Hermans!!!
Die 500k is terugverdiend inmiddels: 78 puntjes geïncasseerd voor hem. Moest 'm daarvoor wel 11 keer opstellen. Dat wel... 😂Ook doordat er zoveel anderen uitvielen (ik heb er nog 13), maar goed.
Voor mij met 75 punten een goede dag. Nizzolo eruit was jammer, maar die gaan we niet heel hard missen waarschijnlijk. Verder had ik de andere uitvallers niet, en hoe zuur het ook voor hen zelf is... Voor Scorito is het in mijn voordeel. Het gaat nog een lastige klus worden zo zonder Bernal, maar ik hoop nog in de 90+ te gaan eindigen. Momenteel 88,7 en de hoop in bange dagen ligt bij Yates, Martin, Almeida, Caertsneyt 😉 en Vlasov. Met Fabbro als mogelijke nieuwe juichjoker nu Buchmann is weggevallen!
Nu iedereen toch nog maar 10 renners over heeft, vraag ik me af waar onze forummer van veertien jaar oud is gebleven. Ik heb net even teruggezocht op eerdere pagina's van dit topic, maar ik kan zijn naam zo even niet meer terugvinden. Weet iemand nog hoe die plots verschenen enthousiasteling heet?
'@Jeffrey81, Nizzolo ga je (vermoedelijk) zeker wel hard missen. Slechts door 42% gekozen en daar verlies je 60 eindklassementpunten mee.
Daarnaast schuiven Cimolai, Gaviria en Viviani een plek op en pakken zij dus juist nog meer punten. Er van uitgaande dat je er uit dat rijtje 0 of 1 hebt.
Ja, eens, zonder Bernal wordt het allemaal een erg lastig verhaal. Maar een hoop mensen hebben een iets lagere doelstelling dan jij/wij of een Index ;)
Verder vergeet men vlot hoe belangrijk die eindklassement punten zijn. Waar je niet (op het juiste moment) voor hoeft op te stellen en het simpelweg best veel punten zijn.
Ik dacht met Nizzolo iemand te hebben met een relatief grote kans op uitrijden, maar helaas. Verder ben ik het belang wellicht wat vergeten qua Viviani (vs Groenewegen). Viviani heb ik redelijk afgeschreven als topsprinter, maar zijn track record is qua uitrijden wel goed. Wat dat betreft wel spijt van die keuze.
-------
@Westland, ik was hier op voorhand niet actief, maar ik heb geen moment getwijfeld over Bernal zijn topniveau. Wel over zijn rug. Zodoende vond ik Bernal niet nemen haast een even grote 'gok' als Bernal wel nemen. En dan is 6 miljoen wel gortig.
Dat Bernal de Giro + twee etappes zou winnen was een reëel scenario. Ik wist dat het dan pijn zou gaan doen en hij een must-have zou zijn. Maarrrr, voor 6 miljoen kan je wel wat klappen hebben. Mits mijn alternatieven (vermoedelijk Evenepoel/Almeida) ook goed scoren.
Echter voltrekt zich deze Giro wel het slechtst mogelijke scenario voor de teams zonder Bernal. Namelijk dat:
- Ganna de tijdrit wint (met ruime marge) en vervolgens nog twee dagen de roze trui draagt
- Bernal al vanaf dag 9 de roze trui heeft en tevens hoog staat in het bergklassement
- Bernal zijn 'zekere' punten in de daaropvolgende etappes zeer waardevol zijn, omdat weinig gekozen vluchters veel punten wegpakken
- Evenepoel/Almeida zwak presteren
- Er geen stabiele nummer 2 is achter Bernal (in de categorie Evenepoel/Yates/Vlasov/Carthy/Landa/etc) waardoor teams zonder Bernal veel minder kopmanpunten pakken
Je kan wat klappen hebben, maar op een gegeven moment ga je neer...
Vandaag 41 punten en 2 uitvallers erbij. Zonder Bernal zakken we langzaam verder weg, nu nog 86,7% over. Voor een team zonder Bernal nog niet eens slecht denk ik.
Het is wel duidelijk dat deze man het verschil maakt in deze tot nu toe eenzijdige giro wat betreft het AK. Zoals Pietje zegt, soms kun je dat nog aardig opvangen met andere kleppers. Maar door verschillende factoren waarvan een falend DQS de belangrijkste is, is dat deze giro bijna niet te doen. En Landa die snel is weggevallen helpt ook niet mee.
Hopelijk krijgen we morgen een mooie koers met een echte strijd tussen de AK mannen voor de dagzege.
Wat het verneukeratieve van Bernal is, is zoals Pietje ook al aangeeft, dat hij ver vóór etappe 14 overal dik in de punten rijdt. Hoog in het bergklassement, in sprintetappes top 20 en aanvallend in etappes waar Ineos het in voorgaande jaren wel best vond. Hij valt nu aan terwijl het peloton (gechargeerd) nog uit 80 man bestaat.
Tel daar bij op dat de trui tóch niet naar Quickstep ging waardoor deze punten niet de compenseren zijn en je hebt echt het maximale 'rampscenario' voor geen Bernal. De punten die hij komende week gaat halen gaan het probleem niet zijn. Dat was wel te coveren, maar de punten die hij tot nu toe al gehaald heeft zijn destructief.
Dan kan je zeggen: 'ja, maar, Ineos gaf wel aan attractiever te gaan koersen, laat dat ook daadwerkelijk het hele jaar al zien en ook Bernal zelf doet een mooie duit in dat zakje' en dan heb je ook gewoon gelijk. Maar dit is wel echt het het maximaal denkbare positieve scenario voor Bernal. Zelfs de vluchten helpen niet mee. Zonder al die vluchten eindigt Bernal welliswaar op 1, maar de overige namen netjes op 2 t/m 10. Het muntje kon deze kant op vallen, maar het valt niet nu niet alleen, het vliegt deze kant op.
En dat is prima, ook dat kan gebeuren. Ik zie het een beetje als een weersvoorspelling die beide kanten op kan: Af en toe bewolkt, zo nu en dan breekt de zon door en kans op regen. Je besluit om die 2 uurtjes dat je buiten bent géén paraplu mee te nemen. Er was immers slechts een 'kans' op regen, de regen hoeft niet veel te zijn en dan kan hij ook nog eens vallen op het moment dat je binnen bent. Het kan zelfs ook zomaar zijn dat net die 2 uurtjes dat je buiten bent de zon doorbreekt. Ook dát was namelijk voorspeld. Dan is het het misschien wel niet waard om die paraplu mee te slepen. Eindstand: vanaf minuut 1 dat je buiten bent tot minuut laatst, enorme hoosbui met hagel.
'@Pietje Precies: Bij jouw lijstje komt nog eens bij dat de niet-Bernal teams vaak gehedged hebben met Sivakov (als Bernal niet goed is, heb je de schaduwkopman, als hij juist zo dominant is als nu, de teampunten). En laat uitgerekend
Sivalkov nu net al heel vroeg in de Giro uitvallen...
@nasibal heeft het treffend verwoord. Hooguit dat het heel veel muntjes zijn die verkeerd vliegen.... Als je naar veel andere spelers kijkt, lijkt het dat die zelden naar het weerbericht kijken, maar bij elk spelletje een paraplu en winterjas meenemen. Vaak gaan ze nat (maar juist niet letterlijk), maar nu hebben wij juist een nat pak.
Probleem met veel niet Bernal teams is dat ze vaak wel een jas mee nemen (sivakov) maar geen capuchon op hun jas hebben (geen moscon b v, die prima optie was als Bernal slecht was en anders een nodige hedge met sivakov) en dat ze de ruimte van de paraplu hebben benut voor het kopen van een extra dure fancy zonnebril waarvan je weet dat ie het einde van die 2 uur niet haalt (Ewan stapte duidelijk af dus geen eindafrekening), terwijl de zon misschien af en toe door zou komen, maar je weet niet precies wanneer (sprint ie mee voor de winst of laat ie het lopen) en de alternatieve zonnebrillen (viviani, gaviria, merlier) op de momenten van zon ook relatief effectief zouden moeten zijn. Ik ben niet zo goed in beeldspraak maar het gaat om het idee. Die keuze om bernal budget in Ewan te steken snap ik persoonlijk niet. Verder pakt het niet hebben van de echte puntenpakker inderdaad wel extreem uit.
Mijn niet Bernal variant had Landa, merlier, pasqualon/1m ineos (3+3+1=7) tov Bernal fiorelli Fabbro (6+0.5+0.5=7). Of landa merlier cimolai schulz (3+3+1.5+0.5=8) TOV bernal fiorelli bettiol Bevin/guierreiro (6+0.5+0.75+0.75=8). Ik denk dat, zonder 2 uitvallers aan 1 kant waarvan alleen merlier nog wel in de lijn der verwachting lag, optie 1 niet echt verschrikkelijk was geweest. Dat team voelde alleen te veel afhankelijk van een slecht ineos en had veel minder (voor mijn gevoel) zekere punten op een dag als vandaag.
Ik snap zelf eigenlijk niet goed waarom de rug van Bernal zo’n groot risico zou moeten zijn geweest, om hem niet te pakken. Hij heeft dit jaar al zijn koersen gewoon uitgereden. Het zo veel twijfelachtiger voor mij zijn geweest als hij bijvoorbeeld in Tirreno af gestapt zou hebben, of op een van de laatste dagen gelost had en na de etappe de rug de schuld gegeven te hebben. Natuurlijk was het nieuws uit verschillende interviews wel af en toe negatief wat zijn rug betreft. Maar als hij er echt zoveel last van had gehad dan had hij deze Giro niet aan de start gekomen.
Verder snap ik wel dat het dan wellicht nog een grote gok was aangezien hij 6 miljoen kostte. Hij is natuurlijk zo duur omdat als hij fit blijft, zoals het tot nu toe het geval is, hij gewoon topfavoriet is om deze giro te winnen. Dit zijn dus al 160 punten voor roze en wit. Tel hier nog eindpunten voor blauw en paars bij op en je komt al snel op de 200 (wat wellicht nog hoger kan worden). Ik denk dat iedereen er wel over eens is dat een fitte Bernal “gewoon” deze giro zou winnen. Hier komen uiteraard nog een heleboel extra punten bij van etappes, en dan zou hij, zelfs al pakt hij pas het roze rond etappe 14, nog eens rond de 300 punten (minimaal) pakken. Bij dit scenario ga je niet eens van een Bernal die teampunten pakt tot en met etappe 3 en daarna zelf al een heleboel punten pakt. (Plus Bernal is een hele goede captain voor vrijwel iedere berg etappe). Eigenlijk kun je dus bij een goede (fitte) Bernal eigenlijk niet om hem heen. De vraag is dus of je ook met een Bernal die na 2 weken afstapt nog genoeg andere kleppers kan betalen om zijn punten gemis op te vangen. Een goede Bernal schatte ik in voor een punt of 550/600. Een super Bernal zou best eens kunnen uitschieten naar de 750 (en wellicht nog meer).
Dan kom ik op het volgende uit, een goede Bernal is dus vrijwel onmisbaar voor een goud bekertje. Een super Bernal (zoals tot nu toe het geval is) is 100% onmisbaar voor een goud bekertje. Maar is een Bernal die afstapt na 2 weken, de doodsteek voor je kans op een goud bekertje? Ik denk het niet. Een voorbeeld hiervan is Bernal zelf van de tour van vorig jaar. Ik weet niet meer zijn exacte puntenaantal, maar ik weet wel dat ik met Bernal toen niet mijn gouden bekertje ben verloren. (Hij werd toen trouwens nog 4e, 8e, 8e, 7e, en twee keer ver in de top20, was 2 weken top2 in de witte trui).
Dus als Bernal net zoals de tour van vorig jaar tegenvalt, wie moet ik deze Giro dan missen, en in hoeverre daalt mijn kans dan op een gouden beker? Er is eigenlijk 1 naam die ik er niet in kreeg qua budget, die ik er toch wel in wilde hebben. Dat was Evenepoel. We kennen allemaal het verhaal Evenepoel wel. Vooraf schatte ik zijn kans op eindwinst eigenlijk wel heel klein. Top5 is eigenlijk wat ik hem maximaal zag doen. In de eindafrekening zou dat dan om en nabij de 100/120 punten zijn. Ook was er natuurlijk grote kans (en hoop) van vele dat DQS de eerste week het roze zou behalen en behouden. Evenepoel zou dan deze eerste week nog hoger gescoord hebben dan dat hij tot nu toe daadwerkelijk deed. Ik gokte zelf op om en nabij de 200 punten in week 1. Ik verwachte dat Evenepoel vanaf etappe 9 eigenlijk al sowieso niet meer het roze zou hebben. Zijn punten zouden dus vanaf dan afnemen. Ook schatte ik in dat hij nog iets minder zou zijn dan mannen als Carthy, Landa, Vlasov, Yates, Buchmann, Bernal en Martin bergop. Hierdoor waren zijn punten in week 2&3 niet dusdanig veel dat hij onmisbaar zou moeten zijn voor mijn gouden beker. Gooi daar nog eens bovenop dat iedereen wel 3 DQS mannen mee heeft, en dus goed zijn teampunten (of die van Almeida) te “hedgen” zijn in week 1. Een goede Evenepoel zou naar mijn mening rond de 400punten pakken. Een super Evenepoel pakt er 500. Hierdoor is Evenepoel wel een gemis voor je team. Maar het missen van Evenepoel hoeft minder desastreus te zijn voor je kansen op een gouden beker. En Evenepoel rijd natuurlijk zijn eerste grote ronde, zijn eerste wedstrijd sinds zijn val zelfs. Plus Almeida zou op papier kopman zijn geweest. Evenepoel had ook best lekker kunnen gaan knechten, en af en toe wat glimpjes van zijn talent kunnen laten zien. Bernal heeft al een Tour gewonnen.
(Ook moet je het waarschijnlijk doen zonder Ewan, die neemt natuurlijk een ander “slot” van je team in en heeft een veel lager punten surplus dan een klassementsrenner. Vooraf vond ik Ewan al geen verstandige keuze omdat hij 100% afstapt en dus geen punten pakt in de eindafrekening. Plus weinig echte massasprints dit jaar. Zelfs al had hij tot etappe 13 doorgereden en er 4 gewonnen had hij toch niet meer als 300 punten gepakt. Hierbij kon je met bijvoorbeeld een Nizzolo of Merlier makkelijk die 2 miljoen besparen.)
Natuurlijk had je achteraf ook best een team kunnen hebben met beide. Genoeg leuke opties in de 500k-1.5mil categorie. Cimolai, Caruso, Ciccone, Oliveira, De Bondt, Bouchard Hermans, Covi, Valter, Arndt, Fiorelli, Pasqualon en ga zo maar door. Maar niemand had van te voren kunnen weten dat al deze mannen zoveel punten zouden pakken. Ik hoop dat ik iedereen een beetje mijn keuze voor Bernal duidelijk heb kunnen maken. Uit mijn ervaring kan je best een gouden beker halen met dure mannen die (tegen)vallen. Of in dit geval sterk twijfel geval zijn. Had Bernal bijvoorbeeld vanaf morgen last van de rug en gaat hij afstappen, dan heeft hij toch elke dag punten gescoord (rond de 600 incl kopman), en zou ik gewoon nog een gouden beker kunnen behalen.
Dat was maar net wat je verwachting was van Bernal in de eerste 2 weken. Ik schatte vooraf dat de bergritten in die 2 weken niet zwaar genoeg zouden zijn om de (goede) subtop bergop te lossen zonder echt een grote inspanning. Dat bleek ook het geval, alleen wilde Bernal die inspanning nu wél leveren in de laaste kilometer.
Houdt hij zich rustig en gaat verder alles 'volgens plan' (zelfs als Evenepoel exact zo rijdt als hij tot nu toe heeft gedaan), dan rapen Evenepoel en Co de (team)punten bijeen terwijl Bernal exact doet wat Yates nu heeft gedaan. Dan ben je dus mooi de sjors als hij na 2 weken afstapt. Sterker nog, zelfs als hij na 2 weken níet afstapt is het nog maar de vraag hoeveel punten hij in de laatste week haalt. Yates stond na de ITT vóór Bernal. Stel je eens voor dat Bernal zich rustig had gehouden en Yataes 'normaal' had gereden, dan was er een kans geweest dat Yates in het roze rijdt. Ik hoor de mensen roepen 'ja als als', maar zo'n gek scenario is dat helemaal niet.
Ik denk dat het vooral daar op neer komt: De meesten die hadden berekend dat ook een goede Bernal 'compenseerbaar' was geweest gingen uit van een goede Bernal vanaf etappe 14. En het zou me niets verbazen als we zelfs nu gaan concluderen dat de punten die Bernal tussen nu en etappe 21 haalt prima compenseerbaar zijn.
Hier was ik het dus vooraf niet mee eens, en nu nog steeds niet. Ik (en Condor nog veel meer, credits naar hem, misschien heeft hij de scenario's nog ergens.) had berekend dat ook een goede Bernal niet onmisbaar was MITS hij zich de eerste 2 weken rustig zou houden. Dat leek me helemaal geek gekke verwachting. Dan kan je met andere namen voor die 6 miljoen de eerste 2 weken al dusdanig veel punten pakken dat ook een goede Bernal dat vervolgens met moeite goed maakt. De kans dat hij de eerste 2 weken zou uitpakken zoals nu was voor mij weg te factorren tegen de kans dat z'n rug het niet zou houden. Maargoed, alles wat ook maar een beetje kans heeft kan werkelijkheid worden, en dat zien we nu gebeuren. Ook dat is onderdeel van het spelletje.
Nu valt alles de Bernal kant op, maar reken de andere extreme eens uit, dat alles de QS kant op was gevallen. Dan had Cavagna vanaf 1 het roze gehad, Almeida vanaf 4 en Remco zelf had tot het begin van 14 top 5 gestaan. Dat waren voor Remco, zonder etappe uitslagen al 13 etappes 11 teampunten + eigen truipunten voor top 5 AK en JK geweest. Laten we zeggen 20 punten per etappe. Zonder etappe uitslagen al 260 punten. De uitslagen van Remco zouden vergelijkbaar zijn geweest met een zich rustig houdende Bernal dus die kunnen we tegen elkaar wegstrepen. In principe had je op die manier tot aan de voet van de Zoncolan 260 punten en een miljoen winst gehad op Bernal. Daar had Bernal een hele kluif aan gehad vervolgens, zelfs als Remco op dat moment zou afstappen. De rug was slechts een extra factor. Je wil immers niet halverwege hoeven zeggen: 'joh, had ik kunnen weten' als hij wél met rugproblemen was vertrokken.
Ik denk dat veel Bernal kiezers zich blind hebben gestaard op het merk 'Bernal' en zich eigenlijk niet gerealiseerd hebben dat het parcours en het deelnemersveld hem helemaal niet zo gunstig gezind waren bij een 'gemiddeld' verloop. Doordat Ineos echter deze ronde op de QS manier koerst en QS op de Ineos manier wordt dat verbloemd.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.