Gesprek met Scorito (inzake Gamecenter)

« 1 2 3 4 ... 12 13
Mr10B

Update contact met Scorito
Naar aanleiding van de resultaten van de poll (over gamecenter) die ik met Scorito heb gedeeld, heeft een medewerker van Scorito mij gevraagd om met hen hierover in gesprek te gaan. Ik heb aangegeven dit graag namens de community te doen. Het gesprek staat gepland voor a.s. maandagavond. Mocht je tips/suggesties/bugs hebben waarvan je denkt dat het goed is dat deze in dat gesprek besproken worden meldt ze dan in dit topic, ik neem het dan mee in het gesprek. Na afloop zal ik hier ook een verslag van het gesprek plaatsen.

------------------
[B]UPDATE[/B] 22-02-2021

Ik heb zojuist kort met Scorito gesproken. Ik vond het een goed gesprek waarin ook zeker zelfreflectie getoond werd. Er werd in ieder geval aangegeven dat de communicatie beter had gemoeten en de technische uitrol had ook beter gemoeten (met name op laptop/tablet werkt(e) de gamecenter omgeving niet zoals die zou moeten werken). We zijn (bewust) nog niet heel diep op de inhoud ingegaan. Het idee van Scorito is namelijk om op maandag 8 maart om 20.00 een sessie te houden waarin zij duiding geven over het gekozen beleid. Hierin leggen ze dan uit waarom ze gekozen hebben voor deze optie en we kunnen hier dan over discussiëren. Het idee is om online die meeting te houden en iedereen die dat wil kan vragen stellen over het beleid/ de gemaakte keuze(s). Afhankelijk van het animo is het idee momenteel om 3 panelleden aan te wijzen vanuit de community die actief discussiëren en de rest kan “passief” meediscussiëren. (Het idee is dat de panelleden de vragen uit bv een chat modereren en voorleggen bij Scorito, het heeft namelijk ook weinig zin om met 40 man door elkaar heen te gaan roepen ;) ).

Ik heb dus nog geen echte antwoorden, maar ik vind dit zelf een ontzettend tof initiatief. Laat even weten of je ook mee wil doen via PB of reactie hier, zodat ik weet dat ik niet de enige ben die zo’n sessie interessant vind.
(het is geen verplichte aanmelding, maar het geeft mij een beeld van het aantal leden dat daadwerkelijk in gesprek wil met scorito ipv alleen van de zijkant roeptoeteren dat ze boos zijn)

Als iemand een idee heeft hoe we panelleden moeten aanwijzen/kiezen hoor ik dat ook graag.

——–
Er is zojuist wel al een kort tipje van de sluier gelicht, zo heb ik een overzicht gezien van de trafficstromen 13-29 feb 2020. Dit is de teamselectie periode van het klassiekerspel (de periode waarin “hardcore users” relatief gezien de grootste impact hebben, het klassiekerspel is een wat meer niche spel tov tour of voetbalspel en de teamselectieperioden is waar de wijziging voor “ons” mi de meeste impact heeft). Zelfs in deze periode was wel duidelijk te zien dat ook in die periode het overgrote deel vh traffic via de mobiele versie verliep. Scorito heeft geen ongelimiteerde (financiële) middelen om op voor elk device de optimale spelbeleving te creëren en een keuze voor A gaat ten koste van B. In een ideale wereld zouden ze bij Scorito ook eventueel andere keuzes maken. Maar meer over waarom er voor deze optie is gekozen en niet voor een andere optie krijgen we op 8 maart te horen.


M.b.t. dat de wijziging die uitkomt vlak na de verlenging van abonnementen is grotendeels toeval. De technische timeline is hierin leidend geweest. “Toevallig” is het zo dat voor een groot deel van ons de abonnementen net verlengd waren omdat wij tot de usergroep behoren die vanaf het begin van de betaalde spellen meteen een abo namen en daarna jaarlijks verlengden, dat komt uit op een verlenging in februari. (want het klassiekerspel was destijds ook het eerste betaalde spel)

Mr10B

Dit was de tussenstand van de enquête op het moment dat ik Scorito mailde (136 unieke respondenten)

Ik vind de overgang naar gamecenter:
1 – 73.9%
2 – 17.9%
3 – 3%
4 – 2.2%
5 – 0.7%
6 – 1.5%
7 – 0.7%

Om mijn team samen te stellen gebruik ik:
Altijd desktop – 62.5%
Meestal desktop – 27.2%
Meestal mobiel – 5.9%
Altijd mobiel – 4.4%

Om captains te selecteren gebruik ik:
Altijd desktop – 9.6%
Meestal desktop – 29.4%
Meestal mobiel – 41.9%
Altijd mobiel – 19.1%

Om mijn score te bekijken gebruik ik:
Altijd desktop – 6.6%
Meestal desktop – 19.9%
Meestal mobiel – 53.7%
Altijd mobiel – 19.9%

Ik heb naar scorito het volgende gestuurd:
————————
Geachte,

Naar aanleiding van de wijziging aan uw Gamecenter (desktopversie) heb ik een kleine enquête gehouden onder de scorito spelende leden van wielerflits. De enquête is binnen een dag ingevuld door 136 unieke scorito spelers. Ik besef me terdege dat dit geen representatieve selectie van uw klanten is. Dit zijn echter vaak wel de actieve klanten die vrienden, collega’s en kennissen aanmoedigen deel te nemen aan een spel via scorito. Mijn persoonlijke mening is dat u er goed aan doet om de klachten over de wijziging serieus te nemen en niet af te wimpelen met een gestandaardiseerde e-mail. U schrijft in uw gestandaardiseerde respons dat 95% van uw verkeer verloopt via uw mobiele/app versie. Mijn vrees is dat u niet (voldoende) beseft hoe vaak de desktopversie gebruikt wordt bij het samenstellen van een team. Dit blijkt ook uit de enquête. Hieronder leest u de resultaten van de enquête:
(loopt door op pagina 2)
————————

In de begeleidende e-mail heb ik om een (inhoudelijke) reactie gevraagd, waarbij ik heb aangegeven dat ik de reactie op dit forum met jullie zal delen :)

Mr10B

Afgelopen week zijn er nog nieuwe reacties op de poll binnengestroomd. Mocht je de poll nog niet hebben ingevuld kan dat nog steeds via https://forms.gle/UZwyyHhcm7umJVex7

Limal

Mooi initiatief Mr10B, waarvoor hulde! Het leidt misschien tot niets, maar dit is in elk geval informatie die nuttiger is en minder snel genegeerd kan worden door Scorito.

Mr10B

Scorito gaf overigens ook nog aan dat ze veel reacties ontvangen hebben over het Gamecenter. Hier zaten ook een aantal reacties bij die over de schreef gingen. Ze geven aan dat ze in een aantal gevallen zijn uitgescholden en in het ernstigste geval zelfs zijn bedreigd. Dat is uiteraard niet oké en m.i. bereik je daar als gebruiker ook helemaal niks mee. In hun reactie naar mij toe heeft Scorito aangetoond dat ze open staan voor (constructieve) feedback. Ik hoop dan ook dat we het met zn allen constructief kunnen houden.

Laatst gewijzigd
Starlynk

En hebben ze ook aangegeven wat het doel van het gesprek is? Ik heb zowaar zelf ook nog een constructief idee gestuurd, maar kreeg als antwoord dat ze voorlopig geen ontwikkeling aan het gamecenter gaan doen... Dus als ze het gamecenter niet gaan doorontwikkelen, maar ook niet gaan stopzetten (of de "oude" site willen heractiveren), wat is dan het punt van het gesprek?

Op zich positief dat ze open staan voor een gesprek, maar het lijkt me een voorbeeld van too little too late.. dit gesprek hadden ze een jaar geleden moeten plannen toen ze in de nadenkfase zaten, want dan hadden ze er nog iets mee kunnen doen...

Veel meer kan ik ook niet zeggen, buiten hetgene dat al vele malen is gezegd en ook voor een groot gedeelte uit de enquete komt;

- App werkt prima als het spel loopt en je uitslagen wil checken, captains moet instellen etc.
- Voor teamselectie is de app verre van optimaal omdat je totaal geen overzicht van je gehele team kunt krijgen.. Als je "nieuwe renners" gaat zoeken, kun je niet zien wie je al in je team hebt, hoeveel budget je nog hebt etc. etc. Natuurlijk kunnen ze de app op dat gebied nog ietsje verbeteren, maar dat gaat er niks aan veranderen dat een telefoonschermpje gewoon niet groot genoeg is om alles te laten zien wat je zou willen...
- Het gamecenter op de site heeft 0 toegevoegde waarde, want dat is precies hetzelfde als de app op je telefoon, en wanneer zit je achter je PC, maar heb je je telefoon niet bij de hand? Dan kun je dus net zo goed gewoon op je telefoon je app openen en op je PC scherm andere dingen doen.. Zo heb ik het nu ook gedaan

En los van het gamecenter ben ik zeer teleurgesteld over de communicatie van Scorito:

- Geen enkele aankondiging van deze "verbetering" (waarvan ze hopelijk zelf inmiddels ook wel inzien dat het geen verbetering voor de gebruikers is)
- Geen enkele afstemming vooraf met gebruikers om te toetsen of dit wel een goed idee is.
- Copy paste-reacties naar (actieve) gebruikers
- Uitrollen vlak nadat een groot gedeelte van de gebruikers automatisch verlengd heeft.
- In de slachtofferol duiken in reacties naar gebruikers (nu ook weer richting jou).
- Het zou ze sieren als ze gewoon eerlijk zouden zeggen "OK shit, we hebben dit helemaal verkeerd ingeschat.. onze excuses maar helaas kunnen we zo snel niks veranderen.. we gaan in overleg met de gebruikers hoe we het beste van de ontstane situatie kunnen maken!"

EDIT: met die laatste punten wil ik overigens niet zeggen dat ik het OK vind dat mensen Scorito gaan uitschelden/bedreigen, maar i.p.v. in de slachtofferrol te duiken, zouden ze ook misschien wat meer zelfreflectie kunnen tonen en kunnen nadenken over wat ze zelf beter hadden kunnen doen om deze reacties te voorkomen, want blijkbaar leidt het toch tot heftigere reacties dan ze vooraf hadden ingeschat ;)

Laatst gewijzigd
Mr10B

'@Starlynk,
Bedankt voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens, zowel over de "technische" zaken als over de manier waarop ze de communicatie hebben gedaan. Ik hoop dat ze inderdaad gaan aangeven: "OK shit, we hebben dit helemaal verkeerd ingeschat.. onze excuses maar helaas kunnen we zo snel niks veranderen.. we gaan in overleg met de gebruikers hoe we het beste van de ontstane situatie kunnen maken!” Ik denk echter dat deze hoop niet direct realiteit gaat worden. In de mail naar mij geven ze aan "open te staan voor het gesprek, in eerste instantie 1 op 1, later evt ook op een andere manier". Ik heb niet de illusie dat ze op korte termijn de site helemaal gaan omgooien, maar hopelijk kan ik wel duidelijk maken dat het misschien verstandig is om gebruikers meer bij de ontwikkeling te betrekken (en dat de algehele communicatie beter kan). Kan jij je feedback die naar hen stuurde en hun reactie daarop misschien hier delen (of per PB met mij delen)?

Starlynk

'@Mr10B: Mijn idee was om de liggende ("tablet") versie van de app op de website te plaatsen op het gamecenter. Momenteel zie je deze versie ook in de aankondiging voor het GP spel op de site.

Reactie was:

"Het Gamecenter heeft deze optie niet, wellicht dat we hier in de toekomst verandering in brengen, maar op korte termijn is dat zeker niet haalbaar. We nemen je punt in ieder geval mee in onze evaluatie, bedankt daarvoor.

Sportieve groet,
Team Scorito"

En ik begreep inmiddels van iemand anders (heb zelf geen tablet) dat die tablet versie ook niet (meer) zo werkt, dus snap dat het dan een lastiger verhaal wordt..

Dat ze het Gamecenter helemaal niet door gaan ontwikkelen zeiden ze dus niet tegen mij, maar dat is wel wat ze tegen Jellevanderlinden zeiden, zie zijn post hier:

https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/scorito-klassiekerspel-2021/page/16/

En beter dan niks dat ze 1-op-1 met jou willen praten, maar ergens is het ook wel een beetje raar dat alle andere gebruikers geen of een copy-paste reactie krijgen. En dan niet alleen de mensen die 1x aan een WK spel hebben meegedaan, maar ook top 10 Scorito Index spelers die echt wel het beste met Scorito voor hebben ;) Ik kan je eventueel ook wel mijn eerdere bericht dat ik aan de helpdesk stuurde (waar ik dus een copy-paste reactie op kreeg) per PB sturen.....

Ik zou ze sowieso ook aanraden om even een statement op social media te knallen (en dan niet die commerciële lulkoek versie, maar een echt statement) en dan daarna verwijzen richting individuele gebruikers. Op Twitter worden nu alle negatieve reacties op het Gamecenter gewoon stelselmatig genegeerd. Misschien dat ze er intern wel wat mee doen, maar het lijkt me niet dat je als bedrijf wilt uitstralen dat de mening van je klant je geen biet interesseert :p

Westland95

Goed bezig @Mr10B! Wat mij betreft is het belangrijkste gewoon het hele GameCenter weg en de oude website terug. Die site was echt prima en voldeed gewoon. Veel overzichtelijker voor teamselecties. En in de toekomst de community betrekken wanneer er over dit soort grootschalige veranderingen wordt nagedacht. Nu was de timing (net na de autom. incasso) namelijk ook op zijn minst heel opmerkelijk te noemen.

Laatst gewijzigd
nasibal

'@MR10B

Goed initiatief van je die Poll en mooi dat ze met je in gesprek willen. Fijn ook dat je ons er op deze manier bij wil betrekken. De manier waarop je op mij overkomt geeft mij een hoop vertrouwen dat je van jouw kant goed in staat bent om een constructief én fatsoenlijk verhaal te houden. Daar zal het niet aan liggen. Hopelijk kan Scorito vervolgens ook op enkele punten doorpakken.

Mijn input:

De app werkt perfect voor de doeleinden waarvoor ik de app gebruik: Tijdens het spel én de puzzelfase kleine aanpassingen doen. Denk hierbij aan opstellingen, kopmankeuzes en uitslagen tijdens de loop van het spel. In de puzzelfase is het goed mogelijk om via de app kleine aanpassingen in de selectie te doen of de statistieken van een specifieke renner te bekijken. De app ontwikkeld zich goed door en bied een hoop belangrijke functionaliteiten die goed toegankelijk zijn. Hier ben ik enorm over te spreken.

Het voordeel wat de website t.o.v. de app voor mij altijd had was het grote overzichtelijke scherm. In één oogopslag kon je alle belangrijke informatie over je team en renners terugvinden zonder veel te hoeven scrollen en klikken. Het straalde rust uit. "Rust" en "overzicht" zijn twee hele belangrijke zaken denk ik voor als je wil puzzelen. Ik denk dat dit in het algemeen geldt, maar zeker voor mensen zoals ik met ADHD (en ASS). Onder de duizenden deelnemers van Scorito ben ik vast niet de enige in die positie. Het is niet zo dat ik verlang dat daar rekening mee gehouden wordt, zeker niet, maar ik vond het wel belangrijk om het te benoemen. Het is namelijk iets waar men vaak logischerwijs niet bij stil staat.

Los van hoe belangrijk je het vind betekent het concreet dat er functionaliteit en waarde is weggevallen. Als het een kwestie was van A is in B veranderd, maar met die verandering gaan we wel vooruit in functionaliteit en toegankelijkheid, dan had ik gewoon aan de verandering moeten wennen. De toegevoegde waarde van de website is echter niet 'veranderd', hij is gewoon in z'n geheel weg, zonder dat er iets voor in de plaats is gekomen.

Nu kan ik me goed voorstellen dat Scorito van mening was dat de website in uitstraling en functionaliteit niet meer paste bij het toekomstbeeld wat ze voor ogen hadden en dat de keuze dus was om deze door te ontwikkelen óf van de hand te doen. Dat ze er vanuit financieel oogpunt voor kiezen om de website niet apart naast de app door te ontwikkelen is een keuze die ze kunnen maken. Wat ik jammer vind is dat dat ook betekent dat de oude interface uberhaupt niet meer als optie beschikbaar is.

Ik zou het willen vergelijken met een oude Android telefoon die ik ooit had. Op een gegeven moment kreeg ik een melding dat er voor dat toestel geen ondersteuning meer zou zijn en ik derhalve geen android updates meer zou kunnen downloaden. Dat heeft natuurlijk nadelen op den duur met het feit dat ik ook bepaalde apps niet meer zou kunnen gebruiken, maar ik zou nog tot in den treure die telefoon zelf kunnen blijven gebruiken in de staat waarin hij zich op dat moment bevond. Mijn telefoon ging niet op zwart en hij werd me niet afgenomen. Ik hoefde alleen geen vernieuwingen meer te verwachten.

Een dergelijke opzet zou ik bij Scorito ook toejuichen: De website zoals hij was had van mij echt niet verder doorontwikkeld hoeven worden, zelfs niet als we kunnen concluderen dat hij daar in het huidige tijdperk wel aan toe was. Dat het gamecenter de 'standaard' is als je nu naar Scorito.com gaat vind ik ook prima. Maar geef ons ergens via een menu de optie om de oude interface weer te gebruiken. Dan zou ik volledig tevreden zijn.

Als dat allemaal niet kan, dan hoop ik op z'n minst dat ze de huidige app interface 'beeldschermvullend' kunnen maken, zodat ik niet naar een telefoon op mijn beeldscherm zit te staren.

Over het communicatiegedeelte heb ik ook wel een mening, en het heeft zeker toegevoegde waarde om het te benoemen. Onder aan de streep denk ik echter dat het veel meer over inhoud moet gaan. Daar gaan we allemaal wat aan hebben. Nu komen met verbeterde communicatie zou vanuit hun kant mosterd naar de maaltijd zijn. Laten ze eerst maar eens de boel 'fixen' en dan in de toekomst gaan denken aan een passende stijl van communiceren.

Succes met het gesprek maandag!

@Iedereen

Ik wil iedereen stimuleren om de feedback in dit topic overzichtelijk, constructief en fatsoenlijk te houden. Zoals we dat tot nu toe ook netjes doen. In dat geval kan MR10B heel gemakkelijk ook dit topic met Scorito communiceren wanneer hij dat relevant acht. Komt hier spam en inhoudsloos gezeik, dan is dat al een lastiger verhaal.

Laatst gewijzigd
Feyethomas

Fijn dat jij dit hebt opgepakt en dat ze open staan voor een gesprek. Wat mij betreft is de cruciale denkfout die zij maken dat ze zich baseren op het feit dat 95% van al het gebruik via de app verloopt. Hierbij houden ze dus totaal geen rekening met het onderscheid in 'even je score checken' of het maken van een teamselectie. Zij gaan er denk ik vanuit dat 5% van de gebruikers nog de desktop gebruikt, maar als je de teamselectie via desktop maakt en vervolgens na elke etappe je score checkt via de app maak je ook in 95% gebruik van de app. In werkelijkheid zal het percentage gebruikers die last hebben van deze ontwikkeling dus een stuk dichter bij de 100% liggen dan de 5% waar scorito zich op baseert.

En dan het argument dat ze de website een slap aftreksel vinden die aan vernieuwing toe is. Ik ben maar een simpele gebruiker, maar ik vind het altijd vreselijk wanneer websites met allerlei updates en nieuwe vormgeving komen. Die constante drang naar het continu moeten vernieuwen zal ik nooit begrijpen. Wat mij betreft is de huidige website echt hartstikke prima. Misschien dat er technisch veel werk aan is, geen idee, maar qua vormgeving en gebruiksvriendelijkheid hoeft er wat mij betreft echt niets aan veranderd te worden. Van mij mogen ze het grootste deel van het budget in de app steken als ze dat graag willen, maar laat de website dan a.u.b. gewoon in de huidige vorm bestaan. Die kan nog jaren mee!

Daarnaast denk ik dat dit Scorito gewoon geld gaat kosten. Ik verwacht dat er mensen zullen afhaken die voorgaande jaren wel meespeelden. Dat zullen ze vanzelf terug gaan zien in de cijfers en dat lijkt me voor henzelf ook het belangrijkste argument om de desktopversie maar snel weer in ere te herstellen.

Pietje Precies

Wat een mooie posts heren! Ik sluit mij vrijwel overal bij aan.

Ik vrees ook dat het gesprek te laat komt / weinig zin gaat hebben. Door middel van het geven van tips, suggesties, constructief meedenken, etc, kan je immers 'iets' van een rapportcijfer 6 naar rapportcijfer 7 tillen.

Maar als de gebruiker dit "Gamecenter" (wat een aparte naam?!) met een 6 had gewaardeerd, was dit topic en gesprek er helemaal niet geweest. De reden dat er zo massaal is geklaagd, is omdat men het "Gamecenter" met een 2 of een 3 zou waarderen. Zo krankzinnig slecht is het. En dat valt niet naar een voldoende te tillen. Zodoende vind ik het ook haast zinloos om constructieve feedback op het "Gamecenter" zelf te geven.

Ik zie 2 mogelijkheden hoe Scorito de boel nog kan redden:
1) Nasibal zijn idee, namelijk: dat de gebruiker zelf kan kiezen of diegene de huidige website blijft gebruiken (die vervolgens weinig tot niet meer ontwikkeld wordt, enkel simpel onderhouden) of voor het "Gamecenter" kiest.

Maar dan komt er dus enkel iets bij (namelijk het "Gamecenter" wat vermoedelijk weinig gebruikt zal worden) ten opzichte van de huidige site, zodoende lijkt mij dit niet de gewenste keuze.

2) Project "Gamecenter" wordt de nek omgedraaid. Vervolgens kan Scorito kiezen of het de huidige site 'gewoon' behoudt of dat ze de site in een net wat ander jasje steken, etc

En mogelijkheid 3 is het "Gamecenter" er bij de gebruiker doorheen drukken, zoals nu gebeurt. Maar dat lijkt mij iets wat buitengewoon slecht voor hun gaat uitpakken. Dat leidt denk ik tot omzetverlies in NL en een veel kleinere kans op buitenlands succes.

Mochten ze de kaart spelen dat er geen weg meer terug is, al X euro geïnvesteerd, etc. Dan zou je ze kunnen wijzen op de sunk cost fallacy. Hier een Engelse uitleg: https://www.behavioraleconomics.com/resources/mini-encyclopedia-of-be/sunk-cost-fallacy/

Kort gezegd: het boeit niet wat je er al aan hebt uitgegeven, dat geld is hoe dan ook weg, je moet nu kiezen wat het juiste is voor de toekomst en dat is overduidelijk niet het "Gamecenter"

Laatst gewijzigd
De Condor van Echt

'@Mr10B. Goed initiatief en fijn dat ze open staan voor een gesprek. Zojuist heb ik je via PM mijn bericht aan hun gestuurd.

Voor de andere deelnemers aan dit topic: het komt samengevat neer op
1 een website is geen app, en vice versa. Alleen al omdat de bediening heel anders is. (Punt van @nasibal)
2 hoewel ik begrijp dat ze de website verouderd vonden, dan nog is het prima mogelijk om een basis te maken die vertaalbaar is naar zowel app als PC. Mits je de goede designers inhuurt natuurlijk... Ik vroeg hun naar de beren op de weg.
3 ik heb gevraagd naar hun onderbouwing van die 95%. (Punt van @feyethomas)
4 het proces dat ze hebben gelopen is op zijn zachtst gezegd niet netjes. Toetsing, communicatie, etc. alles ontbrak wat voor een dergelijke majeure ingreep gewoon hoort.
5 de waarschuwing dat het inzetten op groei/massa waarbij een betekenisvolle verbinding met de klanten ontbreekt, een risicovolle strategie is.
6 het vrijblijvend aanbod om met ze over missie, visie en strategie te praten (vanuit mijn ervaring als bedrijfsadviseur). Maar dat zullen ze wel niet doen, omdat ik vermoed dat het point of no return al gepasseerd is. En ik vermoed dat er grote investeerders achter zitten die het in feite voor het zeggen hebben.

Mijn formulering van Punt 5 en 6 zal ze denk ik in het verkeerde keelgat zijn geschoten, als ik het zo teruglees 🤔.

Ik vond de cijfers die @Pietje postte (1,4 mln aan kosten, oplopend maar 3,5) werkelijk alarmerend. Het lijkt mij dat je met 10 fte al een eind zou moeten komen. Directie, business development, communicatie, finance hoeft samen niet meer dan 3-4 fte te zijn. PZ en juridische zaken kun je inhuren, dus dan zit de rest in de echte uitvoering: spelontwikkeling, web/appdesign, techniek en onderhoud. Dan lijkt 5 fte voldoende. En de servicedeskfunctie heb je ook nog, maar die kun je als beschikbaarheidsfunctie deels over de rest verdelen. Met een (riante!) middensom van 80k zit je dan op ca. 8 ton, waar dus ook gebouwhuur, werkplekken etc al in zit. Blijft over huur van servercapaciteit, toegang tot databases en inhuur van dingen als PZ/juridisch. Dat kan toch nooit 6 ton zijn...? Uit eigen ervaring weet ik dat vrijwilligers voor het maken van voorbeschouwingen etc niets krijgen. Wellicht onderschat ik het aantal fte dat voor de techniek/bouw/onderhoud nodig is.

Jasperdewaal11

Hulde mannen ik sluit mij aan bij de genoemde punten en maak mij ook niet de illusie dat er direct iets uitkomt.

Ik hoop echter wel dat ze idd wat zelfreflectie tonen, iedereen maakt fouten maar toon je een vent en geef dat dan toe en bouwen we samen naar iets beters.

BarryE1

Meeste is gezegd, enkel nog een kleine toevoeging op de @Condor
3) naast de onderbouwing van de 95% is het ook de vraag of die data dan op de juiste manier geïnterpreteerd wordt. Persoonlijk zit voor mij namelijk de grootste spelbeleving bij het puzzelen, op de pc, met de website. Gezien de reacties op het gamecenter lijkt me dat voor meer mensen te gelden.
5) Hier de toevoeging dat het vooral heel erg zorgwekkend is dat ambitie van Scorito blijkbaar afwijkt van wat de klant als toegevoegde waarde ervaart, voor wil betalen etc.

jefgodfather

Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties.
Persoonlijk heb ik de App niet, ik doe alles op mijn PC. ik kan wel wachten tot ik thuis ben om de uitslag te checken.
Puzzelen ging best goed op de PC, ik had geen opmerkingen over de website, voor mij moest er niets veranderen.
Zoals al eerder aangehaald vermoed ik dat ze bij Scorito verkeerd inschatten dat de App veelal gebruikt wordt voor kleine aanpassingen, uitslagen checken en dat het echte puzzelen op de PC gebeurt.

Marsthinaikos

Eens met bovenstaande. Het is te triest voor woorden dat ik naar een app op mijn pc scherm kijk. Steeds naar boven moet scrollen om te zien hoeveel budget ik nog over heb. Wel best meer betalen per jaar om de website zou te houden.

nasibal

Ik vind die opmerking van "ik zou best meer betalen voor" eigenlijk een hele interessante. Laten we eerlijk zijn, zeker als je aan meer spelletjes meedoet dan alleen het wielrennen is die 12 euro per jaar een schijntje. Voor de meeste abbonementsdiensten betaal je dat per maand. Hoeveel gebruikers van Scorito zouden bijvoorbeeld zonder blikken of blozen ook gewoon een combinatie van netflix, strava, playstation plus, xboxlive, een goed doel, videoland, fox sports, eurosportplayer, pornhub, HBO, Spotify, net iets uitgebreider telefoonabonnement etc maandelijks aftikken?

Ik geloof oprecht niet dat er ook maar een haan naar kraait als je het jaarabbo van scorito 1 of 2 euro verhoogd. Sterker nog, ik kwam er onlangs pas achter dat hij überhaupt ergens al een keer verhoogd is tov van het initiele bedrag (volgens mij). Maar daarmee heb je binnen een jaar wel de website er uit. Nu werkt het andersom: Mensen overwegen het volledige bedrag volgend jaar niet meer neer te leggen. Hoeveel dat ook ech doen is nog maar de vraag, maar toch. Of staat er ons stiekem sowieso nog een verhoging te wachten?

Eigenlijk is het een simpel 'sommetje'. Er zijn denk ik 3 goede redenen om niet te betalen voor scorito:
1) Je kan het je niet veroorloven
2) Je gunt het scorito niet (of je gunt Scorito slechts maximaal een bedrag wat onder de huidige abbo-kosten ligt)
3) Vanwege externe redenen kies je er voor om de komende tijd niet meer aan Scorito mee te doen, en er dus ook niet er voor te willen betalen.

Reden 3 kan je wegstrepen omdat je dit altijd zal houden en er als Scorito maar weinig tot geen invloed op hebt. Het enige wat je kan doen is om het spel zo toegankelijk mogelijk te maken zodat dat in ieder geval niet de reden is dat mensen niet in staat zijn om er tijd en moeite in te stoppen. De huidige gang van zaken staat daar echter juist haaks op. Je kan daarnaast ook door blijven ontwikkelen om Scorito interessant te houden t.o.v. andere aanbieders, wat ze duidelijk proberen te doen, maar dat is dan weer een hele goede reden om meer geld te vragen lijkt me. Je biedt immers méér diensten.

Mensen voor wie reden 1, 2 of beiden geldt zullen grotendeels al afgehaakt zijn toen je uberhaupt voor Scorito moest gaan betalen. Voor de groep die is overgebleven zal een verhoging van 1 a 2 euro op jaarbasis zeer weinig impact hebben op reden 1. Hooguit op reden 2. De afwegingen zijn dus of a) Een verhoging een grotere invloed heeft op reden 2 dan de huidige gang van zaken en b) of de kosten die ze nu besparen het verlies in abbonementen beter dekt dan dan het extra geld wat een verhoging oplevert (minus de kosten voor het behouden van de oude website-opzet)

Ik ben heel benieuwd of die overweging serieus is gemaakt binnen het team van Scorito en zo ja, wat dan de argumenten zijn. Ik kan me namelijk geen situatie indenken waarin bovenstaande afweging resulteert in de huidige gang van zaken, tenzij je principieel je abbokosten niet verder wil verhogen.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Interessante post, Nasibal. Hoe ik het zie zou Scorito inderdaad een stuk meer mogen kosten. Als je vergelijkt hoeveel plezier je aan Scorito beleeft (en hoeveel tijd je er als het ware gebruik van maakt) vs de andere abonnementsdiensten dan komt Scorito er zeer gunstig uit.

Het lastige is echter hoe daar te komen. Ik begrijp heel goed dat ze er eerst voor hebben gekozen om een gratis platform te creëren en zodoende de massa kennis te laten maken met Scorito. Vervolgens was de stap naar moeten betalen mijns inziens logisch. Voor niets gaat immers de zon op en het is duidelijk dat Scorito de nodige kosten moet maken. Dat Scorito echter zóveel kosten maakt deed mij wel ontzettend schrikken. Daar begrijp ik weinig van.

Anyway, ik begrijp tevens dat ze schappelijk moesten beginnen met een tientje als abonnementsprijs. Als ze de prijs hoger hadden gezet, waren er vermoedelijk te veel lui gestopt. Men is immers gewend geraakt aan dat het gratis is en ervaart die verandering als te vervelend. Al dan niet fair.

Vervolgens had ik het begrepen als Scorito na 2 jaar voor een verhoging was gegaan, want eigenlijk is een tientje alsnog te weinig. Maar hoe krijg je een verhoging naar bijv €15,- €20,- of €25,- er doorheen? Met een goed verhaal, opgeknapte website, verbeterde spellen, was het denk ik prima mogelijk geweest.

Ja, er zouden wederom mensen zijn afgehaakt, maar per saldo had het denk ik een mooie omzetstijging opgeleverd. Nu (vorig jaar al) heeft men er voor gekozen om het te verhogen naar €11,- en dat voelt wat mij betreft als nét niks. De klant ziet de stijging, begrijpt hem maar matig (want ogenschijnlijk is er niks veranderd) en Scorito plukt er maar beperkt de vruchten van. Dat zie ik dus als een slechte keuze.

Inmiddels zijn de internationale plannen flink geflopt, draaien ze een torenhoog verlies en wordt de toekomst steeds zorgwekkender (tenzij die wet KOA geweldig voor ze uitpakt). Ze moe(s)ten dus iets doen...

Maar dit lijkt mij een totaal verkeerde keuze waar ze de situatie enkel mee verslechteren. Dit lijkt mij maar een beperkte besparing (als het dat al is), zorgt voor omzetverlies in NL en maakt internationaal succes veel moeilijker.

Mijns inziens kunnen ze beter op andere plekken in de kosten snijden (hoe kan zo'n bedrijf nou meer dan 1 miljoen aan kosten hebben en mogelijk zelfs meer dan 2 of zelfs 3m?!), hun producten verbeteren en de abonnementsprijzen omhoog gooien.

Laatst gewijzigd
Poeksel

Goed initiatief! Ik was van plan op te zeggen en mijn geld terug te vragen, maar wacht nog even het gesprek af.

nasibal

'@Pietje
Persoonlijk snap ik inderdaad dat ze íets moesten doen, en dat je dan in alle hoekjes en gaatjes kijkt kan ik mee voorstellen. Maar het enige wat we er nu van terug zien is de website. Bedenk daarbij vervolgens dat ze alleen eenmalige kosten hiermee uitsparen (er blijft immers wel een website in de lucht) en het lijkt inderdaad allemaal zeer miniem. Het lijkt nu meer dat ze het niet wíllen betalen omdat ze zelf de meerwaarde niet zien, dan dat ze in de kosten moeten snijden vanwege financiële redenen. Ik zou het al een heel ander verhaal vinden als blijkt dat ze ook op andere plekken flink snijden.

Het nadeel van nu verhogen is natuurlijk wel dat je van alle abonnementen die onlangs al verlengd zijn (en dat zal het gros zijn) pas volgend jaar de vruchten plukt. Je hebt dan als scorito wel een overbruggingsjaar waarin je wél zal moeten investeren in verbeteringen (om de verhoging te onderbouwen) maar nog geen extra inkomende cashflow hebt. Dat moet wel uit kunnen natuurlijk. Daar heb ik geen inzicht in. In de financiële situatie die jij eerder schetste zou dat een heikel punt kunnen zijn, ik weet het niet.

Maar als ze inderdaad in een lastige positie zitten (wat nu natuurlijk vooralsnog alleen maar speculatie is) dan lijkt me dat naar je spelersbase een heel open en eerlijk verhaal. Eigenlijk hetzelfde verhaal als waarmee ze destijds uberhaupt het betaalmodel hebben ingevoerd. Namelijk: "jongens, we willen jullie graag goede service blijven bieden, en deze zelfs uitbreiden, maar op de huidige wijze kan dat niet uit. Hierom zijn wij genoodzaakt om de prijzen te verhogen. Voor de hogere prijs kunnen jullie vervolgens de komende tijd het volgende van ons verwachten:". Dat hoeven niet eens allemaal toevoegingen te zijn, maar ook het behoud van functies.

Ik geloof dat de meeste spelers het prima zouden snappen en/of onvoldoende geinteresseerd om er uberhaupt iets van te vinden. Maargoed, het vereist wel lef om zoiets te communiceren naar meer dan 20.000 man.

Laatst gewijzigd
Don Gielius

Ik lees wel met enige verbazing hoe sommigen hier met zekerheid menen te weten hoe de gemiddelde Scoritospeler tegenover prijsstijgingen staat. De overgrote meerderheid Scorito spelers zijn casual spelers en die zitten niet op een forum om posts van verschillende alinea's over het spel te schrijven, dus laten we ook niet denken dat we voor iedereen spreken. Dat lijkt me echt niet de manier om in zo'n gesprek te stappen dus ik hoop dat de initiatiefnemer zich daarvan onthoudt.

Ik stel me er ook wel enkele vragen hierbij. Stel je trekt de prijs plots op naar 15 of 20 euro, gaan veel spelers dan niet het idee krijgen dat ze betalen voor extra buitenlandse topcoach spellen die ze helemaal niet willen spelen? En hoe past het binnen de buitenlandse groei strategie van Scorito als je plots een hoog bedrag vraagt? Dat wij het allemaal gratis speelden is een feit, maar begint een buitenlandse casual speler eraan als hij meteen een flink bedrag moet neertellen? Of als een abonnement straks meer kost in België en Nederland dan in Engeland of Spanje, is dat aanvaardbaar?

Ik merk in mijn vriendengroep toch wel dat een aanzienlijke prijsstijging er te veel aan zou zijn. Wij zijn gevorderde casuals zeg maar. Enerzijds is er de frustratie dat er bij de wielerspellen telkens 55% van je selectie op de bank zit. Dat werkte vroeger met 3 tijdritten en 9 vlakke ritten, maar de laatste jaren zorgt dat voor een hoop frustratie omdat het gewoon onmogelijk is geworden om perfect op te stellen. Zo werd de belangrijkste troef van de wielermanager, de dagselecties, voor ons stilaan een bron van irritatie. Dit forum toonde dat ook afgelopen vuelta, met het gemiste punten klassement... Met een kleine tweak kan dat aangepast worden maar het gebeurt gewoon niet. Het is al zo veel jaar hetzelfde, op een paar kleine wijzigingen aan de selectieregels na. Anderzijds gebruikte ook iedereen die ik ken de website voor team selecties en verder niet.

Om dan te zeggen dat iedereen gewoon braaf verder zal spelen, dat klopt volgens mij echt niet. Ook ik betaal graag die 10,11 euro voor het totaalpakket en goeie support die scorito al jaren levert. En 12,13,14... Euro ook wel. Maar als het er straks over gaat, dan stopt het echt wel. Er zijn nog wel wielerspellen waar je kan spelen. Volgend jaar alleen nog topcoach kopen of helemaal niets is echt een optie. Tennis en F1 zijn leuke extra's, maar dat is niet de reden waarom ik betaal. Zeker niet omdat die spellen echt veel beter zouden kunnen zijn als Scorito er tijd wil insteken. Dus nogmaals mijn vraag, waarom zouden mensen die er veel minder mee bezig zijn als wij hier dat allemaal zomaar slikken?

Ik sluit me overigens wel aan bij de uitstekende feedback ivm de website. Niet schermvullend en bijbehorend functie verlies, slechte timing en nog slechtere reactie van scorito uit, dat fameuze "95% cijfer" en de app die niet het overzicht kan bieden om een waardig alternatief te zijn. Wat ik daar zelf nog aan wil toevoegen : scorito kondigt die toevoeging van het wedstrijdprogramma in de app aan als een reden om aan te tonen dat de website achterhaald is. Welke garanties hebben we dat deze functie ook echt een meerwaarde zal zijn? Scorito koopt een groot deel van zijn data namelijk gewoon aan en iedereen weet hoe onvolledig veel programma's zijn. Ik ben er persoonlijk zeer sceptisch over dat dit een meerwaarde zal zijn. Als een dag voor een wedstrijd pas alle bijbehorende bolletjes juist staan, is het wat mij betreft geen reden om de website volledig af te schrijven.

Pietje Precies

Nou, ik meen dat in ieder geval niet met zekerheid. Zo heb ik het niet bedoeld. Echter: voor de Index tellen er momenteel 13 spellen mee, waarvan 12 jaarlijkse. Daar gaat de Olympische Spelen nog bij komen. Verder heb je de optie om aan Topcoach KKD en België deel te nemen en daar komen nog tal van andere competities bij.

In mijn geval mag ik mijn €11,- abonnement dus spreiden over 13 en straks 14 spellen (en ik heb de optie om aan nog wat meer spellen deel te nemen). Dat kan ik momenteel doen op een prima werkende site, met een leuke app, een geinige Index, etc. Persoonlijk vind ik dat echt goedkoop. Maar goed, ik ben dan ook zeker geen casual Scorito speler.

Hun individuele spellen vind ik wel duur, zodoende ben je nu haast een dief van je eigen portemonnee als je niet het abonnement neemt. Een tussenweg is wellicht ook nog een optie, denk aan een wieler-abonnement.

Verder denk ik wel dat met zijn allen gewend zijn geraakt dat iets X kost, niet automatisch betekent dat die prijs ook fair is (denk aan de prijs van vlees, vliegtickets, etc). Ik zie dat zelf als een lastige spagaat voor Scorito. Mijns inziens zouden ze een stuk meer voor hun abonnement mogen vragen, maar hoe krijg je de consument, die gewend was aan gratis en vervolgens aan €10,-, zo ver om het dubbele te gaan betalen?

Overigens koppelde ik daar wel voorwaarden aan, namelijk: met een goed verhaal, opgeknapte website, verbeterde spellen, was het denk ik prima mogelijk geweest.

Daar schort het wat mij betreft dus aan. Iets anders wat Scorito denk ik écht laat liggen is het in het zonnetje zetten van knappe prestaties. Zo'n Arie-Willem heeft de Scorito Index 2020 gewonnen. Dat hoort toch volle bak op social media te staan, op de site, in de wekelijkse mail, etc! Net als rondewinnaars, weekwinnaars, toernooiwinnaars, etc. Vind ik een gemiste kans van ze.

Persoonlijk vind ik dat die dagselecties juist een leuke extra tactische dimensie geven aan de grote-ronde-spellen. En dat bijvoorbeeld het Klassiekerspel het juist niet heeft, dwingt je daar weer tot andere tactische overwegingen. En bij Topcoach ben ik ook absoluut voorstander van het moeten maken van een opstelling. Bootst ook de realiteit wat na.

Maar ik ben met je eens dat Scorito de afgelopen jaren te weinig naar hun klanten heeft geluisterd wat betreft het verbeteren van spellen. Ze zouden ook af en toe een referendum over iets kunnen houden. Dat iedere Topcoach-speler bijvoorbeeld mag stemmen op: 'voor of tegen de Pinchhitter-regel'.

Als ik Scorito was, zou ik in het buitenland initieel inderdaad een lagere prijs voor het abonnement vragen of wellicht zelfs gratis. Aan de Nederlandse consument valt denk ik prima uit te leggen dat Scorito zich eerst moet bewijzen in Spanje, net als destijds in NL, zodoende initieel gratis of laag bedrag, maar het jaar erop gaat een abonnement X kosten.

Al met al vind ik je kritiek niet overal fair, maar de kern van je boodschap vind ik wel een goede, namelijk dat we moeten proberen de diehard-Scorito-bril af te zetten en ook vanuit de casual te denken. Verder is dit denk ik nu al een fantastisch topic voor Scorito om eens rustig door te lezen...

Laatst gewijzigd
nasibal


Ik lees wel met enige verbazing hoe sommigen hier met zekerheid menen te weten hoe de gemiddelde Scoritospeler tegenover prijsstijgingen staat

Ik merk in mijn vriendengroep toch wel dat een aanzienlijke prijsstijging er te veel aan zou zijn

Daarom zette ik mijn verhaal ook zeer bewust in met een stijging van 1 a 2 euro. Je hebt gelijk dat by far het grootste gedeelte van de scoritospelers non-vocale spelers zijn en dat we niet voor hun kunnen spreken. Als je interpretatie van mijn post was dat je zonder veel problemen het bedrag 'fix' omhoog kan gooien, dan heb je dat denk ik toch echt verkeerd begrepen.

Ik noem daarnaast ook heel bewust de 3 verschillende redenen. Je gaat me niet wijs maken dat iemand die het huidige abbo betaalt het in zijn portemonee gaat voelen als hij op jaar basis 1 a 2 euro extra moet betalen . 10 euro extra ook niet, maar dan kom je inderdaad bij reden 2 en 3. Dat zie ik, net als jij dus, wel al als wat onrealistischer. Maargoed, met een duidelijk plan en verbeteringen is dat misschien ook nog wel te verdedigen. Niet met de huidige stand van zaken.

Verder gooide ik het vooral op uit interesse. Ik denk namelijk dat het een hele valide overweging is en dat het belangrijk is om, wat je uiteindelijke uitkomst ook is, hier een inschatting over te maken. Ik ben benieuwd of Scorito dat überhaupt gedaan heeft en wat hun conclusies op dit gebied zijn. Of die sterk afwijken van mijn eigen inschatting en op welke vlakken. Uiteindelijk zijn zij het natuurlijk die de inschatting moeten maken, en niet ik.

Tenslotte denk ik dat de suggestie om de abbokosten met 1 a 2 euro omhoog te gooien juist een hele sterke kan zijn vanuit een playerbase. Je geeft daarmee aan dat je echt wel tevreden bent met de service die geboden wordt en dat je ook echt wel bereid bent wat te 'brengen' ipv alleen maar te 'halen'. Mits er maar moeite in gestopt wordt door de aanbieder. Dat kan een ontzettend sterk signaal zijn.

Al met al vind ik je kritiek niet overal fair, maar de kern van je boodschap vind ik wel een goede, namelijk dat we moeten proberen de diehard-Scorito-bril af te zetten en ook vanuit de casual te denken. Verder is dit denk ik nu al een fantastisch topic voor Scorito om eens rustig door te lezen…

Hier sluit ik me wel bij aan. Wij zijn een belangrijk onderdeel van de Scorito-community, maar zeker niet representatief denk ik. Althans, niet op het gebied van onze speelwijze. Mogelijk wel als het aankomt op onze ideeën over hoe de service er uit zou moeten zijn.

Laatst gewijzigd
Treenert

Ik denk dat alles hier en in het forum 'Scorito Klassiekerspel' wel gezegd is. Ik wil graag gezegd hebben respect te hebben hoe hiermee wordt omgegaan en op welke constructieve manier één en ander uitgelegd, aangevuld, gecounterd, geadviseerd etc. wordt. Dat is ook de reden waarom ik meerdere malen per dag met veel plezier even een kijkje in de wielerforums neem. Van origine ben ik echter een voetballer en houd dan ook diverse voetbalnieuwsapps bij. De reacties op deze forums zijn van een totaal ander niveau, waarmee ik deze niet veroordeel, ik kom daar gewoon nauwelijks meer.
Het punt dat ik hiermee wil aangeven is dat de reacties nu voor wielerliefhebber-begrippen redelijk 'fel' is. Aangenomen dat het grote gros vnl. de voetbalspellen speelt is het leed voor Scorito over een aantal maanden niet te overzien wanneer er teams voor Profcoach geselecteerd mogen worden. Ik denk dat Scorito zich vergist hoeveel mensen er besluiten niet meer te gaan spelen omdat het gewoonweg 'onwerkbaar' is. De lol (minimaal 50% van mijn speelplezier) van het selecteren, even je laptop op schoot, is weg. Ik (redelijk die-hard) denk niet dat ik nu mijn abonnement ga opzeggen maar betwijfel of ik deze straks ga verlengen als dit niet anders c.q. teruggedraaid wordt gewoonweg omdat het mij niet dát meer brengt waarom ik er was.
Overigens ben ik ook van mening dat Scorito de prijzen zonder veel opzeggingen naar €15,- zou kunnen brengen. Daar zal best even over gemopperd worden maar dat is, met enige uitleg, minder risicovol dan deze exercitie.

@Mr10B succes met je gesprek!!!

Laatst gewijzigd
« 1 2 3 4 ... 12 13

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.