Team Jumbo-Visma 2021

1 2 ... 80 ... 454 455
TLJCAMPS

'@Kelderfan

Pluimers zou ik niet echt tot de rappe mannen bestempelen. Is meer iemand voor de heuvelachtige wedstrijden.

kelderfan

'@TijmenCamps
Hij zegt zelf, dat hij goed heeft getraind en ook wel snel kan aankomen. Dus geen Kooij, maar Teunissen is ook geen sprinter, maar hij kan verrassen en uitpakken.
@Yeez
Goed gezien, maar toch een van der Tuuk onderweg in Umag.
Maar JV heeft de Settimana nog steeds ingedeeld bij de profs. En nu jij alle data hebt, lijkt 't mij toch wel aardig als de ploeg dezelfde data verspreid via de eigen site. Wat is 't probleem?

S. Morgenstern

Goede vraag, benieuwd naar je antwoord.

TLJCAMPS

'@kelderfan

Ik denk dat je ‘m een beetje kan vergelijken met Vingegaard, maar dan een iets betere sprint en wat minder klimcapaciteit.

MvdpFan

Het Development Team heeft geluk dat de ploeg aardig wat budget heeft, anders was het toch een pril seizoen geworden.

tendam

Een pril seizoen? Wat is dat?

tdola

Geen vingegaard en van hooydonk, wel oomen en van emden in msr.
Hopelijk kunnen vooral zij lang meegaan op de laatste klimmen.

MvdpFan

Een seizoen waar weinig koersen worden verreden door de ploeg

Yeez

Heel interessant artikel: https://sportmagazine.knack.be/sport/magazine/de-winter-van-wout/article-normal-1706553.html?cookie_check=1614805491

Die geboorte heeft hem bijna de hele maand januari aan voorbereiding gekost door complicaties. Bedoeling is pas na msr top te zijn en hij staat niet zo scherp aan de start vd strade als de zomer vorig jaar

Laatst gewijzigd
kelderfan

Als ik dan toch een vraag mag stellen.
Quote:IDL; "Tankink ziet Dumoulin stralen, maar twijfelt aan zijn team: 'Ploeg moet zich aanpassen."
Wat moet ik hier van denken @S.Morgenstern.

Laatst gewijzigd
Yeez

Moet morgenstern voor jou invullen wat je denkt?

kelderfan

'@Yeez
Nee hoor, als jij mijn vraag beantwoord is 't prima. Maar toch heb ik S.Morgenstern wel gemist in voorbije periode.
Dus ik wil zijn mening wel eens horen over Tom Dumoulin.
De geluiden dat hij liever weer bij Sunweb aan de slag wil, worden hiermede toch weer bevestigd.
Dus voelde Tom zich niet gehoord? Is dat het probleem waarom hij liever dakdekker is.
Een leuk trio daar op 't dak.👍

Cycling

'@Kelderfan Het klinkt makkelijk "Ploeg moet zich aanpassen". Dumoulin moet zelf aangeven wat hij wel en niet wil. Daar kan de ploeg zich dan wel of niet bij aanpassen. Het begint altijd bij jezelf. Indien de ploeg zich onvoldoende kan/wil aanpassen zullen de wegen helaas moeten scheiden. Dit is heel normaal in een werknemer/werkgever relatie. De uitspraak die Tankink doet kan een ieder doen, mijns inziens. Het is juist positief dat Dumoulin straalt.

kelderfan

Trouwens van der Poel en Van Aert hebben samen 't vliegtuig genomen naar de Strade.
Hebben zij plannetjes besproken om o.a. Allaphilippe het leven zuur te maken.

kelderfan

'@harryjohan71
Dat is ook makkelijk gezegd op 't dak. Maar als Tankink dat roept, is wel iets aan de hand.
Maar het moet ook van twee kanten komen. Als Tom toch een van je smaakmakers aangeeft, dat hij een probleempje heeft met .., dan probeer je als ploeg toch om er nog een mouw aan te passen.

S. Morgenstern

Wanneer je in de topsport samen een traject in gaat, dan zal er van beide kanten sprake moeten zijn van aanpassing. Ik kan niet inschatten of daar richting Dumoulin meer moet gebeuren, of dat er teveel aanpassingen van hem gevraagd werden. Ik heb geen idee op basis waarvan ik daarover kan oordelen.

Ik heb alleen gezien dat ze hem in de Tour de France beter hadden kunnen coachen, maar dat lijkt me gezien de situatie en de korte periode van samenwerken niet vreemd.

Dumoulin moet verder vooral voor zichzelf beantwoorden hoe hij daarin wil staan, en welke omgeving voor hem het beste is. Dat is mij om het even.

Murcia

Tankink sprak in Extra Time Koers als vriend van Tom, aandoenlijk maar het maakte zijn argumentatie over Dumoulin niet bepaald sterker. De succesvolle renners en ploegen zijn die met een duidelijke structuur. Om nu te stellen dat Tom niet zo van de structuur is lijkt mij gezien zijn eerdere successen bij Sunweb/DSM niet echt te kloppen. Eigenlijk zegt Tankink dat DSM, TJV, UAE , INEOS en Bora allemaal afvallen als werkgever want teveel structuur voor een renner als Dumoulin.
Verder mist hij bewust of onbewust het punt, deze hele zaak draait niet om TJV of Sunweb maar Tom zelf. Wil hij door als prof of niet. Al het andere telt niet. Het meest belachelijke is verder de opmerking dat een ploeg waar de nummer 1 van de wereldranglijst successen viert en de meest succesvolle eendagsrenner van dat moment onder contract heeft + tal van andere renners die progressie boeken zich moet aanpassen aan een renner die er meer dan een jaar is uit geweest en met zijn volle verstand voor deze ploeg en haar aanpak koos.
Bram zou beter moeten weten. Adrie is naar Jumbo gezien zijn rancune jegens diens voorganger nooit echt in staat geweest om de ploeg positief te bejegenen maar ook hij zag de absurditeit van deze stellingname in.

Laatst gewijzigd
Yeez

'@murcia totaal, maar dan ook totaal met je oneens.

Tankink vertelt zijn verhaal gewoon als dat van een vriend die het gevoel van tom omschrijft. Dat JV, net als Sunweb (DSM) een gestructureerde ploeg is lijkt mij duidelijk (Bora staat overigens niet bekend als een gestructureerde ploeg, maar juist de lossere aanpak met wetenschappelijke onderbouwing. Je pakt nu voor het gemak alle topploegen en zegt dat ze allemaal zo werken. Waarschijnlijk omdat ze succesvol zijn)

Waarom tom dan toch voor jv kiest (terwijl zij toch wel op eenzelfde manier werken als sunweb) kunnen wij niet weten. Waar ik het wel mee eens ben is de stelling van morgenstern dat ook een ploeg zich kan aanpassen aan de persoonlijke wensen van een renner. Ik snap dat je een bepaalde manier van werken hebt, maar bij een groot kampioen als tom is het belangrijk ook naar de wensen van hem te luisteren (als hij deze al uitspreekt).

YogiBear

De ploeg moet zich aanpassen lijkt mij ook een complete no go. Je kunt natuurlijk best kijken of je met wat accent verschuivingen het wel zo kunt regelen dat Dumoulin zich prettig voelt, maar uiteindelijk zijn structuur en visie van de ploeg leidend. Zeker bij een ploeg als TJV, waar meerdere renners onder contract staan, toppers en de laag/lagen daaronder, die zich wel prettig voelen bij de manier van werken. Stel dat je bv een team als AG2R zou zijn geweest, waar alles compleet op de schop is gegaan dit jaar, zou er nog wat van te zeggen zijn geweest. In het bedrijfsleven is het mij ook een keer gebeurd dat ik binnen een jaar weer verkast ben, omdat zowel ikzelf als het bedrijf waar ik heen ben gegaan een verkeerde inschatting had gemaakt. Dat bedrijf was iets groter, maar niet veel (ongeveer 70 man), maar in dat geval verwacht je ook niet dat het bedrijf zich aanpast. Dit zou best een gevalletje kunnen zijn waarbij beide kanten met de beste intenties met elkaar in zee zijn gegaan, maar waarbij het gewoon niet blijkt te werken. Kan gebeuren en zoek een ploeg die wel bij je past. Bv Alpecin als je in Nederland wilt blijven, of EF als je wat verder kijkt en een meer losse omgeving zoekt. Blijft staan dat ik oprecht hoop dat ze met wat accent verschuivingen Tom wel weer aan de praat krijgen.

Laatst gewijzigd
Yeez

Binnen structuur en visie moet ruimte zijn voor persoonlijke wensen van toppers. Tolhoek heeft ook af weten te dwingen om vorig jaar alleen op hoogte te mogen ipv met de ploeg naar Oostenrijk. Soms moet je een renner laten waar hij zich prettig bij voelt (met de garantie dat hij hier ook beter door gaat presteren)

Murcia

'@Yeez
Oneens zijn is prima daar is het een forum voor maar ik ben het met jou compleet oneens.
Het is natuurlijk wel degelijk na te gaan waarom Tom voor Jumbo-Visma koos, mensen die hij kende in de staf van Zeeman tot van Dongen en een aantal renners die meer dan collega's van hem zijn. Het financiele aspect (1,8 mln per jaar) en juist de wetenschap dat hij zelf niet meer de enige renner was op wie de verantwoordelijkheid rust te presteren in het AK speelde ook een rol en tenslotte het idee dat net als bij INEOS meer klassementskleppers in 1 ploeg ook meer kans gaf op eindwinst voor hemzelf in de grote rondes. Veel wijst er op dat de onzekerheid die hij al voelde bij Sunweb dacht te ondervangen door over te stappen naar een ploeg met een veel bredere kern voor het rondewerk.
Maar de onzekerheid zit blijkt nu, veel meer in de vraag of hij nog langer profrenner wil zijn.
Een aanpassen van de ploeg aan die fundamentele onzekerheid is onmogelijk. Wat ik mee kreeg van Bram zijn betoog was dat het allemaal aan de ploeg lag en daar ga ik niet in mee.

madeinstars

Ik ben het eens met Murcia. Ik zie ook geen bewijs dat er bij Jumbo te weinig ruimte zou zijn voor een individuele benadering. Het gaat er bij mij niet in dat je zo veel verschillende renners succesvol ontwikkelt, zonder die ontwikkeling, zowel fysiek als mentaal, per renner enigszins te specificeren.

Het zou ook wel heel raar zijn als Tom Dumoulin niet van te voren wist wat hij kon verwachten bij Jumbo, dus dan is het (als je voor heel veel geld tekent) wel een beetje je eigen verantwoordelijkheid om je in die filosofie in te passen.

De situatie die Murcia schetst lijkt me dan ook het meest waarschijnlijk. Tom was ongelukkig bij Sunweb, dacht (misschien wel tegen beter weten in) dat een andere ploeg zou helpen, maar liep tegen dezelfde twijfels bij zichzelf aan.

Puur anekdotisch kan ik zeggen dat ik zelf ook iets dergelijks heb meegemaakt. Depressief in mijn studententijd geweest, vertrokken voor vrijwilligerswerk in de jungle van Suriname met de hoop dat dat een bepaalde impuls zou geven, maar precies tegen dezelfde mentale problemen aanlopen als in Nederland.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Ik ben het wel eens dat er meer gestructureerde ploegen zijn, maar er zit toch wel een groot verschil tussen de protocollen ploeg van Sunweb waar niemand groter is dan de ploeg benadering en juist de gestructureerde ploeg van Jumbo-Visma met juist zijn individuele benadering. Renners worden enorm betrokken in hun eigen ontwikkeling. Ik begrijp best dat de opmerkingen van Tankink en Van der Poel sr. weer een discussie uitlokken maar ik wacht toch gewoon liever op een teken van leven van Tom en ga niet speculeren over zijn mogelijke beslissing.

Laatst gewijzigd
Fanny

Ik ben van mening dat Dumoulin zich maar naar het beleid van TJV moet schikken.
Zij betalen tenslotte zijn salaris. Dus zij bepalen dus ook de structuur.
En als hij zich, mocht hij weer aantreden als profwielrenner, hier niet in mee wil gaan moet hij maar een andere ploeg opzoeken.
Ik ben het met, zowel de omschrijving in het bericht van @Murcia als Rahimns eens.
Het is beste gewoon afwachten wat Dumoulin gaat beslissen.
En als hij het niet met de TJV eens is dan maar niet.
Een wielrenner moet graag willen koersen voor TJV. Daar wil ik Fan van zijn.

Edit : Dekker en Bouwman zijn inmiddels al 2 dagen op hoogtestage op de Teide (Tenerife) als voorbereiding op de komende (WT) koersen.
Ik weet niet of er verder nog renners van TJV zijn afgereisd naar de Teide

Laatst gewijzigd
Rawolf

'De protocollen van DSM'! (geen Sunweb) worden ook wel erg overtrokken, net of het daar allemaal robots zijn. Er word Juist heel veel maatwerk geleverd met trainingsschemas, programmas en mentale begeleiding. Het is niet voor niks dat veel jongeren doorbreken bij Sunweb.

Wat ik nu zie bij Jumbo dat Dekker en Kooij het gelijk zo goed doen is denk ik ook een stukje meeliften op de flow wat heel veel zelfvertrouwen geeft. QuickStep houd dit principe al jaren in stand en bij Jumbo gaan ze daar nu ook naartoe. Team DSM moet het met wat minder budget, minder winnaars en meer doorloop doen.

DSM is wel heel erg voor de ploeg en niet voor het individu maar aan de andere kant juist door die flow te creeren zoals Quickstep "maakt niet uit wie er wint, als het er maar 1 van de onze is" en jumbo's #samenwinnen ontloopt dat elkaar weinig alleen op een andere manier.

1 2 ... 80 ... 454 455

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.