Scorito Giro d'Italia 2021

1 2 ... 235 ... 263 264
jsprunk

Sprintteam heeft het inderdaad goed gedaan met Merlier, Sagan, Nizzolo, Cimolai, Kanter en Pasqualon. In andere ritten schade weten te beperken met renners met een goede dag (gisteren bijvoorbeeld Bardet, al heb ik die tot mijn spijt niet tot kopman durven bombarderen).

Jasperdewaal11

Pff in 3 dagen van 93,1% naar 81,2% en idd zonder Bernal

De Coltrui

Zonder Bernal op 70,8%, dan doet toch een hele grote groep die wel Bernal hebben het wel erg slecht.

Wat mij naast het missen van zijn punten het meest opbreekt is in de bergen steeds de verkeerde C-keuze. Met Bernal in het team is dat nu wel zeker klikken, is switch steeds weer. Vlasov op zijn slechte dag en gisteren weer Yates.

Enige bijzondere is dat ik met Nizollo, Landa en Soler nog maar 3 uitvallers heb. En ik verwacht Remco morgen ook niet meer. De pijp zal wel leeg zijn.

Ajvenema

Haha, het gaat echt hard nu he? Meerdere procenten per etappe... moet een beetje hopen op vluchten die wegblijven, en bernal die het wel welletjes vind... maar eigenlijk gewoon vooral zin om de tourpuzzel te beginnen in plaats van tegen beter weten in nog iets van de giro te willen maken. Gegokt, verloren, klaar:)

@coltrui: ik verwacht remco ook niet meer in de bergen, maar als ie nog wat heeft zou ie in principe alles kunnen geven om etappe 18 of 21 een mooi resultaat neer te zetten...

Laatst gewijzigd
De Coltrui

Remco zou inderdaad misschien nog in de aanval kunnen in 18 of 21, maar ze hadden al aangegeven dat wanneer de pijp leeg zou zijn hij uit zou stappen. Ik denk dat we dit vandaag gaan horen. Bespaart weer een zorg van wel of niet opstellen.

rkmmr

Haha, herkenbaar die vrije val van procenten per etappe door het niet hebben van Bernal, nu op 92.7%. Toch wel bizar dat 1 renner zoveel verschil maakt eigenlijk, het valt wel allemaal zijn kant op nu. Zoals velen dus gegokt en verloren, al voelde het juist niet als een gok en was voor mij juist het meenemen van Bernal een gok. Anyway, iedereen die daarvoor heeft gekozen heeft de goede keuze gemaakt. Nu is het voor mij wat Scorito betreft uitzitten, hopen dat ik m'n vriendenpooltje toch nog win en toch ook wel genieten van hoe Bernal de koers helemaal naar zijn hand zet.

Laatst gewijzigd
Atapumafanclub

Hier ook een team met Bernal (92%). Tot mijn verbazing scoorde ik gister ruim bovengemiddeld en desondanks ging er een procentje van het totaal af. Het uitvallen van een goede Landa en een goede Buchmann laat zich voelen i.c.m. met de in mijn ogen toch zeker overpresterende Caruso die andere teams toch verrassend in het zadel helpt. Hoe goed of constant hij ook geweest mag zijn in het verleden: Het aantal mensen dat zijn 2e plek in de tussenstand had voorspeld is op een hand te tellen denk ik en terecht. Maakt het spel overigens natuurlijk heel erg leuk. Het niet hebben van Caruso is ook geen fout, maar gewoon inherent aan het feit dat er elk spel wel iemand komt bovendrijven die het nog beter doen dan je verwacht en soms zijn dat er zelfs twee: ik denk nu aan Cimolai die zijn geld heel erg waarmaakt.
Benieuwd naar het slot van deze week!

Westland95

Hier 93% incl. Bernal. Vooral mijn sprintteam blijkt toch wel matig te zijn. Ewan eigenlijk een miskoop, maar op voorhand vond ik Gaviria of Viviani als vervanging met daarbij nog een Cimolai of Pasqualon toch ook erg onzeker. Aanvallers hebben we het maar niet over, nog 0 punten mee gepakt.

Laatst gewijzigd
Guido Maltempi

Ik zat na etappe 13 op 89,8% en had bijna voor het eerst deze ronde de 90 aangetikt, maar de vrije val is daarna keihard ingezet. 72,6% nu en dat gaat nog verder zakken. Tot alle teams met Bernal me voorbij zijn, dan zal het wel wat stabiliseren ;)

Verkeerd gegokt met Evenepoel + Almeida, domme pech met Landa en Soler, en het onverwacht afstappen van Nizzolo was de laatste druppel. Consequent precies de verkeerde kopman kiezen in de bergritten helpt ook niet echt, maar daar zullen meer Bernal-loze teams last van hebben.

Offtopic: ik hoop vurig dat er donderdag nog een laatste aanval komt op het paars. Als Gaviria of Cimolai daar zowel de tussensprint als de etappe weet te winnen, wordt het nog heel spannend voor Sagan. De start van etappe 20, met de tussensprint na 17.5km, kan dan een ongekend spektakel worden.

Fiepke

Zonder Bernal (en zonder andere INEOS-man) sta ik nu exact op 72%. Na etappe 13, toen Nizzolo won, stond ik nog op ruim 82%. In drie etappes (met scores van 124, 35 en 187) ondergemiddeld gescoord en daarmee weggezakt.

Mas Nada

Des te knapper dat er teams zijn die zo hoog scoren zonder Bernal. Dan gaat er bij mij toch iets mis, door het hebben van Bernal kreeg ik bij Carthy de rode cijfers te zien. Dat komt omdat ik Ewan niet kon laten droppen, ondanks dat hij zou afstappen. Achteraf had ik genoegen kunnen nemen met Cimolai en een upgrade van Bilbao naar Carthy en 2,5 miljoen in de binnenzak. Kassa!

Gladiool

Hier op 96% met Bernal (en een sprintteam zonder Ewan en met Cimolai). Echter begin ik nu ook te zakken, simpelweg omdat Evenepoel er doorheen zakt. Die heeft me de eerste 2 weken ook genoeg opgeleverd, echter is mijn hele klassementsploeg weggevaagd buiten Bernal. Martin, Evenepoel, Sivakov, Masnada... Guerreiro voor de ontsnappingen.

Gouden sleutel dit spel lijkt me niet alleen Bernal te zijn, maar ook Ciccone die voor een minieme prijs erg veel binnenharkt.

KV

https://www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/bernal-voorzichtig-ondanks-dominantie-ik-voel-nog-pijn-dus-ik-moet-oppassen

En die blijft gewoon lullen over zijn rug. Zak er dan eens door gast, dan zou het tenminste geloofwaardig zijn.

De Coltrui

En dan Caruso als winnaar! Wat deed die vooraf bij de bookmakers?

Jori

Bernal is een klasse apart, zowel qua scorito als de giro zelf. Maar daardoor pakken Moscon en Ganna ook een ton punten en al helemaal Martinez. (En Puccio, Castro, Narvaez ook natuurlijk leuke punten). Met name Cimolai, maar ook Gaviria (Gaviria wel tricky of je hem goed hebt opgesteld, etappe 3, maar met name etappe 8 eigenlijk onmogelijk te voorspellen) pakten nog veel punten in de andere etappes en gezien we al veel sprintetappes hebben gehad, kunnen de sprinters i.c.m. dit soort namen dus nog een boel maskeren. En de eindafrekeniing die alles nog schever trekt, is ook nog niet geweest. En doordat Bernal ook zo duur was, kregen anderen wel eigenlijk 3 goede renners ervoor terug. Dan verliest bijv. Carthy nog erg veel per rit, maar met bijv. Merlier en Pasqualon is het verschil toch al wel teruggebracht. Wel duidelijk is dat je dus hele goede vervangers moet hebben voor die 6 miljoen.

Deze race zijn ook al veel uitvallers, wat ook veel verschillen maakt. Mijn eigen selectie is enorm geraakt in het klimgedeelte met Sivakov, Masnada, Landa, Guerreiro. Hierdoor mis ik dus ook mijn extra Ineos om terug te vechten en dus paar klimmers. Nizzolo die weggaat is ook wel pijnlijk, gezien dat eigenlijk gewoon 6 vaste punten in mijn opstelling hadden moeten worden. Verder geen Cimolai breekt ook op, omdat ik dus geen effectieve vervanger van NIzzolo heb of het moet Viviani voor 2 punten zijn en zijn sprintprestaties waren ook zeer geweldig wat hand in hand ging met veel punten. Cepeda al qua nood te vaak moeten opstellen, maar dat is hem dus niet en is dus eigenlijk een leeg plekje. Nu met Evenepoel wordt het al helemaal lastig.

Maar wel dus Bernal en dat is eigenlijk naast een mooie, maar ruwe teambalans (weinig sprinters mee en vooral via opvullers hierdoor extra ruimte in je selectie overhouden) de enige reden dat ik dus nog hoog sta, waar je normaal door de vele uitvallers wel richting de 60-70% was geschopt. Anderzijds, als Landa en met name Sivakov erin blijven is het ook alle dagen feest.

Laatst gewijzigd
Jasperdewaal11

Haha Moscon die een biertje aanneemt tijdens de klim. Ik dacht al wanneer haalt hij weer eens een streek uit!

joris dor

Zit zonder Bernal, maar met evenepoel die er door valt, op ciccone en gaviria na die nog voor wat punten kunnen zorgen vrees ik ook de dieperik in te gaan... stond voor het weekend op 96.3 en teruggevallen naar 92.8... zal ook vlug gaan deze week...

De Condor van Echt

Enkele dagen terug hadden we het over de Buienradar-metafoor. Kort gezegd: het lijkt twee uur droog te blijven, dus je gaat snel even een wandelingetje maken, en denkt na of je een paraplu moet meenemen of niet. De kans op een zware stortbui van 1,5 uur van 15mm neerslag en hagel zo groot als duiveneieren (d.w.z. een Bernal die zo ontzettend dominant is en eigenlijk al vanaf rit 4 flink in de punten rijdt) lijkt heel klein.

Iemand postte toen dit:

Probleem met veel niet Bernal teams is dat ze vaak wel een jas mee nemen (sivakov) maar geen capuchon op hun jas hebben (geen moscon b v, die prima optie was als Bernal slecht was en anders een nodige hedge met sivakov) en dat ze de ruimte van de paraplu hebben benut voor het kopen van een extra dure fancy zonnebril waarvan je weet dat ie het einde van die 2 uur niet haalt (Ewan stapte duidelijk af dus geen eindafrekening), terwijl de zon misschien af en toe door zou komen, maar je weet niet precies wanneer (sprint ie mee voor de winst of laat ie het lopen) en de alternatieve zonnebrillen (viviani, gaviria, merlier) op de momenten van zon ook relatief effectief zouden moeten zijn. Ik ben niet zo goed in beeldspraak maar het gaat om het idee. Die keuze om bernal budget in Ewan te steken snap ik persoonlijk niet.

De beeldspraak is leuk, maar ik merkte aan mezelf dat die vergelijking over die 'fancy zonnebril' als een steentje in mijn schoen voelde. Ik denk dat ik weet waarom. Voor veel niet-Bernal teams zou het best kunnen dat zij kozen tussen Bernal of Ewan. Maar dan is daar in de teambalans iets gruwelijk mis gegaan, imo. Voor mijn team is deze keuze (Bernal vs Ewan) nooit aan de orde geweest. Dus ikzelf heb zeker niet die paraplu thuisgelaten om maar die fancy zonnebril te kunnen nemen.

In mijn hoofd ging het zo. Het parcours liet zien dat er best wel wat ritten zijn die konden eindigen in een sprint, al dan niet met uitgedund peloton. Het was dus voor mij zonneklaar dat ik minimaal 6 sprinters moest meenemen, en ook niet moest beknibbelen op budget. Want de bergritten leken best kansen te bieden voor aanvallers, met alle onzekerheden van dien, alhoewel ik niet voorzag dat er zo ontzettend veel voor de vluchters zouden zijn. Daar kwamen de twijfels rondom met name REV dan nog bij. Daardoor werd inzetten op min of meer zekere sprintritten voor mij de kern van mijn strategie.

Daardoor had ik twee vraagstukken, die los van elkaar stonden.
1) Leg ik voor het ak/klimteam maar liefst 6 miljoen europunten-paaseieren in één mandje? Of ga ik spreiden?
2) Voor de sprinters zijn Sagan, Nizzolo, Merlier en een jongen van 1,5M een vaststaand gegeven. Waar ga ik de resterende 5 à 6 miljoen europunt-paaseieren dan aan uitgeven?

Vraag 1 had ik 'opgelost' (naar nu blijkt, verkeerd), door me te realiseren dat er itt tot vorig jaar, geen Etna-achtige etappe in de eerste week zat. Ware dat wel zo geweest, dan had ik Bernal normaal gesproken genomen, voor het ak (en wie weet voor plek 1/roze) in de eerste twee weken. Dan is hij eigenlijk onmisbaar. Alleen... er zat dit jaar niet zo'n rit in, maar veeleer een parcours voor punchers, aanvallers, middengebergte enzovoorts. En dat vond ik meer een QS-parcours. Hoe dat heeft uitgepakt, is hier al uitgebreid en zeer goed besproken door anderen.

Vraag 2 kostte me de meeste hoofdbrekens, omdat ik daar eigenlijk geen berekeningen, maar alleen extrapolatie vanuit het begin van dit seizoen + gevoel op kon loslaten. Er waren weinig aanknopingspunten, gelukkig was er de UAE-tour waarin ze alle drie meededen. Los van die waaieretappe kwam Viviani uit op 4, 2 en 15; Gaviria op 9, 5 en 12; Ewan 3, 12 en 1. Met de kennis achteraf is duidelijk dat Gavi + Vivi op basis van deze uitslagen in de UAE een betere keuze is dan Ewan. Maar vooraf vond ik dat niet zo vanzelfsprekend. Viviani had natuurlijk als grote pre dat hij de Giro uit rijdt, en Ewan zag ik ergens na 10 of 13 afstappen. Maar dan zou er in mijn optiek/berekening nog steeds een verschil tussen Viviani en Ewan overblijven, zeker ook omdat ik Ewan een aantal ritten in paars zag rijden, wat achteraf geen gekke aanname bleek. En dat verschil moest ik binnen mijn sprintkern oplossen. Omdat dat gat te vullen zou ik erop moeten gokken dat Gaviria op zijn fiets blijft zitten, of een andere optie nemen. Moschetti zag ik het niet doen, Vendrame gaf aan niet voor sprints te gaan, Cimolai gaf te weinig aanknopingspunten (had ik die gok maar genomen....)
Ook dat is allemaal anders uitgepakt.

Ik heb zojuist gekeken wat Bernal heeft opgebracht aan punten vs Viviani met Gaviria. Die eerste staat nu op 491, Vivi+Gavi op 235 + 236 = 471. Hieruit mag ik concluderen dat ik met mijn strategie van 'de paraplu thuislaten' best de storthagelbui van een dominante Bernal in de eerste twee weken op had kunnen vangen. Inzetten op een ruim sprintbudget was dus een goede strategie, maar ik heb flink misgetast in de afweging Ewan vs. Gavi+Vivi.

Dat neemt echter niet weg dat nu we in de derde week zijn, en de sprinters niks meer kunnen redden, de strategie om de 6 miljoen-europunteneiren in twee mandjes te leggen, helemaal verkeerd uitpakt. Voor het eerst in jaren ga ik mijn vriendenpoule verliezen, die met hun vrij smalle klimteams, maar wel met Bernal, steeds verder op me uitlopen.

Maar goed, het zij zo. Wat @ajvenema zegt (maar dan niet met 'gegokt'): Verkeerd gekozen, verloren, klaar!

Ajvenema

'@condor: haha, ja, gegokt klinkt wat meer random, maar uiteindelijk is elke keuze in scorito toch een gok. Wel een behoorlijk ‘educated gok’ in onze gevallen:) het wél nemen van Bernal was imo net zo goed een gok. Wat ook echt niet meehelpt is dat Evenepoel er echt volledig doorheen zakt, ipv netjes in de top5 rondtourt. Maar goed, alles was tot in de puntjes uitgedacht, het loopt alleen even anders. Dat voelt voor mij toch een stuk minder wrang dan wanneer je onberedeneerde, of 100% fomo keuzes maken die verkeerd uitpakken.

Ludi

'@condor: dat was ik. Het was niet vervelend bedoeld. Ik bedoelde alleen te zeggen dat Bernal niet nemen en dan Ewan (5m, nooit kopman, geen eindafrekening, zeker uitvallen, geen tijdrittruipunten) erg vreemd voelt. Voor mij in ieder geval. Mijn niet Bernal variant had dus wel 2x 3m extra genomen en cimolai/moscon en ik denk dat je dan nog niet eens zo beroerd uit zou komen. Ik heb bernal (en Evenepoel) letterlijk als 19e en 20e renner kunnen nemen door het budget en door geen ewan, Groenewegen, Dekker, ganna (oeps..) en al dat soort dure, vooraf niet erg flexibele, renners te nemen. Met de eerste 15 namen (geloof ik) had ik nog zo veel budget over dat ik letterlijk dure gokjes moest nemen.

Definitief team begon, nadat alle namen en doelen bekend waren en het team een keer helemaal leeg was gegooid, met:

Sagan
Nizzolo
Viviani
Kanter
Fiorelli

---- leken me allemaal sprint "kopmannen", merlier en complain waren nog interessant

Yates
Vlasov
Carthy
Almeida

------- leken me de meest interessante subtopprijsAKrennerd (3-4m), Landa leek me nog het interessantst

Sivakov
Ciccone
Cepeda
Fabbro

------ leken me de meest interessante klimmers (500-2.5) voor scorito, guierreiro, schulz en masnada leek me nog interessant

Cavagna
Bevin

------leken me de meest interessante goedkopere tijdrijders met "bonus", bettiol en moscon leken me nog interessant, laatste wel wat "duur" (oeps..)

En toen nog zo'n 14m over voor 5 namen. Naar m'n balans kijkend moest naar nog AK kleppers bij en wat goedkopere aanvallende / sprintende opties. Guerreiro en bettiol paste makkelijk. Dus nog 12.5m voor 3 namen. Dan volgt bernal en REV en cimolai/madnada/moscon snel. Laatste viel slecht uit. Een optie met Landa en merlier en cimolai heb ik ook overwogen zoals eerder aangegeven.

Als het budget een stuk krapper was OF als de 3m sprinters niet 40% goedkoper waren dan Ewan, was het misschien anders geweest. Een extra 67% neertellen om viviani (die zegt uit te rijden) te "upgraden" naar Ewan is dan wel heel erg gortig voor mijn gevoel. Landal upgraden naar Bernal voelde als een zeer goede investering omdat bernal: in aan merking komt voor teampunten tot en met etappe 3(mijn pijnpunt), in aanmerking komt voor witte trui EN wel vaak vooraan in de groep finisht.

La Primavera

'@Condor Kan mij helemaal vinden in veel van je keuzes en overwegingen die ik zelf ook had. Zekerheid inbouwen in het sprintteam bleek een van de lastigste opgaven van deze Giro. Dat heb je met Gavi/Vivi simpelweg niet. Ewan kon je met redelijke zekerheid van verwachten dat hij weer 1 of meerdere ritten zou winnen en 4/5 kansen op een podium plek t/m rit 13. Het presteren van Nizzolo heeft Ewan als kopman uiteindelijk overbodig gemaakt voor mij. De echte pure sprinters voor de vlakke ritten met redelijke zekerheid waren schaars. Dan is Ewan vooraf toch wel lekker.

Het Bernal-dillema heb ik geprobeerd op te lossen door Landa en Soler mee te nemen en Sivakov als extra hedge. In mijn ogen zijn zowel Landa als Soler mannen die multi-scenarioeel zijn. Klassement ruk? Dan lekker aanvallen en scoren in de derde week. Vroege exit scenario is dan jammer. Paar pagina's terug had één van jullie al een mooi betoog over waarom de huidige Maglia Rosa bezitter over presteert in de eerste twee weken. Hij had het zelf ook over dat ze eerst rustig wilden blijven ivm rug. Dan is het voor Scorito jammer dat ze zich daar niet gewoon aan houden. :)

Maarja met uitvallers: Landa, Sivakov, Soler, Guerreiro, Ewan, Merlier en Nizzolo is het allemaal heel erg mager geworden en sta ik ondertussen op 48%.. Fabbro mag het bij mij nu gaan doen als kopman in de bergen, heb toch niets te verliezen

Laatst gewijzigd
Jori

Wel benieuwd: Als het naampje boven de ronde "Vuelta" was geweest ipv "Giro", waren er dan ook zoveel sprinters meegegaan? Want in feite hebben we hier stiekem wel Vuelta-achtige praktijken met weinig sprinters die eindafrekeningspunten pakken, beperkt aantal sprintkansen en toch wel veel ritten voor de vluchters. Enige is dat het PK wordt gedomineerd door sprinters ipv ak renners.

Laatst gewijzigd
Ajvenema

Het was toch allang duidelijk dat er weinig sprinters zouden uitrijden? Ewan, nizzolo, merlier, groenewegen had ik echt niet in Milaan verwacht hoor... gaviria en viviani eigenlijk ook niet echt, maar die rijden vooralsnog beide ook niet de tour. Uiteindelijk moest je ondanks dat toch investeren in dure sprinters, maar Ewan voor dat geld was me een brug te ver.

Hebben jullie de sprint line-up van de tour al gezien? Daar heb je gewoon meer dan 20 man die top 10 kunnen rijden:)

Ludi

Als het de Vuelta was had ik nog veel zekerder bernal gepakt. En nog veel zekerder niet Ewan (buiten dat de Vuelta laatste koers is van het jaar en hij die dan mogelijk beeld uit zou rijden daar gelaten). Bernal zou dan mogelijk alle truien oprapen door de puntentelling.

Als ik naar het parkoers keek zag ik maximaal 5-6x Ewan opstel etappes, mogelijk had je hem in 3 ook opgesteld en kostte ie ook nog punten. Leek me echt een no go voor 5m aangezien ik toch altijd Sagan of nizzolo kopman zou maken en ik het totaal aantal punten van een viviani op toch "redelijk close" van Ewan zou schatten met eindafrekening erbij. Alleen in die etappe dat Sagan ongeveer de hekken in werd gedrukt pakte dat heel slecht uit (TOV Ewan).

daanbrkh

'@ajvenema
Nizzolo had ik wellicht nog wel verwacht maar voor de rest klopt jouw plaatje. Komt misschien ook wel omdat voor de pure sprinters etappe 13 de laatste kans was. Dan ga je niet doorrijden als Groenewegen, Ewan of Merlier zijnde. Dat vind ik gewoon een fout van de organisatoren.

Over de Tour gesproken, er schijnen wel 7/8 sprintkansen te zijn. Ik denk dat we dan in ieder geval allemaal wel een sprinter of 7 mee gaan nemen. Iets wat ik in de Giro en zeker Vuelta echt nooit zou doen...

1 2 ... 235 ... 263 264

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.