Scorito - Giro d’Italia 2022

1 2 ... 195 196 197 198
Don Gielius

Ik ben doorgaans niet de persoon van de lange betogen, of die even achteraf zijn punten komt vermelden (die toch niemand boeien), maar zou wel graag inpikken op wat eerdere discussies hier zonder iedereen 1 op 1 te quoten.

- Jai Hindley. Natuurlijk waren er redenen om hem niet te nemen. Vele ervan al genoemd in een post van nasibal. Toch waren er ook signalen eerder op het seizoen dat hij weer tegen het niveau van 2020 aanzat en leek het mij ook een prima te rechtvaardigen keuze. Dat hij wint is een niet te voorzien scenario wat hem tot een onmisbaare renner heeft gemaakt. Leuke meevaller. Maar als Hindley 5e werd met de helft van de punten, was ik ook perfect tevreden geweest. Hij kostte tennslotte maar 2m. Heb er ook aan getwijfeld door ziekte en het feit of hij geen soort Buchmann ronde zou rijden met Kelderman als kopman. Echter na het klassiekerspel geoordeeld dat je maar beter al op voorhand een weekje ziek kan geweest zijn dan tijdens het spel (hallo Bardet) en dat Kelderman sinds eind vorig jaar ook alleen maar van val naar val gaat dus waarschijnlijk niet zijn beste niveau zou halen. Laat me daar nog aan toevoegen, hoeveel van de kenners die hem niet hadden, zaten wel met Tom Dumoulin? Dat lijkt me een veel relevantere vraag dan of je Hindley daadwerkelijk podium zag rijden. Eentje waar ik eigenlijk alleen emotionele argumenten voor zie en weinig rationele.

- "Simon Yates niet nemen is een wilde gok." Uiteindelijk komen teams die alle dure toppers erin klikken, ook altijd te kort. Je neemt van de dure renners wie je op voorhand podium ziet rijden of op een andere manier veel punten ziet halen. Ik had zelf een podium Carapaz Almeida López voor ogen dus ik deed het zonder Yates. Voor het eerst eigenlijk, want ik heb hem altijd gehad wanneer hij voor een klassement ging, al sinds die eerste Vuelta dat hij 8e ofzo werd. Maar de laatste jaren meer en meer teleurgesteld. Giro 2019 zwak, giro 2020 pech met Corona, giro 2021 meer in een soort Landa rol dan echt de puncheur van in zijn beginjaren. Ook dit jaar gaf hij aan "de koers op zich te laten afkomen" dus ik zag weer hetzelfde gebeuren als vorig jaar, voornamelijk volgen om dan ergens 3 tot 5 te worden. Dat hij uitvalt en maar 160 punten scoort is een enorme meevaller, te meer omdat ik zelf met Lopez en Bardet zat. Had hij gewoon zijn ronde gereden en 250-300 punten gehaald had ik er nog steeds mee kunnen leven dat ik hem niet had. Het blijft een gok in die zin dat je gezien bent als hij toch mee doet voor winst. Ik dacht na de TT en opgeven López inderdaad dat mijn poule rijp was voor de vuilbak. Maar een wilde gok van het niveau Roglic thuis laten, dat vind ik geen terechte analyse.

- mvdp. Zeer weinig aan toe te voegen, behalve dan dat het op voorhand toch te bedenken was dat je hem zeker in de eerste tijdrit kon cappen in dit peloton? Snap verder de discussie en eenieders keuze. Gisteren zag ik als pure bonus waar ik zelf ook niet op berekend had.

- de eeuwige discussie over wat nu de juiste verhouding was en wie onmisbaar was. Ik durf stellen dat deze ronde de sleutel tot succes was om meer 750k renners te nemen dan wat je normaal zou doen. Achteraf gezien had ik er prima 8 kunnen hebben. Normaal heb ik er altijd 2 of 4, deze keer uitzonderlijk 6. Op voorhand daar ook even over via DM nasibal zijn visie gevraagd omdat ik zijn onderbouwde argumentering altijd zeer waardeer. Hij vond met name Schmid 250k te duur omdat hij anders nog een extra 750k zou moeten nemen. Ik was daar gelukkig niet van overtuigd en ben zeer tevreden met de koopjes deze ronde. Uiteraard is dit elke ronde anders, maar het zou me verwonderen dat indien Starlynk ons nog eens verwend met het ideale team, dit team niet gewoon een massa rest budget heeft.

Tot slot wil ik graag @arjenzvob nog benoemen tot revelatie van deze Giro. Ik heb je jaren een zeer vervelend persoon gevonden en altijd moeten lachen als iemand je weer arjenzuur noemde. Deze ronde vond ik je echter een grote meerwaarde voor dit forum en ik gun je dat ook van harte het Etna succes met Kamna en de geldprijs die je won bij een ander spel.

Ook zonder veel bij te dragen weer genoten van dit forum, behalve dan naar traditie de dagen voor de deadline wanneer alle onzinvragen opduiken. Tot bij de tour!

Hier nog mijn team voor wie het zich na deze post toch zou afvragen :
Carapaz - Almeida - MA López - Bardet - Hindley - Ciccone - Martin - Arensman - mvdp - Girmay - Valderde - Schmid - Albanese - Valter - Démare - Cavendish - Nizzolo - Gaviria - Theuns - Mareczko. Zeer boven verwachting gepresteerd door enkele enorme meevallers, maar denk dat het ook in een normaal scénario best OK was gegaan. Zelfs zonder Kamna.

Edd1e

Top 275 heeft inderdaad een bekertje, maar waarom nummer 276 en 277 niet terwijl ze hetzelfde puntenaantal als 275 hebben, zit weinig logica in..

ronvisser

'@Edd1e Oef, ik zie dat nu pas. Ik ben dus 277e geworden. Ben niet zo bezig met die bekertjes, maar baalde toch wel dat ik met 98,9% zo dichtbij was. Blijk ik gewoon evenveel punten te hebben als de laatste speler die ook 5.039 punten heeft behaald. Ik ga Scorito hier toch even over berichten.

KV

Je hebt je naam als “Eeuwige tweede” wel niet gestolen zo :-)

Ben wel benieuwd wat ze daarop zullen zeggen dan.

pirazzi

Het zal een getalskwestie zijn. 275 is 1,049% van 26212.
276 is 1,052% van 26212. Dat is bij afronding 1,1% dus dan is je score beter dan 98,9%. Daarom heeft maar 1 van de drie met 5039 punten een gouden bekertje en de andere twee zilver.

Laatst gewijzigd
Ketjap Manis

Rekenkundig zal het vast allemaal kloppen. Maar bij hetzelfde aantal punten zegt mijn morele kompas toch allemaal een gouden beker. Benieuwd wat ze zeggen.

Behatzailea

Even iets anders. Ik ben bang dat we Landa nooit een ronde van drie weken zien winnen. Dit was toch wel dé kans vanwege de weinige tt-kilometers (en tegenstand), maar zelfs dan verliest hij nog minuten. Erg spijtig.

Guido Maltempi

Bescheidenheid siert de mens @Don Gielius. Zo'n heel betoog typen zonder uberhaupt te vermelden dat je 5de overall bent geworden. Mooi team!

Flash de Ciclismo

ik wil iedereen bedanken voor alle tips, hersenspinsels en discussies. Uiteindelijk geeindigd op 91.1% dus een mooi duimpje erbij op de CV van Scorito. Toch een mooie score als ik kijk naar het rijtje uitvallers: Almeida, Yates (blijft een risico), Dumoulin (keuze op hoop), Bardat (erg jammer), Girmay, MAL (blijft ook een risico) en Tratnik. Plus dit jaar twee mooie typische Wielerflts parels mogen volgen: Sjkelmose & Gall. Voor hun waarde toch een mooi puntaantal opgeleverd (integenstelling tot Cepeda ;-)). Bedankt en tot de Tour!

Ab Normaal

Meld me hier ook na lange tijd maar weer eens.
Geeindigd op 99,5%.
Enorm bijzonder omdat ik zelfs tijdens bergetappes sprinters moest opstellen en toch iedere dag steeg.
Dat geeft wel aan dat iedereen met dezelfde uitvallers zat.

Sinds een jaar bemoei ik me nauwelijks meer met de discussie hier. Uiteindelijk laten we ons toch vaak door elkaar beïnvloeden en daardoor heb ik nog wel eens een wisseltje toegepast waar ik enorm vaal spijt van kreeg.
Ik ga liever ten onder met mijn eigen keuzes dan met die van anderen.

Ik volg het wielrennen op de voet en weet vaak wel wie ik wel en wie ik niet moet opstellen dus is het meer op mijn eigen judgement vertrouwen.
Dat kan ik meerdere mensen aanraden.
En hou je selectie of je vraagstukken dan aan tegen mensen die er objectief tegenaan kijken.
Ik ben bijvoorbeeld geen Bilbao fan, maar hij is vaak wel een puntenpakker gebleken in de Giro. Bij mij dus zonder enige twijfel meegegaan. Had ik me hier misschien door laten beïnvloeden. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden.

Succes allemaal in de Tour.

Jasperdewaal11

Ag 67,2% geëindigd het klapte allemaal in elkaar. Giro ook traditie getrouw mijn slechtste ronde van het jaar.
Nu berusting en op naar een Tour dan maar. Chapeau voor iedereen met de hoge scores & bekertjes!

Reus

Het was me een vreemde Scorito-Giro.
Terwijl ik met 3 kiddos door Legoland banjerde op de eerste vrijdag van de Giro helemaal vergeten om de dagopstelling nauwkeurig te doen. Kost dan 70 punten en een beker aan het einde.
Uiteindelijk maar 2 echte miskleunen in mijn team, bovenop de uitvallers. Castroviejo voor de tijdritten en de teampunten was geen succes… en die gekke Foss… gaan we het niet meer over hebben.

Heb weer genoten van dit forum en alle bespiegelingen. Bedankt die-hard schrijvers!

ronvisser

'@klaasd Dat krijg ik nu inderdaad ook als reactie van Scorito terug: bij gelijke stand komt de eerst aangemelde bovenaan te staan. Dan voor donderdag 10:00 uur maar even een alarmpje instellen :')

Kriest

Na de Tour (56,3%) en de Vuelta (79,1%) van vorig jaar nu met mijn derde spelletje de Giro mooi af kunnen sluiten met een zilveren bekertje (97,4%). De stijgende lijn zit erin. Erg tevreden met het resultaat.

Grootste miskoop toch wel Porte. Gezien de Tour of the Alps, mogelijke teampunten door Carapaz en kans op top 10 notering, wat ik had verwacht, valt dit behoorlijk tegen. Ook Nizzolo niet gebracht wat ik had verwacht.
Benieuwd waar ik had geëindigd als ik deze twee had geruild voor Landa & Girmay. Maar goed, dat is achteraf altijd makkelijk te zeggen.

Dank iedereen van de diverse analyses, tactieken en bespiegelingen. Veel van geleerd.

de Tour

Weer genoten van de Giro en dit forum!

Zelf niet altijd de zin en tijd om hier actief aan mee te doen.
Hier een mooie zilveren beker binnengeharkt met dank aan de Haai.

Bedankt voor alle schitterende discussies! maar volg vooral je eigen gevoel mensen dat maakt dit spel ook zo mooi!

LuukGoverde

'@ronvisser Volgens mij gaat het dan om eerst aangemelde als in wanneer je jouw account bij Scorito hebt aangemaakt, niet wat betreft het spel an sich.

Witte Willem

Ook ik heb genoten van de discussie hier op het forum over het spelletje. Vorig jaar al eens mee zitten lezen en leuk om nu wat meer mee te praten. Wel eens met @Ab Normaal dat je moet uitkijken dat je je mening niet te veel laat vormen door de discussie hier. Al ben ik zo stront eigenwijs dat ik uiteindelijk meestal toch wel mijn eigen keuzes maak... :-)

Volgende week alweer het tour spel online, we kunnen maar een weekje afkicken en dan begint het hele circus alweer!

vevie

'@Ab: je kunt je natuurlijk ook bemoeien met de discussie hier en gewoon je eigen keuzes maken. Dat doe ik ook gewoon. Ik heb in al die jaren me nog nooit echt laten beïnvloeden en gewoon mijn eigen team gekozen. Nu was dat eigenlijk ook nooit een succes, maar waren wel mijn eigen keuzes. Dus valt prima mee te leven.

wielergekkie

Kijk nu alweer uit naar de Tour, als ik naar de voorlopige startlijst kijk worden dat weer flink wat moeilijke keuzes!
Snel een blik op het parcours geworpen en daar zitten toch wel wat heerlijke ritten tussen!

Ab Normaal

'@vevie
Tja, dat doe ik dus niet. Laat me stiekem toch beïnvloeden.

de Tour

De pooletips terugkijken altijd leuk! Youri's 1ste tip was goud waard de rest kon je prima zonder.

Ted de la course

Iedereen die een mooi resultaat heeft behaald van harte gefeliciteerd!
Zelf na week 1 continu tussen de 95% en 98,5% gebivakkeerd en afgesloten op 97,4%. Met de balans zat het dus wel goed. Gouden beker zat er eigenlijk nooit echt in met 7 uitvallers met een totale waarde van 22,5 miljoen.
Daarnaast heeft de keuze voor Ewan en Naesen t.o.v. Cav en bv. Dainese me de das om gedaan. Achteraf stom omdat Ewan sowieso niet uit zou rijden. Vooraf zag ik hem echter in meer etappes punten pakken wat de 1e rit ook bevestigd leek te gaan worden. En had ik bij Cav ook grote twijfels over z'n vorm en uitrijden.

Wat me toch een goede score heeft opgeleverd zijn de 750k renners. JP Lopez, Theuns, Albanese en Arensman allemaal goed. Verder Valter als prima opvuller en Swift nauwelijks gebruikt.

Verder een bijzonder verlopen Giro met enorme tijdsverschillen en slechts 2 etappezeges voor renners uit de top 10 van het AK (Hindley en Hirt). Waarschijnlijk mede hierdoor de verschillen bij Scorito juist vrij klein?

Guido Maltempi

Ik ben even analoog gaan puzzelen aan een ideaal team. Het is altijd een beetje discutabel in hoeverre zoiets nog praktisch uitvoerbaar is - ik vermoed dat je dit keer zou uitkomen op een team met 6 aanvallende klimmers, waarvan je dan elke bergrit precies de juiste 3 had moeten selecteren. Dat is in de praktijk natuurlijk niet te doen.

Ik denk dat een 'haalbaar' ideaal team er ongeveer zo uit zou zien:

AK: Carapaz, Hindley, Almeida, JPL, Landa
Klim: Kämna, Bouwman, Mollema, Ciccone, Arensman
Sprint: Démare, Cavendish, Gaviria, Girmay, Theuns, Albanese, Dainese, Consonni, Bauhaus
Heuvels: MvdP

Als je deze namen dan analyseert, denk ik dat vooral de sprinters vrij makkelijk te selecteren waren. Eigenlijk is Nizzolo de enige logische naam die ontbreekt, en Dainese de enige onlogische naam die er toch in staat. Verder moest je van Ewan afblijven, maar dat had-ie zelf vooraf al aangekondigd. Hier kon je dus eigenlijk vrij weinig fout doen, behalve dan 'te weinig sprinters selecteren'.

In het rijtje aanvallende klimmers vind ik de namen achteraf eigenlijk ook wel redelijk voorspelbaar, op Bouwman na. In deze categorie had je ook jongens als Martin, Fortunato, Valter, Hirt, Gall, Covi, Skjelmose kunnen kiezen. Een aantal daarvan heeft óók prima gescoord, dus zo heel veel maakte het ook weer niet uit. Als je er maar genoeg mee had, zaten daar vanzelf wel een paar goede keuzes tussen.

Het AK was de lastigste categorie. Juanpé is natuurlijk een verstekeling die eigenlijk bij de aanvallende klimmers hoort. Van de andere vier namen waren Carapaz en Almeida op voorhand onmisbaar en dat zag je ook wel aan hun pickrates. Dat Hindley en Landa uiteindelijk boven komen drijven komt natuurlijk niet compleet uit de lucht vallen, maar hier hadden net zo goed Bardet en MAL kunnen staan. Of Yates. Of misschien wel Buchmann, Kelderman, Carthy, Bilbao, Porte of Valverde. Of Sivakov. Of Sosa. Of Foss!

Ik denk daarom dat de sleutel niet zozeer was 'je moest Hindley of Landa mee hebben'. Maar veel meer: je moest voldoende sprinters mee hebben. Minstens 7, liefst 8. Zodat je vervolgens gedwongen werd om relatief veel aanvallende klimmers, en relatief weinig dure AK jongens in je AK/klimteam te stoppen. Want uiteindelijk zit daar de valkuil: van alle AK renners van +2.5M hebben er maar vijf de top 20 gehaald in het scorito klassement (Carapaz, Almeida, Landa, Bilbao en Kelderman). Daarachter zitten maar liefst negen AK renners van +2.5M die hun prijskaartje niet terugverdiend hebben.

Zo, nu even afkicken. Is de Tour discussie al geopend? :)

Delric

Nou kort de giro wrap-up.. bijna 92%. Baal van Ciccone laatste moment ruil met Foss en toch Ulissi ipv Kamna.. jammer van het klassement, uiteindelijk maar strijd tussen 2, had Bardet, Lopez en fitte Yates er graag bij gezien. 6,5 voor de giro. vdP zorgt voor vol extra punt

maar goed de Tour discussie.. kijk er al naar uit:
- welke sprinters.. want Matthews heeft Mezgec mee, Merlier heeft Philipsen bij...
- de waarom vdP niet of wel meenemen
- hoe is het met de knie van ...
- wat wordt de tactiek van Jumbo, Ineos etc om het Sloeveens wonderkind te stoppen
- ja maar hij heeft ook de giro in de benen
- hij rijdt een thuiswedstrijd (in Denemarkten) dus zal extra gemotiveerd zijn..
- ....

Guido Maltempi

'@klaasd ik had geen zin meer om mijn vorige post te editten, maar Bauhaus als 9de sprinter in het ideale team was een denkfout van mij. Op zijn plek in de sprintetappes kon je makkelijk 80-90 punten pakken met een opvuller, en dan heeft Bauhaus weinig meerwaarde. Dan was Sobrero al logischer, die zit in de ITT's verder niemand in de weg.

De overall winnaar heeft trouwens 8 sprinters mee (incl. Albanese)!

1 2 ... 195 196 197 198

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.