WFL: Tour 2022 - Wielerflits Fantasy League

1 2 ... 9 10 11 12
bastaix

Ik kies voor Mohoric als tiende man

Drossard Kudus

Preview Play-Offs
Waar op het professionele niveau veel sporten kiezen voor best-of-7 series kiest de NFL voor een ouderwets knock-out toernooi. Dat er in die opzet nog veel kan gebeuren moge duidelijk zijn. Any given Sunday, luidt het bekende American Footballgezegde. Iedere week maak een ploeg een nieuwe kans om te winnen, ongeacht de stand. De bal is rond, zouden wij zeggen. Kijk bijvoorbeeld naar de afgelopen NFL-playoffs. De Super Bowl werd betwist door twee #4-seeds, de Los Angeles Rams en de Cincinnati Bengals. Het klassieke NBA voorbeeld is de Houston Rockets in 1995. Als titelverdedigers waren zij pas de #6 seed in het Westen. Met de terugkeer van Michael Jordan vlak voor de play-offs was het voor veel ploegen duidelijk dat het dit jaar moest gebeuren. Houston versloeg de top 3 ploegen in het westen, Utah, Phoenix en San Antonio. In de finale werd de Orlando Magic met een jonge Shaquille O'Neal en Penny Hardaway aan de kant geschoven. Jordan en Chicago zouden de drie daaropvolgende seizoenen geen tegenstand dulden.

Bij ons vier etappes om een winnaar van dit spel aan te wijzen. Etappe 18, de afsluitende bergrit naar Hautacam is de plaatsingsronde, de ronde die wellicht de meeste uitleg vraagt. Het deelnemersveld wordt opgedeeld in twee secties, geplaatste en ongeplaatste spelers. De geplaatste spelers, de drie divisiewinnaars en de beste #2 spelen om de theoretisch beste positie in de volgende ronde en hebben dus geen risico om die etappe af te vallen. De beste speler van het reguliere seizoen speelt tegen de beste #2 (Duel A) en de overige twee divisiewinnaars spelen tegen elkaar (Duel B ). De overige acht deelnemers treffen elkaar naar de positie in de algemene stand van het reguliere seizoen. De nummer 5 speelt tegen de nummer 12, de nummer 6 tegen de nummer 11, de nummer 7 tegen de nummer 10 en de nummer 8 tegen de nummer 9. De winnaars gaan door naar de kwartfinale, de verliezers stromen in bij het eerste troosttoernooi.

In de kwartfinale neemt de winnaar van "Duel A" het op tegen de theoretisch slechtste winnaar van de acht ongeplaatste deelnemers. De winnaar van "Duel B" speelt tegen de op-één-na slechtste, de verliezer van "Duel B" tegen de op-één na beste en de verliezer van "Duel A" tegen de beste ongeplaatste winnaar. Daarna volgt een simpele knock-out fase, zoals we die ook kennen van bijvoorbeeld Europees clubvoetbal of internationale eindtoernooien. Kwartfinale, halve finale, finale. Winnen is doorgaan. De kwartfinale is tijdens Etappe 19, de vlakke rit richting Cahors. De halve finale is de tijdrit richting Rocamadour. Verlies je in de kwartfinale? Dan stroom je in bij het tweede troosttoernooi. In de finale op de Champs-Elysées tellen overigens ook de punten voor de verschillende eindklassementen, welke te vinden zijn onder de tab "Puntentelling" in het Google Spreadsheets-bestand.

Troosttoernooien
Iedereen kan in dit spel door blijven spelen tot het bittere eind. Voor de eer natuurlijk, maar er valt ook nog wel wat om voor te spelen. Drie weken geleden begonnen we namelijk met een draft. Wij moesten daar een alternatief systeem voor optuigen, in de Amerikaanse sporten mogen de minder presterende ploegen als eerste kiezen. Zo probeert men te voorkomen dat dezelfde teams altijd blijven onderpresteren. In de troosttoernooien speel je om een zo gunstig mogelijke positie in de draft voor een volgend spel.

Het eerste troosttoenooi wordt gespeeld door de vier afvallers van de plaatsingsronde. Deze behoeft wat uitleg voor de kwart- en halve finale. In de kwartfinale van dit troosttoernooi spelen de twee theoretisch beste teams en de twee theoretisch slechtste teams tegen elkaar. In de halve finale speelt de winnaar van het eerste duel tegen de verliezer van het tweede duel en vice versa om een plek in de finale om de #1 pick. De filosofie hierachter is dat de 'beste' 2 in de kwartfinale spelen om het recht het op te nemen tegen de 'zwakste' tegenstander en dus een makkelijker pad naar de finale. Het tweede troosttoernooi is meer rechttoe rechtaan: de vier afvallers van de kwartfinale spelen tegen een tegenspeler om een plekje in de finale. De winnaar van dit tweede troosttoernooi ontvangt de #5 pick.

Er zijn echter ook nog 2 ronden in het reguliere seizoen te gaan, waaronder een bonusronde op woensdag onderweg naar Peyragudes. Mocht iets nog onduidelijk zijn mogen er natuurlijk altijd vragen worden gesteld. Ook raadt ik het "Play-Off Bracket"-tab van het Google Spreadsheet bestand aan voor een visuele representatie van deze uitleg.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KfroC6w__VGqQOH1WYB9_w_K8ylP_CLNrEB04l8i7jo/edit?usp=sharing

De transfermarkt is nog altijd open. Deadline is vanavond 23:59.

Laatst gewijzigd
Mithrandir

Het volgende spel waar over gesproken wordt is dat de Vuelta of de Tour van 2023?

Drossard Kudus

Het bevalt mij tot nu toe wel, dus wanneer daar animo voor is ga ik er denk ik ook een voor de Vuelta doen :) Past in ieder geval perfect in mijn planning

Mocht iemand dan toch niet meer mee willen of kunnen doen schuiven de picks een plekje op.

Arry1338

Ik doe zeker nog een keer mee!

Ab Normaal

Ik ook!

Drossard Kudus

Nog iets meer dan 3 uur voor Gerrit Glomser, King Kelly en SvenVDB om hun selecties weer compleet te maken

SvenVDB

Voor mij ook Fred Wright erin

King Kelly

Graag meld ik me aan voor de volgende editie, topspel!

Bonorrie

Ik wil ook zeker mee doen met een volgende editie :)

King Kelly

Qua wissels:

UIT
Steven Kruijswijk
Primoz Roglic
George Bennett

IN
Carlos Verona
Andreas Kron
Daniel Felipe Martinez (die is uit team Kudus, dus weer vrij, toch?)
Anders Taco van der Hoorn

Drossard Kudus

Goed dat je voor de zekerheid Taco nog toevoegde King Kelly. Martinez is niet beschikbaar want gwisselde renners komen bij een volgens transfermoment pas weer beschikbaar. Dit om spelers die niet de hele dag in de gelegenheid zijn om dit topic te volgen een eerlijke kans te bieden. Aangezien dit de laatste transferdag is komt Martinez verder ook niet meer vrij.

Taco wordt genoteerd :)

Bonorrie

i.v.m. het wegvallen van KÄMNA op de valreep een wijziging aangebracht in mijn team voor vandaag.
Jammer dat dit nu pas bekend werd, net nadat de deadline was gesloten. Moet het met 9 renners doen tot zondag. Maar komt goed :)

Drossard Kudus

Etappe 16: Carcassonne > Foix - Divisional Round
We trekken de Pyreneeën in. Na twee weken koers bereiken we het decor van de finale van deze ronde. Vanuit Carcassonne is het lange tijd redelijk vlak, tot de voet van de Port de Lers op 65 kilometer van de streep. Samen met de Mur de Péguère vormt deze de finale naar Foix. De etappe doet ons denken aan de Tour de France van 2012. Een etappe naar Foix, met in diepe finale de Port de Lers en de Péguère werd solo gewonnen door Luis León Sánchez. Verhaal tijdens die etappe was vooral wat ver daarachter gebeurde. De favorieten hielden zich onder tempo van de Sky-mannen gedeisd, maar op de top stond titelverdediger Cadel Evans, op dat moment nog vierde, te voet. Wat bleek, er waren spijkers gestrooid en Evans moest van fiets wisselen. Met hem velen, maar de panikerende Evans blijft op het netvlies gegrift. Het bleek een metafoor voor de daaropvolgende week, waarin titelverdediger Evans tegenslagen bleef incasseren en minuten zou verliezen.

Bij ons is het twee dagen voor de Play-Offs tijd voor de laatste Divisional Round. Er is nog slechts één speler tegen wie je nog niet hebt gespeeld, dit is de tegenstander van vandaag. Met Rabbiej vs. Arry1338 hebben we de nummer 2 tegen de nummer 5. Klassementsleider Zwartebroekengeletrui neemt het op tegen Bonorrie. Ook Mithrandir en ik treffen op papier sterke tegenstanders, in bastaix en Gerrit Glomser. Ten slotte hebben we nog de duels Maillot à Pois vs. King Kelly en SvenVDB vs. Ab Normaal. Het kan een belangrijke ronde worden zo vlak voor het einde met de tie-breakers in het achterhoofd. De etappe begint om 12:30 (sorry voor de late herinnering).

Duels
Zwartebroekengeletrui (13-4) vs. Bonorrie (8-9)
Rabbiej (13-4) vs. Arry1338 (9-8)
Mithrandir (11-6) vs. bastaix (8-9)
Drossard Kudus (10-7) vs. Gerrit Glomser (8-9)
SvenVDB (4-13) vs. Ab Normaal (8-9)
Maillot à Pois (5-12) vs. King Kelly (5-12)

Arry1338

Ahh die wordt voor mij :)

Arry1338

Ik had bijna Madouas gewisseld voor Pasqualon. Voor nu, gelukkig niet gedaan :)

Drossard Kudus

Etappe 16: Carcassonne > Foix – Divisional Round
De eerste Pyreneeënrit is een zegetocht geworden voor Hugo Houle. De Canadese alleskunner ging nog voor de laatste klim aan en wist het vervolgens tot aan de streep uit te houden. Bij ons was er nogal wat hinder van de late afstappers als gevolg van ziekte. Aurélien Paret-Peintre en Lennard Kämna zorgden vlak na de transferdag voor nieuwe DNS-notaties. Bij de favorieten zagen we enkele aanvallen van Pogacar op de Port de Lers, maar op de Péguère hield hij zich gedeisd. Slachtoffer van de dag is Romain Bardet die drie minuten verliest, winnaar van de dag, naast Houle natuurlijk, is Aleksandr Vlasov die opschuift naar plek 8.

Vlasov was daarmee ook verantwoordelijk voor een karrenvracht aan bankpunten vandaag, maar had verder geen invloed op de uitslag van onze duels. Zwartebroekengeletrui wist wederom te winnen en verlengt zijn winstreeks zo naar 8 duels. Bonorrie wist vandaag geen tegenstand te bieden. Zwartebroekengeletrui is nu ook alleen leider en winnaar van de Divisie Jaune. Rabbiej moest tegen Arry1338 namelijk een nederlaag incasseren en bastaix was een maatje te groot voor Mithrandir. In duel met Gerrit Glomser wist ik te winnen, waardoor ook de winnaar van de Divisie Rojo bekend is. bastaix kan morgen namelijk nog wel op gelijke hoogte komen, maar heeft de tie-breaker niet aan zijn zijde. Verder pikt Ab Normaal een zege op tegen SvenVDB en mist King Kelly zijn Jumbo-Visma troepen in duel met Maillot à Pois.

Uitslagen
Maillot à Pois (36 - 3) King Kelly
Rabbiej (50 - 96) Arry1338
Zwartebroekengeletrui (71 - 46) Bonorrie
Mithrandir (73 - 87) bastaix
Drossard Kudus (103 - 88) Gerrit Glomser
SvenVDB (54 - 89) Ab Normaal

Stand na Etappe 16
1. @ Zwartebroekengeletrui (14-4)
2. # Rabbiej (13-5)
3. @ Mithrandir (11-7)
4. * Drossard Kudus (11-7)
5. @ Arry1338 (10-8)
6. # Ab Normaal (9-9)
7. * bastaix (9-9)
8. * Bonorrie (8-10)
9. # Gerrit Glomser (8-10)
10. # Maillot à Pois (6-12)
11. @ King Kelly (5-13)
12. * SvenVDB (4-14)

Divisie Rosa
1. RABBIEJ (13-5) - Divisiewinnaar
2. Ab Normaal (9-9)
3. Gerrit Glomser (8-10)
4. Maillot à Pois (6-12)

Divisie Jaune
1. ZWARTEBROEKENGELETRUI (14-4) - Divisiewinnaar
2. Mithrandir (11-7)
3. Arry1338 (10-8)
4. King Kelly (5-13)

Divisie Rojo
1. DROSSARD KUDUS (11-7) - Divisiewinnaar
2. bastaix (9-9)
3. Bonorrie (8-10)
4. SvenVDB (4-14)

Drossard Kudus

Etappe 17: Saint-Gaudens > Peyragudes – BONUSRONDE
Afsluiten met een klepper, dat geldt zowel voor deze etappe als ons reguliere seizoen. Morgen hebben we een korte, explosieve bergrit met vier pittige cols. De Col d’Aspin, Hourquette d’Ancizan en Col de Val Louron-Azet brengen de renners naar de Montée de Peyragudes. Daar wordt gefinisht op het kleine vliegveld van het skioord aan de Col de Peyresourde. In 2017 pakte Romain Bardet hier op de steile land- en opstijgbaan de dagzege en werd Chris Froome even gekraakt. Fabio Aru nam de gele trui over en voor het eerst in goed 5 jaar werd de dominantie van de Keniaanse Brit in twijfel getrokken. Het bleek van korte duur. Twee dagen later zou hij de gele trui terugpakken door mee te sprinten in de heuveletappe naar Rodez en reed vervolgens op economie, met een afsluitende tijdrit in het achterhoofd, naar zijn vierde en laatste Tourzege.

Laatste ronde, dubbele kansen. De laatste bonusronde kan op de laatste dag nog flinke impact hebben op de uitgangspositie voor de Play-Offs. Je speelt tegen de speler die je eerder in Nyborg en Mende al tegenkwam. Zwartebroekengeletrui en Rabbiej maken beiden nog aanspraak op de titel in het reguliere seizoen. Zwartebroekengeletrui kan deze met een zege tegen Mithrandir deze titel veiligstellen. Rabbiej moet eerst met Gerrit Glomser afrekenen en vervolgens hopen dat Mithrandir de bovenhand weet te krijgen. Ook voor Mithrandir is het een cruciaal duel. Bij winst is hij namelijk beste #2 en zou zich daarmee bij de divisiewinnaars voegen in de plaatsingsronde van de Play-Offs, aangezien zij een beschermde status hebben. Arry1338, Ab Normaal en bastaix maken ook nog aanspraak op die titel. Alle drie zullen zijn duimen voor winst van Zwartebroekengeletrui.

Bij winst op King Kelly zou Arry1338 dan veilig zijn. Mocht ook hij verliezen komen Ab Normaal en bastaix weer in aanmerking. Zij zullen respectievelijk moeten winnen van Maillot à Pois en SvenVDB. Zij hebben beiden namelijk een tie-breaker ten opzichte van Mithrandir. Ab Normaal heeft echter ook een tie-breaker op bastaix, die dus veel geluk nodig heeft morgen. Ikzelf ben zeker van mijn plek als derde divisiewinnaar. Bij winst op Bonorrie kan ik nog gelijk komen met Rabbiej, die echter een tie-breaker in zijn voordeel heeft. Bij verlies is er dus de kans dat bastaix langszij komt, op wie ik dan weer een tie-breaker heb. Ik zal het op donderdag dus opnemen tegen Zwartebroekengeletrui of Rabbiej. Buiten de strijd om de beschermde plaatsen is er echter ook nog een enorme strijd om positionering voor de plaatsingsronde. Ieder duel heeft dus een enorme invloed op de afrondende fase van dit spel. De etappe begint morgen om 13:15.

Duels
Maillot à Pois (6-12) vs. Ab Normaal (9-9) - Series (1-1)
Rabbiej (13-5) vs. Gerrit Glomser (8-10) - Series (2-0)
Zwartebroekengeletrui (14-4) vs. Mithrandir (11-7) - Series (2-0)
King Kelly (5-13) vs. Arry1338 (10-8) - Series (1-1)
bastaix (9-9) vs. SvenVDB (4-14) - Series (2-0)
Drossard Kudus (11-7) vs. Bonorrie (8-10) - Series (1-1)

Gerrit Glomser

Tja, nog 8 renners over en dan nog wordt Woods per ongeluk derde in een etappe. Gister nooit tijd gevonden om online te komen, maar zou ook niet hebben geweten welke renner nog vrij is die enigszins punten zou kunnen pakken.

Arry1338

Als je de startlijst opent, copy paste naar Word, dan even klein maken (half scherm) en dit topic ernaast (half scherm) kun je in een paar minuten alle gekozen renners eruit filteren. Dan is het even heen en weer scrollen om te zien welke namen er nog interessant zijn. Hoeft echt niet zo lang te duren.

Maillot à Pois

Fieuw, pakt Vlasov eindelijk weer eens wat punten, dan zet ik hem op de bank... gelukkig waren zijn punten niet nodig om nog eens een zege te pakken.

SvenVDB

Ik wil ook wel meedoen met het Vuelta spel, dan heb ik wat meer tijd om me te verdiepen in de transfers. Nu door vakantie alles snel snel doorgegeven.

Rabbiej

Mijn team begint nu ook aardig uit ellkaar te vallen met de opgave van Majka na gisteren al Kamna..

Gelukkig al veilig voor de kwartfinale :)

Drossard Kudus

Etappe 17: Saint-Gaudens > Peyragudes – BONUSRONDE
Nog een halve week Tour de France en dan weten we of Jonas Vingegaard de ronde gaat winnen. Zou Pogacar zich vandaag hebben vergist in ons spel of kon hij niet beter? Hij pakte op Peyragudes namelijk wel de zege in een onderling duel, maar maakte niet echt aanstalten om veel van zijn achterstand weg te knauwen. Uitblinker van de dag: Brandon McNulty. De Arizoner reed de rest van de klassementsmannen aan flarden, waardoor ook daar weer wat kaarten werden geschud. Achteraan was het billenknijpen voor Fabio Jakobsen, die met slechts enkele handenvol seconden de tijdslimiet haalde. Morgen volgt echter nog een lastige dag, voordat hij weer twee goede sprintkansen krijgt. Spannend voor hem, maar ook voor onze deelnemers.

Onze regular season champion is bekend: Zwartebroekengeletrui. Het was vandaag een beklijvend duel met Mithrandir, mede doordat zij beiden Tadej Pogacar in de ploeg hebben, maar Nairo Quintana en een sterke Nick Schultz wisten zijn zege veilig te stellen. Deze was niet eens meer noodzakelijk, doordat Rabbiej niets kon betekenen tegen Gerrit Glomser, die zo op de valreep zijn seizoen nog op .500 eindigt. Mithrandir zakt door de nederlaag wel weg. Waar hij nog kans had als beste nummer 2 te eindigen en zeker te zijn van de kwartfinale, zakt hij op het laatste moment nog naar de zesde plek. Dat door de winst van Arry1338 op King Kelly, die daardoor beste #2 is, en de winst van Ab Normaal op Maillot à Pois, die de tie-breaker met Mithrandir in zijn voordeel heeft. Met een late zege op bastaix weet SvenVDB nog twee plaatsen te stijgen. Bonorrie zakt nog een plaatsje door de winst van Gerrit Glomser.

Uitslagen
Maillot à Pois (78 - 106) Ab Normaal
Rabbiej (43 - 73) Gerrit Glomser
Zwartebroekengeletrui (121 - 106) Mithrandir
King Kelly (26 - 144) Arry1338
bastaix (42 - 68) SvenVDB
Drossard Kudus (195 - 104) Bonorrie

Stand na Etappe 17
1. @ Zwartebroekengeletrui (16-4)
2. # Rabbiej (13-7)
3. * Drossard Kudus (13-7)
4. @ Arry1338 (12-8)
5. # Ab Normaal (11-9)
6. @ Mithrandir (11-9)
7. # Gerrit Glomser (10-10)
8. * bastaix (9-11)
9. * Bonorrie (8-12)
10. * SvenVDB (6-14)
11. # Maillot à Pois (6-14)
12. @ King Kelly (5-15)

Divisie Rosa
1. RABBIEJ (13-7) - Divisiewinnaar
2. Ab Normaal (11-9)
3. Gerrit Glomser (10-10)
4. Maillot à Pois (6-14)

Divisie Jaune
1. ZWARTEBROEKENGELETRUI (16-4) - Divisiewinnaar
2. ARRY1338 (12-8) - Beste runner-up
3. Mithrandir (11-9)
4. King Kelly (5-15)

Divisie Rojo
1. DROSSARD KUDUS (13-7) - Divisiewinnaar
2. bastaix (9-11)
3. Bonorrie (8-12)
4. SvenVDB (6-14)

Daardoor krijgen we morgen de volgende affiches in de eerste ronde van de Play-Offs, de plaatsingsronde. Voor de geplaatste teams staat enkel een goede uitgangspositie op het spel. Voor de ongeplaatste teams is het onderweg naar Hautacam al do-or-die.

Geplaatst
Zwartebroekengeletrui (1) vs. Arry1338 (4)
Rabbiej (2) vs. Drossard Kudus (3)

Ongeplaatst
Ab Normaal (5) vs. King Kelly (12)
Mithrandir (6) vs. Maillot à Pois (11)
Gerrit Glomser (7) vs. SvenVDB (10)
bastaix (8) vs. Bonorrie (9)

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Met het reguliere seizoen achter de rug ook nog wat statistieken, die misschien nog wel herkend worden van de tweede rustdag. Eerst de vergelijking met een klassiek algemeen klassement. Wanneer enkel het totaal aantal punten had geteld zou dit de stand op dit moment zijn.

1. Arry1338 - 1955 (4)
2. Drossard Kudus - 1729 (3)
3. Rabbiej - 1699 (2)
4. Mithrandir - 1573 (6)
5. Zwartebroekengeletrui - 1488 (1)
6. Ab Normaal - 1462 (5)
7. Bonorrie - 1284 (9)
8. Gerrit Glomser - 1272 (7)
9. King Kelly - 1165 (12)
10. bastaix - 1132 (8)
11. Maillot à Pois - 946 (11)
12. SvenVDB - 891 (10)

Behoorlijk wat verschuivingen dus, maar ook wel dezelfde namen in dezelfde regionen. Arry1338, Mithrandir en King Kelly hadden meer baat bij een traditionele opzet gehad, terwijl vooral Zwartebroekengeletrui profiteert van de spelstructuur. Laten we ook eens het aantal punten dat we hebben moeten incasseren eens bekijken.

1. Arry1338 - 1561
2. Drossard Kudus - 1550
3. Mithrandir - 1511
4. King Kelly - 1450
5. Ab Normaal - 1419
6. Rabbiej - 1354
7. SvenVDB - 1331
8. Bonorrie - 1319
9. Zwartebroekengeletrui - 1301
10. Maillot à Pois - 1296
11. bastaix - 1276
12. Gerrit Glomser - 1222

Hierop gebaseerd kunnen we stellen dat bijvoorbeeld Arry1338 en King Kelly niet echt geluk hebben gehad met het aantal te incasseren punten. We hadden echter ook nog een andere statistiek, het zogeheten Strength of Schedule.

SvenVDB - 0.632
King Kelly - 0.616
Gerrit Glomser - 0.602
Maillot à Pois - 0.592
Bonorrie - 0.561
bastaix - 0.489
Mithrandir - 0.473
Ab Normaal - 0.460
Drossard Kudus - 0.453
Rabbiej - 0.413
Arry1338 - 0.401
Zwartebroekengeletrui - 0.330

Volgens deze statistiek zou SvenVDB dus het sterkste programma af hebben moeten werken, met King Kelly en Gerrit Glomser kort daarachter. De gelijkenissen met het eindklassement zijn wel te zien met deze statistiek, met enkel Gerrit Glomser en Arry1338 uit positie.

1 2 ... 9 10 11 12

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.