Op de voorbeschouwingen heb ik geen commentaar, maar het script vind ik soms wat vreemd aan elkaar hangen. Gisteren was het hele scenario precies zoals een overgangsrit voor eind week 2 of week 3. Met zo een puistje op het einde zouden de ploegen van Alaphilippe, Sagan, Van Der Poel,... zo'n groep nooit laten wegrijden. Zelfs in de vlakke ritten is de kopgroep altijd vrij sterk, terwijl er de laatste jaren in de Tour bij wijze van spreken gevochten wordt om niet mee te zitten.
Ook vandaag is die kopgroep weer verbazend sterk. Uiteraard is het mogelijk dat zo'n groep kan wegrijden, maar een Fuglsang die 4e staat gaat in principe echt niet al zijn energie verbruiken in de kopgroep van de eerste bergrit. Daarom mis ik soms wat background informatie bij het verslag. Misschien zat Fuglsang zonder het te beseffen in de kopgroep en reed hij dan maar door? Verder benadrukken ze het lossen van Fraile als iets vreemds, maar je zou toch verwachten dat die zich heeft leeggereden voor Fuglsang en dat het dus logisch is dat hij lost?
'@Sagan = hulk
Schachmann is een fenomenale renner, zonder twijfel. In grote rondes heeft hij echter de pech dat hij in de heuvels een Sagan voor zich heeft en in de bergen een Majka (die er dus vorig jaar niet eens bij was). Jongens waarvan Bora heel duidelijk heeft laten zien wat de pikorde binnen de ploeg is. Je kan zeggen dat hij vorig jaar minder in vorm was, daar kunnen we over discussieren, maar je kan niet stellen dat hij als een krent rondreed. Hij reed toen ook gewoon heel sterk en had bij QS in de Giro natuurlijk ook al veel laten zien het jaar ervoor. Toch stond hij achter andere namen in de pikorde.
Nu 'verzint' scorito dat dat opeens anders is, zonder daar ook maar énige hint naar te geven in de vb's. In tegendeel zelfs. Enige reden die daarvoor in kan brengen is zijn winst in PN. Maar dan zou je dus stellen dat zijn winst in PN opeens dus alle resultaten van Majka in de afgelopen jaren teniet doet.
De vorm van dit jaar zo sterk laten meewegen is natuurlijk ook een farce als er nauwelijks wedstrijden gereden zijn en veel deelnemers van deze ronde zich daardoor al helemaal niet hebben kunnen laten zien. Dat het meetelt prima, maar het zou toch altijd een combinatie moeten zijn van.
En het maakt me geen reet uit hoor, ik scoor prima, ook zonder Schachmann (en Kragh), maar ik voel me gewoon oprecht bedonderd en dat zit me dwars. En ja, dan neem ik het mogelijk allemaal iets te serieus.
Wat wel meespeelt bij al die sterke namen steeds, is dat dit veld nog een stuk sterker is dan in een gemiddelde grote ronde, zelfs dan in een gemiddelde tour. Dan zijn er ook wel renners geblesseerd of er zijn renners die hebben gekozen voor (/van hun ploeg de keuze hebben moeten maken voor) een andere grote ronde. Er rijdt nu echt maar weinig pelotonvulling (of wat eerbiediger gezegd: er rijden wat minder pure knechten/wegkapiteinen) rond.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.