en geel, flip lang in geel en winst tijdrit, gecancelde etappes, pinot die een top 5 moet weggooien. Hier kan een script eigenlijk niks mee en deze wil ik dus ook niet zien. Matthews en kristoff, mogelijk 2 groene trui belagers, zo afwezig is niet té gek, maar wel een beetje veel voor etappe 1 in een script. Er moet niet iedere etappe zoiets gebeuren om de saaie etappes maar spannend te maken. Aangezien er morgen toch al waaiers zijn was dat vandaag voor mij niet nodig. Wellicht ben ik wel wen beetje te veel een "verwachte punten" deelnemen, ik hou gewoon niet van te veel onrust en variantie denk ik.

Hoe dan ook, leuk initiatief, leuke puzzeltocht en discussies en nu lekker beetje slap zeveren en andere factoren de schuld geven, heerlijk.

Laatst gewijzigd
Platje

Ben het met je eens KJ, vind het in etappe 1 ook onzin.. zeker gelijk 2 renners met materiaalpech.. Matthews en Kristoff zijn ook makkelijke slachtoffers die nog genoeg kansen hebben, ewan 10e kan ook gebeuren maar ben benieuwd of ze dit ook met Groenewegen durven door hem bijv. morgen het niet te laten redden in de waaieretappe. Denk zelf dat Groenewegen morgen gewoon wint

Ook Majka vind ik onzin door te zeggen dat hij voor de ritten gaat en gelijk tijd verliest.. kijkend naar zijn verleden zeker niet..

Laatst gewijzigd
Zadelpen

Morgen gaat die kluis open en er komt een enorme reeks van rukwinden uit. En Van der Poel waaiert zichzelf in het geel.

Zomaar een tip van team Zadelpen waar solidariteit hoog in het vaandel staat de eerste week.

Chef83

Nee groenewegen waait eraf morgen er blijft een groep weg en js wint en nog 9 blijven er weg 🎃

user20853

'@Rawolf, ik denk dat ik de essentie, schoonheid en onvoorspelbaarheid van wielrennen heel goed snap. Ik vind het ook jammer dat je het heel kort afdoet als 'mierenneukerij'. Bij al hetgeen ik opsom onderbouw ik ook waarom het zo van de pot gerukt is, en het in een echte koers (hoogstwaarschijnlijk) niet zou voorgekomen zijn. Matthews en Kristoff die beiden niet aan sprinten toekomen, is op zich inderdaad niet zo raar. Tenminste, als het door slechte positionering of slechte benen zou komen. Dat beide heren uitgerekend in de laatste vijf kilometer te kampen krijgen met materiaalpech is wel erg 'toevallig', niet?

Zo is het onder meer ook wel heel gek dat jonge jongen Szymon Sajnok na een hele dag in de aanval op het eind nog snel even de lead-out doet voor zijn kopman en zelf op plek 21 eindigt. En ook het aantal gelosten is toch wel zeer opvallend te noemen:

Etappe 1 Scorito Grand Tour 2020: 69 van 176 renners komen binnen op achterstand van het peloton (slechts 1 kleine valpartij gemeld van twee renners)

Etappe 1 Tour de France 2019: 14 van 176 renners komen binnen op achterstand van het peloton (zeer nerveuze en hectische finale met enkele valpartijen tot gevolg)

Ik vind het erg fijn dat Scorito dit gelanceerd heeft en heb erg veel plezier beleefd aan het puzzelen en de reacties hier lezen! Ik snap ook dat iedereen een totaal ander script en uitslag zou bedacht hebben. Alleen vind ik dit soort zaken het spelplezier wat bederven. Zoals Kj het mooi omschreef: "onvoorspelbare onvoorspelbaarheid moet je niet te vaak te veel hebben". Pieter Serry wordt bijvoorbeeld echt nooit twaalfde in een vlakke massasprint.

Er was al erg weinig houvast wat het vormpeil betreft van renners. Dan moet je als schrijver ook geen al te gekke dingen bedenken waarvan de kans wel heel klein (of nihil) is dat ze in een echte koers zouden voorkomen. Ik heb veel liever een saai en 'realistisch' scenario (zoals 99% van de vlakke sprintersetappes zijn) dan zoiets als vandaag.

Mocht het er toe doen, ik heb qua resultaat best een goeie openingsdag achter de rug met mijn team. Ik zeur dus zeker niet uit frustratie, maar omdat er naar mijn gevoel meer uit het scenario te halen valt. Ik hoop dan ook dat het script de komende dagen beter en (voor mij) realistischer aanvoelt.

Daarnaast: voor een keer het niet aan je eigen wielerkennis ligt en je resultaat kan doorschuiven naar een ander, moet je dat toch niet laten liggen. ;) Zullen hier nog geinig discussies worden wat betreft het koersverloop...

La Primavera

Het is wel de eerste etappe hè. Die gaan ze niet doodsaai maken waarin niks te beleven valt. Mensen haken snel af als deze eerste etappe eruit had gezien als er niemand valt of materiaalpecht heeft of kanshebbers niet van de partij zijn.
Naarmate de ronde vordert zullen ze echt wel etappes hebben waarin minder gebeurd, maar mijn inziens is het logisch dat ze de eerste etappe wel wat laten gebeuren.

Laatst gewijzigd
Imbatido

Meh, beetje flauwe start van de ronde. Laat Kristoff en Matthews dan gewoon 14 en 15e ofzo worden, had ik geen probleem mee gehad. Ik had niet verwacht dat ze meteen met zulke flauwe dingen gingen beginnen. Lees: ze moeten de deelnemers toch een beetje warm houden anders haken er snel veel af.

De tussensprint is ook hoogst merkwaardig. Alleen Bennett, Sagan en Matthews die meesprinten van de grote jongens gevolgd door een boel knechten terwijl in werkelijkheid iedereen die de illusie heeft te kunnen sprinten meedoet in de eerste weken. Zo krijg je nooit spanning voor de groene trui.

De scripter is wel duidelijk op de hand van Bennett, dus die zal morgen er wel af wapperen.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 23 ... 153 154

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.