Scorito - Giro d’Italia 2022

1 2 ... 184 ... 197 198
rbc1912

Nou zeg. Het houdt maar niet op. De top 100 binnengeslopen. Plekje 90 is nu mijn deel :)

Daan Brakenhoff

Buitrago… verder ook veel gedaald vandaag. Morgen maar lekker sprinten!

ditisdavid

Een groot deel van de etappe gedacht dat dit een tweede slechte dag op rij ging worden, maar de vervelende renners in de vlucht vielen bijna allemaal tegen, Van der Poel werd toch nog ingelopen, Martin, Valter en Fortunato sprokkelden alledrie punten en ik heb nog Landa. Resultaat: 0.6% gestegen en op precies 99%. Wel een hele rare ronde om te voorspellen met het beroerde klassementsveld dat in de breedte is overgebleven, nog net niet zo bizar als 2020, maar ik kan niet ontkennen dat je meer geluk dan gemiddeld nodig hebt deze keer. (Anderzijds wel Yates, Lopez, Bardet en Girmay in de ploeg dus qua dure uitvallers sta ik nog vrij hoog).

wielergekkie

Ik ben wel erg benieuwd naar wie nou daadwerkelijk Hindley en/of Landa heeft, die ook nog redelijk hoog staat, top 90% bijvoorbeeld. Ik weet dat Landa door 25% is gekozen, Hindley door 12%. Maar kan me voorstellen dat hier veel mensen tussen zitten die lager staan dan 90%.

Eddix

Ik heb geen Hindley of Landa, maar ben wel naar plek 7 gestegen in de Wielerflits Forum Poule. Het wordt wel huilen als ik straks in de eind afrekening ineens weer 50 plekken zak haha!

Ik keek een beetje rond maar veel mensen met Hindley en Landa hebben ingeleverd op het sprintteam...

Laatst gewijzigd
rbc1912

'@Karstboy: ik heb Hindley en sta op 99,7%. Geen Landa

rbc1912

Ik heb bezuinigd op Yates, want die vertrouw ik niet. Verder ook puntenkanonnen Carapaz, Kämna, Van der Poel en Albanese.
Sprintteam met Cav, Gav, Démare en Bauhaus
Maar ook miskopen als MAL en Foss

ditisdavid

'@Karstboy
Ik had de vijf duurste klassementsrenners + Bardet mee, maar ook een sprintteam van Démare, Gaviria, Bauhaus, Girmay, Consonni, Albanese en Theuns + VdP en Oldani voor meer gereduceerde sprints, en vervolgens nog Martin, Kämna, Sobrero, Valter en Fortunato om de boel rond te krijgen. Die laatste twee hadden dus veel beter gekund, met name dit doet nu heel veel pijn:

8. Fortunato
Het was hem of Hirt, uiteindelijk een muntje opgegooid voor dit plekje.

Valt dat muntje de andere kant op dan was het gouden bekertje inmiddels bijna zeker geweest, nu sta ik dus op het randje. Desondanks was het dus echt wel mogelijk Landa én VdP én een mooi sprintteam te hebben.

groppiestan

'@karstboy, ik heb zowel hindley als landa. Sta op 99,9% mede dankzij de 2.

KV

Wow. 99,9 en deze 2 hebben. Dan kan je ganse boeltje winnen toch?

Ik sta nu op plek 43 (99.8) maar zonder die 2 dus zal nog serieus zakken met eindafrekening. 4de gouden bekertje zal hopelijk wel binnen zijn.

Fredette

Zullen we morgen afspreken dat het een massasprint wordt en Demare wint? Wie weet zit er dan nog een bekertje in voor mij 😀

nasibal

Overigens staat Landa momenteel 'pas' op 178 punten, op een momenteel 18e plek in de scoritpuntenlijst. Vermoed dat hij met eindafrekening op een punt of 300 gaat uitkomen, en daarvoor moeten de laatste 2 bergetappes eigenlijk wel naar de favorieten gaan (of slechts een klein aantal vluchters voorop hebben)

Dat maakt Landa deze Giro natuurlijk een prima pick, de redenatie achter de keuze om géén Landa te nemen is denk ik inhoudelijk nog steeds gegrond. Landa brengt niets extra's dan puur klimmen en zal niet vaak vooraan een groepje eindigen. Had vandaag op z'n best 5e kunnen worden, wordt 10e. Nu weten we natuurlijk niet zeker hoe een Yates, Kelderman Bardet en MAL hier in goede doen gereden zouden hebben en Hindley had ook zomaar minder kunnen presteren. Maar als die namen en Landa exact aan elkaar gewaagd waren geweest (wat obv het verleden niet onrealistisch is) weet ik wél zeker dat het juist Landa plekken in de daguitslagen én het AK gescheeld had. Daarnaast had Landa ook zomaar weer één van die pechnamen kunnen zijn. Heeft al 2 keer op de grond gelegen deze Giro en dan dat akkefietje met Bilbao nog. Maargoed, hij is niet één van die namen vooralsnog.

Al met al denk ik dus dat Landa hier op het niveau rijdt wat je van hem mag verwachten (dus zeker niet weg te zetten als verrassing, dat zou hem tekort doen) en dat het een prima pick is, maar dat hij hier niemands 'ongelijk' bewijst. Hij doet denk ik precies wat de meeste niet-pickers vooraf ingeschat hadden, alleen zitten er door omstandigheden wat minder jongens jongens voor.

Ook dát was natuurlijk 'gewoon' een mogelijk scenario vooraf waar je op in had kunnen spelen. Het is niet of Landa niets kan, ik denk dat het een van de beste klimmers van het peloton is, maar het is scoritotechnisch 9 van de 10 keer gewoon niet zo'n aantrekkelijke keuze. De mensen die vooraf die keuze hebben durven maken plukken daar nu een keer de vruchten ipv de tranen van. Wat mij betreft verdiend en niets op aan te merken. Maar Laten we niet gaan doen alsof er hiermee iets aan de scoritostatus van Landa verandert :)

Laatst gewijzigd
rbc1912

'@Fredette: ik wil dat best met je afspreken hoor ;)

vevie

Eens over Landa. Is een van de beste AK-mannen bergop, maar qua Scorito punten vertaald zich dat nooit echt. Hij zit idd vaak rond de 250-300 punten. Je weet dus wat je krijgt met Landa. Iemand die altijd mee doet voor top 5, mits in goede vorm en zonder valpartij. Daarvoor kies ik eigenlijk altijd renners als Lopez en Landa. Er overkomt ze, zo lijkt het, vaker wel iets dan niet maar koersen attractief en doen anders altijd mee voor de top 5. Soms moet het, zoals dit keer met Landa, ook een beetje goed vallen en dan zit podium of meer erin.

Qua Scorito punten: wat dat betreft is Hindley, voor de toekomst, toch een goede pick omdat hij toch een punch heeft en rap kan aankomen. Ik zou echter liegen als ik zou zeggen dat ik had verwacht dat hij hier zou bevestigen. Vreemd, want in principe was hij op voorhand qua potentieel beter te verdedigen dan een Ciccone die ik wel heb geselecteerd. Ciccone is goed, maar lijkt toch niet constant genoeg om echt drie weken te vechten voor het AK. Wellicht hier en daar een uitschieter, maar of we Ciccone de komende jaren geregeld top 10 zien rijden in een GT? Dunno. Dat zie ik Hindley nu, eerlijk gezegd, wel doen. Die bewijst nu het gewoon goed op te kunnen nemen tegen alle AK-mannen die niet Pogacar of Roglic heten.

Laatst gewijzigd
nasibal

Vreemd, want in principe was hij op voorhand qua potentieel beter te verdedigen dan een Ciccone die ik wel heb geselecteerd

Hmm, moeilijke uitspraak. Als je qua potentieel bedoeld: "Potentieel om een AK te rijden", dan ben ik het absoluut met je eens. Als je bedoelt 'potentieel op scoritopunten' dan minder. Ik dacht zelf welliswaar dat Hindley de beste Bora renner zou kunnen gaan zijn, maar de vraag is hoe dat uitpakt. Zijn Kelderman en Buchman op zowel de Etna en de Blockhaus nog goed, dan had 'knecht' Hindley daar na z'n werk uit kunnen bollen en minuten verliezen. Dan was het vervolgens heel anders verlopen. Beetje zoals Koentje, die mogelijk gewoon klassement (top 15) had kunnen rijden als ze daar direct vanaf het begin voor waren gegaan, maar nu op de Etna al gelijk op 5,5 minuten binnenkomt. Bouwman heeft vervolgens geen kopman waar hij voor moet gaan knechten, maar Hindley had gewoon in de huidige Kelderman rol terecht kunnen komen.

Ciccone had van al die dingen geen last. Die had sowieso alle vrijheid om te gaan doen wat hij wilde en had linksom of rechtsom vele mogelijkheden om punten te harken. Als het een AK zou worden zou het ook gelijk een goed AK zijn en anders wist je vrij zeker dat hij meerdere keren in een succesvolle aanval zou zitten. Het vervelende is dat nu blijkt dat hij voor béide de benen niet heeft. Had ook zomaar andersom kunnen zijn: Ciccone wel prima benen en Hndley minder goed. Al moet ik wel bekennen dat de kans op slechte benen bij Ciccone vooraf misschien groter was dan bij Hindley.

Qua 'context' denk ik dat vooraf het potentieel van Ciccone nog steeds beter was dan dat van Hindley. Zelfs als Hindley bij Bora dezelfde situatie had gehad als Ciccone zou ik nog de potentie van Ciccone hoger hebben geschat. Maar dat is vooral omdat ik Hindley minder makkelijk de schakel naar dagelijks aanvallen had zien maken dan Ciccone. Overigens is dat puur gevoelsmatig, bewijs heb ik daar niet voor.

Ciccone is goed, maar lijkt toch niet constant genoeg om echt drie weken te vechten voor het AK. Wellicht hier en daar een uitschieter, maar of we Ciccone de komende jaren geregeld top 10 zien rijden in een GT? Dunno

Dat denk ik inderdaad niet, wat hem in de toekomst voor 2 miljoen geen beste pick gaat maken. Er zullen immers altijd Martins en Kamna's tussen zitten die voor minder geld hetzelfde doen. Het verschil deze specifieke Giro was dat er voor Ciccone nog een kansJE op een top 5-10 plek was.

Dat zie ik Hindley nu, eerlijk gezegd, wel doen. Die bewijst nu het gewoon goed op te kunnen nemen tegen alle AK-mannen die niet Pogacar of Roglic heten.

Eens. Al ben ik wel benieuwd hoe een MAL, Yates en Bardet zich tot Hindley en Landa verhouden hadden. Met andere woorden: zitten Landa en Hindley op het niveau Carapaz, of Carapaz momenteel op het niveau Landa en Hindley? Je kan denken dat Landa en Hindley heel goed rijden omdat ze Carapaz kunnen volgen, maar misschien is Carapaz effectief wel minder goed dan we denken. Met een 'normale' Bardet, Yates en MAL hadden we daar een beter beeld van gekregen.

Zadelpen

Wat dat betreft heeft Landa veel weg van team Zadelpen. Kwa talent is er bijna geen gelijke te vinden. Louter domme pech heeft te vaak doorkruisd waar zij recht op hebben. Deze heerlijke Italiaanse rittenreeks blijkt echter alles anders.

Inmiddels aangekomen in het sagittale peletonsdeel strijden wij apetrots door het gelaarsde land. Dit is ons moment, man... ik schiet bijna vol. Un unicum speciále. La ciliegina sulla torta!

Team Reggisella diventa il migliore del mondo!

Behatzailea

La ciliegina sulla torta. Dat tovert een glimlach op mijn gezicht. Thanks!

Witte Willem

'@nasibal Wel eens met je verhaal over Landa. Ik heb hem eigenlijk bijna nooit in mijn team omdat hij meestal achterin de groep der favorieten over de finish komt. Op het podium eindigen met minder dan 300 punten is moeilijk, maar Landa kan het. Hij staat na zo'n tijdrit ook altijd heel lang buiten de top 5 waardoor hij veel bonuspunten mis loopt.

Doordat er weinig zekere klassementsrenners aan de start stonden heb ik hem dit keer toch meegenomen. Naast Carapaz, Bardet, Almeida en Yates zag ik weinig mensen voor een podium komen. Bij een Landa en MAL weet je in ieder geval wel dat als ze hem uitrijden ze eigenlijk altijd goed in de top 10 rijden en wellicht richting podium kunnen als alles mee zit.

Daarnaast waren er flink wat mannen voor 2 / 2,5 miljoen die wellicht konden verrassen. Dat Hindley de verrassing ging zijn had ik echt totaal niet aan zien komen. Ik vind het sowieso tricky met 3 van dat soort renners in een ploeg waarbij je vooraf nog niet weet voor wie er gereden gaat worden. Maar knap wat die jongen laat zien zeg!

nasibal

'@Witte Willem

Helemaal eens. Ook met je tweede alinea. Dat leek me deze Giro de reden om óf MAL óf Landa mee te nemen. Dit keer is het Landa die aan het langste eind trekt, en dat eind is ook nog eens wat langer dan normaal. Prima, verdient hij ook wel. Mooie renner.

Daan Brakenhoff

Hier ook MAL ipv Landa gekozen. Grootste reden de 500k die het scheelde tussen de twee. Mits beide fit zijn denk ik dat ze aan elkaar gewaagd zijn bergop, maar dat Landa iets consistenter is en MAL iets ‘punchier’. Landa wel veel pech de laatste jaren (MAL eigenlijk ook als ik het zo bekijk), dat was voor mij ook een van de redenen om hem niet te kiezen. Toch zal Landa niet essentieel gaan zijn voor een goud bekertje, het zou zeker helpen als je hem nu in je team hebt zitten maar zonder Landa is het nog wel te doen.

Alleen zonder Landa én Hindley wordt het wel steeds lastiger zo. Eerlijk gezegd had ik Hindley vooraf niet echt overwogen. Hij heeft mij niet echt kunnen overtuigen afgelopen twee jaar (in ieder geval niet zover dat hij nu op dit niveau zou zitten). En je krijgt bij hem geen ‘bonus’ punten van een tijdrit, jongeren klassement of voor zijn ‘punch’ (terwijl hij toch aardig rap is). Daarom vond ik vooraf de optie Ciccone (mocht AK niet lukken aanvallen (bollen)), of 500k duurder de optie Bardet (die in mijn ogen meer bewezen had afgelopen jaar, en het ook heel goed deed tot zijn uitvallen) een zekerdere keuze. Maar wat je nu gaat zien is dat Hindley gewoon een punt of 450-500 gaat pakken. En zijn er van die 12% (pickrate) niet gewoon een paar procent die van de rest ook een erg goed team hebben. Dan wordt de kans op een gouden beker wel snel een stuk kleiner, zeker als veel dure klimmers uit/tegenvallen. Dan kan je nog Kämna, Albanese, Démare etc hebben. Maar Hindley gaat met zijn pickrate wel echt voor een groot verschil zorgen.

Morgen hopelijk gewoon sprinten, ik twijfel nog of ik MvdP durf te banken morgen. Zo’n laatste sprintkans in de derde week eindigt toch wel vaak in een vlucht, en Matje zit dagelijks mee. Ik ben blij als we gefinished zijn, nu al 2 dagen op rij aan het zakken, het bekertje glipt uit mijn handen…

KV

In hetzelfde schuitje als Daan. Zo heb ik iemand in mijn subpoule die nu 400 punten achter mij staat (bv geen Alba/Kämna/Theuns) en staat daarmee op 89,5% maar die heeft Hindley/Landa én Ciccone. Ook nog Valter/Foss/Ulissi waardoor dit wel een heel zware eindafrekening wordt van zo’n 200 punten verschil met mijn team. Foss kan daarnaast ook nog veel punten in de tijdrit nemen.

Echt geen idee dus wat het percentage cijfertje zal doen na de afrekening maar het staat me niet aan :-)

Hopelijk dus vandaag lekker sprinten en morgen grote kopgroep met enkele van mijn 2de rangs AK mannen. Maar zaterdag kan toch bijna niet anders dan een echte AK dag worden vrees ik.

Laatst gewijzigd
Witte Willem

'@Daan Brakenhoff niet helemaal eens dat het zo lastig is zonder Hindley en Landa. Iedereen mist wel een aantal toppers, het gaat er alleen om dat je een goed alternatief hebt in de etappes waarin ze scoren.

De afgelopen etappes had je bijvoorbeeld flink kunnen scoren met Hirt. Als je hem hebt ipv Hindley dan heb je nog weinig punten gemist en voel je het mogelijk vooral in de eindafrekening. Daarnaast zijn de percentages laag dus veel concurrenten van je zullen ook 1 van deze 2 missen.

Ik heb Landa wel, maar zit straks wel met een eindafrekening zonder Ciccone en Cavendish…

En de dagopstelling en kopman keuze maken natuurlijk ook enorme verschillen!

wielergekkie

'@KV de kans is zeker groot dat je nog ingehaald word door mensen die Landa en Hindley hebben, als ze daarnaast wel Carapaz, Almeida, Demare hebben. De vraag is echter wel hoeveel mensen staan binnen een range die jou in kunnen halen, die al deze renners hebben. Ik denk dat dit weinig mensen zijn.

En als je nu een aardige voorsprong hebt zul je een Landa of Hindley wel op kunnen vangen lijkt mij.

wielergekkie

Over de etappe va vandaag; hopelijk word het gewoon een massasprint. Deze mannen mogen het gaan doen:

Demare (c)
Cav
Gaviria
Consonni
Albanese
Theuns
Valter
Almeida
Carapaz

KV

'@Karstboy
Klopt zeker wat je zegt. Die specifieke kerel uit mijn subpoule heeft inderdaad ook nog Car, Almeida, Demare en zelfs ook Cavendish en Gaviria.

Wat ik dus wou zeggen is dat ik dus vooral hoop dat er niet veel gelijkaardige teams bestaan die nu bv op 95% of meer staan, want normaal gezien moet ik hem (die op 89.5 staat) wel kunnen afhouden als het vandaag sprint is en morgen grote kopgroep...

1 2 ... 184 ... 197 198

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.