'@imbatido: Idd lastig. Etappe 9 baarde een muis, iig qua koersen, terwijl tijdverschillen eigenlijk ook meevielen zoals TJV ook wel dankbaar concludeerde op de ploegsite. We hebben net een rustdag gehad en dus is er veel mogelijk.
Sunweb zie ik zich nu enkel focussen op het klassement. Vind het zelf een matige giro, maar Wilco in het roze, dat is toch wel iets geweldigs voor zo'n coureur met zoveel tegenslag. Nou nog hopen dat het uitkomt!
Bora gaf aan niet in zijn eentje te willen rijden, terwijl Groupama deze etappe het liefste aan het hele peloton minus Sagan en Matthews geeft. UAE zie ik dan juist anticiperen en voor de vlucht gaan. Sagan en Matthews zullen wel gecontroleerd worden door Groupama, die zullen elke vlucht met Sagan en/of Matthews inrekenen.
Bora zelf sluit ik ook overigens niet uit. Sagan was bijzonder gefrustreerd na etappe 8. Haalde de sprint van Démare nog eens aan waar hij van zijn lijn afweek (vraag of hij ook weer terug kon gaan als hij van links helemaal naar rechts schoof), was boos op Groupama die niet reden en besloot zelf om niet mee te sprinten, terwijl het niet rijden van Bora een beslissing was van de ploegleiding, zoals het stond beschreven in het verslag van Bora op de website. Mogelijk dat hij nu intern wel met de vuist op tafel heeft geslagen en alsnog heeft gezegd dat deze keer het raak zal zijn. Maar zoals Yskoud terecht zei, deze muurtjes zijn zelfs meer geschikt op klassementsverschillen te maken dan op te sprinten. En 6 km uitloop is ook niet vreselijk veel om nog terug te komen.
Die 6 km uitloop is wel de reden dat Sunweb en Astana denk ik de koers toch niet willen controleren, anders was het ook nog dubieus gezien de verwachte 3e week. Sunweb had ook immers (of Astana, weet niet precies hoe die zitten qua mankracht) nog de ontsnapping terug kunnen halen na het werk van trek in de vorige etappe.
UAE lijkt me team wat liever een renner meeschuift in de ontsnapping dan te controleren voor Ulissi, maar dat is meer onderbuik gevoel dan dat daar bewijs voor is. Maar etappe 9 hadden ze ook voor kunnen kiezen om de vlucht terug te halen en Ulissi erin proberen te krijgen ipv Bjerg die 5 minuten zelf te laten overbruggen. Geen praktisch voorbeeld, maar geeft voor mij beetje de instelling weer aan van die ploeg, waar het een kleine free-for-all is en enkel in de laatste kilometers er een echt plan opduikt (Gaviria bijv. of Conti voor Ulissi).
Ook top: Almeida denkt niet dat ie de Giro gaat winnen, maar denkt dat ie de trui as zondag kwijt raakt.
Twee weken in het roze en rekening houden met meer....in al die jaren grote ronden nooit eerder gezien dat er 3 jochies van 22 ongeveer tegelijk doorkomen die voor de winst rijden. Tuurlijk is Pogacar een maat boven Bernal en deze weer boven Almeida, maar toch. Mooi om te zien.
Ik schat dat een Demare er morgen niet bij zit en een select groepje renners voorin voor de winst gaat strijden. Toch stel ik hem wel op aangezien de zekere 8 punten waarschijnlijk meer waard gaan zijn dan de kans dat bijvoorbeeld een fuglsang op de plekken 5-15 belandt. Bling en Sagan moeten ook punten kunnen halen mits het koersverloop het toestaat. Al met al een moeilijk te voorspellen etappe waar ik vooral veel veilige punten binnen wil halen (DQS, Kelderman, Demare, Sagan, Matthews) en hoop op een goede dag van Ulissi, Vendrame of Swift. Van die 3 geef ik de beste kans dus dat zal mijn kopman worden voor morgen. Fugl en Ganna moeten banken en ik vrees dat ik vooral van die laatste spijt ga krijgen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.