Zo dat was een hectisch laatste uurtje nog een flink aantal teams ontvangen tussen 23.00 en 0.00 waardoor ik uiteindelijk de reserves moet teleurstellen. In ieder geval hartelijk bedankt voor de tijd en moeite die je in jullie reserveteam hebt gestopt. Alle teams en cq scores zijn op de frontpage geplaatst. Iemand die graag wilt uitzoeken hoe vaak een renner is gekozen voel je vrij om dit te delen samen maken we het spel !.
Vanmiddag tijdritje van 9 kilometer daarna de eerste afvaller voor wie het spel maar heel kort heeft mogen duren. Tot vanmiddag !
Mijn tactiek:
Net aan de sprinterritten overleven, genoeg mensen voor de bergritten en de afsluitende tijdrit natuurlijk niet verliezen (mocht ik daar geraken).
Ondanks de hoge CQ waarden zijn Evenepoel en Almeida voor mij dan een must, de enige klassementsrijders die ook top 10 in de tijdrit kunnen rijden. Ze zullen er op de echt steile hellingen waarschijnlijk niet meer bijzitten dus Bardet als extra klimmer geselecteerd bij de waarschijnlijk veel gekozen Buchmann, Yates en Bernal. Extra tijdrijders: Cavagna en Bevin.
Voor de sprints dus alleen Sagan, Merlier en Viviani...want als laatste man voor Moscon gekozen. Hij is in vorm kan ook extra punten scoren in de wat lastigere aankomsten, kan tijdrijden en kost maar 69 CQ puntjes.
Qua totaal CQ punten zit ik te hoog ten opzichte van de andere teams, dit wordt zeer lastig....
'@japiejapo: Omdat ik gemerkt had dat een sterk team in de laatste rit voor jou de doorslag gaf in de vorige Giro, heb ik dezelfde tactiek gehanteerd in de Vuelta (door fors te investeren in Bennett). Met succes. Omdat ik ook deze keer het verschil wilde maken in de afsluitende tijdrit, was ik ook van mening dat Almeida en Evenepoel in mijn team moesten, ook al was dit al een serieuze hap uit het budget. Dit kon, omdat Yates en Bernal, de andere favorieten op papier, niet zo duur waren. Omdat Cavagna niet supergoedkoop was en en ik hem alleen in de tijdritten zie scoren, heb ik hem niet meegenomen.
Omdat de laatste week vooral bergritten zijn, wilde ik naast de favorieten voor het klassement (Yatets en Bernal) ook redelijk goedkope klassementsmannen die ook een tijdrit in de benen hebben. Dan kwam ik uit op Carthy, Soler en Buchmann. Cepeda kon ik voor dat geld niet laten liggen, wie weet waar hij als joker het verschil zou kunnen maken met de vorm die hij in de Alpen toonde. Carthy neem ik mee omdat ik hem daarnaast ook top vijf zie rijden in de bergetappes, Soler neem ik mee omdat hij wellicht al vrij ver staat in de laatste week en dan de neiging heeft om aan te vallen en zo voor de favorieten te eindigen. Of daar reken ik toch op.
Omdat de laatste vlakke sprint in de 13de etappe valt, wilde ik zo weinig mogelijk sprinters, in de hoop dat er nog 8 teams minder goed zouden scoren in die etappes. Merlier en Groenewegen kunnen zijn goedkoper dan Ewan en Viviani, en hoeven mss niet onder te doen. Als ze op het juiste moment scoren, kan ik de sprintetappes hopelijk overleven. Sagan mag zoals gewoonlijk naar hartenlust ereplaatsen sprokkelen, ook waar de pure sprinters al gelost zijn.
Omdat ik sowieso een hoge CQ-score ging hebben met zowel Almeida als Evenepoel in mijn team (die laatste zie ik trouwens podium rijden of beter), moet ik hopen dat ik steeds iemand in de top 20 heb. In de Vuelta had ik hetzelfde probleem. Daar rekende ik op Roglic om steeds attent vooraan te koersen, zelfs wanneer een grote kopgroep voorop is en het peloton voor plaats 17 rijdt. Of wanneer een ex aequo dreigt in een uitgedunde sprint, en een klassementsrenner die zin heeft om mee te sprinten de meubelen redt. Deze Giro is die taak weggelegd voor Almeida, die de vorige Giro steevast voorin eindigde. Hopelijk doet hij dat met Evenepoel in de ploeg nog steeds.
En als laatste joker om eventuele dreigende ex aequo's te overleven, heb ik mijn laatste plaatsje in mijn team gegeven aan Patrick Bevin, die zowel in een sprint (naast Marlier en Groenewegen), een heuveletappe (naast Sagan) en de afsluitende tijdrit (naast Evenepoel en Almeida) net het verschil kan maken. Met de vorm van Romandië (hopelijk was zijn opgave uit voorzorg) en zijn lage CQ-score is hij mijn verzekering tegen gelijkaardige teams.
Alleen jammer dat Japiejapo dus ongeveer dezelfde tactiek heeft, en als hij de laatste tijdrit haalt, met Cavagna het verschil kan maken. Hopelijk sneuvelt Japiejapo vroeger, of moet Cavagna een hele Giro op kop sleuren voor Evenepoel en Almeida, zodat hij in de afsluitende tijdrit slechts in de tweede helft van de top tien eindigt. Carthy en Soler kunnen dan misschien meer punten halen dan Cavagna, die toegegeven echt in bloedvorm lijkt te zitten.
Maar goed, eerst moeten we daar zien te geraken. Afgelopen Vuelta heeft bewezen dat je daarvoor af en toe een beetje geluk moet hebben. Het plan is daar, hopelijk valt het niet snel in het water.
'@Kannibaal, leuk verhaal om te lezen en top dat je mijn vorige team als voorbeeld hebt gebruikt! Tja en ik ga natuurlijk niet van die tactiek afwijken..
Ik had eerst ook Carthy in mijn team maar toch voor een iets lagere CQ totaal gegaan met Bardet, die ook vaak vooraan in een groepje wil eindigen. Als ik de teams snel doorloop dan heb ik een tijdrijdertje teveel en een klimgeit te weing plus een relatief hoge CQ score.. Groenewegen heb ik nooit overwogen t.o.v Viviani die zijn hele sprinttrein mee heeft.
We zijn samen met Ruud Jansen de enigen die zowel Almeida als Evenepoel in het team hebben dus dit gaat goedkomen ;)
De eerste tijdrit overleven moet vandaag niet moeilijk zijn, gezien enkele andere teams, maar daarna wordt het al gelijk lastig. Beetje karige sprintequipe, hopen op Groenewegen die de bibbers heeft, en Dekker die met verve de honneurs waarneemt. Voor de bergen in de breedte geinvesteerd maar ik zie veel dezelfde logische namen met voorop Bernal en Yates. Almeida was duur, hopelijk kan hij het verschil maken door aan te koampen, of in de Heuvelachtige ritten atten tussen plek 5 en 15 te eindigen. Succes allemaal !
Mijn tactiek zoals wel vaker lage CQ waarde wat ik vooral in de giro en vuelta als essentieel zie met die grote vroege vluchten soms.
Almeida is de fundering van mijn team, kan letterlijk elke etappe in de punten rijden beginnend met vandaag. Gekozen voor geen Cavagna dus dat betekend dat ik er vandaag al uit kan liggen maar met lage CQ waarde en Almeida + Foss heb ik wel goede hoop.
Sagan is een solide basis voor de sprintetappes, daarnaast Viviani die in zn thuisronde misschien wat extra kan en een goeie trein meeheeft. Dat is voor mij essentieel, stabiele sprinters die altijd top 5 rijden. Groenewegen is daar een uitzondering op deze ronde maar voor deze prijs was hij lastig te laten liggen.
Carthy had ik graag gehad, als ik nu de andere CQ waardes zie ook enigzins spijt dat ik hem niet heb meegenomen.
Maar voor t hooggebergte reken ik op in mijn ogen de topfavoriet, Simon Yates. Ondersteunt door Bardet waar ik heel veel van verwacht en natuurlijk Almeida die alle losse eindjes aan elkaar maakt in mijn ploegje.
Daarnaast veel mannen die uit 2 situaties kunnen scoren, GC groepjes en vroege vluchten. Mollema, Soler dat zijn echt mannen die me door de 3e week gaan slepen als ik daar kom.
Wat jeugdige mannen voor de heuveletappes met Champoussin en Foss, kunnen wel meepunchen voor goede resultaten en vooral Champoussin ook in vroege vluchten. Foss is dan weer essentieel voor de tijdritten.
Hermans en Jorgenson zijn ook rap en kunnen in vroege vluchten, heuvel tot bergetappe gaan deze mannen af en toe wel punten rijden.
Wat opvalt aan mijn team is weinig klassementsmannen, dat gaat samen met mijn analyse dat er minder etappes zijn waar klassementsmannen om de zege gaan strijden dan normaal en de lage totale CQ waarde waardoor ik die etappes hoop door te komen met 2 absolute toppers Bardet en Yates die in die etappes top 5 gaan scoren.
1 ALMEIDA Joao 1114
2 SAGAN Peter 767
3 YATES Simon 705
4 SOLER Marc 437
5 BARDET Romain 358
6 MOLLEMA Bauke 310
7 VIVIANI Elia 261
8 GROENEWEGEN Dylan 116
9 CHAMPOUSSIN Clement 111
10 FOSS Tobias 99
11 JORGENSON Matteo 55
12 HERMANS Quinten 0
4333
Etappe 1
Een tijdritje van nog geen 9 km en een platswals Ganna die de concurrentie in Romandie heeft beetgenomen. De eerste roze trui is voor Ganna die waarschijnlijk te duur voor deze afvalkoers was maar ook nummer 2 Affini is niet gekozen. De eerst gekozen renner is dan ook Tobias Foss. Onderaan de stand overleeft Aardappeljager de eerste tijdrit niet en is gelijk uitgeschakeld. SvenVDB zit gelijk op de hot seat maar gelukkig voor hem is de volgende tijdrit pas in Milaan.
1 KimJungPoels 5341 900
2 Ruud Jansen 5403 880
3 JapieJapo 5712 840
4 Rawolf 4333 720
5 Kievit 5803 660
6 Arjenvzob 5907 660
7 Zeewolde 5601 580
8 Kannibaal van Schepdaal 5796 480
9 Erveedeeee 5441 420
10 Teeke_de_Kapper 5557 420
11 Rahimns 5903 420
12 Sjonge Jonge 5482 340
13 Ivo001 5201 260
14 Ab Normaal 5490 260
15 Luuk Zuijderwijk 5590 260
16 Platje 5708 260
17 Jefgodfather 5728 260
18 BlingSagan 4812 190
19 Wielervolger 5735 180
20 Poeksel 4950 160
21 SvenVDB 5463 160
22 Aardappeljager 5589 80
Teamnaam Aardappeljager
1 VLASOV Aleksandr 977 80
2 EWAN Caleb 794 0
3 SAGAN Peter 767 0
4 YATES Simon 705 0
5 CARTHY Hugh 576 0
6 BERNAL Egan 450 0
7 CICCONE Giulio 352 0
8 MOLLEMA Bauke 310 0
9 GUERREIRO Ruben 256 0
10 VISCONTI Giovanni 150 0
11 VANHOUCKE Harm 136 0
12 GROENEWEGEN Dylan 116 0
5589 80
Helemaal niet aan de tijdritten gedacht. Lekker dom team, dus terecht dat ik er nu al uit lig.
Had gehoopt het aardig te doen door wat mogelijke ontsnappers mee te nemen. Krijg direct het deksel op de neus door te vergeten dat er ook tijdritten zijn.
Heel erg bedankt voor de organisatie en ik zal hopelijk in de vuelta weer kunnen deelnemen met een beter doordachte aanpak.
Etappe 2 vandaag op het programma met een zeer duidelijk profiel voor een massasprint in Novara en die kwam er dan ook. De winst ging naar Tim Merlier. Verder vooral hele hoge scores vandaag alleen had Arjenzvob niet verwacht dat Ewan zo zou tegenvallen samen met de punten van Moschetti en Sagan was dit niet voldoende en nemen we dus afscheid na etappe 2. Voor Wielervolger zal het bibberen worden in een volgende sprint met vandaag een plaats op de hot seat.
Etappe 2
1 Platje 5708 1910
2 Sjonge Jonge 5482 1760
3 Ab Normaal 5490 1710
4 Rahimns 5903 1460
5 Jefgodfather 5728 1396
6 Ivo001 5201 1390
7 Erveedeeee 5441 1390
8 SvenVDB 5463 1390
9 JapieJapo 5712 1390
10 Luuk Zuijderwijk 5590 1350
11 Poeksel 4950 1330
12 Kannibaal van Schepdaal 5796 1316
13 Ruud Jansen 5403 1070
14 KimJungPoels 5341 1020
15 Rawolf 4333 1006
16 Teeke_de_Kapper 5557 990
17 Kievit 5803 990
18 Zeewolde 5601 970
19 BlingSagan 4812 920
20 Wielervolger 5735 896
21 Arjenvzob 5907 560
Teamnaam Arjenzvob
1 ALMEIDA Joao 1114 0
2 VLASOV Aleksandr 977 0
3 EWAN Caleb 794 100
4 SAGAN Peter 767 260
5 YATES Simon 705 0
6 CAVAGNA Remi 378 0
7 MOHORIC Matej 302 0
8 FORMOLO Davide 291 0
9 MOSCHETTI Matteo 180 200
10 BUCHMANN Emanuel 157 0
11 FABBRO Matteo 131 0
12 CHAMPOUSSIN Clement 111 0
5907 560
Hey Park, ik zit met enkele verschillen tussen jouw en mijn berekening. Kijk je dit eens na of in je bestand alles correct staat ?
Luuk Zuijderwijk heb ik 1.450 punten en jij maar 1.350 punten. Precies alsof zijn punten van Ewan niet meetellen ?
Bij Erveedeeee - SvenVDB - JapieJapo - Poeksel - Kannibaal - Ruud Jansen en BlingSagan heb ik 100 punten minder.
Dit zou mijn uitslag zijn. Voor Arjenszvob verandert er niets.
1 Platje 1 910 5 708
2 Sjonge Jonge 1 760 5 482
3 Ab Normaal 1 710 5 490
4 Rahimns 1 460 5 903
5 Luuk Zuijderwijk 1 450 5 590
6 Jefgodfather 1 396 5 728
7 Ivo001 1 390 5 201
8 Erveedeeee 1 290 5 441
9 SvenVDB 1 290 5 463
10 JapieJapo 1 290 5 712
11 Poeksel 1 230 4 950
12 Kannibaal van Schepdaal 1 216 5 796
13 KimJungPoels 1 020 5 341
14 Rawolf 1 006 4 333
15 Teeke_De_Kapper 990 5 557
16 Kievit 990 5 803
17 Ruud Jansen 970 5 403
18 Zeewolde 970 5 601
19 Wielervolger 896 5 735
20 BlingSagan 820 4 812
21 Arjenzvob 560 5 907
alvast bedankt
Mijn team is tot stand gekomen door de volgende overwegingen:
Ganna vond ik te duur en ik had al verwacht dat vrijwel niemand die zou nemen en mensen massaal voor Cavagna zou gaan.
Tijdens de Afvalkoers klassiekers heb ik voor het eerst een risico genomen met ronde 1, zoals ik dat veel mensen in eerdere edities heb zien doen. Dat werd mij direct fataal dus ik durfde simpelweg niet zonder Cavagna.
Om de Afvalkoers te winnen moet je de slottijdrit winnen. Met enkel Cavagna lukt dit niet.
Als extra tijdrijder heb ik dus voor Bevin gekozen. Simpelweg omdat de man goedkoop is, in vorm en heel misschien ook in de punchetappes meesprint en laat ik daar net niet goed in vertegenwoordigt zijn.
Daarom bijvoorbeeld boven Foss verkozen.
Maar goed, Bevin bakte er niets van en dat zal dus wel weggooide punten zijn.
Voor de sprintetappes gekozen voor sprinters die waarschijnlijk uitrijden, voor het puntenklassement willen gaan (en daardoor altijd meesprinten) en een combi van sprinters voor de vlakke ritten en de meer heuvelachtige sprints.
Ewan heeft mij genept in de Tour door zijn benen stil te houden toen hij niet meer kon winnen.
Daar heeft hij vaker een handje van, omdat hij niet voor de puntentrui gaat.
Daarom een no go voor mij. Ik denk na vandaag ook voor Arjenzvob.
Uiteindelijk gekozen voor Sagan en Nizzolo voor de heuvelachige/vlakke en Merlier en Groenewegen voor de vlakke sprints.
Eigenlijk gok ik er op met die 4 sprinters de sprintetappes wel te overleven. Zo niet, dan heeft het zo moeten zijn.
Want ik tel al zeker 6 teams die mindere sprinters hebben.
Voor de bergetappes heb ik niet zozeer gekozen voor renners die ik heel hoog in het AK zie eindigen maar voor renners die in een groepje altijd proberen als eerste te finishen.
En omdat de echte serieuze bergen pas in rit 14 beginnen heb ik ook hier tweeledig geselecteerd.
Een groepje renners waarvan ik denk dat ze goed gaan zijn (zwaartepunt ligt in de laatste 1,5 week), hoog eindigen en er dus op het einde altijd bij zijn en mij daar in die opeenvolgende reeks bergritten er in kunnen houden.
Gekozen voor Buchmann, vanwege de prijs, Carthy, Bernal en misschien Yates.
Ik had ook graag Landa gehad maar kreeg die er niet in gepast zonder een te hoge CQ score te krijgen.
Maar om aan het einde van de ronde competitief te zijn moet je wel zorgen dat je daar komt en dus ook de eerste bergritten, die allemaal nog niet zo zwaar zijn, niet te struikelen en door te komen.
Almeida is dan de allerbeste keuze, maar die vond ik te duur. Dus gekozen voor Dan Martin, Yates en Formolo.
Yates blijkt iedereen te hebben, Bernal lang niet iedereen.
Toch veel mensen met Almeida en/of Evenepoel dus ik ga niet heel gerust zijn op die paar etappes.
En dan de overgangsritten... Tja, dat blijkt toch heel lastig te voorspellen te zijn. Wie neem je mee, en doet die het de ene etappe voor je, dan de volgende niet. En in die ene etappe had je het misschien niet nodig en in die andere wel waar je er net uitvliegt.
Daarom gekozen voor een lagere CQ score. Al vond ik het met 6000 punten lastig in te schatten hoe laag je moest zitten. Met 8000 punten weet ik het ongeveer wel. Had verwacht dat nu je "maar" 6000 punten te spenderen had de CQ scores hoger zouden zijn uitgevallen.
Sta nu op de 10e plaats van de 20. Niet meteen heel zorgelijk, maar ook niet erg geruststellend.
En zoals Rawolf al terecht stelt, die etappes zijn eigenlijk loterijen. Ook die etappes, en dan met name etappe 8 en 12 vind ik heel vervelend in dat kader. Ook etappe 15 zal ik, mocht ik er nog in zitten, met het zweet in de handjes, bekijken.
De etappe van morgen kan er ook zo een zijn, maar stiekem hoop ik eigenlijk dat Sagan zijn team laat werken omdat hij in het kader van het puntenklassement hier zijn winst moet pakken.
Is dat het geval, dan overleef ik het wel.
Al met al zitten er geen pannenkoeken meer tussen de deelnemers, iedereen heeft inmiddels al de nodige ervaring dus slechte teams zitten er niet meer tussen. Het is ook meer welke renner er boven zichzelf uitstijgt en welke renner zakt er door. En heb jij die in je team of niet.
Daarom valt er ook nog geen favoriet aan te wijzen. Teams lijken veel op elkaar en veel dezelfde renner.
Die ene net niet hebben en je kunt er direct uitliggen. Dat is de Afvalkoers.
Het zal dus zoals de laatste tijd altijd, weer een spannende editie worden.
De winst zal ik niet pakken, gezien de enorme hoeveelheid teams met Almeide en/of Evenepoel en Cavagna.
Alleen als ik met een van de teams die onder mij eindigde in etappe 1 naar Milaan mag heb ik een kans.
Maar doel is deelname aan de Tour.
Iedereen heel veel plezier en spanning toegewenst.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.