Gesprek met Scorito (inzake Gamecenter)

1 2 ... 10 11 12 13
jsprunk

Het is toch verder voor niemand voordelig om alleen een app te hebben boven een app+gamecenter? Nu bedienen ze met minimale inspanning in ieder geval nog de groep die hiermee wel uit de voeten kan.

CRL

Goedemorgen allemaal, een nieuw gezicht hier. Ik heb met belangstelling de discussie gevolgd na met afgrijzen de introductie van het gamecenter te hebben ervaren. Dank aan iedereen die zijn bijdrage aan de discussie heeft geleverd, en vooral aan hen die gezorgd hebben voor een Scorito-rennersoverzicht in Excel (johnnyvdlaar, Starlynk en Genomico, kan ik me herinneren). Ik moet zeggen dat ik met behulp daarvan uitstekend een teamselectie bij elkaar heb kunnen puzzelen. Misschien nog wel beter dan met de 'oude' site.
Ik weet dat Harderijder het al eerder heeft geopperd, maar zou het geen oplossing zijn als Scorito (voor de spellen met complexe teamselectie) een Excel-bestand ter beschikking stelt? Ik geloof niet dat die optie in het gesprek met Martijn aan bod is gekomen, of heb ik wat gemist?

Starlynk

'@CRL: Nee, is idd niet besproken. Ik heb na het gesprek dus nog wel een mail van Martijn gehad en daar met een uitgebreide mail op geantwoord (achteraf iets te uitgebreid denk ik ;) ) Strekking van de mail was eigenlijk tweeledig: 1. Mooie woorden, maar wil nu wel concrete actie zien 2. begrijpelijk dat jullie zelf geen tijd hebben om iets te doen, maar jullie zouden ook je actieve gebruikers kunnen betrekken bij de zaken die voor jullie geen tijd/prioriteit hebben. Een van de vragen die ik daarin gesteld heb was hoe Scorito er tegenover staat als derden/fanatieke gebruikers de API gebruiken om wel schermvullend puzzelen mogelijk te maken.

Hij heeft me wel een (redelijk uitgebreide) mail teruggestuurd, maar dat ging meer over de "geen woorden, maar daden" en de vragen m.b.t. o.a. de API etc. heeft ie helaas genegeerd. Ik heb besloten om het er nu maar bij te laten, want hij zit duidelijk niet te wachten op lange E-mail uitwisselingen en ik eigenlijk ook niet (meer) ;)

Hij heeft wel in het gesprek aangegeven dat ze graag ideeën voor Quick Wins via de Helpdesk ontvangen, dus ik zou zeggen: stuur dit in via het contactformulier en wie weet kunnen ze je verrassen. Ik zou hierbij dan refereren naar het gesprek met Martijn, zodat het hopelijk niet meteen afgeserveerd wordt ;)

De Coltrui

Ik heb ook de tijd genomen om jullie hele gesprek terug te luisteren. Interessant en verhelderend op veel punten. Ik blijf wel spelen, daar beleef ik toch teveel lol aan op dit moment, ook al mis ik de website nog altijd. Als ik op basis van mijn index reken zijn er nu ruim 33.000 spelers. Dan snap ik de maatregelen ook wel weer.

Positief is dat ze ons er toch wel meer met ons in gesprek willen. Ik vraag me nog steeds af of ze meelezen op dit forum. Zou ook een mooi platform zijn om in ieder geval met een grote groep fanatieke wielren liefhebbers van gedachten te wisselen. Gelukkig gaat het er hier bijna altijd wel beschaafd aan toe.

Ik vraag mij ook nog steeds af waarom Scorito geen inkomsten uit reclame genereren. Maar dat zal wel een bewuste keuze van Martijn zijn. Me nu maar weer storten op de vele spellen.

Pietje Precies

'@De Coltrui, zo eenvoudig is het echter ook weet niet: men komt pas vanaf 10.000 punten in de Index. Dus daar mist X aantal spelers dat enkel de Tour speelt, of enkel Topcoach speelt (en een score lager dan 50% haalt), etc.

Ab Normaal

Net pas de video gezien. Ben nu vooral benieuwd wie wie is :) welk gezicht hoor bij welk WH nickname.

CRL

'@Starlynk: dankjewel, ik heb zojuist een berichtje gestuurd. 's Kijken of ze het oppakken.

Pietje Precies

'@jsprunk, dat is met de assumptie dat dit 'Gamecenter' een minimale inspanning is geweest, maar daar geloof ik helemaal niets van. Ik had een goed verhaal omtrent het verdwijnen van de website veel meer gewaardeerd dan dit 'Gamecenter'

Bijvoorbeeld X maanden geleden een memo a la:

- alinea met uitleg mislukte internationale uitrol (rondom EK) vanwege Covid

- impact van niet doorgaan EK op Scorito --> ontzettend rode cijfers, gedwongen ontslagen, andere bezuinigingen noodzakelijk, gelukkig van de investeerders de kans gekregen om het in 2021 opnieuw te proberen

- overwogen om in 2021 de abbo prijs omhoog te gooien, maar besloten dat niet te doen. In plaats daarvan besloten te gaan bezuinigen op de website die al aan vervanging toe was (en dan het kutverhaal over niet geschikt voor schaalvergroting en dus sowieso 'iets' nieuws nodig) --> full app

Hooguit zoals Nasibal schreef nog een website gehouden voor de sier, met daarop een doorverwijzing naar de app.

- overwogen om met een 'Gamecenter' als alternatief te komen ipv website. Maar besloten dat dat een te slap aftreksel zou zijn (Scorito-onwaardig) en dus zonde om tijd & geld in te steken. Want geld is schaars en het enige wat nu écht telt is de internationale uitrol

- conclusie waarin men zegt het te betreuren dat men deze maatregel(en) heeft moeten nemen, maar dat het overmacht is. Enige wat nu telt is overleven. Vragen om begrip. Hopelijk in de toekomst wel weer een fraaie website.

---------------

Dan was het alsnog klote geweest dat de site verdween, maar was het niet zo rauw op ons dak komen vallen (hadden mensen het dus mee kunnen nemen in hun abbo-overweging), hadden we begrip gehad voor de keuzes / overmacht, etc.

---------------

@Ab Normaal, dat je dat hier nu nog moet vragen zegt wat mij betreft veel over het gesprek / Martijn van Dijk (/ Scorito).

Ik vind het erg bijzonder dat ie ons aan het begin van het gesprek niet heeft gevraagd wie we zijn, zowel op Scorito als op WF (als wellicht in het dagelijks leven). Denk aan hoelang we al op Scorito spelen, welke spellen we aan meedoen, of we een goede start hebben bij het Klassiekerspel, etc. Gewoon even 1 a 1,5 minuut pp small talk. Interesse tonen in je gespreksgenoten. In plaats daarvan hebben we een 30 minuten durende intro/geschiedenis van hem/Scorito gekregen...

Ik zal even kijken hoe het er in Martijn zijn scherm uitzag. Bij mij stond hij linksboven, maar dat zal bij hem wel anders geweest zijn. In de video (https://drive.google.com/file/d/1V4EHsd3fhQlVgVWBzSkwnTbb8t0Xwvsr/view?usp=sharing):

Linksboven: Pietje Precies (Vincent)
Rechtsboven: M@thijs (Mathijs)
Linksonder: Martijn van Dijk
Middenonder: Starlynk (Martijn)
Rechtsonder: Mr10B (Erik)
Zonder camera: ThreeohThree (Yorben)

---------------

Ik moet nog even een foutje rechtzetten. Je had gelijk @Mr10B qua de 15 tech developers. Die opmerking kwam inderdaad niet uit Martijn zijn mond. Echter sprak hij jou ook niet tegen, dus het kan zomaar wel een aardige schatting zijn geweest (maar dat weten we niet).

Laatst gewijzigd
De Coltrui

'@ Pietje Precies. Kijk nu doe je jouw naam weer eer aan. Je moet dan inderdaad aan meer spellen meedoen. Doe daarom ook aan bijvoorbeeld darten mee voor mijn positie. Vind het een totaal niet interessante sport, en scoor dan ook altijd erg slecht. Helaas vallen de 2 slechtste resultaten niet af.

Ab Normaal

'@Pietje
Dank!
Ik vind het hier op Wielerflits een leuke community. Iedereen heeft een mening, staat daarvoor en dat wordt hier gelukkig vrij goed getolereerd, met af en toe eens een vinnige opmerking (wat in mijn ogen prima is, de een is nu eenmaal vinniger dan de ander).
Ik bedenk me dan toch altijd wel zelf een bepaald gezicht bij mensen (ben zelf erg visueel ingesteld) en vind het dus oprecht leuk om gezichten te zien.
Er is zelfs een enkele Wielerflitser die ik al bijna als vriend beschouw zonder ze ooit in het dagelijks leven gezien te hebben.
Leuk dus om een paar smoelen nu gezien te hebben!

Verbaasd me enorm dat er geen voorstelrondje geweest is. Om eerlijk te zijn dacht ik dat dit al gebeurd was voor de opname. Die begint namelijk met de opmerking dat de opname nu gestart is. Dacht echt dat het daarvoor gedaan was.
Ik vind dat niet echt getuigen van fatsoen van zijn kant om eerlijk te zijn, al zal het niet zo bedoeld zijn. Ik wil altijd wel weten met wie ik spreek.

Nou, leuk om jullie gezichten gezien te hebben, pff, wat zijn jullie nog jonge gasten allemaal. Deze opa tikt dit jaar de 49 aan.

Laatst gewijzigd
De Coltrui

'@Ab, al echt opa? Ik dacht dat ik de enige hier was, om maar eens heel erg offtopic te reageren.

Ik dacht ook dat die voorstelronde er al was geweest omdat Martijn wel wist wie wie was.

Ab Normaal

'@De Coltrui
Gelukkig nog niet. Al ligt dat niet aan die hormoonbommen die het op mijn 18 jarige dochter voorzien hebben...

Pietje Precies

Haha, leuk om te horen! En dat is tegelijkertijd ook het mooie aan zo'n forum, je komt in contact met tal van verschillende mensen die je anders nooit zou leren kennen. Ik ben in het verleden ook vrij actief geweest op een FIFA/PES forum waar ik meehielp met het organiseren van (online) toernooien & competities. Dat was (ook) een zeer diverse community en heeft ook tot enkele meetings in het echie geleid en (online) vriendschappen.

Voor dat de opname is gestart zaten we inderdaad al wel een minuut of 3 in het gesprek. Maar goed, dat was 1 voor 1 binnen druppelen, even hoi zeggen en even kort over hoe fraai Strade Bianche was. Geen voorstelrondje dus.

@De Coltrui, in de video is het niet te zien, maar in het gesprek zelf stond de naam van eenieder onder de camerabeelden

Laatst gewijzigd
De Coltrui

Ok, nu snap ik dat Martijn wist wie jullie waren. Ik ben overigens al wel een echt opa van 2 kleinkinderen, en het erg leuk Ab. Maar ik zou mijn dochter nog even beschermen, maar goed mijn dochter leerde haar man ook al op haar 16e kennen.

Zadelpen

Edit

Wil nog ff bijzeggen dat ik dacht dat wielrennen de grootste trekker voor games was. Maar blijkbaar is een ek en wk voetbal de manier om nieuwe spelers binnen te halen.

Edit 2

Arrggghhh, alles weg 🙈

“ per ongeluk”

Excuses voor de overlast haha. 😊

Laatst gewijzigd
Joster

Zojuist de gehele video bekeken en ik kan me volledig aansluiten bij de post van @Pietje hierboven. Zo'n memo afgelopen najaar was w.m.b. echt zéér welkom geweest. Een goed en eerlijk verhaal had er bij mij best eens voor kunnen zorgen dat ik niet klakkeloos m'n abonnement zou opzeggen.

My 3 cents naar aanleiding van het kijken van de video:

- 1,7 mio verlies en alle peilen gericht op komende zomer wat ik érg vaak duidelijk naar voren vond komen: dat komt op mij echt over als de dood of de gladiolen.

- Communicatief vind ik het nog altijd lastig inschatten hoe Martijn nou precies in de wedstrijd zit. Ja het moet beter en dat gaan ze ook doen, enkel was er altijd als dit ter sprake kwam wel een 'maar' te bespeuren in mijn optiek. Het standpunt innemen dat er toch altijd wel gezeik komt is wat dat betreft ook erg kortzichtig. Komt in het punt van hierboven m.b.t. het voorstelrondje en de eerder 'emotionele' mail ook wel terug.

- Marktonderzoek; ik heb niet het idee dat ze bij Scorito heel erg bezig zijn met onderzoek binnen de doelgroep, binnen de groeimarkten en buiten de lijntjes (zoals sponsoren, vrijwilligers, etc)? Ik heb meer het idee dat ze een eigen strategie bepalen en daar mee verder gaan. Of vanuit noodzakelijk kwaad kiezen voor het een of het ander. Het uitvoeren van gedegen onderzoek naar de wensen binnen je markt is in mijn optiek een wezenlijk onderdeel van gezond ondernemerschap. Bij mijn huidige werkgever is dit juist een van de belangrijke inputs voor het al dan niet starten van een nieuw project. Een aantal alternatieven peilen onder de userbase, of onder de top 2% index spelers, of onder klanten van het eerste uur had imo zeker meerwaarde gehad. Wellicht had 80% het prima gevonden als er een prima mobiele site + desktop site (of een combinatie hiervan als zijnde responsive site) zou zijn geweest zonder dat er een app bestond. Of had slechts 50% het prima gevonden dat de gehele desktop site zou verdwijnen? Ik heb niet het idee dat dit soort getallen bekend zijn. Een ander voorbeeld, wellicht waren er genoeg vrijwilligers te vinden die een site wilden bouwen op basis van de reeds aanwezige app API? En wie weet was de reactie van de fanatieke spelers (en ook op Twitter her en der) heel anders geweest indien ze afgelopen najaar openheid van zaken zouden geven middels een memo zoals @Pietje beschreef? Of was de bereidwilligheid heel groot geweest om wat meer te betalen als dat zou betekenen dat de site voor het bouwen van teamselecties zou blijven? Ik kreeg in elk geval het gevoel dat ze hier weinig tot geen concreet idee van hebben..

Anyway, dank voor al jullie moeite en de aanwezigheid bij de sessie waardoor we de nodige extra duidelijkheid (maar ook in mijn geval geen tevredenheid) hebben verkregen! Ik moet me er maar bij neer gaan leggen dat mn (inmiddels naar) 97,5% (gezakte) index verloren gaat, ik zie het op deze manier gewoon niet zitten. Mochten er in de toekomst veel betere desktop mogelijkheden komen dan zal ik me vast wel weer aanmelden :)

Laatst gewijzigd
M@thijs

'@ab nee er was geen voorstelronde. We hadden het nog kort over strade en hoe het gesprek vorm gegeven zou worden (dat hij eerst zijn verhaal zou doen). Maar dit was tijdens dat de rest binnenkwam. Nadat iedereen er was, ging het van zo iedereen is mooi op tijd en we zijn compleet zullen we dan maar starten.
Weet zelfs niet of iedereen het door @pietje genoemde stuk over sttade had meegekregen.

Genomico

Late reactie en het meeste is ook al wel gezegd, maar bij deze alsnog mijn grote dank aan @Mr10B en de andere 4 die zijn aangeschoven bij het gesprek. Echt jammer om te horen dat het weinig constructief was wat betreft de website en het vooral toelichting was. Zelfs na een paar weken bezinken ben ik nog steeds ontzettend verbaasd dat een bedrijf met zoveel mensen en investeringen het niet voor elkaar krijgt een responsive website te hebben. Dat kan echt niet moeilijk zijn, echt niet. Thuis word ik, en volgens mij zei iemand anders ook al zoiets, elke weer uitgelachen als ik op dat mobieltje zit te klikken. Nu kan ik de website wel missen qua teamselecties, want die deed ik toch in Excelletjes, maar ik doe voor de rest ook nog steeds alles het liefst via de website. Ik zit nu eenmaal liever ergonomisch achter mijn computer dan dat ik nekklachten krijg van mijn mobieltje (ik wist überhaupt niet eens dat er een App was; al gebruikte ik wel mobile.scorito), maar elke keer dat ik op de website kom krijg ik weer dat beschamende/teleurstellende gevoel van dat ongelofelijke gepruts.

En super jammer @Starlynk dat je gaat stoppen. Ik weet niet in hoeverre je nog verbonden gaat blijven aan dit forum (en of je überhaupt wel zonder kan ;) ), maar ik ga je goede bijdrages hier wel missen.

De Condor van Echt

Door de enorme drukte op het werk en thuis gisteren pas tijd gehad om de opname in etappes terug te luisteren/kijken.

Allereerst: nogmaals dank aan @pietje, @m@thijs, @starlynk en natuurlijk @Mr10B voor de tijd die jullie hierin gestoken hebben. Belangrijkste opbrengst was een uitgebreide toelichting op de keuzes, en het openhouden/herstellen van de communicatie. Hoewel ik had gehoopt op iets concretere afspraken over het betrekken van de gemeenschap, kreeg ik iig het gevoel dat Scorito/Martijn hiervoor open staat.

Het is denk ik maar goed dat ik er niet bij was, want ik zou inderdaad moeite hebben gehad om niet in de valkuil te stappen van een ongevraagd advies over strategie en bedrijfsvoering, wat het gesprek zeker niet ten goede zou zijn gekomen. Want de klassieke thema's van (strategisch) organisatie-advies kwamen langs.

De eerste is de keuze tussen een kwalitatief hoogwaardig product voor een niche markt ('high end' ) met bijbehorende hogere prijzen dan nu, of een product voor de massa, waarbij je de omzet vooral uit het volume haalt. Scorito legde uit hoe het zo gekomen is. Ik vind de ommezwaai van richten op de gokmarkt naar social gaming een hele goede, als ik voor mezelf spreek (ik zou nooit aan het eerste meegedaan hebben). Wat dat betreft is het dralen van de NL politiek met het openstellen van de online gokmarkt wellicht een blessing in disguise geweest. Toch was ik nieuwsgierig geweest naar het antwoord op de vraag waarom ze inzetten op volume ipv high end.

Dan de bedrijfsvoering. Gegeven de keuze voor de high-volume markt, is het noodzakelijk dat je kiest voor schaalbaarheid. Maar dat werkt natuurlijk alleen als de kosten niet evenredig meeschalen. En als ik dan hoor dat ze flink wat extra personeel voor het ontwikkelen voor een nieuw spel moeten aannemen, dan roept dat dezelfde vragen bij mij op als bij bijv. @nasibal. Ik heb nog eens teruggespoeld naar het moment dat Scorito het getal van "vijfentwintig man" (?!?!?) noemde: het was erg leuk om te zien hoe jullie probeerden de non-verbale verbazing te verbergen :) Ik ga er even van uit dat dat allemaal grotendeels full-timers zijn (anders snap ik niet hoe ze zo'n hoge kosten kunnen hebben). Dan kom je alleen al voor personele lasten + persoonsgebonden overhead op zo'n slordige 2 mln; dat zou de verliezen verklaren. Maar wat dóen die 25 man dan allemaal? De door éen van jullie geposte zinsnedes van het colin-crowdfunding platform over de dubbele bezetting geven extra aanleiding voor die vraag... Ofwel je hebt er simpelweg te veel, en dan heb je mogelijkheden voor kostenbesparing, Ofwel je geeft ze wat te doen, bijvoorbeeld het opzetten van een communicatieplatform naar de gemeenschap, of nog beter: het ontwikkelen van een goede desktop-versie die toegevoegde waarde heeft t.o.v. de app ;)

Want eerlijk; in de week voor het openingsweekend was ik aangewezen op de app, omdat ik per se geen laptop mee wilde nemen op vakantie (dus ik kon die mooie Excelsheet van oa @Baiskeli niet goed gebruiken). Na een avond had ik zo'n koppijn dat ik overgegaan ben op een volledig papieren versie met potlood, gum en ruitjespapier (en een grote prullenmand... ) Echt niet te doen.

Dit alles nog eens zo teruglezend, overweeg ik om er nog een mail aan Scorito aan te wijden, want die vragen blijven door mijn hoofd malen...

Laatst gewijzigd
CRL

Voor wie zich afvraagt of Scorito bovengenoemde suggestie (om via het gamecenter overzichten in Excel ter beschikking te stellen voor spellen met uitgebreide teamselectie) gaat oppakken: het antwoord dat ik kreeg was: "Dat zal spoedig in ieder geval niet gebeuren, maar we zullen het intern eens gaan bespreken, goed idee!"
Ze gaan het intern bespreken! Blij mee :-)

Platje

Haha dat is een standaard antwoord op bijna alle vragen.. we gaan het beleven de komende maanden.. alles is inmiddels wel gezegd! ik blijf lekker fanatiek meespelen want vind het te leuk, zeker met de verschillende vriendenpoultjes! Het is zeker niet ideaal zonder website en ben niet blij met hoe alles is gegaan (en ook de puntentelling/opzet van sommige spellen kunnen m.i. beter) maar haal er gewoon teveel plezier uit!

Atapumafanclub

Uit de Scorito-nieuwsbrief van vandaag:

'Naast een aantal kleine verbeteringen bij Teamselectie op basis van jullie feedback (zichtbaar vanaf de Giro), hebben we besloten dat we voor de wielerspellen en TopCoach, volgend jaar alsnog een Teamselectie gaan ontwikkelen specifiek voor desktop (op breedbeeld dus!). Jullie kunnen dan gaan puzzelen als nooit tevoren! Hoe/wat/wanneer? We houden jullie op de hoogte…'

Laatst gewijzigd
hartstikkebedankt

Goede brief, het mag gezegd

rkmmr

Wat aan de lange kant, maar ze hadden ook wat in te halen.. Verder prima en ben benieuwd hoe het gaat volgend jaar..

Limal

Dan overweeg ik vanaf volgend jaar weer mee te spelen. Mooi dat de feeback en het gesprek ergens toe leiden!

1 2 ... 10 11 12 13

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.