Afvalkoers Vuelta 2022

1 2 ... 7 ... 12 13
Ab Normaal

Het Baskenland, Euskadi in het Baskisch, is officieel één van de 17 provincies van Spanje en dus geen eigen land. Het Baskenland telt 2,1 miljoen inwoners en de hoofdstad van Baskenland is Vitoria-Gasteiz. Dus niet Bilbao. Het Spaanse deel van het Baskenland bestaat uit drie provincies. Een gedeelte van het Baskenland ligt in Frankrijk. In totaal kent het Baskenland 7 provincies. Basken zijn overwegend rooms-katholiek en spreken in hun eigen taal, namelijk Baskisch. Het Baskenland ligt in Spanje maar ook voor een deel in Frankrijk. Het is geen land maar meer een regio. Onder de Spaanse en Franse koningen waren de Basken zelfstandig en had het Baskenland veel autonomie. Maar door de eeuwen heen werd dit steeds minder tot het gebied helemaal bij de Spaanse staat en de Franse staat hoorde. Het conflict gaat tussen het Spaanse deel (wat ook het grootste deel is) en de Spaanse regering.

De huidige problemen om autonomie begonnen in de jaren 30. De Spaanse koning Alfonso de 13e deed troonafstand in 1931 waardoor de Tweede Spaanse Republiek uitgeroepen werd. Er volgden verschillende presidenten en in 1936 pleegde het leger een staatsgreep. Het leger rukte op vanuit Spaans Marokko om de republiek omver te werpen en het oude regime te herstellen. De Spaanse Burgeroorlog brak uit. In 1939 was de Burgeroorlog afgelopen en kwam de fascistische generaal Franco aan de macht, die een dictatuur voerde. Hij werd gesteund door Italië en Nazi-Duitsland. Franco’s idealen waren één leider, één partij en één volk. Dat is dus een beetje hetzelfde als Hitlers idealen, alleen ging het wat minder ver.

Onder Franco werd het Baskenland sterk onderdrukt en Franco verbood alle politieke partijen. Aanhangers werden vermoord, gevangen gezet of verbannen, alle rechten werden afgeschaft, de Baskische taal werd verboden, de gedachten werden verboden en zelfs de vlag moest verwijderd worden. Euskadi moest tot op het bot uitgeroeid worden en helemaal uit het geheugen gewist worden. Als reactie op deze gewelddadige onderdrukking werd de gewapende verzetsbeweging ETA opgericht. Deze beweging wilde vechten voor de onafhankelijkheid van het Baskenland. De ETA werd hard en gewelddadig aangepakt door Franco.

In de jaren 60 versoepelde het beleid van Franco en de pers kreeg meer vrijheid. Franco had zijn opvolging al goed voorbereid. Al in 1973 had hij de dagelijkse leiding van de regering overgedragen aan een nieuwe premier. Maar deze kwam al na 6 maanden om het leven door een aanslag van de ETA. Maar Franco had ook de kleinzoon van de laatste koning van Spanje, de eerder genoemde Alfonso de 13e, Juan Carlos, jarenlang voorbereid op de opvolging. Franco overleed in 1975 en Juan Carlos werd koning van Spanje. Deze koning sloeg onverwachts de weg naar democratie in en daardoor kreeg het Baskenland, maar ook andere regio’s weer meer autonomie.
In 1978 werd de Batasuna opgericht, een Baskische partij die banden heeft met de ETA. Deze werd opgericht om te zorgen voor meer autonomie. De Basken en de ETA waren nog niet tevreden, ze hadden wel meer autonomie gekregen, maar ze wilden volledige onafhankelijkheid. Maar dat ging de koning te ver. Deze beperkte autonomie is nu nog steeds aan de orde voor het Baskenland.

De reden waarom de Spaanse regering het Baskenland niet kwijt wil is dat de ‘heilige’ Spaanse eenheid dan in gevaar komt. Als het Baskenland onafhankelijk word, dan zullen andere regio’s, zoals Catalonië en Galicië zich ook willen afscheiden. De Spaanse overheid probeert de drang naar onafhankelijkheid zo klein mogelijk te maken. Zoals ook de Catalanen meemaakten in 2017.

Vandaag weer een lange etappe door het mooie Baskenland. Ik ben er zelf geweest en kan het iedereen aanraden. Prachtige omgeving, vriendelijke mensen en heerlijk eten.
Een vluchters etappe zou het worden vandaag. Of zouden er toch al klassement kleppers snode plannen hebben?

Het antwoord? Neen.
Vluchtersetappe. De schrik van alle deelnemers met een gat in de hand.
Iedere editie vliegt er wel een beginner uit die de editie er op juist heel erg zuinig is.
Beginnersgeluk komt niet vaak voor bij de Afvalkoers.

De scores zijn altijd laag in aanval etappes en vandaag is daar geen uitzondering op.

476. Dat is de winnende score vandaag van Arry1338 dankzij de aanwezigheid in de kopgroep van Wright en Stewart p,us nog 6 puntjes van Yates die uitbolde in het peloton.
Respectievelijk gevolgd door de mensen met Wright, Stewart en Yates in hun team. Die ontspringen allemaal de dans.
En dat geldt vooral voor Malthion. Zonder de 6 puntjes van Simon Yates was het over en uit vandaag.
Het slachtoffer van Yates? Tempo789. Gisteren nog glorieus winnaar, vandaag een roemloze aftocht. Maar we zijn keihard.
Ook voor VincentK. Je zei het zelf al; lesje geleerd. Duurkoop is niet altijd goed dus...
Leuk om jullie beiden op de deelnemerslijst te hebben gehad.
Ondanks dat het kort was hoop ik dat jullie genoten hebben en nog een keer mee willen doen.

Arry1338 476 6.293
Bling Sagan 406 6.472
Rawolf 400 5.888
Ludi 400 6.308
Bonorrie 400 6.932
Sjonge Jonge 76 5.818
Vito020 76 6.857
Poeksel 70 6.076
Burn 70 6.264
Limal 70 6.356
Zwartebroekengeletrui 70 6.479
HeldS 70 6.484
JapieJapo 6 5.443
Niels22 6 5.513
Kievit 6 5.700
Rabbiej 6 5.948
Bode80 6 6.143
Meijers 6 6.256
Ab Normaal 6 6.376
LuukGoverde 6 6.396
erveedeeee 6 6.426
Mithrandir 6 6.533
Bazing 6 6.604
WIDMollema? 6 6.701
Supra 6 6.895
Malathion 6 6.963
Guido Maltempi 0 5.755
JDV21 0 6.407
ezequiel 0 6.611
Wollage 0 6.725
DeKenner01 0 6.777
Danusz1986 0 6.910
Pirazzi 0 6.924
Tempo789 0 6.961
VincentK 0 6.965

Team Tempo789
ROGLIC Primoz
EVENEPOEL Remco
ACKERMANN Pascal
PEDERSEN Mads
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
SIVAKOV Pavel
ARENSMAN Thymen
AYUSO PESQUERA Juan
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
GALVAN FERNANDEZ Francisco
GROVES Kaden

Team VincentK
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
EVENEPOEL Remco
HAYTER Ethan
ACKERMANN Pascal
PEDERSEN Mads
BENNETT Sam
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
RODRIGUEZ CANO Carlos
ARENSMAN Thymen
AYUSO PESQUERA Juan
HINDLEY Jai
GROVES Kaden

Limal

Bedankt voor het geschiedenislesje Ab!

Zo zijn er al drie ploegen met Roglic in de rangen uitgeschakeld. Nog twee te gaan en dan voelt de rest van ons zich wat veiliger... Maar dat zal waarschijnlijk niet voor morgen zijn - dan is het toch echt aan de klassementsmannen. Team Limal wacht af met een goede portie nervositeit.

Arry1338

Ik ben er niet zo zeker van dat het voor de klassementsrenners is. De eerste klassementsrenners staan op 4 minuten en zij zullen niet in de kopgroep zitten, dus Groupama heeft wat ruimte in het verdedigen van de trui. Dan is het vervolgens de vraag of er een ploeg is die zich vol wilt geven in de achtervolging. Met Roglic als winnaar gisteren zou dat aan Jumbo Visma zijn maar die gaan dat echt niet doen nu ze een dagje vrij zijn.

Ik zou zeggen, iedereen vanaf plekje 50 in het klassement kan rustig in de aanval. Dus daar zal genoeg animo voor zijn.

Ab Normaal

Misschien de etappewinst niet, maar de slotklim is zo lang en zeker in het begin moeten d everschillen gemaakt worden dat ik toch verwacht dat er behoorlijk gas gegeven gaat worden.

Limal

Er gaat haast zeker een mooie vluchtersgroep wegrijden, en de kans dat die voor de winst strijden is reëel. Maar hoeveel pionnen uit die vlucht de klassementsrenners voorblijven is nog maar de vraag. Zelfs als dat er 12 zijn zoals vandaag, dan nog kan de rangorde der favorieten een grote invloed hebben op wie van ons er uiteindelijk afvalt. En de kans dat er maar een handvol overblijven is groter omdat de twee laatste beklimmingen een pak lastiger zijn én de finish boven ligt. Ik verwacht ook dat bvb. Hindley+Kelderman wel eens willen testen hoe goed Roglic nu echt al is op de langere beklimmingen.

Laat mij het dus anders verwoorden: voor ons spel gaan de AK-favorieten morgen vast een belangrijke rol spelen.

Laatst gewijzigd
Arry1338

En daar ben ik het dan weer volledig mee eens ;)

Dekenner01

Wederom de dans ontsprongen. Vrijwel alle etappes ergens in de onderste regionen geëindigd. Op het elastiek maar nog alive and kicking!

JDV21

De teams zonder Evenepoel zullen zich zorgen maken nu!

Niels22

En dan vooral dat ene team zonder Evenepoel en Ayuso, alle andere zonder Evenepoel hebben in ieder geval Ayuso als ik dat snel en goed gezien heb

JapieJapo

Ik ben de enige zonder Ayuso en Evenepoel maar met Sivakov en Yates en het laagste CQ...
Maar mijn keuze voor Carapaz gaat mij sowieso nekken, is het niet vandaag dan al 1 van de komende dagen.

Niels22

Best wel spijtig eigenlijk, ga je voor een goedkoop team (zowel Japie als ik) en dsn neem je niet de goedkope Ayuso...

pirazzi

Volgens het lijstje van Meijers in de post van 20 augustus 08:53 uur is Evenepoel 35 x gekozen en Ayuso 30 x.
Dus er zijn wel meer dan 2 teams die beide niet hebben maar daarvan zijn er ook al een paar afgevallen misschien.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Excuses, ik had serieuze IT problemen en kon even niet bij mijn bestand.
Daarom maar snel de uitslag.

Wat een saaie bergetappe leek te gaan worden ontpopte zich uiteindelijk toch tot de grote Evenepoel show.

De kanibaal van Schepdaal reed eigenlijk iedereen gewoon uit het wiel. De ene na de andere kraakte. Zelfs Roglic.
Uiteindelijk kon alleen Mas zijn karretje nog aanhaken.
Maar ook Evenepoel bleek aan het eind een beetje aan het eind van zijn latijn, want Jay Vine kreeg hij niet meer te pakken.
De Australische Zwift coureur greep vandaag zijn allereerste profzege.
Hulde.

De eerste bergetappe, dus hoe liggen de verhoudingen op dit terrein?
Nou, Zwbrgt maakt zich alvast geen zorgen als de weg steil omhoog loopt.
Soevereine overwinning, voor Wollage en HeldS. Voor beide heren zit het ook wel snor in de bergen.

Onderaan ligt het dicht bij elkaar, dus dat zegt nog weinig over de dag van zaterdag, als er weer een pittige bergetappe op het rooster staat.
Slechts één team zonder Evenepoel en Ayuso. Tja, dan is dit spel een ABC'tje en dan lig je er uit, de ongelukkige luistert naar de naam JapieJapo.
Het andere slachtoffer van vandaag is WIDMollema? Hij heeft wel Ayuso maar mist Evenepoel en zijn andere puntenpakkers pakken er niet voldoende om dat te compenseren. Carlos Rodriguez is vandaag de reddende engel voor Guido Maltempi.

Zwartebroekengeletrui 1.570 6.479
Wollage 1.450 6.725
HeldS 1.430 6.484
Rabbiej 1.360 5.948
Sjonge Jonge 1.330 5.818
Bode80 1.330 6.143
erveedeeee 1.280 6.426
Bazing 1.280 6.604
Kievit 1.180 5.700
Ab Normaal 1.160 6.376
DeKenner01 1.160 6.777
Malathion 1.160 6.963
Supra 1.150 6.895
Vito020 1.140 6.857
LuukGoverde 1.110 6.396
ezequiel 1.090 6.611
Rawolf 1.060 5.888
Ludi 1.060 6.308
Mithrandir 1.060 6.533
Bonorrie 1.040 6.932
JDV21 1.030 6.407
Poeksel 1.010 6.076
Burn 980 6.264
Pirazzi 950 6.924
Niels22 910 5.513
Danusz1986 890 6.910
Meijers 840 6.256
Limal 820 6.356
Bling Sagan 810 6.472
Arry1338 790 6.293
Guido Maltempi 760 5.755
WIDMollema? 740 6.701
JapieJapo 510 5.443

Team WIDMollema?
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
HAYTER Ethan
YATES Simon
ACKERMANN Pascal
PEDERSEN Mads
LOPEZ MORENO Miguel Angel
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
ARENSMAN Thymen
AYUSO PESQUERA Juan
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
GROVES Kaden

Team JapieJapo
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
HAYTER Ethan
YATES Simon
PEDERSEN Mads
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
SIVAKOV Pavel
ARENSMAN Thymen
HINDLEY Jai
VAN WILDER Ilan
THIJSSEN Gerben
EINHORN Itamar
GROVES Kaden

WIDMollema?

Helaas. Bedankt Ab. Succes allemaal!

JapieJapo

2 foute keuzes met van Wilder en Carapaz en dan lig je er terecht te snel uit.

De rest succes allemaal!

Arry1338

Het moet voor mij ook snel zijn afgelopen. Ik heb teveel ingezet op aanvallers en te weinig op het klassement. Pinot, Wright en Chaves is te weinig stabiliteit in de bergen. Hopen dat vandaag Stewart het goed doet en dat Thijssen lost op de klim om weer een dagje te overleven, maar dat zal wel weer heel moeilijk gaan worden.

JDV21

Ik hoop dat ik nog een aantal etappes door kom maar lijk met Carapaz een dure keuze te hebben gemaakt en dat gaat me denk ik opbreken. Verwacht niet de laatste week te halen

Bazing

Volgensmij klopt de score van Zwartebroekengeletrui niet.

Limal

Ik verwacht ook niet erg ver te komen. Te veel "dood gewicht" met Almeida, MAL, Higuita en Buitrago die niet in topvorm lijken te zijn. Vandaag mag wat mij betreft Stannard verrassen en anders reken ik op Pedersen en Stewart.

Guido Maltempi

Zo, dat was op het nippertje. Bewust gegokt op een lage cq om de 3de week te kunnen overleven, maar het thuislaten van Evenepoel gaat mij al ruim voor die tijd opbreken. Ik had er wel op gerekend dat hij goed zou zijn in de eerste helft van de Vuelta maar niet dat hij zó vaak gekozen zou worden... in de ITT is het normaal gesproken einde verhaal, als ik uberhaupt dit weekend al overleef.

pirazzi

'@Bazing: Klopt wel hoor, Vine 600 + Evenepoel 500 + Sivakov 200 + Hindley 140 + Almeida 80 + Arensman 50 = 1570.

Rabbiej

'@bazing, hij heeft de nummers 1,2,6,8,11 en 14 in zijn team. Dat maakt in totaal 1570 punten dus dat klopt.

Te laat :)

Voor zo ver gaat hier alles nog goed. Heb wel goede hoop om de laatste week te gaan halen. Maar elke dag kan de laatste zijn…

Laatst gewijzigd
Meijers

Tot nu toe elke etappe bij de onderste 10, dat geeft niet heel veel vertrouwen voor de komende etappes. Vandaag wordt ook weer zweten aangezien ik geen Pedersen heb. Hopen op een goede Hayter vandaag of een grote vluchtersgroep zonder grote namen want die lage CQ-waarde biedt nog wat hoop in het spel.

Iemand die wel vol vertrouwen de komende etappes in gaat?

erveedeeee

Tot nu toe behalve de etappe die Soler won steeds in de top 10 geëindigd, dus ik ben wel tevreden. Gemiddelde CQ waarde zou verderop nog wel eens tot problemen kunnen leiden, en ik ben nog wat zenuwachtig voor de tijdrit, zo zonder Arensman maar voorlopig heb ik goede hoop ver te komen.

Ab Normaal

Spannende rit vandaag! Klassiek kat en muisspel tussen de kopgroep en het peloton enerzijds en anderzijds op de klim tussen de punchy sprinters en de vlakke sprinters. Welke overleefden de klim en welke niet.

Maar het was allemaal voor de kat z'n viool.
De kopgroep redde het en de sprint werd een prooi voor Herrada die de arrogantie van Wright afstrafte.

Relatief magere scores vandaag. Ludi sprint naar de etappeoverwinning met een banddikte voorsprong op Bonorrie.
Arry1338 finshed als derde.

Onderaan spannender. Liefst 5 deelnemers onder de 300 punten, maar het is toch uiteindelijk weer Mads Pedersen die twee deelnemers de nek omdraait.
Vandaag blaast hij het sprookje uit van Meijers en DeKenner01, die zijn titel dus verliest.
Mads Pedersen. De eerste absolute must have van deze editie.
Bedankt heren en tot de volgende.

Ludi 830 6.308
Bonorrie 810 6.932
Arry1338 770 6.293
Rawolf 730 5.888
Bling Sagan 730 6.472
ezequiel 460 6.611
Wollage 460 6.725
Mithrandir 430 6.533
Zwartebroekengeletrui 420 6.479
Vito020 420 6.857
Sjonge Jonge 370 5.818
HeldS 350 6.484
Kievit 330 5.700
Guido Maltempi 330 5.755
Rabbiej 330 5.948
Bode80 330 6.143
Ab Normaal 330 6.376
LuukGoverde 330 6.396
JDV21 330 6.407
erveedeeee 330 6.426
Danusz1986 330 6.910
Pirazzi 330 6.924
Malathion 330 6.963
Bazing 310 6.604
Poeksel 300 6.076
Burn 300 6.264
Limal 280 6.356
Niels22 260 5.513
Supra 260 6.895
Meijers 210 6.256
DeKenner01 210 6.777

Team Meijers
EVENEPOEL Remco
HAYTER Ethan
YATES Simon
ACKERMANN Pascal
LOPEZ MORENO Miguel Angel
COQUARD Bryan
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
BUITRAGO SANCHEZ Santiago
ARENSMAN Thymen
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
GROVES Kaden

Team DeKenner01
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
EVENEPOEL Remco
MERLIER Tim
HAYTER Ethan
LOPEZ MORENO Miguel Angel
RODRIGUEZ CANO Carlos
VENDRAME Andrea
ARENSMAN Thymen
AYUSO PESQUERA Juan
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
GROVES Kaden

1 2 ... 7 ... 12 13

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.