Grote opwinding in het kamp van AG2R gisteravond: Tony Gallopin is verdwenen! Hij verscheen 's avonds niet aan tafel en op zijn kamer is hij ook niet. Zijn telefoon neemt hij niet op. Oliver Naesen, de sympathieke Belg, treedt op als redder - niet voor de eerste keer. Op Gallopins kamer ziet hij het - door practical joker Julian A. - beschadigde routeboek van Gallopin, telt 1 en 1 bij elkaar op ("wat heeft die zot zich nou weer in zijnen kop gestoken??!!") en trommelt DS Kasputis op. Die scheurt met piepende banden weg, met doodsverachting in het pikdonker door de haarspeldbochten van de Pyreneeën scheurend richting het Baskenland, luidkeels telefonerend met de verloren poulain, die eindelijk de telefoon heeft opgenomen...
Na een dollemansrit van 4 uur heen én 4 uur terug, keert Kasputis bij het krieken van de dag terug, met een luid snurkende Gallopin op de achterbank! Als die laatste met kleine oogjes de startlijst komt tekenen, stijgt er gegniffel op bij de QS-ploeg (Julian A.: "Eeeh Tony! T'as bien dormi?!"). Want het is een slechte dag om niet goed uitgerust te zijn...
Het is inderdaad oorlog vanaf het zwaaien van de vlag! Er vertrekt gelijk een grote groep, voorwaar een bont gezelschap! Astana is aan boord, met MAL en tempobeul LLS die zich helemaal gaat leegrijden op de eerste klim. Landa (TBM) is ook meegeschoven met een aantal ploegmaats, waaronder Poels (niet Teuns). Verder is Movistar vertegenwoordigd met Mas, Pedrero, Soler en Valverde (die laatste rijdt natuurlijk lekker voor zichzelf, die oude vos!). Ook Quintana en Barguil (ARK) schuiven mee; de Colombiaan heeft gemengde gevoelens over zijn ploegmaat, die gisteren het gaspedaal intrapte juist toen Quintana de sprong wilde maken, en hem op de meet ook nog de boni's afpakte. Een déja vu met de ervaringen van Sunweb en zijn eigen Movistar-tijd dringt zich op. Verder zijn er een paar avonturiers aan boord, en mannen die de bollen op het oog hebben. BOH heeft Majka en Schachmann mee, na de niets aan duidelijkheid te wensen overlatende woorden van Ralph Denk! Ook Meintjes en Pozzovivo (NTT), De Gendt (LTS) schuiven mee. Masnada (CCC) heeft de slag gemist; in plaats daarvan zit wel ploegmaat De La Parte mee. Tot slot is Ciccone en Brambilla (TFS) zijn een vooruitgeschoven pion. TJV, UAE en Ineos zetten zich op kop op de groep daarachter, en houden er een gelijkmatig, maar hard tempo in. De deur staat wagenwijd open, zodat de grupettos daar weer achter zo gevormd zijn.
Op de eerste klim (Peyragudes) raapt Majka met goede voorbereiding van Schachmann het volle pond aan punten op, voor eenling De La Parte en Ciccone. Majka staat nu dus gelijk aan Masnada. Op de tweede klim blijft het zowel voorin als in de groep-Thomas/Roglic/Pogacar hard gaan, waardoor het verschil beperkt blijft tot 1'25". Op de top van de Louron-Azet raapt Meintjes de 10 punten op, voor De Gendt en Majka, die nu dus virtueel leider is in het bergklassement. Hij moet het nu wel verder alleen doen, omdat Schachmann op het einde van de tweede klim na keihard werken moest lossen. In de afdaling gaat het niet rustig: in de favorietengroep plaatst Nibali een aanval en daalt met doodsverachting naar Saint-Lary-Soulan! TJV, UAE en Ineos reageren nog niet... De Italiaan pakt ruim een halve minuut met deze actie, en laat zich op de volgende klim gangmaken door Brambilla en Ciccone. Maar in de laatste klim naar de Portet zetten Ineos, UAE en TJV de organisatie op en brengen het verschil langzaam terug tot 1". En die voorste groep is flink uitgedund. Bijv. Soler kan niet meer, Valverde wil niet meer. Vooraan openen Mas, Quintana, Lopez en Landa de debatten, maar Lopez blijkt zijn kruit na gisteren toch goeddeels verbruikt te hebben en moet snel passen. De Spaanstaligen hebben nog het gezelschap van Pozzovivo en Barguil - die laatste doet geen trap teveel... Omdat Mas, Landa en Quintana elkaar het wit uit de ogen kijken - loopt de voorsprong op het groepje-Nibali resp. groep-Thomas/Roglic/Bernal/Pogacar terug naar 25" en 48". In de laatste kilometer plaatst Barguil een fikse demarrage waar niemand op wil (kan?) antwoorden! De laatste 400 m zijn wat vlakker, zodat hij zijn laatste krachten kan gebruiken voor het overwinningsgebaar! Landa wordt op 10" daarachter 2e, Quintana 3e, Pozzovivo 4e, Mas 5e. Nibali komt op 18" van Barguil over de streep, en slechts 17" daar weer na komen achtereenvolgens Pogacar, Thomas (Bernal heeft zich leeggereden voor zijn kopman op de laatste klim, Carapaz op de 1 na laatste), Roglic, Kruiswijk over de streep.
Die avond zoekt Quintana teammanager Emmanuel Hubert op....
Dank weer voor alle goede en leuke voorbeschouwingen. Ik kies vandaag voor:
Roglic (c)
Bernal
Thomas
Pinot
Pogacar
Nibali
Evenepoel
Higuita
Schachmann
In het eggie zou ik vandaag denk ik eerder (weer, zoals gisteren) Pogacar of zelfs Pinot kopman maken, maar in deze ronde ga je toch ook proberen door de ogen van de scripter te kijken. Vooralsnog lijkt het bij dure, bekende renners toch wel redelijk verdeel-en-heers. Pech of teleurstelling in voorgaande dagen leidt vrijwel altijd tot een hoge notering daarna (zie Landa, MAL, Quintana, maar ook Kristoff, Matthews). Daarom durf ik Pogacar en Pinot, die ik al meerdere keren succesvol kopman heb gemaakt, niet goed nog eens kopman te maken. Omdat Bernal natuurlijk met Thomas in het geel zit, kies ik daarom maar voor Roglic. Die kan dit ook en heeft scripttechnisch misschien nog wat te goed...
Omdat deze etappe normaal gesproken niet voor een vluchter zal zijn, haal ik Teuns eruit en stel ik Schachmann op voor truipunten. Ow en Higuita blijf ik stug opstellen. Ik ben fan van dit kleine mormel en de pech voor EF zal toch een keer ophouden. Bovendien zou zo'n kleine explosieve springveer zo'n etappe als deze prima moeten aankunnen. Nu maar hopen dat hij vandaag op ronde ipv vierkante wielen mag vertrekken.
In het hooggebergte kom ik net een topper te kort voor een goede eindklassering. Met Roglic, Bernal, Thomas, Pogacar en Nibali alleen ga ik het niet redden denk ik.
Adam Yates valt door de mand of staat hij er vandaag wel ineens?
Higuita; redt jij de ronde voor EF? Gezien het script en de verwachting vooraf moet hij toch nog wel 1 of 2 ritten gaan vlammen?
Om over Benoot nog maar te zwijgen....
'@Sjas Patatje.
EF geeft aan: Wat er overblijft van deze Tour? We hebben naar mijn mening nog steeds voldoende kwaliteit in huis voor een etappezege.
Maarja of dat vandaag is?
Ze hebben gisteren pech gehad, dus het zou toch eens moeten...
Maar ik weet zelf ook niet of ik de gok durf te nemen om Higuita kopman te maken.
Mijn selectie dezelfde als gisteren:
Bernal
Thomas
Roglic
REV
Nibali (c)
Pogacar
Majka
Higuita
Bennett (groen + mogelijk houdt REV wit)
Niet Higuita captain gemaakt; EF zal voor een rit willen gaan, maar met een keiharde koers is vandaag niet het moment. Ze hebben simpelweg te weinig mankracht. En of Higuita het redt vanuit een bijna geheel ingerekende vlucht....? Een massale aanval van AST, TBM, MOV lijkt meer kans van slagen, maar hun renners heb ik niet in mijn team. En als je dan kijkt, dan zie je dat deze etappe op het lijf van de Haai is geschreven... Waarschijnlijk vanuit aanval (vroeg dan wel laat) na chaotische koers. Blijft een gok: ze zullen hem niet zomaar laten rijden! Maar ja.... Van de andere ak-favorieten zou ik niet weten wie het sterkste is, en Poga was gisteren al aan de beurt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.