Team Jumbo-Visma 2021

1 2 ... 289 ... 454 455
AWestie

Kekke playlist van TJV, ik wil wel weten wie welk nummer heeft aangedragen https://open.spotify.com/playlist/4oYDE4r7QPNnw8lujmrP1O?si=07q6RVm2T_G6cgvz4_thzA&utm_source=copy-link&dl_branch=1

Murcia

Bij Remco gaat het erom om direct op zijn wiel te zitten, zijn gebrek aan explosiviteit doet dan de rest. Wat Wout doet verschillen van veel andere renners is zijn koersinzicht. Hij wordt bijna nooit tactisch verrast. In de Baloise Tour bv liet Lotto Soudal Remco gewoon wegrijden en reageerde alleen Campenaerts. Bij het BK wist Wout dat na de pogingen van Mauri en Yves Evenepoel de logische derde optie voor DQS ging zijn en reageerde dus meteen. Wetende dat nu alle druk achter hem bij Alpecin kwam te liggen en dat daarmee elke aarzeling in het peloton beslissend was.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Het shirt van Wout tijdens de TDF [Url=https://twitter.com/TJV_supporters/status/1407014843966763013?s=19]klik[/url]

kelderfan

'@Murcia
Dus jij gokt op koersinzicht. Dat is mooi meegenomen.
Evenepoel maakt er dit van=> quote: Nieuwsblad; "Wout deed alsof mijn aanvallen niets voorstelden”

kelderfan

'@rahimns
Gaaf shirt. Dat ziet er goed uit. Timo is ook gecharmeerd.
Go Wout Go, go

AWestie

'@rahimns Dan zal er waarschijnlijk ook weinig nieuws zijn aan de Noorse en Nederlandse trui (in vergelijking met andere jaren), die hoeven ook niet met honderden fannamen bedrukt te worden. Never change a nice shirt. Puur voor de nieuwigheid hoop ik snel op een NK voor Harper, Kuss of Vingegaard.

Janitjoe

Tour-kopman voelt nog weinig voor rol van mentor

Steven Kruijswijk neemt ’jonkies’ nog niet op sleeptouw: ’Ik ben vooral met mezelf bezig’
Door LÉON DE KORT

15 min geleden in TOUR DE FRANCE

AMSTERDAM - Hoe groot zijn schat aan ervaring ook is, Steven Kruijswijk voelt nog geen behoefte als een mentor te fungeren voor de aanstormende jeugd bij Jumbo-Visma. „Ik ben vooral bezig met mijn eigen prestaties, wil het zelf laten zien. Daarom heb ik eerder dit seizoen ook voor twee jaar verlengd”, benadrukt de Brabander die zaterdag in Brest aan zijn zesde Tour de France begint.

Steven Kruijswijk: ’Mijn leeftijd zit topprestaties nog niet in de weg’
Steven Kruijswijk: ’Mijn leeftijd zit topprestaties nog niet in de weg’Ⓒ HH/ANP
Op 7 juni werd Kruijswijk 34. Het zegt hem niets. Hij is fit, fris in het hoofd en minstens zo ambitieus als voorheen, ondanks een ’verloren coronajaar’. „Toen ik in 2019 derde werd in de Tour, hoorde ik al van mensen opmerkingen als ’best laat, op je 32e’ en ’hoe lang ga je nog door met fietsen?’ Ach, mijn leeftijd zit topprestaties nog niet in de weg”, meent hij.

Geel pakken
Ook niet na een voor hem extra beroerd wielerseizoen 2020, door hem weggezet als ’klotenjaar zonder referenties’. Een crash in de Dauphiné kostte Kruijswijk zijn plaats in de Tour-ploeg, en tot overmaat van ramp moest hij later de Giro d’Italia halverwege verlaten omdat hij op de eerste rustdag positief testte op corona. „Ik ben overal goed van hersteld. Voel dat ik de komende jaren onveranderd kan meedoen met de top en voor resultaten kan zorgen.” Wat deze Ronde van Frankrijk betreft: het doel is met Primoz Roglic het geel te pakken en dan zelf zo dicht mogelijk in de buurt van het podium te finishen.

Wetend dat er intussen genoeg jongere coureurs zich met raketsnelheid ontwikkelen tot pijlers van de kapitale Jumbo-formatie, maakt de geboren Nuenenaar zich geen zorgen over zijn positie. Met name Jonas Vingegaard (24) en de even oude Tobias Foss „Als de teamleiding me graag twee jaar langer houdt, is er vertrouwen in me. Ik zie ook dat er de afgelopen jaren een tendens is ontstaan dat jonge gasten er direct staan en meedoen op het hoogste niveau: heel anders dan in mijn beginperiode bij de profs.”

"’Mijn leeftijd zit topprestaties niet in de weg’"
„Toen ik overkwam van de beloften werd me verteld: ’Kijk maar effe een jaar of twee hoe het gaat. Wat goed is komt wel’. Alles wat je presteerde, was oké. De ploegleiders bekeken wat voor type renner je was. ’Oh, een klimmer? Dan proberen we volgend jaar wat anders en doen we een stap extra’. Het proces nam meer tijd in beslag. Nu is het veel meer: wat goed is wordt gebruikt en ingezet. Jonge mannen worden net zo begeleid als onze toprenners.”

„Van meet af aan is bekend wie welk talent heeft, wat de mogelijkheden zijn, omdat men weet dat er een sterke motor in ligt. ’Die gaan we zo trainen, die zetten we daar in’, heel doelgericht. Bij mij was het helemaal nog niet zo gestructureerd. Destijds werd er gezegd: ’als er over vijf jaar een kopman wegvalt, kijken we wel welke rol je kunt oppakken’. Dat soort zaken is veel beter georganiseerd in onze ploeg. Er ligt voor de jonge gasten een meerjarenplan klaar en ze worden daarin stap voor stap verder gebracht, rekening houdend met hoe snel ze dat aan kunnen. De kansen worden benut.”

Ingewisseld
Geen beter voorbeeld dan in het tweede deel van de Ronde van Italië: George Bennett startte als de kopman van Jumbo, maar werd na enkele mindere dagen ingewisseld voor de jongere Foss. Kruijswijk: „Dat zal mij ook een keer gebeuren. Ik ben echter nu nog met mezelf bezig, niet met dat moment of de mogelijkheid dat ik me als een mentor opwerp voor de jongere generatie. Die wordt soms in het diepe gegooid en weet dan niet wat ze aan moet met de situatie. Tien dagen aan een stuk koersen bij de beloften is wel wat anders dan een grote ronde rijden. Dat breng je hen bij. Het draait voor mij in deze fase van mijn carrière echter om mijn eigen prestaties. Ik bereid me zo goed mogelijk voor op de Tour en de Vuelta, niet om per se als mentor van de ploeg jonge coureurs op sleeptouw te nemen.”

fudd

'@AWestie: bij Vingegaard moet de trui niet nieuw zijn, we hebben immers al Grondahl Jansen gehad.

(https://cdn-nos-nl.cdn.ampproject.org/ii/w820/s/cdn.nos.nl/image/2019/07/04/561215/xxl.jpg)

madeinstars

'@Fudd je bedoelt Foss.

@Janitjoe Interessant artikel. Ik denk dat hier ook het idee dat Kruijswijk een slechte knecht zou zijn in naar voren komt. Kruijswijk lijkt op de eerste plaats vooral een zeer individualistische sporter. Die is al zijn hele leven 100% bezig met zichzelf verbeteren en de beste sporter zijn die hij kan zijn. Ik denk dat hij ook een uitstekende marathonloper zou zijn geweest.

Overigens is dat geen waardeoordel over Steven. Het is juist heel bewonderenswaardig. Maar ik denk wel dat hij niet per se de beste teamplayer is binnen de ploeg. Dat wil ook niet meteen zeggen dat hij niet zijn rol kan spelen deze tour, maar ik snap wel waar het idee vandaan komt dat hij misschien niet de ideale meesterknecht is.

fudd

'@madeinstars: nee, voor Vingegaard, zie link.

Laatst gewijzigd
Rico.

Dat interview geeft volgens mij ook perfect de verschillen aan tussen Kruijswijk en Gesink. Kruijswijk die alles ervoor opzij zet om de maximale eigen prestatie neer te zetten en Gesink die veel oog heeft voor wat er met de renners om hem heen gebeurt en ze probeert te helpen waar het kan.

Allebei topsporters in hun eigen rol, alleen focussen we in Nederland graag op wat ze niet kunnen. Bij Gesink zeggen we dan dat hij niet het maximale uit zijn mogelijkheden heeft gehaald en bij Kruijswijk dat hij niet kan knechten.

S. Morgenstern

Ik lees in zijn verhaal een antwoord op de vraag of hij de komende jaren de rol van (schaduw)kopman los moet laten en de rol van mentor (zoals Gesink) op zich gaat nemen. Lijkt me volkomen logisch dat hij daar nog niet mee bezig is.

Yeez

Ik denk dat wanneer hij zijn rijden van dit seizoen doortrekt in deze tour, hij daar wel over na moet gaan denken

S. Morgenstern

Ik denk dat als hij zijn niveau van twee jaar geleden weer wil benaderen (waarmee hij veel waardevoller is voor de ploeg, dan als mentor), dat hij daar nu dus totaal niet mee bezig moet zijn.

madeinstars

Ik snap ook dat hij daar zelf nog niet mee bezig is, maar dan is de druk om echt resultaten te rijden wel heel groot. Voor Jumbo is meedoen om de top-10 zonder mogelijkheden op (etappe)winst zo langzamerhand niet goed genoeg meer. Iemand die puur bezig is met eigen presteren zal dan écht resultaten moeten neerzetten. Ik vind dat je je af kan vragen of een Kruijswijk (zelfs met het niveau van 2 jaar geleden) als kopman nog wel waardevoller is dan Gesink als knecht en/of mentor.

Yeez

'@morgenstern ik vraag mezelf alleen af of hij dat niveau nog kan halen. Derest groeit ook door

S. Morgenstern

Kruijswijk met het niveau van twee jaar geleden (derde in de Tour de France) is een stuk waardevoller dan een knecht/mentor. Niets ten nadele van iemand als Gesink, maar de waarde daarvan is natuurlijk wel minder dan die van een renner die in een grote ronde mee kan doen voor het podium.

@Yeez; ja, wie niet, ook voor Kruijswijk zal dat een vraag zijn. Het punt is echter dat als hij zich er zelf al bij neer gaat leggen dat dat er niet meer in zit, dat het er dan sowieso niet meer in zit. Dus moet hij nu niet bezig zijn met een een moment waarvan hij zelf ook weet: ´Dat zal mij ook een keer gebeuren.´

madeinstars

Ik denk dat je je oprecht af kan vragen hoe waardevol Kruijswijk in de rol van kopman is voor Jumbo, zelfs al haalt hij het niveau van 2 jaar geleden, wat mij onwaarschijnlijk lijkt. Het huidige Jumbo is dat niveau een beetje ontgroeid, naar mijn mening. Je gaat alleszins geen jongens als Kuss, Vingegaard of Foss opofferen om Kruijswijk aan een 5e plek te helpen, waarmee je tegelijk alle kans op ritzeges hypothekeerd.

S. Morgenstern

Kruijswijk is met dat niveau in de Giro gewoon een dikke podiumkandidaat. Daarnaast hoef je de kansen op ritzeges daarvoor ook niet volledig te parkeren. Battaglin had naast Krijswijk altijd ruimte en Bouwman kwam heel dicht bij een ritoverwinning vanuit een kopgroep. Ik zou niet weten waarom dat met betere renner nu anders zou zijn.

Laatst gewijzigd
Poeksel

Waarom zouden Kruijswijk en Groenewegen niet samen de Giro kunnen rijden, madeinstars?

madeinstars

Goh ja, in potentie zou het kunnen. Maar in werkelijkheid acht ik de kans dat hij ooit nog podium rijdt in een grote ronde niet veel hoger dan 30%. Is die kans dan de moeite waard? Nogmaals: vanuit Steven's perspectief snap ik het heel goed. Hij gaat voor wat persoonlijk voor hem het maximaal haalbare is en dat maakt hem ook zo'n sterke renner ondanks dat hij misschien niet bulkt van het talent. Ik probeer echter te redeneren vanuit de ploeg en dan vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is als Kruijswijk de komende twee jaar puur individualistisch zijn ding doet terwijl de kans op prestaties in de vorm van podiumplaatsen, laat staan overwinningen, best gering is.

Juist Kruijswijk zou in een rol als mentor met zijn arbeidsethos veel toegevoegde waarde hebben, maar hij lijkt daar, spijtig genoeg, niet echt de persoonlijkheid voor te hebben. Ik denk dat de kans bestaat dat als die mentaliteitsomslag niet plaast vindt, de laatste jaren van Kruijswijk bij Jumbo wel eens een deceptie zouden kunnen worden en dat zou jammer zijn.

@Poeksel ja, nee dat zou inderdaad kunnen. Maar dan noem je wel precies de twee namen waarvan het toekomstige voldoen aan de prestaties die gepaard zouden moeten gaan met het salaris in mijn ogen het meest onzeker zijn.

Laatst gewijzigd
Murcia

Steven heeft gewoon te maken met de veranderde verhoudingen binnen de ploeg. Hij was het boegbeeld maar Primoz en Wout hebben hem naar de achtergrond gedrongen. De situatie rond Tom heeft hem weer ietsje hoger in de pikorde geplaatst maar de realiteit blijft dat hij de komende jaren een andere rol zal krijgen. Meestal worden klassementsrenners die anderen hun plek zien overnemen rittenkapers maar juist dat is zo moeilijk voor Steven.
De mentor rol is iets wat bij de persoon moet passen en niet lukraak van boven op je moet worden geplakt.

Ik ben vooral benieuwd of hij de vorm kan hervinden van twee jaar terug want nu was het met uitzondering van Parijs-Nice en de tijdritten wel erg mager. Hij moet in de Tour toch echt in staat zijn om langer bij de favorieten te kunnen blijven dan in de eerdere rittenkoersen dit jaar.

S. Morgenstern

Kruijswijk is niet puur individualistisch zijn ding aan het doen, dat is een valse permisse. Daarnaast zit het uitspelen van hem als kopman voor het podium in de Giro andere doelen ook niet in de weg (zie inderdaad ook het opstellen van Groenewegen in de Tour van 2019).

Voor het overige: wanneer Jumbo zich te goed zou gaan voelen voor een top vijf in een grote ronde, dan ben ik hier straks weg, want dat gaat een sloot aan onuitstaanbaar ´glorische´ volgers opleveren.

Laatst gewijzigd
madeinstars

Dat lijkt me geen valse premisse. Ja, het is een aanname, maar niet zomaar uit de lucht gegrepen. Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik jouw standpunt wel zie en dat ik het ook van Kruijswijk persoonlijk heel goed begrijp. Kan jij aangeven of je mijn standpunt/toekomstbeeld ook voor je kan zien? Of denk je dat er geen kans is dat de laatste jaren voor Kruijswijk een teleurstelling gaan worden als de vorm niet drastisch verbetert ten opzichte van 2020 en 2021 tot nu toe en hij niet een rol als Gesink op zich zou willen nemen?

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Kruijswijk is nu ook niet puur individualistisch met zijn ding bezig; hij rijdt bijvoorbeeld Parijs-Nice volledig in dienst van Roglic en gaat ook de Tour in om met Roglic de ronde te winnen. Daarnaast was hij bijvoorbeeld ook vorig jaar mee met het idee om Bouwman de ruimte te geven om in de Giro voor eigen kansen te rijden. Dat hij aan de ontbijttafel verder niets zou delen met de jongere renner lijkt me ook onwaarschijnlijk. Dat hij nu een ronde niet ´per se als mentor´ zal starten, wil niet zeggen dat je kunt stellen dat hij puur individualistisch zijn ding doet.

Ik ben er verder vrij zeker van dat dat moment van ´dat gaat mij ook een keer gebeuren´ de komende jaren gaat komen en dat die overgang (zoals bij iedereen, ook bij Gesink bijvoorbeeld) met wat horten en stoten zal gaan. Dat heeft echter weinig invloed op de vraag of een Kruijswijk die top vijf rijdt in een grote ronde wel genoeg toegevoegde waarde heeft.

1 2 ... 289 ... 454 455

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.