Scorito - Vuelta a España 2022

1 2 ... 112 113 114 115 »
RvhC74

91,6% met 8 uitvallers, duimpje blijkbaar hoogst haalbare

koenvanhelvoirt

Na 97.2% in het klassiekerspel, 96.6% in de Giro en 97.9% in de Tour nu eindelijk een gouden beker. Geëindigd op een mooie 99.7%. Scorito index bij het wielrennen zal ook wel een mooie top 10 plek opleveren over het gehele jaar, even de update van vandaag afwachten maar sta momenteel al op plek 7. Nadeel hiervan is natuurlijk wel dat het volgend jaar waarschijnlijk gaat tegenvallen haha. Op naar februari voor het klassiekerspel.

Punct

93,1% met maar liefst 9 uitvallers. De meubelen zijn gered!

Thomberg

9 uitvallers, 94,5%. Jammer enige spel zonder beker dit jaar. Zelfs klassiekers had ik brons.

In de eindafrekening gestegen, maar 11 renners nekt me. Zonde.

Ik las ergens al, van Poppel altijd nemen vanaf nu het credo. Daarnaast Ayuso en Mas boven mijn verwachting. Yates zonder uitvallen had ik ook nog wel willen zien. En zoals mensen zeiden, meer sprinters was nodig geweest...

GilbertAzevedo

hiiii

arjenzvob

Iets uitgebreider ingaan op mijn net niet gouden beker, met 8 uitvallers.

Ik begon echt zwak, na een paar dagen nog maar op een procent of 30. Nadat Remco rood pakte ging het steeds beter, mede door twee teamgenoten. Cavagna was een fijne teamgenoot, doordat hij ook een goede tijdrit reed en eigen punten pakte.

De meeste punten in verhouding tot hun kostprijs werden gepakt door Evenepoel, Pedersen, Roglic, Ayuso, Wright, Rodriguez, Arensman, Cavagna en van Wilder.

Middenmoot qua punten: Almeida, Ackermann,

(Ietwat) tegenvallend: O'Connor, Yates, Coquard, Stewart

(Zwaar) tegenvallend: Hayter, Sivakov, Thijssen, Buitrago en met stip op 1: Higuita

Qua captainkeuzes heb ik weinig fouten gemaakt. In de Tour maakte ik de fout door een aantal keer te gokken op een vluchter, in plaats van op safe te gaan met klassementsmannen. Dat pakte nu echt goed uit.
Etappe 1: Helaas werd QS 3e
Etappe 2: Kopman Ackermann viel tegen
Etappe 3: Wederom kopman Ackermann. Zowel etappe 2 en 3 voor Pedersen moeten gaan.
Etappe 4: Juiste kopman Roglic. Pedersen niet opstellen bleek een grote fout.
Etappe 5: Kopman Hayter kwam niet goed uit. Opstellen Wright bleek heel fijn.
Etappe 6: Roglic cap. Evenepoel was de betere keuze geweest.
Etappe 7: Nu wel Pedersen gecapt. Wright had de beter keuze geweest.
Etappe 8: Evenepoel cap. Buitrago hier verwacht, maar kwam niet zo uit.
Etappe 9: Evenepoel weer cap. Goede keuze.
Etappe 10: Tijdrit met Evenepoel cap. Prima keuze. Missers door Rodriguez en O'Connor niet op te stellen. Arensman viel tegen.
Etappe 11: Cap Pedersen de juiste keuze. Vanaf hier altijd twee teamgenoten Evenepoel opgesteld.
Etappe 12: Cap Roglic. Prima. Iets onder gemiddeld gescoord. Carapaz niet hebben gaat vanaf nu (een beetje) pijn doen.
Etappe 13: Cap Pedersen voltreffer. Met Coquard, Ackermann en Wright de top 4.
Etappe 14: Cap Evenepoel. Roglic had de betere keuze geweest. Higuita misser.
Etappe 15: Cap Roglic. Prima. Fijn dat ik Arensman had!
Etappe 16: Cap Pedersen voltreffer. Higuita wederom een misser.
Etappe 17: Cap HIGUITA! Hoe kon ik zo dom zijn? Grote vlucht. Teamgenoten REV pakken punten. Evenepoel cap had beter geweest.
Etappe 18: Cap Evenepoel perfect. Wederom Higuita buiten punten.
Etappe 19: Cap Wright (2e) ipv Pedersen omdat ik een vlucht verwachtte. Pedersen wint weer!
Etappe 20: Cap Evenepoel. Mwah. Higuita opgesteld en in de punten! Wow!
Etappe 21: Cap Pedersen optimale keuze. Ackermann keurig 3e.

Al met al dus misschien Higuita minder kansen moeten geven en daar voor zekere punten Pedersen te gaan. Maar dat maakt het juist lastig. Voor hetzelfde geld pakt ie de etappe!
In het begin de verkeerde caps in de sprintersritten. Dat is altijd lastig in te schatten .
Jammer dat Buitrago al snel uitviel. Die had ik ook nog wel mooie dingen zien doen.

Trots op 98,8% maar het gouden bekertje was erg dichtbij.

Laatst gewijzigd
Eddix

'@hongerklop nibali zwarte lijst, daar kun je je makkelijk aan houden, dit was zijn laatste grote ronde haha. Je zou hem eerder op de hulde-lijst moeten zetten. Blijft een fantastische renner, net als Valverde. Het wielrennen gaat die twee missen. Toch is er veel jong talent op komst wat het gemis van dergelijke legendes wat kan verzachten.

Een voorbeeld is Higuita. Hij was gewoon niet in vorm deze ronde, it happens. Zou hem niet meteen op de zwarte lijst durven zetten, ik denk dat hij de komende jaren nog heel wat mooie rondes en wedstrijden gaat rijden.

Guido Maltempi

N.a.v. het niet hebben van Mas door de eindwinnaar heb ik nog eens gekeken naar de gouden scorito formule voor deze Vuelta. Conclusie: de twee overduidelijke must haves waren Evenepoel en Pedersen. En de derde, niet-zo-duidelijke must have was de nummer 7 uit het scorito-puntenklassement, Fredje Wright.

In de categorie AK/klim is er achter Evenepoel een flinke lijst met redelijk-tot-goed scorende renners: Mas, Ayuso, Roglic, Rodriguez, Carapaz, Soler, Almeida, Arensman, MAL, Hindley, Vine, Hart, O'Connor. De winnaar bewijst dat je de (met afstand) best scorende renner uit dit rijtje, Enric Mas met 633 punten, niet eens nodig had voor een topscore. Hij heeft wel Ayuso, Roglic, Rodriguez, Carapaz, Almeida, Arensman en MAL - uitstekende combo dus, maar zeker niet perfect.

Voor de categorie sprint is het een ander verhaal. Achter Pedersen is er eigenlijk maar één andere sprinter die er qua punten echt bovenuit steekt, en dat is Wright. Met de kanttekening dat hij natuurlijk een hybride sprinter/aanvaller is die het gros van zijn punten haalde in etappes die te zwaar waren voor de pure sprinters. In die etappes was er (naast Pedersen) geen enkele andere renner waarmee je die punten óók had kunnen pakken. De gehele top 10 van scorito had hem mee en het zou me niet verbazen als je nog flink verder door moet klikken voordat je het eerste team zonder Wright tegenkomt.

En dan te bedenken dat er hier na etappes 2 en 3 volop op hem werd gefoeterd omdat hij niet meesprintte :D

Kirsipuu

'@Phoenix0000

Netjes hoor, 99.5%!

Bij mij was Higuita inderdaad ook de grootste teleurstelling, gevolgd door Hindley, Kelderman en Groves. Verder pech gehad met Hayter, Thijssen, Yates en Sivakov. Rodriguez, Ayuso, Pacher en Pedersen waren de pareltjes en Roglic en Evenepoel de puntenpakkers die ik op voorhand had verwacht

JimKro

Korte teamuitweiding.

Voor mijn 2 'nasibal-18/2strategie-opvulrenners' gekozen voor Adria als hoopvolle vluchter en Serry als goedkope Quickstep voor TTT teampunten en optie als sprintopvuller. Adria mijn enige 0 punter uiteindelijk en Serry viel vroeg uit.

Ik schatte in dat er maar 4 echte sprints waren, waarvan 2 pas laat in de ronde. Ik wilde dus veel besparen op sprinters en nam daarom maar 1 'dure sprinter' om als kopman te dienen. Dat werd Pedersen, omdat hij de meest constante was in mijn ogen en ook voor groen wilde gaan. Halter voor de helft een aanvaller/puncher met genoeg opties op dit parcours en daarnaast min of meer een 1 miljoen sprinter voor een paar top 10s en vooral goede kansen in etappe 13 en 16 (viel helaas al uit). Verder opgevuld met v Poppel, omdat hij bijna altijd goed eindigd als leadout door zijn goede positie skills, Stewart en Arndt. Arndt was een fout. Verder nog aangevuld met Wright, ook een multi functionele renner die ik vooral voor de latere sprints en aanval meenam. Tot slot in dit segment nog Cavanga meegenomen om dezelfde reden als Serry en daarnaast kansen in de TT.

Dan naar de lichte mannen.

Ik van van te voren het gevoel dat HART wel eens weer z'n topniveau zou kunnen bereiken. Puur gevoel, hoewel zijn resultaten van te voren sowieso hoopgevend waren. Hart ging dus mee, een ex ronde winnaar voor 1,5 miljoen. Leek even meer te worden, maar uiteindelijk alsnog een prima pick.

Higuita ging mee als 10-11e klimmer met de hoop op extra punten als punch. ....

Qua pure AK renners zag ik Roglic, Hindley en Carapaz als favorieten van te voren, maar met alle 3 kantekeningen. Toch durfde ik er geen van de 3 thuis te laten. Puur op basis van stabiliteit schatte ik Mas, Almeida en Lopez in als belangrijkste top 5 kandidaten in de midrange categorie. Evenpoel was voor mij iemand die makkelijk na 2 weken in zou kunnen storten maar daarvoor al genoeg punten zou binnenslepen. De laatste 2 plekken gingen naar de andere toptalenten Rodriques en Ayuso, die je op basis van potentie met dit budget niet kon laten liggen voor de prijs.

Uiteindelijk van de ak mannen alleen Yates thuisgelaten, omdat ik hem in het beste geval als een top 3-5 man zag en in het slechtste geval weer zag instorten. Verder geen renners uit de middenmoot genomen, categorie Conner, Arensman, Mader, Kelderman etc. Omdat het moeilijk te voorspellen is wie van deze mannen er bovenuit gaat drijven.

Dagkeuzes zijn alles behalve perfect verlopen met Carapaz en Pedersen op de bank toen ze top 5 reden. En verder veel voor Mas in plaats van REV gekozen als kopman uit angst voor een instorting. De enige keer dat ik Carapaz koos werd REV juist 1e. Ook maarliefst 2 keer een nulpunter opgesteld vanwege een uitvaller die ik niet op tijd kon wisselen (ik zit in Argentinië met 5 uur tijdsverschil).

Al met al nèt geen 1e dus hiermee!

Laatst gewijzigd
koenvanhelvoirt

Dankjewel @klaasd !! En precies wat je zegt: op naar 2023!

dadeliva

Met 9 uitvallers bij de eindafrekening helaas net onder de 90% gezakt. Met name het uitvallen van Vine in de laatste week deed pijn, maar ook pech met o.a. Yates, Buitrago en Thijssen.
Dit jaar qua wielrennen wel tevreden en gestegen naar 99% met 4 scores tussen 87 en 97%, terwijl ik in voorgaande jaren nog niet boven de 85% was gekomen.

zitvlees

Gouden bekergrens lag in de 5655. Dat betekent dat een aantal met deze score wel een Gouden beker kregen en een aantal niet.

Zelf blijven haken op 96,8% met 7 uitvallers. Heel de Vuelta zat ik tussen de 95-98%. De eindafrekening viel tegen.. Zelf zat ik er 190 punten onder.

Voor deze Vuelta heb ik veel meer gekeken naar betting odds en die vergeleken met de prijs van renners. Daardoor een aantal under- en overpriced renners kunnen aankruisen. Dat heeft mij overtuigd dat ook een goede Carapaz geen plekje in mijn team kreeg (hier kan ik lang over lullen, DM als je wilt). Daardoor kon ik kiezen voor Ayuso, Wright, Plapp, Dennis ipv 4 flapdrollen.

Grootste flops zijn de jongens die vroeg uitvielen; Woods, Thijssen en toch ook wel Stewart. Hij leek mij de Theuns van de Vuelta, zeker met de etappes die hij moest missen en hem beter lagen. Woods zag ik in een aantal etappes 'zeker' goed scoren, naast zijn GC ambities die ik niet al te serieus nam. Zit hier nou een les in? Nee.

Daarnaast is het wel mijn fout geweest om te kiezen voor zekerheid met tijdrijder Dennis. Renners die maar in een aantal (of 1) etappe zijn waarde kan bewijzen, zijn een groter risico om mee te nemen. Dat heb ik nu geleerd. Zo zag je veel renners zich in vorm fietsen aan het einde en zo toch nog wat puntjes konden sprokkelen. Voor een renner als Dennis liggen er dan geen kansen meer.

2 grote bankpunt fouten: Pedersen op de bank in de punch aankomst die Roglic won en Rodriguez op de bank in de TT. Kon ik weten dat Rodriguez een goede TT ging rijden? Niet zeker, maar ik had er langer over na kunnen denken. Hij is een lange jongen met Bigham als performance engineer. Datzelfde geldt voor Plapp, maar ik had kunnen inschatten dat hij geen reden had om voluit te gaan én/of dat zijn vorm er sowieso al op wees dat hij in de TT niet zou scoren.

Überhaupt erg jammer van Plapp. Liet in Noorwegen tegen een mooi veld renners zien echt wel GC waardige kwaliteiten te hebben, maar het is er niet 1x uitgekomen.. Dat hij dan de laatste etappe heel lang voor het peloton uitfietst, vond ik dan ook wel komisch. Precies 20 dagen te laat in vorm gefietst.. Maar nu is ie mooi goedkoop voor volgend jaar!

Verder super tevreden met de tactiek voor en tijdens de Vuelta. Dit zijn Gouden-beker-funderingsteampjes waar ik gouden bekers mee scoor als het wel mijn kant op valt. Een mooi jaar achter de rug, waar ik de Tour als matig kan noemen, met 80%, wat toch een vooruitgang is op vorig jaar. Mijn 7e grote ronde spel, volgend jaar maar eens een spelletje winnen!

Fijne winterstop allen!

Kriest

Eerlijk gezegd ben ik meer een meelezer dan een actieve forumposter, maar ik wil jullie bij deze allemaal bedanken voor de diverse analyses, goed onderbouwde keuzes en inzichten. Dit heeft mede ervoor gezorgd dat het gouden bekertje binnen is!

Giro: 97.4%
Tour: 97.2%
Vuelta: 99.8%

Echt heel blij met dit scores. :)

Thomberg

Ah nr 31 in de overall wielerindex sta ik nu zie ik. Dat is dan een mooie beloning van een goed jaar. Overal in de prijzen behalve net niet deze Vuelta. Maar Vuelta is voor mij in dit spel meeste loterij altijd

R. D.

Ja Carapaz was bij mij ook de boosdoener. Ik was net als jij voor niks al blij dat hij zo slecht was in de eerste week.

1 2 ... 112 113 114 115 »

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.