Ik wou nog even terugkomen op de discussie die gisteren losbarstte over de dure keuzes die er waren bij de selectie.
Uiteindelijk is voor mij de doorslag om puntenpakkers op te stellen. Daarom is Bernal voor mij logisch en Almeida ook (ondanks moeilijke teamorders, zie verder). Maar ook Sagan. 27% heeft hem niet, dan snap je het spel volgens mij niet. Vlasov idem. Ook al wordt hij 8ste in eindklassement, gezien zijn punch en tijdrit pakt hij altijd veel punten. Yates normaal ook (maar was helaas niet fit eerste week).
Ik ben voor Bernal gegaan maar de afweging was daar geen klassementsman maar Ewan. Het was of Bernal, of Ewan. Ewan ging hem niet uitrijden dus was die keuze uiteindelijk snel gemaakt. Als je Bernal voor een klassementsman ging inwisselen dan wilde je liever Buchmann-achtige renners. Kunnen prima 5de in klassement worden, maar pakken tot het eindklassement met een beetje pech maar 100-140 punten. Achteraf waren er wel heel veel ontsnappingen tot nu toe geslaagd en daarom zijn de B-klimmers weinig rendabel. Door ontsnappen is Bennett in 1 keer bijna even waardevol als Carthy (die prima fietst). Hierbij is het pech dat Landa (had ik in m’n team) snel uit viel want hij is iemand die z’n ploeg vaak laat rijden.
Volgende keuze was dan Almeida of Evenepoel. Daar is al genoeg over gezegd. Evenepoel was een vraagteken en bij Almeida was het de vraag of hij niet gedoemd was om te knechten. Ik koos Almeida en schade lijkt daar mee te vallen.
Dan is er de ploegentactiek (Blokken creëren). Daar had ik niet van gehoord en ik vraag me ook af of dat rendabel is. Voelt voor mij heel erg als wedden op 1 paard. En het is simpelweg minder leuk om de koers te kijken omdat “het blok” individueel weinig zal doen. Ipv 4 man DQS of Ineos kan je heel leuke renners kiezen die dan niet alleen de team punten waard zijn. Noem een Pasqualon of Cimolai (zeker als je Ewan dus niet had).
En zo kan je nu prima op 93% staan (met goede kans op stijgen), terwijl ik ook Landa had. En de pareltjes Cimolai, Gaviria, Viviani of 1 vd gekke etappe winnaars heb ik voor de duidelijkheid niet. Ook geen blokken, maar wel Bernal.
Met de huidige tijdsverschillen gaat Almeida ongeveer gelijk komen met Evenepoel in t klassement. Als Evenepoel nog een beetje wat kan laten zien, kan dat alsnog leuk uitgespeeld worden in de laatste week om toch tot een top 5 klassering te komen voor een van de twee.
Moeten ze t elkaar wel gunnen...
'@Thombeg
Bedankt voor je interessante bijdrage :). Wel grappig dat je eerst stelt:
en dan vervolgens:
Grapje natuurlijk, maar denk wel dat je hier iets belangrijks mist.
Team en truipunten, wanneer juist toegepast, zijn de grootste 'hack' van dit hele spelletje. Niet in de minste plaats omdat ze over 21 etappes enorm op kunnen lopen en punten kunnen genereren in moeilijk voorspelbare etappes, of etappes met zaadkopgroepen. Het was best denkbaar (niet 100% zeker, maar denkbaar) dat Cavagna in etappe 1 roze (en wit) pakt en die in 2 en 3 niet verliest. Dan levert een willekeurige quickstepper dus over 3 etappes al 3*11 punten op zonder zelf ook maar iets te doen. Nu is natuurlijk wel de vraag of je die willekeurige quickstepper dan Honoré/Serry moet laten zijn of een renner die zelf ook kans heeft op punten. Zomaar renners die alleen maar een truitje aan hebben in je team klikken is inderdaad niet altijd rendabel.
Maar Evenepoel, waar je even snel aan voorbij gaat, had zoals ik eerder al stelde via een gunstig (en zeker niet ondenkbaar) verloop al 260 team/trui punten binnen kunnnen koppen vóór etappe 14. Ook Almeida had je prima 13 etappes op kunnen stellen en een Cavagna toch minstens in de sprint en aanvalsetappes. Had je met 3 quicksteppers zo al bijna 500 punten op kunnen rakelen, zonder de punten van etappeuitslagen mee te tellen. Een deel van die punten wordt vervolgens ook nog een behaald op momenten dat andere teams een lage score halen in zaadetappes.
Ander voorbeeld; Fabbro. Terecht door velen weggezet als 'moet knechten'. Sagan kwam laat in het paars, maar sindsdien pakt hij gewoon lekker 6 punten per etappe dat ik plek voor hem heb. Met dit parcours en verloop zal dat waarschijnlijk nog de hele laatste week zijn. 7 etappes * 6 punten + 18 in de eindafrekening maakt 60 punten voor een 500k renner zonder zelf ooit een uitslag gereden te hebben. Pakt Sagan die puntentrui uiteindelijk niet ben je slechts 500k kwijt. En zelfs dan is de vraag of je het kwijt bent, de kans dat Fabbro zelf nog een uitslag rijdt is nog steeds aanwezig.
Samenvattend: Een blok van 4 hoeft inderdaad niet altijd, maar team en truipunten zelf zijn van onschatbare waarde. Zeker in de lastiger te voorspellen etappes. En dat brengt ons weer terug naar wat ik eerder stelde: Mensen die blind voor Bernal zijn gegaan hebben mogelijk zitten slapen op de enorme potentie van Quickstep en het theoretische gebrek daar aan bij Ineos.
Bij Ineos leek de kans op truipunten van 4 tot 13 gewoon relatief klein, terwijl deze voor QS huizenhoog was. Dat zijn heel veel etappes * 11 punten. Zelfs vanaf 14 was het geen zekerheid. Je had zowel 'de rug' als de kans dat Vlasov Carthy en/of Yates gewoon aan Bernal gewaagd waren bergop maar een betere proloog hadden gereden. En dan had je zelfs eventueel Evenepoel zelf nog. Dan was roze voor Bernal in 14 ook helemaal niet zeker geweest en was hij misschien wel voor het eerst vandaag in het roze gekomen. Allemaal zaken die minstens net zo denkbaar waren vooraf, zoniet denkbaarder, dan het scenario dat zich nu ontvouwt. Daarmee is het huidige scenario overigens geen 'mazzel' maar wel echt het slechtst denkbare en misschien van alle logische scenario's (exclusief hele vreemde verrassingen dus) het scenario met vooraf de minste kans.
'Bernal topfavoriet' klinkt dus leuk, maar had met slechts een heel klein beetje pech vanaf 14 pas onderscheidende punten opgeleverd. Hoeveel is ook nog maar de vraag. Iemand anders in het roze na 14 en 2 etappes naar vluchters in de laatste week had ook van een goede Bernal gewoon direct een hele karige puntenpakker gemaakt, maar wel anderhalf keer zo duur als de dichtste alternatieven (buiten Remco). Hij had het dan vooral van de eindklassementpunten moeten hebben.
Edit als toevoeging:
Ik sluit me ook aan bij wat Pietje hieronder zet. Zelf (en met mij meerderen) handhaaf ik me zonder Bernal en enige andere Ineos (want Sivakov) rond de 90%. Ook heb ik geen Ciccone en geen Cimolai. Als je hier mét Bernal (en naar ik begrijp ook Cimolai?) dus vlak boven hangt dan heb je het waarschijnlijk ondertussen op wat andere plekken punten laten liggen.
Door de parcourswijziging ben ik juist geswitched naar een GC-kopman. Dit valt makkelijk te controleren en dan blijft er dus maar een handjevol sterke renners voorop.
@ThomBeg, ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n enorme kunst om, met dit koersverloop, met Bernal in je selectie op 93% te staan. Wie met Bernal in de selectie een stukkie lager dan dat staat, moet zich denk ik goed achter de oren krabben over andere gemaakte keuzes.
Verder wil je vanzelfsprekend puntenpakkers, maar Evenepoel was dat natuurlijk ook bij uitstek.
'@Pietje
Almeida reed tot nu toe erg goed. Denk je niet dat hij op dit praktische 'vuelta parcours' niet met de besten mee had gekund? Misschien niet met Bernal, maar wel met de andere opties. Als renner zijnde die vervolgens uit beide scenario's zou kunnen scoren snap ik de opmerking van Jori deze keer eens wel ;)
Het verbaasd mij eerlijk gezegd wel dat hij nu in de vlucht zit. Op het oude parcours had ik dat logischer gevonden.
Edit: ook het weer spreekt natuurlijk niet in zijn voordeel, al lijkt hij daar vooralsnog weinig last van te hebben.
Op het oude parcours had ik Almeida in de kopgroep ook logischer gevonden. Nu kan Ineos het helaas makkelijk neutraliseren.
Ik denk dat Almeida een aardig eind had kunnen komen ja op die slotklim, maar er zijn wel wat renners die ik hoger inschat. Daarnaast moet je ook tegen het slechte weer kunnen (Almeida nu al meermaals een matige prestatie in slecht weer) + kunnen dalen. Zodoende ben ik voor Ciccone als kopman gegaan.
'@joris dor
Misschien loopt hij niet veel in op een Bernal of Yates. Maar bijvoorbeeld mannen als Foss, Valter, Bardet en Martin gaat hij wel wat tijd op pakken. Zodoende pakt hij vooral plekjes en tijd op concurrenten voor een top 10. Als Almeida zo dan nog even de top8 in komt gereden is dat met oog op de eindafrekening ook wel mooi meegenomen. Plus waarschijnlijk een top10 minimaal vandaag...
Edit: voorsprong gaat rap naar beneden. Zou ook nog wel eens een dag voor Bernal kunnen worden...
'@Pietje
Dat doet me er aan denken dat Ciccone ontbrak in je felicitatie-post. Hij is wel vaak goed in lastige etappes in de 3e week, maar dat is wel altijd nadat hij zich 2 weken relatief gespaard heeft. In kortere rondjes zie je dat hij uiteindelijk bergop toch regelmatig net tekort komt t.o.v. de echte toppers en vandaag had zomaar eens een vervelende etappe voor hem geweest kunnen zijn. ;)
'@pietje: maar ook Almeida zag ik niet als logisch slachtoffer. Ik heb
Bernal
Evenepoel
Yates
Almeida
Vlasov
Carthy
Sivakov
Masnada
Ciccone
Cepeda
Cavagna
Geurreiro
Bettiol
Bevin
Fabbro
Als "klimmers/aanvallers" waarbij de meeste ook nog een handige troef hebben, zoals een JK/tijdrit/truipunten, in de niet Bernal versie had ik dan Landa gehad. Dat was dus mijn slachtoffer, samen met merlier voornamelijk.
Een 1.5m klimmer, hier masnada, was het meest dubieus. daar had ik, ook vooraf, cimolai moeten pakken. Wilde ik ook doen, maar had zoveel FOMO bij Masnada dat ik het uiteindelijk zo heb laten staan. Hopend dat een van de 3 quick steppers lang roze zou rijden.
'@nasibal, mja, misschien. In mijn hoofd kleeft ook een behoorlijke kans op een explosie (a la Yatesy) van Ciccone.
Tegelijkertijd won hij twee jaar terug, in slecht weer, deze etappe (https://www.procyclingstats.com/race/giro-d-italia/2019/stage-16) met iets van 5800 hoogtemeters. Dus zo'n monsteretappe is niet het probleem. Maar daar gingen inderdaad wel 2 andere weken aan vooraf.
@Kj, ziet er prima uit! Welke sprinters had je dan nog?
'@Pietje
Dat was wel een monster etappe ja, maar wel vanuit een vlucht als ik het zo zie (kan me de etappe niet echt herinneren, was dat waar Carapaz de boel cadeau kreeg omdat Roglic zat te pokeren?) . Hij heeft zich daar dus niet echt tegen de toppers gemeten onderweg. Op de Zoncolan al wel natuurlijk, en met succes, maar dat was dan weer geen lastige etappe.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.