Scorito Giro d'Italia 2021

1 2 ... 229 ... 263 264
Ludi

Ik denk dat de makkelijkste manier waarop je een beker kon halen was met Bernal, REV en Yates en een hele rits quick step en minimaal 1x extra ineos (ja, achteraf niet sivakov, maar als die wel zo had kunnen blijven rijden schatte ik hem boven waar Martinez nu staat). En dus zonder Ewan.

Pietje Precies

'@Daan (en allen), hindsight bias ligt wel extreem op de loer. Inmiddels is alles logisch en tel jij zodoende doodleuk even 160 eindklassement punten. Maar Bernal kreeg op voorhand 'slechts' zo'n 18% kans op eindwinst op de betting market en was zodoende (nipt) niet eens de favoriet. Voor eenieder die er dus wel écht het volste vertrouwen in had, hoop ik dat ze ook een weddenschap hebben geplaatst ;)

Die hoge quotering komt natuurlijk voor een behoorlijk deel door zijn rug en dan was een exit plausibel. Maar het was ook prima mogelijk dat Bernal op waarde geklopt zou worden en 2e of 3e zou worden.

Ik denk dat jouw worst-case verhaal qua Bernal eigenlijk voor Evenepoel ook, of nog meer, opgaat. Die scoorde immers 'sowieso' goed in de tijdrit(ten), dat leverde hem vanaf dag 1 een stroom aan klassementpunten op, etc. Waar Bernal zijn punten pas grotendeels in de kritieke-rug-fase zouden komen + achteraf via eindklassementen.

Zodoende ben ik het ook niet met je slot eens. Ik denk dat je 8 of 9 van de 10x veel te weinig punten had gehaald met Bernal als hij morgen niet meer was opgestapt. Die overperformed tot dusver vrij extreem (maar goed, dat doet de drager van de leiderstrui haast per definitie).

Vanuit dezelfde gedachte als bij Evenepoel was ook Almeida voor mij een must. Daar schreef ik richting enkele Scorito-toppers over: "ja, wat ik het vervelende aan Almeida vind, is dat ik er van overtuigd ben dat hij ie in de 3e week geen schijn van kans maakt. Mja, daar moet ik denk ik gewoon wat minder waarde aan tillen. Hij heeft bewezen wel 3 weken aan te kunnen en bereid te zijn voor iedere plek te knokken. Hij leek mij in eerste instantie wat prijzig, mja als je vervolgens de rest ziet..."

In het scenario wat Kj schetst is Almeida een logisch slachtoffer, maar dat was voor mij dus geen optie.

Qua Ewan ben ik het wel eens. Over dit onderwerp schreef ik op voorhand richting dezelfde luitjes: "Jup, maar zo'n Evenepoel is potentieel onmisbaar. Dat zijn Ganna en Ewan niet als ze fors geprijsd zijn. Die waren dan hooguit prettig geweest als jouw alternatieven prutsen. Starlynk heeft nog steeds nachtmerries van Pogacar 2019 en Almeida 2020 :p"

En in die zin had op de plek van Evenepoel natuurlijk ook prima Bernal kunnen staan.

In mijn optiek had ik Bernal enkel mee kunnen nemen als ik naar mijn gevoel geluisterd had. Ik schreef namelijk ook: "Ik vind het vervelend om renners te 'moeten' nemen. Ik had in mijn kop zitten geen Ewan, geen Groenewegen, geen Yates (voor dat ik de prijskaartjes checkte). Maar als Ewan 4m was geweest was ie gewoon meegegaan. Bij Groenewegen heb ik inmiddels geaccepteerd dat ie mee 'moet'. En bij Yatesy is dat proces ook vergaand"

Dus dan had ik Yatesy en Groenewegen lekker moeten laten liggen in ruil voor Bernal + X. Had ik het maar gedaan ;)

Laatst gewijzigd
Papa Bart

Mooie discussie. Bij mij begonnen de overwegingen bij het verkennen van het parcours. Het is een typisch Giro parcours maar in detail wil dat nog wel eens wat uitmaken. Dit jaar bijvoorbeeld geen Etna in de eerste week, maar een wat milder begin. Vervolgens selecteer ik maar een beetje met wat mijn gevoel ingeeft een team bij elkaar. Uiteraard met alle overwegingen, en deels berekeningen, die hier in de bijna zesduizend berichten al eens zijn gepasseerd.

En dan maar per etappe opstellen, en of dat lukt met het team tot mijn tevredenheid. Zo heb ik in dat proces complete teams er weer uitgegooid. Ik geef toe, het is niet heel wetenschappelijk, en wellicht ook niet heel berekenend, maar wel heel leuk EN er komt wel degelijk een frame, een set up van. Uiteindelijk gaf de elfde etappe de doorslag en was de reden om Bernal plus ploegmaats definitief op te nemen. Die etappe is halverwege en cruciaal. En dat bleek ook.
Enter
Bernal
Sivakov
Ganna
Alle drie bovendien kanshebbers op meerdere truien vanaf de eerste week, wat heet, vanaf dag 1, en dus kruisbestuivers voor elkaar, iets wat de andere Ineos maten niet hadden. En in feite waar ik geen enkele andere ploeg toe in staat achtte: dit tot het eind toe zouden kunnen vasthouden.

Daarnaast was natuurlijk de DCQ ploeg in ieder geval tot de elfde etappe in staat tot hetzelfde, en dus heel simpel hetzelfde spelletje spelen
Enter
Evenepoel
Cavagna
Almeida

Oftewel Bernal EN Evenepoel plus teamgenoten, dat is wel duur, maar ook de grootste kans op de grootste puntenpakkers, of liever de kleinste kans dat je de grote puntenpakkers NIET hebt. En uiteraard hopen dat ze allebei flink scoren.
Dat was de core gedachte en het hart van het team. Verder was er in mijn ogen maar één uitdager voor dit zootje hierboven en dat was Yates, enter Yates. Dat kan ook omdat je vanwege de zwaarte van het parcours in de giro met vrij grote zekerheid veel budget kan spenderen aan AK mannen, en je niet zo heel druk hoeft te maken om de gok van de dag, ook al is dat het leukste.

Na het hele proces van verdere selectie bleek ik budget over te houden voor het laatste plekje, en dat heb ik in Masnada gestopt, maar had ook een Ineos makker kunnen worden.

Platwalsers

Precies Papa Bart, dat was ook mijn gedachte. Of het wordt een INEOS - of een DCQ feest. Dus dan maar allebei maximaal meenemen en bezuinigen op de sprinters. Helaas viel eerste week wat tegen. Maar daarna is het toch lekker gaan lopen.

Jeffrey81

Goh, het risico met de rug was natuurlijk reëel. En dat is het nog steeds. Zelfs tijdens de Giro hebben we nog nieuwsberichten gezien waarin hij aangeeft er last van te hebben, maar niet zozeer in de finales. Wellicht dat de adrenaline het dan overneemt.

Ondanks dat hij tot dusver beresterk oogt heb ik nog altijd de hoop dat het hem gaat opbreken.

Overigens een paar leuke en minder leuke dingetjes die me opvielen:

Bernal heeft 420 punten, en het gat naar nr twee Sagan is astronomisch: 151 punten verschil!

Oldani heeft inmiddels net zoveel punten als Ewan opgeleverd (132 vs 134)
Moscon heeft evenveel punten gepakt als Evenepoel (226 vs 227)
Cimolai en Sagan ontlopen elkaar amper (257 vs 269)
In de top 10 van Scorito punten staan maar liefst 5 sprinters, ondanks de vele uitvallers en relatief weinige sprintetappes..

Goede/Bovengemiddelde AK-vorm is weinig waard als er steeds vluchters voor zitten:
Ciccone pas 132pnt
Buchmann 128
Yates en Martin 110
Carthy 92
Bardet 66

Bilbao heeft al 19 punten gehaald. Blij dat ik er nooit in geloofde (geeft zichzelf onsympathiek een schouderklopje) ;-)

Ik huil om Champoussin (3) en Masnada (0). Landa (14) en Sivakov (40) is ook pijnlijk, maar dat kan ik mezelf niet direct verwijten. (Ja, ik weet dat ze wel vaker vallen, maar er kleefde aan elke renner wel iets van tevoren).

JesperRenrad

'@Jeffrey, noem je iets. Onze Pello.... Ik blijf hem opstellen, hij blijft getipt worden, etappes blijven perfect voor m. Vandaag bijvoorbeeld. Maar mag en kan hij nu? Die man kost me meer punten dan hij oplevert.... Waarom staat hij vandaag hoog bij de bookies? Ik kan geen interview vinden waarin hij belooft dat als hij niet wint vandaag hij bloot 3x om het hotel rent ofzo....

Laatst gewijzigd
Ajvenema

Achteraf gezien is Bernal natuurlijk onmisbaar, maar laten we nou niet doen alsof er geen risico's aan kleefden:) Meerdere malen gezegd dat ie nog last had, dat ie het niet wist, en dat ie hoopte dat ie het zou houden. Sivakov zelfs nog als mede-kopman aangewezen, en Bernal heeft volgens mij ook nog de ToTa overgeslagen omdat ie geen risico's wilde nemen ofzo?

Verder was de kans dat Bernal onmisbaar zou worden voor een gouden bekertje imo niet enorm hoor. Het huidige scenario is echt FUNEST voor mijn team. 4x DQS, en Sivakov als Ineos man. Desondanks viel ik pas rond de Zoncolan uit het gouden bekertje. Ondertussen hang ik in het bronzen bekertje, en heeft het uitvallen van Buchmann al het perspectief weggenomen, maar blijkbaar kon je in de eerste 2 weken heel prima scoren zonder Bernal.
Zelfs in dit scenario waarin Quiskstep totaal niet geinteresseerd is in dagzeges en roze truien (Dit is nog wel een dingetje, ik had dit gewoon echt niet verwacht, maar we moeten DQS blijkbaar heel anders inschalen als ze voor een AK rijden. Ik vind uberhaupt dat ze hier geen best figuur slaan, zowel tactisch als qua vermaak.)

Verder moest je uiteindelijk toch ergens op 'gokken' bij de selectie. Beide dure jongens kiezen was opzich een aardige optie, maar je ziet in de top van het klassement volgens mij weinig teams met zowel Bernal als Evenepoel. Het helpt ook niet echt mee dat de jongens die je meeneemt als je Bernal thuislaat (Landa, Sivakov, Buchmann?) er allemaal uit kneiteren. Mijn persoonlijke Bernal optie was: Bernal+Fabbro+1m vs Buchmann+Sivakov+masnada. Dat pakt dus hilarisch slecht uit, maar alsnog hang ik tot over de helft op een gouden bekertje.

Al met al ben ik blij dat ik ruim 2 weken met scorito-spanning heb kunnen kijken. Het plan was in orde, de balans prima, soms mis je dan net even een paar mazzeltjes, het zij zo:)

Bagagedrager

Hoor ik nou dat ze er aan denken om een gedeelte van de koers te cancelen? Wordt het weer zo'n dag, toch een dag waar je naar uitkijkt

Fiepke

Interessante discussie die nu vooral oplaait door het koersverloop wat echt de INEOS-kant opvalt. Aan een fitte Bernal twijfel ik niet, maar z'n rug liet me niet los. Vandaar voor 6 miljoen hem niet gekozen. Kan me alleen verwijten dat ik uiteindelijk wel erg op DQS heb ingezet, waar ik eigenlijk na het 1e weekend (voordat Sivakov uitviel) spijt van had.

INEOS: Sivakov voor 2,5 miljoen
DQS: Evenepoel, Almeida, Cavagna, Honore voor 11 miljoen

Dat is te veel uit balans als je in beide teams geloofd (maar wel meer in DQS).

Achteraf had ik Honore en Moschetti voor totaal 3 miljoen eruit moeten gooien en Moscon en Cimolai mee moeten nemen. En als dan Sivakov ook nog niet gevallen was...

Achteraf makkelijk praten natuurlijk... Voor de Tour weer mooie uitdaging.

Ik neem vandaag Bilbao en Ringel S gewoon mee. Nog weinig tot geen punten mee gepakt maar het alternatief (Cepeda en Foss) geeft me voor vandaag ook niet direct vertrouwen.

Consolideren de komende bergetappes om tussen de 75 en 80% te blijven!

Jeffrey81

Paniek! Twee bergen geschrapt! Wat nu?!

Oh ja, ik heb alleen maar sprinters en puncheurs op de bank. Nevermind....

Liefkuss

Dit veranderd weer alles!!! Bilbao toch maar meenemen!!

JesperRenrad

Fiorelli is ineens het overwegen waard ;)

Pim96

Nu wordt de kans dat het een explosieve etappe word groter. Ik verwacht daarom nu meer een klassementsdag dan een vluchtetappe. Met het schrappen van 2 bergen zijn er ook een stuk minder bergpunten te pakken. Anders had je Mollema en Bouchie 100% op kunnen schrijven.

Platje

Eindigen ze wel met een afdaling?

groppiestan

Pff 80 km stuk tussen de 2 beklimmingen nu

Daan Brakenhoff

Bernal en Carthy zijn pisnijdig. Nou Ineos maak er dan maar vuurwerk van dan ook op de Giau. Eerlijk gezegd vind ik het belachelijk dit. Je weet dat het slecht weer kan zijn. Als dat het tot nu toe dan toch niet is dan rijd je gewoon zoals afgesproken. Niet de ochtend van te voren zeggen dat je had gehoopt op “mooi” weer. Hoop nu toch echt op oorlog in het peloton...

arjenzvob

'@Platje: ja

https://twitter.com/laflammerouge16/status/1396749440417943555?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1396749440417943555%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fsporza.be%2Fnl%2Fmatches%2Fwielrennen%2Fgiro-d-italia%2F2021%2Frit-16-live-giro-slechte-weersomstandigheden-nekken-de-koninginnenrit1614359522646%2F

Bilbao mag laten zien dat hij zijn geld waard is. Technische afdaling op het eind. Kom maar op!

Laatst gewijzigd
Daan Brakenhoff

Scorito is nog niet wakker en de deadline is dus al verstreken. Mijn team:
Sagan (C)
Fiorelli
Moschetti
Mareczko
Groenewegen
Bouhanni
Greipel
Kittel
Barbier

Kut Giro

Westland95

Belachelijke beslissing weer van de Giro.

Jeffrey81

Ik denk dat jij zelf nog niet wakker was Daan 😉

Pietje Precies

Gefeliciteerd Bernal! Gefeliciteerd Bouchard! Gefeliciteerd sprinters!

floda

Alleen zit de app al op slot.... wilde nu ook bettiol weer meenemen, maar helaas.... Scorito let aub ff op!

floda

Wordt nu interessant voor vluchters. Start half uur uitgesteld maar Scorito doet er niets mee

Platje

Flexibiliteit van Scorito wordt weer eens duidelijk.. maarja focus ligt natuurlijk ergens anders

nasibal

Jup mooi kut dit dat we dit half uurtje niet even kregen. Zal wel niet in het budget en de toekomstplannen hebben gelegen.

1 2 ... 229 ... 263 264

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.