Scorito Giro d'Italia 2020

1 2 ... 17 ... 191 192
Pietje Precies

Etappe 19 was Bennett natuurlijk een praktische keuze, gezien die niet uit het wiel van Sagan zou gaan en altijd wel minstens 1 plek beter zou sprinten.

Mijns inziens een onnodig riskante captainkeuze. Helaas bleef de 'oorlog' halverwege de etappe uit, waardoor de snelle mannen niet gelost werden.

Alaphilippe en meesprinten is ook bepaald geen zekerheidje, zo bleek etappe 14. Mijns inziens zijn renners als Sagan, Trentin, Stuyven de beste captains in dat soort etappes (etappe 14 en 19 van de Tour).

------------

Met wel/niet 'normaal jaar' doelde ik vooral op de klimkwaliteiten van Sagan vs Démare.

-----------

Ook in deze etappes moeten er 10 man in de top 10 eindigen. Vaak rijden er nog wel een paar rond die net als Sagan zeker zijn van een plek in de top 10, al is welke plek niet altijd duidelijk. Heb je zulke jongens in je scoritoploeg dan kan je ze eventueel kopman maken in die etappes waardoor je Sagan weg zou(!) kunnen laten.

Persoonlijk kom ik tot nu toe in elke ronde achteraf tot vrijwel dezelfde conclusie: Voor het geld wat je aan sagan uitgeeft kon je een combinatie van renners kiezen die het puntenaantal van Sagan kan benaderen (zelfs zonder opstelproblemen) én een hoger plafond heeft. De kans echter dat je een fout maakt in het samenstellen van die ‘vervang-groep’ is natuurlijk veel groter dan wanneer je alleen met Sagan zelf rekening hoeft te houden. Door de zekerheid (ook wb kopmankeuzes) en kleine kans op fouten die met Sagan gepaard ging in het verleden was hij vooral een must. Het aantal punten (ja dat was groot, maar daar was hij ook naar geprijst) minder.

Nu hij het in massapsrints minder doet, andere renners zijn niveau in de heuveletappes dichter naderen en groene trui niet altijd meer een zekerheid is neemt die’must’ af. De renners om Sagan te ‘compenseren’ zijn er door de tijd heen telkens geweest, maar nu zijn ze makkelijker te vinden

Mijn punt was initieel dat in etappes waarin ik Sagan als captain overweeg, types als Démare en Gaviria absoluut geen alternatief zijn. Dan zoek ik het qua klimmersbenen juist eerder een niveautje boven Sagan. En dat in etappe 14 en 19 van de Tour Sagan de beste captainkeuze was. That's it.

De discussie heeft nu een hele andere draai gekregen, waarin het een wel/niet Sagan in de Giro kiezen is geworden. Dat was nooit mijn bedoeling. Ik heb nog geen idee of ik wel/niet Sagan ga kiezen.

Het klopt dat er ook op zulke dagen nog 9 andere in de top-10 eindigen, maar da's wel een dooddoener die je iedere etappe erin kan smijten. De voorspelbaarheid van de top-10 is in heuveletappes aanzienlijk lager (dan heb ik het niet over finishen op een muurtje, maar een muurtje op 12 km van de meet en dan afdaling & vlak).

Dus ik denk dat juist in die etappes je graag een 'zekerheidje' als kopman wil hebben en niet één van de vele die soms 5e zullen worden, soms 16e en soms gelost op het muurtje. In het verleden was Valverde zo'n zekerheidje. Later werd dat Alaphilippe. En in deze ronde is het weer iemand anders of misschien is ie er niet?

Tja, je kan wel zeggen dat de renners om Sagan te vervangen er altijd zijn geweest. Maar puntje bij paaltje bleek Sagan iedere ronde week dik in dat optimale team te zitten van luitjes als Starlynk.

Maar ik ben het volledig met je eens dat als er (door de jaren heen) een moment is om zijn puntenaantal te vervangen, dan is het nu wel. Want de Sagan van bijv 2015 bestaat echt niet meer.

Laatst gewijzigd
Primavoormij

In 2016 zou Felline op dit parcours inderdaad de paarse trui hebben gepakt en minstens 500 scoritopunten. In 2020, tja ... iets minder dan dat denk ik.

arjenzvob

Felline was toen natuurlijk een goudmijntje. Daarna door vele tegenslagen een stuk minder geworden. Maar de beste man heeft in de basis zeker kwaliteit en kan voor 500k een leuke opvulling zijn.

daanbrkh

Felline die meesprint is zeker 500k waard. Wat hij deze giro gaat doen zal denk ik toch wel vergelijkbaar zijn met zijn grote rondes in de afgelopen jaren

rubenvvs1999

Nu het bekend is dat Ewan niet mee gaat worden Lotto - Soudal renners natuurlijk interessanter. De Buyst zou het misschien kunnen proberen bij de sprints? Heeft in 2019 prima resultaten gereden.

Kannibaal van Schepdaal

De vraag is hoeveel 'Sagan'-sprints er zijn deze Giro (het is alweer even geleden dat ik de parcours-analyse gemaakt heb): Het moment komt dichterbij dat hij niet meer onmisbaar is, en hij dus te duur is. Misschien kan je er wel komen met een vlakke sprinter die beter is dan Sagan (kopman in de vlakke etappes), en als het voor die vlakke sprinter te zwaar is, met een veel goedkopere puncher waar je veel vertrouwen in hebt (kopman in de lastigere etappes). Zo spaar je geld uit dat je in andere renners kunt steken.

ditisdavid

'@Wielerspieler
Net als Haller vorig jaar of Boy van Poppel het jaar ervoor? ;)

De Condor van Echt

'@poeksel: Precies dat inderdaad. MM zal weliswaar veel punten halen, maar als het in het koppie zit, dan kan dat zomaar 100-200 punten schelen.

@kannibaal: Ik had het idee dat het er niet heel veel zijn, slechts 1 zekere (rit 6). Maar dit is nog onder voorbehoud.

rubenvvs1999

'@ditisdavid
Ze moeten daar toch wat bij Lotto :)

Jori

'@El Mel: Normaliter wel, nu denk ik vooral dat niemand een idee heeft en rustig de kat uit de boom kijkt. Hier iig het laatste.

@Kannibaal:

Slechts 5 van de 6 duurste AK-mannen hier, om daarnaast nog leuke renners te kunnen kiezen. Wie weet klik ik er nog wel een van de dure AK-mannen uit om inderdaad zowel een kopman te hebben in massasprints als in lastige sprints, maar dan moet ik nog op zoek naar wat geld. We hebben nog tijd.
Interessante toenadering, ook al per etappe een beoogde dagselectie gemaakt?

@De Coltrui: Normaliter sijpelen nu al de selecties door, maar denk dat de definitieve selecties nu na het wk komen.

@Pietje:

Mijns inziens een onnodig riskante captainkeuze. Helaas bleef de ‘oorlog’ halverwege de etappe uit, waardoor de snelle mannen niet gelost werden.

Alaphilippe en meesprinten is ook bepaald geen zekerheidje, zo bleek etappe 14. Mijns inziens zijn renners als Sagan, Trentin, Stuyven de beste captains in dat soort etappes (etappe 14 en 19 van de Tour).


Alaphilippe vooraf gezien dan ook, deze ronde bleek wel dat we met een andere Alaphilippe hadden te maken. Etappe 14 zoals gezegd daarom echt Sagan. Etappe 19 heeft Bora het geprobeerd, maar kregen ze Bennett er niet af. Zelfs met aanvallen van Sagan lukte het niet. In mijn ogen dus onnodig risico Sagan captain te maken: als die kamikaze aanval er niet op het einde komt, sprint S. Bennet gewoon top 2, terwijl Sagan dan handen mag dichtknijpen met plekje top 5. Nu bleef de schade nog flink beperkt voor de keuze Sagan

Mijns inziens zijn renners als Sagan, Trentin, Stuyven de beste captains in dat soort etappes (etappe 14 en 19 van de Tour).
Trentin met GvA als concurrent vind ik vervelend als kopman, Stuyven die 19 het vanuit de aanval zou zoeken -> Theuns of Pedersen zou dan logischer zijn voor de sprint, dus onzekere kopmankeuze ook niet fijn.

@Wielerspieler: De Buyst zit in de sprinttrein van Ewan, die 2 gaan ze niet uit elkaar halen. De Buyst dus ook waarschijnlijk geen Giro

Felline brengt altijd mooie herinneringen mee en elke GT kijk je al of zijn resultaten er alweer aan zitten te komen. Glimt af en toe wat, maar nog niet genoeg voor een plekje

Laatst gewijzigd
Ludi

Lotto wordt nu wel een heel droevig team zo. Misschien gaat thomas met baard weer eens potten breken. Jammer dat hij niet gewoon 750k is gemaakt. Maar snap het gezien zijn bekendheid wel. Vaak hogere pickrate dan nodig.

Laatst gewijzigd
Poeksel

Alle tijdrijders (of renners met een goede tijdrit) zijn duurder dan gebruikelijk. De Gendt is nog relatief goedkoop met zijn 1M.

Milanjacks

Thomas heeft gewoon podium gereden hier. Een uitstekende budget AK man ;)

Kannibaal van Schepdaal

'@Jori: Nog geen dagopstellingen hier. Maar met een tijdrit als opener kom ik er met enkele tijdrijders en tijdrijdende AK-mannen wel denk ik. De volgende ritten heb je dan minder punchrs en sprinters nodig, als je maar kunt aanvullen met truipunten. Gewoon zien dat je zo goedkoop mogelijk goede kopmannen hebt voor de niet-bergritten, en je zo veel mogelijk AK-mannen en goeie klimmers/teamgenoten kunt opstellen wanneer nodig. Dan kom je al een heel eind denk ik. Maar ik heb in het verleden al vaak bewezen dit spelletje niet helemaal in mijn vingers te hebben.

Pietje Precies

Nah dan zijn we het gewoon écht flink met elkaar oneens Jori.

Bora heeft helemaal niets geprobeerd op die col van de 4e cat en de daaropvolgende 50 km ofzo. Het treintje van Ewan reed op een gegeven moment zelfs op kop van het peloton (misschien zelfs wel op die 4e cat)

Het waren uiteindelijk andere aanvallers (Rolland en Cosnefroy als eerste als ik me niet vergis, later Naesen, etc) die de koers pas in de finale lieten ontploffen en toen zijn de sterke sprinters meegesprongen.

Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat een uitslag zoals in etappe 14 ook redelijkerwijs in etappe 19 mogelijk was. Maar de manschappen van Bora bleken te weinig puf meer in de benen te hebben, mede door het uitvallen van Pöstlberger.

Ik sluit overigens niet uit dat Bennett had kunnen volgen wanneer Bora het wel geprobeerd had. Maar bij een échte poging waren op zijn minst de mannen als Ewan etc gelost.

Laatst gewijzigd
Peter Panja

Sosa en Almeida vs Vlasov en Ciccone? Of is het dom hiertussen te kiezen?

Laatst gewijzigd
arjenzvob

'@Ruben Een dergelijke vraag is lastig te beantwoorden. Het hangt ook af of je meer vertrouwen hebt in Thomas (Sosa) of Nibali (Ciccone). Dit als voorbeeld. Dom is het niet, alle 4 is wat voor te zeggen.

Peter Panja

'@Arjen Thanks voor de tip daar heb ik voorlopig even genoeg aan.

Laatst gewijzigd
daanbrkh

Gaat Almeida eigenlijk überhaupt wel de giro rijden? Ik zie hem toch niet staan op de startlist van pcs

Ajvenema

Ik denk dat Sagan een stuk meer punten gaat pakken dan Gaviria. Alleen is Gaviria de ideale kopman voor de écht vlakke etappes. Zie een stuk of 5/6 kansen voor gaviria, en een stuk of 10 voor een degelijke Sagan... Kom je een beetje op het punt dat je moet gaan kiezen tussen een extra AK man thuislaten (nibali, kruijswijk) of Tsaar Peter. Ben het er mee eens dat in die 'extra' etappes voor Sagan, je ook vaak wel voor een type Ulissi/Ballerini/Aranburu zou kunnen gaan.

arjenzvob

'@Peter Panja. Waarom je naam veranderd? Eerst Ruben en nu ineens Peter?

Peter Panja

'@Arjen Instellingen veranderd zodat mn gebruikersnaam wordt weergegeven.

Laatst gewijzigd
De Coltrui

Ik heb mij in ieder geval voorgenomen geen renners te selecteren die de tour hebben gereden. Vind de Giro zo kort hierna een te groot risico om nog eens 3 weken volle bak te rijden. En ik gok ook niet meer op renners met pijntjes. Te vaak ten onrechte het voordeel van de twijfel (lees bang om een belangrijke renner te missen) gegeven. Ik heb mijzelf plechtig beloofd dit nu eens niet te doen. Maar ik lees veel Sagan wat ik dus nu niet doe. Geeft mij ook lekker wat ruimte in het budget!

Pietje Precies

Tja, alles staat en valt met de prijs he Coltrui. Als Sagan 2 miljoen zou kosten ben ik benieuwd hoe heilig je geen-Tour-regel is ;)

Zonder dollen zijn het denk ik wel verstandige uitgangspunten. Imbatido had er een paar dagen geleden ook al een post over. Deze Tour lag het niveau zó ontzettend hoog dat je gewoon niet meekomt als je net een paar procentjes mist.

Timber

'@ Ajvenema. 5/6 kansen voor een Gaviria? Veel te optimistisch. Ik zie er hoogstens 3 of 4.

1 2 ... 17 ... 191 192

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.