Nouja, ik betwijfel of we wel de echte oorlog gaan zien. Zoals mensen al zeiden, hier ga je de Giro niet winnen, maar kan je wel verliezen. Ineos heeft veel te winnen, maar zullen toch wel mikken om altijd nog knechten om Bernal heen te hebben, voor het geval van een mechanisch defect of dergelijken. Dus zie hen niet vol doorrammelen, hoogstens later in de race als het er goed uitziet. Hier kan Moscon wel weer goud waard zijn.
DSM met Bardet heeft wel reden, maar beetje zwakke ploeg en willen ws ook nog altijd iemand bij Bardet hebben. UAE weet ik niet of ze vol voor Formolo gaan of bijv. hopen dat Ulissi erbij kan blijven, hoewel zijn eerder SB resultaten weinig hoop geven.
Balen van Merlier. Was vooraf wel duidelijk dat hij niet zou gaan uitrijden, maar ik had gehoopt dat hij in ieder geval etappe 13 nog zou meepakken. Nu nog 4 sprinters over plus mijn fantoomsprinter Battaglin, die gisteren overigens samen met Kanter op de grond lag (als google de verklaring van zijn ploeg correct heeft vertaald).
Verder wil ik hierbij alle schrijvers van voorbeschouwingen aanmoedigen om puur naar de Strade uitslagen te kijken en die slotklim "van 5km aan 6%" lekker buiten beschouwing te laten.
De afdaling op gravel is de eerste strook daarna alleen nog stroken omhoog. En wat @Jori zegt; hij heeft geen keuze + wat @madeinstars aan geeft; als er geen gravelstroken in zouden zitten zou hij ineens favoriet zijn. Laten die stroken nu ook nog eens droog en vlak gereden zijn. Ik zou 'm ** geven.
Ben ook wel benieuwd wie de rustdag(en) goed verteerd en wie er doorgaans wat meer problemen mee heeft. Hebben we dat hier op de korrel?
Edit: Laat ik zelf eens de eerste doen: Sagan is altijd wel in orde na een rustdag, vorig jaar bv. won hij de heuvelrit naar Tortoreto na een solo van 12km.
Ik zie dat Brambilla bij de bookmakers en sommige voorbeschouwingen voor morgen vrij hoog genoteerd staat. Zou dat gebaseerd zijn op die ene goede Strade in 2016? Of op de verwachting dat die klim aan het einde hem goed ligt? Of heeft hij aangekondigd dat hij zelf gelooft in deze etappe? Vooralsnog ben ik geneigd om gewoon m'n 8 klassementsmannen (als we Bilbao en Almeida daar nog toe mogen rekenen) + Sagan op te stellen en Brambilla op de bank te laten.
Ik denk toch te gokken op Ciccone, lijkt mij toch nog wel een ritzege weg te kunnen kapen deze giro. Qua verrassing denk ik aan Hermans mocht het klassement wat laten begaan. Vraag mij eerder af wat Grosschartner eindelijk iets gaat tonen in deze etappe. Twijfel voor laatste plek in mijn team tussen hem en Frankiny...
Anderzijds vraag ik mij af als Almeida geen nieuwe kans zal krijgen en deze etappe zou kunnen verrassen. Volgens mij is Remco fit, maar tegen ontgoocheling in van DQS momenteel verwacht ik hun toch wakker worden deze tweede week...
'@Embargo: Goossens heeft ook een historie als veldrijder. Is er wel na zijn beloften periode mee gestopt volgens mij
@Kevinraar: Kijk nog even naar de ritten, bijv. via scorito. Kijk dan hoeveel platte etappes we krijgen vs de bergen. En natuurlijk ook interessant, mis je nog goede klimmers vs mis je nog goede sprinters?
@Guido: Hele etappe is natuurlijk wel bijzonder slachtveld als je ook naar de percentages en lengtes kijkt:
https://www.procyclingstats.com/images/profiles/ap/ce/giro-d-italia-2021-stage-11-profile-n2-a5e6e126e1.jpg
https://www.procyclingstats.com/images/profiles/ap/bd/strade-bianche-2021-result-profile-7ce15b023a.jpg
Maar vraag is als er vluchters wegrijden, of Ineos wel zin heeft om het kort te houden. Normaliter ritje voor de ak mannen als je het slot ziet, maar denk dat niemand van de ak-ploegen er vooraf rouwig om is als de boni's weg geraken. Bernal natuurlijk favoriet, maar een val of ongelukkige lekke band en hij loopt opeens schade op.
En muurtje op het einde moet je ook niet vergeten ;)
@Ajvenema: Ja tot nog toe erg sterk. Ook dat is het spelletje: Soms zit het mee en soms vallen ze met bosjes.
@Treenert: Weet je het zeker van die droge en vlakke stroken? :p
Ik denk dat ik morgen Bevin optel als 9e renner.
Overigens denk ik dat het morgen gewoon heel nerveus gaat zijn, net zoals in een etappe met veel wind. Het peloton moet dus in de beginfase wel heel erg laten begaan willen ze niet 'automatisch' de vluchters terugpakken naar het einde.
'@Nasibal: Bevin is idd een interessante naam, rijdt eigenlijk super goed. Maar is wel de aangewezen man om Martin bij te staan, zo lang mogelijk. Hij zal denk ik dus niet mogen aanvallen, altijd achter Dan Martin en co eindigen en ook op het einde laten lopen, zoals zijn uitslagen doen vermoeden, terwijl je hem toch vaak lang in de koers vooraan zag zitten. Interessanter vind ik dan nog de Bora-broeders die iig 6 punten startwaarde krijgen en ws meer vrijheid kunnen rekenen dan Bevin. Verwacht overigens van alle 3 eigenlijk geen punten, maar dan is een startkapitaal van 6 dus ook al interessanter.
Ik verwacht dat het morgen nerveus wordt vanaf kilometer 80. Net voor dat klimmetje gaat het gedrang al beginnen, iedereen wil vooraan zitten om maximaal klaar te zitten voor de gravel strook. Betekent dat er 80 km is om een vlucht te laten ontstaan en eigenlijk wel minstens 6 minuten voorsprong te nemen op het peloton. Gezien de vlucht op het vlakke moet ontstaan, wordt het lastig. Aan andere kant zal Ineos het redelijk snel best vinden, zolang DQS geen mannetje meestuurt en geen top 20 man de vlucht in wilt. Als de vlucht dus binnen 5-10 km kan wegkomen, zit het er wel in als het beetje sterke mannen zijn (Vermeersch, Bettiol etc.). Maar als we weer een lange aanloopfase krijgen en de vlucht pas ergens ontstaat bij km 40, dan is het sowieso kansloos, hoewel er dan wel een sterke vlucht gevormd kan worden en namen als Vermeersch en Bettiol dus wel meer een garantie zijn. Brambilla zou ik ook graag opschrijven voor de vlucht, maar geen idee of hij mag van Trek of juist Ciccone moet loodsen.
@Ralph Houmes: Vendrame weet ik niet hoe zijn fysieke staat is? Was nog geen 100% toen de giro startte en heeft het volgens mij ook nooit over deze etappe gehad. Als je fysiek niet 100% bent, is dit een etappe die je toch graag laat schieten. Maar Vendrame met zijn kwaliteiten zou het wel moeten kunnen. Was eerder al dichtbij in moeilijke giro etappes en won ook al eens Tro Bro Leon.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.