Scorito Giro d'Italia 2020

1 2 ... 185 ... 191 192
Pietje Precies

Ja, nou denk ik inmiddels dat dat niet realistisch was. Eerder vandaag dacht ik dat ook, maar als ik nu de gereden tijd op de Stelvio zie, denk ik niet dat Hindley daar veel harder had gekund / hij Dennis écht had kunnen lossen.

Bizar wat voor een dag Dennis had. Denk wel zijn beste klimprestatie ooit. Jammer dat die mafketel gisteren niet gewoon even 5e kon worden toen ik hem had opgesteld..!

Ludi

In de ronde van Zwitserland had hij vorig jaar toch ook ineens zón dag

https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-suisse/2019/stage-9

Hindley had niet echt bij hem weg hoeven rijden. Maar als hart had gereageerd had hij mogelijk dennis best een beetje uit zn ritme kunnen halen denk ik.

Al met al was ie sowieso heel sterk. Finishte volgens mij rond pozzovivo!

J. Bernal

'@Pietje Precies Misschien was het inderdaad deels mentaal voor Kelderman. Maar voor Dennis lag de finish aan de voet van de laatste klim, dus het gaat er bij mij niet in dat Kelderman geen tijd had verloren op het vlakke als hij mentaal sterker was geweest.
Hindley heeft volgens mij trouwens achteraf aangegeven dat hij van de ploeg niet mocht aanvallen op Geoganhart. Heel raar vind ik dat. Wat zijn de nadelen van aanvallen? Voor Kelderman zou het juist gunstig zijn omdat Geoganhart dan minder constant kan rijden.
Maar goed, ik heb echt wel vertrouwen in Wilco. De etappe van zaterdag lijkt me niet zwaar genoeg om veel tijd te verliezen. Dus als Kelderman de Giro wint mag hij wel een bedankje sturen aan Frankrijk voor het schrappen van de Agnello en de Izoard.

Pietje Precies

Ja oké, met het tijdsverlies op Dennis op het vlakke ben ik het eens. Bilbao & Fuglsang verloren daar ook tijd.

Maar vervolgens verliest Kelderman juist op de slotklim veel tijd op Tao & Hindley, waar Bilbao en Fuglsung juist veel tijd goed maakten. En dat had mijns inziens een heel stuk minder kunnen zijn met een andere mindset...

Mja kan natuurlijk niet in zijn benen en koppie kijken. Het zorgt er in ieder geval voor dat de Giro tot het einde aan toe spannend blijft!

Jori

Leuke discussie, zelf zat ik natuurlijk ook vol vragen na de rit:
1) Hindley laten wachten: Nee, denk niet dat dit de juiste keuze is. Je weet niet wat Kelderman wel en niet kan in die fase en je weet dat Hindley op het vlakke erg kwetsbaar is, terwijl Dennis en Tao best een grote motor hebben, zeker relatief onder deze omstandigheden dus

2) Hindley laten aanvallen op de Stelvio: Dit was wel de zet denk ik (eigenlijk precies zoals @Kj beschrijft :p). Hindley had ws weinig over, zoals Pietje ook aangeeft. Maar ik denk dat het tempo breken en/of TGH van Dennis scheiden wel het verschil was geweest. Dennis daalt als een wrak, dus 5 a 10 seconden verschil en je bent hem kwijt. TGH zou natuurlijk slim kunnen zijn en in het wiel van Dennis blijven, maar ik denk niet dat TGH zo koel was geweest. Ik vraag me alleen af in hoeverre dat jasje heeft meegespeeld. Aanvallen zonder jasje en die later nog aan moeten trekken op die steile stroken, had ook je aanval onschadelijk gemaakt. Dat jasje kreeg Hindley niet goed aan en nog geens eens dicht voordat de afdaling begon. Opmerkelijke rol is natuurlijk dat Ineos al veel eerder de jasjes aan had en dat TGH hem veel makkelijker dichtkreeg op het einde nog. Gevalletje strategie (en denk ook materiaal) wat weer beter in orde was bij Ineos, net zoals bijvoorbeeld de tussensprint.

3) Hindley laten aanvallen op de slotklim: dit was denk ik wel het plan geweest. maar TGH bleef maar praten met Hindley, reed absoluut niet door zoals Pietje al eerder aantoonde met de tijdswaarnemingen en Hindley zat daar dus goed, terwijl TGH duidelijk dieper moest gaan. Als we al twijfelen over de inspanning Kelderman vs TGH, dan kunnen we hier ook in ogenschouw nemen TGH vs Hindley. Zoals TGH Kelderman gaat aanvallen in rit 20, gaat Hindley dus zeker TGH aanvallen. Althans, dat denk ik dus, op basis van de tactieken zoals ik ze zie vandaag. Door Hindley niet te laten aanvallen, hebben ze hun kansen gespreid, al heeft Wilco eigenlijk teveel tijd verloren en moet hij een wonderherstel kennen eigenlijk om nog echt als optie te worden gezien.

Om de 3 vragen van Pietje te beanwoorden, volgens mijn visie dan:

– wist Tao wel dat iedere seconde telde omdat er Giro eindwinst op het spel stond? of kon hij niet harder dan dit?
Ja, maar volgens mij vreesde hij een counter van Hindley. hij bleef achterom kijken, praten, zeer onrustig. Was duidelijk meer bezig met Hindley dan tijd pakken op Kelderman (en de rest zoals Bilbao ook opeens dichterbij kwam). Enkel zo uitgepierd dat zelfs Hindley het sprintje wint, maakt mijn verhaal ook een stuk onzekerder.

– mocht Hindley aanvallen van de ploeg of moest hij verplicht blijven zitten? Daarmee samenhangend, had Hindley écht niks meer in de tank om een aanval te plaatsen en zo 20-30 seconden te pakken op Tao?

Hij moest blijven zitten. https://www.indeleiderstrui.nl/giro-ditalia/317918/hindley-dolgelukkig-met-ritwinst-was-een-etappe-met-epische-bergen

– kost Kelderman zijn koppie hem de eindzege?
Compleet eens met Pietje hier, maar wel erg makkelijk gesproken natuurlijk vanuit onze positie.

Kelderman zit natuurlijk eerst in een roze flow; Almeida gelost, met je ploegmaat op pad en Dennis die vooraan tempo maakt. Stevig tempo wat lastig is, maar TGH had af en toe ook moeite met Dennis te volgen en je ploegmaat zit bij je. Alles gaat heerlijk, niks kan je nog raken!

Dan is het tempo toch te veel en moet je afhaken, niks aan de hand, maar onoverwinnelijkheid is wel weg. Je mag immers bijna 3 minuten verliezen op TGH totaal, dus een verschil van 1 a 2 minuten is gewoon prima te overzien. Kortom, alles is nog wel positief.

Dan zie je al dat je ploegmaat niet wacht, niet bepaald lekker. Vervolgens zie je de concurrentie met jouw ploegmaat uitlopen naar 40-50 seconden. Nog steeds niks aan de hand, maar je moet dus wel alleen knokken.

Afdaling lekker genomen, maar toch niks dichterbij en je hoort dat die Dennis er nog steeds bij zit en tempo aan het maken is voor TGH. en "jouw dennis" Hindley? Die zit daar nog steeds. Het verschil loopt al op in die vallei en je ziet een hellend vlak ontstaan. Het zal toch niet?? Kan hij dan echt niet komen helpen? Komt een ploegwagen naast je rijden, mooi, die zullen vast aanbieden of Hindley toch niet moet afzakken. WTF nee, ze geven een drinkbus en laten me achter. Zelfs de ploegleiding rijdt weg van mij, geeft het op en is weg. Dennis beukt op kop en ik verlies hier de giro, helemaal alleen.

Ik denk dat elke renner hier wel een mentale klop had gekregen en Kelderman dus ook

Laatst gewijzigd
Ludi

Hindley in de laatst 5kmaten aanvallen was iig niét handig geweest. Als TGH op 95% reed ivm counter en hindley zou succesvol aanvallen zou hart ook harder gaan rijden. Ja hindley pakt mogelijk wat seconden, maar voor mijn gevoel niet genoeg om in de tijdrit niet te verliezen. En TGH pakt dan (onbewust) mogelijk meer op kelderman. Hij had of op de stelvio eerder een jasje moeten pakken (4/5km, was koud zat :p en minder klungelen manman) en dan op 4/3 km aan moeten vallen of kelderman had in de afdaling beter moeten herstellen en op bilbao en fugl moeten wachten. Komop, fugl is de winnaar lombaria en bilbao kan prima dalen en tijdrijden. Zijn geen reichenbach :p

rkmmr

Goh, laat gemaakt mannen, maar een interessante discussie, leuk scenario-denken. Ik denk dat ze het nog vrij logisch hebben gedaan uiteindelijk, zoals hierboven ook beschreven. Achteraf kun je zeggen dat Hindley misschien had moeten proberen aan te vallen op de Stelvio en een prikje op de slotklim om Hart te testen. Maar wachten was niet logisch. Vraag me wel af of Kelderman in de vallei niet had moeten wachten op Bilbao en Fugl, krijg je natuurlijk de vergelijking met Dumoulin die dat deed met Reichenbach, maar Kelderman verloor snel veel tijd en die twee erachter kwamen dichterbij. Dan zou hij misschien ook meer over gehad hebben op de klim.

zomaareens

zou Ganna nog een keer in de escape gaan vandaag?

dewim

Rit van vandaag ingekort meld sporza wegens protest renners. Weer + afstand wordt als reden aangegeven.

Ludi

Pakken ze me dus niet alleen de agnello af maar ook nog eens 253km picknickrit in de regen :"D

Sjonge Jonge

100 kilometer ingekort, sloeg ook nergens op.
Gunstig voor Wilco, wat meer rust?

Andross

Etappe is ingekort! Dat scheelt weer 100 km aan nutteloze koers. Vandaag is het aan de sprinters en hopelijk kan Wilco (en Hindley) zijn rust pakken en er morgen gewoon staan om het roze te verdedigen. Zal niet makkelijk worden maar ik heb er vertrouwen in!

Laurenesi

Als Kelderman dit laat glippen... Zo dicht bij een eindzege in een grote ronde gaat hij waarschijnlijk nooit meer komen. Ik hoop iig dat hij niet in het rijtje komt met Kruiswijk (en in zekere zin ook Tom in de Vuelta) door op de een na laatste dag de overwinning te verspelen na 2,5 week echt goed te zijn geweest.

Toeter

Ineos en Bora tegen inkorten

Ab Normaal

'@Laurnesi
Is ook een kwestie van kunnen. Almeida wilde gisteren ook graag volgen.

Treenert

Hebben jullie dat nou ook, dat je die lolly-roze kleur wel bij Kelderman vindt passen?

La Primavera

'@Treenert Ja dat roze staat bijna iedere grote ronde renner. Dat zijn vaak niet de meest mannelijk ogende mensen. ;)

Jori

Logisch maar slecht scenario voor mij. Gezien mijn #FreeAlbertTorres nog steeds helaas niet opgepikt is door Movistar, was de keuze van opvullers gegaan naar Majka en Konrad (en Ulissi, Hindley, Almeida, Kelderman). Een zwaardere (nat en onnodig lang naar de enorme inspanning van gisteren) was natuurlijk in het voordeel van Sagan geweest en in het nadeel van Groupama, die ws ook langer hadden moeten controleren. Of het echt verschil had gemaakt, dat durf ik nou ook weer niet te zeggen.

Gunstig idd voor Sunweb voor 2 redenen:
1) Kelderman iets minder afzien en iets meer hersteltijd
2) Hindley heeft nu van tevoren iets meer tijd om zijn jasje aan te doen

Pietje Precies

Schandalige beslissing dit. 0 respect voor de race

---------------

Het nare aan wachten op Bilbao & Fuglsang is dat je niet zeker weet dat ze (echt) met je meerijden. Die kunnen ook gewoon in het wiel kruipen. Dan heb je 40 sec gewacht en schiet je er nog geen zak mee op.

Misschien dat bij nader inzien Tao het juist slim heeft gedaan zo. Als die gisteren besefte dat Hindley beter dan hem was, was het denk ik verstandig om niet (veel) meer tijd op Kelderman te pakken.

Want dan had Hindley sowieso wel aangevallen (al weet je het natuurlijk nooit met die ploegleiding.. ). Nu blijft Kelderman zijn belangrijkste opponent en die valt zaterdag makkelijker te kraken dan Hindley. Maar ik hou mijn twijfels of het echt doordacht bij hem/Ineos was.

Hoe dan ook blijf ik erbij dat, hoe rooskleurig de positie nu ook is, Sunweb relatief gefaald heeft

Laatst gewijzigd
Ajvenema

Ik denk dat Wilco God op zn blote knietjes dankt voor het veranderen van de etappe van morgen:)

Jori

slecht dagje voor Torres op de bank xD

JellevanderLinden

Kopgroep mag wel vooruit blijven, 2 mag uit mijn team aanwezig (Cerny en Torres). Maar de kans dat ze het halen is wel klein.

Jeffrey81

lol....echt lachen dat Carboni mee is. Echt de etappe waar hij te verwachten was natuurlijk :)

Daan Brakenhoff

Ja, dit wordt de vluchters. Clarke niet opgesteld... wel apart dat het zo bepaald wordt maarja

Pietje Precies

Aiaiaiai ondanks dat ik maar 3 sprinters heb, was dit waarschijnlijk een leuke dag geworden met Sagan, Démare en Vendrame

Zonde dat Bora het zo verkloot heeft. Een slechtere kopgroep was voor hen haast niet mogelijk met veel hardrijders & met Cofidis, ISN en Deceuninck mee

Laatst gewijzigd
1 2 ... 185 ... 191 192

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.