Team Jumbo-Visma 2022

1 2 ... 34 ... 349 350
Yeez

Giro:
Dumoulin
Foss
Bouwman
Oomen
Gesink
Dekker
Teunissen
Affini

Tour:
Roglic
Vingegaard
Kruijswijk
Kuss
Dennis
Benoot
Laporte
V Aert

kelderfan

'@Murcia
Er wordt flink geklommen in de Giro toch en dan je kun Tom beter omringen met renners, die hem kunnen helpen als er wordt geklommen. Foss kan dat werk aan en Kruijswijk doet in Italie ook goed. Dan zijn twee bergknechten geen overbodige luxe met Bouwman en ook Sam Oomen.

madeinstars

Giro:
Dumo
Foss
Oomen
Bouwman
Affini
Van Emden
Dekker/Kooij (of/of wat mij betreft)
Harper/Eenkhoorn/Hofstede/Van der Sande (die laatste naam maakt denk ik niet zoveel uit)

madeinstars

Tour:
Roglic
Vingegaard
Kuss
Kruijswijk
Dennis
Teunissen
Van Aert
Van Hooydonck/Gesink/Benoot

Ik denk overigens dat veel ploegen echt een extra kasseienman mee gaan nemen in de Tour. Daarom dek ik dat Van Hooydonck of Benoot een goede kans maken.

kelderfan

'@Yeez
Volgens mij heeft Merijn Zeeman iets gezegd over de TdF-ploeg, waarop Roglic heeft geantwoord, dat er goed moet worden gekeken naar de ondersteuning voor hem en voor Wout Van Aert. Bovendien lijkt de Giro niet zo goed voor Robert Gesink. De kou lijkt mij niet zo voor zijn botten.

Laatst gewijzigd
Anas

TJV heeft een sterke ploeg nodig in de Giro.
In tegenstelling tot de TDF-strategie. Als het doel de roze trui is, moeten ze de etappes kunnen beheersen. Carapaz, Landa, Yates zullen beperkte bergteams hebben. Met bouwman, Harper, Foss, Oomen staat het team stevig. Zeker als we kunnen voorspellen dat Dumoulin na TT of Etna in het rose staat.
Bovendien is geen enkele bergetappe langer dan 200 kilometer, geen reeks over steile wanden of passen van meer dan 2.000 meter. Het beheersen van de bergetappes zal de sleutel zijn, Das voor die redenen dat ik Kooij of Dekker niet zie in de Giro.

veld

'@maidenstairs Je neemt toch geen extra kasseienman mee voor die 40 km en daarentegen ca 1000 km omhoog! Mij dunkt dat Van Aert( daarmee heb je eigenlijk al 2 kasseienmannen) en LaPorte of Teunissen ruim voldoende is.

I Langof

'@Anas
Inderdaad, een sterke ploeg voor de interviews waarin hij klaagt over het weer en Honagaarse eten (en de daaruit voortvloeiende darmproblemen).
Hij wilde weten waar hij tussen de groote manen staat. Dus lekker met z'n tweeën met Carapaz of Nibali ontsnappen. Zonder ploeg.

Grapje terzijde. Over een week of twee weten we meer. Ik ben teleurgesteld dat Steven de leiding in Giro niet op zich mag nemen.

madeinstars

'@veld ik denk dat ploegen wel angstig zijn voor die rit. Als het een beetje nat ligt, zit een ongeluk in een heel klein hoekje. Als er dan iets met je kopman gebeurd, heb je toch echt liever een extra hardrijder van 90 kilo, dan een 5e klimknecht van 60 kilo bij je. In het geval van Jumbo kan je er zelfs aan denken om in die etappe een slagje te slaan, gezien de kwaliteiten van een Van Aert die sowieso mee gaat en een Teunissen voeg daar een Van Hooydonck aan toe en als Roglic in het wiel kan blijven zitten kan je veel andere ploegen aardig de vernieling in rijden.

Bovendien zit Jumbo ook nog met de groene droom van Van Aert. Dan kan je een extra hardrijder ook goed gebruiken.

Je wordt wel wat afhankelijker van geluk, want al je klimmers moeten wel heel en goed blijven anders wordt de spoeling snel dun, maar in theorie moet je met een bergtrein Dennis, Kruijswijk, Kuss, Vingegaard, Roglic echt wel genoeg hebben. Zeker als Van Aert dan ook wat werk op zich kan nemen. En Van Hooydonck kan dan prima de Luke Rowe rol vervullen en de eerste col voor zijn rekening nemen.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Dit is de afweging die je moet maken als ploeg nemen we een extra klimmer mee of toch die extra renner voor het wat vlakkere en heuvelwerk. Voor beide is wat te zeggen. Het is echt balanceren. Op dit moment zou ik gaan met de kennis opgedaan uit het verleden en dus er vanuit gaande dat Dennis de klimcapaciteiten kan laten zien die hij vertoonde in de Giro 1,5 jaar terug. Roglic, Vingegaard, Dennis, Kuss, Van Aert, Benoot, Van Hooydonck, Laporte. Dat lijkt me een vrij aardig uitgebalanceerde ploeg. Waarbij je dan misschien de keuze moet maken om Vingegaard eerder op te offeren dan als je zou kiezen voor bv Kruijswijk ipv een Van Hooydonck of Benoot... er vanuit gaande dus dat ze echt kiezen om voor het geel en groen te gaan. Als ze er toch word gekozen om puur voor het geel te gaan dan zou ik een extra klimmer meenemen.

Laatste man

Dumoulin was al 2 maanden bekend in de ploeg Giro, hier toen gepost. Mooie ronde voor hem.

Quesada Quesada

Leuk, het brainstormen is weer begonnen! Nog zeven nachtjes slapen, dan weten we het.

De volgende namen lijken me voor de Giro vrijwel zeker: Dumoulin, Foss, Bouwman, Affini en Van Emden. Zeer waarschijnlijk wordt Oomen daar dan als extra klimkracht (en vriend van Tom) aan toegevoegd. Als laatste namen zou ik dan gaan voor:
- Allroundknecht Harper. Reed in 2020 een zeer verdienstelijke Giro, totdat de ploeg uit de ronde stapte. Stond ook in 2021 op de initiële startlijst.
- En een naam die nog niet/nauwelijks genoemd is: Eenkhoorn. Buiten het feit dat die jongen toe is aan een grote ronde (wat overigens geen reden is om hem te selecteren) lijkt me dit ook een mooie gelegenheid om hem aan het grote ronde werk te laten proeven. Waar het er bij hem in de grote klassiekers toch telkens niet echt uitkwam, reed hij vorig jaar wél zeer verdienstelijke meerdaagse koersen. Zoals ook bergop in de ronde van Polen. Wellicht ligt in het middengebergte nog wel meer toekomst voor hem. En mocht het op knechten aankomen, kan hij dat natuurlijk ook.

De sprinters in het team, Dekker en Kooij, zou ik in 2022 lekker vertrouwen op laten doen in de kleinere koersen. Maar niet in de Giro. Daar dien ik de ploeg in de vlakke etappes meer kansen toe door erin te knallen zoals Affini vorig jaar.

Yeez

'@laatste man leuk dat je dat goed had gegokt, maar dat was niet 2 maanden bekend. Begin november worden die knopen nog niet doorgehakt

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Quesada hele pagina's zijn er afgelopen maand vol geschreven over Eenkhoorn ;)

Yeez

Volgens het Nieuwsblad is de kans 5 procent dat Wout het wk gaat rijden. Meest logische programma na het bk veldrijden:

Hoogtestage Tenerife
Omloop
Parijs-Nice
MSR
E3
Gent
RVV
Roubaix

Geen Strade voor Wout dus. Benoot zou de Strade en Tirreno rijden (met Dumoulin??)

Laatst gewijzigd
Leendert82

Wat is het voorjaars plan Wout van Aert nieuwsblad +

Scenario 1: Vierde wereldtitel?

Ploegstage (10/1 - 21/1) - Cross in Hamme (22/1) - Cross in Hoogerheide (23/1) - WK in Fayetteville (30/1) - Eén week rust - Drie weken hoogtestage in Tenerife - voorjaar vanaf maart.

Onze prognose: 5%

In de media is de eventuele deelname van Wout van Aert aan het WK veldrijden de hamvraag van de voorbije twee weken. Binnen zijn entourage en binnen Jumbo-Visma wordt echter nauwelijks over dat WK gepraat. Trainer Marc Lamberts gaf al in september een negatief advies, omdat de jetlag niet bevorderlijk is voor het voorjaar op de weg. De Belgische delegatie vertrekt op maandag 24 januari naar Amerika en zet op dinsdag 1 februari weer voet aan wal in Zaventem. Dat betekent dus minder rust en een groot verlies aan trainingsprikkels.

In het oorspronkelijke plan van Van Aert stond het WK niet op de planning, maar gezien de hoogvorm en puike prestaties lijkt een vierde regenboogtrui bij de profs binnen handbereik. Bondscoach Sven Vanthourenhout drijft echter niet mee op die golf van enthousiasme: “Ik ga ervan uit dat Wout past voor het WK. Ik houd nog één plek open, voor het geval hij tóch mee wil, maar op dit moment is dat niet zo. Ik zie dat eerlijk gezegd ook niet veranderen.”

Bij Jumbo-Visma geven ze Van Aert het laatste woord in deze discussie. “De beslissing over het WK nemen we volgende week, maar het BK is de belangrijkste wedstrijd voor Wout in deze crosscampagne”, aldus sportief manager Merijn Zeeman. Als Van Aert alsnog naar het WK gaat, is dat omdat hij die beslissing na het BK heeft genomen.

Scenario 2: Traditionele Italiaanse campagne

Ploegstage (10/1 - 21/1) - Eén week rust - Drie weken hoogtestage in Tenerife - Omloop Het Nieuwsblad (26/1) - Strade Bianche (5/3) - Tirreno-Adriatico (9/3 - 15/3) - Milaan-Sanremo (19/3) - E3 Harelbeke (25/3) - Gent-Wevelgem (27/3) - Ronde van Vlaanderen (3/4)

Onze prognose: 40%

Als Van Aert zoals verwacht past voor het WK, is het BK zijn laatste cross van deze winter. Maandag vertrekt hij op ploegstage naar Spanje, om nadien een korte rustpauze in te lassen alvorens drie weken op hoogtestage naar Tenerife te trekken. Die hoogtestage zou al midden februari achter de rug zijn, waardoor Van Aert in tegenstelling tot vorig jaar zou starten in de Omloop Het Nieuwsblad op 26 februari. “Als Wout het WK niet rijdt, is het een mogelijkheid dat hij wel de Omloop rijdt”, laat Zeeman nog niet helemaal in zijn kaarten kijken.

Wel al zeker: Jumbo-Visma rijdt voor het eerst sinds 2019 een volledig openingsweekend. De voorbije twee jaar gaf de ploeg verstek voor Kuurne-Brussel-Kuurne. “Kuurne staat dit jaar wel op ons programma, omdat onze voorjaarskern met Benoot, Laporte en Van Der Sande een pak breder is geworden”, vervolgt Zeeman. “We willen dat elke renner dat weekend minimaal één koersdag in de benen kan hebben.”

Jumbo-Visma is van plan om haar voorjaarskern zo veel mogelijk bij elkaar te houden. “Dat doen we al op Tenerife en nadien in het openingsweekend, maar ook tijdens Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice, al zullen we onze twee voorjaarskopmannen Wout en Tiesj daar wel uit elkaar halen”, aldus Zeeman.

Scenario 3: Parijs-Nice voor extra rust

Ploegstage (10/1 - 21/1) - Eén week rust - Drie weken hoogtestage in Tenerife - Omloop Het Nieuwsblad (26/1) - Parijs-Nice (6/3 - 13/3) - Milaan-Sanremo (19/3) - E3 Harelbeke (25/3) - Gent-Wevelgem (27/3) - Ronde van Vlaanderen (3/4)

Onze prognose: 55%

Benoot reed de voorbije twee jaar Parijs-Nice, terwijl Van Aert al vier jaar op rij scoorde in Strade Bianche (één keer winst, twee keer derde en een keer vierde) en daar vorig jaar ook nog de Tirreno aan toevoegde. De kans is groot dat die rollen dit jaar omgedraaid worden. Gevraagd naar de zekerheden in het wegprogramma van Van Aert is Zeeman formee.: “De drie monumenten: Milaan-Sanremo, de Ronde van Vlaanderen en Roubaix”, klinkt het. “Daartussen zijn ook Harelbeke en Gent-Wevelgem twee belangrijke wedstrijden die we willen winnen.”
De Strade Bianche ontbreekt in het lijstje. “Klopt. Dat is geen wedstrijd meer die in het bovenstaande lijstje van Wout hoort, want de datum ligt moeilijk als je ook nog top wil zijn in Roubaix.”

Nochtans was de Strade Bianche de voorbije jaren een van de koersen bij uitstek voor Van Aert.
“Ik zeg niet dat Wout de Strade niet zal rijden. Dat maken we pas volgende week bekend. Maar in topsport moet je constant op zoek naar verbetering en daarbij niet altijd dezelfde paden bewandelen. Het is ons de voorbije jaren nog niet gelukt om met Wout de Ronde of Roubaix te winnen, dus misschien moeten we eens een andere steen omkeren en de aanloop anders aanpakken”, aldus Zeeman.

Benoot naar de Strade en de Tirreno, en Van Aert die debuteert in Parijs-Nice? Als het zo is, zal Van Aert geen klassement nastreven in de Koers naar de Zon, maar er enkele ritten uitpikken. Vorig jaar ging hij er elke dag voluit en kwam hij nadien tekort in de Ronde van Vlaanderen. Er wordt in dit geval dus voluit gekozen voor extra rust. Dat deed Van Aert overigens ook al in de aanloop naar dit crossseizoen, met resultaat.

Quesada Quesada

Of scenario 2 minus Omloop het Nieuwsblad. Dan heb je die extra week rust ook.

Anas

'@Leendert83 bedankt voor de details.
Vraag: Als ik het goed begrijp, gaat het team na de teamstage in Alicante direct voor 3 weken naar Sierra Nevada?

Yeez

'@anas. Nee altijd begin tot eind feb. Die stage is overigens op de teide in tenerife, niet op de sierra nevada

Laatst gewijzigd
SolitaryShell

't Is in ieder geval duidelijk dat ze niet per se met de deftigste klimploeg de Tour hoeven aan te vangen. INEOS en Movistar gaan toch sowieso wel rijden. Dus dan is er best ruimte voor een extra bonkig type.

Yeez

Op de parcourspresentatie van Parijs-Nice bevestigd ASO baas Prudhomme dat Roglic in 2022 weer aan de start staat. Lijkt er dus op dat we Roglic, Van Aert en Laporte al kunnen invullen.

kelderfan

'@Yeez
Dat zie ik ook zo. Na 't debacle vorig seizoen wil Roglic natuurlijk een sterkere ondersteuning in de koers naar de zon.
Ik schat in dat Roglic, met Van Aert, Laporte, Teunissen, Gesink, Kuss en Vingegaard zal starten in die koers.

tdola

T lag afgelopen seizoen niet aan de ondersteuning, maar de valpartijen laatste etappe. Toen bora ging rijden, en andere teams mee gingen rijden, was tjv kansloos om roglic terug te brengen (met kruijswijk, Bennett, oomen, emden, martin en hofstede, waarbij die 1e 3 er nog laatst bij waren in mijn gedachten).

Als roglic niet gevallen was, dan had hij relatief makkelijk gewonnen wrs.

Helaas weer geen ttt in tirreno trouwens. Was leuk geweest, maar zit er de laatste jaren al niet meer in.

KJP

Ik verwacht eigenlijk dat als Kuss wederom de Tour doet, dat hij pas vanaf de Dauphine zal aansluiten bij Roglic en tot die tijd met o.a. Catalonie en programma met eigen kansen krijgt.

Die gozer is inmiddels gewoon de allerbeste knecht van het hele peloton, maar heeft ook wel degelijk de ambitie om te kijken waar hij zelf naartoe kan groeien. Ze gaan hem bij Jumbo dus echt wel de kans geven zich te tonen in rondes van een week. Zeker omdat Roglic ook zonder Kuss aan zijn zijde rondes als Parijs-Nice normaal gesproken gewoon dik als topfavoriet start.

ghostwriter

Turn page

Okay dat werkte niet...

Laatst gewijzigd
1 2 ... 34 ... 349 350

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.